Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ren uflaks. Klima og sånn er det bare venstrevridde hippier som bryr seg med.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.658
    We’ll have nuclear fusion in ten years!
    Det tar tross alt ti år bare å planlegge og bygge et konvensjonelt atomkraftverk, og det koster astronomiske summer. Villig til å vedde på at det første fusjonsanlegget ikke produserer en eneste kWh på mer enn 50 år. Og forutsetningen for at elprisen dermed plutselig faller til 1 øre / kWh innebærer at investering + drift av anlegg, er gratis, og at hele verden får sin strøm fra fusjonsenergi.
    Jeg tror det finnes mer presserende oppdrag akkurat nå, enn å sette seg ned og slappe av i vente på at verden reddes av fusjonsenergi. Det blir ikke i vår levetid, dessverre.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.433
    Torget vurderinger
    2
    Det tar tross alt ti år bare å planlegge og bygge et konvensjonelt atomkraftverk, og det koster astronomiske summer. Villig til å vedde på at det første fusjonsanlegget ikke produserer en eneste kWh på mer enn 50 år. Og forutsetningen for at elprisen dermed plutselig faller til 1 øre / kWh innebærer at investering + drift av anlegg, er gratis, og at hele verden får sin strøm fra fusjonsenergi.
    Jeg tror det finnes mer presserende oppdrag akkurat nå, enn å sette seg ned og slappe av i vente på at verden reddes av fusjonsenergi. Det blir ikke i vår levetid, dessverre.
    Det er en gjenganger om fusjongjennombrudd. Mye harselert med.

Vedlegg

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.658
    Det er en gjenganger om fusjongjennombrudd. Mye harselert med.
    Ja; og hvor ble det egentlig av nullpunktsenergien som det ble skrytt av i min ungdom? En dings på størrelse med kasettspilleren i bilen skulle jo drive hele kjøretøyet gratis til evig tid!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Det er sikkert langt frem, og kanskje skier det aldri. Men det var sikkert et stort vitenskapelig gjennombrudd. Jeg husker fortsatt gjennombruddene som var med superledere…

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes fortsatt det er litt underlig at man i denne tråden så åpenbart viser skadefryd rundt teknologiske fremskritt som kan gi utslippsfri energi. Men slik blir det kanskje når man er mer opptatt av å dele ut skyld enn å finne løsninger.

Dette burde være en veldig god nyhet.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Det er på en måte en god nyhet, @OMF , men det er veldig usikkert om det er en farbar vei. Langt fram før vi evt er i mål på den fronten.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.223
    Sted
    Oslo
    Vi kan ikke basere oss på høyteknologiske framtids drømmer.
    Vind sol og vannkraft kan vi høste mye mere av enn idag, men energiøkonomisering rund baut er det som er lettest på kort sikt

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Flott det, hvis man titter litt ut fra sin ideologiske boble - hvor mange kullkraftverk er under bygging i verden?

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Hvis vi struper energitilførselen (som feks MDG vil) så får vi større problemer enn global oppvarming. Utfasing av fossil energi må skje i takt med innfasing av grønn energi og energibehovet i verden.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Hvis vi struper energitilførselen (som feks MDG vil) så får vi større problemer enn global oppvarming. Utfasing av fossil energi må skje i takt med innfasing av grønn energi og energibehovet i verden.
    Og, det som de fleste synes er vanskelig å ta inn over seg. Forbruket og avtrykket til oss vestlige må ned.
    Selvom jeg forstår dette, synes jeg det er vanskelig å gjennomføre i praksis, og hvilepute min blir jeg reiser kortere og sjeldnere enn omgangskretsen samt at jeg kjøper produkter med lang levetid.
    sistnevnte hjelper ikke stort når man har for mange hobbyer så innkjøpsmengden blir likevel pinlig til tider.
    Jeg tror reising er det vanskeligste for folk å gi opp.
    og jeg tror kaaansje st folk kan være villige til å redusere størrelse og antall eiendom i fremtiden, spesielt om energiprisene forblir høye.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og, det som de fleste synes er vanskelig å ta inn over seg. Forbruket og avtrykket til oss vestlige må ned.
    Selvom jeg forstår dette, synes jeg det er vanskelig å gjennomføre i praksis, og hvilepute min blir jeg reiser kortere og sjeldnere enn omgangskretsen samt at jeg kjøper produkter med lang levetid.
    sistnevnte hjelper ikke stort når man har for mange hobbyer så innkjøpsmengden blir likevel pinlig til tider.
    Jeg tror reising er det vanskeligste for folk å gi opp.
    og jeg tror kaaansje st folk kan være villige til å redusere størrelse og antall eiendom i fremtiden, spesielt om energiprisene forblir høye.
    Litt usikker på hvem du tar med i "vestlige" her, men om du regner EU + USA så fokuserer du i grunn bare på ca 1/5 av verdens utslipp. Og du fokuserer på den femtedelen som faktisk har en fallende trend på sine utslipp.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.162
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    LItt usikker på hvem du tar med i "vestlige" her, men om du regner EU + USA så fokuserer du i grunn bare på 1/3 av verdens utslipp. Og du fokuserer på den tredjedelen som faktisk har en fallende trend på sine utslipp.
    Yes, og regnet med at dett poenget kom. Jeg er enig i det. Lite nordmenn får gjort annet enn å statuere eksempel.
    Men, hvis vi som har det sånn høvelig greit - ikke får det til, hvordan skal de som akkuratt ikke får endene til å møtes i hverdagen lykkes med klimagrep?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå rakk du å siterere meg før jeg fikk justert tallene - vi snakker om en femtedel, ikke en tredjedel.

Men vi får det jo til - vi har kuttet utslippene samtidig som vi har økonomisk vekst. Men det er altså teknologisk fremgang som gjør dette - ikke at folk kjøper flerbruksplastposer eller reiser kortere (HVa nå det innebærer).-

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.433
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes fortsatt det er litt underlig at man i denne tråden så åpenbart viser skadefryd rundt teknologiske fremskritt som kan gi utslippsfri energi. Men slik blir det kanskje når man er mer opptatt av å dele ut skyld enn å finne løsninger.

Dette burde være en veldig god nyhet.
    "Skadefryd" er ditt ord, OMF. For det første er dette eksperimentet irrelevant i forhold til utslippsfri energi. Det handler om hvordan LLNL (Lawrence Livermore National Laboratory) har kommet frem til en måte å teste hydrogenbombereaksjoner på, uten å detonere en hydrogenbombe.
    Ole Christen Reistad, norsk reaktorsjef i Halden og på Kjeller, ble spurt om gjennombruddet ville føre til fusjonsenergi i hans levetid, og han svarte "ikke i min, men kanskje i mine barns". (Han er ung, i forhold til gjennomsnittlig HFS-alder).

Realisme er ikke skadefryd. Din manglende realisme og stadige avfeing av utfordringene ved menneskeskapte klimaendringer er derimot noe du bør tenke gjennom.

Jeg har fulgt fusjonseksperimenter og -arbeid i mange år. Kald fusjon kan vi glemme -- det er bløff og lurendreieri. Det japanerne er i gang med er langt viktigere enn energisekretær Granholms behov for litt positiv oppmerksomhet omkring amerikansk energipolitikk, og det amerikanske utspillet skal nok sees som et forsøk på å imøtegå den japanske satsingen på en fusjonsreaktor som ikke bare er eksperimentell.

Derutover bør du faktisk se på hva dette gjennombruddet består av. 192 lasere som ble skutt inn i dette røret, for å komprimere en deuterium/tritium kjerne, for å igangsette en kjedereaksjon.

Dette er langt mer interessant. Japanerne går stillere i dørene.

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Realisme er ikke skadefryd. Din manglende realisme og stadige avfeing av utfordringene ved menneskeskapte klimaendringer er derimot noe du bør tenke gjennom.
    Jeg synes vel forskerne på debatten her om dagen var nærmer mitt syn på utfordringene med klima enn dine gjentatte dommedagsprofetier.

Jeg har hele tiden ment at løsningen må basere seg på teknologiutvikling og økonomiske virkemidler (avgifter/kvoter/etc) - og har vel ikke sett noe ennå som har gjort at jeg endrer det ståstedet.

Ellers er det selvsagt langt frem til funksjonelle fusjonskraftverk - men jeg er veldig glad for at det forskes og at det gjøres fremskritt, så får du heller informere den globale pressen at du er en autoritet på fagfeltet - og at dette gjennombrudder ikke var noe å feire!

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.433
    Torget vurderinger
    2
    Interessant, men den er jo en forskningsreaktor fra 1970-tallet, relativt nylig oppgradert med superledende magnetspoler.
    Japan satser, både staten og venture. Det siste nok mer spekulativt.

Mens statens målsetning er å være oppe og gå rundt 2050. Japan er i energiskvis og er villig til å satse innen sektoren. Den statlige tidsplanen er nok mer "realistisk" enn den til venture-selskapet i forrige link.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.908
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    La oss håpe de lykkes, men en første prototype rundt 2050 er fortsatt et stykke fra å løse energibehovene i dette århundredet.

Jeg synes kanskje det lukter litt desperasjon og «hail mary pass» av å satse på at fusjonsreaktorer skal løse alle problemer, men vi får se. Om ti år.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.433
    Torget vurderinger
    2
    La oss håpe de lykkes, men en første prototype rundt 2050 er fortsatt et stykke fra å løse energibehovene i dette århundredet.

Jeg synes kanskje det lukter litt desperasjon og «hail mary pass» av å satse på at fusjonsreaktorer skal løse alle problemer, men vi får se. Om ti år.
    Vi ligger forjævlig på etterskudd og har altfor dårlige løsninger. Peker på karbonfangst på Sleipner og mulig fusjonsenergi som "problem solved".
    Langskip heter det visst nå.

Professor Helge Drange, i e-post til meg en tid tilbake. Ba ham regne ut hvor mange Sleipner-anlegg Equinor ville trengt kun for å fange utslippene fra egen produksjon (altså all CO2 som frigjøres når produsert olje og gass forbrennes).
    Oppsummert: Sleipner-lagringen tilsvarer 1 dags produksjon fra Equinor, eller at Equinor trenger 365 Sleipner-lagringer for å «nulle ut» egenproduksjon av olje/gass.
    Og Sleipner-anlegget ble ikke etablert for å fange karbon, men for å rense gassen, så den kunne selges, noe vi hører lite om.

Beredskap, forberedelser, sikring av infrastruktur og klargjøring for konsekvensene er hva som trengs, ikke fantasier om at dette lar seg ordne med et knips.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.223
    Sted
    Oslo
    Det er teknologien vi har i dag vi må satse på.
    Gjennombrudd i framtida er sikkert bra, men hvem veit.
    Leste at solceller på tak gjør hus omtrent strøm nøytrale, nedbetalt på 10 år, levetid 30 år.
    Kostnad 110.000 pr hus.
    Hva om noe sånt ble obligatorisk for husbygging?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Leste at solceller på tak gjør hus omtrent strøm nøytrale, nedbetalt på 10 år, levetid 30 år.
    Kostnad 110.000 pr hus.
    Hva om noe sånt ble obligatorisk for husbygging?
    Joda, flott det.

Men, du bor jo i Oslo - i dag hadde dere litt under 6 timer med sollys. Hvor skal du få strømmen fra om kvelden?
    Jeg skjønner jo at det oppfattes som kverulering blant de grønne - men det er faktisk helt helt konkret og praktisk spørsmål.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Energimiks dr Watson.
    På dagtid har vi solenergi, på natta har vi vannkraft
    Ja, det funker jo greit i Norge og Sveits som har en betydelig del av energimiksen med regulert vannkraft.

Solceller vil selvsagt også være et veldig godt supplement der energiforbruket er høyt når det er varmt (USA/Australia/++).

Men - globalt så er det ingen god løsning.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.697
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Japan satser stort på vind og batterier.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.433
    Torget vurderinger
    2
    Japan må forfølge mange energialternativ.

Grei oppsummering om fusjon.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.433
    Torget vurderinger
    2
    Bekymringer:

(NTB)
    I 2050 vil mellom 50 og 60 prosent av områdene i Europa som er egnet for vintersport være uaktuelle å bruke til dette formålet. Årsaken er klimaendringene, skriver nyhetsbyrået DPA.

Det bekymrer IOC-president Thomas Bach.

Bach sier at de nevnte områdene på et tidspunkt ikke vil investere mer penger i idretter som krever snø og is. I stedet vil den økonomiske innsatsen rettes mot for eksempel gå- og terrengsykkelopplevelser for turister.

Toppsjefen i Den internasjonale olympiske komité (IOC) peker i tillegg på at vintrene kommer til å bli kortere som følge av klimaendringene.

– Det reiser et spørsmål om hvor lang tid VM, verdenscuper samt de olympiske og paralympiske lekene har igjen, sier Bach.

Den neste vinterolympiaden i 2026 avholdes i de norditalienske byene Milano og Cortina d'Ampezzo. Så langt er det ikke valgt noen arrangør for lekene i 2030.

Tildelingen av det sistnevnte arrangementet ble nylig utsatt med den begrunnelse av IOC først ville tilegne seg mer kunnskap om den globale oppvarmingen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Så de sliter med å overleve på Svalbard altså. Det var nytt for meg.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.433
    Torget vurderinger
    2
    Det er nå du som poster masse linker om skiforholdene, da.
    Vel, Vegard Ulvang advarte FIS, da han var i styret der. Bra at bevisstheten er i ferd med å krype inn i hodene til IOC-pampene også. Andre må gjerne ta lett på det.

FIS-presidenten ble sur på Ulvang og sa at "skisporten vil ha det helt fint de neste 200 årene".

Dette er en ikke-sak, fikk Ulvang beskjed om.

Skjermbilde 2022-12-21 kl. 17.44.44.png

De våkner nok. Til slutt.

Fra 2015, før Ulvang forsøkte å vekke dem.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.433
    Torget vurderinger
    2
    Det som var et greit uttak i 1922 er blitt umulig 100 år etter. Siden tråden begynner med et varsel fra senator McCain om klimaendringene er det passende å kikke litt på vannforsyningsutfordringene i regionen.

The 1922 compact gave states the collective right to withdraw fifteen million acre-feet of water from the Colorado each year. (One acre-foot can cover an acre of land with one foot of water, and is enough to supply two or three American families for a year.) But the volume of water in the river, most of which comes from Rocky Mountain snowmelt, has historically been more like twelve million acre-feet; in 2002, it was, terrifyingly, only 3.8 million. And, because states are legally entitled to draw down a dwindling resource, Lake Mead and its sister reservoir, Lake Powell, are approaching critical levels. According to the Bureau of Reclamation’s most recent five-year hydrology projection, there is a ten-per-cent chance that Lake Powell will sink to what’s called minimum-power pool, the level at which it will no longer generate hydroelectric power, in 2023.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.253
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det ligger flere gode dokumentarer om dette rundt om og det er virkelig en herlig absurd historie med en lang rekke strutser i hovedrollene.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.210
    Torget vurderinger
    4
    Ser spennende ut
    The New Hydrogen Car that Travels 2,000 Kilometers with a Single Tank - Hydrogen Central (hydrogen-central.com)

The new hydrogen car that travels 2,000 kilometers with a single tank.

Volkswagen is working on a new fuel cell that is much cheaper than the current ones and promises hydrogen cars that can travel 2,000 kilometers on a single tank.

Volkswagen has just applied for the registration of a patent for a new hydrogen fuel cell that, in addition to being cheaper than the current ones , will be able, according to its creators, to give cars a range of up to 2,000 kilometers without refueling.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.697
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er intet poeng i å snakke om "a race to save Svalbard" eller andre steder som opplever global oppvarming eller stigende havnivå for den del. Verden er fortsatt avhengig av fossile energikilder og vil være det i mange år fremover. Det vil forhåpentligvis skje en gradvis reduksjon av fossile utslipp, men det går sakte. Velkommen til en varmere og villere jord. Det vi må fokusere på er å tilpasse oss de endringene som skjer. Vi som tenker på miljø og klima burde fokusere på tilpasning, forsøpling, artsmangfold, dyrevelferd og øke respekten for at alt liv har sin plass i naturen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn