Høyttalere Klipsch RF-7 II og best elektronikk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Klipsch og endel xindak forsterkere er en kjempematch. Folk som sier noe annet aner ikke hva de snakker om, evt bare tror og synser
    Det har du rett i Bambadoo.
    Xindak 9--- et eller annet (husker ikke) låt svært godt i mine ører hos en ivrig Klipsch entusiast jeg besøkte rett før jul i fjor.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    11.484
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er man forutinntatt så er man forutinntatt.. Mange europeiske, skandinaviske, amerikanske produsenter får sine produkter produsert i kina..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra Cayin og Hanss finnes det ikke kinesiske merker jeg ville vurdert til personlig bruk. Til det er europeerne for gode! Samme filosofi gjelder koreanske flatskjermer her i huset- jeg blir aldri fortrolig med Samsung og LG kontra Panasonic/Sony/Philips.. får ikke bildene slik jeg vil ha dem på koreapanelene, uansett hvor mye jeg prøver!Det ironiske er at jeg er svært begeistret for kinesisk - og koreansk mat/film:cool:

    Jeg forstår dog at enkelte Kinamerker faktisk har greid å overbevise andre enn meg, men jeg mener prisen er for høy, og betaler ikke nesten 30 000 kroner for et Xindaksett hvis Rega/Audiolab/Linn/Onkyo/Densen/EC/Doxa/Naim og andre har tilsvarende- ELLER LAVERE prisa sett-som leverer mer i mine "paraboler"- that´s me! Men kineserne skal ha for at de kan det med å bygge for andre.
    Alt passer ikke alle, som jeg har sagt før!
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Xindaks problem, TC, er at de er kinesiske..da er det bedre å gjøre slik Marsboer har gjort, med Bryston. De er mer slepne. Personlig bruker jeg ofte norske eller britiske amper på Klipsch..
    ;) ;) ;) så bryston spiller i samme liga på klipsch som disse xindak blokkene !!!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Bortsett fra Cayin og Hanss finnes det ikke kinesiske merker jeg ville vurdert til personlig bruk. Til det er europeerne for gode! Samme filosofi gjelder koreanske flatskjermer her i huset- jeg blir aldri fortrolig med Samsung og LG kontra Panasonic/Sony/Philips.. får ikke bildene slik jeg vil ha dem på koreapanelene, uansett hvor mye jeg prøver! Jeg forstår dog at enkelte Kinamerker faktisk har greid å overbevise andre enn meg, men jeg mener prisen er for høy, og betaler ikke nesten 30 000 kroner for et Xindaksett hvis Rega/Audiolab/Linn/Onkyo/Densen og de andre har tilsvarendE- ELLER LAVERE prisa sett-som leverer mer i mine "paraboler"- that´s me!
    Alt passer ikke alle, som jeg har sagt før!
    Lurer på hvor mange produsenter det er der ute som produserer i kina ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    DE SKAL HA FOR AT DE KAN BYGGE FOR ANDRE, EDDIE. I mine ører vil Xindak aldri komme opp mot fex Bryston, men du får Brystons til samme pris som de der kineserne koster8)
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Bortsett fra Cayin og Hanss finnes det ikke kinesiske merker jeg ville vurdert til personlig bruk.
    Tror det er på tide å utvide horisonten litt Auditor. Om ikke går du glipp av mye godsaker.
    Ser f.eks på Line Magnetic som er en liten, men respektert Kinesisk firma som bygger svært svært gode reproduksjoner av Western Electric produkter. Bl.a field coil høyttaleren til Western Electric 755a.
    De har forsterkere som starter på ca 10-12k og spenner seg opp til million klassen. Listen er lang, men hvis du bruker litt tid på å lese blogene til Stereophile gjengen fra messe besøkene deres i Kina får du noen inntrykk av ting som finnes der ute. Det er mye svært eksotisk produkter i absolutt toppsjiktet, som er faktisk bygget av virklig Hi-Fi entusiaster (bedrifter) i Kina.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg veit hvordan jeg skal få de kinesiske forsterkerne opp å synge.. ingen fare der. Det er bare det at ingen av de, bortsett fra Cayin og Hanss evner å engasjere meg på et personlig plan. De være seg Xindak, Line Magnetic, Ming-Da, Jasmine eller Shanling..det kommer nok en dag, men enn så lenge har jeg det til gode. Shanling er vel den som har vært nærmest bortsett fra de nevnte to..de STORE Cayinmonoene er kjempekule, forresten...
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Jeg veit hvordan jeg skal få de kinesiske forsterkerne opp å synge.. ingen fare der. Det er bare det at ingen av de, bortsett fra Cayin og Hanss evner å engasjere meg på et personlig plan. De være seg Xindak, Line Magnetic, Ming-Da, Jasmine eller Shanling..det kommer nok en dag, men enn så lenge har jeg det til gode. Shanling er vel den som har vært nærmest bortsett fra de nevnte to..de STORE Cayinmonoene er kjempekule, forresten...
    Sorry Auditor. Jeg tror du er tilbake i synse land. Hvilken Line Magnetic forsterker har du testet eller hvor har du har hørt den?
    Du fremstiller deg selv i omtrent alle tråder som en person som har hørt alt og har en mening om alle produkter. Jeg tror rett og slett ikke på deg.

    Line Magnetic er knapt i startgropa i Norge og Europa (link)
    Ikke har de rimlige produkter heller. Rimligste forsterker starter på 12k og det stekker seg opp til omtrent 7 sifret beløp. Det er absolutt ikke en typisk "billig" Kina produsent men replikaer av Western Electric konstruksjoner, som er og var svært ettertraktet i samler miljø av klassisk vintage Hi-Fi.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: G95

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Nå var LM et eksempel fra min side, da, Regaman! Jeg veit det er nytt. Jeg står for påstandene mine, som jeg alltid gjør. Uten å være forutinntatt , foretrekker jeg at kineserne bygger for Europa, men de kommer nok etter om ikke lenge. Når jeg finner et anbefalingsverdig produkt, anbefaler jeg det- selv Xindak har fått anbefalinger fra meg- også masse på Cayin. Og Hanss´platespillere forspent med Goldringpickups låter konge, alle som en. Så jeg vil knapt kalle meg sinofob..hehe..ta det med ro.
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Det er helt greit det Auditor. No hard feelings her ;). Men jeg stusser litt over at du da omtaler produkter du ikke har nærliggende kjennskap til. Altså du setter ting i bås basert på f.eks opphavsland. Det blir feil imo.

    For Line Magnetic sin del hadde en vel renommert Hi-Fi magasin en flott fabrikk besøks-artikkel jeg kan anbelfale. Det er oppriktig entusiaster, som står bak LM og har ingen sammenligningen med det man ofte forbinder med rimelig Kina Hi-Fi produkter.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kjennskapen iorden, ingen fare. Ett sted har jeg funnet ut HVORFOR jeg ikke liker dem også..hehe
     

    hifi4everdude

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2004
    Innlegg
    391
    Antall liker
    86
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har kjennskapen iorden, ingen fare. Ett sted har jeg funnet ut HVORFOR jeg ikke liker dem også..hehe
    Da må du i så fall dele det med oss. Det er nok flere på HFS som vurderer en LM, som hadde satt pris i å få vite hvorfor du evt ikke liker de?
    Det er mange her inne som har fått låne forsterker av en svært hyggelig importør. Tilbakemeldingene fra de som har lånt har mildt sagt vært positive. Selv fra det jeg anser som svært erfarne og kompetente rør-folk.

    Beklager at dette er noe Off-Topic trådstarter, men Line Magnetic har en KT120 basert 100 watter som kan være interessant med RF-7II om rør skulle være av interesse. Importøren er så hygglig at det er faktisk mulig å få teste i eget anlegg før kjøp.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Fei

    2112

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    150
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    7
    Har selv hørt LM Audio 216IA og 218IA på Klipsch RF-82 II i egen stue. Spesielt med 218IA med 845 rør spilte det sinnsykt rått. Er en av de bedre matchene til Klipsch jeg har opplevd.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Bryston fungerer ihvertfall ikke på klipsch i mine ører :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    For å bringe tilbake litt glede i denne tråden så gravde jeg frem noen gamle bilder av RF-7 II og Audio Valve Eclipse forforsterkeren, som trådstarter nå har, som jeg tok tilbake i 2010. Om vi er uenige om det lydmessige, så er det i hvertfall ingen tvil om at utseendet på noe av trådstarters utstyr appellerer til hi-fi hjertet selv for en hi-fi kyniker som meg selv :)

    IMG_7058.jpg


    IMG_7061.jpg


    img_9198.jpg


    img_9216.jpg


    IMG_7062.jpg


    IMG_7066.jpg


    img_9219.jpg


    img_9224.jpg
     
    Sist redigert:

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Bryston fungerer ihvertfall ikke på klipsch i mine ører :)
    Vi har fått med oss det. Mye har skjedd med Klipsch siden de sluttet å produsere RF-5.
    hehe har hatt heritage, rf, rf mkll samt palladium så vet litt ang klipsch og selv om de har sine -+ så kjennes de igjen på lydsignaturen ;)
    Jeg vil tørre å påstå at man tenderer til å ligge utenfor den gemene hop rent hørselsmessig hvis man synes at eldre Klipsch Reference tåler å bli drevet av forholdsvis nøytral elektronikk–da blir det uholdbart skrikete. Overrasker meg ikke i det hele tatt at eksempelvis Bryston, Mark Levinson eller lignende ikke fungerer på høyttalere som RF-5–men dette er ikke representativt for nyere modeller. Sorry.

    Etter min mening er det forøvrig påfallende stor forskjell på lydsignatur i eksempelvis Palladium og nåværende (5. generasjon) Reference serie.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.563
    Torget vurderinger
    49
    Nydelige bilder Mars :)
    Mye av diskusjonen ellers minner meg om når jeg diskuterer med min 14 år gamle datter :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: G95

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Kanskje ikke til å unngå at det spores litt av med parallelle diskusjoner når trådstarter ikke deltar aktivt og styrende i diskusjonen. Likevel er det et par momenter som kan være verdt å se litt nærmere på - iallefall med tanke på utgangspunktet.

    Et kjapt tilbakeblikk:
    -anlegg står i stue med låst plassering.
    -dimensjoner ol. ikke kjent.
    -spilles høyt med hiphop/techno.
    -oppleves litt skarp/pågående i toppen + ønske om enda litt mer i bunn.
    -kilde er en HTPC og Onkyo-receiver (DAC?) -> Audiovalve Eklipse rørpre. Prøvd rørrulling uten å løse problem.
    -brokoblede NC2250 på RF7mkII som dipper ned mot 3 ohm i bassen.
    -Prøvd stereokobling, men ikke vanlig biamping.

    Diskusjonen gikk vel fort i 2 spor:
    - Dårlig match -> skifte ut elektronikk
    - Rom/plassering -> høyttalerbytte? Jobbe med plassering/akustikk

    Herfra gikk vel diskusjonen videre uten feedback fra TS, og mer over i utstyrspreferanser/erfaringer/synsing.

    Hvis jeg skulle tenke høyt i forhold til utgangspunkt og utfordring:
    1) En måling i lytterom/lytteposisjon hadde nok vært verdifull i forhold til å forstå utfordring.
    2) Matching: Jeg kan nok tenke at det faktisk kan være noe å hente, men det er likevel langt fra sikkert at det løser problemet.
    3) Plassering/romakustikk: Også en veldig plausibel forklaring. Spesielt siden anlegget står i stue, og liten fleksibilitet ift. eksperimentering.

    Det første jeg ville foreslått til TS var å prøve ut vanlig biamping siden utstyret allerede er der. Dvs. at en NC2250 driver diskant, og en driver bassene. Brokobling på lavimpedant last kan meget vel gi økt forvrengning og setter sannsynligvis alle garantier ut av funksjon. Litt mindre effekt, men likevel ikke mer enn et 4-5dB maxSPL tap. Neppe her slaget står med såpass lettdrevne høyttalere.

    Et annet innspill fra sidelinjen: Hva med å prøve ut en NanoDigi fra miniDSP? Kobles inn i digitalkjeden mellom HTPC og Onkyo. Koster rundt 200$ + moms. Da kan man EQe hva man lyster. Eller enda bedre kanskje: Droppe både Onkyo og Audiovalve i musikk-kjeden, og prøve aktiv deling med ekstra suber (drevet av ene NC-2250). Dette er fort eneste løsning (i en stue) hvis det er vesentlige utfasinger som gir for lite guff i bassen.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Noen muligheter

    For å komme i gang og som en start kan man kanskje benytte Onkyo TX-SR707 først til måling og siden til romkorreksjon og evt. manuell eq(?) Dette er jo gratis, formodentlig ganske raskt/lite arbeid og kan kanskje i hvert fall gi en viss pekepinn ang. noen av parametrene?

    En del HFSere og mange andre har god erfaring med DSPeakers Anti-Mode-produkter. De er heller ikke skrekkelig dyre.

    Equalizer APO er en gratis "system-wide parametric equalizer for Windows 7 / 8". Den bør kunne brukes med en Windows HTPC. Se gjerne HFS-innlegget "Equalizer APO" og de etterfølgende. Noe er generelt, og noe gjelder hodetelefoner.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sa jeg ville valgt Bryston foran de aller fleste kinesere- ikke at det er beste match..har fått glimrende resultater både med rør, Electrocompaniet og flere andre. Her legger jeg mine innlegg i tråden på is.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Jeg sa jeg ville valgt Bryston foran de aller fleste kinesere- ikke at det er beste match..har fått glimrende resultater både med rør, Electrocompaniet og flere andre. Her legger jeg mine innlegg i tråden på is.
    låter uansett crapp på klipsch, testet de på ganske "snille" Forte ll også og triste greier, i tilegg så ser de ikke ut til å ha spesielt med strømkrefter
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Er det noen her inne som har/har hadt Xindak sine pa-1 på klipsch høyttalere. Må si di er heilt råe og se på
    Xindak pa-1.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Eddie: Klipsch og Sugden er like på en måte: Du må jobbe med dem fra veggen og ut..om det er verd det er opp til deg. Jeg er langtfra enig i Marsboers valg av Bryston på Klipsch, men bruker heller disse gode canadierne sammen med passende tweaks kontra et rimelig grovkorna kinesisk transistordyr annet enn mine to favoritter. Det går på hva som lydmessig evner å engasjere meg. Andre europeiske og nordiske merker leverer i mine ører mer for samme pris. Utrolig men sant. Jeg velger heller en mindre, mer slepen europeer . Kineserne kan også være himmel i ett system og hælv... i et annet. Klassisk eksempe: Vincent og Xindak. Men du har hørt Bryston og PMC?? MEGET bra..hehe. Auditor out.
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Eddie: Klipsch og Sugden er like på en måte: Du må jobbe med dem fra veggen og ut..om det er verd det er opp til deg. Jeg er langtfra enig i Marsboers valg av Bryston på Klipsch, men bruker heller disse gode canadierne sammen med passende tweaks kontra et rimelig grovkorna kinesisk transistordyr annet enn mine to favoritter. Det går på hva som lydmessig evner å engasjere meg. Andre europeiske og nordiske merker leverer i mine ører mer for samme pris. Utrolig men sant. Jeg velger heller en mindre, mer slepen europeer . Kineserne kan også være himmel i ett system og hælv... i et annet. Klassisk eksempe: Vincent og Xindak. Men du har hørt Bryston og PMC?? MEGET bra..hehe. Auditor out.
    Sugden? har hatt det men ikke min smak, Bryston er sikkert bra det, kun hørt på klipsch
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Kanskje ikke til å unngå at det spores litt av med parallelle diskusjoner når trådstarter ikke deltar aktivt og styrende i diskusjonen. Likevel er det et par momenter som kan være verdt å se litt nærmere på - iallefall med tanke på utgangspunktet.
    [...]
    RojohII bidrar med et godt forsøk på å bringe tråden tilbake på et konstruktivt spor, men dét ignoreres dessverre raskt.
     

    benjarn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    53
    Antall liker
    2
    Jeg trodde denne tråden var ferdig, ser at dette har utviklet seg til å bli litt diskutering:p
    Jeg har nok bestemt meg for å prøve sugden masterclass spa-4 istedet for nc2250, økonomien må bare få litt tid på seg...
    Så blir det vel litt andre kabler og mullard cv4003 rør i pre.
    Hvilken dac vet jeg ikke enda men jeg skal begynne å lese på temaet, hegel hd20 var planen tidligere men tviler på at det blir den nå.

    Upscaleaudio.com har de til 55$ pr.stk og det ska visst være skikkelig saker, hva tror dere om å bestille der?:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.088
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    SPA 4?? Da kan du virkelig glede deg, Ben..den er av en helt annen klasse enn Parasound..
     

    benjarn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    53
    Antall liker
    2
    ja etter en del research har jeg funnet ut at dette må bli min neste investering:)
    Noen som har en formening om å handle de cv4003 rørene på upscaleaudio?
     

    Klipschman

    Fersking
    Ble medlem
    17.07.2013
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Bodø
    Hva med HEGEL H30 2x250watt på Klipsch RF 7 II ? Jeg kjører det oppsettet, og det er fantastisk combo. Denne forsterkeren kan brukes som effektrinn også. Den er det nærmeste også du kommer rørforsterker sies det i LYD&BILDE....
     

    Hifi Stasjonen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    293
    Antall liker
    59
    ja etter en del research har jeg funnet ut at dette må bli min neste investering:)
    Noen som har en formening om å handle de cv4003 rørene på upscaleaudio?
    Skal du ha NOS rør så ta kontakt med Motron og Brynjar Kvanlid.
    Da er du sikker på at du får ekte vare.
    Har kjøpt Mullard CV4003 selv fra Motron og han er ikke noe dyr når du tar med frakt , gebyrer og moms på toppen av USD prisen du nevner.
    Mvh
    Hifi Stasjonen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn