Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Gratulerer så mye Hornman :)

    ps: godt man har 30kvm til rådighet ;)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer så mye Hornmann med RF-7!!!! :D

    Hva bruker du av elektronikk, RF-7 krever endel strøm. :)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Som Hel og Ozzy sier; RB-75 er en knakendes bra stativhøyttaler, de som var innom å hørte mine, ble MEGET overrasket.

    Moro å fått hørt på oppsettet ditt Hel, tror at de subbene du bruker, fyller ut manglene nedover. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    JanOlav skrev:
    Moro å fått hørt på oppsettet ditt Hel, tror at de subbene du bruker, fyller ut manglene nedover. :)
    Velkommen skal du være, men M2 er akkurat sendt til sykehuset (Upgrade Audio), så når den er tilbake så er det klart for en demo :D Og subbene, ja de fyller ut nedover. Jeg deler ved 50 hz og har så lite på at man ikke merker det før man skrur de av. Alternativt kan jeg slå av delingen og bruke romkorreksjonsenheter, da får man en mellombass tilsvarende solide gulvstående høyttalere.

    Her er et dagsferskt foto:
     

    Vedlegg

    Hornman

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    JanOlav skrev:
    Gratulerer så mye Hornmann med RF-7!!!! :D

    Hva bruker du av elektronikk, RF-7 krever endel strøm. :)
    For øyeblikket kjører jeg de med Parasound NC 2100 Pre og Halo A21. Halo P7 kommer sansynligvis før helgen. Virker som A 21 har god kontroll på de så langt.
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    hel skrev:
    Velkommen skal du være, men M2 er akkurat sendt til sykehuset (Upgrade Audio), så når den er tilbake så er det klart for en demo :D Og subbene, ja de fyller ut nedover. Jeg deler ved 50 hz og har så lite på at man ikke merker det før man skrur de av. Alternativt kan jeg slå av delingen og bruke romkorreksjonsenheter, da får man en mellombass tilsvarende solide gulvstående høyttalere.
    Pent oppsett, HEL.! 8)
    Men er det praktisk mht sub som står i direkte kontakt med alle komponentene.?
    Ser for meg en arm som hopper (av glede ;D) når det spilles vinyl.?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    Blomsterkjell skrev:
    hel skrev:
    Velkommen skal du være, men M2 er akkurat sendt til sykehuset (Upgrade Audio), så når den er tilbake så er det klart for en demo :D Og subbene, ja de fyller ut nedover. Jeg deler ved 50 hz og har så lite på at man ikke merker det før man skrur de av. Alternativt kan jeg slå av delingen og bruke romkorreksjonsenheter, da får man en mellombass tilsvarende solide gulvstående høyttalere.
    Pent oppsett, HEL.! 8)
    Men er det praktisk mht sub som står i direkte kontakt med alle komponentene.?
    Ser for meg en arm som hopper (av glede ;D) når det spilles vinyl.?
    Det er 1 cm klaring mellom sub og "kjøkkenbenk". Subbene står i tillegg på dempeputer fra Eltek (Dynabel).
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hvordan spiller RB-10? Skulle hatt noen småtasser på spillerommet mitt
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.474
    Antall liker
    54.065
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    pahf skrev:
    Hvordan spiller RB-10? Skulle hatt noen småtasser på spillerommet mitt
    De spiller myyyye større enn de er ;D.
    Jeg liker de meget godt. Omtrent som dette ;D

    O
     

    Vedlegg

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    pahf skrev:
    Hvordan spiller RB-10? Skulle hatt noen småtasser på spillerommet mitt
    Enig med Ove W, MEN, det ble en gedigen nedtur her etter at jeg koblet de opp på en billig integrert Denon, men duger der de står som TV lyd.
    De blomster med god elektronikk, og helst rør. ;)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Hornman skrev:
    JanOlav skrev:
    Gratulerer så mye Hornmann med RF-7!!!! :D

    Hva bruker du av elektronikk, RF-7 krever endel strøm. :)
    For øyeblikket kjører jeg de med Parasound NC 2100 Pre og Halo A21. Halo P7 kommer sansynligvis før helgen. Virker som A 21 har god kontroll på de så langt.
    Ok, låter sikkert bra, men får du muligheten engang så burde du teste en rørpre, kanskje du får deg en tankevekker. ;)
    Blir ofte mer organisk klang da.
     

    Hornman

    Medlem
    Ble medlem
    17.12.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    JanOlav skrev:
    Hornman skrev:
    JanOlav skrev:
    Gratulerer så mye Hornmann med RF-7!!!! :D

    Hva bruker du av elektronikk, RF-7 krever endel strøm. :)
    For øyeblikket kjører jeg de med Parasound NC 2100 Pre og Halo A21. Halo P7 kommer sansynligvis før helgen. Virker som A 21 har god kontroll på de så langt.
    Ok, låter sikkert bra, men får du muligheten engang så burde du teste en rørpre, kanskje du får deg en tankevekker. ;)
    Blir ofte mer organisk klang da.

    Det tror jeg på. Har tidligere kjørt MC 275 med stort hell på Klipsch og drømmen er jo et rent MC oppsett men får se ann. Kombinasjonen rørpre og transisitor effekt har jeg aldri hørt. Noe som har noen forslag.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    hel skrev:
    JanOlav skrev:
    Moro å fått hørt på oppsettet ditt Hel, tror at de subbene du bruker, fyller ut manglene nedover. :)
    Velkommen skal du være, men M2 er akkurat sendt til sykehuset (Upgrade Audio), så når den er tilbake så er det klart for en demo :D Og subbene, ja de fyller ut nedover. Jeg deler ved 50 hz og har så lite på at man ikke merker det før man skrur de av. Alternativt kan jeg slå av delingen og bruke romkorreksjonsenheter, da får man en mellombass tilsvarende solide gulvstående høyttalere.

    Her er et dagsferskt foto:
    Flott oppsett du har Hel, anledningen til en lytt byr seg sikkert en gang håper jeg. :D
    RB-75 er kanskje den aller beste høyttaleren jeg har hørt når man tar for seg betraktningene; at det bare er en stativhøyttaler og sammenhengen mellom lyd og pris.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Er det bare jeg som synes Klipsch funker bare med vinyl til musikk?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roberth skrev:
    Er det bare jeg som synes Klipsch funker bare med vinyl til musikk?
    Ja.

    Dvs, jeg har kun hatt "gamle" Klipsch hjemme og de har da fungert til både vinyl/cd og kassetter.

    nb: gamle som i IKKE RF serien.

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Ok for å utdype litt synes jeg cd og digitale musikkfiler blir for skarpt for horn, men synes vinyl blir passe rundt, som høres mye bedre ut på horn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    Roberth skrev:
    Ok for å utdype litt synes jeg cd og digitale musikkfiler blir for skarpt for horn, men synes vinyl blir passe rundt, som høres mye bedre ut på horn.
    1. Først må Klipsch spilles inn og det tar laaaaaang tid
    2. Så må du ha en klasse A forsterker eller en rørforsterker
    3. Tilslutt må du ha en kilde som er varm og med trøkk nedover, unngå lystklingende cd spillere og dacer

    Da kan jeg love deg at Klipsch kan spise kirsebær med de store :D
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    1. Gjort
    2. Gjort
    3. Når det gjelder platespiller føler jeg at jeg er i mål. Men når det gjelder DAC, har cambridgde, har som sagt følelsen av at denne er allltttt for lys, Hva er egentlig best her? Rør eller mørk transistor? bruker i hovedsak Squeezebox som kilde via DACen.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roberth skrev:
    Ok for å utdype litt synes jeg cd og digitale musikkfiler blir for skarpt for horn, men synes vinyl blir passe rundt, som høres mye bedre ut på horn.
    Ser den :)

    Men som Hel sier her; innspilling, utstyr (klangmessig), kan ha litt å si.

    Du har uansett ett godt poeng, Klipsch trives godt med vinyl. Spesielt på rør amp's ;)

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Vel for meg virker det som horn generelt trives best med vinyl, for meg virker det som horn ble utviklet hifi-messig spesifikt mot å formindle vinyl-avspillinger.
     
    T

    timc

    Gjest
    Roberth skrev:
    Vel for meg virker det som horn generelt trives best med vinyl, for meg virker det som horn ble utviklet hifi-messig spesifikt mot å formindle vinyl-avspillinger.

    Dette tror jeg er skivebom. Horn er utviklet for å kontrollere spredning og øke effektivitet. Er det en RF modell du sitter med?

    Det finnes horn som låter skarpt og det finnes horn som låter tilbakelent. Klipsch ligger nok litt mot det skarpe skal vi være helt ærlige. Gjelder ikke Heritage og Palladium.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roberth skrev:
    Vel for meg virker det som horn generelt trives best med vinyl, for meg virker det som horn ble utviklet hifi-messig spesifikt mot å formindle vinyl-avspillinger.
    Nja, ikke helt enig med deg i det.
    Tror heller vi skal snu på flisa og si at mange Klipsch (siden vi er i klipsch tråden mener jeg) trives med rør utstyr.
    Nå bruker ikke jeg SB eller Cambridge dac men sliter ikke med det jeg har her.
    Hørt mye bra om den dac'en, men også hørt at den kan være "lys" klangmessig. Skal ikke skylde på den men ett sted og begynne kanskje ?

    /jan
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Har RB-81.

    timc skrev:
    Roberth skrev:
    Vel for meg virker det som horn generelt trives best med vinyl, for meg virker det som horn ble utviklet hifi-messig spesifikt mot å formindle vinyl-avspillinger.

    Dette tror jeg er skivebom. Horn er utviklet for å kontrollere spredning og øke effektivitet. Er det en RF modell du sitter med?

    Det finnes horn som låter skarpt og det finnes horn som låter tilbakelent. Klipsch ligger nok litt mot det skarpe skal vi være helt ærlige. Gjelder ikke Heritage og Palladium.
    Så du vil si at Heritage og Palladium er mer behagelige å lytte til? Har slitt med mine Klipsch er alt for pågående og slitsomme å lytte til når det gjelder musikk, og har opplevd akkurat det samme med Avantgarde Acoustic. Har hørt en del på banddiskant, og vil si at det er dag og natt i forskjell, har ikke hatt mulighet til å høre på Herritage eller Palladium.
     
    T

    timc

    Gjest
    Skal se om jeg får gjort en måling av en RB-61 i helgen, og poste den. Skal være nesten identisk med RB-81 i diskanten.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Roberth skrev:
    Har RB-81.

    timc skrev:
    Roberth skrev:
    Vel for meg virker det som horn generelt trives best med vinyl, for meg virker det som horn ble utviklet hifi-messig spesifikt mot å formindle vinyl-avspillinger.

    Dette tror jeg er skivebom. Horn er utviklet for å kontrollere spredning og øke effektivitet. Er det en RF modell du sitter med?

    Det finnes horn som låter skarpt og det finnes horn som låter tilbakelent. Klipsch ligger nok litt mot det skarpe skal vi være helt ærlige. Gjelder ikke Heritage og Palladium.
    Så du vil si at Heritage og Palladium er mer behagelige å lytte til? Har slitt med mine Klipsch er alt for pågående og slitsomme å lytte til når det gjelder musikk, og har opplevd akkurat det samme med Avantgarde Acoustic.
    Hvor mange timer har du spilt på Klipschene dine?

    Mine RB75 var noe pågående i toppen før de ble innspilt.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Ikke helt sikker, et sted mellom 200-300 timer eller mer, spillt mye høyt, er ikke i toppen jeg sliter med at de blir slitsomme, det er nesten hele lydbildet, bortsett fra midbassen og dypbassen.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Roberth skrev:
    Ikke helt sikkert, et sted mellom 200-300 timer eller mer, spillt mye høyt, er ikke i toppen jeg sliter med at de blir slitsomme, det er nesten hele lydbildet, bortsett fra midbassen og dypbassen.
    Jaja. da er det vel bare og bytte enten høytalere eller noe kilder eller forsterkere og greier og greier da.

    Ikke noe og lure på hvis du blir sliten av musikken.

    Eller, har du prøvd med mer toe-in på høytalerne?
     
    T

    timc

    Gjest
    Roberth skrev:
    Ikke helt sikker, et sted mellom 200-300 timer eller mer, spillt mye høyt, er ikke i toppen jeg sliter med at de blir slitsomme, det er nesten hele lydbildet, bortsett fra midbassen og dypbassen.

    Høres ut som enten elektronikk som ikke liker seg, eller romproblematikk. Det er bare i diskanten, rundt 8-10Khz de skal være litt pågående av natur.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hatt RB61, RB35, RF52, RF62
    Jeg har RB10 på jobben
    Og spiller på mine favoritter RB75 akkurat nå.
    Tør påstå at jeg kjenner RF serien godt

    Hvis du har en varm rørforsterker eller klasse A så må du bytte DAC, ferdig med det!

    Glem kabler, toe in, osv osv.

    Personlig har jeg svært gode erfaringer med Audio Note Dac mot mine RB75 og det tror jeg har med veldig heldig matching å gjøre. PS audio DAC og Sony XA5400ES sacd ble for lyst på mine Klipsch!

    ;)
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    hel skrev:
    Hva slags forsterker har du?

    :)
    Music Angel KT88 XD-800MKIII, med telefunken inngangsrør og mullard drivrør, kjører den i triode modus.

    Men som nevnt her, noe må gjøres med DACen, romakustikken vurdere jeg også gjøre noe med.

    Min rørforsterker er ikke varm i klangen, den er ufarget.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.104
    Antall liker
    6.610
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Spiller mest på SB og DAC på mine belle og det fungerer utmerket! Spiller også vinyl og det fungerer også utmeket. Har en cambridge dac som jeg testet og den var lite engasjerende å høre på, faktisk så uengasjerende at selv ingenting i resten av kjeden kunne redde inn den skaden den gjorde her i heimen.
    Se om du får testet opp noen andre DAC'er og ser i forslag ovenfor at det er gode råd.
    Skulle du tenke på å bytte amp, så vil jeg gjerne anbefale BAT-VK60 som er en virkelig godt skjult perle:)
     
    T

    timc

    Gjest
    Roberth skrev:
    den er ufarget.

    Beklager, men dette er bare tull. Alle forsterkere fargelegger i større eller mindre grad. En "rimelig" røforsterker er absolutt ikke av typen som farger minst. Uansett merke.

    Alle "billige" kinaforsterkere jeg har prøvd (med ett par hederlige unntak) har hatt en egenlyd som er litt vankselig å sette ord på. Litt skjærende i mellomtone og diskant. Ikke sånn at du hører det, men slitsomt i lengden likevel. Tenk ett veldig svakt tilfelle av isopor på skoletavle. Dette være seg rør eller transistor.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Roberth skrev:
    hel skrev:
    Hva slags forsterker har du?

    :)
    Music Angel KT88 XD-800MKIII, med telefunken inngangsrør og mullard drivrør, kjører den i triode modus.

    Men som nevnt her, noe må gjøres med DACen, romakustikken vurdere jeg også gjøre noe med.

    Min rørforsterker er ikke varm i klangen, den er ufarget.
    Bruker samme forsterkeren og med noenlunde samme rør.På ForteII vel og merke.
    Med min Abrahamsen cd spiller er det ikke antydning til den skarpheten du nevner.

    mvh
    Svein Aage
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    timc skrev:
    Roberth skrev:
    den er ufarget.

    Beklager, men dette er bare tull. Alle forsterkere fargelegger i større eller mindre grad. En "rimelig" røforsterker er absolutt ikke av typen som farger minst. Uansett merke.

    Alle "billige" kinaforsterkere jeg har prøvd (med ett par hederlige unntak) har hatt en egenlyd som er litt vankselig å sette ord på. Litt skjærende i mellomtone og diskant. Ikke sånn at du hører det, men slitsomt i lengden likevel. Tenk ett veldig svakt tilfelle av isopor på skoletavle. Dette være seg rør eller transistor.
    Har du hørt min forsterker? Føler jeg blir lei av folk som snakker om music angel som om det er mingda eller yaqin eller lignende... Med andre ord generalisering.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    Her kommer noen kommentarer på innspillene:

    1 Kinaforsterkere har generelt sett billigere trafoer noe som innvirker på lyden (ref Rognlien)
    2 Så og si alle rørforsterkere farger lyden mer enn transistor (og jeg liker det :))
    3 Forte II har jeg ikke hørt men jeg tror RF (RB) serien er mye mer kresen på kilde og forsterker i forhold til å dempe skarp lyd enn Forte II
    4 Romakkustikk er et skikkelig blindspor. Klipsch er laget for at du skal slippe å tenke på romakkustikken! Det er nettopp derfor jeg har fått til Klipsch på mitt vanskelge lytterom (les trådene mine så ser du det)


    Hadde du bodd i Oslo området skulle du fått låne min "forrige" DAC en AN DAC One 1X som ligger pakket ned. Er helt sikker på at du hadde fått hakeslipp deluxe. Altfor mange Klipsch eiere gir dem opp før de oppdager potensialet i høyttalerne. Når det gjelder matching så er det ikke bare lys/mørk som er viktige faktorer men trolig også mere subtile egenskaper som treffer akkurat en spesiell kombinasjon.
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Føler uansett det frister mer og mer med Herritage- eller palladium-høytalere, vil ikke gi opp horn helt med en gang.

    Men ny dac er neste prioritet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.000
    Antall liker
    10.931
    Torget vurderinger
    10
    Roberth skrev:
    Føler uansett det frister mer og mer med Herritage- eller palladium-høytalere, vil ikke gi opp horn helt med en gang.

    Men ny dac er neste prioritet.
    Det enkleste du kan prøve er ny dac men det er svært mange som har en klang som krasjer med Klipsch. Etter min mening så er det et poeng ved innspillet ditt innledningsvis om at vinyl passer best på Klipsch :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn