Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    Litt avklaring om begreper/størrelser:

    3 dB = knapt hørbar forskjell for det menneskelige øre under vanlige forhold. +3 dB = dobling av nødvendig effekt.
    10 dB = oppfattes av øret som en dobling av lydstyrke. +10 dB = 10 ganger effekten.

    Og her ligger (nesten) hele poengent med høyeffektive høyttalere; gjør eksersisen med 3 dB vs. 10 dB på et sett med "vanlige" høyttalere sammenliknet med f.eks. en hornvariant med følsomhet på 100 dB eller mer.

    Høyttalere med følsomhet på under 90 dB burde være forbudt......
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    Klipschorn på blå resept NÅ!!!
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Litt avklaring om begreper/størrelser:

    3 dB = knapt hørbar forskjell for det menneskelige øre under vanlige forhold. +3 dB = dobling av nødvendig effekt.
    10 dB = oppfattes av øret som en dobling av lydstyrke. +10 dB = 10 ganger effekten.

    Og her ligger (nesten) hele poengent med høyeffektive høyttalere; gjør eksersisen med 3 dB vs. 10 dB på et sett med "vanlige" høyttalere sammenliknet med f.eks. en hornvariant med følsomhet på 100 dB eller mer.

    Høyttalere med følsomhet på under 90 dB burde være forbudt......
    Har lest et sted at høyttalerens impedansekurve også er av betydning. Slik jeg forstår det kan det variere med frekvensene. Lett last i de lavere frekvensene skal visst være ønskelig. Har ikke funnet noen slike kurver på Klipsch, men har sett noen på Snell ,som forklaring på, at selv om de ikke er spesielt lettdrevne, så er de en kurant last for mindre rørforsterkere. Noen med kunnskap om dette? Og er det noen som har sett slike impedansekurver for Klipsch?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    rørlig skrev:
    pengesluk skrev:
    Litt avklaring om begreper/størrelser:

    3 dB = knapt hørbar forskjell for det menneskelige øre under vanlige forhold. +3 dB = dobling av nødvendig effekt.
    10 dB = oppfattes av øret som en dobling av lydstyrke. +10 dB = 10 ganger effekten.

    Og her ligger (nesten) hele poengent med høyeffektive høyttalere; gjør eksersisen med 3 dB vs. 10 dB på et sett med "vanlige" høyttalere sammenliknet med f.eks. en hornvariant med følsomhet på 100 dB eller mer.

    Høyttalere med følsomhet på under 90 dB burde være forbudt......
    Har lest et sted at høyttalerens impedansekurve også er av betydning. Slik jeg forstår det kan det variere med frekvensene. Lett last i de lavere frekvensene skal visst være ønskelig. Har ikke funnet noen slike kurver på Klipsch, men har sett noen på Snell ,som forklaring på, at selv om de ikke er spesielt lettdrevne, så er de en kurant last for mindre rørforsterkere. Noen med kunnskap om dette? Og er det noen som har sett slike impedansekurver for Klipsch?
    Nei, har ikke sett, men er nok riktig det du sier her.
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    rørlig skrev:
    pengesluk skrev:
    Litt avklaring om begreper/størrelser:

    3 dB = knapt hørbar forskjell for det menneskelige øre under vanlige forhold. +3 dB = dobling av nødvendig effekt.
    10 dB = oppfattes av øret som en dobling av lydstyrke. +10 dB = 10 ganger effekten.

    Og her ligger (nesten) hele poengent med høyeffektive høyttalere; gjør eksersisen med 3 dB vs. 10 dB på et sett med "vanlige" høyttalere sammenliknet med f.eks. en hornvariant med følsomhet på 100 dB eller mer.

    Høyttalere med følsomhet på under 90 dB burde være forbudt......
    Har lest et sted at høyttalerens impedansekurve også er av betydning. Slik jeg forstår det kan det variere med frekvensene. Lett last i de lavere frekvensene skal visst være ønskelig. Har ikke funnet noen slike kurver på Klipsch, men har sett noen på Snell ,som forklaring på, at selv om de ikke er spesielt lettdrevne, så er de en kurant last for mindre rørforsterkere. Noen med kunnskap om dette? Og er det noen som har sett slike impedansekurver for Klipsch?
    Dette med Snell er helt riktig..
    Har brukt AN KIT-1 på E-II og E-III uten problem.!
    De har veldig snille laster og er virkelig lette å drive med små røramper 8)
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Erland skrev:
    Blomsterkjell skrev:
    Erland skrev:
    pixote skrev:
    JanR skrev:
    pixote skrev:
    Noen som vet prisen på et par nye klipsch khorn?
    I underkant av 100k hvis jeg ikke tar helt feil.
    60'th aniversary.

    /jan
    Ser du spiller med 2a3 forsterker på khorn,jeg har en audio note vindicator 2a3. Er det nok krefter med 3.5 watt?
    3,5 watt er og blir nettopp det!
    De vil teoretisk kunne drive en høytaler som Khorn med 104 db følsomhet, til et maks volum på ca109 db. Dette er slett ikke lavt.

    Til sammenligning vil du behøve 64 watt for å drive en høytaler med 90 db følsommhet til samme volum.

    Hvor godt det vil spille opp til det teoretisk oppgitte volum, avhenger av konstruksjon, strømforsyning utgangstrafo osv., og så lang meg bekjent er Vindicator en godt konstruert forsterker!
    Er kalkylen din korrekt, Erland.? ::)
    Skulle mene det ja.
    Desibel skalaen er ikke lineær.
    Du dobler volumet ved å øke 3 db.
    For å doble volum må du doble tilført kraft.

    1W = 104 db (oppgitt følsomhet)
    2W = 107 db
    4W = 110 db

    1W = 90 db (oppgitt følsommhet)
    2W = 93 db
    4W = 96 db
    8W = 99 db
    16 = 102db
    32 = 105 db
    64 = 108 db
    128W = 111 db
    Ja, det er helt riktig.!
    Men det gjelder for 1 høyttaler..
    Det jeg har lært er at du må legge til 6db på den kalkylen der om du har 2 høyttalere..
    Effektiv db målt i et rom på 1 meter med 2 Khorn blir da 116db med 2A3 på maks..
    Eller nesten, siden det ikke er fullt 4W 2A3 leverer..
     
    T

    timc

    Gjest
    Når du har to høyttalere skal du i utgangspunktet legge til 3db. Du dobbler.

    Dersom du har en høyttaler med 2 elementer som sitter veldig tett, kan du i tillegg få en akustisk kobling mellom dem, som kan gi opptil 3db ekstra. Altså en teoretisk økning på 6db


    Når lydtrykket øker, må det trekkes fra for kompresjon. I tilfellet K-Horn er det nesten irrelevant.
     
    T

    timc

    Gjest
    Selv synes jeg dette med kompresjon er undervurdert. Spesielt i mindre høyttalere.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Litt avklaring om begreper/størrelser:

    3 dB = knapt hørbar forskjell for det menneskelige øre under vanlige forhold. +3 dB = dobling av nødvendig effekt.
    10 dB = oppfattes av øret som en dobling av lydstyrke. +10 dB = 10 ganger effekten.

    Og her ligger (nesten) hele poengent med høyeffektive høyttalere; gjør eksersisen med 3 dB vs. 10 dB på et sett med "vanlige" høyttalere sammenliknet med f.eks. en hornvariant med følsomhet på 100 dB eller mer.

    Høyttalere med følsomhet på under 90 dB burde være forbudt......
    ;D ;D ;D ;D ;D

    Espen
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    timc skrev:
    Selv synes jeg dette med kompresjon er undervurdert. Spesielt i mindre høyttalere.
    MEGET undervurdert. Ikke stas å være coil'en på en 10" bass i et 88 dB /1W system når eieren ønsker seg realistisk peak-performance av symfoniorkesteret (eller, Gud forby det, synth-sub). Garantert metning, kompresjon og null & niks dynamic headroom

    På nettstedet myhometheather dot homestead dot com / splcalculator kan du legge inn tall og se hva som skjer.

    Med 88 dB følsomhed trengs det 100W avsatt effekt i Høyttaleren for å klare de modige 105 dB som det fort blir når et symfoniorkester spiller ( legg inn 2 høytt. og lytteavstand 7 feet). For realistisk peak-performance - 115 dB trengs det 1.000W såder.....

    Sett en åpen gulvstående varmeovn på 500W, ta deretter en kikk på varmetrådene oppi der og tenk deg dette overført til en tre-veis høyttaler med ovennevnte karakteristika. Get it? Overforenklet, ja, men i prinsipp er det slik.

    Gjør samme eksersis med en høyttaler typisk 15" hornladet etc. etc. (name withheld), følsomhet f.eks. 106 dB.
    Nødvendig effekt for å oppnå ønsket peak performance 115 dB = 18W. Yessir - 18W. Piece of cake for en slik høyttaler, og da har du fortsatt mye å gå på = uanstrengt lyd, ingen metning.

    Å selge en skarve 3-veis høyttaler med eks. 10" bass / 88 dB følsomhet som "high-end" grenser til bedrageri. Da bør i så fall high-end benevnelsen komme som en fotnote a la "gjelder kun for cembalo og langfløyte - men ikke samtidig"
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    timc skrev:
    Når du har to høyttalere skal du i utgangspunktet legge til 3db. Du dobbler.

    Dersom du har en høyttaler med 2 elementer som sitter veldig tett, kan du i tillegg få en akustisk kobling mellom dem, som kan gi opptil 3db ekstra. Altså en teoretisk økning på 6db


    Når lydtrykket øker, må det trekkes fra for kompresjon. I tilfellet K-Horn er det nesten irrelevant.
    Dette er min eldgamle lærdom fra sent 80 tall eller veldig tidlig 90 tall..
    Men så kom jeg over noe, ett eller annet sted, at man øker db med 6 når du går fra 1 til 2 høyttalere..
    Om noen besitter db-måler og kan velge en kanal på 1 meter og legge til begge kanaler for å måle, så hadde vi fått et reelt svar :)
    Jeg tør nemlig ikke ta munnen min for full uten å legge ved en eller annen form for bevis på det..
    Kan hende at hukommelsen min spiller meg et lite puss, atter en gang ;D

    For alt jeg kan erindre, kan det ha vært som du satte en høyttaler til ved siden av den andre som måles, for da å øke med 6db.?
    Litt moro å røske opp i gamle tråder i hjernebarken ;D
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg er også i villrede mht. 3 vs. 6 dB. Personlig tror jeg følsomheten øker med ~6db og max SPL med 3 dB.

    Mvh. Johan
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Her trengs nok Pengesluk for å komme til livs i db jungelen.....

    Espen
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    dB-jungelen ER et pengesluk i seg selv, Espen!!! Aldri er jeg annet enn blakk støtt, og dårlig råd er det eneste jeg har nok av. Takk for tilliten forøvrig ;D ;D
     
    T

    timc

    Gjest
    Blomsterkjell skrev:
    For alt jeg kan erindre, kan det ha vært som du satte en høyttaler til ved siden av den andre som måles, for da å øke med 6db.?
    Litt moro å røske opp i gamle tråder i hjernebarken ;D

    Dette stemmer. Du vil aldri få 6dB i praksis, men litt under.


    Det at effektiviteten øker med 6db er nok en misforståelse mange går på.

    Dersom du kobler 2 høyttalere til samme utgang så vil faktisk lydtrykket øke med 6dB, MEN du har også halvvert impedansen, så det går 2w og ikke 1w. Dette er det samme mange blir lurt av når følsomheten er oppgitt ved 2.83V og ikke 1w. 2.83V gir 1watt med 8ohm og 2w med 4 ohm.

    -Tim
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    timc skrev:
    Blomsterkjell skrev:
    For alt jeg kan erindre, kan det ha vært som du satte en høyttaler til ved siden av den andre som måles, for da å øke med 6db.?
    Litt moro å røske opp i gamle tråder i hjernebarken ;D

    Dette stemmer. Du vil aldri få 6dB i praksis, men litt under.


    Det at effektiviteten øker med 6db er nok en misforståelse mange går på.

    Dersom du kobler 2 høyttalere til samme utgang så vil faktisk lydtrykket øke med 6dB, MEN du har også halvvert impedansen, så det går 2w og ikke 1w. Dette er det samme mange blir lurt av når følsomheten er oppgitt ved 2.83V og ikke 1w. 2.83V gir 1watt med 8ohm og 2w med 4 ohm.

    -Tim
    Du misforsto meg litt, jeg forklarte dårlig ser jeg.! :p
    Tenkte på om du satte begge høyttalere 1m fra målepunkt, om du da fikk 6db økning.?
    Se for deg at du sitter i nærfelt og har målemic i senter av begge høyttalere på 1m..
    Vil differansen mellom å spille 1 kanal kontra 2 kanaler gi deg 6db økning i realitet.?

    Skal se om jeg ikke frisker opp i gamle celletråder om dette, er jo moro å mimre litt ;D
     
    T

    timc

    Gjest
    Dersom jeg ikke husker feil så vil du få en økning på 3dB i en slik situasjon.

    Høyttalerne må stå helt inntil hverandre for å oppnå full akustisk kobling som gir det 3db ekstra.

    I praksis får du noe midt i mellom. Jeg vil annta at i ett normalt rom så får du litt over 3db økning når du går fra 1 til 2 høyttaler, men jeg klarer ikke å se hvordan du skal få 6db.

    Her er litt lettfordøyelig info. http://www.musiccenters.com/vol.html
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Hei Klipsch folket.

    Jeg vurderer å handle nye høyttalere om kort stund. Noen som vet om en Copland cta 505 vil passe bra til Klipsch?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    1.186
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en CTA 504 som drev et par RF7. DET ble for tung last i bassen. Det var pen lyd, men lite kontroll i bassen.
    Det går fint - litt smak og behag, bare...
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Et par Khorn med 2A3 og en lytteavstand på 3m.

    Frode
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    Dersom du legger inn et par høyttalere med 88 dB følsomhet i denne kalkulatoren, og korrigerer for ikke-hjørne plassering så ender en opp med n/a data på bl.a. SPL, hvilket betyr at 3,5W og den oppgitte lytteavstand gir et lydtrykk UNDER oppgitt følsomhet.

    For å jage samme høyttaler opp i symfoni-topp nivå - 115 dB - må du ha over 1.000W til rådighet (og brannslukningsapparat)

    Jeg gjentar: Khorn på blå resept NÅ! Ikke minst i energisparingens navn også!
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Norum skrev:
    Hei Klipsch folket.

    Jeg vurderer å handle nye høyttalere om kort stund. Noen som vet om en Copland cta 505 vil passe bra til Klipsch?
    Jeg syns Copland og Klipsch hører sammen..
    Men når man har Copland spiller, pre og effekt så blir det litt i meste laget..
    Opp til 2 Copland produkter syns jeg personlig er en knall løsning.!
    Copland bruker jo Klipsch høyttalere, det sier vel ikke rent lite.? ;D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.056
    Torget vurderinger
    23
    timc skrev:
    pengesluk skrev:
    Ikke minst i energisparingens navn også!

    Hysj. Hva med klasse A rørforsterkere som blir brukt sammen med Klipsch?
    Jeg bruker selv klasse A - har bare kl. A forsterkere når jeg tenker meg om, men greia er jo at en ikke trenger så mange wattene for å få det til å svinge, da. Resten får du nytte av som oppvarming uansett. Langt bedre enn sveisetrafoer som omsetter effekten sin i å mette spoler, fylle dempemateriale, flytte keramikk, flagre gummioppheng og alt annet som høre "Congested Audio" til.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Trenger litt påvirkning angående valg av forsterker. Sugden A21 series2, elle Ayon Audio Spirit II? Har RF-63.
    De er jo begge miljøvennlige, og det gjør jo valget vanskelig.
    Klarer ikke å bestemme meg så derfor må dere prøve å påvirke meg det beste dere klarer.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    To gode forsterkere som jeg ikke har noe dypere erfaring med.

    Velg med hjertet - ta den du tror mest på og drit i hva andre mener!
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Roqer skrev:
    Trenger litt påvirkning angående valg av forsterker. Sugden A21 series2, elle Ayon Audio Spirit II? Har RF-63.
    De er jo begge miljøvennlige, og det gjør jo valget vanskelig.
    Klarer ikke å bestemme meg så derfor må dere prøve å påvirke meg det beste dere klarer.
    300B stereo eller mono..
    En god rørpre..
    Vinyl..
    Det er shoppinglisten for å få Klipsch RF-serie av god kvalitet til å spille musikk, svinge og få fot av..
    Det er en ting som er negativt med dette, du kan bli særdeles trøtt og uopplagt når du skal på jobb.!!!!!!
    En annen bi-effekt er Visakortet som går varmt pga stadig nye platekjøp.!!
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    timc skrev:
    pengesluk skrev:
    Ikke minst i energisparingens navn også!

    Hysj. Hva med klasse A rørforsterkere som blir brukt sammen med Klipsch?
    Det er vel grovt regnet par hundre watt som trekkes fra nettet hos meg..
    Har ikke TV så jeg sparer litt der..
    Skal se det at min underholdning på lyd og bildefronten ikke er mer enn halvparten av hva du har ;)
    Og jeg kan spille så høyt at naboen ikke hører TV'n sin, uten at det koster meg en watt ekstra fra strømnettet ;D
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Roqer skrev:
    300B som i...
    Audio Note er ganske opphypet, så du vil nok få mange gode forslag der..
    Ellers så finnes det et hav av forsterkerprodusenter som bruker 300B..
    Jeg syns Consonance gir mye mer musikk for pengene enn Audio Note, men det er en smaks sak..

    Som jeg har forstått på, Håkon Rognlien, vil det lønne seg å ha to 300B i hver kanal eller mye jern, som ex Border Patrol..
    Smaker det, så koster det ;)
    Du vil ikke få dårlige anbefalinger her.!
    Men alle er subjektive..
    Noen liker mora og andre liker datteren ;D
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    Altfor lite kredit på kortet. Dessverre. Så det står nå mellom de nevnte Sugden A21 series2, elle Ayon Audio Spirit II.
    Fått gode priser og god service så langt...
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.171
    Antall liker
    830
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Roqer skrev:
    Trenger litt påvirkning angående valg av forsterker. Sugden A21 series2, elle Ayon Audio Spirit II? Har RF-63.
    De er jo begge miljøvennlige, og det gjør jo valget vanskelig.
    Klarer ikke å bestemme meg så derfor må dere prøve å påvirke meg det beste dere klarer.
    Har ikke hørt Ayon Audio Spirit II, kun Sugden A21. Jeg tror du får mer glede av Ayon Audio Spirit II, det er noe eget med rør og Klipsch. Har hatt RF-63 og det er en høyttaler jeg stadig vurderer å komme tilbake til. KT88-rørene har godt med trøkk og vil lett banke liv i Klipschene. I tillegg har du flere muligheter til å drive med såkalt 'tube-rolling' for å finne det du mener er ditt eget lydideal.

    +1 for rør og horn :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn