Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Det har hun :D og det grønne er avsatt til Van the man 8)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Loevhagen skrev:
    Sideveggene SKAL og MÅ behandles selv med Klipsch-"horn"-i-RF-serien. Det jeg imidlertid stusser på er plasseringen av de akustikkmattene på frontveggen. Slik de er plassert nå tjener de en primærfunksjon for å dempe bass, og ikke førsterefleksjon på samme veggen.

Er det egentlig bassen du vil dempe (dog marginal med såpass tynne plater), eller er det førsterefleksjon?
    Dersom man MÅ ha slike remedier med RF serien hadde de fått reisepass umiddelbart. Polstrede vegger hører kun hjemme på asyl for de aller værste, og er man ikke gal så vil jeg tro man blir det ganske så fort.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    Dersom man MÅ ha slike remedier med RF serien hadde de fått reisepass umiddelbart. Polstrede vegger hører kun hjemme på asyl for de aller værste, og er man ikke gal så vil jeg tro man blir det ganske så fort.
    Case closed.

/jan

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    @ H.R

For å være konstruktiv / seriøs: Man MÅ ingenting, men hvis man vil ha det beste utav anlegget så BØR man behandle rommet med omhu. Dette er ikke noe nytt...

For å være useriøs: Jeg viste ikke at det var polstrede vegger på asyl. Men, så har jeg heller ikke vært blandt de aller værste ... heldigvis.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Er det egentlig noen med hjørneplasserte Klipsch som overhodet har tenkt på akustiske tiltak, eller passer slike Klipsch inn uansett?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Sideveggene SKAL og MÅ behandles selv med Klipsch-"horn"-i-RF-serien. Det jeg imidlertid stusser på er plasseringen av de akustikkmattene på frontveggen. Slik de er plassert nå tjener de en primærfunksjon for å dempe bass, og ikke førsterefleksjon på samme veggen.

Er det egentlig bassen du vil dempe (dog marginal med såpass tynne plater), eller er det førsterefleksjon?
    Hvor tar du det fra.....manualen?...begynt og måle? ::)
    Kan ikke høyttalerne leve i et normalt rom, ville de ikke få innpass her heller.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

Man MÅ ingenting, men hvis man vil ha det beste utav anlegget så BØR man behandle rommet med omhu. Dette er ikke noe nytt...

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Vel....når du er så teit at du skriver SKAL og MÅ på denne måten, oppfatter iallefall jeg det som en vedtatt sannhet.
    Det er det neppe.
    Så teskjea de er egentlig en åre. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Loevhagen skrev:
    Er det egentlig noen med hjørneplasserte Klipsch som overhodet har tenkt på akustiske tiltak, eller passer slike Klipsch inn uansett?
    Feil valg av ord. De fleste "gamle" klipsch trives i nærheten av hjørner. Khorn skal stå i hjørner.
    Og nei, føler ikke at jeg må måle og bruke mere penger på akustiske tiltak enn den hønna kostet i utgangspunktet. De er romvennlig og bruker rommet for det det er verdt imo.

edit. typos

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Loevhagen skrev:
    @ H.R

For å være konstruktiv / seriøs: Man MÅ ingenting, men hvis man vil ha det beste utav anlegget så BØR man behandle rommet med omhu. Dette er ikke noe nytt...

For å være useriøs: Jeg viste ikke at det var polstrede vegger på asyl. Men, så har jeg heller ikke vært blandt de aller værste ... heldigvis.
    Vel det var du som brukte ord som SKAL og MÅ da ::) på asyl tar de kablene også så det egner seg ikke som lytterom da trådløst er vel ikke et alternativ enda.

Konstruktiv eller ikke - fan ikke rart at mange audiofile er nyskilte bitre menn eller evige single om de skal putte denslags opp etter veggene for å ha en illusjon over at noe er gjort rett. Bedre å gjøre hjemmeleksa si å kjøpe høytalere som passer der de skal stå.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Må få si følgende:

a) Akustiske tiltak koster kun noen hundrelapper. Og da understreker jeg ... hunderlapper

b) At Khorn skal stå i hjørner og ikke krever akustiske tiltak er jo flott. :) Og, da er jeg ikke ironisk.

c) RF-serien med horndiskant krever mindre behandling av sidevegger en tradisjonelle diskanter plassert nær flaten på frontbaffel

Så, jeg beklager ordet "skal og må", jeg mente "bør". Sånn; kan vi fortsette konstruktive innspill opp mot Klipsch nå? Takk. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Loevhagen skrev:
    b) At Khorn skal stå i hjørner og ikke krever akustiske tiltak er jo flott. :) Og, da er jeg ikke ironisk.
    Ingen som har sagt det, nei jeg kverlurer ikke nå.
    Men de er laget for å stå i hjørner og ha med seg rommet.
    Det sitter horn hele veien i khorn også.

Hvis RF serien sliter med rom - akustikk (noe jeg ikke tror så veldig på sånn generelt) så er jo det selvsagt leit.

/jan

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    a) Akustiske tiltak koster kun noen hundrelapper. Og da understreker jeg ... hunderlapper
    Får noen plater for dette jo - også en sixpack som man kan glede seg over.

Selvsagt er man ikke ironisk når at det er flott - betyr jo at høytalere er bygget for rom og man ikke trenger å bygge rom for høytalere jo og det er flott at denne i likhet med mange andre klipsch HT ikke er feilkonstruert.

c) RF-serien med horndiskant krever mindre behandling av sidevegger en tradisjonelle diskanter plassert nær flaten på frontbaffel

En god grunn for reisepass - feilkonstruert

Så, jeg beklager ordet "skal og må", jeg mente "bør". Sånn; kan vi fortsette konstruktive innspill opp mot Klipsch nå? Takk. :)

"Bør" er vel et mer manipulerende ord en skal og må for ordens skyld. Uansett - beklagelsen tatt til etteretning og akseptert. ;D

Greit at man er uenige her og jeg innser jo at akustiske tiltak kan være på sin plass, men da får det se ut som at det skal være der og ikke bare lime noen puter på veggen eller i taket som jeg har sett bildeeksempel på faktisk forekommer ::)

Har forøverig gjort akkustiske tiltak selv jeg da - har stemt pianoet så når det spiller med så låter det fett ;D

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Flott H.R. Da kan man ha en spøkefull tone.

Da vil jeg si at jeg er glad for å ha mulighet til å lime plater i hytt-og-pine (takk til kona som lar meg få ha et gutterom) slik at jeg kan få det absolutt beste utav musikken.

Skulle jeg vært henvist utelukkende til ei standard stue, som så mange andre, hadde jeg selvsagt ikke hatt muligheten til å høre musikken (disclaimer: kan være unntak) best mulig, men "second best". Sikkert flott det også. ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.150
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Har ikke noe behov for akustiske tiltak med mine Khorn i stua, trengte heller ikke noe på Heresy, men RB-75 krevde litt demping i toppen.
    Uansett rom; horn er absolutt det beste! 8)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Loevhagen skrev:
    Flott H.R. Da kan man ha en spøkefull tone.

Da vil jeg si at jeg er glad for å ha mulighet til å lime plater i hytt-og-pine (takk til kona som lar meg få ha et gutterom) slik at jeg kan få det absolutt beste utav musikken.

Skulle jeg vært henvist utelukkende til ei standard stue, som så mange andre, hadde jeg selvsagt ikke hatt muligheten til å høre musikken (disclaimer: kan være unntak) best mulig, men "second best". Sikkert flott det også. ;)
    Spøkefult er helt greitt ja.
    Selv deler jeg nok ikke din filosofi og startet med å finne meg en kone som er glad i musikk og gjerne vil kose seg med den sammen med meg og da er det selvsagt på sin plass å velge det beste rommet til denslags.

Men så lenge man koser seg alene i sitt eget selskap - sittende å lytte etter svakheter som man kan forbedre med ei plate her eller det så hver sin lyst. Om a deler selskap og trives sammen om det man opplever - vel da er det jo topp og en vinn-vinn situasjon.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har heldigvis valgt en kone som har, som meg, innsett at det finnes langt høyere verdier i livet enn musikk. ;) Unger. 8)

Forskjellen på henne og meg er at hun har 3 barn, mens jeg har 5...hvorav de siste to bare synger.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Dersom kona di har malt det blå og det røde portrettet, hel, så er hun veldig flink. :)
    Hvis kona maler, kan du vel trekke et lerret over akustikkplatene og få henne til å gjøre dem mange ganger mer estetisk riktige?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Talking to me, Dazed?

Hvis ja; det er få lerret som er transparante for luft. Er de ikke det så har de ikke den ønskede akustiske egenskap man bør se etter.

Hvis nei; beats me.

Jeg VIL se akustikplatene i gutterommet. I stua så er det helt anderledes.

JEG er heldig som kan ha begge deler OG velge hvor jeg vil nyte musikken. Musikk er BÅDE en hobby / nytelse OG en base for kunnskap. De som ikke gidder det, har jeg respekt for, men de bør også innse at andre kan nyte OG høre. Mao. ikke gjensidig utelukkende alternativ.

Og jeg vil si jeg nyter 99,9% av årets 8760 timer og lærer de siste 17 timene...

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Jeg har heldigvis valgt en kone som har, som meg, innsett at det finnes langt høyere verdier i livet enn musikk. ;) Unger. 8)

Forskjellen på henne og meg er at hun har 3 barn, mens jeg har 5...hvorav de siste to bare synger.
    Ikke dårlig må sies. ;D
    Men er det allikevel et lite rom for mismatch her? om det er som jeg oppfatter det, så har dere ingen barn sammen? 8)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Så flott, hel :) Helt etter oppskriften.

Eller, som andre muligens ville sagt: Herrejemeni. Du har valgt helt feil høyttalere dersom du må ha de mattene plassert der. Kan man ikke nyte musikk uten, altså? Huff a´meg. osv, osv, osv, osv.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    BHO skrev:
    Men er det allikevel et lite rom for mismatch her? om det er som jeg oppfatter det, så har dere ingen barn sammen? 8)
    Oj, er du en av de som ser halvtomme glass, fremfor halvfulle. Ikke bra.

Du har mao. ikke øre/øye for detaljer, så her skal du få det inn med "åre". Vi har 3 barn sammen og mine 2 ekstrabarn er mine RF-63. ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Loevhagen skrev:
    Så flott, hel :) Helt etter oppskriften.

Eller, som andre muligens ville sagt: Herrejemeni. Du har valgt helt feil høyttalere dersom du må ha de mattene plassert der. Kan man ikke nyte musikk uten, altså? Huff a´meg. osv, osv, osv, osv.
    Klipsch låter som fløyel uten akkuplater i et lite og vanskelig rom mens Dynaudio Focus 140 ringer og skriker i forhold. Når jeg beskrev problemene mine med domediskant og Kari Bremnes så var noen av oss enige i at "ingen liker når et kvinnfolk skriker oss inn i øret" ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Loevhagen skrev:
    BHO skrev:
    Oj, er du en av de som ser halvtomme glass, fremfor halvfulle. Ikke bra.

Du har mao. ikke øre/øye for detaljer, så her skal du få det inn med "åre". Vi har 3 barn sammen og mine 2 ekstrabarn er mine RF-63. ;)
    Herlig ;D ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    VI må ha det inn med både årer og teskje ;)

ps: har 8 + 2 (+2) 8)

/jan

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Næmmen så nusselig a gitt....er ikke helt vant med at folk omtaler sine høyttaler på linje med sine barn. ;D
    Beklager så mye.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.771
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    såså, nå må dere ikke krangle sånn, karer.

loevhagen har jo helt rett. fjorten sånne på veggen, en stabel fyringsved her og der rundt omkring på gulvet og et par dusin tomme jordbærkasser limt opp i taket, så trenger man ikke å lete etter høyttalere som passer rommet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Canales skrev:
    såså, nå må dere ikke krangle sånn, karer.

loevhagen har jo helt rett. fjorten sånne på veggen, en stabel fyringsved her og der rundt omkring på gulvet og et par dusin tomme jordbærkasser limt opp i taket, så trenger man ikke å lete etter høyttalere som passer rommet.
    ;D ;D ;D i snaueste laget men en god start

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.205
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Et snes slike hjelper på
    Gratis også.
    Ligger en haug ute på jordet her.
    Med eller uten plastikk.
    Med plastikk, svart eller hvit farge.

Håvard

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har høyrt at dasspapir foran diskanten er trikset på RF-serien.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt no snakk om no sånt jeg og....skal sies, selv om jeg synes det høres aldeles vannvittig ut.

Men jeg foretrekker nå engang å bruke denslags der det er tiltenkt. ;D

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vel har aldri hørt disse hodetelefonhøytalerene i RF serien, men dersom dekk og dasspapir gjør de bedre så gjentar jeg meg selv - feilkonstruksjon

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Jeg må si at jeg ikke har noen stor erfaring med Klipsch høyttalere, og at jeg har hatt kun to av dem, KG 5.5 og nå RF82. Jeg opplever ikke dem som noe særlig lyse eller harde i diskant. Men to ting er veldig viktig, og det er plassering og vinkling. Man kan få nesten alt ut av dem, helt fra mørk til lys lyd. Det som er veldig viktig er at de må ha synlig og "riktig" avstand mellom dem (ikke alt for stor) , og at de må ha litt rom rundt seg. Å treffe riktig vinkling kan ta litt tid fordi det kan variere mye pga avstand mellom høyttalere. Et par mm ut eller inn kan gi veldig stor utslag på lyden.

De to høyttalere Klipsch KG 5.5 og RF82 er ikke harde, ikke lyse men søte og varme (RF82 noe varmere) begge to. Hvis det er ikke sånn, da er det feil noen annen sted i anlegget.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hus er innkjøpt, og planleggeingen av kinosystem er i gang. Dvs på papiret enda, men det er ivartfall igang.

Jeg kikker og leser om flere høytalere deriblant Klipsch som nok er et naturlig valg i kino oppsettet. Jeg har tidligere hatt RF-3mkII.

Er det noen av dere Kilpschere som har hatt både RF 83 og RF-7 som kan si noe om forskjellen på desse?

Rommet kommer til å bli ca 35m2 og vil vere et dedikert kino og hifi rom. Kommer nok til å kjøpe en Audiovalve Eclipse som pre til 2 kanals delen, da denne skal vere god og at den har HT inngang.

Effekt amper har jeg ikke tenkt på enda, men kommer nok til å legge mest penger i en 2 kanals amp, samt en hjemmekino reciver til drift av side, center og bakkanaler. Vil altså gå for 7kanals oppsett, med 1 el 2 subber til LFE signalet samt en sub til center.

Så er det noen som har / har testet desse to høyttalerene som har lysst til å si noe om forskjellene, likhetene på de?

Mvh Peter

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn