Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Da var Pathosen på plass i stua foreløpig da jeg ikke orker og bære den ned i bunkersen til la scalaene på grunn av en kombinsajon av høy vekt og svak rygg.Det låter meget bra det lille jeg har testet foreløpig.Eneste jeg reagerer på er at det kommer lyd selv om volum står på null! i tilegg så er volumet relee styrt så det knepper når du vrir på volum hjulet,dette er normalt i henhold til Audio Art så får vel bare vende seg til det.Denne er helt tyst på Forten så håper den er det på storebrødrene også ;)

Vedlegg

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Gratulerer,......vi venter på flere kommentarer. :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Da er det et par RB75 på børsen. Det er ca et år mellom hver gang. Trolig enda lengre til neste gang. Vanskelige å få til men når det matcher så matcher det.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    stiv skrev:
    eddie1 skrev:
    Eneste jeg reagerer på er at det kommer lyd selv om volum står på null!
    Hhmmm, kanske den er byggt med shunt regulering, kan se ud som på bild ::)
    Den er ihvertfall relee styrt og dreies ikke rundt som en vanlig "knott" ::)
    men lyden ër bare helt konge

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Da vil jeg anta mine RF-63 er såkalt innspilt (praktisk talt benyttet daglig siden februar i år), og har et spørsmål: På frontbaffel er det 14 Torx-skruer. Er det nok å tighte disse, eller bør disse tas bort for å tighte skruene som fester hvert element bak?

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Loevhagen skrev:
    Da vil jeg anta mine RF-63 er såkalt innspilt (praktisk talt benyttet daglig siden februar i år), og har et spørsmål: På frontbaffel er det 14 Torx-skruer. Er det nok å tighte disse, eller bør disse tas bort for å tighte skruene som fester hvert element bak?
    Du tighter vel neppe elementene eller dems skruer ved å skru til skruene for frontbaffelen, så du har vel igrunn svart greit på ditt eget spørsmål? ::)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det skjønner jeg. :p ;D

Er det noe man skal være oppmerksom på dersom man fjerner frontbaffel? Spørsmålet var ment besvart av de som har (hatt) RF-serien og som har erfaring med å ta bort frontbaffeldeksel og eventuelt stramme elementene. Dvs. er det vanlige skruer bak der, Så enkelt og konkretsvar er jeg ute etter. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    ser kul ut!
    Du får komme tilbake hvordan du oppfatter at den låter når du har spilt litt
    Nå har han sikkert fått spilt litt ;)
    Så va tycks eddie ?

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Etter det jeg kan huske er det Torx skruer på elementene (bak baffelen).
    Hvis du først skal ta deg bryet med å skru av alt sammen så ville jeg ha dempet hornet i samme slengen. Enkleste er å klebe på blue tack plater som du kjøper i en bokhandel etc. Det kan lett pelles av i igjen hvis du angrer.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Takk. :)

Hvorvidt man bør dempe plasthornet er jeg usikker på. Årsaken er at dersom resonansen hornet har originalt ligger over f. eks. 20kHz, og man øker massen med dempemateriale, er det vel en fare for at resonansen kryper ned i Hz og med den følge at dette faktisk flyttes nedover til det hørbare området?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Loevhagen skrev:
    Takk. :)

Hvorvidt man bør dempe plasthornet er jeg usikker på. Årsaken er at dersom resonansen hornet har originalt ligger over f. eks. 20kHz, og man øker massen med dempemateriale, er det vel en fare for at resonansen kryper ned i Hz og med den følge at dette faktisk flyttes nedover til det hørbare området?
    Det er et fornuftig innspill. Håper Olof kommer på banen med en kommentar på dette for nå må jeg melde pass :)

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    H.R skrev:
    ser kul ut!
    Du får komme tilbake hvordan du oppfatter at den låter når du har spilt litt
    Nå har han sikkert fått spilt litt ;)
    Så va tycks eddie ?

/jan
    Jævlig fornøyd med lyden på Forte II.Har ikke testet på la scala ennå.Et stort lydbilde med en utrolig separasjon av instrumenter og en nydelig mellomtone som bare skikkelige rørforsterkere klarer,stramm deilig bass og lyden "pustes" ut i rommet.
    Det er en ting som irriterer meg og som jeg synes er merkelig og det er den "tikke" lyden på volum kontrollen ::)kan ikke fatte hvorfor produsenten har valgt og gjøre det slik

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    Det er en ting som irriterer meg og som jeg synes er merkelig og det er den "tikke" lyden på volum kontrollen ::) kan ikke fatte hvorfor produsenten har valgt og gjøre det slik
    Tikkelyd når du skru opp og ned ?
    Tikker vel ikke hele tiden håper jeg.

Godt å høre at du er nøyd :)

/jan

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    hehe tikker(knepper) :p når jeg skrur opp og ned lyden ja.Det blir jo en veldig hørbar irriterende lyd

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    Kva trur gjengen om å presse inn eit par Cornwall III her? Hehe, veit det er ein vanvittig tanke men har allerede vert i kontakt med Audiocompaniet angåande kjøp. Madammen har gitt meg frie tøyler (som vanleg) og har vel sånn halvvegs insistert på anskaffelse av beista. Eg har stor tru på at det vil funke då KG'ane spelar ganske bra slik dei står no. Har óg vert inne på tanken å bygge nokon CornScala men det får bli seinare ein gang.

The madness never ends...

Vedlegg

crimar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    12
    Hei alle sammen.

Noen her som har prøvd Mae set1 som er oppgradert til 6.5w på klipsch RF-63?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.061
    Torget vurderinger
    2
    crimar skrev:
    Hei alle sammen.

Du får sikkert grei lyd som spiller rimelig høyt. Men RF 63 bør ha til dels betydelig mer makt bak kravene enn det MAE kan hoste opp. Basskontroll, hurtighet og kraft blir nok lidende, er jeg redd. Til tross for at RF 63 spiller lett høyt, er de faktisk nokså sultne rent styringsmessig.

Mvh
    Håkon Rognlien

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.808
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    crimar skrev:
    Hei alle sammen.

Testet MAE set 1 på Klipsch Belle - Funket ikke no særlig som forventet. Ble forøverig kun bygget for å drive noen mellomtonedrivere på 115db og der funker den knall og tyst når den skal være det.

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei Håkon.Hvordan vil du sammenligne Forte II vs RF 63?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.061
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    De "ekte" PWK-konstruksjonene (Heritage-serien), har klart mer karakter enn de mer moderne RF'ne. Det er litt forskjellig hva folk foretrekker; den litt frempå live-aktige Heritage'ne eller en noe mer brutal og fyldig touch fra RF-serien. Forte II er i utgangspunktet en slags Heresy med ekstra bass, og dette er en morsom høyttaler, rask og rimelig harmonisk, de oppgir faktisk nesten like dyp bass fra disse (30 Hz på RF, 32 på Forte). Allikevel oppleves bassen i RF å være dypere og noe "langsommere" enn den skamløst hurtige og mer lettbente varianten i Forte. Forte er klart lettere last enn RF 63, bare så det er nevnt, mens RF er noe mer fleksibel med hensyn til klanglige kvaliteter på forsterkeren. Sagt på en annen måte er det noe nemmere å kombinere RF med transistor, enn det er med Heritage-høyttalerne.

Mvh
    Håkon Rognlien

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Haakon_Rognlien skrev:
    eddie1 skrev:
    De "ekte" PWK-konstruksjonene (Heritage-serien), har klart mer karakter enn de mer moderne RF'ne. Det er litt forskjellig hva folk foretrekker; den litt frempå live-aktige Heritage'ne eller en noe mer brutal og fyldig touch fra RF-serien. Forte II er i utgangspunktet en slags Heresy med ekstra bass, og dette er en morsom høyttaler, rask og rimelig harmonisk, de oppgir faktisk nesten like dyp bass fra disse (30 Hz på RF, 32 på Forte). Allikevel oppleves bassen i RF å være dypere og noe "langsommere" enn den skamløst hurtige og mer lettbente varianten i Forte. Forte er klart lettere last enn RF 63, bare så det er nevnt, mens RF er noe mer fleksibel med hensyn til klanglige kvaliteter på forsterkeren. Sagt på en annen måte er det noe nemmere å kombinere RF med transistor, enn det er med Heritage-høyttalerne.

Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for svar Håkon! ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Vil vel ikke si at det er lett å kombinere RF med transistor heller. Hørte som nevnt lenger opp i tråden på RF83 på Tonart og det låt huggorm.

Mine RB75 spiller imidlertid vakkert på f eks Musical Innovation, mulig at AN preampen har noe av æren :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    Vil vel ikke si at det er lett å kombinere RF med transistor heller. Hørte som nevnt lenger opp i tråden på RF83 på Tonart og det låt huggorm.
    Det var den ene gangen ?

hel skrev:
    Mine RB75 spiller imidlertid vakkert på f eks Musical Innovation, mulig at AN preampen har noe av æren :)
    Amen :)

Og takk Håkon for en forståelig beskrivelse av rf - heritage.
    Fortsatt ille glad i mine...ehhh kjerringa sine Forte II.

/jan

crimar

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.03.2010
    Antall liker
    12
    hel skrev:
    Klarer ikke å forstå det. Syntes det låt veldig pent jeg. Er mine ører så dårlige eller er preferanser som er helt forskjellige.

Men kan vel påstå at rf-serien er mer kino en hifi?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    U-96 skrev:
    Kva trur gjengen om å presse inn eit par Cornwall III her? Hehe, veit det er ein vanvittig tanke men har allerede vert i kontakt med Audiocompaniet angåande kjøp. Madammen har gitt meg frie tøyler (som vanleg) og har vel sånn halvvegs insistert på anskaffelse av beista. Eg har stor tru på at det vil funke då KG'ane spelar ganske bra slik dei står no. Har óg vert inne på tanken å bygge nokon CornScala men det får bli seinare ein gang.

The madness never ends...
    Fine bilder :)
    Skudd fra hoften, vurdert å løfte de evt tilte de litt ?

/jan

U-96

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2008
    Antall liker
    4
    JanR skrev:

/jan
    Takker , ja har vert inne på tanken men tilter meg sjølv ganske langt ned i sofaen når det lir ut på kvelden, hehe.
    Har óg tenkt å lage nokon soklar i stein 10- 15cm høge, får sjå kva det blir til.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    U-96 skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Takker , ja har vert inne på tanken men tilter meg sjølv ganske langt ned i sofaen når det lir ut på kvelden, hehe.
    Høres kjent ut ::) ;D

U-96 skrev:
    Har óg tenkt å lage nokon soklar i stein 10- 15cm høge, får sjå kva det blir til.
    Ikke hørt de der så som sagt bare en tanke :)
    Koster sjelden noe å leke litt med denslags, fungerer det ikke så er det ikke noe (økonomisk) tap.
    Og hvem vet, kanskje det blir en forbedring/oppgradering.

/jan

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.061
    Torget vurderinger
    2
    crimar skrev:
    hel skrev:
    Klarer ikke å forstå det. Syntes det låt veldig pent jeg. Er mine ører så dårlige eller er preferanser som er helt forskjellige.

RF 63 og 83 har en periode under innspilling de låter til dels grusomt, så å si uansett hva du putter på dem. Innspilte 63 og 83 er nokså enkle å få til å låte bra, og de responderer fabelaktig på høy kvalitet og kontroll fra forsterkerens side. Jeg vil ikke påstå at RF er mer kino enn Heritage er det; glem ikke at det er en avart av LaScala som ble benyttet som proffe kino- og PA-høyttalere i sin tid. Selv benytter jeg Cornwall til hjemmekinoen, og det er smått fantastisk.
    Så en enkelt opplevelse av RF 83 med hoggormlyd er ingen som helst grunn til å hevde at de ikke funker med transistor. Jeg har i mine år med RF 63 benyttet sikkert 30 - 50 forskjellige transistorforsterkere på dem, INGEN har bommet totalt. Test av RF 83 viste meg at de behøver noe større rom, dessuten er de en anelse mer kresne i mellomtonen, sannsynligvis fordi de strekker jobben i hornet enda 50 Hz lavere enn på 63, og jeg opplevde at dette var i grenseland for det elementet.

Mvh
    Håkon Rognlien

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    crimar skrev:
    hel skrev:

Mine RB75 brukes i 2 kanaler med stor fornøyelse og jeg spiller 70% jazz/akkustisk musikk, 20% klassisk og 10% pop&rock. Jeg tror Rognlien og jeg spiller diametralt forskjellig musikk med like stor glede på Klipsch. Nei Klipsch er ikke en kinohøyttaler, det er en musikkhøyttaler som også egner seg i kino!

Zed

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    3
    Er det så stor forskjell mellom RB og RF?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.619
    Torget vurderinger
    10
    Har hatt RF52, RF62, RB51, RB61 og RB35

Har RB75 og RB10

Har hørt RF7 og RF63

Jeg vil si at det er noenlunde samme klang på alle modeller men det er i utgangspunktet en utfordring å unngå hard lyd på Klipsch RF/RB generelt.

RF7 hos Stereofil låt imidlertid veldig bra uinnspilt på marantz elektronikk.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    zed skrev:
    Er det så stor forskjell mellom RB og RF?
    RB er stativhøyttalere, RF er gulvstående.
    Så sånn sett så blir det jo endel forskjeller.

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    ::) ::) ift stilte spørsmål er jeg noget i tvil.

thomas1403

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Antall liker
    70
    Hvilken rørforsterker er å anbefale til rf83 i første omgang, og mest passende til klipsch av mc275 og mc 2102?

Roberth

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Hmmmm.... Virker Som H3ene mine begynner å sitte, i løpet av de siste dagene har det kommet ro over hele lydbildet, og dynamiske kontrastene blir enda tydeligere. Fantastisk 8)

Raya

Medlem
    Ble medlem
    14.10.2010
    Antall liker
    0
    ;D Hei på, jeg hiver meg på her. satte opp rf-82 på fredag, og de har spilt div +tv siden da. kjempe fornøyd 8) men lurte på om det var noen i nærheten av hønefoss som har disse på rør ell noe annet bra/fint? sel kjører jeg m yamaha rxv 659+ le amp mono blokker, linn k400 ht kabel. syns selv det låter bra. også blir det jo bare bedre etterhvert. ha en musikalsk kveld :) mvh Raya

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn