Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Mine krysser hverandre en halvmeter foran der jeg sitter ;D
    Men det er her hos meg.

    /jan
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei
    Hvordan stiller RB-5 seg i forhold til feks RB-75 og RB-61? Og hva mener dere de er verdt i dag?

    Torsen
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Torsen skrev:
    Hei
    Hvordan stiller RB-5 seg i forhold til feks RB-75 og RB-61? Og hva mener dere de er verdt i dag?

    Torsen

    I følge hjemmesiden til Klipsch ble RB-5 produsert i tre år, fra 99-01, den har en 6 tommer mens for RB-61 ble produksjonen startet i 06, den har en 6.5 tommer.
    RB-75 ble produsert fra 00-06 og har en 8 tommer.
    RB-5 har (Oak, Mahogany, or Black wood veneer) som RB-75 ordentlig treverk (Cherry, Black wood veneer) i kabinettet, mens RB-61 har (Cherry or Black Ash woodgrain vinyl) istedenfor.

    Pris! Tja......RB-61 koster ny 4000.-
    RB-5 var nok like dyr, om enn ikke dyrere, vanskelig og si, hiv inn et bud så lavt du tør, du kan jo bare få ja eller nei. :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Men RB75 stiller nok i en annen og bedre klasse enn de to andre.Så det vil nok bli en urettferdig sammenligning.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    RB5 skulle vaere en "stativutgaven" av RF5.

    Hadde veil pris paa ca kr 9500,-
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    RB-5 og RB-5 mkII er vel egentlig en stativmodell av RF-3 og 3 mkII, men som Erland nevner kommer jo også RF-5 på banen rundt denne tiden.
    Den er bestykket med ett 8" element i tillegg til hornet, så den kan du glatt sammenligne med RB-75. Bassporten er på baksiden, og kabinettet er endel mindre.
    Denne har også blitt benyttet som studiomonitor, og det har blitt meg fortalt at f.eks Ø.Greni (Big Bang) bruker disse i sitt hjemmestudio.
    Verdt og prøve ut er den. ;)
     
    E

    Element

    Gjest
    Noen som har prøvd å bytte ut sink-skinnene med messing legering, som sitter på de fleste Klipsch høyttalere, til noen dedikerte jumpere? Og, evt opplevd noen forskjell?

    Merk! Jeg starter ingen "kabel" debatt!"#¤&/(IUYTR#"!#¤%&
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    BHO skrev:
    RB-5 og RB-5 mkII er vel egentlig en stativmodell av RF-3 og 3 mkII, men som Erland nevner kommer jo også RF-5 på banen rundt denne tiden.
    Den er bestykket med ett 8" element i tillegg til hornet, så den kan du glatt sammenligne med RB-75. Bassporten er på baksiden, og kabinettet er endel mindre.
    Denne har også blitt benyttet som studiomonitor, og det har blitt meg fortalt at f.eks Ø.Greni (Big Bang) bruker disse i sitt hjemmestudio.
    Verdt og prøve ut er den. ;)
    Stemmer det Birger!
    Jeg fikk det faen ikke til og stemme at det skulle være en 6 tommer der! :p

    Da er det oppklart!
    Smell til og kjøp!
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Det er i mine nusselige RB-3, det er en 6,5"......det er lillebroren til RB-5 det. ;) ;D
     

    Smibakkjen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    398
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Kan nesten ikkje unnlate meg å signere her. Har vært den lykkelige eier av ett par KLF-20 siden november 2000, kjøpte siden ett par ProMedia Ultra 2.0 til skrivebordet, deretter har jeg innvestert i RB 81 ettersom eg har flytta i leilighet (KLF-20 står trygt forvart i vente på større bolig) siste innvestering var iFi systemet, har enda tilgode å bli skuffa lydmessig av Klipsch :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Smibakkjen skrev:
    Kan nesten ikkje unnlate meg å signere her. Har vært den lykkelige eier av ett par KLF-20 siden november 2000, kjøpte siden ett par ProMedia Ultra 2.0 til skrivebordet, deretter har jeg innvestert i RB 81 ettersom eg har flytta i leilighet (KLF-20 står trygt forvart i vente på større bolig) siste innvestering var iFi systemet, har enda tilgode å bli skuffa lydmessig av Klipsch :D
    Og velkommen skal du være.
    Der var det mye godis du.
    En kompis sitter på ett par KLF20,du er nøyd med de du også antar jeg ? ;)
    Sist jeg var innom der satt han på Primare/Teac vrds/MSB dac.Spiller greit det.
    RB-81 er vel ingen dårlig mellomløsning ?

    Godt nytt år til alle sammen her :)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Smibakkjen skrev:
    Kan nesten ikkje unnlate meg å signere her. Har vært den lykkelige eier av ett par KLF-20 siden november 2000, kjøpte siden ett par ProMedia Ultra 2.0 til skrivebordet, deretter har jeg innvestert i RB 81 ettersom eg har flytta i leilighet (KLF-20 står trygt forvart i vente på større bolig) siste innvestering var iFi systemet, har enda tilgode å bli skuffa lydmessig av Klipsch :D
    Velkommen skal du være!
    Klipsch er ALDRI feil! ;D ;D ;D

    Hva slags elektronikk har du i hus?
     

    Smibakkjen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    398
    Antall liker
    5
    Sted
    Sogn og Fjordane
    KLF-20 trur eg ikkje eg noken gong kjeme til å selge, (mulig att de har en litt symbolsk verdi for meg), er strålande fornøgd ;D

    RB 81 er en fantastiskt potent stativhøyttaler, og samme gode gamle Klipsch klangen som KLF-20, men mulig en smule bedre i de øvre frekvensene, og så absolutt en god mellom løsning, sjøl om eg har store problemer med å utnytte volumet de er i stand til å levere til det fulle (p.g.a. husvert og naboer).

    Elektronikken består av en Papworth Audio Technology MIA 200, samt en Denon DCD-1500AE SACD spiller. Og Papworth'en arbeider svært godt med KLF-20, plenty med power, trur den har litt av den rør klangen, sjøl om det er en Mosfet transistor forsterker.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Smibakkjen skrev:
    KLF-20 trur eg ikkje eg noken gong kjeme til å selge, (mulig att de har en litt symbolsk verdi for meg), er strålande fornøgd ;D

    RB 81 er en fantastiskt potent stativhøyttaler, og samme gode gamle Klipsch klangen som KLF-20, men mulig en smule bedre i de øvre frekvensene, og så absolutt en god mellom løsning, sjøl om eg har store problemer med å utnytte volumet de er i stand til å levere til det fulle (p.g.a. husvert og naboer).

    Elektronikken består av en Papworth Audio Technology MIA 200, samt en Denon DCD-1500AE SACD spiller. Og Papworth'en arbeider svært godt med KLF-20, plenty med power, trur den har litt av den rør klangen, sjøl om det er en Mosfet transistor forsterker.
    Ser jo nå at du har skrevet opp hva slags utstyr du bruker... :p

    Uansett, hvis forsterkeren (Papworth) din har klart og få til lyden som de har på rørproduktene sine så vil jeg tro det spiller bra hos deg. :D

    :-* Godt nytt Klipsch år til alle som elsker Klipsch! :-*
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    heisann, nå har jeg et lite "problem" her. Bassen synes å forsvinne noen steder i rommet mitt.. :[

    Midt i rommet er det så godt som ingen bass, mens helt bakerst i rommet (den enden hvor høyttalerne ikke står) er det bra. ???

    Jeg blir altså nødt til å sette meg nesten helt inntill bakveggen for å få med dypbassen.

    Kan det hende at dette blir i orden om jeg kjøper meg Superspikes?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Pengvim skrev:
    heisann, nå har jeg et lite "problem" her. Bassen synes å forsvinne noen steder i rommet mitt.. :[

    Midt i rommet er det så godt som ingen bass, mens helt bakerst i rommet (den enden hvor høyttalerne ikke står) er det bra. ???

    Jeg blir altså nødt til å sette meg nesten helt inntill bakveggen for å få med dypbassen.

    Kan det hende at dette blir i orden om jeg kjøper meg Superspikes?
    Flytt litt rundt på høyttalerene for og finne optimal plass for de. :)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.183
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Continuo skrev:
    Flytt litt rundt på høyttalerene for og finne optimal plass for de. :)
    Tror du virkelig ikke jeg har prøvd det? ::) :)

    Jeg har ikke den helt store plassen å flytte på heller desverre. :-[

    Skal eksprimentere enda mer seinere.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Pengvim skrev:
    heisann, nå har jeg et lite "problem" her. Bassen synes å forsvinne noen steder i rommet mitt.. :[

    Midt i rommet er det så godt som ingen bass, mens helt bakerst i rommet (den enden hvor høyttalerne ikke står) er det bra. ???

    Jeg blir altså nødt til å sette meg nesten helt inntill bakveggen for å få med dypbassen.

    Kan det hende at dette blir i orden om jeg kjøper meg Superspikes?
    Ikke noe ukjent fenomen dette.....og det gjelder ikke spesielt Klipsch!

    Har faktisk opplevd at det har blitt betydlig bedre ved bytte av elektronikk.

    Det har noe med rommet ditt aa gjore. Vinkler, hoyde, bredde osv... Du kan jobbe med plassering, og forsoke aa fa det saa bra som mulig der du sitter, men for at det skal bli optimalt, maa du sikkert til med rom forbedrende tiltak.
     
    E

    Element

    Gjest
    føler dette er rette plassen for å fortelle hvor fornøyd jeg er med mine RF-63.
    de spilles fortsatt inn, men nærmer seg sakte men sikkert sine sårt trengte 400 timer.
    det skal nevnes at jeg under innspillingsprosessen kun benytter meg av en eldre onkyo integrert forsterker og en rimelig panasonic dvd spiller... venter på en copland rigg aka cta 405 og cda 823 ;D
    men, det som er utrolig er "bra" det låter, tatt i betraktning at jeg spiller på elektronikk til en verdi av 4000 kroner.
    og da spør jeg meg selv, hvor sinnsykt mye bedre blir det med copland utstyret da? aahhh, gleder meg som bikkja til elektronikken er i hus i løpet av en ukes tid.

    skal komme med en fyldig rapport :)
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Hajoken skrev:
    føler dette er rette plassen for å fortelle hvor fornøyd jeg er med mine RF-63.
    de spilles fortsatt inn, men nærmer seg sakte men sikkert sine sårt trengte 400 timer.
    det skal nevnes at jeg under innspillingsprosessen kun benytter meg av en eldre onkyo integrert forsterker og en rimelig panasonic dvd spiller... venter på en copland rigg aka cta 405 og cda 823 ;D
    men, det som er utrolig er "bra" det låter, tatt i betraktning at jeg spiller på elektronikk til en verdi av 4000 kroner.
    og da spør jeg meg selv, hvor sinnsykt mye bedre blir det med copland utstyret da? aahhh, gleder meg som bikkja til elektronikken er i hus i løpet av en ukes tid.

    skal komme med en fyldig rapport :)
    Vi gleder oss! :) :D
     
    A

    allroad

    Gjest
    Erland skrev:
    Pengvim skrev:
    heisann, nå har jeg et lite "problem" her. Bassen synes å forsvinne noen steder i rommet mitt.. :[

    Midt i rommet er det så godt som ingen bass, mens helt bakerst i rommet (den enden hvor høyttalerne ikke står) er det bra. ???

    Jeg blir altså nødt til å sette meg nesten helt inntill bakveggen for å få med dypbassen.

    Kan det hende at dette blir i orden om jeg kjøper meg Superspikes?


    Må si meg helt enig med deg Pengvim.

    Synes at det mangler bass(generellt, ikke bare dypbass).
    Men likevel, flyttet meg ca 1 meter lenger bak, sitter nå i 3 setern, og her er det jammen bass gitt.....

    Hva skal vi gjøre???


    Allroad
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Kan du ikke sitte i 3 seteren ?
    Rom er som Erland nevner lengre opp ei bitch innimellom,ikke skylde på høytaleren hver gang ;)
    Plassering,evt leke litt med "hjelpemiddler" som for eks diffusorer/absorbenter osv.
    Første bud er uansett å la ting få spille seg til først.

    /jan
     
    A

    allroad

    Gjest
    Mornings JanR..


    Jovisst kan jeg det... ;D

    Men har jo liksom favoritten i godstolen min da 8)

    Har lagt i høygir hva angår innspilling......fått mor til å gi en hjelpende hånd.....og kanskje fått henne til å skjønne at TTT(ting tar tid)

    Venter selvfølgelig jeg også...... :'(

    Men at "SÅ" liten forflyttning, som 1 meter, og kanskje noen cm til venstre skulle gi en såppas forbedring av opplevelsen......nice

    Hva kan du anbefale JanR......som kan gjøre at jeg kan nyte samme lyd i godstolen.....

    Mvh
    Allroad
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Allroad skrev:
    Møte :D


    Såppass???


    Mvh
    Allroad
    Vi kan sikkert diskutere oss ihjel her på forumet så ett kaffemøte en dag utover må jo være bedre.
    Nå skal det sies at jeg er ingen expert på området men har brukelige ører...ennå ;)
    Vi får se hva vi får til.

    /jan
     
    A

    allroad

    Gjest
    God Morgen JanR

    Ja, vi får se hva vi får til........skal bare en svipptur over "dammen"

    Reiser til USA på torsdag......

    Allroad
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Svipp i vei :)
    Ikke noe stress for min del.

    Skrik ut når du er hjemme en kveld det passer.

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.425
    Antall liker
    1.139
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    JanR skrev:
    Svipp i vei :)
    Ikke noe stress for min del.

    Skrik ut når du er hjemme en kveld det passer.

    /jan
    Og da tar du med kamera og knipser i vei, for så og legge ut her i tråden. ;) :)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Kabeldragern skrev:
    Hva må en regne med å måtte gi for et par pent brukte Klipsch RF-7?
    Det finnes ikke noe sånt som pent brukte RF7!

    Har du RF7, spiller du full guffe hele tiden ;D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hegel h200 og rf82. noen tanker om et slikt samspill? :)
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    pahf skrev:
    Hegel h200 og rf82. noen tanker om et slikt samspill? :)
    Regner med ganske så lys lyd, til dels skrikete, Klipsch er meget bra saker, men trives absolutt (!) best sammen med rør. Men om du skal bruke transistor, finn en med nøytralt eller noe varmt lydbilde.
     
    E

    Element

    Gjest
    pahf skrev:
    Hegel h200 og rf82. noen tanker om et slikt samspill? :)
    skal du bruke 20 000 på forsterker eller har du H200?
    hvis du skal kjøpe nytt, så ville jeg helt klart valgt noe som låter varmere enn Hegel, selv om nye Hegel produker låter varmere en de første utgavene.

    Rotel RB-1080 + RC-1082
    eller
    Electrocompaniet ECI 5

    styr unna vincent...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn