Billbob
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 04.04.2011
- Antall liker
- 274
Merkelig høne det der.Da er jo valget lett da..RF-7!!Ironisk nok så er RF-7 helt i orden å ha i hus Men det nærmer seg seier
Merkelig høne det der.Da er jo valget lett da..RF-7!!Ironisk nok så er RF-7 helt i orden å ha i hus Men det nærmer seg seier
Var en sympati-likerCrusty: Du skal ikke like et innlegg der en medforumist må forhandle med den andre halvdelen i heimen!!
Nå er det jo heldigvis ikke bare akustisk musikk å finne, på den annen side kan det være at minus 3 dB ved 35 Hz er noe optimistisk målt eller vanskelig å oppnå i et virkelig rom. Uansett, det er i hvertfall hevet over enhver tvil at SW-115 med minus 3 dB ved 18 Hz gjennskaper basstoner med en autoritet som CF-3 ikke er i stand til. I tillegg er jo "slammet" fra en 15" ikke å forakte.En normalt (åpen E) stemt bassgitar eller kontrabass er én oktav lavere enn en standard (åpen E) stemt gitar. Den har laveste tone på Ca. 41 Hz.
En fem- eller seks-strengers bass kan være stemt helt ned til ca. 30Hz. En basstromme går vanligvis ikke under 50Hz.
Det finnes selvsagt instrumenter som går dypere, og i elektronisk musikk kan man få til hva som helst.
Lydeffekter i film kan selvsagt inneholde alskens greier. Jordskjelv, tordenvær og whatnot.
JJ: Det var egentlig ikke så ille Jeg foreslo at hvis de fikk innpass i stuen skulle jeg ikke bytte høytalere mer før jeg tar over kjelleren som eget rom. Så foreslo jeg å spandere en ferietur jeg i utgangspunktet hadde tenkt å spandere likevel. Så fikk hun velge en ting. Da valgte hun roser hver fredag, og i disse "bukett for 69,-" tider så anser jeg det som en relativt lett seier. Ikke minst når jeg forklarte at de trivdes antageligvis best nærme hjørner og nærmere veggen enn de jeg har nå. Vips så ble det aksept. Det skal sies med relativt store ord at hun i 99% av tilfellene aldri har sagt noe som helst uansett hva jeg har flyttet, kjøpt eller solgt her i huset, men akkurat HIII har hun ett lite problem medCome on .... hva må du ut med nå Bring it on !!!
Gratts med delseier
Ironisk nok så er RF-7 helt i orden å ha i hus Men det nærmer seg seier
Her bruker vi en REL Stentor til RF-7, og spesielt til film gjør den jobben sin. Henger så absolutt med i svingene.Har fulgt denne tråden med varierende interesse, og det som slår meg er at det er så mange som bestemt avviser at subwoofer hørere sammen med gulvstående Klipsch høyttalere. Jeg levde selv i denne villfarelsen i over 15 år. Jeg var fast bestemt på at fire ti tommere med minus tre dB på 35 Hz skulle levere den bassen som skulle være der. Hadde også lest utallige innlegg og artikler som hardnakket påstår at det knapt finnes informasjon under 30-40 Hz i "vanlig" musikk. Og alt dette til tross for at min bedre halvdel en rekke ganger, mer eller mindre forsiktig, har ymtet frempå om at det mangler litt i bassen...
Sånn innimellom har jeg kikket litt langt etter subwoofere og til tider latt meg imponere også, men kommet frem til at de sannsynligvis ikke klarer å holde følge med et par høyttalere med 100 dB/1W. I fjor høst satte jeg meg til igjen å søkte rundt på nettet og kom fram til at Klipsch egen SW-115 med femtentommer og 400 watt kontinuerlig var et godt kompromiss mellom pris og kvalitet. Med denne i hus og koblet opp, oppdaget jeg raskt at det var mer å hent i bassen enn det de fire titommerne klarte å prestere. Nå etter et lite halvår tørr jeg påstå at den er ferdig innspilt, uten de store forandringene under veis (til Klipsch å være), og konklusjonen er:
Hvis minus 3 dB på 35 Hz er riktig, så er det i hvertfall ikke riktig at det ikke er noe nevneverdig informasjon under 30-40 Hz i vanlig musikk.
Påstanden at gulvstående Klipschhøyttalere ikke trenger subwoofer(e) er beste fall latterlig.
Påstanden om at SW-115 ikke klarer å holde følge er delvis riktig, spesielt til film. Så f.eks siste filmen i Resident Evil serien her om dagen på Blu-Ray, og måtte skru ned lyden flere ganger for at bassen fra SW-115 skulle holde følge og få fritt spillerom. Her er vel medisinen å kjøpe en SW-115 til, men til musikk generelt holder den greit nok med én (men også her ser jeg fordelen med en til for enda bedre kontroll).
Til slutt vil jeg bare si, dere som ikke har/vil prøvd en god subwoofer sammen med Klipsch XXXX, vet ikke hva dere har gått glipp av. Og det er kanskje både litt synd og like greit.
Blir nok valnøt, har aldri vært noen stor fan av sorte høytalere. Spørsmålet er mer når jeg får de i hus. Får stramme inn budsjettet litt så går det nok kjappereGrattis pahf, du har absolutt noe å se fram til! Hvilken finish kommer du til å gå for?
Du skal ikke se bort ifra at dem blir mørkere med tiden .. det er fordelen/ulempen med valnøtt.......Valnøttfinishen er kjempefin, har den selv på mine. De er dog en del lysere enn på bilder man finner på nettet, men er usikker på om det gjelder generelt, eller om det varierer fra par til par?
Gjør det? De måtte jeg ha oversett.. Får lurkikke innom og se om han er interessert i å bytte i ett par ML SourceLigger et par HIII på brukten nå.
Det kan nok stemme ja. Jeg røyker jo også, så de blir garantert ikke lysere ihvertfall...Du skal ikke se bort ifra at dem blir mørkere med tiden .. det er fordelen/ulempen med valnøtt.......Valnøttfinishen er kjempefin, har den selv på mine. De er dog en del lysere enn på bilder man finner på nettet, men er usikker på om det gjelder generelt, eller om det varierer fra par til par?
Like før jeg putta et regelbrudd på degDet kan nok stemme ja. Jeg røyker jo også, så de blir garantert ikke lysere ihvertfall...Du skal ikke se bort ifra at dem blir mørkere med tiden .. det er fordelen/ulempen med valnøtt.......Valnøttfinishen er kjempefin, har den selv på mine. De er dog en del lysere enn på bilder man finner på nettet, men er usikker på om det gjelder generelt, eller om det varierer fra par til par?
Jeg snakket ikke bare om akustisk musikk, men som sagt kan f.eks. synthesizer eller en datamaskin generere frekvenser langt under det en tuba, en bassgitar eller en basstromme kan få til. Og det finnes selvsagt et og annet kirkeorgel, sært blåseinstrument og annet som går dypere, men i "vanlig" kontemporær musikk, går i alle fall vanligvis ikke instrumentene dypere enn som så.Nå er det jo heldigvis ikke bare akustisk musikk å finne, på den annen side kan det være at minus 3 dB ved 35 Hz er noe optimistisk målt eller vanskelig å oppnå i et virkelig rom.
Hei guttungen har et par av disse å jeg må si at jeg aldrig har hørt slik bass fra så små høytalere!Etter år med mye bytting og ofte dyre høyttalere tar jeg meg selv i å kose meg voldsomt foran et par RF-52II nå om dagen. Det eneste jeg savner fra dem til prisen er litt mer bass og anslag og jeg funderer på å kjøpe inn et par RF-62II mens de enda er å få til lave priser for å få littegrann mer bass, men jeg leste et sted at noe mente RF-52II var bedre oppover i registeret pga måten horn og elementer var "nærmere" hverandre. Forstod ikke dette helt, men har noen her peiling på om dette er tilfelle?
er det regelbrudd å spørre hva ht systemet ditt går for JJ ?Penga rår - send en PM
Kjenner ikker reglene jeger det regelbrudd å spørre hva ht systemet ditt går for JJ ?Penga rår - send en PM
Hehe! Må ikke ta alt under en kam nå. Finishen på en Palladium og amerikanske biler fra gullalderen er da ikke noe å skimse av utseende og - kvalitetsmessig. Resten av Klipsch sine høyttalere har riktignok en tendens til litt ulumskheter i finishen, typisk dårlig fineer på RF-serien! Du har vel kanskje rettGratulerer til deg med fine høyttalere!
Amerikanere kan ikke finish, så enkelt er det.
Men de spiller jo flott da.
Denne: JD 1501RC / JoLida USA / Integrerte forsterkere / Forsterker / Produkter / Hifi Stasjonen - Main siteKompisen min har spurt meg om råd til komplett anlegg. Han er glad i punk og hiphop. Jeg tenke med en gang klipsch rf62ll. Regner med dere er forholdsvis enig? Det er i hvert fall mye høyttaler for pengene og også mye moro i de kassene kontra andre høyttalere som kanskje fokuserer mer på ting han ikke bryr deg så voldsom mye om.. Men spørsmålet mitt er egentlig, matching med amp! Jeg har nevnt for han at rør kan funke veldig bra og han syns jo det ser råtøft ut. Men om jeg sier at transistor er veien å gå, så er han med på det også. Han har en nad C165bee per-amp, men vet ikke helt om dette er noe å bygge på. Jeg tenker i hvert fall at han trenger noe som ikke låter for lyst. Hva trur dere? Han har ca 6000,- til rådighet, ei stue på 30 kvm og ei dame