Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.604
    Torget vurderinger
    7
    er vel bare å importere da vel, de har jo gått opp til 20 k og det er sure 5 k ekstra pga en mer grisk importør enn tidligere
    jeg ville tatt en kikk rundt etter noen som har de med lignende elektronikk iom at det nevnes i tråden at matching er alfa omega for å få de til, noen sverger bla til SET til de

jeg vet personlig om ett par stk som ikke har fått de til nettopp pga dette med matching og da kan de være brutallt avslørende i den grad at man ikke nyter musikken fra de

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    En normalt (åpen E) stemt bassgitar eller kontrabass er én oktav lavere enn en standard (åpen E) stemt gitar. Den har laveste tone på Ca. 41 Hz.

En fem- eller seks-strengers bass kan være stemt helt ned til ca. 30Hz. En basstromme går vanligvis ikke under 50Hz.

Det finnes selvsagt instrumenter som går dypere, og i elektronisk musikk kan man få til hva som helst.

Lydeffekter i film kan selvsagt inneholde alskens greier. Jordskjelv, tordenvær og whatnot.
    Nå er det jo heldigvis ikke bare akustisk musikk å finne, på den annen side kan det være at minus 3 dB ved 35 Hz er noe optimistisk målt eller vanskelig å oppnå i et virkelig rom. Uansett, det er i hvertfall hevet over enhver tvil at SW-115 med minus 3 dB ved 18 Hz gjennskaper basstoner med en autoritet som CF-3 ikke er i stand til. I tillegg er jo "slammet" fra en 15" ikke å forakte. :D

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Come on .... hva må du ut med nå Bring it on !!! :rolleyes::cool:

Gratts med delseier ;)
    JJ: Det var egentlig ikke så ille ;) Jeg foreslo at hvis de fikk innpass i stuen skulle jeg ikke bytte høytalere mer før jeg tar over kjelleren som eget rom. Så foreslo jeg å spandere en ferietur jeg i utgangspunktet hadde tenkt å spandere likevel. Så fikk hun velge en ting. Da valgte hun roser hver fredag, og i disse "bukett for 69,-" tider så anser jeg det som en relativt lett seier. Ikke minst når jeg forklarte at de trivdes antageligvis best nærme hjørner og nærmere veggen enn de jeg har nå. Vips så ble det aksept. Det skal sies med relativt store ord at hun i 99% av tilfellene aldri har sagt noe som helst uansett hva jeg har flyttet, kjøpt eller solgt her i huset, men akkurat HIII har hun ett lite problem med :)

Paisly: Jeg liker HIII bedre enn RF-7 utseendemessig, for ikke snakke om at Heritage serien frister mer enn Reference serien pr idag.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Grattis pahf, du har absolutt noe å se fram til! Hvilken finish kommer du til å gå for?

SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Har fulgt denne tråden med varierende interesse, og det som slår meg er at det er så mange som bestemt avviser at subwoofer hørere sammen med gulvstående Klipsch høyttalere. Jeg levde selv i denne villfarelsen i over 15 år. Jeg var fast bestemt på at fire ti tommere med minus tre dB på 35 Hz skulle levere den bassen som skulle være der. Hadde også lest utallige innlegg og artikler som hardnakket påstår at det knapt finnes informasjon under 30-40 Hz i "vanlig" musikk. Og alt dette til tross for at min bedre halvdel en rekke ganger, mer eller mindre forsiktig, har ymtet frempå om at det mangler litt i bassen...

Sånn innimellom har jeg kikket litt langt etter subwoofere og til tider latt meg imponere også, men kommet frem til at de sannsynligvis ikke klarer å holde følge med et par høyttalere med 100 dB/1W. I fjor høst satte jeg meg til igjen å søkte rundt på nettet og kom fram til at Klipsch egen SW-115 med femtentommer og 400 watt kontinuerlig var et godt kompromiss mellom pris og kvalitet. Med denne i hus og koblet opp, oppdaget jeg raskt at det var mer å hent i bassen enn det de fire titommerne klarte å prestere. Nå etter et lite halvår tørr jeg påstå at den er ferdig innspilt, uten de store forandringene under veis (til Klipsch å være), og konklusjonen er:

Hvis minus 3 dB på 35 Hz er riktig, så er det i hvertfall ikke riktig at det ikke er noe nevneverdig informasjon under 30-40 Hz i vanlig musikk.
    Påstanden at gulvstående Klipschhøyttalere ikke trenger subwoofer(e) er beste fall latterlig.
    Påstanden om at SW-115 ikke klarer å holde følge er delvis riktig, spesielt til film. Så f.eks siste filmen i Resident Evil serien her om dagen på Blu-Ray, og måtte skru ned lyden flere ganger for at bassen fra SW-115 skulle holde følge og få fritt spillerom. Her er vel medisinen å kjøpe en SW-115 til, men til musikk generelt holder den greit nok med én (men også her ser jeg fordelen med en til for enda bedre kontroll).

Til slutt vil jeg bare si, dere som ikke har/vil prøvd en god subwoofer sammen med Klipsch XXXX, vet ikke hva dere har gått glipp av. Og det er kanskje både litt synd og like greit. :D
    Her bruker vi en REL Stentor til RF-7, og spesielt til film gjør den jobben sin. Henger så absolutt med i svingene.
    Ikke et must på musikk, men svært vanedannende

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Grattis pahf, du har absolutt noe å se fram til! Hvilken finish kommer du til å gå for?
    Blir nok valnøt, har aldri vært noen stor fan av sorte høytalere. Spørsmålet er mer når jeg får de i hus. Får stramme inn budsjettet litt så går det nok kjappere ;)
    Får vel bruke noen kroner på å få feilsøkt Coplanden å, så jeg får sammenlignet den og MI effekten.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Valnøttfinishen er kjempefin, har den selv på mine.:) De er dog en del lysere enn på bilder man finner på nettet, men er usikker på om det gjelder generelt, eller om det varierer fra par til par?

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Lysere finish hadde i grunn passet meg ypperlig :) Det største problemet blir vel de 1-2 årene med innspilling ;)

J

J.J

Gjest
    Valnøttfinishen er kjempefin, har den selv på mine.:) De er dog en del lysere enn på bilder man finner på nettet, men er usikker på om det gjelder generelt, eller om det varierer fra par til par?
    Du skal ikke se bort ifra at dem blir mørkere med tiden .. det er fordelen/ulempen med valnøtt.......

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Du skal ikke se bort ifra at dem blir mørkere med tiden .. det er fordelen/ulempen med valnøtt.......
    Det kan nok stemme ja. Jeg røyker jo også, så de blir garantert ikke lysere ihvertfall...;)

J

J.J

Gjest
    Det kan nok stemme ja. Jeg røyker jo også, så de blir garantert ikke lysere ihvertfall...;)
    Like før jeg putta et regelbrudd på deg :rolleyes:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo heldigvis ikke bare akustisk musikk å finne, på den annen side kan det være at minus 3 dB ved 35 Hz er noe optimistisk målt eller vanskelig å oppnå i et virkelig rom.
    Jeg snakket ikke bare om akustisk musikk, men som sagt kan f.eks. synthesizer eller en datamaskin generere frekvenser langt under det en tuba, en bassgitar eller en basstromme kan få til. Og det finnes selvsagt et og annet kirkeorgel, sært blåseinstrument og annet som går dypere, men i "vanlig" kontemporær musikk, går i alle fall vanligvis ikke instrumentene dypere enn som så.

Det er mulig at -3dB@35Hz er optimistisk, men med kassevolumet og elementene i RF-7 burde det fint være innen rekkevidde, skulle man tro. ...Og rommet burde egentlig heller hjelpe høyttaleren å spille dypere. Ikke motsatt.

Klart det blir mer bass med en diger sub. Det skulle bare mangle. ;) Selv savner jeg ikke det minste bass med rf-63, med mindre membranareal og kasse enn rf-7, så...

C

Cyber

Gjest
    Etter år med mye bytting og ofte dyre høyttalere tar jeg meg selv i å kose meg voldsomt foran et par RF-52II nå om dagen. Det eneste jeg savner fra dem til prisen er litt mer bass og anslag og jeg funderer på å kjøpe inn et par RF-62II mens de enda er å få til lave priser for å få littegrann mer bass, men jeg leste et sted at noe mente RF-52II var bedre oppover i registeret pga måten horn og elementer var "nærmere" hverandre. Forstod ikke dette helt, men har noen her peiling på om dette er tilfelle?

EndreS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    37
    Sted
    Bergen
    Hei.

Jeg tror nok jeg kan kalle meg en Klipschvenn, selv om jeg ikke har hørt noe særlig på Klipsch på 17 år. I 1996 solgte jeg mine Klipsch Belle for 18k. Hvorfor? For å kjøpe mindre høyttalere og siden har jeg vært på oppgraderingskarusellen. Jeg har i alle år savnet trøkket i Belle, selv om forsterkerne jeg brukte ikke akkurat var storveis. Jeg brukte en stk NAD 3100 og en stk Rotel effekt i sammme prisklasse til å drive hhv. diskant/mellomtone og bass. Høyttalere i stuen etter Belle: JMLab Profil 7. PSB Stratus Bronze. PSB Stratus Goldi. B&W 805N. B&W 805S. Usher Mini Dancer One DMD. I dag har jeg Usher Mini Dancer Two DMD drevet av Hegel H4ASE som får signal fra Hegel HD20 via Hegel HD2 fra PC.

Jeg har aldri hatt så fin lyd i stuen men jeg tenker ofte på trøkket i Klipsch. Klipschhorn hadde vært kult, men de koster litt. Mulig jeg kan skaffe meg et par mindre Klipsch etterhvert til å ha på TV-stuen. Der har jeg en Primare I30. Abrahamsen dac og noen gamle Monitor Audio R452/MD men TV-stuen brukes stort sett av mine to gutter på hhv. 10 og 12 år.

Jeg får vel bare følge med og håpe på en lytt til Klipsch et sted og kanskje kjøpe meg et par en gang.

E

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Etter år med mye bytting og ofte dyre høyttalere tar jeg meg selv i å kose meg voldsomt foran et par RF-52II nå om dagen. Det eneste jeg savner fra dem til prisen er litt mer bass og anslag og jeg funderer på å kjøpe inn et par RF-62II mens de enda er å få til lave priser for å få littegrann mer bass, men jeg leste et sted at noe mente RF-52II var bedre oppover i registeret pga måten horn og elementer var "nærmere" hverandre. Forstod ikke dette helt, men har noen her peiling på om dette er tilfelle?
    Hei guttungen har et par av disse å jeg må si at jeg aldrig har hørt slik bass fra så små høytalere!

C

Cyber

Gjest
    Ja, 52-ene har meget god bass, men jeg spiller ganske lavt med dem og ønsker enda litt bedre fundament på lave nivåer, men jeg ser noen sier 52-ene har "grunnere" horn som gir bedre lyd. At overgangen mellom horn og de andre elementene er bedre der?

B Rasse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    477
    52 er grusebra! hadde dei på ein doxa 70 og når svensken hadde funne sin plass i sofaen og eg funne på-knappen kom det eit lite «i h*lvete».
    hadde dei også med ein Rel Cube sub, men solgte denne etter ei stund.

C

Cyber

Gjest
    Ja, jeg ser 62-ene har litt dypere bass, men 52 holder i grunnen lenge. Det er jo en tullete pris på dem fra AK nå. Burde nesten kjøpt opp flere.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hahaha, regner med de er innbrente med vidar da i ren nordost stil? ;)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fredagskveld, en pils i hånden. Deep Purple på vinyl (igjen..) og mens kånnå er på vift sitter far og surfer, drømmer og lengter og plutselig fant jeg dette. Vet ikke om det er publisert før, men mener jeg ikke har sett det når jeg leste igjennom?

4193604304d7ff528db8o.jpg

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Jeg får vel melde meg inn i klubben med et par RF7 Mk2, i alle fall midlertidig :cool:

Jeg har et par Magnepan låvedører som skal inn i stereo oppsettet men mangel på eget lytterom gjør at dem er til lagring. Og jeg måtte ha et par høyttalere som kunne fungere like bra til musikk som til film, muligheten for å bygge ut til suround ble vektlagt sterkt! Så etter noen timer med surfing og lytting fra div produsenter så falt valget raskt på et par RF7 Mk2 og dem fungerer overraskende bra! selv i min lille stue.

Når det kommer til byggekvaliteten så ble jeg bare iritert, for jeg forventer litt mer av et par høyttalere til 30 tusen. F.eks Dali Ikon serien har faktisk bedre byggekvalitet og finish, men det kom ikke som en overraskelse fra denne produsenten.

Bildet er tatt 1min etter utpakking med en telefon så beklager kvaliteten. Dem er også bare kastet på plass, nå har dem fått ca 300+ timer og bedre plassering og kabling så nå begynner det å bli bra :)
    Klipsch RF7 Mk2.jpg

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.147
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer til deg med fine høyttalere!
    Amerikanere kan ikke finish, så enkelt er det. :(
    Men de spiller jo flott da. :)

Novus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Antall liker
    188
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer til deg med fine høyttalere!
    Amerikanere kan ikke finish, så enkelt er det. :(
    Men de spiller jo flott da. :)
    Hehe! Må ikke ta alt under en kam nå. Finishen på en Palladium og amerikanske biler fra gullalderen er da ikke noe å skimse av utseende og - kvalitetsmessig. Resten av Klipsch sine høyttalere har riktignok en tendens til litt ulumskheter i finishen, typisk dårlig fineer på RF-serien! Du har vel kanskje rett :)

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Joda, gamle amerikanske biler er både lekre å se på og holdbare. Men kvaliteten kommer først og fremst av at alt er overdimensjonert, og passform og toleranser er det så som så med på biler som ikke er plukket ned i atomer og restaurert opp:)

"Get a bigger hammer" som han sa, amerikanararen;)

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Kompisen min har spurt meg om råd til komplett anlegg. Han er glad i punk og hiphop. Jeg tenke med en gang klipsch rf62ll. Regner med dere er forholdsvis enig? :) Det er i hvert fall mye høyttaler for pengene og også mye moro i de kassene kontra andre høyttalere som kanskje fokuserer mer på ting han ikke bryr deg så voldsom mye om.. Men spørsmålet mitt er egentlig, matching med amp! Jeg har nevnt for han at rør kan funke veldig bra og han syns jo det ser råtøft ut. Men om jeg sier at transistor er veien å gå, så er han med på det også. Han har en nad C165bee per-amp, men vet ikke helt om dette er noe å bygge på. Jeg tenker i hvert fall at han trenger noe som ikke låter for lyst. Hva trur dere? Han har ca 6000,- til rådighet, ei stue på 30 kvm og ei dame :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.925
    Torget vurderinger
    2
    Kompisen min har spurt meg om råd til komplett anlegg. Han er glad i punk og hiphop. Jeg tenke med en gang klipsch rf62ll. Regner med dere er forholdsvis enig? :) Det er i hvert fall mye høyttaler for pengene og også mye moro i de kassene kontra andre høyttalere som kanskje fokuserer mer på ting han ikke bryr deg så voldsom mye om.. Men spørsmålet mitt er egentlig, matching med amp! Jeg har nevnt for han at rør kan funke veldig bra og han syns jo det ser råtøft ut. Men om jeg sier at transistor er veien å gå, så er han med på det også. Han har en nad C165bee per-amp, men vet ikke helt om dette er noe å bygge på. Jeg tenker i hvert fall at han trenger noe som ikke låter for lyst. Hva trur dere? Han har ca 6000,- til rådighet, ei stue på 30 kvm og ei dame :)
    Denne: JD 1501RC / JoLida USA / Integrerte forsterkere / Forsterker / Produkter / Hifi Stasjonen - Main site

Jo, den er litt dyr i forhold til budsett. Men har sett dem ned i ufattelige 3000,- på Finn, jeg lover det der er mye for pengene. Kanskje har Hi-Fi stasjonen en demobrukt forsterker? Herlig mellomtone, bra skyv, mørk og malmfull klang. Jeg elsker dem i lag med Klipsch og litt brutal musikk! :)

Til 165 BEE er jo en 275BEE det naturlige valg, det vil også fungere upåklagelig. (Eller også der gå på Finn, mye moro fra NAD der også...)

Mvh
    Håkon Rognlien

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn