hammershaug
Overivrig entusiast
Godt å vite at et rørbytte kan ha stor betydning. Detektiv Hammershaug tipper at dette er anlegget ditt?Jeg opplevde litt skarp lyd av Dared Saturn på RF52 mk1.. den har riktig nok KT120 rør og ikke KT88, men dette ble fint løst av et par Jan philips NOS smårør.. husker ikke nå i farta hva den fulle betegnelsen var..
Da slapp skarpheten i toppen.. det ble litt varmere og jeg har ikke hørt rf52 spille så fint og fullkomment..
RP280f har jeg nå, og det er andre parret på 8 månder som er i hus.. de første måtte gå pga stuen da ble for liten.. men i nytt hus med større stue kom et nytt par inn..
Spilte på Primare i32 først.. helt ok men hvor ble det av bassen av 4x8"? gikk så over til Marantz KI pearl.. her kom litt varme og litt trykk igjen.. litt som rør nesten.
Denne ble byttet ut med et Exposure sett bestående av 3010s2 forforsterker og 3010s2 stereo effektamp, har også 2010s2 DAC.
Jeg har aldri hørt Klipsch spille bedre og klangen i det nye diskanthornet er rett og slett pent.. gummi belegget som er i hornet tar unna litt av unotene og forvrenging man kan få på de eldre seriene med plast, i allefall i mine ører..
Klart de har hatt modeller som skiller seg ut tidligere også.. RF52 er en real joker, RF63 og 83 spiller også bra da de har noe mer påkostet element i hornet, og et bedre kabinett.
Heritage serien er noe helt annet og særeget.
Tror nok litt rørbytte kan hjelpe deg.. søk litt på rørforum i usa, er mange der med LM og Klipsch. Kansje noen tips å hente der til rørmatching.
Men da du er vant og liker lyden Classè har gitt så blir nok andre ting litt for livlig på akurat Klipsch..
Forferdelig musikk, men den jazzy versjonen av Nick Drake's River Man du spilte på RF-52 var fin. Hvem var det?
Vit at jeg har brukt noen timer på å lete etter stoff om LM Audio og Klipsch, uten å bli stort klokere. Kanskje RP-250 eller 260 er et steg i riktig retning. Leter videre i jakten på den gode lyden. Takk for innspillet!