Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Må si meg enig med Dazed her, prøvde med en relativt sterk Copland effekt med KT88 rør og lyden var det ingenting å si på, men den manglet krefter.
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    830
    Antall liker
    302
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror ikke RF-63 vil trives med en bitteliten rørforsterker i alle fall. Har ikke prøvd på mine, men jeg tror ganske bestemt at de ikke blomstrer før man kobler på en forsterker som kan levere skikkelig med strøm. En 2x15W rørforsterker mistenker jeg at kommer til kort, f.eks. ...Selv om det står "99dB@1W" på esken til høyttalerne. ;)

    Men en skikkelig bamse av en rørforsterker, tror jeg er fantastisk med dem.
    Holder på å teste ut Manley 2x18watt Triode på Palladium P-38F.
    Du tror det ikke før du hører det sier jeg bare :)
    Kommer vel mer påfyll i Manleytråden etter hvert.

    Sonicfrontiers
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt Palladium, men det er vel ikke sikkert de oppfører seg som RF-63? Hvis Palladium er en litt snillere last, kan det sikkert fungere. 18W holder selvsagt ikke til øredøvende volum, men jeg mistenker at en 18W SET med skikkelig strømforsyning leverer mer i virkeligheten enn på papiret.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Har aldri hørt Palladium, men det er vel ikke sikkert de oppfører seg som RF-63? Hvis Palladium er en litt snillere last, kan det sikkert fungere. 18W holder selvsagt ikke til øredøvende volum, men jeg mistenker at en 18W SET med skikkelig strømforsyning leverer mer i virkeligheten enn på papiret.
    Palladium er ennå tyngre å drive.
    Klarer meg ikke med 18W på Klipschorn heller jeg men meg om det :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat bytta ut Nad 218 men en Cayin D1205.1A som er ombygd til 4x180w ish.. skal vist være ganske strøm sterk. Kjører bridge til Rf63 meget bra lyd!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    Har gjentatt det til det kjedsommelige, men kan gjerne si det igjen....: :)

    Det er ikke effekt Klipsch behøver, det er kontroll og kvalitet.
    15 Watt rekker til avsindig høyt volum i ikke for store rom, men gjelder det rør må man ha kraftig strømforsyning og ekstremt gode utgangstrafoer. Med hensyn til transistor er solid strømforsyning et viktig startpunkt. "Stivt power" som LMC kaller det.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi later som vi tror på at f.eks. Rf-63 har 99dB følsomhet, vil to slike i et normalt lytterom på normal lytteavstand med 15W kunne spille 110dB peak, og vi må vel beregne 20dB headroom for dynamikk og å unngå klipping. Da kan vi spille med 90dB gjennomsnittlig lydtrykk. Greit nok, men ikke avsindig høyt volum.

    I realiteten vil en slik forsterker som du beskriver kunne levere mye mer enn den oppgitte, nominelle makseffekten, og i tillegg godtar vi nok litt mer THD fra en behagelig forvrengende rørforsterker. ;)

    Men, det er et poeng at jeg kanskje kan fire litt på kravene til forsterkere å teste ut på rf-63. Imidlertid må jeg ha monoblokker med XLR-inngang slik anlegget er satt opp nå så da drar det seg uansett på litt likevel. ;)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi later som vi tror på at f.eks. Rf-63 har 99dB følsomhet, vil to slike i et normalt lytterom på normal lytteavstand med 15W kunne spille 110dB peak, og vi må vel beregne 20dB headroom for dynamikk og å unngå klipping. Da kan vi spille med 90dB gjennomsnittlig lydtrykk. Greit nok, men ikke avsindig høyt volum.

    I realiteten vil en slik forsterker som du beskriver kunne levere mye mer enn den oppgitte, nominelle makseffekten, og i tillegg godtar vi nok litt mer THD fra en behagelig forvrengende rørforsterker. ;)

    Men, det er et poeng at jeg kanskje kan fire litt på kravene til forsterkere å teste ut på rf-63. Imidlertid må jeg ha monoblokker med XLR-inngang slik anlegget er satt opp nå så da drar det seg uansett på litt likevel. ;)
    Sant nok, det har en lei tendens til å dra på seg mer enn bare litt, er jeg redd. Det er bare min agenda at folk ikke må se seg blind på rent effektbehov. Nå har jeg eid RF-63 (og mange andre Klipsch'er) gjennom mange år, og jo, man kan faktisk spille avsindig høyt med moderat effekt, selv om Klipsch til og med ljuger rimelig mye på følsomheten...
    Men heldigvis finnes det fornuftige veier til svært gode resultater; test f.eks. Gato DIA-250, Naim SuperNait, Doxa 74....

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen gang prøvd Cayin D1205.1A Håkon? Og har du hatt Rf-83 hvis ja hva syntes du? :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    11.243
    Torget vurderinger
    2
    Noen gang prøvd Cayin D1205.1A Håkon? Og har du hatt Rf-83 hvis ja hva syntes du? :)
    Først, nei, aldri hørt Cayin D1205, men har forsøkt en tokanals transistor Cayin (tror det var 251) ganske mye på tidligere RF-modeller med relativt bra resultat. Litt over mot det harde, men god kontroll.

    Har aldri eid RF83 av den enkle årsak at jeg likte 63 bedre, da jeg testet dem side om side. Synes 63 er mer harmonisk og noe bedre i overgang mellom elementene. Ikke oppfatt det som fasitsvar, kun min opplevelse i mitt rom, må jeg vel tilføye.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Har gjentatt det til det kjedsommelige, men kan gjerne si det igjen....: :)

    Det er ikke effekt Klipsch behøver, det er kontroll og kvalitet.
    15 Watt rekker til avsindig høyt volum i ikke for store rom, men gjelder det rør må man ha kraftig strømforsyning og ekstremt gode utgangstrafoer. Med hensyn til transistor er solid strømforsyning et viktig startpunkt. "Stivt power" som LMC kaller det.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Har du prøvd Peachtree Nova 150 eller 300 på Klipsch?
    Det var ordene "kontroll" og "kvalitet" som fikk meg til å spørre.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    2.634
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har prøvd Audio Note l4 kit på rf 63,blir det for puslete? Mvh.
     

    Hoikka

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Hei, vurderer å kjøpe SVS PB-2000 til mine to RP-280. Er dette en god kombinasjon? 50/50 musikk/film
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.324
    Antall liker
    9.163
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Vil heller anbefale klipsch egene r-112sw.. hadde 2 stk.. fantastisk på musikk å brutale på film.. svs er ikke helt "der" :)
     

    mathii

    Medlem
    Ble medlem
    20.06.2017
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Heisann!t

    Jeg er ny her og vet ikke om det er her jeg bør spørre, men gjør det likevel da jeg ikke har peiling. Fikk kjøpt et par rp-280f av en kompis så nå trenger jeg forsterker(e). Han sa jeg burde kjøpe en NAD c375 med dac, men etter å ha lest en del på nettet ser jeg at denne kan bli for skarp? Har lest at emotiva er mye for pengene og passer bra, hva burde jeg isåfall kjøpe av forforsterker/dac uten å bli blakk (ser en del på finn, men vanskelig da jeg ikke vet hva jeg burde se etter). Kan jeg f.eks kjøpe en brukt electrocompaniet ecd1 (så en slik på finn idag) og ta den direkte i effektforsterkeren? Tenkte å kjøre fra TV med optisk kabel. Håper på noen gode tips:) på forhånd takk
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Heisann!t

    Jeg er ny her og vet ikke om det er her jeg bør spørre, men gjør det likevel da jeg ikke har peiling. Fikk kjøpt et par rp-280f av en kompis så nå trenger jeg forsterker(e). Han sa jeg burde kjøpe en NAD c375 med dac, men etter å ha lest en del på nettet ser jeg at denne kan bli for skarp? Har lest at emotiva er mye for pengene og passer bra, hva burde jeg isåfall kjøpe av forforsterker/dac uten å bli blakk (ser en del på finn, men vanskelig da jeg ikke vet hva jeg burde se etter). Kan jeg f.eks kjøpe en brukt electrocompaniet ecd1 (så en slik på finn idag) og ta den direkte i effektforsterkeren? Tenkte å kjøre fra TV med optisk kabel. Håper på noen gode tips:) på forhånd takk
    Tror ikke Nad blir skarp i lyden på disse men se litt på Vincent over her også
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.324
    Antall liker
    9.163
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Consonance er også en budsjett kanon uten like på klipsch :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    NAD C375 blir IKKE for skarp, har brukt flere nyere NAD på Klipsch RF serien og skjønner virkelig ikke denne myten om at NAD + Klipsch er skarp.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Er det noe jeg kunne tenkt meg og hørt er det bladelius klasse a på palladium, noen som har det eller hørt det på klipsch generelt.


    Imagine
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    NAD C375 blir IKKE for skarp, har brukt flere nyere NAD på Klipsch RF serien og skjønner virkelig ikke denne myten om at NAD + Klipsch er skarp.
    Enig. Testet en C270 som jeg hadde byttet kondensatorer i på mine klipsch, merket ingen skarphet der.
     

    rockelye

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    37
    Sted
    Stavanger
    Klipsch med Denon PMA-2000R?

    Hei. Jeg vurderer å gå til innkjøp av RF-62 II, RF-82 II, RF-63, RP-260F eller RP-280F.

    De skal brukes i et stereo-oppsett med platespiller, CD-spiller og streaming. De vil også bli brukt til film/serier fra Netflix/HBO etc.

    Stuen er 35-40 kvm med skråtak fra 220-320cm. Lytteavstand ca. 3 meter. Det er også en fordel om høyttalerene spiller bra uten å stå veldig langt fra bakvegg.

    Jeg lytter til veldig mye forskjellig musikk, men hovedtyngden ligger nok i pop-rock sjangeren fra 60-tallet fram til i dag. Mye indie, alt. rock, americana, men også jazz, klassisk og mer hardtslående musikk med elektroniske innslag. Det blir nok mest på moderat volum, men det er kjekt å kunne blaste litt av og til.

    Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt Denon PMA-2000R, og lurer på om noen har hørt denne modellen sammen med Klipsch? Forsterken yter 2X80 i 8ohm og 2x160 i 4 ohm, og er veldig strømsterk. Jeg forstår mange mener at Denon og Klipsch er en dårlig match, men har inntrykk av at dette først og fremst gjelder AV-receiverene til Denon. Jeg leste på et amerikansk Klipsch-forum om en som var veldig fornøyd med RF-62 sammen med Denon PMA-1500 i alle fall…

    Hvis noen har formeninger om hvilken av de ovennevnte modeller som vil passe best til mitt oppsett, er jeg takknemlig for alle tips jeg kan få. :confused:

    Eirik
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.324
    Antall liker
    9.163
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pluss at den nye RP serien til klipsch er betydelig mer ballansert i toppen.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Hadde RF 83 med Krell KAV 400i en stund. Ganske så gøy det, ihvertfall når du ser hvor liten og kjekk Krell'en er
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Pluss at den nye RP serien til klipsch er betydelig mer ballansert i toppen.
    Enn hva?

    Reference Mk2?

    Jeg er litt redd for at de har fjernet noe av det jeg liker ved å rasjonalisere bort kompresjonsdriveren i hornet, og så sitter vi igjen med noe som kunne vært laget av hvem som helst. jeg har ikke hørt Premiere selv, så det er muligens ubegrunnet.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Er det noe jeg kunne tenkt meg og hørt er det bladelius klasse a på palladium, noen som har det eller hørt det på klipsch generelt.


    Imagine
    Har Bladelius klasse A forsterkere? Hvilken tenker du på?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker ikke Bladelius, lurte bare på hvilken modell du mente.
    Jeg brukte først en Lm 501I / 100w, men den klarte ikke nok skyv på tilogmed CW3, for slank i lyden uten noe særlig kjøtt på kroppen
    Så begynte jeg å bruke Coda s5.5, ren klasse A effekttrinn på 50w som var/ er en magisk match. Spiller med nerve, glød og full kontroll på alt som skjer i musikken
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hva bruker du som pre, Virgolate?

    Det beste jeg har hørt på mine Cornwall er en Luxman 590AX.
    Skal ha meg en ny runde med litt testing, og vurderer Audio Valve eller Prima Luna pre med muligens Coda-effekt.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg bruker nå hovedsakelig en Wadia 581 se som pre, som også tar seg av dac delen. I tillegg bruker jeg en Consonance T1 pre til tider som er koblet til rca inng på Codaen. Den blir kun brukt så jeg kan høre lp, da Wadia ikke har analog inng
    Men leter etter en god pre som har dette og også xlr, men vet det blir dyrt tilogmed brukt, for å få noe som er merkbart bedre enn Wadiaen. Så for øyeblikket blir det Wadia fremover

    Jeg tror ren klasse A hele veien, er en vei å gå sammen med CW, som du sikkert har erfart med Luxman..det jeg har koblet på av vanlige a/b har ikke klart det samme
    Tenk litt på det hvis du vurderer Coda, da det kun er S5/S5.5 som er ren klasse A hele veien..i tillegg får du en Zero feedback konstruksjon med en høy båndvidde, samt ekstrem amperstyrke pr kanal
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.324
    Antall liker
    9.163
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Pluss at den nye RP serien til klipsch er betydelig mer ballansert i toppen.
    Enn hva?

    Reference Mk2?

    Jeg er litt redd for at de har fjernet noe av det jeg liker ved å rasjonalisere bort kompresjonsdriveren i hornet, og så sitter vi igjen med noe som kunne vært laget av hvem som helst. jeg har ikke hørt Premiere selv, så det er muligens ubegrunnet.
    Kontra alle tidligere reference modeller.. å nei, de har ikke fjernet noe av morrofaktoren.. de har heller øket den da man klarer å ha det mere morro enda lengere :)
    Samtidig som man kan sette på hifikorrekte samlinger med lyd og få mer uttelling der også..

    Mer av alt :)
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Skeptisk selv jeg, Dazed (ikke at det kommer noe RP her med det første uansett) men det var det flere som var når den nye RP serien kom ut.

    Nå i ettertid er det flere av de som var tvilsomme (både utseende og lyd) som gir de bare godord.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Skeptisk selv jeg, Dazed (ikke at det kommer noe RP her med det første uansett) men det var det flere som var når den nye RP serien kom ut.

    Nå i ettertid er det flere av de som var tvilsomme (både utseende og lyd) som gir de bare godord.
    Jeg var en av de skeptiske men etter litt lytting så er de etter min mening den beste allrounderen av RF/RP.
    Tror også de akkurat som RF63 vokser voldsomt på elektronikken
     

    hifiriet

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19
    Må oppdatere vennskapet mitt med Klipsch.
    Lenge vært kompis med mine Heresy II, og i dag ble de adoptivbrødre med ett par La Scala II.
    Ser fram til å leke mye med dem framover.
    Gratulerer, har sikla en del på de selv.
    Hadde vært interessant å høre hva du synes om de vs Heresy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn