pahf
Hi-Fi freak
Må si meg enig med Dazed her, prøvde med en relativt sterk Copland effekt med KT88 rør og lyden var det ingenting å si på, men den manglet krefter.
Holder på å teste ut Manley 2x18watt Triode på Palladium P-38F.Jeg tror ikke RF-63 vil trives med en bitteliten rørforsterker i alle fall. Har ikke prøvd på mine, men jeg tror ganske bestemt at de ikke blomstrer før man kobler på en forsterker som kan levere skikkelig med strøm. En 2x15W rørforsterker mistenker jeg at kommer til kort, f.eks. ...Selv om det står "99dB@1W" på esken til høyttalerne.
Men en skikkelig bamse av en rørforsterker, tror jeg er fantastisk med dem.
Palladium er ennå tyngre å drive.Har aldri hørt Palladium, men det er vel ikke sikkert de oppfører seg som RF-63? Hvis Palladium er en litt snillere last, kan det sikkert fungere. 18W holder selvsagt ikke til øredøvende volum, men jeg mistenker at en 18W SET med skikkelig strømforsyning leverer mer i virkeligheten enn på papiret.
Sant nok, det har en lei tendens til å dra på seg mer enn bare litt, er jeg redd. Det er bare min agenda at folk ikke må se seg blind på rent effektbehov. Nå har jeg eid RF-63 (og mange andre Klipsch'er) gjennom mange år, og jo, man kan faktisk spille avsindig høyt med moderat effekt, selv om Klipsch til og med ljuger rimelig mye på følsomheten...Hvis vi later som vi tror på at f.eks. Rf-63 har 99dB følsomhet, vil to slike i et normalt lytterom på normal lytteavstand med 15W kunne spille 110dB peak, og vi må vel beregne 20dB headroom for dynamikk og å unngå klipping. Da kan vi spille med 90dB gjennomsnittlig lydtrykk. Greit nok, men ikke avsindig høyt volum.
I realiteten vil en slik forsterker som du beskriver kunne levere mye mer enn den oppgitte, nominelle makseffekten, og i tillegg godtar vi nok litt mer THD fra en behagelig forvrengende rørforsterker.
Men, det er et poeng at jeg kanskje kan fire litt på kravene til forsterkere å teste ut på rf-63. Imidlertid må jeg ha monoblokker med XLR-inngang slik anlegget er satt opp nå så da drar det seg uansett på litt likevel.
Først, nei, aldri hørt Cayin D1205, men har forsøkt en tokanals transistor Cayin (tror det var 251) ganske mye på tidligere RF-modeller med relativt bra resultat. Litt over mot det harde, men god kontroll.Noen gang prøvd Cayin D1205.1A Håkon? Og har du hatt Rf-83 hvis ja hva syntes du?
Har du prøvd Peachtree Nova 150 eller 300 på Klipsch?Har gjentatt det til det kjedsommelige, men kan gjerne si det igjen....:
Det er ikke effekt Klipsch behøver, det er kontroll og kvalitet.
15 Watt rekker til avsindig høyt volum i ikke for store rom, men gjelder det rør må man ha kraftig strømforsyning og ekstremt gode utgangstrafoer. Med hensyn til transistor er solid strømforsyning et viktig startpunkt. "Stivt power" som LMC kaller det.
Mvh
Håkon Rognlien
EnigVincent SP331 mk1 funker også bra som et budsjett alternativ.
Tror ikke Nad blir skarp i lyden på disse men se litt på Vincent over her ogsåHeisann!t
Jeg er ny her og vet ikke om det er her jeg bør spørre, men gjør det likevel da jeg ikke har peiling. Fikk kjøpt et par rp-280f av en kompis så nå trenger jeg forsterker(e). Han sa jeg burde kjøpe en NAD c375 med dac, men etter å ha lest en del på nettet ser jeg at denne kan bli for skarp? Har lest at emotiva er mye for pengene og passer bra, hva burde jeg isåfall kjøpe av forforsterker/dac uten å bli blakk (ser en del på finn, men vanskelig da jeg ikke vet hva jeg burde se etter). Kan jeg f.eks kjøpe en brukt electrocompaniet ecd1 (så en slik på finn idag) og ta den direkte i effektforsterkeren? Tenkte å kjøre fra TV med optisk kabel. Håper på noen gode tips på forhånd takk
Enig. Testet en C270 som jeg hadde byttet kondensatorer i på mine klipsch, merket ingen skarphet der.NAD C375 blir IKKE for skarp, har brukt flere nyere NAD på Klipsch RF serien og skjønner virkelig ikke denne myten om at NAD + Klipsch er skarp.
Enn hva?Pluss at den nye RP serien til klipsch er betydelig mer ballansert i toppen.
Har Bladelius klasse A forsterkere? Hvilken tenker du på?Er det noe jeg kunne tenkt meg og hørt er det bladelius klasse a på palladium, noen som har det eller hørt det på klipsch generelt.
Imagine
Bruker du bladelius på klipsch og hvordan låter det.Har Bladelius klasse A forsterkere? Hvilken tenker du på?Er det noe jeg kunne tenkt meg og hørt er det bladelius klasse a på palladium, noen som har det eller hørt det på klipsch generelt.
Imagine
Kontra alle tidligere reference modeller.. å nei, de har ikke fjernet noe av morrofaktoren.. de har heller øket den da man klarer å ha det mere morro enda lengereEnn hva?Pluss at den nye RP serien til klipsch er betydelig mer ballansert i toppen.
Reference Mk2?
Jeg er litt redd for at de har fjernet noe av det jeg liker ved å rasjonalisere bort kompresjonsdriveren i hornet, og så sitter vi igjen med noe som kunne vært laget av hvem som helst. jeg har ikke hørt Premiere selv, så det er muligens ubegrunnet.
Jeg var en av de skeptiske men etter litt lytting så er de etter min mening den beste allrounderen av RF/RP.Skeptisk selv jeg, Dazed (ikke at det kommer noe RP her med det første uansett) men det var det flere som var når den nye RP serien kom ut.
Nå i ettertid er det flere av de som var tvilsomme (både utseende og lyd) som gir de bare godord.
Gratulerer, har sikla en del på de selv.Må oppdatere vennskapet mitt med Klipsch.
Lenge vært kompis med mine Heresy II, og i dag ble de adoptivbrødre med ett par La Scala II.
Ser fram til å leke mye med dem framover.