Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Er litt skeptisk til den plastfronten de kommer med, og frykter også at jeg må bytte ut mine 7'ere :)
    Blir spennende å lese om forskjellene.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.529
    Antall liker
    24.870
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Utifra de gode omtalene RP-280 har fått, så har jeg troa på disse :)
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    De er fremdeles ikke oppført på Klipsch' sine sider.


    Edit: Jo det er de.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Og oppført til 32Hz mot "mine gamle" 30Hz. ;)
    Kanskje de bare har flyttet litt mer av trøkket opp i mellombassen. :) Litt spent på de der, vil nok prøve å få hørt dem selv om jeg ikke forestiller meg at de kan ta plassen til CIII hos meg.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Veldig spent selv. Syns Mk2 utgaven var et vanvittig løft ifra mk1 (og den var heller ikke dårlig, men litt vanskeligere på forsterker fronten syns jeg).

    Ut ifra bildene, syns jeg faktisk den nye cherry utgaven danker ut valnøtt (min normalt favoritt farge på høyttalere).
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Ikke innfelte basser ser det ut til
    Overraskende at de leverer toppmodellen med utstikkende element og synlige skruer når hele RP serien har elementene flush montert med gummi som dekker over basket og skruer.
    Det er vel noen bean counters som har funnet ut at de kan spare en tier per høyttaler.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    hallo, klipsch fans.

    sitter og vurderer noen klipsch høyttalere. blant annet rp 280, eller klipsch heresy 3. ser heresy 3 ikke er oppgitt til og spille så dypt. men der er jo rp280.
    det som er oppgitt på heresy 3 ang 58hz stemmer det?. cornwall blir det ikke på grunn av dimensjone på kassene.

    hvilken høyttaler spiller best? syns heresy 3 virker som en artig høyttaler og syns retro stilen er kul.

    parasound oppsett blir brukt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    hallo, klipsch fans.

    sitter og vurderer noen klipsch høyttalere. blant annet rp 280, eller klipsch heresy 3. ser heresy 3 ikke er oppgitt til og spille så dypt. men der er jo rp280.
    det som er oppgitt på heresy 3 ang 58hz stemmer det?. cornwall blir det ikke på grunn av dimensjone på kassene.

    hvilken høyttaler spiller best? syns heresy 3 virker som en artig høyttaler og syns retro stilen er kul.

    parasound oppsett blir brukt.
    Dette blir litt smak og behag; Heresy er litt mer "hjemme-PA"; ekstremt eksplosivt og levende, men lite fysisk bass. Den bassen som er der, er forsåvidt i god balanse med helheten, og den er ekstremt hurtig, men den rister ikke rommet. RP280 er mer "normal" i klangbalansen, og kan gå merkbart dypere, og gi godt følt bass. Til filmbruk er nok RF280 å anbefale, alternativt kan du sette inn en (lynhurtig og dyr!!) sub i lag med Heresy.
    Heresy er nok på mange måter en "bedre" høyttaler, men den farger også mer i retning gammeldags, det er en hornhøyttaler (hornhybrid), og låter vel i grunn sånn, mens RP-serien har mindre hornartefakter.
    Merk deg også at det er delte meninger omkring kombinasjonen av Parasound og Klipsch, men her har jeg lite erfaring selv, så andre kan nok komplettere dette bildet noe.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    hallo, klipsch fans.

    sitter og vurderer noen klipsch høyttalere. blant annet rp 280, eller klipsch heresy 3. ser heresy 3 ikke er oppgitt til og spille så dypt. men der er jo rp280.
    det som er oppgitt på heresy 3 ang 58hz stemmer det?. cornwall blir det ikke på grunn av dimensjone på kassene.

    hvilken høyttaler spiller best? syns heresy 3 virker som en artig høyttaler og syns retro stilen er kul.

    parasound oppsett blir brukt.
    Nå har ikke jeg hørt RP280, men har litt erfaring med Heresy III.

    Heresy er noen kule, små dynamikkbomber som med rett plassering er morsomme i mellombassen, men som du har pønsket ut selv går de ikke særlig dypt. Det er som regel helt greit på musikk, men til film kan man bli sittende og savne en del.

    Hvis jeg skulle gått for HIII på nytt (bruker Cornwall nå), så ville jeg også gått for en passende rørforsterker med en gang og spart meg selv for masse frustrasjon. Parasound greiene dine er sikkert flotte, men jeg føler meg ganske trygg hvis jeg antyder at rør vil fungere bedre. Vel å merke en bra rørforsterker, gjerne SET hvis du kan svinge fram kronene det koster. Heresy trenger ikke mange watt, men de krever kvalitet. Grunnet til at jeg sier det, er ganske enkelt at jeg har prøvd et par forskjellige transistorer på både Heresy og Cornwall, og på sistnevnte falt den siste biten virkelig på plass når jeg fikk meg SET rørforsterker. Ellers funket McIntosh også veldig bra, men ikke helt det samme for å si det forsiktig. :)

    RP280 kjenner jeg ikke som sagt, men de er sikkert mer allround til både film og musikk med utstrekning lengre ned i bassområdet. Men jeg TVILER. Meget sterkt. På at de kan matche dynamikken og "plutseligheten" som Heritage høyttalere gir deg.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    takker for gode svar.

    jeg får tenke litt på det, siden det vil bli brukt til film også. og vis heresy krever rør forsterker for og spille best er det også noe og tenke på.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.231
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke innfelte basser ser det ut til
    Overraskende at de leverer toppmodellen med utstikkende element og synlige skruer når hele RP serien har elementene flush montert med gummi som dekker over basket og skruer.
    Det er vel noen bean counters som har funnet ut at de kan spare en tier per høyttaler.
    Jeg synes de ser bedre ut sånn.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har fått testet Cornwall III litt nå. Sett bort i fra noen utstikkende unoter i øvre mellomtone er dette skikkelig gøy. Spiller nydelig på vokal, og generelt høres de fleste lyder som kommer ut langt mer "live" enn med alt jeg har hatt tidligere av normale hifi høyttalere.

    Har ikke fått testet med Cary Cinema 12 som pre, og heller ikke med subbene som er listet opp under. Håper Cary som pre kan hjelpe litt i mellomtonen. I tillegg skal jeg i gang med runde to med akustikktiltak og kommer til å angripe mellomtone området for å se hvor langt det bærer. Siste alternativ er ny/ekstra effekt for å drive frontene.
     

    Vedlegg

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Siden prosessoren er ute av hus har jeg heller ikke fått testet film og hvordan normal hifi senter vil matche Klipsch Cornwall III. Kommer jeg i mål med CIII, kan Heresy III fungere som senter klangmessig? Bruker subber så er ikke redd for dypbassen.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Noen som har prøvd Bladelius Brage på Klipsch? Nærmere bestemt Cornwall..
    Har du testa den, Rognlien?

    Skal antakeligvis låne meg en slik i morgen.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Spennende, vært innom endel forsterkeri på Cornwall'ene dine du nå :D. Moro å sjekke ut litt ;).
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Er egentlig storfornøyd med Marantz PM11S3. Dessverre gjorde Luxman L590AX såpass stort inntrykk at jeg ikke klarer å slå meg til ro likevel :mad:

    Har et lite håp om å finne noen av samme kvalitetene i Brage..til under halve prisen haha :rolleyes:
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    En Accuphase E470 er også aktuell..
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Ja, da var det endelig et slikt par hjemme igjen hos far.
    Har savnet de ungene, altså! :)

    Klipsch B3 mini.jpg


    Riktig pris var det også. Nå kan jeg ikke se noen fornuftig grunn til å sende de ut av huset igjen. De hører til her.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Riktig pris var det også. Nå kan jeg ikke se noen fornuftig grunn til å sende de ut av huset igjen. De hører til her.
    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var det de som lå ute til en svært så hyggelig pris? Regner med det er B3. :)
    B3 ja. 1000,- Riksdaler for begge to, helt riktig pris.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg solgte mine fem, som var strøkne, for 1.000,- pr. stk., og mener at det var en mer riktig pris ifht. både ytelse og nyprisen jeg betalte. Gratulerer, du har gjort et godt kjøp. :rolleyes:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Riktig pris var det også. Nå kan jeg ikke se noen fornuftig grunn til å sende de ut av huset igjen. De hører til her.
    Mvh
    Håkon Rognlien
    Var det de som lå ute til en svært så hyggelig pris? Regner med det er B3. :)
    B3 ja. 1000,- Riksdaler for begge to, helt riktig pris.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg solgte mine fem, som var strøkne, for 1.000,- pr. stk., og mener at det var en mer riktig pris ifht. både ytelse og nyprisen jeg betalte. Gratulerer, du har gjort et godt kjøp. :rolleyes:
    Veil. pris var 2990,- / par for 10 år siden, deretter falt de til 1990,- i forbindelse med overgangen til ny modell.
    1000,- / par for 10 år gamle, enkle høyttalere av denne typen er passe. At de har noen fryktelig gode egenskaper i prisklassen er bonus. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    B3 ja. 1000,- Riksdaler for begge to, helt riktig pris.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg solgte mine fem, som var strøkne, for 1.000,- pr. stk., og mener at det var en mer riktig pris ifht. både ytelse og nyprisen jeg betalte. Gratulerer, du har gjort et godt kjøp. :rolleyes:
    Veil. pris var 2990,- / par for 10 år siden, deretter falt de til 1990,- i forbindelse med overgangen til ny modell.
    1000,- / par for 10 år gamle, enkle høyttalere av denne typen er passe. At de har noen fryktelig gode egenskaper i prisklassen er bonus. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ja, de så jeg lå ute, men rett før så lå det ett par ute til 600,-, men det var ikke lenge.

    Her forrige dagen hentet jeg meg ett par F3 i samme serie, kjøpte bare for å prøve ut, var tilsalgs i nabolaget. Gøy hvis de innehar noen av kvaliteten til B3, da er det MYE høyttaler for pengene. :)

    Noen som har erfaring med F3?
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.647
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Begynner bli ganske heftig pris på disse.. Black friday planer kanskje?
    Screenshot_20171118-133200.jpg
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    416
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    De holder på med prisjustering på hele Heritage, sikkert for å gjøre plass til Forte III. Cornwall III havner jo på 60 000,-
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    De holder på med prisjustering på hele Heritage, sikkert for å gjøre plass til Forte III. Cornwall III havner jo på 60 000,-
    Begynner å bli litt for sykt.. Jeg fikk mine Cornwall for 18000, bare et par år gamle.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    B3 ja. 1000,- Riksdaler for begge to, helt riktig pris.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg solgte mine fem, som var strøkne, for 1.000,- pr. stk., og mener at det var en mer riktig pris ifht. både ytelse og nyprisen jeg betalte. Gratulerer, du har gjort et godt kjøp. :rolleyes:
    Veil. pris var 2990,- / par for 10 år siden, deretter falt de til 1990,- i forbindelse med overgangen til ny modell.
    1000,- / par for 10 år gamle, enkle høyttalere av denne typen er passe. At de har noen fryktelig gode egenskaper i prisklassen er bonus. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det kan du jo bare mene. En som hadde kjøpt høyttalerne når de kom til fullpris ville kanskje vært uenig med deg der. ;D Har uansett ikke noe å si, jeg har solgt mine for lenge siden og ville uansett aldri solgt dem for mindre penger enn jeg gjorde. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Hvilke kvaliteter er det snakk om? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn