Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Begynner bli ganske heftig pris på disse.. Black friday planer kanskje? Vis vedlegget 467053
    Sinnsykt. Finnes det noen som er gale nok til å betale 30 lapper for et par Heresy?
    Nej! Och ser man an till priserna vad det gäller Klipsch i Tyskland och USA blir man verkligen :-( - synd...
    Jeg syns f.eks. 50.000,- er en pris jeg kunne akseptert for La Scala II, men da snakker jeg om for et par. Mono skal jo ha femti laken for ett stk. høyttaler. Kanskje det er jeg som har misforstått noe grunnleggende, men når de priser på den måten er iallfall ikke jeg en potensiell kunde lenger. Khorn hadde også fristet hvis jeg fikk skviset dem inn i hjørnene på lytterommet mitt, men med dagens pris er det bare glem det. Sad but true.
     
    H

    hifierik

    Gjest
    Begynner bli ganske heftig pris på disse.. Black friday planer kanskje? Vis vedlegget 467053
    Sinnsykt. Finnes det noen som er gale nok til å betale 30 lapper for et par Heresy?
    Nej! Och ser man an till priserna vad det gäller Klipsch i Tyskland och USA blir man verkligen :-( - synd...
    Jeg syns f.eks. 50.000,- er en pris jeg kunne akseptert for La Scala II, men da snakker jeg om for et par. Mono skal jo ha femti laken for ett stk. høyttaler. Kanskje det er jeg som har misforstått noe grunnleggende, men når de priser på den måten er iallfall ikke jeg en potensiell kunde lenger. Khorn hadde også fristet hvis jeg fikk skviset dem inn i hjørnene på lytterommet mitt, men med dagens pris er det bare glem det. Sad but true.
    I totally agree!
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    416
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Dette er håndbygde høyttalere bygd omtrent på bestilling i USA, en slik produksjonslinje koster.
    Hvilke andre serieproduserte hornbaserte høyttalere, store elementer og med like høy følsomhet i "retrodesign" er det som lages i dag?
    Heritageserien er høyttalere i en helt egen nisje, og da kan de vel ta den prisen de vil.

    Jeg mener forsåvidt de er verdt prisen, selv etter de siste årenes prisjusteringer - når man ser hva man får. Både lydmessig og designmessig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Dette er håndbygde høyttalere bygd omtrent på bestilling i USA, en slik produksjonslinje koster.
    Hvilke andre serieproduserte hornbaserte høyttalere, store elementer og med like høy følsomhet i "retrodesign" er det som lages i dag?
    Heritageserien er høyttalere i en helt egen nisje, og da kan de vel ta den prisen de vil.

    Jeg mener forsåvidt de er verdt prisen, selv etter de siste årenes prisjusteringer - når man ser hva man får. Både lydmessig og designmessig.
    Fair enough.

    Si fra da, når du legger 100k på bordet for et par La Scala, eller 160k for et par Klipschhorn. ;D

    Jeg syns jo Heritage høyttalere er kule saker. Men at prisene har blitt helt dumt urealistiske. Og det er ikke akkurat snakk om siste skrik innen kompresjonsdrivere eller horn heller, for å si det diplomatisk. Flaks for meg da, at jeg fortsatt trives så bra som jeg gjør med Cornwall, og fikk tak i dem før prisene tok helt av. Best å ta godt vare på både de og Heresyene mine, for hvis prisene fortsetter å stige i dette tempoet er de snart verdt en liten formue. :)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    416
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Skal si i fra ;)
    Teknologien gjør de lite med, pga stor respekt for designet og arven etter Klipsch selv. Men det er spennende det er blitt åpnet opp for nye "extended" Heritage, som Forte III, hvor de kan ta seg litt friheter med nytt moderne horn.:)

    Ja, invisteringen er ett faktum, men man har jo ikke råd til å selge - for man vet aldri når neste prisstigning er :p
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror man kunne både vært tro mot Heritage konseptet og modernisert drivere og horn uten å skjende arven etter PWK. Det siste han var involvert i var vel Jubilee modellen hvis jeg husker rett, så tror ikke han vil snu seg i graven hvis man forbedrer litt her og der istedenfor å bare skru opp prisene hele tiden. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg hadde ute Cornwalla mine for 14-15000 for ca. 12 måneder siden. Takk og lov at ingen slo til mens jeg tok til vett!!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Jeg hadde ute Cornwalla mine for 14-15000 for ca. 12 måneder siden. Takk og lov at ingen slo til mens jeg tok til vett!!
    Hadde væt til pass for deg hvis en eller annen slesk faen hadde gribba dem til seg, og du måtte kjøpe nye til 60.000,- når du kom til deg selv igjen og skjønte hva du hadde gjort. ;D
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    En Accuphase E470 er også aktuell..
    Kommer ikke helt opp til 590 AX den der,har testet begge. E470 er en bra forsterker,men har ikke den go’lyden på klipsch som luxman klasse A har.

    O
    Da kan du tenkte deg Accuphase sin klasse A... enda bedre ;).

    EDIT: Men jeg gleder meg veldig til å få teste Luxman 509x. Bare utseendet er jo verdt prisen :p.

    luxman.jpg
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Klasse A er noe helt eget. Jeg kjører 2stk Coda S5.5 i bridge, og lyden på Cornwall 3 er magisk med dem. Jeg har testet mye forskjellig, inkl røramper, men de hadde ikke nok juice. Coda Klasse A gjorde susen
    948278EA-6BE0-4B7F-8F7D-E108B1719FD6.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Begynner bli ganske heftig pris på disse.. Black friday planer kanskje? Vis vedlegget 467053
    Sinnsykt. Finnes det noen som er gale nok til å betale 30 lapper for et par Heresy?
    Nej! Och ser man an till priserna vad det gäller Klipsch i Tyskland och USA blir man verkligen :-( - synd...
    Prisene har skutt i været, men jeg tror ikke dette kun kommer av griske nordmenn. Prisene i Tyskland har nemlig også steget tilsvarende. Nå vet jeg at f.eks. har fraktkostnadene skutt været siste år, dette må nødvendigvis påvirke sluttsummen, og dess færre høyttalere man kjøper, dess mer påvirkes parprisen, ettersom de spesifikke fraktratene faller med økende kvanta. Tyskland kjøper antakeligvis en god del mer Klipsch enn Norge.

    I Norge koster nå et par Heresy omlag 25 000,-, i Tyskland, ca. 2000 €
    https://www.stereofil.no/hoyttalere/gulvstaaende/klipsch-heresy-iii
    https://www.heise.de/preisvergleich/klipsch-heresy-iii-paar-verschiedene-farben-a388013.html

    Skal du handle et par i Tyskland og frakte dem hit, er ikke besparelsene verdt tapet av forbrukerrettighetene i dette landet, når alle importkostnader er betalt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.647
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    De lå til 20 så 25 å nå på vei til 30. Heftig. Jeg får et sett inn døren i morgen å må si jeg er sinnsykt spent på heresy. Mye lovord om disse kassene :p
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Klasse A er noe helt eget. Jeg kjører 2stk Coda S5.5 i bridge, og lyden på Cornwall 3 er magisk med dem. Jeg har testet mye forskjellig, inkl røramper, men de hadde ikke nok juice. Coda Klasse A gjorde susen
    Du sier ikke hvilke røramper du brukte som manglet kraft, men jeg kan fortelle at jeg for tiden kjører mine på en 48 watts rørforsterker fra Line Magnetic som også opererer i klasse A, og hittil aldri har følt at jeg mangler power de gangene jeg har spilt høyt. Spiller dynamisk og fyldig, har aldri hatt noe som låter bedre på CIII i mitt eie. Den har ikke mer enn 48 watt som sagt, men den er god og tung med sine 40 kg, og det tipper jeg er mye av forklaringen til at det funker så bra som det gjør. Er sikkert mye annet som passer bra også, men jeg føler at dette er en match jeg kan slå meg til ro med.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.792
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Prisene nå er skikkelig auau... ser man på hva en Cornwall består av, så er det langt ifra verdt prisen.. at lyden sitter som et skudd er en annen ting.

    Jeg kjøpte mine når de var priset til 40.000kr... det var en grei pris.. kan det være at prisene er for å rettferdiggjøre La Scala og Klipsch horn sine priser?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Begynner bli ganske heftig pris på disse.. Black friday planer kanskje? Vis vedlegget 467053
    Sinnsykt. Finnes det noen som er gale nok til å betale 30 lapper for et par Heresy?
    Nej! Och ser man an till priserna vad det gäller Klipsch i Tyskland och USA blir man verkligen :-( - synd...
    Prisene har skutt i været, men jeg tror ikke dette kun kommer av griske nordmenn. Prisene i Tyskland har nemlig også steget tilsvarende. Nå vet jeg at f.eks. har fraktkostnadene skutt været siste år, dette må nødvendigvis påvirke sluttsummen, og dess færre høyttalere man kjøper, dess mer påvirkes parprisen, ettersom de spesifikke fraktratene faller med økende kvanta. Tyskland kjøper antakeligvis en god del mer Klipsch enn Norge.

    I Norge koster nå et par Heresy omlag 25 000,-, i Tyskland, ca. 2000 €
    https://www.stereofil.no/hoyttalere/gulvstaaende/klipsch-heresy-iii
    https://www.heise.de/preisvergleich/klipsch-heresy-iii-paar-verschiedene-farben-a388013.html

    Skal du handle et par i Tyskland og frakte dem hit, er ikke besparelsene verdt tapet av forbrukerrettighetene i dette landet, når alle importkostnader er betalt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Transportkostnader er såklart en faktor når vi snakker høyttalere som krever to palleplasser for et par, men en importør som f.eks. fyller en 40' container burde vel kunne klare å forhandle seg fram til en bra pris også her. Og kanskje velge båtfrakt istedenfor fly. Mener å huske at selgeren jeg kjøpte mine Heresy av fortalte at de kom med fly fra USA... :) Edit:kan hende jeg husker feil her, det er en stund siden.
    Jeg ser poenget med fraktkostnader selvsagt, men klarer ikke helt å se at det alene kan forsvare den heftige prisøkningen som har skjedd gradvis de siste fem årene eller så. Kan bare snakke for meg selv, men jeg personlig anser ikke det å prøve høyttalere lengre opp i Heritage-hierarkiet som særlig sannsynlig lenger når de plutselig koster så mye som de gjør. Ville ikke bli overrasket om flere også føler at de priser seg litt utenfor rekkevidde her nå.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Klasse A er noe helt eget. Jeg kjører 2stk Coda S5.5 i bridge, og lyden på Cornwall 3 er magisk med dem. Jeg har testet mye forskjellig, inkl røramper, men de hadde ikke nok juice. Coda Klasse A gjorde susen
    Du sier ikke hvilke røramper du brukte som manglet kraft, men jeg kan fortelle at jeg for tiden kjører mine på en 48 watts rørforsterker fra Line Magnetic som også opererer i klasse A, og hittil aldri har følt at jeg mangler power de gangene jeg har spilt høyt. Spiller dynamisk og fyldig, har aldri hatt noe som låter bedre på CIII i mitt eie. Den har ikke mer enn 48 watt som sagt, men den er god og tung med sine 40 kg, og det tipper jeg er mye av forklaringen til at det funker så bra som det gjør. Er sikkert mye annet som passer bra også, men jeg føler at dette er en match jeg kan slå meg til ro med.
    Jeg hadde en LM 501 A. Det var power altså, ikke det og låt veldig bra, men Coda spilte mye bedre og gir langt mer fraspark og liv i 15 tommerne. Har også teste Ayon røramper og en del annet, men egentlig samme resultat. De er nok lettdrevne ja, men føler allikevel at de sluker tildels ganske mye power tross alt, så jeg tror de trenger nok amperstyrke;)
    654BB5A0-8E8B-411D-8669-348012B1C458.jpg
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes ikke annet enn masseproduserte elektronikkomponenter (integrerte forsterkere og receivere) som er verdt prisen. Yamaha, Pioneer, Marantz, Onkyo og noen ander, likeledes høyttalere i storproduksjon i lavkostland. Men ikke et eneste spesialhifi-produkt kan forsvare prisen ut fra "normale" kalkylemetoder. I et slikt perspektiv er Klipsch Reference-serie greit verdt pengene, mens Heritage-høyttalerne ikke er i nærheten. Men sammenligner du dem med andre småskala hornkonstruksjoner, er Klipsch konkurransedyktige så det holder.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Klasse A er noe helt eget. Jeg kjører 2stk Coda S5.5 i bridge, og lyden på Cornwall 3 er magisk med dem. Jeg har testet mye forskjellig, inkl røramper, men de hadde ikke nok juice. Coda Klasse A gjorde susen
    Du sier ikke hvilke røramper du brukte som manglet kraft, men jeg kan fortelle at jeg for tiden kjører mine på en 48 watts rørforsterker fra Line Magnetic som også opererer i klasse A, og hittil aldri har følt at jeg mangler power de gangene jeg har spilt høyt. Spiller dynamisk og fyldig, har aldri hatt noe som låter bedre på CIII i mitt eie. Den har ikke mer enn 48 watt som sagt, men den er god og tung med sine 40 kg, og det tipper jeg er mye av forklaringen til at det funker så bra som det gjør. Er sikkert mye annet som passer bra også, men jeg føler at dette er en match jeg kan slå meg til ro med.
    Jeg hadde en LM 501 I tror jeg den het. Det var power altså, ikke det og låt veldig bra, men Coda spilte mye bedre og gir langt mer fraspark og liv i 15 tommerne. Har også teste Auon røramper og en del annet, men egentlig samme resultat. De er nok lettdrevne ja, men føler allikevel at de sluker tildels ganske mye power tross alt, så jeg tror de trenger nok amperstyrke;)
    De behøver kontroll. En vanlig misforståelse dette med effekt; de spiller lett høyt nok, men det å få dem til å spille avslappet og kontrollert på samme tid, har dessverre en jævla høy pris. Du kan gå veien om store, sterke forsterkere, eller benytte deg av rørforsterkere med ekstremt gode utgangstrafoer. Totalsummen blir uansett høy, og det du hører er kvalitet, ikke kvantitet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Klasse A er noe helt eget. Jeg kjører 2stk Coda S5.5 i bridge, og lyden på Cornwall 3 er magisk med dem. Jeg har testet mye forskjellig, inkl røramper, men de hadde ikke nok juice. Coda Klasse A gjorde susen
    Du sier ikke hvilke røramper du brukte som manglet kraft, men jeg kan fortelle at jeg for tiden kjører mine på en 48 watts rørforsterker fra Line Magnetic som også opererer i klasse A, og hittil aldri har følt at jeg mangler power de gangene jeg har spilt høyt. Spiller dynamisk og fyldig, har aldri hatt noe som låter bedre på CIII i mitt eie. Den har ikke mer enn 48 watt som sagt, men den er god og tung med sine 40 kg, og det tipper jeg er mye av forklaringen til at det funker så bra som det gjør. Er sikkert mye annet som passer bra også, men jeg føler at dette er en match jeg kan slå meg til ro med.
    Jeg hadde en LM 501 I tror jeg den het. Det var power altså, ikke det og låt veldig bra, men Coda spilte mye bedre og gir langt mer fraspark og liv i 15 tommerne. Har også teste Auon røramper og en del annet, men egentlig samme resultat. De er nok lettdrevne ja, men føler allikevel at de sluker tildels ganske mye power tross alt, så jeg tror de trenger nok amperstyrke;) Vis vedlegget 467237
    Er ingen rørekspert, men jeg hoppet rett på SET (single ended triode) fordi jeg hadde lest og hørt mange med peiling si at SET låter bedre og har en del "magi" man kanskje ikke får med push-pull forsterkere, selv om det også kan låte veldig bra. Vil oppfordre deg til å høre det hvis du får sjansen en gang, for min del var det iallfall ganske tett på det jeg har jaktet på de siste årene etter at Cornwall kom i hus. Tviler ikke på at Coda også kan låte bra, men for meg er det rør som gjelder nå. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Klasse A er noe helt eget. Jeg kjører 2stk Coda S5.5 i bridge, og lyden på Cornwall 3 er magisk med dem. Jeg har testet mye forskjellig, inkl røramper, men de hadde ikke nok juice. Coda Klasse A gjorde susen
    Du sier ikke hvilke røramper du brukte som manglet kraft, men jeg kan fortelle at jeg for tiden kjører mine på en 48 watts rørforsterker fra Line Magnetic som også opererer i klasse A, og hittil aldri har følt at jeg mangler power de gangene jeg har spilt høyt. Spiller dynamisk og fyldig, har aldri hatt noe som låter bedre på CIII i mitt eie. Den har ikke mer enn 48 watt som sagt, men den er god og tung med sine 40 kg, og det tipper jeg er mye av forklaringen til at det funker så bra som det gjør. Er sikkert mye annet som passer bra også, men jeg føler at dette er en match jeg kan slå meg til ro med.
    Jeg hadde en LM 501 I tror jeg den het. Det var power altså, ikke det og låt veldig bra, men Coda spilte mye bedre og gir langt mer fraspark og liv i 15 tommerne. Har også teste Auon røramper og en del annet, men egentlig samme resultat. De er nok lettdrevne ja, men føler allikevel at de sluker tildels ganske mye power tross alt, så jeg tror de trenger nok amperstyrke;)
    De behøver kontroll. En vanlig misforståelse dette med effekt; de spiller lett høyt nok, men det å få dem til å spille avslappet og kontrollert på samme tid, har dessverre en jævla høy pris. Du kan gå veien om store, sterke forsterkere, eller benytte deg av rørforsterkere med ekstremt gode utgangstrafoer. Totalsummen blir uansett høy, og det du hører er kvalitet, ikke kvantitet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hva er en jævla høy pris? Forsterkeren min er langt fra en av de dyreste SET forsterkerne, men jeg syns allikevel det funker skikkelig, skikkelig bra.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Det finnes ikke annet enn masseproduserte elektronikkomponenter (integrerte forsterkere og receivere) som er verdt prisen. Yamaha, Pioneer, Marantz, Onkyo og noen ander, likeledes høyttalere i storproduksjon i lavkostland. Men ikke et eneste spesialhifi-produkt kan forsvare prisen ut fra "normale" kalkylemetoder. I et slikt perspektiv er Klipsch Reference-serie greit verdt pengene, mens Heritage-høyttalerne ikke er i nærheten. Men sammenligner du dem med andre småskala hornkonstruksjoner, er Klipsch konkurransedyktige så det holder.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Er sikkert riktig det. Jeg syns bare det er kjipt at prisene på Heritage som tidligere framsto som ganske edruelige og fornuftige (i mine øyne) har tatt helt av i det siste.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Klasse A er noe helt eget. Jeg kjører 2stk Coda S5.5 i bridge, og lyden på Cornwall 3 er magisk med dem. Jeg har testet mye forskjellig, inkl røramper, men de hadde ikke nok juice. Coda Klasse A gjorde susen Vis vedlegget 467234
    Sikker på at du trenger begge to??? ;)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Klasse A er noe helt eget. Jeg kjører 2stk Coda S5.5 i bridge, og lyden på Cornwall 3 er magisk med dem. Jeg har testet mye forskjellig, inkl røramper, men de hadde ikke nok juice. Coda Klasse A gjorde susen
    Du sier ikke hvilke røramper du brukte som manglet kraft, men jeg kan fortelle at jeg for tiden kjører mine på en 48 watts rørforsterker fra Line Magnetic som også opererer i klasse A, og hittil aldri har følt at jeg mangler power de gangene jeg har spilt høyt. Spiller dynamisk og fyldig, har aldri hatt noe som låter bedre på CIII i mitt eie. Den har ikke mer enn 48 watt som sagt, men den er god og tung med sine 40 kg, og det tipper jeg er mye av forklaringen til at det funker så bra som det gjør. Er sikkert mye annet som passer bra også, men jeg føler at dette er en match jeg kan slå meg til ro med.
    Jeg hadde en LM 501 I tror jeg den het. Det var power altså, ikke det og låt veldig bra, men Coda spilte mye bedre og gir langt mer fraspark og liv i 15 tommerne. Har også teste Auon røramper og en del annet, men egentlig samme resultat. De er nok lettdrevne ja, men føler allikevel at de sluker tildels ganske mye power tross alt, så jeg tror de trenger nok amperstyrke;)
    De behøver kontroll. En vanlig misforståelse dette med effekt; de spiller lett høyt nok, men det å få dem til å spille avslappet og kontrollert på samme tid, har dessverre en jævla høy pris. Du kan gå veien om store, sterke forsterkere, eller benytte deg av rørforsterkere med ekstremt gode utgangstrafoer. Totalsummen blir uansett høy, og det du hører er kvalitet, ikke kvantitet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Er helt enig der, Kontroll er ordet. Hos meg med Coda føltes det som det ble mindre nesten av alt, men så hørte jeg at det var mye mer ro og orden, mer dynamikk og kraft når det gjaldt. Fra den mykeste tone, til uanstrengt crescendo med kraft på mikrosekundet
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde en LM 501 I tror jeg den het. Det var power altså, ikke det og låt veldig bra, men Coda spilte mye bedre og gir langt mer fraspark og liv i 15 tommerne. Har også teste Auon røramper og en del annet, men egentlig samme resultat. De er nok lettdrevne ja, men føler allikevel at de sluker tildels ganske mye power tross alt, så jeg tror de trenger nok amperstyrke;)
    De behøver kontroll. En vanlig misforståelse dette med effekt; de spiller lett høyt nok, men det å få dem til å spille avslappet og kontrollert på samme tid, har dessverre en jævla høy pris. Du kan gå veien om store, sterke forsterkere, eller benytte deg av rørforsterkere med ekstremt gode utgangstrafoer. Totalsummen blir uansett høy, og det du hører er kvalitet, ikke kvantitet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hva er en jævla høy pris? Forsterkeren min er langt fra en av de dyreste SET forsterkerne, men jeg syns allikevel det funker skikkelig, skikkelig bra.
    LM er av og til litt for gode til å være helt sanne. Gjetter at du har en LM 508iA, 48 Watt av den typen holder lett styring på Cornwall, men det betyr ikke at du ikke kan holde dem enda hardere i ørene. Jeg deler for øvrig din oppfatning omkring rørforsterkere, at de virkelig gode låter enda bedre enn de virkelig gode transistorforsterkerne. Men du kan oppnå flotte resultater med begge deler.
    Om du får muligheten til å høre f.eks. LM 845 iA, eller en av de integrerte Audio Note-forsterkerne skjønner du hva jeg mener; lavere effekt, enda mer kontroll, spiller lett høyt nok, enda mer magi, enda mer tilstedeværelse, enda hurtigere og mer dynamiske. Det er så man begynner å lure på om det finnes grenser innimellom.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    416
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Går helt utmerket med Heresy på 8W SET 300b fra Audio Note UK her i huset, både i lydstyrke og kontroll :)
    Havner alltid tilbake på den gamle traveren selv om det er stivere ting innom
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Jeg hadde en LM 501 I tror jeg den het. Det var power altså, ikke det og låt veldig bra, men Coda spilte mye bedre og gir langt mer fraspark og liv i 15 tommerne. Har også teste Auon røramper og en del annet, men egentlig samme resultat. De er nok lettdrevne ja, men føler allikevel at de sluker tildels ganske mye power tross alt, så jeg tror de trenger nok amperstyrke;)
    De behøver kontroll. En vanlig misforståelse dette med effekt; de spiller lett høyt nok, men det å få dem til å spille avslappet og kontrollert på samme tid, har dessverre en jævla høy pris. Du kan gå veien om store, sterke forsterkere, eller benytte deg av rørforsterkere med ekstremt gode utgangstrafoer. Totalsummen blir uansett høy, og det du hører er kvalitet, ikke kvantitet.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hva er en jævla høy pris? Forsterkeren min er langt fra en av de dyreste SET forsterkerne, men jeg syns allikevel det funker skikkelig, skikkelig bra.
    LM er av og til litt for gode til å være helt sanne. Gjetter at du har en LM 508iA, 48 Watt av den typen holder lett styring på Cornwall, men det betyr ikke at du ikke kan holde dem enda hardere i ørene. Jeg deler for øvrig din oppfatning omkring rørforsterkere, at de virkelig gode låter enda bedre enn de virkelig gode transistorforsterkerne. Men du kan oppnå flotte resultater med begge deler.
    Om du får muligheten til å høre f.eks. LM 845 iA, eller en av de integrerte Audio Note-forsterkerne skjønner du hva jeg mener; lavere effekt, enda mer kontroll, spiller lett høyt nok, enda mer magi, enda mer tilstedeværelse, enda hurtigere og mer dynamiske. Det er så man begynner å lure på om det finnes grenser innimellom.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Stemmer det, er 508IA med 805 utgangsrør jeg har. I følge forhandleren skulle denne være enda bedre enn LM518IA med 845 (ikke hørt LM845IA) som jeg fikk høre i butikken og virkelig likte lyden av. Har jeg blitt lurt, altså? :p Jeg syns 508 er dynamisk og kjapp til tusen. Men hvis jeg kunne fått enda mer til ca. samme pris....
     

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.647
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Jeg skal parre heresy med lm518ia. Satser på det full full klaff utifra hva jeg leser på www :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har også en 518 på tur som skal brukes på Cornwall. :rolleyes:
    Helt innforstått med at jeg ikke kan ha konsert i stua med 22 watt per kanal, men jeg håper på litt magi, og fyldig og underholdene lyd på lavt til moderat volum.
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.647
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Tror du blir godt overrasket over hva 518 greier. Har hatt temmelig krevende høyttalere koblet på den uten problemer å spille opp til fest :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har også en 518 på tur som skal brukes på Cornwall. :rolleyes:
    Helt innforstått med at jeg ikke kan ha konsert i stua med 22 watt per kanal, men jeg håper på litt magi, og fyldig og underholdene lyd på lavt til moderat volum.
    Syns 518 låt knall på Cornwall. Men det var med oppgraderte rør.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Hva er en jævla høy pris? Forsterkeren min er langt fra en av de dyreste SET forsterkerne, men jeg syns allikevel det funker skikkelig, skikkelig bra.
    LM er av og til litt for gode til å være helt sanne. Gjetter at du har en LM 508iA, 48 Watt av den typen holder lett styring på Cornwall, men det betyr ikke at du ikke kan holde dem enda hardere i ørene. Jeg deler for øvrig din oppfatning omkring rørforsterkere, at de virkelig gode låter enda bedre enn de virkelig gode transistorforsterkerne. Men du kan oppnå flotte resultater med begge deler.
    Om du får muligheten til å høre f.eks. LM 845 iA, eller en av de integrerte Audio Note-forsterkerne skjønner du hva jeg mener; lavere effekt, enda mer kontroll, spiller lett høyt nok, enda mer magi, enda mer tilstedeværelse, enda hurtigere og mer dynamiske. Det er så man begynner å lure på om det finnes grenser innimellom.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Stemmer det, er 508IA med 805 utgangsrør jeg har. I følge forhandleren skulle denne være enda bedre enn LM518IA med 845 (ikke hørt LM845IA) som jeg fikk høre i butikken og virkelig likte lyden av. Har jeg blitt lurt, altså? :p Jeg syns 508 er dynamisk og kjapp til tusen. Men hvis jeg kunne fått enda mer til ca. samme pris....
    Lurt?? On the contrary; for den prisen skulle det vel være mye rart i verden om ikke det fantes noe som helst som var enda bedre! :)
    Til samme pris kan jeg ikke se for meg at du skulle finne noe som er nevneverdig bedre, nei.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.738
    Antall liker
    11.341
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også en 518 på tur som skal brukes på Cornwall. :rolleyes:
    Helt innforstått med at jeg ikke kan ha konsert i stua med 22 watt per kanal, men jeg håper på litt magi, og fyldig og underholdene lyd på lavt til moderat volum.
    Gjør deg klar til en overraskelse. Du kan garantert spille høyt nok for både deg og naboen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1
    H

    hifierik

    Gjest
    Heritage eller inte, ganska höga priser (50 000 - 180 000 svenska kronor) som ska matcha högre modeller samt frakt till Norden - OK då. Man vill ju lyssna på högtalaren som man är intresserad av. Var i Sverige eller Norge kan man lyssna på Klipsch Forte III, Cornwall lll, Klipschorn eller La Scala? Ska jag åka till USA och lyssna? Det blir lite märkligt att förhålla sig till och man tröttnar litegrann...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Hva er en jævla høy pris? Forsterkeren min er langt fra en av de dyreste SET forsterkerne, men jeg syns allikevel det funker skikkelig, skikkelig bra.
    LM er av og til litt for gode til å være helt sanne. Gjetter at du har en LM 508iA, 48 Watt av den typen holder lett styring på Cornwall, men det betyr ikke at du ikke kan holde dem enda hardere i ørene. Jeg deler for øvrig din oppfatning omkring rørforsterkere, at de virkelig gode låter enda bedre enn de virkelig gode transistorforsterkerne. Men du kan oppnå flotte resultater med begge deler.
    Om du får muligheten til å høre f.eks. LM 845 iA, eller en av de integrerte Audio Note-forsterkerne skjønner du hva jeg mener; lavere effekt, enda mer kontroll, spiller lett høyt nok, enda mer magi, enda mer tilstedeværelse, enda hurtigere og mer dynamiske. Det er så man begynner å lure på om det finnes grenser innimellom.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Stemmer det, er 508IA med 805 utgangsrør jeg har. I følge forhandleren skulle denne være enda bedre enn LM518IA med 845 (ikke hørt LM845IA) som jeg fikk høre i butikken og virkelig likte lyden av. Har jeg blitt lurt, altså? :p Jeg syns 508 er dynamisk og kjapp til tusen. Men hvis jeg kunne fått enda mer til ca. samme pris....
    Lurt?? On the contrary; for den prisen skulle det vel være mye rart i verden om ikke det fantes noe som helst som var enda bedre! :)
    Til samme pris kan jeg ikke se for meg at du skulle finne noe som er nevneverdig bedre, nei.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hehe, jeg trodde 845IA kostet omtrent det samme som 508IA, men ser nå at den koster godt over dobbelt så mye. :rolleyes: Bra det, da kan jeg senke skuldra igjen og fortsette med å være grisefornøyd med lyden jeg har her nå. :)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Da må de nye rf7 høyttalerene mine byttes inn med et annet nytt par pga er veldig forskjellig lyd i diskant og øvre mellomtone mellom høyre og venstre høyttaler.
    Feilen følger høyttaler og ikke forsterker/preamp/dac.
    Noen som har vært borti noe slikt?
    Godt de har god service hos budal radio..
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Da må de nye rf7 høyttalerene mine byttes inn med et annet nytt par pga er veldig forskjellig lyd i diskant og øvre mellomtone mellom høyre og venstre høyttaler.
    Feilen følger høyttaler og ikke forsterker/preamp/dac.
    Noen som har vært borti noe slikt?
    Godt de har god service hos budal radio..
    Det spiller annerledes på venstre/høyre her også, men det har det alltid gjort grunnet murvegg på ene siden og en dør med veggplater rundt på den andre siden. Du har selvfølgelig byttet side med høyttalerne slik at du er sikker?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn