Hvilket budsjett har han da? Kilde? Musikkstil?Hei.
Har en bekjent som har gått til anskaffelse av RF-83.
Hva anbefales som et minimum av forsterker for at de skal våkne til liv, ikke gå ad undas pga laber elektronikk?
Mvh
Håkon Rognlien
|
Hvilket budsjett har han da? Kilde? Musikkstil?Hei.
Hva anbefales som et minimum av forsterker for at de skal våkne til liv, ikke gå ad undas pga laber elektronikk?
50k paretHva koster et par Cornwall i dag?
Er vel ikke så ofte på brukte disse! Er stort sett samme par som har stått for salg samt et par fra butikk. Hatt disse selv og de er vel innen topp tre hos KlipschLurer på hvorfor det tildels plutselig er Cornwall 3 tilsalgs,ofte flere? Har dere som selger hørt potensialet fullt ut i dem? Jeg har klasse A på dem, satt dem på spesial dempeplattform for å få dem litt opp fra gulv og brukt lang tid på plassering,på mm. Selve plattformen der høytalerne hviler er vibrasjonsfritt, med et spesielt dempemateriale i mange lag. Hver plattform er svintung ( fra audiophile vibration control ved tidligere Mike som eier). Cornwall låter vidunderlig og står ikke tilbake for noe jeg har hørt i mangehundretusen kr klassen. Men det er som med alt i denne hobbyen, matching og jobbing med plassering...men noen ganger kommer vel syken etter prøve nye ting inn..Men Cornwall er vanskelig å slå på mange ting mener jeg
Vis vedlegget 487987
De har et problemområde som vokste på meg, må jeg innrømme. Det tok litt tid før jeg oppfattet hva det dreide seg om, men da hørte jeg omtrent ikke annet...Leste akkurat testen til Håkon av Rf-7 mk2 i fidelityinteressant og ikke minst underholdene lesning som alltid
Litt vanskelig å finne disse eldre testene på Internett.
Er tankene dine de samme rundt Rf-7 mk2 nå Håkon eller har de forandret seg med tiden? Med tanke på at du nevnte at noe brøyt sammen i mellomtonen eller i herre vokal? Forandret de seg mer etter mer "innspilling"?
Mvh Aleksander
De behøver solid strømforsyning (men utgangseffekten er ikke så viktig), og det har dessverre en tendens til å koste. Jeg personlig ville sett mot brukt, japansk MOS-FET. Yamaha, Marantz etc. Eller, siden det er så mye i handelen, stor produktutvikling, og dermed latterlig lave priser, hva med å går for en kinoreceiver for en 2 - 3 generasjoner siden? Disse kan som oftest settes opp for å gi best mulig 2-kanals lyd, og da har de solid strømforsyning, og god dynamikk. Dessuten har de innebygged DAC, og det meste du kan drømme om av muligheter.Beklager sent svar
Budsjettet er nok ikke det største. Blir nok mer bitt av basillen når han får noe som driver de noenlunde i hus, ser hva de er kapabel til.
Rotel er aktuelt akkurat nå mtp på hva man får opp mot ikke så alt for mange kronene.
Takk for oppklarende svar HåkonDe har et problemområde som vokste på meg, må jeg innrømme. Det tok litt tid før jeg oppfattet hva det dreide seg om, men da hørte jeg omtrent ikke annet...Leste akkurat testen til Håkon av Rf-7 mk2 i fidelityinteressant og ikke minst underholdene lesning som alltid
Er tankene dine de samme rundt Rf-7 mk2 nå Håkon eller har de forandret seg med tiden? Med tanke på at du nevnte at noe brøyt sammen i mellomtonen eller i herre vokal? Forandret de seg mer etter mer "innspilling"?
Mvh AleksanderDet er vel en slags psykologi i det, tenker jeg. Overgangsfenomen, ved høyt volum skjedde det noe for meg helt uakseptabelt i stemmeleiet. Det ble glasshardt og uforsonelig, til sist måtte de bare ut, da først etter at jeg hadde testes sånn ca. alle klodens kilder og forsterkere. Eller i hvert fall litt fler enn gjennomsnittet.
Så akkurat RF7 Mk2 (og Mk1, for den del), kan jeg nok ikke leve med. Hørte noe av det samme i RF-83. RF-63, derimot, vil alltid være blant mine personlige favoritter.
Mvh
Håkon Rognlien
De har mange svært gode kvaliteter og er høyttalerne som fikk meg hektet på horn. Hos meg måtte de stå langt fra bakvegg så mistet litt i bunn. Når det kom et par svære kinohøyttalere på brukten så ble det Klipsch kpt-535 I stedet. Disse har mange muligheter for fremtiden med alt fra passiv drift som jeg bruker de nå til forskjellige varianter innen aktiv drift.Er vel ikke så ofte på brukte disse! Er stort sett samme par som har stått for salg samt et par fra butikk. Hatt disse selv og de er vel innen topp tre hos KlipschLurer på hvorfor det tildels plutselig er Cornwall 3 tilsalgs,ofte flere? Har dere som selger hørt potensialet fullt ut i dem? Jeg har klasse A på dem, satt dem på spesial dempeplattform for å få dem litt opp fra gulv og brukt lang tid på plassering,på mm. Selve plattformen der høytalerne hviler er vibrasjonsfritt, med et spesielt dempemateriale i mange lag. Hver plattform er svintung ( fra audiophile vibration control ved tidligere Mike som eier). Cornwall låter vidunderlig og står ikke tilbake for noe jeg har hørt i mangehundretusen kr klassen. Men det er som med alt i denne hobbyen, matching og jobbing med plassering...men noen ganger kommer vel syken etter prøve nye ting inn..Men Cornwall er vanskelig å slå på mange ting mener jeg
Vis vedlegget 487987![]()
Det er vel der Heritage-serien kommer inn og tar over?De har et problemområde som vokste på meg, må jeg innrømme. Det tok litt tid før jeg oppfattet hva det dreide seg om, men da hørte jeg omtrent ikke annet...Leste akkurat testen til Håkon av Rf-7 mk2 i fidelityinteressant og ikke minst underholdene lesning som alltid
Mvh AleksanderDet er vel en slags psykologi i det, tenker jeg. Overgangsfenomen, ved høyt volum skjedde det noe for meg helt uakseptabelt i stemmeleiet. Det ble glasshardt og uforsonelig, til sist måtte de bare ut, da først etter at jeg hadde testes sånn ca. alle klodens kilder og forsterkere. Eller i hvert fall litt fler enn gjennomsnittet.
Så akkurat RF7 Mk2 (og Mk1, for den del), kan jeg nok ikke leve med. Hørte noe av det samme i RF-83. RF-63, derimot, vil alltid være blant mine personlige favoritter.
Mvh
Håkon Rognlien
Interessant, hva syntes du om Mk3 da? Har ett par her hjemme og kan ikke si annet en at jeg er imponert!Det er vel der Heritage-serien kommer inn og tar over?De har et problemområde som vokste på meg, må jeg innrømme. Det tok litt tid før jeg oppfattet hva det dreide seg om, men da hørte jeg omtrent ikke annet...Leste akkurat testen til Håkon av Rf-7 mk2 i fidelityinteressant og ikke minst underholdene lesning som alltid
Mvh
Håkon Rognlien
Når det er sagt, og for det det er verdt, det var neimen ikke store forskjeller på Forte III og RF-7 III da jeg hadde en lyttesession hos Stereofil for noen uker siden. Nesten irriterende små forskjeller, men heller ikke store spriket i pris.
Den Marantzen vil ikke få liv i RF83. Langt kraftigere er feks en Xindak 6950 eller en Vincent 236. Hvilke receivere har kraftig strømforsyning kontra 2 kanals ? Har selv toppmodellen til Onkyo og den er ikke akkurat strømsterk!De behøver solid strømforsyning (men utgangseffekten er ikke så viktig), og det har dessverre en tendens til å koste. Jeg personlig ville sett mot brukt, japansk MOS-FET. Yamaha, Marantz etc. Eller, siden det er så mye i handelen, stor produktutvikling, og dermed latterlig lave priser, hva med å går for en kinoreceiver for en 2 - 3 generasjoner siden? Disse kan som oftest settes opp for å gi best mulig 2-kanals lyd, og da har de solid strømforsyning, og god dynamikk. Dessuten har de innebygged DAC, og det meste du kan drømme om av muligheter.Beklager sent svar
Budsjettet er nok ikke det største. Blir nok mer bitt av basillen når han får noe som driver de noenlunde i hus, ser hva de er kapabel til.
Rotel er aktuelt akkurat nå mtp på hva man får opp mot ikke så alt for mange kronene.
Ligger f.eks. en Marantz PM-KI Pearl Lite på Finn til 5000,-. 12 kilo, 70 Watt. Du finner også noen solide Yamaha-forsterkere der. Og en haug med tidligere toppmodeller av receivere.
EDIT: Ligger også en Yamaha A-S1000 der til en svært fornuftig pris. Den hadde jeg nok gått for selv, om jeg var på lavbudsjett med et par Klipsch i hus!
Mvh
Håkon Rognlien
Håkon du nevnte vel også noe ang bassen på RF7mkll ? selv så var det noe med overgangen fra bass til mellomtone jeg ikke fikk til samt noe med bassen jeg ikke helt kan forklareDe har et problemområde som vokste på meg, må jeg innrømme. Det tok litt tid før jeg oppfattet hva det dreide seg om, men da hørte jeg omtrent ikke annet...Leste akkurat testen til Håkon av Rf-7 mk2 i fidelityinteressant og ikke minst underholdene lesning som alltid
Mvh
Håkon Rognlien
Mulig Marantz'en er et grenselandstilfelle, har ikke prøvd akkurat denne selv.Den Marantzen vil ikke få liv i RF83. Langt kraftigere er feks en Xindak 6950 eller en Vincent 236. Hvilke receivere har kraftig strømforsyning kontra 2 kanals ? Har selv toppmodellen til Onkyo og den er ikke akkurat strømsterk!De behøver solid strømforsyning (men utgangseffekten er ikke så viktig), og det har dessverre en tendens til å koste. Jeg personlig ville sett mot brukt, japansk MOS-FET. Yamaha, Marantz etc. Eller, siden det er så mye i handelen, stor produktutvikling, og dermed latterlig lave priser, hva med å går for en kinoreceiver for en 2 - 3 generasjoner siden? Disse kan som oftest settes opp for å gi best mulig 2-kanals lyd, og da har de solid strømforsyning, og god dynamikk. Dessuten har de innebygged DAC, og det meste du kan drømme om av muligheter.Beklager sent svar
Ligger f.eks. en Marantz PM-KI Pearl Lite på Finn til 5000,-. 12 kilo, 70 Watt. Du finner også noen solide Yamaha-forsterkere der. Og en haug med tidligere toppmodeller av receivere.
EDIT: Ligger også en Yamaha A-S1000 der til en svært fornuftig pris. Den hadde jeg nok gått for selv, om jeg var på lavbudsjett med et par Klipsch i hus!
Mvh
Håkon Rognlien
Dette må du ta med en stor neve salt, for jeg har kun erfaring med KG4, RF-62, Heresy III og Forte III.Interessant, hva syntes du om Mk3 da? Har ett par her hjemme og kan ikke si annet en at jeg er imponert!Det er vel der Heritage-serien kommer inn og tar over?De har et problemområde som vokste på meg, må jeg innrømme. Det tok litt tid før jeg oppfattet hva det dreide seg om, men da hørte jeg omtrent ikke annet...Leste akkurat testen til Håkon av Rf-7 mk2 i fidelityinteressant og ikke minst underholdene lesning som alltid
Mvh
Håkon Rognlien
Når det er sagt, og for det det er verdt, det var neimen ikke store forskjeller på Forte III og RF-7 III da jeg hadde en lyttesession hos Stereofil for noen uker siden. Nesten irriterende små forskjeller, men heller ikke store spriket i pris.
Mvh Aleksander
Joda, jeg er fan av Heritage, også. Men i min trange virkelighetsforståelse, er RF-serien det som treffer meg best. Og RF-63 er min høyttaler!Det er vel der Heritage-serien kommer inn og tar over?De har et problemområde som vokste på meg, må jeg innrømme. Det tok litt tid før jeg oppfattet hva det dreide seg om, men da hørte jeg omtrent ikke annet...Leste akkurat testen til Håkon av Rf-7 mk2 i fidelityinteressant og ikke minst underholdene lesning som alltid
Mvh
Håkon Rognlien
Nå kan ikke jeg uttale meg om Heritage men med min lille erfaring med Rf serien så vil jeg vel si at Rf-63 er så ulv i fåre klær man overhode kommer i Rf serien. Det er helt vanvittig å de spiller med tanke på størrelsen, klart de er dype men man forventer alikevel ikke den voldsomme lyden. Det som overrasket meg også var at jeg faktisk syntes Rf-7 mk3 var ulv i fåre klær å den er alt annet en liten! Det er noen digre HT.Joda, jeg er fan av Heritage, også. Men i min trange virkelighetsforståelse, er RF-serien det som treffer meg best. Og RF-63 er min høyttaler!Det er vel der Heritage-serien kommer inn og tar over?De har et problemområde som vokste på meg, må jeg innrømme. Det tok litt tid før jeg oppfattet hva det dreide seg om, men da hørte jeg omtrent ikke annet...Leste akkurat testen til Håkon av Rf-7 mk2 i fidelityinteressant og ikke minst underholdene lesning som alltid
Mvh
Håkon Rognlien
Heritage skjærer klar av de fleste utfordringene fra RF-serien, de er enda mer eksplosive og hurtige. Men de mangler den deilige brutaliteten helt nede i dypet!
Mvh
Håkon Rognlien
Jeg bruker rb-1590 nå, og det virker fryktelig bra, med rc-1570 som pre. Har også p3 og p5 i hus, men i mine ører låter Rotelen bedre.Hei.
Var vel noe sånt jeg også tenkte ja.En per høyttaler vil normalt sett være beste løsning siden du da får fordelt strømtrekket i bassområdet på to strømforsyninger. Dersom du kobler én på hf og en annen på lf vil sistnevnte få strømtrekket i bassområdet på begge høyttalere, mens hf knapt trekker strøm.
Kan tenke meg at begge deler fungerer veldig bra.Hva som fungerer bra/best, må du nesten finne ut av selv. Jeg har én forsterker til bassene og én til hornet, fungerer bra det også.
Dette har faen meg skjedd meg også! Jeg prøvde å lage litt leven rundt dette, og fikk fortalt at det var mye rart når det gjaldt delefilter på dem.Tenker på den hardheten i øvre mellomtone som enkelte klager over på rf7 mkii,lurer litt på om det kan være produksjonsfeil eller noe.
Kjøpte meg et nytt par rf7 mkii for en stund siden,lyden i de var så søppell at det måtte jo være noe feil med de,jeg klagdde og fikk nye.
Lyden i de var utrolig slitsome i nedre diskant og ovre mellomtone og utrolig lite oppløste..
Men det nye paret var helt anderledes i lyden og hadde ikke noen av skavankene som de første paret hadde,de to parene kunne faktisk ikke sammenlignes
Begge parene hadde uåpnede pappesker og orginal tape.
Amerikansk produsert vett... svært lite feil, om noe i det hele tatt, på det som Kina smeller sammen for dem.Dette har faen meg skjedd meg også! Jeg prøvde å lage litt leven rundt dette, og fikk fortalt at det var mye rart når det gjaldt delefilter på dem.Tenker på den hardheten i øvre mellomtone som enkelte klager over på rf7 mkii,lurer litt på om det kan være produksjonsfeil eller noe.
Kjøpte meg et nytt par rf7 mkii for en stund siden,lyden i de var så søppell at det måtte jo være noe feil med de,jeg klagdde og fikk nye.
Lyden i de var utrolig slitsome i nedre diskant og ovre mellomtone og utrolig lite oppløste..
Men det nye paret var helt anderledes i lyden og hadde ikke noen av skavankene som de første paret hadde,de to parene kunne faktisk ikke sammenlignes
Begge parene hadde uåpnede pappesker og orginal tape.