Tja, hvordan skal man legge det frem. RP-280F ble stående relativt kort tid pga de var litt kjedelige, burde kanskje gitt de mer tid, men det ramlet inn ett par Tannoy DC10. RF63 hadde jeg en stund, men fikk de aldri til låte bra i mitt rom, bassen var veldig boomy og upresis. RF83 der imot har i mitt rom en bass som sitter presist, en mellom tone som er tydelig og en diskant som er silkemyk, og det er på alle volumer.
Må over til Heritage serien for å finne kandidater som kan hamle opp med RF83, men ingen slår RF83 på alle punktene og i tillegg har en slående bass som virkelig kan sparke ifra når det trengs. På tidspunktet når jeg fikk inn RF83 så hadde jeg ett par Epic 15" subwoofere disse ble ikke brukt etter at RF83 kom i hus, (Merk: doble aktive 15" i hver sub!).
Min erfaring med RF83 er utelukkende positiv og er helt klart en høyttaler som jeg skal ha i hus igjen når sjansen byr seg.
Tør jeg spørre hva slags elektronikk du brukte på RF83?
Ble brukt mye forskjellig den tiden jeg hadde de, Marantz SR7008 sto som forforsterker, hadde inne Luxman, McIntosh, Bladelius, Primare på effekt siden.
McIntosh låt meget bra, og overraskende nok så var ikke Bladelius langt bak, oppgitt til betydelig mindre effekt, men klarte å drive RF83 til samme høyder som McIntosh uten puste vansker. Men det som overrasket mest, for hva den klarte, var en Marantz PM-40SE med Audio Note DAC foran seg. Den lille Marantzen drev RF83 til relativt høy volumer med alle de kvalitetene som jeg har nevnt tidligere. Rett og slett meget imponerende med tanke på at det er en liten tass på 40W.
Uansett, kan vel legge til at RF83 ikke er noe spesielt kresen og vanskelig med tanke på forsterkere, som følgelig vekter positivt for disse - kan man si glemte eller skjulte perlene?