Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Jeg er heller ikke særlig imponert over den amerikanske byggekvaliteten.
    Jeg har ett par KLF 20 som er produsert i USA hvor serienummerene viser at de er produsert samtidig. (Slutter på 31 og 32).
    Da jeg skulle prøve å oppgradere delefilterene oppdaget jeg at den ene høyttaleren hadde en 80uF elektrolytt slik som skjemaet sier, mens det andre delefilteret hadde to stk 40uF i parallel. Printkortene var tydeligvis også fra to forskjellige batcher da de hadde forskjellig farge.

    Sitter med inntrykk av at holdningen er "Jeg får gå ut på lageret og se om jeg finner noe jeg kan klaske sammen".

    Det skal nevnes at de begge de overnevnte kortene målte veldig nær verdiene i skjemaet (84.6 og 85uF), så det er mulig at de kontrollmåler partiene for å snevre inn toleransen.

    klf delefilter.jpg
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Kikker stadig på nettet etter tester av RF-7 III, men det er lite å finne bortsett fra Youthmans betraktninger.

    Hvis noen vet om noen tester, vil jeg gjerne ha et tips om det. Stereo+ kommer vel med test etterhvert, så det ser jeg fram til.

    Ellers er det moro å lese alle erfaringer og meninger fra dere her på vennetråden!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heftig. Veldig "vintage" look på både KHorn og LM Audio. Du skulle hatt en vintage-ish platespiller også. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Enda til gode å høre Khorn, men hvis de er som de andre Heritage'ene jeg har hørt er sikkert ikke rør feil på dem heller. :)
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Romkorreksjon

    Har nå koblet opp Lyngdorf RP1 i systemet.

    Vet ikke helt hva jeg synes jeg. Ble sikkert både strammere, klarere og riktigere lyd.
    Men, mistet endel trykk og råskap i bunnen. Litt som å fjerne en sub.
    Særlig på hardrock og metal slo dette negativt ut, mens på hifi-vennlig musikk ble det bedre.

    Får gi det noen dager, så får jeg bytte tilbake for å sammenligne.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    812
    Antall liker
    357
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Nye suber slippes i juni med app for styre volum og eq via tlf/pad
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    576
    Torget vurderinger
    46
    Noen her inne som har en av RP modellene i piano gloss finnish og kan si noe om kvaliteten på finnishen(det tekniske er vel som på de med finer finnish). Ja jeg slo til på swsg sitt tilbud, har forøvrig hatt RP260 og 250 tidligere i sort finer. Har også hatt RF 82II og 62II:cool:

    Morten
     
    Ble medlem
    01.05.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    42
    Tusen takk!

    Det stemmer. Forte III. Ble litt betenkt da jeg hørte demo av de. Syntes bassen på demoen var relativt svak og paff, men tenkte skitt au! Vi prøver, og om jeg angrer så finnes angrerett i 14 dager. Kom hjem, satt de opp og lyden ble en helt annen. Bassen kom frem og de ble ett annet dyr. De er rett og slett vanedannende. Morsom lyd!

    Hvordan liker du Klipschhorna? Har du noen god beskrivelse av lyden?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.684
    Antall liker
    2.165
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk!

    Det stemmer. Forte III. Ble litt betenkt da jeg hørte demo av de. Syntes bassen på demoen var relativt svak og paff, men tenkte skitt au! Vi prøver, og om jeg angrer så finnes angrerett i 14 dager. Kom hjem, satt de opp og lyden ble en helt annen. Bassen kom frem og de ble ett annet dyr. De er rett og slett vanedannende. Morsom lyd!

    Hvordan liker du Klipschhorna? Har du noen god beskrivelse av lyden?
    Det som er spesielt med Heritage kontra RF er at de vokser inn på deg sakte men sikkert. De spiller naturlig og bassen bare er der. Dvs at de ikke legger til noe som ikke er der slik RF serien gjør. Det kan ofte gjøre at RF serien kan gi et litt "mektigere" førsteinntrykk da de booster bassen kontra Heritage.
    Mellomtonen på Heritage er etter min mening overlegen RF. Instrumenter og stemmer flyter naturlig ut og gir en kropp få andre klarer i den prisklassen.
    Dynamikken er også ennå et hakk råere og de spiller større med en live følelse det er vanskelig og slå.
    Ja det finnes sikkert høyttalere som har ennå mer oppløsning eller spiller mer korrekt men de leter andre steder.
    Klipschorn spiller typisk heritage men bare større :)
    Har du hjørner til de så er de det klare førstevalget til Klipsch etter min mening men det koster også
     
    Ble medlem
    01.05.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    42
    Er veldig enig. Grunnen til at jeg opplevde demoen som dårlig var noen kombinasjon av forsterker og plassering. :)

    Lyden passer meg midt i blinken!
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    417
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Hans rom, bassport bak og inn mot veggen? ;)
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Har nå koblet opp Lyngdorf RP1 i systemet.

    Vet ikke helt hva jeg synes jeg. Ble sikkert både strammere, klarere og riktigere lyd.
    Men, mistet endel trykk og råskap i bunnen. Litt som å fjerne en sub.
    Særlig på hardrock og metal slo dette negativt ut, mens på hifi-vennlig musikk ble det bedre.

    Får gi det noen dager, så får jeg bytte tilbake for å sammenligne.
    Nå har jeg testet romkorreksjon ei ukes tid, konklusjonen er at lyden passer meg klart best uten.
    Med romkorreksjon innkoblet blir lyden mer masete og slitsom, får mindre lyst til å lytte rett og slett.
    Mistet trykket rundt 40hz (målt), jeg liker litt fylde nedover. Ble også skarpere i mellomtonen, skjærer i ørene over 80dB i lytteposisjon. Dette merker jeg ikke ellers.

    Noe positivt var det, fikk bedre dynamikk og jevnere frekvensrespons i rommet.
    Det i seg sjøl er bra, men det veier på langt nær opp de negative sidene.

    Artig å ha prøvd. Synes og det er helt greit at det funker best uten, selv om et løft i lyden hadde vært fint.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.684
    Antall liker
    2.165
    Torget vurderinger
    8
    legger til noe som ikke er der slik RF serien gjør.
    Ahem... Unnskyld, men har du noe å vise til for å dokumentere dette?
    Hehe nei bare hva jeg føler etter flere år med min egen erfaring. Synes de booster litt der opptaket ikke har spesielt bass. Heritage føles langt mer "ekte" og naturlig i bassen men det er min mening :) tenker mest på rf7mkll og kanskje derfor jeg aldrig helt fikk til disse. Følte absolutt ikke dette på rf63
     
    Ble medlem
    01.05.2016
    Innlegg
    33
    Antall liker
    42
    Hehe nei bare hva jeg føler etter flere år med min egen erfaring. Synes de booster litt der opptaket ikke har spesielt bass. Heritage føles langt mer "ekte" og naturlig i bassen men det er min mening :) tenker mest på rf7mkll og kanskje derfor jeg aldrig helt fikk til disse. Følte absolutt ikke dette på rf63
    Dette er jo en særdeles personlig preferanse, men vurderte RF7 MKIII opp mot Forte III og må si at ut fra det jeg har lest og såvidt hørt selv hadde RF7'ene litt mer pondus å gå på i bånn og litt sterkere driv i bassen (ikke basstunge, men litt mer av det). Jeg likte uansett lyden i Fortene bedre og da ble det jo naturligvis det.

    Er ikke med meninga å si at det ene er bedre enn det andre, men smaken er som baken.
    Dessuten likte faktisk interiørarkitekten utseendet til Heresy og Forte! :D
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.684
    Antall liker
    2.165
    Torget vurderinger
    8
    Ja nå skal vel RF7mklll være "rettet" opp i bassen kontra mkll.
    Er vel også satt ihvert sitt lukkede kammer
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    576
    Torget vurderinger
    46
    Klipsch i kjelleren igjen her og, for sjuende eller åttende gang. Begynner å komme ut av tellinga. Med meg har det vært RF og RP serien. Fikk et par 260 i sort pianofinnish i går. Har etter hvert innsett at En gang Klipsch alltid Klipsch stemmer.:rolleyes:

    Morten
    20180425_191244.jpg
     

    Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    449
    Antall liker
    92
    Hva synes du om de da? Hvordan er de sammenlignet med RF serien?
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    576
    Torget vurderinger
    46
    Jeg hadde RF 62 II og RF 82II flere ganger og senere et sett RP260 og et sett RP250. RP serien er nok mindre "skarp" i toppen og mere ørevennlig for en eldre skjel som meg. Uansett er dynamikken der i fullt monn. Ser at RF82 II har vært solgt på Komplett på tilbud til 5000,- og dette må nok være et kupp i forhold til pris. Hadde kunnet levd utmerket med et par av RF serien fortsatt.;)
    Til orientering har jeg aldri hatt eller hørt RF63 og 83 eller Cornwall, Forte og Heresy.

    Morten
     

    SteinLarsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Innlegg
    1.112
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Det er mer bass når de er plassert litt ut fra vegg og hjørne
    De blir nok flyttet rundt en del før jeg konkluderer med endelig plassering
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.749
    Antall liker
    11.362
    Torget vurderinger
    2
    Da var Rf-63'ene kobla opp igjen. For noen høyttalere! Imponerer stadig :)
    ....for nå står nemlig RF-7'erne hans akkurat her:

    P1040269.jpg


    Og der får de være et par ukers tid, så får vi se da, om det kan bli noen informative utlegninger på min blogg. Akkurat nå spiller jeg første skive på dem; det måtte bli Deep Purple, selvsagt, veldig bass på disse, kan vi vel si uten videre, "festpukkel" ville vel være en grov underdrivelse. Her må det litt temming til.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Knall! Gleder meg til å lese hva du kommer fram til. Gjerne test dem med ca. 50 klasse A rørwatt også. :D
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.672
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Da var Rf-63'ene kobla opp igjen. For noen høyttalere! Imponerer stadig :)
    ....for nå står nemlig RF-7'erne hans akkurat her:

    Vis vedlegget 492418

    Og der får de være et par ukers tid, så får vi se da, om det kan bli noen informative utlegninger på min blogg. Akkurat nå spiller jeg første skive på dem; det måtte bli Deep Purple, selvsagt, veldig bass på disse, kan vi vel si uten videre, "festpukkel" ville vel være en grov underdrivelse. Her må det litt temming til.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Veldig spent på hva du kommer fram til Håkon! Jeg er dau hørt og har ett lytterom på rundt 12m2 så tenkte det ville være i fleres interesse å høre hva Mr. Dynamikk mener om de nye Rf-7ene :) blir vel mest sannsynlig den første skikkelige testen av Mk 3 som blir gjort å det er litt moro :)

    Mvh Aleksander
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    949
    Antall liker
    1.060
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det er mer bass når de er plassert litt ut fra vegg og hjørne
    De blir nok flyttet rundt en del før jeg konkluderer med endelig plassering
    Samme her. Jobber fortsatt med plassering, men har ikke så stort spillerom slik anlegget er plassert nå. Vurderer å møblere om hele stua.
    Prøvde forresten med ekstrem toe-in, som konstruktøren sverger til, og det funket faktisk overraskende bra.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er mer bass når de er plassert litt ut fra vegg og hjørne
    De blir nok flyttet rundt en del før jeg konkluderer med endelig plassering
    Samme her. Jobber fortsatt med plassering, men har ikke så stort spillerom slik anlegget er plassert nå. Vurderer å møblere om hele stua.
    Prøvde forresten med ekstrem toe-in, som konstruktøren sverger til, og det funket faktisk overraskende bra.
    Når man tenker på det: Hvorfor skulle noe annet fungere bedre enn å sikte høyttaleren rett mot ørene? Noe annet gjør jo at man sitter og lytter til høyttalerne slik de låter 20-30 grader off axis.

    Jeg har ikke så mye toe-in selv, men har tenkt tanken. Kanskje prøve.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.102
    Antall liker
    963
    Sted
    Kristiansand
    Da var Rf-63'ene kobla opp igjen. For noen høyttalere! Imponerer stadig :)
    ....for nå står nemlig RF-7'erne hans akkurat her:

    Vis vedlegget 492418

    Og der får de være et par ukers tid, så får vi se da, om det kan bli noen informative utlegninger på min blogg. Akkurat nå spiller jeg første skive på dem; det måtte bli Deep Purple, selvsagt, veldig bass på disse, kan vi vel si uten videre, "festpukkel" ville vel være en grov underdrivelse. Her må det litt temming til.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Vurderer disse selv, så ser veldig fram til å lese test! Men er det litt kort avstand til sidevegger her? Kanskje det fremprovoserer "festkulen" litt ekstra? Eksperimentere med plugging av bassporter?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.702
    Sted
    Phobos
    Det er mer bass når de er plassert litt ut fra vegg og hjørne
    De blir nok flyttet rundt en del før jeg konkluderer med endelig plassering
    Samme her. Jobber fortsatt med plassering, men har ikke så stort spillerom slik anlegget er plassert nå. Vurderer å møblere om hele stua.
    Prøvde forresten med ekstrem toe-in, som konstruktøren sverger til, og det funket faktisk overraskende bra.
    Når man tenker på det: Hvorfor skulle noe annet fungere bedre enn å sikte høyttaleren rett mot ørene? Noe annet gjør jo at man sitter og lytter til høyttalerne slik de låter 20-30 grader off axis.

    Jeg har ikke så mye toe-in selv, men har tenkt tanken. Kanskje prøve.
    Flere høyttalere er konstruert slik at de ikke er tiltenkt særlig toe-in og frekvensresponsen på off axis er da konstruert med tanke på dette. Dersom du hører på disse on-axis får du typisk alt for mye i nivå toppen. Dali-høyttalere er f.eks konstruert slik. Hornhøyttalere er jo typisk mer retningsbestemte så jeg vil anta at mye toe-in er korrekt tilnærming for disse i forhold til hvor de har mest riktig frekvensrespons, men man bør egentlig høre hva produsenten anbefaler.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Tenker også at hornhøyttalere er veldig direktive i sin natur, iallfall i de områdene som er hornladet (og bass er jo gjerne rundstrålende), så toe-in virker fornuftig. Har alltid brukt Klipsch pekende direkte mot lytteposisjon selv og syns det funker best.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn