Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland
    Tror ikke det nødvendigvis er selve KT88 rørene som er feil, men heller at LM 216 har for høy gain for Heresy. Da jeg hadde HIII så kjørte jeg med 2x100w transistorforsterker før jeg gikk over til 2x8w 300B. Og det var null problem med volumet med 2x100w. Kunne spille både høyt og lavt.
    Jeg er faktisk i tvil om fortreffeligheten med å ha KT88 i kretsen. Har opp gjennom årene hørt veldig mange av dem, og det er faktisk alt for mange av dem som har en tendens til å låte pågående akkurat der vårt øre er mest følsomt. Jo, det finnes gode unntak, men generelt er jeg faktisk en anelse skeptisk til bruken av KT88 i audiokretser.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Gjør denne pågåenheten seg gjeldende med andre "KT" rør som KT90 og KT120 også?
    Jeg vil nok mene nei. Uten å være noen form for ekspert.
    Jeg har selv byttet mellom 6550, KT88 og KT90 i min Trafomatic, og det er rimelig stor forskjell på hvordan de låter.
    KT88 har en noe spesiell mellomtone som hos mange nok kan oppfattes som litt pågående.
    6550 skal være ganske lik konstruksjon, men jeg synes disse har en snillere mellomtone, og i mine ører mer linjære i forhold til KT88. Mer Hifi-korrekt?
    KT90 synes jeg har en mykere mellomtone og er mer behagelig å høre på.
    Min absolutte favorit av disse.
    Tror ikke det nødvendigvis er selve KT88 rørene som er feil, men heller at LM 216 har for høy gain for Heresy. Da jeg hadde HIII så kjørte jeg med 2x100w transistorforsterker før jeg gikk over til 2x8w 300B. Og det var null problem med volumet med 2x100w. Kunne spille både høyt og lavt.
    Jeg er faktisk i tvil om fortreffeligheten med å ha KT88 i kretsen. Har opp gjennom årene hørt veldig mange av dem, og det er faktisk alt for mange av dem som har en tendens til å låte pågående akkurat der vårt øre er mest følsomt. Jo, det finnes gode unntak, men generelt er jeg faktisk en anelse skeptisk til bruken av KT88 i audiokretser.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Gjør denne pågåenheten seg gjeldende med andre "KT" rør som KT90 og KT120 også?
    Har litt for liten erfaring med KT90 (og KT150) til å ha bastante meninger, men opplever dem noe snillere i de få forsterkerne jeg har hørt av arten. KT120 har jeg hørt noen fler av, og jeg mener klart at disse låter mer elegant enn KT88. Hva angår 6550 kan jeg være enig i at disse muligens er noe mer behagelige enn KT88, men jeg mener fortsatt at disse også har noen av de samme utfordringene.
    For øvrig kjenner jeg til at Audio Note anser KT88 som uegnet i deres forsterkere, så det er nok flere enn meg som har en eller annen form for skepsis... :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Takk for svar. :) Har lurt litt på dette en stund etter at jeg først så at det var litt lunken entusiasme for KT88 som hifi-rør. Og når man ser seg rundt etter rørforsterkere i dag er det ganske mange varianter som bruker f.eks. KT120 som tydeligvis har blitt veldig populært blant de som lager forsterkere.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Endte opp med 217ia. 300b og det som er. Autobias er vel alltids en fordel.

    Får se. Tror og håper det blir en god match.
    Gratulerer! Håper og tror at dette blir bra. Var tett på å bestille den selv, før jeg kjøpte 218. Gleder meg til å høre fortsettelsen. Autobias er sikkert fint, men med innebygd ampéremeter så er det fort gjort på 216 og 218 også.
    Takk.

    Leste i tråden din i natt. Litt moro lese forskjellen du opplevde fra 216 til 218.

    Håper på 8 "spinnville" watt som skal framføre magi.

    (Det er vel strengt tatt biasmeter på 217, ikke autobias.)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    2x8w funka som fy på HIII hjemme hos meg i hvert fall. Kunne spille ubehagelig høyt.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Tror nok det skal være godt med krefter, Crusty :)

    Er ikke redd for at det ikke skal spille høyt nok (spiller sjeldent høyt), men spent på hvordan bassen oppleves med en rørforstkerer på
    Heresy. Mellomtone/diskant er jeg rimelig trygg på vil oppleves som en forbedring med 217. A-S2100 har stålkontroll på bassen av det man ser på tilbakemeldinger.

    Får se hva det ender opp med, men av rør som har vært i hus tidligere har det bare vært postitivt.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    947
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det er den første watten som teller. 8W er rock'n'roll på Heresy!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.334
    Sted
    Smurfeland

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    947
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Tipper forresten at 217 kan forbedres/endres ved bytte til andre 12AX7/12AU7-rør. Etter hvert.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    804
    Antall liker
    1.000
    Hva kjøpte eller brukte du MB-S124 ? Del gjerne tips her om det funket bra :) Har tenkt på noe DIY dempe løsninger selv men alle sånne tips er av interesse.
    Først og fremst, etter en tur til Stereofil på Torsdag kveld, og få møte Hifilars(Se Hifidelirium-dokumentaren) i egen person gav meg inspirasjon til å prøve meg på demping som Lars nevner i dokumentaren. Så i går kveld, så samlet jeg inn alle de gamle madrassene jeg kunne finne, satt opp to CV DC10 med en overmadrass over som stativer og kledde vegger og gulv :rolleyes:

    Hvorfor? For å se hva slags potensiale dette kunne ha i mitt rom. Permanent løsning? Nei, jeg er ikke veldig forfengelig, men et sted går vel grensa :) Jeg har sittet i drøyt fire år og lekt med RF-7, og 5 minutters "rigging" av madrasser skulle jeg gjort med en gang, og ikke nå fire år etterpå :p Nå må jeg bare få alle kompisene mine hit for å la de høre, for det har vært mye sånn RF-7 ditt og datt, skarpe, uryddige-i-lyden-prat en god stund, og en kamerat gikk for Tannoy av denne grunn, han sliter med det omvendte nemlig en usynlig sokk som er dyttet inn i diskanten :p Jeg har prøvd utrolig mange forsterkerkombinasjoner på dem, og har vært et eller annet som ikke har vært bra. Koblet opp Oberon som første mann ut igår(fremdeles mange som har sine meninger om disse, men jeg mener at bedre kraft til pris og vekt får man ikke), de ble værende på resten av kvelden for å si det sånn :p

    Så.. Et bilde kan vel være morsomt å dele?

     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Det der blir litt for ekstremt, selv for meg :)

    Men du er sikkert inne på noe som kan dempe rf7. Noe med rammer og overmadrasser kan fungere og se ok ut.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    804
    Antall liker
    1.000
    Det blir nok å få printa bilder på lerret med dempemateriale bak :)

    Dette er et forsøk jeg gjorde, ingen permanent eller pen løsning, men fy så mye det gjorde med å dempe den noe energiske fremtoningen RF7 har.
     

    Sveen

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2016
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Kjøpte et par Klipsch RP-250F for litt over to uker siden og nå har den ene høytaleren begynt å spille EKSTREMT lavt (må ta øret inntil høytaleren for å høre noe) mens den andre spiller helt fint. Har prøvd å bytte kabel mellom de to høytalerne, men problemet vedvarer på samme høytaler. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Har ikke spilt spesielt høyt.. Hvor lang tid må jeg belage meg på å vente hvis de må sendes inn på reperasjon?
    Kjedelig at dette skulle skje så fort..
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    über fornøyd med CJ EL34 på Heresy, mine står nå på stativ, men funket fint med risere også.
    Håper å få prøvd med 300B en dag :)
     

    Tonzim

    Medlem
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Hei folkens! Kjøpt meg nye Klipsch Rp - 250f og er strålende fornøyd. Jeg kjører en integrert Hegel H100 forsterker som skal byttes ut og trenger noen råd. Jeg er student og må kjøpe noe rimelig, men selvsagt bra! Akkurat nå står det mellom en Primare A20 Mk3 og en NAD355BEE. Har dere noen innspill?
     

    Havhaga

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Cornwall

    IMG_1854.jpg


    Siden vi alle liker bilder :D
    Spiller inn CW mine om dagen, det er en vanvittig deilig lyd her. Særdeles god match med-

    Conrad Johnson PV14 LSII forforsterker med Mullard 6C4 rør
    Selvbygget Velleman K4040 modifisert med NOS Svetlana EL34 og Golden Dragon ECC83T+12AU7 effektforsterker
    Abrahamsen A-DACII

    Samt litt mer elektronikk ikke i bruk og en Marantz 6300 vinylspiller.
    Neste nå er oppgradering av vinylspiller på sikt, men før det vurderer jeg en langt hvassere DAC med rør. Noen som har gode innspill til dette?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Cornwall er fantastiske musikkformidlere ja... ikke noe prippen highend hifi tull ;). Ren spilleglede :). Som forresten overrasker meg noe vanvittig på sjangere jeg ikke trodde de skulle takle så bra :).
     

    Havhaga

    Medlem
    Ble medlem
    26.12.2015
    Innlegg
    15
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Cornwall er fantastiske musikkformidlere ja... ikke noe prippen highend hifi tull ;). Ren spilleglede :). Som forresten overrasker meg noe vanvittig på sjangere jeg ikke trodde de skulle takle så bra :).
    Ja, de er helt fantastiske. Hvilke sjangere refererer du til, skorob? Av ren nysgjerrighet... :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    20.463
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan er drift sikkerheten på Forte 2? Ser det ligger noen par til salgs. Er det noen kjente feil med de? Hvordan låter de i forhold til Belle som jeg ikke likte. Og Heresy som jeg har hørt noen ganger på ukjent elektronikk og rom?
    Noen som har Cornscala?

    Leter fortiden etter nye høyttalere?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Bør Cornwall høytalere kun drives av små forsterkere, eller med lite Watt, eller kan kraftigere saker kobles på? Låter dem aller best på rørutstyr?
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    1.138
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Hvordan er drift sikkerheten på Forte 2? Ser det ligger noen par til salgs. Er det noen kjente feil med de? Hvordan låter de i forhold til Belle som jeg ikke likte. Og Heresy som jeg har hørt noen ganger på ukjent elektronikk og rom?
    Noen som har Cornscala?

    Leter fortiden etter nye høyttalere?
    Uten å ha hørt Belle vil jeg påstå at de er annerledes i forhold til Forte II.
    Nærmere Heresy lydmessig, men spiller selvfølgelig dypere, men kanskje ikke så raffinert.
     
    Sist redigert:

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    2.004
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hos meg har det spilt best på mcintosh og accuphase. Men rogue m180 med perseus pre spilte også bra.av en eller annen grunn spilte også nad c356 bra på dem... Mye bedre enn daværende karan ksa400 som spilte himmelsk på b&w.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    603
    Torget vurderinger
    10
    Har 2 sett monoblokker og pre, et rørsett og solidstate. Skulle vært artig å hørt hva de 300B rørblokkene hadde fått av lyd på et sett Cornwall, kanskje det hadde vært en god match
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.114
    Antall liker
    20.463
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan er drift sikkerheten på Forte 2? Ser det ligger noen par til salgs. Er det noen kjente feil med de? Hvordan låter de i forhold til Belle som jeg ikke likte. Og Heresy som jeg har hørt noen ganger på ukjent elektronikk og rom?
    Noen som har Cornscala?

    Leter fortiden etter nye høyttalere?
    Uten å ha hørt Belle vil jeg påstå at de er annerledes i forhold til Forte II.
    Nærmere Heresy lydmessig, men spiller selvfølgelig dypere, men kanskje ikke så raffinert.
    Takker for svar. Ble et annet merke jeg kjenner godt.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Kunne du tatt deg tid til å kommentere forskjeller? Trøkk-messig rått parti Klipsch? Hvordan er spredningen på the mummy?
    Hei Klipsch har noe mer mellombass og litt mer rett i trynet :) Du sitter på første rad kontra Horns som er litt mer tilbakelent og roligere samt luftigere i toppen. Lydbildet er bredere på Horns. Litt mer boomy bass og ropert lyd på Klipschene så foreløpig er det en grei seier til Mummyene men klart alt annet kan fort virke litt kjedelig etter et par RF7 i hus :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    947
    Antall liker
    1.056
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    IMG_0439.jpg

    Trangt om plassen.

    Måtte bare innom og fortelle at Heresyene lever i beste velgående. Spendor SP1/2R2 har overtatt plassen til Hersyene på Hi-Fi-loftet, så jeg vurderte seriøst å selge de.
    Så havnet de nede i stua, og det må jeg si, nå spiller de veldig varmt og fint. Helt utrolig hvor mye rommet spiller inn. Classéen gjør jo sitt, men den testet jeg også oppå loftet uten at jeg ble kvitt HIII's øretrettende hardhet. Nå er det nesten for mye av det gode.

    Ergo; Klipsch Heresy er umulig å bli klok på.
     

    chris33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2011
    Innlegg
    166
    Antall liker
    31
    Sted
    Østlandet
    Skal ikke være lett:rolleyes: Har du vurdert å gå diy-ruta med basstårn og horn?
    Hehe nei ti tommeltotter er i veien
    Samme her. Hadde vært artig å tatt turen til noen av de som har valgt den type løsning for opplevelsens skyld. Må bli utrolig rå bass med så mye membranareal som mange av de har.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    804
    Antall liker
    1.000
    Flyttet selv Heresy III fra stua og ned til kjellerstua.. Hadde ikke stua vært der noe mer, så hadde de gått rett ut på Finn. Tok meg to minutter og et par låter før jeg bare bar dem opp igjen. Godt de ikke er tunge..
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Noen her som vet om det er god plass til ørene på Klipsch KG-300 Wireless headphones?
    Er di ordentlige over ear eller er di on ear? Litt vanskeli å se på bildene.

    mxcpkg300-2.jpg
    mxcpTheaterRoom-Front-web.jpg
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Har skaffet meg ett par KM-6.. er mega happy! må bare få tak ett beist av en amp, noen anbefalinger?

    mvh Øksa
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har skaffet meg ett par KM-6.. er mega happy! må bare få tak ett beist av en amp, noen anbefalinger?

    mvh Øksa
    Installer et par av disse: Klipsch Replacement Ttianium Speaker Diaphragm K100Ti, eller fra Bob Crites: Klipsch Tweeters | Critesspeakers.com

    Bytt ut kondensatorene i delefilterne, de begynner å bli gamle nå. Relativt små verdier og meget enkelt filter (montert bak på terminalene). Klipsch KM-6 og KG5.5 er så og si identiske, (noen sier KM6 er en litt billigere versjon av KG5.5 som Klipsch lagde for folk som tjenestegjorde i det amerikanske forsvaret) se nesten nederst her på første side side: https://community.klipsch.com/index.php?/topic/113804-klipsch-crossovers/

    Og få tak i en Vincent SP331 (obs obs, ikke mk2 utgaven)

    Tror du vil bli overrasket over hvor mye godlyd du kan få for en relativt billig penge.

    Bare mine 2c :)

    Cbarth
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Skal bytte ut de kondisene men har dynabel noe jeg kan bruke her? jeg er ikke så kløpper på delefilter og verdier.. må ha det litt inn med tskje ;) hehe
    Takker masse for alle råd og hjelp!
    mvh øksa
     

    EndreV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    94
    Antall liker
    45
    Sted
    Hell
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg kjøpte et par Chorus 2 som lå til salgs her i trøndelagen. Siden de var originale har jeg oppgradert delefilterene med sonicaps, og diskant med titanium tweeter fra Bob Crites. Har i tillegg testet ut meg ekstra vekt på passiv-wooferen som anbefalt av Moray James på audiokarma.org. Disse relativt enkle og billige oppgraderingene har gjort underverker med lyden :cool:. Kommer nok til å gjøre flere av de oppgraderingene Moray og andre på Audiokarma anbefaler etter hvert,( som titanium mellomtone, avstive og lime kabinett, dempe wooferen++. )

    Er det noen her som har bygget nytt delefilter til Chorus2? i såfall hvilke deler ble brukt og hvordan ble resultatet:confused:

    Wikos.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg kjøpte et par Chorus 2 som lå til salgs her i trøndelagen. Siden de var originale har jeg oppgradert delefilterene med sonicaps, og diskant med titanium tweeter fra Bob Crites. Har i tillegg testet ut meg ekstra vekt på passiv-wooferen som anbefalt av Moray James på audiokarma.org. Disse relativt enkle og billige oppgraderingene har gjort underverker med lyden :cool:. Kommer nok til å gjøre flere av de oppgraderingene Moray og andre på Audiokarma anbefaler etter hvert,( som titanium mellomtone, avstive og lime kabinett, dempe wooferen++. )

    Er det noen her som har bygget nytt delefilter til Chorus2? i såfall hvilke deler ble brukt og hvordan ble resultatet:confused:

    Wikos.

    Jeg har prøvd en del forskjellige mods på Heresy, Cornwall og Forte. De beste tipsene jeg kan gi er titanium tweeter diaphragms og så gode kondensatorer som du har råd til. Jeg prøvde Duelund Cast CU pio på mellomtonen og Mundorf sio på diskanten. Det gav et utrolig løft, spesielt mellomtonen.

    Videre ville jeg prøvd de nye fylte autotrafoene til DeanG. Jeg har noen tyske c-coil autotrafoer som kostet helt latterlig mye, men de var også en betydelig oppgradering. Spesielt når du drar på litt så er lyden mye roligere.

    Men jeg ville tenkt meg litt om før jeg ville montert titanium membran på mellomtonen på Chorusene, fordi de deler såpass lavt som 600-650 hz. Fs er høyere på titanium enn de originale phenolic membranene.

    Andre har kanskje helt sikkert andre erfaringer...

    Cbarth
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn