Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Må oppdatere vennskapet mitt med Klipsch.
    Lenge vært kompis med mine Heresy II, og i dag ble de adoptivbrødre med ett par La Scala II.
    Ser fram til å leke mye med dem framover.
    Gratulerer, har sikla en del på de selv.
    Hadde vært interessant å høre hva du synes om de vs Heresy.
    Takker for det. Har såvidt fått lytta litt, så må komme tilbake til inntrykk etterhvert. Heresy er knall, men det bli mer av alt her er førsteinntrykket.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    La Scala II som nye til 100k med Frekvensområde: 54 Hz – 17 kHz. Pføy!!!
    Men de spiller vel bra.
    Derfor jeg nøyde meg med RF-7 II til en fjerdedel nypris som i alle fall spiller litt bass ned til 30 Hz sammen med alle kvalitetene Klipsch har.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Satt det langt inne bytte ut Tannoy DC10T med La Scala, Stigi? Du har jo hatt de Tannoy`ene ganske lenge i hus, så de må ha gjort noe riktig.

    Grattis om ikke annet. Moro at du har fått i hus noe som er ganske snasent, spør du meg :)
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Satt det langt inne bytte ut Tannoy DC10T med La Scala, Stigi? Du har jo hatt de Tannoy`ene ganske lenge i hus, så de må ha gjort noe riktig.

    Grattis om ikke annet. Moro at du har fått i hus noe som er ganske snasent, spør du meg :)
    Takk for det Anders :) Synes også at de er snasne, selv om de ikke er alles tekopp. Det satt veldig langt inne å bytte ut DC10T, er vel høyttalerne jeg har hatt lengst. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg beholdt dem også. De gjorde det meste rett, men jeg har ett vanskelig, smalt og avlangt. Tror og håper jeg får ut mer av potensialet av La Scala enn jeg gjorde med Tannoyene.
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Pføy faktisk :cool: Har du hørt dem? Ingen problem med å skjønne at de ikke er for alle.

    Hos meg spiller de Musikk, det er viktigere for meg enn oppgitt frekvensområde.

    Rf-7 er helt sikkert bra de. Har aldri hørt dem sjøl, men har lest mye godt om dem, kos deg med dem.


    La Scala II som nye til 100k med Frekvensområde: 54 Hz – 17 kHz. Pføy!!!
    Men de spiller vel bra.
    Derfor jeg nøyde meg med RF-7 II til en fjerdedel nypris som i alle fall spiller litt bass ned til 30 Hz sammen med alle kvalitetene Klipsch har.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Pføy faktisk :cool: Har du hørt dem? Ingen problem med å skjønne at de ikke er for alle.

    Hos meg spiller de Musikk, det er viktigere for meg enn oppgitt frekvensområde.

    Rf-7 er helt sikkert bra de. Har aldri hørt dem sjøl, men har lest mye godt om dem, kos deg med dem.


    La Scala II som nye til 100k med Frekvensområde: 54 Hz – 17 kHz. Pføy!!!
    Men de spiller vel bra.
    Derfor jeg nøyde meg med RF-7 II til en fjerdedel nypris som i alle fall spiller litt bass ned til 30 Hz sammen med alle kvalitetene Klipsch har.
    Sorry :) Var ikke meningen å være så krass :) Joda har hørt La Scala, men det var på 70-tallet en gang. Ved flere anledninger samme sted faktisk. Mulig det var plasseringen eller elektronikken bak som jeg ikke husker hva var, men jeg skjønte aldri noe av dem annet enn at de spilte kraftig og høyt. Tviler ikke på at med alt lagt til rette vil de kunne spille storveis. Det er jo en grunn for at de er laget.

    Joda RF-7 II er faktisk det tredje paret jeg har av dem. Prøvd Quad elektrostater og JBL og andre Klipsch imellom, men ender alltid tilbake til 7'ern. Jeg koser meg med dem, takk. Kos deg med dine :)
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Pføy faktisk :cool: Har du hørt dem? Ingen problem med å skjønne at de ikke er for alle.

    Hos meg spiller de Musikk, det er viktigere for meg enn oppgitt frekvensområde.

    Rf-7 er helt sikkert bra de. Har aldri hørt dem sjøl, men har lest mye godt om dem, kos deg med dem.


    La Scala II som nye til 100k med Frekvensområde: 54 Hz – 17 kHz. Pføy!!!
    Men de spiller vel bra.
    Derfor jeg nøyde meg med RF-7 II til en fjerdedel nypris som i alle fall spiller litt bass ned til 30 Hz sammen med alle kvalitetene Klipsch har.
    Sorry :) Var ikke meningen å være så krass :) Joda har hørt La Scala, men det var på 70-tallet en gang. Ved flere anledninger samme sted faktisk. Mulig det var plasseringen eller elektronikken bak som jeg ikke husker hva var, men jeg skjønte aldri noe av dem annet enn at de spilte kraftig og høyt. Tviler ikke på at med alt lagt til rette vil de kunne spille storveis. Det er jo en grunn for at de er laget.

    Joda RF-7 II er faktisk det tredje paret jeg har av dem. Prøvd Quad elektrostater og JBL og andre Klipsch imellom, men ender alltid tilbake til 7'ern. Jeg koser meg med dem, takk. Kos deg med dine :)
    :) Takker for det. Har ikke hørt La Scala I så vet ikke hvor store forskjellene er mellom dem og mine. Bare lytta på relativt lave nivåer sålangt, og synes de er åpne og musikalske. Spiller med stort og dypt rom. Føler ingen behov for sub pr nå, men ingen tvil om at de spiller annerledes en mine forrige DC10T.
    Er mange veier til Rom og langt fra alt som fungerer likt i forskjellige rom.. mye det som er kjekt med denne hobbyen, å leke og (forhåpentligvis) lære noe på veien
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med La Scala, er nok et stort musikkformidler potensiale i dem, som jeg tror mange som måler "10x bedre" ikke er i nærheten av. Kos deg med Musikk
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Hatt La Scala II, Belle og K-Horn. Synes La Scala II var den morsomste av de. Smekket i mellombassen er rått , MEN trenger i mine ører dessverre hjelp nede.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Satt det langt inne bytte ut Tannoy DC10T med La Scala, Stigi? Du har jo hatt de Tannoy`ene ganske lenge i hus, så de må ha gjort noe riktig.

    Grattis om ikke annet. Moro at du har fått i hus noe som er ganske snasent, spør du meg :)
    Takk for det Anders :) Synes også at de er snasne, selv om de ikke er alles tekopp. Det satt veldig langt inne å bytte ut DC10T, er vel høyttalerne jeg har hatt lengst. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg beholdt dem også. De gjorde det meste rett, men jeg har ett vanskelig, smalt og avlangt. Tror og håper jeg får ut mer av potensialet av La Scala enn jeg gjorde med Tannoyene.
    Ja, får da inderlig håpe på det :) Selv om de sikkert er helt to forskjellige høyttalere når det kommer til lyden de gir fra seg.

    Har forsåvidt ikke hørt noen av de.

    Pirrer litt be deg sende Heresy i retur, men du skal slippe for denne gang :) Mye som "pirrer" for tia.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hvilken olje bør jeg bruke på Heresy III i valnøtt? Lenge siden de har fått pleie nå. :)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker en vanlig teakolje på mine. Finnes sikkert andre mer eksotiske anbefalinger, men funker for meg.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Pirrer litt be deg sende Heresy i retur, men du skal slippe for denne gang :) Mye som "pirrer" for tia.
    He he. Har faktisk hatt to uoppfordra bud på 7000,- og 7500,- for dem her lokalt.
    Har jo tenkt tanken nå med La Scala i hus om man kanskje burde vurdert ett annerledes sett i det andre oppsettet.. men er jo utrolig fornøyd med dem og synes de er kule... hadde blitt vanskelig å gi slipp på dem. Om de skulle røre seg, skal du få tilbudet først i alle fall, sjøl om det er stress å sende dem så langt.

    Alltid mye som pirrer ja :cool: Farlig sykdom dette :rolleyes:
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Vel, Valnøtt olje er veldig god, den gir en fin fylde og glød i treet. Mange som driver med snekkerarbeid og finishen etterpå bruker den
     

    Boogie-Stian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    387
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    Hei !
    Jeg har brukt valnøttolje på mye sløydarbeid for noen år siden. Kjøpte da i en avdeling for treedreiing i en lokal jenvare.
    Den vil nok duge fint på høyttalere, men den er ganske feit, og kan i noen tilfeller bli litt "sticky" i lang tid.
    Tror nok jeg ville holdt en knapp å teakolje eller liknende. Danish oil f.eks har litt lakk-aktig egenskap og gir en svært pen finish om den påføres med omhu.
     

    Bendizzle

    Fersking
    Ble medlem
    21.06.2017
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Får vel melde meg inn i vennetråden jeg også, etter mange år som passiv leser.

    Hifi anlegg: Rega Brio-R med Klipsch Heresy 1 (fra 1974)

    Hjemmekino: Yamaha Rxa 1030 med Rf62mk2, Rc62mk2 og Rp250s. 2X SVS pc-2000.

    Må si jeg ble veldig overrasket over lyden i Hersyene. Åpent lydbilde med masse brystkassetrykk. Hadde vært morro å hørt de med en kraftigere forsterker.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hei !
    Jeg har brukt valnøttolje på mye sløydarbeid for noen år siden. Kjøpte da i en avdeling for treedreiing i en lokal jenvare.
    Den vil nok duge fint på høyttalere, men den er ganske feit, og kan i noen tilfeller bli litt "sticky" i lang tid.
    Tror nok jeg ville holdt en knapp å teakolje eller liknende. Danish oil f.eks har litt lakk-aktig egenskap og gir en svært pen finish om den påføres med omhu.
    Jeg kan nok være enig med deg der, selv om feilen mange ofte gjør, er å ta for mye olje om gangen...Men en god Teakolje er også å anbefale ja.
    Husker jeg bestilte Valnøttolje fra et sted på Østlandet, men de er ikke mer nå. Men sikkert å få i en jernvarehandel, muligens Montér eller lignende
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Hei !
    Jeg har brukt valnøttolje på mye sløydarbeid for noen år siden. Kjøpte da i en avdeling for treedreiing i en lokal jenvare.
    Den vil nok duge fint på høyttalere, men den er ganske feit, og kan i noen tilfeller bli litt "sticky" i lang tid.
    Tror nok jeg ville holdt en knapp å teakolje eller liknende. Danish oil f.eks har litt lakk-aktig egenskap og gir en svært pen finish om den påføres med omhu.
    Jeg kan nok være enig med deg der, selv om feilen mange ofte gjør, er å ta for mye olje om gangen...Men en god Teakolje er også å anbefale ja.
    Husker jeg bestilte Valnøttolje fra et sted på Østlandet, men de er ikke mer nå. Men sikkert å få i en jernvarehandel, muligens Montér eller lignende
    Her i Stavangerområdet fant jeg at verktøy.no har butikk i Sjøhagen i Hillevåg. Tenkte meg dit i morra
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Her i Stavangerområdet fant jeg at verktøy.no har butikk i Sjøhagen i Hillevåg. Tenkte meg dit i morra
    Ok, det hørtes interessant ut, takk for at du nevnte det :) Vil også ta meg en tur ut ila de nærmeste dager
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg avtalt et kjøp på en Audio Note Soro SE som skal testes på Klipschorn :)
    Solgte akkurat en forsterker pga manglende remote men etter hva jeg leser rundt om så skal/burde dette være en kjempe match
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da har jeg avtalt et kjøp på en Audio Note Soro SE som skal testes på Klipschorn :)
    Solgte akkurat en forsterker pga manglende remote men etter hva jeg leser rundt om så skal/burde dette være en kjempe match
    Vurderte den en liten stund selv, men latskapen vant og jeg slo fra meg tanken på grunn av manglende fjernkontroll.

    Men har også tro på at det er en knall forsterker lydmessig. Vil sikkert rocke bra på Khorn. :)
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen andre som har prøvd rør buffer på Klipsch?

    Kjøpt meg en FX audio og var veldig skeptisk i å med at den kosta 250kr men jaggu ble det ikke flott lyd :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.878
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Har en RW12. Ca 10 år gammel. Det lyser men det er ingen lyd.
    Tipper det er BASH plateforsterkern som er død. Opplevde det med en RSW10D en gang og.
    Noen som vet hvor jeg får tak i erstatning?
    Eller kankje bare montere en Hypex eller lignende istedet?

    http://images.klipsch.com/RW12_635042119505880000.pdf

    IMG_8416.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Finner du en hypex eller for den saks skyld en miniDSP eller noe fra Parts Express som passer, så er det sikkert minst like bra, kraftigere og kanskje billigere.

    På den annen side er det kanskje minst like dyrt som å kjøpe en (brukt) erstatninga-sub?
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har en Rega Elicit R på tur som skal få prøve seg på Cornwall. Har trua, selvom den må vike vei hvis/når jeg får napp på noe klasse A fra Luxman eller Musical Fidelity.
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    232
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Blir du sponsa av Klipsch i dette forsterkeri-eldoradoet du har gående på Cornwall eller!? :p
    Hva er det som aldri klaffer? Eller, hva er det jeg (i all uvitende) mangler, som aldri har prøvd noe annet enn det jeg har!? :/
    *regner med du skjønner dette er i beste spøkefulle tone :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Blir du sponsa av Klipsch i dette forsterkeri-eldoradoet du har gående på Cornwall eller!? :p
    Hva er det som aldri klaffer? Eller, hva er det jeg (i all uvitende) mangler, som aldri har prøvd noe annet enn det jeg har!? :/
    *regner med du skjønner dette er i beste spøkefulle tone :)
    Hahaha, hadde det bare vært så vel.. Cornwallene endrer karakter ganske drastisk alt etter hva man driver de med. Jeg er vel bare mest nysgjerrig på hva som spiller best i mine ører. Litt morro er det også å høre hva som skjer når man strekker prisklassen mot 60-80k. :rolleyes:

    Perfekt synergi fikk jeg egentlig med Luxman L-590AX. Sattan så det satt! Den måtte dog selges pga. diverse omstendigheter. Min kjære Teac ble plutselig også solgt her, så da må Rega inn som "venteforsterker" mens jeg prøver å få tak i ny Luxman. ;D

    Jeg har hatt litt forskjellige (dyre) høyttalere innom i det siste, og må egentlig bare innse at Cornwall er den ultimate høyttaler for meg. Kan godt være fordi jeg har hatt de så forbanna lenge at jeg ikke klarer å gi slipp på de uansett - litt som ei sleten kjering man er lei av men ikke klarer å gi slipp på. :p

    Målet er perfekt match, men jeg synes jaggu reisen dit er akkurat like gøy. :)
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    232
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Godt svar :)
    Joda, jeg kunne forsåvidt tenkt meg og prøvd noe jeg og, men alt som frister innebærer salg av OAL-settet, og det utgår av en del grunner :p
    Hadde vært morro å prøvd en slik "enkel" integrert kl.A Luxman..
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Du bor jo sentralt så hjemlån burde vel gå fint?? :cool:

    Jeg er litt sugen på å etterhvert prøve Musical Fidelity AMS 35i, Accuphase E470 og LM Audio 508IA.

    Vi tåler litt Klipsch-musikk her. ;D

     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Og en som svinger utta ville helvete!

     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    232
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har en liten billig røramp som ikke er helt i stryken, den får bli et høstprosjekt for å finne utav om rør gjerne er veien og gå heller..!
    *legger til sangene du linka til på sporify, men jer går det kun i vinyl om dagene!! Har en chromecast kobla i dacen, men null pc/skjerm :p
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Ahhh, men du må se live-opptredene. Mangler myye sjæl i de fleste studioopptaka. :(
     

    rellingsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Innlegg
    357
    Antall liker
    232
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har ingenting vettugt å se på pr i dag! :/
    Men jeg begynner å savne youtube, så går nok ikke så lenge før noe er oppe å går igjen... *spør deg om en liste da..! ;)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Klipsch fungerer like godt i gresset som hjemme i stua :cool:
    Akkurat nå går det i Steffen Jakobsen på Countryfestival i Breim

    Meget god stemning;D

    20170714_174916.jpg
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Har en liten diy klasse a amp på 10w som fungerer veldig bra på klipsch,om noen har lyst å prøve i hgsd området send pm...
    Veldig varm og detaliert i lyden...
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens og god sommer!

    Jeg har ett par Rf63 som jeg kun (pr nå) har mulighet til å ha i ett mindre rom i kjelleren. Sliter litt med plasseringen. Di spiller nydelig men bass trykk blir nærmest borte. Noen som har ideer eller tips til plassering eventuelt demping? HT står på fliser med medfølgende spikes.

    Mvh Aleksander
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn