Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.045
    Sted
    Oslo
    Har spilt på Klipsch i 14 år...Heresy III på gode rørforsterkere , og Cornwall III på rørforsterkere.
    Men etter at jeg byttet til en virkelig god transistor forsterker, så svarte Cornwallsene på oppgraderingen med renter !

Så selv om Klipsch heritage kan være lette å drive, trenger de kvalitets forsterkere for å skinne imho.

...men ja, hifi begynner å bli slingrende dyrt :)

André
    Mine LaScala sang flott med McIntosh 275

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.811
    Torget vurderinger
    29
    Høyttalere som jeg kjøpte på gjenvinningsstasjonen for kr 173,-
    Eiwe, produsert på Møre på 70-tallet.
    Basert på Seas Type E 30.
    Har tatt kona i hånda på at jeg aldri skal selge de.
    Hennes favoritt uansett pris og design.
    Det er altså de høyttalerne som har overlevd desidert lengst hos meg😅
    ( De står på Wharfedale Linton stativer)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.175
    Torget vurderinger
    2
    Angående finish, ser i dagslys at kabinettene kunne trengt en omgang med olje.
    Er det vaselinolje som gjelder?

Dauhørt

Medlem
    Ble medlem
    12.08.2023
    Antall liker
    9
    Sted
    Brandval
    IMG_2549.jpeg

Ikke noe som å ha huset for seg selv og kose seg med musikk til kaffen😄
    I fjor når jeg kjøpte 280ene så slet jeg med lite bass fra høytalerne. Flyttet høytalerne lenger til siden fra tv benken. Du verden for en forskjell! Nå trenger jeg ikke subben til annet enn film😀

Men så var jeg i oslo for et par uker siden og besøkte Oslo hifi center. Der fikk jeg hjelp av Geir Tømmervik som ga meg en demo av Forte IV og Mcintosh MA252. Hjelpe meg så bra det låt! Nå skjønner jeg hvorfor alle prater om heritage serien til Klipsch! En vakker dag skal jeg ha det i stua! 😊

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    334
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 1073868
    Ikke noe som å ha huset for seg selv og kose seg med musikk til kaffen😄
    I fjor når jeg kjøpte 280ene så slet jeg med lite bass fra høytalerne. Flyttet høytalerne lenger til siden fra tv benken. Du verden for en forskjell! Nå trenger jeg ikke subben til annet enn film😀

Men så var jeg i oslo for et par uker siden og besøkte Oslo hifi center. Der fikk jeg hjelp av Geir Tømmervik som ga meg en demo av Forte IV og Mcintosh MA252. Hjelpe meg så bra det låt! Nå skjønner jeg hvorfor alle prater om heritage serien til Klipsch! En vakker dag skal jeg ha det i stua! 😊
    Det er godt med kaffe og musikk👍
    Chorus II på Icepower 2000as 1.2 HV.
    P_20241113_125106.jpg

sanztra

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    972
    Sted
    Pocket Valley
    Er dette plug and play?
    Crites delefiltre er plug and play 👍

Men er også mulig å få løse komponenter, når jeg byttet fra KG 4.5 til KG 5.5 hadde jeg nylig byttet delefilter på 4.5 plug and play, men dro med delefiltre over til 5.5 og fikk kjøpe det som manglet/måtte byttes på delefilter til å passe 5.5 løst, og loddet det selv.

Sist redigert:

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.175
    Torget vurderinger
    2
    Crites delefiltre er plug and play 👍

Men er også mulig å få løse komponenter, når jeg byttet fra KG 4.5 til KG 5.5 hadde jeg nylig byttet delefilter på 4.5 plug and play, men dro med delefiltre over til 5.5 og fikk kjøpe det som manglet/måtte byttes på delefilter til å passe 5.5 løst, og loddet det selv.
    Takker for svar (y)
    Har ikke sjekket tilstanden på innsiden av mine KG 5.5, en enkel oppgradering kan jo være interessant.

sanztra

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Antall liker
    972
    Sted
    Pocket Valley
    Takker for svar (y)
    Har ikke sjekket tilstanden på innsiden av mine KG 5.5, en enkel oppgradering kan jo være interessant.
    Jeg byttet til titanium i horna fra Crites i tillegg til delefilter fra han på mine KG 5.5, anbefaler på det varmeste å oppgradere dem til titanimum fra Crites i horna, det gjør mye, mye mer behagelig for ørene, ikke så skarpe som originalt.

Sist redigert:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    334
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Har Faital PR 400 pro basser på Klipsch Chorus II høytalere.
    Det er ett lite problem med slave resonansen. Slave resonansen er ca 40 hz Se bilde av rom måling. Her er det en del muligheter, for å få flyttet ned i frekvens.Slik at denne toppen kommer under 35 Hz. Faital resonans er 35 hz, så her kan det bli muligheter. Slavebasss er vel vanskeligere å konfigurere i store kasser.
    Skjermbilde 2024-11-08 143515.png

Jeg fant en driver som kan fungere som slave bass.
    Den har en egenresonans på 33hz🤩
    Så om jeg får pukkelen under 33 hz vil tiden vise.
    Håper dette blir en bedre løsning, enn originalen?
    2 stk ventes i desember
    Screenshot_20241119-194349722_1.jpg

Sist redigert:

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Spendor A7 ut, you will be missed. Makan til behagelig lyd! Men dessverre ble de litt for behagelig(!?) til en rockemann som savnet trøkket i fruens Klipsch RF-63 som står i stua. Så da kom Forte IV inn og erstattet A7 i «furteloftstua».

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Skal aldri si aldri igjen...har ønsket meg CWIII i mange år og har vært lykkelig eier de siste 3 årene. Fruen har vært tilsvarende ulykkelig over utseende og dominans i stuen.
    Henter Tannoy Cheviot i morgen...de er mindre og penere (?)
    Spent på lyd og forskjeller, håper de går fint sammen med Accuphase !

Forblir Klipsch venn :)

André

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Cheviot er helt fantastiske, bedre enn storebror Arden syns jeg.. men mangler litt dypbass.. cw er jo magiske, men har sin pris i design 😄

GriMan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.09.2019
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    4
    Skal aldri si aldri igjen...har ønsket meg CWIII i mange år og har vært lykkelig eier de siste 3 årene. Fruen har vært tilsvarende ulykkelig over utseende og dominans i stuen.
    Så havnet Cornwall-høyttalerne dine her hos meg, Andre.
    Jeg ble fan av Klipsch siden jeg kjøpte meg RP280. Frem til da hadde jeg strevd ganske mye med å bli fornøyd. Å kjøpe 280 var å gå ned i pris i forhold til tidligere høyttalere, likevel, med 280 plutselig ble veldig gøy å spille musikk, og når jeg hørte det begynte jeg ganske fort å drømme om å få i hus RF7. De har jeg hatt et år nå, og det er nok de, av alle høyttaleren som jeg har hatt, som jeg har likt best. (Nå skal det i denne sammenheng også nevnes at anlegget for øvrig hele veien også har fått oppgraderinger.) Å kvitte meg med RF7 føles egentlig litt for tidlig, men når jeg så at det lå et par Cornwall 3 ut på finn, bare en liten kjøretur unna, klarte jeg ikke la være å slå til. Utrolig kjekt å se at de er så godt tatt vare på. Ikke en skramme! Jeg har opplevelsen av å ha fått i hus nye høyttalere.

Faktisk har jeg hatt Cornwall 3 en gang tidligere. Da hadde jeg anlegget i et annet rom, som er mindre enn det jeg bruker nå. Til min store skuffelse den gang førte de akustiske forholdene til at det meste av bass ble kansellert vekk. Etter hvert måtte jeg rett og slett gi opp. Nå er det runde to med Cornwall, og jeg gleder meg som bare det! Føles som eksklusivt å ha en av de store oppfinnelsene i menneskehetens historie her i min egen stue. Klipsch er greien, altså!

20241121_173236.jpg

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Perfekt låt for test av plassering av Forte IV? Eller låter om du vil.
    Hvor lang innspillingstid må beregnes?

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    252
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Så havnet Cornwall-høyttalerne dine her hos meg, Andre.
    Føles som eksklusivt å ha en av de store oppfinnelsene i menneskehetens historie her i min egen stue. Klipsch er greien, altså!
    Cornwall er mega! Deler også din glede av å eie noe med litt historie^^
    Hvilken forsterker er det du har?

Roqer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    227
    Moten Swing med Big Band Basie! Vri opp volumet! Da kommer du til å lære noe viktig om hornhøyttalere og dynamikk. :D:eek:
    Dynamikken er jo til å ta og føle på. Er ikke skvetten, men her hender det jeg mister kontakten med skinnsetene. Deilig livefølelse!
    EDIT: Sitter og ler for meg selv. Makan til demolåt med dynamikk😄

Sist redigert:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.652
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er ikke helt min type musikk, men jeg lastet den ned nå og den skal testes ila helgen (y)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn