Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    859
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    jokris skrev:
    heisann

kan noen fortelle meg forskjellen mellom rf-5 og rf-82?
    vet at rf 5 ble bygd i usa og at den har bedre kasse, men hvordan vil denne måle seg med rf82 lydmessig?

på forhånd takk
    Det er et hav av forskjell mellom RF-5 og RF-82 hvorav førstnevnte er desidert best. Jeg har hatt flere modeller i RF-serien, og RF-5 er klart den beste av disse. RF-82 har desverre for dårlig lyd selv om den er skikkelig gøyal. Når man skal høre på noe litt mer 'pen' musikk så kommer den desverre til kort. En artig høyttaler som man kan ha mye moro med, men lydmessig når den RF-5 omtrent til anklene...

Gå for RF-5 om du kan, det ligger et sett på børsen nå :)

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Ja.... er det noen av dere som slenger rundt her inne som stikker av med de K-horna som ligger på bruktbørsen nå ?
    Jeg aner ikke noe om eier, alder eller annet, men det må sikkert være mulig å få til en god deal med eieren. ::)
    Hører du Jan......løp og kjøp.....nytt hus og nye høyttalere ;) bedre kan det vel neppe bli ? ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    Hører du Jan......løp og kjøp.....nytt hus og nye høyttalere ;) bedre kan det vel neppe bli ? ;D ;D
    Har sendt PM ;)

Tenkte man kunne bruke k-horn som bakhøytalere ::)

/jan

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    noen som har erfaringer med å kjøpe eldre heritage fra ebay/usa? har siklet en stund på ett slikt kjøp, hvordan vil f.eks ett mint cond heritage fra 79 spille idag?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    kan noen fortelle meg forskjellen mellom heresy ll og heresy lll? tenker på det lydmessige først og fremst

takker ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    III spiller dypere, i mellomtone klarer ikke jeg å spore forskjeller, III er kanskje litt luftigere i toppen samt at de er nok mer homogene, men II er ikke så langt unna. ;)

Må legge til at jeg ikke har testet III hjemme hos meg.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jokris skrev:
    noen som har erfaringer med å kjøpe eldre heritage fra ebay/usa? har siklet en stund på ett slikt kjøp, hvordan vil f.eks ett mint cond heritage fra 79 spille idag?
    Hvilken type tenkte du på da? Det er jo endel modeller fra den tiden, men store forskjellen frem til nå er det ikke.

Brasse har nettopp kjøpt seg et par Heresy II, han kan sikkert svare deg etter hvert.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    JanOlav skrev:
    III spiller dypere, i mellomtone klarer ikke jeg å spore forskjeller, III er kanskje litt luftigere i toppen samt at de er nok mer homogene, men II er ikke så langt unna. ;)

Det er nok bortimot riktig det, JanOlav.

Vanskelig og si dette med forskjeller i mellomtonen. Men de er nok der, og da selvfølgelig i favør av III. ;D

Og jeg har ikke testet II hjemme hos meg.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    rolfozzy skrev:
    JanOlav skrev:

Vanskelig og si dette med forskjeller i mellomtonen. Men de er nok der, og da selvfølgelig i favør av III. ;D

Det kan tenkes det at mellomtonen er bedre på III Rolfozzy, men jeg har lest endel på Klipschforumet, og der virker det som de er samstemte i at det ikke er forskjell. :D

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    jokris!
    Eg har akkurat gjennomført kjøpet du lurer på!
    Trålte først eBay ei stund - såg både etter KG 3.5, Forte og Heresy. Jamt over låg prisene på rundt 300$ for strøkne KG og slitne Forte og Heresy. La deretter ut ein request på forums.klipsch.com - den finner du her: http://forums.klipsch.com/forums/t/117404.aspx?PageIndex=1

Mottok ein rekke svar. Mest interessant var eit tilbud fra Rich som hadde eit par strøkne II (1990-modell) stående som ein del av ei større Klipsch-samling. Vi sendte ei rekke e-poster fram og tilbake og eg fikk vel til sammen 40 fotos fra Rich. Kjøp vart avtalt og eg betalte for Heresyene og innlandsfrakt i Uniten til Rich.

Eg benytta www.jetcarrier.no for frakt fra Uniten til Norge. Brukte båtfrakt og venta i ca 6 veker. Rich hadde pakka godt og dei kom til landet uten ei skramme! Frakt + moms + forsikring fra Jetcarrier kom på ca 2000 kr - noko eg absolutt kunne leve med.

Når det gjelder inntrykk av I vs II er det rikelig av dei på forums.klipsch.com - eller sjå her: http://www.google.no/search?hl=no&c...s=CeX&q=Klipsch+Heresy+I+vs+II&btnG=Søk&meta=

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    JanOlav skrev:
    rolfozzy skrev:
    JanOlav skrev:

Det kan tenkes det at mellomtonen er bedre på III Rolfozzy, men jeg har lest endel på Klipschforumet, og der virker det som de er samstemte i at det ikke er forskjell. :D
    Det er nok ikke feil det, kanskje. Vi må vel tro på guruene på Klipschforumet.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    JanOlav skrev:
    Dem om det ;D

/jan

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det er bare å ta kontakt! Eg skal forklare og fortelle etter beste evne. Veldig god erfaring med Jetcarrier. Super kundeservice og priser. Og fra første juli kjem dei med enda billigere frakt på store (høgtaler-) pakker.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Har spilt litt i nye leiligheta i dag. Det låt desverre ikkje like godt som i forrige leilighet.
    Her var det desverre svært rotete og mellomtonen stakk seg ubehagelig fram. Det var som den var nærmast var skrudd opp meir enn resten av lydbildet. Kanskje mellomtone-horn ikkje var den luraste ideen i mitt anlegg, tenkte eg. I tillegg vart det svært grumsete, til dømes på tammene i "Once upon a time in the west". De djupaste hoppa over Heresyane og la seg skyttergravstilling.

Her må det gjerast noko, tenkte eg.
    Etter ein kort tur i blanda sol og hagl på Fjellhamar tok eg turen innom ein kompis for å låne mikrofonutstyr og litt studio-erfaring.
    Han blei med heim og vi spelte eit par testspor. Han tykte det låt greitt, men likte ikkje korleis stemmer og vreng-gitar stakk seg fram.
    Fram med mikrofon, stativ, kabler og i gang med målinger for å få ei justert kurve. Denne kurva som er avbilda ser ganske så rar ut (dei høge frekvensane), men det var altså resultatet.

Vrenggitaren forandra seg så radikalt at ein skulle tru gitaristen i Muse hadde starta sangen med feil lyd. Og når eg trykker "Correction ON" er det som han fikk trakka på rett pedal. Det er voldsom forskjell. Fra ytterst middelmådig til levandes.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Flaks! Begynnte å lure på om det var forfall i vennegjengen.
    I helga har Heresyene virkelig fått prøvd seg som festhøgtaler. To lange fester - innflyttningsfest og damas klassefest - begge starta som vors og endte som nachspiel. Har kjørt med 3 db boost fra 88 hz og nedover. Det ga diskostemmning i stova! Herlig å ha alle muligheter tilgjengelig på eit tastetrykk 8)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Brasse skrev:
    Flaks! Begynnte å lure på om det var forfall i vennegjengen.
    I helga har Heresyene virkelig fått prøvd seg som festhøgtaler. To lange fester - innflyttningsfest og damas klassefest - begge starta som vors og endte som nachspiel. Har kjørt med 3 db boost fra 88 hz og nedover. Det ga diskostemmning i stova! Herlig å ha alle muligheter tilgjengelig på eit tastetrykk 8)
    Høres moro ut!
    Her har det blitt spilt en god del tyngre musikk den siste uka, det være seg; Metallica, Rammstein, Corrosion of conformity, Deathstars og mange andre fra den litt tyngre enden av rock'n'roll sjangeren! ;)
    Behøvde ikke noe boost her i gården! 8)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Det har eg så absolutt. La ut ein liten post på forrige side. Har fått ordna meg digital-EQ, og det heile spelar igrunn ganske fint og flott. Hjørneplassering, 45 graders vinkling og golvståande. Leiligheta har skyvedører til gang og soverom (naborommet til stua), så eg kan ha det heilt åpent eller stenge meg inne når det skal intimlyttes. Har også fått ordna hol i sjenken slik at platespelar, lydkort og RIAA står skjult. Forsterkaren står for øyeblikket på golvet, må ha ein meter ekstra høgtalerkabel på kvar side.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Høres ikke galt det der :)
    Kanskje litt mere muligheter for å dra på litt ? ;)

Bilder er selvsagt velkommen, finn fram kamera.

/jan

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Dra på ja! Leiligheta er jo potte lydtett. Flaks. Bilder kjem. Gi ein lyd om de kjem over eit par høgtalerkabler på 2x3 meter, ikkje bi-wire, dugandes for Klipsch.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Dette er sikkert 10. gangen eg spør, men kan du gi meg linken til de Kåre du bruker? Koster vel ikkje meir enn at eg kan kjøpe meg eit par meter for å teste. Passer de ikkje, så passer de ikkje, da får eg heller legge de tilbake i grøfta.

Eg er sjølvutnevnt internettmester, men heimesidene til ELFA finn eg ikkje fram i.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    rolfozzy skrev:
    Brasse skrev:
    Er terminalene på dine Heresy så pinglete at du ikke kan bruke Kåre. 2,5 kv. Går fint til mine Hersy III.

Men ellers er Audioquest bra kabler til Klipsch. Jeg hadde det før grøftekabelen kom i hus.
    2.5kv var da pinglete nok ;D
    SC funker meget bra hos deg rozzy, ikke umulig at det kan fungere hos Brasse også.

ps: finn varenr på grøftekabel, linkene til elfa funker sjelden 8)
    ps2: søk på EKKJ på elfa.

/jan

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei har nå en Cayin A 88-T hjemme på prøve til mine La Scala,kjører med Mit Terminator II kabler.
    Rørene er 2 stk Electro Harmonix 6550EH
    2 stk Radiotron Electron RCA
    2 stk Sylvania Jan Chs 6sl7gt

Synes dette låter bra men har som sagt ikke prøvd rør før! noen innspill/råd?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ikke så ille bevandret i KT88/6550 verden men det finns bedre rør enn EH 6550.
    Ramler sikkert noen innom etterhvert som har prøvd flere/andre 6550.

/jan

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Klipschhorn, cornwall og Klipschhorn?
    Minner meg om Mad Men 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Hehe artig bilde.

PWK mente bestemt at det var veien og gå, med "senter" høytaler altså.
    Alt jeg trenger er egentlig en Heresy og AI S500 ampen til slorbak så kan jeg også kjøre 3 kanals klipsch ;D

/jan

Rokko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Antall liker
    5
    Jeg leste en plass at PWK mente at man kun trengte "senter'n" hvis det var vel stor avstand mellom gøytalerene. Merk, jeg skrev gøytaler med vilje.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn