Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    SannaX skrev:
    Skal fortelle deg en hel del om dette, men har litt dårlig tid nå, så det blir i senere i kveld eller i morgen....
    Det er nydelig :) Vi kan godt ta det på PM hvis det ikke er interesse i Klipsch tråden?
    [/quote]

Spørsmålene dine er komplekse, så noe entydig svar er ikke enkelt.
    Men for å gjøre en lang forklaring kort......bygg deg K-horn. ;) ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Sikkert interessant for flere, men jeg har hovedfokus på familien i kveld. Fyller på i morgen formiddag...

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Jeg tenker på et prosjekt inn i fremtiden hvor jeg har lyst til å kombinere den raske hornbassen til Klipsch med et rundt tractrixhorn og en kompresjonsdriver av god sort i en 2-veis konfigurasjon. Noen av disse driverne går ned til 300 hz, men bør deles noe over dette.
    Dette er en klassisk hornløsning som er gjort mange ganger før. Jeg vil fokusere på diskant mellomtone i første avsnitt;
    Utfordringen med en to-veis løsning er å finne en driver som spiller godt nok og raskt nok over et frekvensområde 4-500hz og oppover. Hornløsningen og drivere finnes og ser oftest slik ut:

Dette er "hard to get" saker som koster deretter. Ligger i priskategori rundt $3000 på nettet. Selv ikke disse løsningene er optimale, da du begynner å rulle av under 1khz.
    Tractrix horn som du nevner kjenner jeg ikke mer til enn prinsippet som benyttes i RF-serien. Jeg har selv hatt gleden av å eie RF5, og var superfornøyd med den gode høytaleren. Den er meget vellykket og et kupp til prisen, men likefullt er det en bastardløsning. Tractrix hornet er i utgangspunktet en diskant som spiller litt ned mot mellomtoneområdet. Delefilterløsningen i RF gjør at det øverste av de to dynamiske driverne, spiller ganske høyt opp i mellomtoneområdet. Det fungerer mer eller mindre sømløst. RF5 er mest vellykket i serien på dette området.
    Det finnes en del horndrivere for diskant og mellomtone horn. Pga produksjon i store serier er ingen så prisgunstige som de Klipsch benytter. Dette gjør de ikke dårligere.
    Andre som lager sliker er Altec, Lowther, Oris, Fostex, GOTO, Avantgarde pluss flere jeg ikke kommer på i farten.
    Om jeg skal anbefale noe konkret, vil det være en av Fostex sine superdiskanter + Alkeng sitt Trachorn kombinert med Klipsch K55V driver. Om banken klager over at de har problemer med å finne plass til alle pengne dine i bingen, velger du en mellomtonedriver fra GOTO.
    Husk også at når du beveger deg inn på egne konstuksjonsløsninger og mixer drivere osv, er det veldig praktisk å legge inn muligheter i delefilteret for å justere individuelt nivå for hver driver. Her bruker du UTC (united transformer company) sine autotrafoer for mellomtone(det finnes flere typer, og [Al Klappenberger] Alkeng kan fortelle deg hvilken som passer best), samt Alkeng sin "tweeter attenuator" for diskanten.
    Når PWK konstruerte Khornet, prøvde han ut fra bilder jeg har sett av de første prototyper en to-veis løsning. Nesten paralelt kom en tre-veis løsning hvor en driver/horn tar seg av mellomtone og en driver/horn spiller diskant. Dette gjør ting betydlig enklere, siden du kan dedikere driver og horn innenfor et optimalisert frekvensområde.
    Men Klipsch har løsninger for dette også. Har ikke bilder av Klipsch Jubilee i denne PC'n men de ligger tidligere i denne tråden. Jubilee er i utgangspunktet en PA-hornløsning som er blitt raffinert til å fungere i hifi-sammenheng. Den har en fungerende to-veis løsning, men den er SVÆR!
    En kar som het Torben (som ikker er så aktiv her på hfs) har laget et løsning der han benytter Khorn til bassen og to horn/drivere fra Oris(tror jeg) til diskant og mellomtone. Dette fungerer visstnok meget godt.

Kunne tenke meg å lage en replica av en av heritage-serien til Klipsch, altså bassdelen. Tenker da på Lascala el. Vet det finnes tegninger på nett av denne. Denne går jo ikke veldig dypt, så kanskje en som går ørlite lenger ned? Det som er viktig for prosjektet er at bassen er kjapp og gir trykk.
    Utfordingen her og også to-delt. Hvor dypt skal de spille er std. spm. Men spør det også hvor høyt (i hz) skal den spille. Skal dette fungere må du lage en løsning hvor bassen spiller optimalt opp til frekvensområdet der mellomtonen spiller optimalt. Der deler du med delefilter. De finnes software og dyktige folk på nettet som hjelper deg med konstruksjon, feks. www.alkeng.com
    Utfordringen med å spille dypt med en ekte hornløsning er klassisk. Bakgrunnen for Khornet blir sagt å være at PWK gikk å lurte på hvorfor han ikke kunne ha slik lyd hjemme som på kino. Han fant ut at under scenen sto 6-10 meter lange horn med munninger på flere meter. Frekvenskurven til en 20hz bassbølge er vel 16-17 meter! Som det ble skrevet i en annen tråd: Et rett basshorn som skal spille til 20hz må ha en gigangtisk munning og ditto lengde.
    PWK løste dette ved å folde sammen hornet, og bruke hjørnet av rommet som munning. Derfra kom hjørnehornet. Effektivt frekvensområde 30-400hz. Du kan alltids rekonfigurere delefilteret slik at du spiller til 5-600hz, men hvorfor? Jeg vil heller anbefale en 3-veis løsning.
    LaScala kan ikke spille så dypt, fordi det rett og slett ikke er plass til et stort nok horn i konstruksjonen som her ikke får hjelp av hjørnet i rommet. Denne ble senere laget for at folk som ikke hadde anledning til å okkupere to hjørner av rommet (stakkar) også kunne få litt musikkglede (dog uten så dyp bass).
    Den nevnte Jubilee er større, og spiller litt dypere enn LaScala. Den har et voldsomt trykk, men kun ned rundt 45hz (om jeg husker rett).

For å summere;
    Skal du ned mot 30 hz i en rett løsning, må du ta et siderom, eller ned i kjelleren å bygge hornkanaler!
    Derfor er det ut fra dine intensjoner hensiktsmessig å bygge Khorn frekvensområdet 30-400hz. Ideell driver (i fornuftig prisområde) er Klipsch K33. Har du veeeldig mye penger, lager GOTO noen avsindig rå 15' drivere med følsommhet helt opp til 110 hz!
    Jeg har forøvrig konstruksjonstegninger til Khorn.
    Til frekvensområdet over 400 hz er det mange muligheter, men jeg anbefaler absolutt en treveis løsning.

Den trenger ikke gå ned under 30hz (til det finnes det subber).
    Vær oppmerksom på at ikke mange subber er i stand til å følge Khornets dynamikk. Trenger du virkelig dypere bass? (Den dypeste lyd som er mulig å få ut av en kontrabass er 29hz. Kun kirkeorgel spiller under 20hz. Skal du bruke ht til film, er det dog relevant).
    Ville vel vurdert Klipsch RSW 12 eller 15 til dette formålet, evt. sette på "down under" subbene til LMC.

Rokko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Antall liker
    5
    Til Erland; Hvor stort "hjørne" trenger horna dine? Tenker på cm:)

Litt snikreklame: Cornscala er jo kanskje ett alternativ hvis du ikke har hjørner å ta av.
    Lurer på hvordan de hadde blitt med upmarket drivere og delefilter:)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Vet ikke helt om jeg forstår spm.

Hjørnet er jo 90 grader. Mener du str. på rommet så kan det være en utfordring at man oppnår en "bassmetning" når man spiller høyt i mindre rom.

Forskjellen fra "ultrahighend" drivere til Klipsch er ikke så stor.
    Klipsch driverne er gode, og billige un fordi de lages i så store serier. Den svakeste av dem er faktisk diskanten!

Feks GOTO lages i veldig små batch gjerne på bestilling. Tror det gjøres enhetsvis i et lite verksted?
    De har et navn og leverer ekstrem kvalitet. Prisene de krever er tilsvarende og litt til....

Til sammenligning har Fostex nå laget en horn basert superdiskant som matcher GOTO på alle områder. De er i stand til å lage og selge denne for rundt under 19000,-
    GOTO sin kommer på nesten 50!
    Så prisen alene er ikke alltid noen pekepinn.

Og ja, jeg har allerede bestilt Fostex T500A mkII ;D Ble sendt fra Japan før ferien!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Brasse skrev:
    Fant et par uttalelser som er interessante:

Denne:
    I have owned the Heresy, Heresy II, and listened to the Heresy III. The KG-4 is a better speaker, a little coloration in the high frequency horn, but very easy to listen to, bass goes quite low for a small cabinet. Of the Heresy speakers the Heresy II is the best, with the worst being the original followed by the III. The III is overly bright, can be engaging at first but grows tiresome quickly.

If you can use a bit smaller foot print and more height, get a set of Fortes, they are the best voiced of the Klipsch lineup and can be found for the same money.

Og denne:
    When i bought my heresy II's off ebay i thought hey whats all the fuss about.Even with tubes(HK a224)They only sounded ok.Actually they gave me a ear ache every time i listened to them for extended periods of time.Then i found out one of my tweeters was off only playing at half volume.I fixed that then i could listen without a earache.Jazz and blues all of the sudden sounded pretty good.So i started looking at them as a project.I started reading over at the klipsch fourms.I next replaced the caps with auricaps.Bang i got a very nice improvement in sound.Then i read a post called heresy on steroids.I built new boxes for them.Bang a very large improvement in sound quality.I would never sell or trade my heresyII's.There my speakers for life now.No other speaker in my experence can go so far as a projet as heresy IIs. To sound their best the drivers need to be in great shape and the crossovers need to be recaped minimum.This being the case i would get heresy III.Every report ive ever read has been positive.You get titanium mids and tweeters better efficency.Different crossovers.No doubt about it heresy III's would be my choice.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    If you can use a bit smaller foot print and more height, get a set of Fortes, they are the best voiced of the Klipsch lineup and can be found for the same money. [/i]
    Sier ikke mere ;D

/jan

Rokko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Antall liker
    5
    Blir spennende med den Fostexen:) Blir den å spille sammen med din eksisterende diskant (Du hadde Crites sin versjon ikke sant?) eller kommer du til å kjøre den solo?

Jeg tenkte mer på hvor stor plass man trenger i hjørnet. Hvor mye bygger hornet hver vei sett fra senter av hjørnet?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    thorgir666 skrev:
    Blir spennende med den Fostexen:) Blir den å spille sammen med din eksisterende diskant (Du hadde Crites sin versjon ikke sant?) eller kommer du til å kjøre den solo?

Jeg tenkte mer på hvor stor plass man trenger i hjørnet. Hvor mye bygger hornet hver vei sett fra senter av hjørnet?
    De er i underkant av 80 cm brede og bygger omtrent like mye ut i rommet.
    Fra ytterkant til ytterkant av hjørnet (inkl den åpne horndelen) ca 150cm.

Crites diskanten går ut! Den har ikke følsommhet til å henge med Fostex hornet (110db)
    Fostex T500A mkII spiller fra 4khz til 45khz. Strengt sett ruller den litt av under 5khz men dette betyr ingenting, da jeg deler nedre frekvens bratt på 5,8khz.
    Ved normal xo konfig anbefaler Fostex deling rundt 7khz, men med et bratt filter er 5,8khz perfekt!

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    hel skrev:
    If you can use a bit smaller foot print and more height, get a set of Fortes, they are the best voiced of the Klipsch lineup and can be found for the same money. [/i]
    Sier ikke mere ;D

/jan
    Cerwin Vega har også sine tilhengere.

Rokko

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Antall liker
    5

Blir jo barskt med litt bling-bling:)

Underkant av 80? Det var da som svarte.... Får legge de planene på is... Foreløpig:)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    thorgir666 skrev:

Blir jo barskt med litt bling-bling:)

Underkant av 80? Det var da som svarte.... Får legge de planene på is... Foreløpig:)
    Khornet alene er litt over 60cm dypt, og så får du den rette platen bak (som du naturlig nok ikke får inn i hjørnet. Målte 79,xx cm før jeg svarte deg!

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Ble stille fra dere!

Mer info enn dere kan svelge på en dag?

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Erland skrev:
    Jeg tenker på et prosjekt inn i fremtiden hvor jeg har lyst til å kombinere den raske hornbassen til Klipsch med et rundt tractrixhorn og en kompresjonsdriver av god sort i en 2-veis konfigurasjon. Noen av disse driverne går ned til 300 hz, men bør deles noe over dette.
    Dette er en klassisk hornløsning som er gjort mange ganger før. Jeg vil fokusere på diskant mellomtone i første avsnitt;
    Utfordringen med en to-veis løsning er å finne en driver som spiller godt nok og raskt nok over et frekvensområde 4-500hz og oppover. Hornløsningen og drivere finnes og ser oftest slik ut:

Dette er "hard to get" saker som koster deretter. Ligger i priskategori rundt $3000 på nettet. Selv ikke disse løsningene er optimale, da du begynner å rulle av under 1khz.
    Tractrix horn som du nevner kjenner jeg ikke mer til enn prinsippet som benyttes i RF-serien. Jeg har selv hatt gleden av å eie RF5, og var superfornøyd med den gode høytaleren. Den er meget vellykket og et kupp til prisen, men likefullt er det en bastardløsning. Tractrix hornet er i utgangspunktet en diskant som spiller litt ned mot mellomtoneområdet. Delefilterløsningen i RF gjør at det øverste av de to dynamiske driverne, spiller ganske høyt opp i mellomtoneområdet. Det fungerer mer eller mindre sømløst. RF5 er mest vellykket i serien på dette området.
    Det finnes en del horndrivere for diskant og mellomtone horn. Pga produksjon i store serier er ingen så prisgunstige som de Klipsch benytter. Dette gjør de ikke dårligere.
    Andre som lager sliker er Altec, Lowther, Oris, Fostex, GOTO, Avantgarde pluss flere jeg ikke kommer på i farten.
    Om jeg skal anbefale noe konkret, vil det være en av Fostex sine superdiskanter + Alkeng sitt Trachorn kombinert med Klipsch K55V driver. Om banken klager over at de har problemer med å finne plass til alle pengne dine i bingen, velger du en mellomtonedriver fra GOTO.
    Husk også at når du beveger deg inn på egne konstuksjonsløsninger og mixer drivere osv, er det veldig praktisk å legge inn muligheter i delefilteret for å justere individuelt nivå for hver driver. Her bruker du UTC (united transformer company) sine autotrafoer for mellomtone(det finnes flere typer, og [Al Klappenberger] Alkeng kan fortelle deg hvilken som passer best), samt Alkeng sin "tweeter attenuator" for diskanten.
    Når PWK konstruerte Khornet, prøvde han ut fra bilder jeg har sett av de første prototyper en to-veis løsning. Nesten paralelt kom en tre-veis løsning hvor en driver/horn tar seg av mellomtone og en driver/horn spiller diskant. Dette gjør ting betydlig enklere, siden du kan dedikere driver og horn innenfor et optimalisert frekvensområde.
    Men Klipsch har løsninger for dette også. Har ikke bilder av Klipsch Jubilee i denne PC'n men de ligger tidligere i denne tråden. Jubilee er i utgangspunktet en PA-hornløsning som er blitt raffinert til å fungere i hifi-sammenheng. Den har en fungerende to-veis løsning, men den er SVÆR!
    En kar som het Torben (som ikker er så aktiv her på hfs) har laget et løsning der han benytter Khorn til bassen og to horn/drivere fra Oris(tror jeg) til diskant og mellomtone. Dette fungerer visstnok meget godt.

Kunne tenke meg å lage en replica av en av heritage-serien til Klipsch, altså bassdelen. Tenker da på Lascala el. Vet det finnes tegninger på nett av denne. Denne går jo ikke veldig dypt, så kanskje en som går ørlite lenger ned? Det som er viktig for prosjektet er at bassen er kjapp og gir trykk.
    Utfordingen her og også to-delt. Hvor dypt skal de spille er std. spm. Men spør det også hvor høyt (i hz) skal den spille. Skal dette fungere må du lage en løsning hvor bassen spiller optimalt opp til frekvensområdet der mellomtonen spiller optimalt. Der deler du med delefilter. De finnes software og dyktige folk på nettet som hjelper deg med konstruksjon, feks. www.alkeng.com
    Utfordringen med å spille dypt med en ekte hornløsning er klassisk. Bakgrunnen for Khornet blir sagt å være at PWK gikk å lurte på hvorfor han ikke kunne ha slik lyd hjemme som på kino. Han fant ut at under scenen sto 6-10 meter lange horn med munninger på flere meter. Frekvenskurven til en 20hz bassbølge er vel 16-17 meter! Som det ble skrevet i en annen tråd: Et rett basshorn som skal spille til 20hz må ha en gigangtisk munning og ditto lengde.
    PWK løste dette ved å folde sammen hornet, og bruke hjørnet av rommet som munning. Derfra kom hjørnehornet. Effektivt frekvensområde 30-400hz. Du kan alltids rekonfigurere delefilteret slik at du spiller til 5-600hz, men hvorfor? Jeg vil heller anbefale en 3-veis løsning.
    LaScala kan ikke spille så dypt, fordi det rett og slett ikke er plass til et stort nok horn i konstruksjonen som her ikke får hjelp av hjørnet i rommet. Denne ble senere laget for at folk som ikke hadde anledning til å okkupere to hjørner av rommet (stakkar) også kunne få litt musikkglede (dog uten så dyp bass).
    Den nevnte Jubilee er større, og spiller litt dypere enn LaScala. Den har et voldsomt trykk, men kun ned rundt 45hz (om jeg husker rett).

For å summere;
    Skal du ned mot 30 hz i en rett løsning, må du ta et siderom, eller ned i kjelleren å bygge hornkanaler!
    Derfor er det ut fra dine intensjoner hensiktsmessig å bygge Khorn frekvensområdet 30-400hz. Ideell driver (i fornuftig prisområde) er Klipsch K33. Har du veeeldig mye penger, lager GOTO noen avsindig rå 15' drivere med følsommhet helt opp til 110 hz!
    Jeg har forøvrig konstruksjonstegninger til Khorn.
    Til frekvensområdet over 400 hz er det mange muligheter, men jeg anbefaler absolutt en treveis løsning.

Den trenger ikke gå ned under 30hz (til det finnes det subber).
    Vær oppmerksom på at ikke mange subber er i stand til å følge Khornets dynamikk. Trenger du virkelig dypere bass? (Den dypeste lyd som er mulig å få ut av en kontrabass er 29hz. Kun kirkeorgel spiller under 20hz. Skal du bruke ht til film, er det dog relevant).
    Ville vel vurdert Klipsch RSW 12 eller 15 til dette formålet, evt. sette på "down under" subbene til LMC.
    Takk for utfyllende svar Erland!
    Jeg har innbillt meg at 2-veis ville være enklere enn 3-veis pga XO, men ser at det kan by på utfordringer ift 2-veis når det kommer til å få en kompresjonsdriver til å ta hele spekteret fra 3-400hz og opp. Det viser seg iallefall etter lesning på nettet at spesielt 2" kompresjonsdriverene ville falle av litt for tidlig ift 1" driverene som deles litt høyere (husker ikke helt hvorfor?) Dette betinger kanskje også en superdiskant i øvre område. Vil da heller konstruere, som du sier, en 3-veis med bass, mid, diskant.

Det vil bli valgt et "round-horn" av tractrix prinsippet. Det er mange meninger om "honk og farging" av lyd på nettet, men jeg tror ikke noen horn kommer helt utenom dette. Uansett er det DIY løsninger av dette som visstnok konkurerer/utkonkurerer bla Avantgarde.

Når det gjelder bass er jeg kjent med at det må enormt store horn til for å få hornbasser til å yte ned under 30hz, det er heller ikke målet. Jeg vil heller ha en superrask bass mellom 30-60hz område som gir "trøkk". Det skal nevnes at når det gjelder subber så brukes disse opp mot film (her har jeg 2x18" PA i 260L kasser tunet til ca 30hz + roomgain, og det slår bra!)
    Det er helt greit at hz ligger litt høyere på musikk.
    Du nevner at Jubilee trøkker voldsomt og går ned til 45hz. Personlig mener jeg at dette er bedre enn å tvinge noe ned i et område driveren ikke er designet for.
    For at vi skal være litt "on topic ift Klipsch tråden" så virker Khorn som en superb løsning ift bass. Jeg ønsker fysisk/dynamisk/rask/artikulert bass. Har du noen prisoversikt over dette, tenker da hvilke drivere?

Er det noen mulighet for å komme i kontakt med denne Torben?

Takk igjen Erland.

Chris

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Klipsch K33 er ikke dyre. Litt avhengig av $-kurs havner du rundt 3500,-kr for et par inkl frakt og mva.

Det skal brukes 3/4' og 1/2' 1. sort. bjerkefinér til basshorn, og du bruker plater for rundt 5000,-kr.

Jeg bygget delkvis mitt delefilter selv, etter tegninger fra alkeng som ligger på nettet. Skjema for diskantfilteret er ikke tilgjenglig, så dette må du kjøpe ferdig bygget fra alkeng.
    Deler til et slikt filter kan koste alt fra 7-8000,- og omtrent opp til BNP. Dette filteret deler bratt og derfor er det viktig å velge komponenter som leverer det de er spesifisert for.

Ang. kompositt horn og mye andre komponenter etc, finner du mye hos Bert Doppenberg - http://www.bd-design.nl/
    Han kan veldig mye om dette med hornløsninger. Sakene han selger holder meget god kvaltiet.

Generelt vedr valg av horn, mener jeg at ingenting låter så vakkert som horn av tre. Tykke horn av kompositt fungerer også bra. Noen er skeptiske til metallhorn, og det er jeg også. Men f.eks "Magico Ultimate" har alle sine horn dreid av en blokk aluminium, og det er noe av det ypperste som finnes. Derfor er det nok minst like viktig som materiale, at hornet har veggtykkelse som ikke gjør at materialet settes i svingning.

Kan du, eller kjenner du noen som kan dreie, og du i tillegg er i stand til å beregne størrelse og kurve på hornet du skal ha, lim sammen plater av bjerkefinér til en solid blokk av nødvendig størrelse og sett i gang.
    Dessuten er det vakkert, se bare på de velfungerende Zingali horna!
    Den største utfordringen er faktisk å lage overgangen mellom driver og horn!
    GOTO selger metalloverganger gjennom www.dirac.france.com
    Vet ikke om Klappenberger selger sine kompositt-overganger til Trachorn løst, men du kan jo spørre ham.

Tynnveggede metall eller kompositt horn er ikke å anbefale som først valg!

Sender deg Torbens adress på PM.

Erland

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Takk skal du ha igjen! Her blir det nok mye å tenke på etterhvert...når dette først skal gjøres får jeg gjøre det litt ordentlig :) Når du sier kompositt...tenker du på noen spesielle ingredienser? Er på let etter hva jeg kan bruke til støp av horn etterhvert, hvis det ikke blir tre da. Har funnet oppskrifter på tre, papir, natursteinblandinger etc. på nettet, så det er mye spennende. K-horn skal sjekkes ut nærmere!

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Har ikke noen erfaring med "hjemmestøp". Vet heller ikke hva som er vanlig å bruke.
    Vitsen må vel være å støpe noe "dødt" som har litt egenvekt.
    Skulle jeg gjort noe slikt, ville jeg kombinert lag med Karbon og gummi i støpen.

Om du ikke er proff eller har utstyr for slikt, tror jeg det vil være mer hensiktsmessig å kjøpe ferdige horn.

Jeg forsøkte å lage kopi av Trachornet til Klappenberger, men etter tre misslykkede forsøk med å lage de skarpe bøyene i finéren, gav jeg opp og kjøpte et par. Det er laget for frekvensområdet 400hz og opp, og fungerer perfekt til mellomtonen. Har dog godt av litt ekstra avstivning eller økning av massen i sideveggen.
    Prisen er såpass grei at du et tjent med å ta ekstrajobb i pølsebod og bruke pengene til å betale for hornet sammenlignet med timene du vil bruke på å lage det ;)

Er du oppsatt på rundt horn i tre må du nok dreie selv, for Zingali selger ikke!

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Erland skrev:
    Har ikke noen erfaring med "hjemmestøp". Vet heller ikke hva som er vanlig å bruke.
    Vitsen må vel være å støpe noe "dødt" som har litt egenvekt.
    Skulle jeg gjort noe slikt, ville jeg kombinert lag med Karbon og gummi i støpen.

Om du ikke er proff eller har utstyr for slikt, tror jeg det vil være mer hensiktsmessig å kjøpe ferdige horn.

Jeg forsøkte å lage kopi av Trachornet til Klappenberger, men etter tre misslykkede forsøk med å lage de skarpe bøyene i finéren, gav jeg opp og kjøpte et par. Det er laget for frekvensområdet 400hz og opp, og fungerer perfekt til mellomtonen. Har dog godt av litt ekstra avstivning eller økning av massen i sideveggen.
    Prisen er såpass grei at du et tjent med å ta ekstrajobb i pølsebod og bruke pengene til å betale for hornet sammenlignet med timene du vil bruke på å lage det ;)

Er du oppsatt på rundt horn i tre må du nok dreie selv, for Zingali selger ikke!
    Hei Erland!
    Beklager sent svar, men har duppet mine "tåser" i sjøen på sørlandet de siste dagene.
    Tror også det er mest hensiktsmessig å kjøpe horn, men så er det DIY kløen som slår inn igjen da...
    Har du forresten noen gode forslag til mellomtonedriver (beklager hvis du har nevnt det før, men har sikkert et snev av solstikk akkurat nå.) Jeg har Radian 475PB 1" til diskanter og kunne tenke meg å beholde disse.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    SannaX skrev:
    Har du forresten noen gode forslag til mellomtonedriver (beklager hvis du har nevnt det før, men har sikkert et snev av solstikk akkurat nå.) Jeg har Radian 475PB 1" til diskanter og kunne tenke meg å beholde disse.
    Klipsch K55V er en meget god driver med AlNiCo magnet.
    Passende frekvensområde sammen med et godt mellomtonehorn = 400-6000hz

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    ØivindJ skrev:
    Er RF-5 mye bedre enn RF-3(MkII), og like lettdrevne ?
    De er nok en del bedre på alle parameter. I tillegg så her de bitte litt høyere følsomhet en RF-3, men RF-3 er en litt lettere last for forsterkeren en RF-5. Det sitter samme 8" bass elementer i RF-3 og RF-5 men RF-5 har et bedre kabinett og en mye berde driver (diskant)

Det er så mange som mener RF-5 er en bedre høyttaler en RF-63 så de har valgte å sette igang produksjonen igjen. HURRA!!!!! ;D

Mvh
    Andreas

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    cardas skrev:
    ØivindJ skrev:
    De er nok en del bedre på alle parameter. I tillegg så her de bitte litt høyere følsomhet en RF-3, men RF-3 er en litt lettere last for forsterkeren en RF-5. Det sitter samme 8" bass elementer i RF-3 og RF-5 men RF-5 har et bedre kabinett og en mye berde driver (diskant)

Det er så mange som mener RF-5 er en bedre høyttaler en RF-63 så de har valgte å sette igang produksjonen igjen. HURRA!!!!! ;D

Mvh
    Andreas
    100% enig.

RF5 er en kjempegod høytaler.

Drivet nedover er ikke så forskjellig fra RF3, men pga bedre delefilter og driver i toppen har den en betydelig finere klangballanse.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    ØivindJ skrev:
    RF-5 knuser RF-3'ene på samtlige parametre, det har jeg erfart selv. Moro at RF-5 settes i produksjon igjen, sammen med RF-63 er vel dette det mest vellykkede fra RF-serien :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Hvordan er RB75 i forhold til RF5 (bortsett fra at sistnevnte er gulvstående)?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.699
    Torget vurderinger
    2
    Ludo skrev:
    ØivindJ skrev:
    RF-5 knuser RF-3'ene på samtlige parametre, det har jeg erfart selv. Moro at RF-5 settes i produksjon igjen, sammen med RF-63 er vel dette det mest vellykkede fra RF-serien :)
    Det er dog EN enkelt faktor som må være på plass for at RF 5 skal knuse RF 3; bedre forsterkere! Med middels kvalitet på utgangstrafoer låter de omtrent likt, men kom opp med god kvalitet på forsterkersiden og RF 5 seiler i fra. Et viktig poeng med RF 5 er at den spiller omtrent ikke bass når den er ny. Grundig juling er påkrevet!
    Ellers holder jeg selv en knapp på RF 63, som på sin side er klart større, og behøver ENDA bedre forsterkere. Presisjon og fulltoneegenskapene på 63 er hakket bedre enn på RF 5.
    EDIT: RF 3 er for øvrig bedre på ett enkelt punkt. De er mer fasekorrekte (enklere delefilter) og skaper dermed større lydbilder, samt fikser plasseringen av bikkja til Waters klart bedre. Bare for å ha det nevnt. :)

Mvh
    Håkon Rognlien

Mute

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Blir ikke RF5-7 kun tilgjengelig fra Klipsch sine sider og ikke til Norge?

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    Sukk.. selges et par Klipsch HORN på brukten nå.. 35000kr!!!! det er jo helt vilt for slike skapninger :D. Synd jeg har HELT feil forsterkeri :(. Merkelig nok tror jeg de ikke er solgt enda heller :p. Kanskje ikke noe som passer hvor som helst ;).

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    spurv skrev:
    Sukk.. selges et par Klipsch HORN på brukten nå.. 35000kr!!!! det er jo helt vilt for slike skapninger :D. Synd jeg har HELT feil forsterkeri :(. Merkelig nok tror jeg de ikke er solgt enda heller :p. Kanskje ikke noe som passer hvor som helst ;).
    De driver vi og holder av til Jan R, de der....... ;) 8) 8)

spurv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    1
    sweet... fordi prisen var da veldig lav?!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    De kassene der må vel plasseres i hvert sitt hjørne, eller?
    (khorna altså)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    ErosLoveking skrev:
    hva er et stort hjørne? (dumt spørsmål kanskje)
    Det er et hjørne som er stort nok til Khorn.

Et lite hjørne er ikke stort nok.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    da var nok det utelukket pr. idag gitt. :-\

Har mange store hjørner, men innredningsministeriet (les: undertegnede) foretrekker stuas langvegg for avansert muzak. ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn