Jeg tenker på et prosjekt inn i fremtiden hvor jeg har lyst til å kombinere den raske hornbassen til Klipsch med et rundt tractrixhorn og en kompresjonsdriver av god sort i en 2-veis konfigurasjon. Noen av disse driverne går ned til 300 hz, men bør deles noe over dette.
Dette er en klassisk hornløsning som er gjort mange ganger før. Jeg vil fokusere på diskant mellomtone i første avsnitt;
Utfordringen med en to-veis løsning er å finne en driver som spiller godt nok og raskt nok over et frekvensområde 4-500hz og oppover. Hornløsningen og drivere finnes og ser oftest slik ut:
Dette er "hard to get" saker som koster deretter. Ligger i priskategori rundt $3000 på nettet. Selv ikke disse løsningene er optimale, da du begynner å rulle av under 1khz.
Tractrix horn som du nevner kjenner jeg ikke mer til enn prinsippet som benyttes i RF-serien. Jeg har selv hatt gleden av å eie RF5, og var superfornøyd med den gode høytaleren. Den er meget vellykket og et kupp til prisen, men likefullt er det en bastardløsning. Tractrix hornet er i utgangspunktet en diskant som spiller litt ned mot mellomtoneområdet. Delefilterløsningen i RF gjør at det øverste av de to dynamiske driverne, spiller ganske høyt opp i mellomtoneområdet. Det fungerer mer eller mindre sømløst. RF5 er mest vellykket i serien på dette området.
Det finnes en del horndrivere for diskant og mellomtone horn. Pga produksjon i store serier er ingen så prisgunstige som de Klipsch benytter. Dette gjør de ikke dårligere.
Andre som lager sliker er Altec, Lowther, Oris, Fostex, GOTO, Avantgarde pluss flere jeg ikke kommer på i farten.
Om jeg skal anbefale noe konkret, vil det være en av Fostex sine superdiskanter + Alkeng sitt Trachorn kombinert med Klipsch K55V driver. Om banken klager over at de har problemer med å finne plass til alle pengne dine i bingen, velger du en mellomtonedriver fra GOTO.
Husk også at når du beveger deg inn på egne konstuksjonsløsninger og mixer drivere osv, er det veldig praktisk å legge inn muligheter i delefilteret for å justere individuelt nivå for hver driver. Her bruker du UTC (united transformer company) sine autotrafoer for mellomtone(det finnes flere typer, og [Al Klappenberger] Alkeng kan fortelle deg hvilken som passer best), samt Alkeng sin "tweeter attenuator" for diskanten.
Når PWK konstruerte Khornet, prøvde han ut fra bilder jeg har sett av de første prototyper en to-veis løsning. Nesten paralelt kom en tre-veis løsning hvor en driver/horn tar seg av mellomtone og en driver/horn spiller diskant. Dette gjør ting betydlig enklere, siden du kan dedikere driver og horn innenfor et optimalisert frekvensområde.
Men Klipsch har løsninger for dette også. Har ikke bilder av Klipsch Jubilee i denne PC'n men de ligger tidligere i denne tråden. Jubilee er i utgangspunktet en PA-hornløsning som er blitt raffinert til å fungere i hifi-sammenheng. Den har en fungerende to-veis løsning, men den er SVÆR!
En kar som het Torben (som ikker er så aktiv her på hfs) har laget et løsning der han benytter Khorn til bassen og to horn/drivere fra Oris(tror jeg) til diskant og mellomtone. Dette fungerer visstnok meget godt.
Kunne tenke meg å lage en replica av en av heritage-serien til Klipsch, altså bassdelen. Tenker da på Lascala el. Vet det finnes tegninger på nett av denne. Denne går jo ikke veldig dypt, så kanskje en som går ørlite lenger ned? Det som er viktig for prosjektet er at bassen er kjapp og gir trykk.
Utfordingen her og også to-delt. Hvor dypt skal de spille er std. spm. Men spør det også hvor høyt (i hz) skal den spille. Skal dette fungere må du lage en løsning hvor bassen spiller optimalt opp til frekvensområdet der mellomtonen spiller optimalt. Der deler du med delefilter. De finnes software og dyktige folk på nettet som hjelper deg med konstruksjon, feks.
www.alkeng.com
Utfordringen med å spille dypt med en ekte hornløsning er klassisk. Bakgrunnen for Khornet blir sagt å være at PWK gikk å lurte på hvorfor han ikke kunne ha slik lyd hjemme som på kino. Han fant ut at under scenen sto 6-10 meter lange horn med munninger på flere meter. Frekvenskurven til en 20hz bassbølge er vel 16-17 meter! Som det ble skrevet i en annen tråd: Et rett basshorn som skal spille til 20hz må ha en gigangtisk munning og ditto lengde.
PWK løste dette ved å folde sammen hornet, og bruke hjørnet av rommet som munning. Derfra kom hjørnehornet. Effektivt frekvensområde 30-400hz. Du kan alltids rekonfigurere delefilteret slik at du spiller til 5-600hz, men hvorfor? Jeg vil heller anbefale en 3-veis løsning.
LaScala kan ikke spille så dypt, fordi det rett og slett ikke er plass til et stort nok horn i konstruksjonen som her ikke får hjelp av hjørnet i rommet. Denne ble senere laget for at folk som ikke hadde anledning til å okkupere to hjørner av rommet (stakkar) også kunne få litt musikkglede (dog uten så dyp bass).
Den nevnte Jubilee er større, og spiller litt dypere enn LaScala. Den har et voldsomt trykk, men kun ned rundt 45hz (om jeg husker rett).
For å summere;
Skal du ned mot 30 hz i en rett løsning, må du ta et siderom, eller ned i kjelleren å bygge hornkanaler!
Derfor er det ut fra dine intensjoner hensiktsmessig å bygge Khorn frekvensområdet 30-400hz. Ideell driver (i fornuftig prisområde) er Klipsch K33. Har du veeeldig mye penger, lager GOTO noen avsindig rå 15' drivere med følsommhet helt opp til 110 hz!
Jeg har forøvrig konstruksjonstegninger til Khorn.
Til frekvensområdet over 400 hz er det mange muligheter, men jeg anbefaler absolutt en treveis løsning.
Den trenger ikke gå ned under 30hz (til det finnes det subber).
Vær oppmerksom på at ikke mange subber er i stand til å følge Khornets dynamikk. Trenger du virkelig dypere bass? (Den dypeste lyd som er mulig å få ut av en kontrabass er 29hz. Kun kirkeorgel spiller under 20hz. Skal du bruke ht til film, er det dog relevant).
Ville vel vurdert Klipsch RSW 12 eller 15 til dette formålet, evt. sette på "down under" subbene til LMC.