vinyl...... skrev:
heisann godt folk...
noen som har noen erfaringer med bytte av delefilter på LaSCALA det står i al filter fra før har lest litt om dette
å noen mener det er bedre med aa eller al3 håper noen hær i tråden som kan hjelpe meg litt på forhånd takk
Det er omtrent like mange meninger om dette som det finnes delefilterkomponenter;
I utgangspunktet gjelder det vel å lytte på det du har, og definere hvilken vei du vil.
Som utgangspunkt, kan jeg si litt om hvordan min prosess var;
Jeg ble "Klipsch'd" av Khorn-lyden første gang jeg hørte dem!
Det jeg senere har hørt av Khorn identifiserte noen karaktrestikker som jeg ønsket å gjøre noe med:
-Spesielt for mellomtonen, som kan ha en litt "jallende" karakter. Mange tillegger dette diskanten, men det er faktisk refleksjoner i K400 hornet som gjør dette. Grunnen er at delefilteret for mellomtonen gir rom for driveren til å spille ut over selve hornets område(er jeg blitt fortalt).
-Jeg ønsket også mer mikrodetaljer i toppen. K77 diskanten fra Klipsch har sine begrensninger, men er god til prisen.
-Bassen (ned til ca 30 hz) har det skjelden vært noe å utsette på
Min løsning på delefilter ble Al Klappenbergers ES(extreme slope)400/5800. Dette filteret deler stup-bratt slik at de enkelte drivere/horn kun spiller innenfor de frekvensområder de er laget for. Et slik filter krever bra komponenter som leverer ihht spec. Ikke nødvendigvis så veldig dyre kompoenter, men noen som faktisk holder de de lover. På siden til
www.alkeng.com finner du komponentlister.
Dette filteret har i tillegg til autotrafo for nivåjustering av mellomtone, en trafobasert attenuator for justering av separat diskantnivå.
Ref. mellomtonehornet, ønsket jeg meg vekk fra stål eller kompositt-hornet til Klipsch, og valgte et trehorn som Martinelli Sound lager og som kun selges gjennom Al Klappenberger (siden det er hans design).
Ref. diskanthorn, valgte jeg Bob Crites sin C125 driver/horn løsning da denne er en forbedret kopi av K77.
Resultatet ble en litt mer "veloppdragen" høytaler som fortsatt rocker.
Etter noe tids lytting og med tips fra andre, har jeg hevet diskant og mellomtone nivå med 3.2 db. Noe som gjorde at vokalister kommer mer "inn i rommet".
Igjen har dette resultert i at man hører mer detaljer, og videre avslører at heller ikke C125 diskanten er helt ideel.
Mrk: Bob Crites har laget en fenomenalt god diskant til prisen, men om man er villig til å bla opp en god del mer penger, er det mye å hente her.
Dette har jeg tatt konsekvensen av, og snart skal dere få se historiens kanskje første Khorn med runde diskanter