Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    734
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    thorgir666 skrev:
    Jeg leste en plass at PWK mente at man kun trengte "senter'n" hvis det var vel stor avstand mellom gøytalerene. Merk, jeg skrev gøytaler med vilje.
    Samtlige Klipsch-konstuksjoner er vel egentlig gøytalere ;D ;D
     

    Klipschfan

    Fersking
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Ludo skrev:
    thorgir666 skrev:
    Jeg leste en plass at PWK mente at man kun trengte "senter'n" hvis det var vel stor avstand mellom gøytalerene. Merk, jeg skrev gøytaler med vilje.
    Samtlige Klipsch-konstuksjoner er vel egentlig gøytalere ;D ;D
    Slenger meg på den hehe
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ludo skrev:
    thorgir666 skrev:
    Jeg leste en plass at PWK mente at man kun trengte "senter'n" hvis det var vel stor avstand mellom gøytalerene. Merk, jeg skrev gøytaler med vilje.
    Samtlige Klipsch-konstuksjoner er vel egentlig gøytalere ;D ;D
    Ikke umulig det men holder nå en knapp på Heritage serien ::)

    Meg om det ;D

    /jan
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Mitt første møte med Klipsch var 5.1 Promedia høgtalersett som ein kompis kjøpte for sikkert 8 år sidan, kosta vel 5-6000 den gangen. Det er det heftigste av alt-i-ett-pc-anlegg eg har høyrt. Gøytalere det også :)
     

    vinyl......

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    heisann godt folk...
    noen som har noen erfaringer med bytte av delefilter på LaSCALA det står i al filter fra før har lest litt om dette
    å noen mener det er bedre med aa eller al3 håper noen hær i tråden som kan hjelpe meg litt på forhånd takk :)
     

    vinyl......

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    takker og bokker :)
    må lese litt der ja...
    e jo ikkje så veldig lett å forstå men må jo prøva litt :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    vinyl...... skrev:
    takker og bokker :)
    må lese litt der ja...
    e jo ikkje så veldig lett å forstå men må jo prøva litt :)
    Erland og BHO kan nok litt om topic :)
    Satse på at de svinger innom og deler med oss.

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    vinyl...... skrev:
    heisann godt folk...
    noen som har noen erfaringer med bytte av delefilter på LaSCALA det står i al filter fra før har lest litt om dette
    å noen mener det er bedre med aa eller al3 håper noen hær i tråden som kan hjelpe meg litt på forhånd takk :)
    Det er omtrent like mange meninger om dette som det finnes delefilterkomponenter;

    I utgangspunktet gjelder det vel å lytte på det du har, og definere hvilken vei du vil.

    Som utgangspunkt, kan jeg si litt om hvordan min prosess var;

    Jeg ble "Klipsch'd" av Khorn-lyden første gang jeg hørte dem!
    Det jeg senere har hørt av Khorn identifiserte noen karaktrestikker som jeg ønsket å gjøre noe med:
    -Spesielt for mellomtonen, som kan ha en litt "jallende" karakter. Mange tillegger dette diskanten, men det er faktisk refleksjoner i K400 hornet som gjør dette. Grunnen er at delefilteret for mellomtonen gir rom for driveren til å spille ut over selve hornets område(er jeg blitt fortalt).

    -Jeg ønsket også mer mikrodetaljer i toppen. K77 diskanten fra Klipsch har sine begrensninger, men er god til prisen.

    -Bassen (ned til ca 30 hz) har det skjelden vært noe å utsette på ;)

    Min løsning på delefilter ble Al Klappenbergers ES(extreme slope)400/5800. Dette filteret deler stup-bratt slik at de enkelte drivere/horn kun spiller innenfor de frekvensområder de er laget for. Et slik filter krever bra komponenter som leverer ihht spec. Ikke nødvendigvis så veldig dyre kompoenter, men noen som faktisk holder de de lover. På siden til www.alkeng.com finner du komponentlister.
    Dette filteret har i tillegg til autotrafo for nivåjustering av mellomtone, en trafobasert attenuator for justering av separat diskantnivå.

    Ref. mellomtonehornet, ønsket jeg meg vekk fra stål eller kompositt-hornet til Klipsch, og valgte et trehorn som Martinelli Sound lager og som kun selges gjennom Al Klappenberger (siden det er hans design).

    Ref. diskanthorn, valgte jeg Bob Crites sin C125 driver/horn løsning da denne er en forbedret kopi av K77.

    Resultatet ble en litt mer "veloppdragen" høytaler som fortsatt rocker.
    Etter noe tids lytting og med tips fra andre, har jeg hevet diskant og mellomtone nivå med 3.2 db. Noe som gjorde at vokalister kommer mer "inn i rommet".

    Igjen har dette resultert i at man hører mer detaljer, og videre avslører at heller ikke C125 diskanten er helt ideel.
    Mrk: Bob Crites har laget en fenomenalt god diskant til prisen, men om man er villig til å bla opp en god del mer penger, er det mye å hente her.

    Dette har jeg tatt konsekvensen av, og snart skal dere få se historiens kanskje første Khorn med runde diskanter ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Erland skrev:
    Dette har jeg tatt konsekvensen av, og snart skal dere få se historiens kanskje første Khorn med runde diskanter ;)
    Helligbrøde !

    ;D ;D

    /jan
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.799
    Antall liker
    21.546
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    her har du khorn med runde både det ene og det andre. ;D
    iaff mellomtone.


     

    vinyl......

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    dette var nyttig lesning...
    lurte på om eg kankje sko butta ud de gamle kondensatorene i al filterene har det noen hensikt mon tro?
    eller få tak i noen aa filter å prøve å feile litt.
    hva syns du eg ska gjør...
    takker for svar :)
    Erland skrev:
    vinyl...... skrev:
    heisann godt folk...
    noen som har noen erfaringer med bytte av delefilter på LaSCALA det står i al filter fra før har lest litt om dette
    å noen mener det er bedre med aa eller al3 håper noen hær i tråden som kan hjelpe meg litt på forhånd takk :)
    Det er omtrent like mange meninger om dette som det finnes delefilterkomponenter;

    I utgangspunktet gjelder det vel å lytte på det du har, og definere hvilken vei du vil.

    Som utgangspunkt, kan jeg si litt om hvordan min prosess var;

    Jeg ble "Klipsch'd" av Khorn-lyden første gang jeg hørte dem!
    Det jeg senere har hørt av Khorn identifiserte noen karaktrestikker som jeg ønsket å gjøre noe med:
    -Spesielt for mellomtonen, som kan ha en litt "jallende" karakter. Mange tillegger dette diskanten, men det er faktisk refleksjoner i K400 hornet som gjør dette. Grunnen er at delefilteret for mellomtonen gir rom for driveren til å spille ut over selve hornets område(er jeg blitt fortalt).

    -Jeg ønsket også mer mikrodetaljer i toppen. K77 diskanten fra Klipsch har sine begrensninger, men er god til prisen.

    -Bassen (ned til ca 30 hz) har det skjelden vært noe å utsette på ;)

    Min løsning på delefilter ble Al Klappenbergers ES(extreme slope)400/5800. Dette filteret deler stup-bratt slik at de enkelte drivere/horn kun spiller innenfor de frekvensområder de er laget for. Et slik filter krever bra komponenter som leverer ihht spec. Ikke nødvendigvis så veldig dyre kompoenter, men noen som faktisk holder de de lover. På siden til www.alkeng.com finner du komponentlister.
    Dette filteret har i tillegg til autotrafo for nivåjustering av mellomtone, en trafobasert attenuator for justering av separat diskantnivå.

    Ref. mellomtonehornet, ønsket jeg meg vekk fra stål eller kompositt-hornet til Klipsch, og valgte et trehorn som Martinelli Sound lager og som kun selges gjennom Al Klappenberger (siden det er hans design).

    Ref. diskanthorn, valgte jeg Bob Crites sin C125 driver/horn løsning da denne er en forbedret kopi av K77.

    Resultatet ble en litt mer "veloppdragen" høytaler som fortsatt rocker.
    Etter noe tids lytting og med tips fra andre, har jeg hevet diskant og mellomtone nivå med 3.2 db. Noe som gjorde at vokalister kommer mer "inn i rommet".

    Igjen har dette resultert i at man hører mer detaljer, og videre avslører at heller ikke C125 diskanten er helt ideel.
    Mrk: Bob Crites har laget en fenomenalt god diskant til prisen, men om man er villig til å bla opp en god del mer penger, er det mye å hente her.

    Dette har jeg tatt konsekvensen av, og snart skal dere få se historiens kanskje første Khorn med runde diskanter ;)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Du kan justere nivået på mellomtonen med autotrafo`n på Klappenbergers universal filter også.
    Dette er et fleksibelt og godt filter som ikke koster for mye.
    Lydmessig er jeg noe usikker, da jeg ikke har hørt det, men regner med at det er ok og vel så det. ;)
    Så på Klipsch-foumet at noen der borte hadde laget Trachorn til LaScala.......det er noe å tenke på.....eller egentlig ikke .....løp og kjøp. ;D
     

    CNK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    4
    Puh, lest hele tråden på 2 dager. Litt stolt 8)

    Er uansett medlem i klipsch familien etter noen år i sjul. Dog kun noen små monitorer, blir vel ikke lenge til eget hus og dedikert lytterom med dertil større klipsch høyttalere.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    CNK skrev:
    Puh, lest hele tråden på 2 dager. Litt stolt 8)

    Er uansett medlem i klipsch familien etter noen år i sjul. Dog kun noen små monitorer, blir vel ikke lenge til eget hus og dedikert lytterom med dertil større klipsch høyttalere.
    Hehe ikke værst, er pokker'n meg endel poster og gå igjennom.
    Klipsch er Klipsch, små som store :)

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    vinyl...... skrev:
    dette var nyttig lesning...
    lurte på om eg kankje sko butta ud de gamle kondensatorene i al filterene har det noen hensikt mon tro?
    eller få tak i noen aa filter å prøve å feile litt.
    hva syns du eg ska gjør...
    takker for svar :)
    Synes egentlig ingen ting som helst på vegne av andre.......kan bare beskrive mine beslutningprosesser, konklusjoner og erfaringer.
    Dette må du ta stilling til selv.

    Men kort oppsummert, kan jeg anbefale å gå for en løsning fra Alkeng. Uansett, er det vedlig hensiktsmessig å koste på seg de få $ det medfører å kjøpe diskant attenuatoren som gir deg anledning til å regulere diskantnivå uavhengig av autotrafo for mellomtonen.

    mvh Erland
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.446
    Antall liker
    40.728
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    hei

    har kikket på et sett med RF-35 fra Klipsch,hvor gode er disse??
    spør dere her i vennetråden,regner med jeg kan få noen fornuftige svar her før event handel :)

    mvh
     

    Vedlegg

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hei da tok den ene diskanten kvelden på mine la scala! spilte på rundt 115db(kl 12) på min cayin.Ingen tegn til forvrenging eller noe men da jeg skrudde ned så hørte jeg brått ingen lyd fra diskanten.
    Synes også mellomtonen hørtes litt ullen ut men dette har vel noe med at diskanten kuttet ut og gjøre!
    Diskantene i disse ble byttet i fjor,er det noe garanti eller noe på slike ting?
    Trodde disse skulle tåle litt volum men noe har tydligvis hendt.
    Er det noen som har noe erfaring med dette i østfold området? ::)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Flaut men det viste seg at + kabelen fra diskant til delefilteret hadde løsnet inne i strømpen så nå er det lyd igjen ;D
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.159
    Antall liker
    3.985
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det kan bli litt vibrasjoner ved 115dB... ::)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    Flaut men det viste seg at + kabelen fra diskant til delefilteret hadde løsnet inne i strømpen så nå er det lyd igjen ;D
    Ser man det ser man det ::)

    /jan
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Mulig at dette hører hjemme i DIY seksjonen, men det kan jo være av interesse for noen Klipschere også?
    Jeg tenker på et prosjekt inn i fremtiden hvor jeg har lyst til å kombinere den raske hornbassen til Klipsch med et rundt tractrixhorn og en kompresjonsdriver av god sort i en 2-veis konfigurasjon. Noen av disse driverne går ned til 300 hz, men bør deles noe over dette. Kunne tenke meg å lage en replica av en av heritage-serien til Klipsch, altså bassdelen. Tenker da på Lascala el. Vet det finnes tegninger på nett av denne. Denne går jo ikke veldig dypt, så kanskje en som går ørlite lenger ned? Det som er viktig for prosjektet er at bassen er kjapp og gir trykk. Den trenger ikke gå ned under 30hx (til det finnes det subber).
    Noen av dere her inne som har forslag til hva man burde gå for? Eventuelt hvilke bassdrivere jeg kan/bør bruke?

    Mvh Chris
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.040
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet forskjell på Heritage II og III lydmessig?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    SannaX skrev:
    Hei! Mulig at dette hører hjemme i DIY seksjonen, men det kan jo være av interesse for noen Klipschere også?
    Jeg tenker på et prosjekt inn i fremtiden hvor jeg har lyst til å kombinere den raske hornbassen til Klipsch med et rundt tractrixhorn og en kompresjonsdriver av god sort i en 2-veis konfigurasjon. Noen av disse driverne går ned til 300 hz, men bør deles noe over dette. Kunne tenke meg å lage en replica av en av heritage-serien til Klipsch, altså bassdelen. Tenker da på Lascala el. Vet det finnes tegninger på nett av denne. Denne går jo ikke veldig dypt, så kanskje en som går ørlite lenger ned? Det som er viktig for prosjektet er at bassen er kjapp og gir trykk. Den trenger ikke gå ned under 30hx (til det finnes det subber).
    Noen av dere her inne som har forslag til hva man burde gå for? Eventuelt hvilke bassdrivere jeg kan/bør bruke?

    Mvh Chris
    Skal fortelle deg en hel del om dette, men har litt dårlig tid nå, så det blir i senere i kveld eller i morgen....
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ser at Klipsch ENDELIG har kommet med en ny serie som har bassporten i front på en gulvstående høyttaler (VF-36 & VF-35). regner med at den er meget plaseringsvennlig.

    Stort framskritt utseende messig også, da det ut i fra bilder ser ut som våres bedre halvdeler kan akseptere en slik i hovedstua!

    http://www.klipsch.com/na-en/products/vf-36-overview/

    I følge importøren Audiocompaniet, så har de INGEN planer om å ta denne serien til norge ???

    Synd for dem, da jeg mest sannsynlig ville kjøpt hele hjemmekino settet ::)

    PS: Bildene under er med og uten front trekk.
     

    Vedlegg

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Kan du ikke vente til arvtageren til RF serien kommer til neste år?
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    motoren skrev:
    hei

    har kikket på et sett med RF-35 fra Klipsch,hvor gode er disse??
    spør dere her i vennetråden,regner med jeg kan få noen fornuftige svar her før event handel :)

    mvh
    Den har jeg ikke hørt nok til å si stort om. ::)
    Arvtager til RF-3mkII som er en kanon-ht, meget god ...rett og slett.
    Såvidt jeg har fått med meg var ikke RF-35 en verdig arvtager, men arvtager etter RF-35 som er RF-82 har jeg hørt endel, og denne er nærmere RF-3mkII....etter hva jeg har skjønt, men med bedre oppløsning oppover i frekvensene.
    Det er jo bare å prøve dem....liker du de, så er det jo bare velstand. ;)
    Jeg for min del hadde prøvd å strekke meg etter RF-5 !! 8)
     

    Tor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.11.2002
    Innlegg
    809
    Antall liker
    547

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Tor skrev:
    BHO skrev:
    motoren skrev:
    hei

    har kikket på et sett med RF-35 fra Klipsch,hvor gode er disse??
    spør dere her i vennetråden,regner med jeg kan få noen fornuftige svar her før event handel :)

    mvh
    Jeg for min del hadde prøvd å strekke meg etter RF-5 !! 8)
    Coming soon, back by popular demand

    http://www.klipsch.com/na-en/products/klipsch-classic-rf-5-overview/
    Fremdeles noen som hører på hva bruker og markedet har å si..... 8)
    Stjerne i boka........igjen. ;D
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Skal fortelle deg en hel del om dette, men har litt dårlig tid nå, så det blir i senere i kveld eller i morgen....
    [/quote]

    Det er nydelig :) Vi kan godt ta det på PM hvis det ikke er interesse i Klipsch tråden?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn