Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Torsen skrev:
    Nå er KingRex og KG 3.5 på plass. Høyttalerne er helt strøkne i lys eike finér. Men det første som slo meg, er at diskanten er rimelig kornete. Ikke noe silkehansker her nei. Diskanten heter K-84-K. Er det gjengs at Klipsch har en litt grov diskant, eller er det fordi jeg har en billig-utgave av Klipsch?
    Ikke hørt 3.5, kun 4.5 og 5.5 og de er ikke spesielt grovkornet. Kun hørt de på rør amper.

    Antar det finns noe her;
    http://www.critesspeakers.com/klipsch_tweeters.html

    Evt send Bob C en mail og hør om han har noen tips.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    tRMD skrev:
    Hei!

    Mine nye LS1 spiller veldig bra ..... på mange måter.
    Men det er noen issues.

    De er oppløste - og henter frem mye, men samtidig føler jeg at det mangler litt "konturer" rundt instrumentene... Litt Hif Fi aktig sagt i et Klipsch forum kanskje ;D
    Er det 17Khz som snakker her?

    Bassen er litt av og på.. Føler at det er et hull - der bassen er borte. Ganske langt oppe i frekvensene.
    Står klin inntill vegg m ganske mye toe inn. Høyre høytaler står inntil hjørne. Venstre inn mot en kiste (ikke et helt hjørne der altså...)

    Hvordan få litt mer konturer, hvordan få en litt jevnere basskurve....

    (Sambo så de for første gang mens jeg var på jobb. Ringte matt - "eh..... de høytalerne ..... de er bare...... de må du bare selge..... får ikke puste......"
    Men de står der ennå. Hun bare sukker - ingen eksplosjon.....)

    Men der så store på oversiden - har så mye "bordflate" at for første gang vil jeg godta at noe plasseres på toppen)
    De der kan BHO endel om. Han svinger nok innom etterhvert :)
    Men "sliter" litt med det samme hjemme, overgang bass-mellomtone. Ting er på gang ;)

    Kan være rommet som spiller deg deg ett puss også, kanskje. Lek litt med plassering om mulig.

    /jan
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    De der kan BHO endel om. Han svinger nok innom etterhvert
    Det er jo han som har modda høytalerne - så han er nok mannen :)

    .. Å leke med plasseringen er nok litt uaktuelt med så store beist er jeg redd.
    Å plassere de ut i rommet....... ;D
    Men kan alltids justere avstand til sidevegg og toe inn litt....
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Jeg bruker forresten Chord Carnivale som ht-kabler. Er det noe å hente her? Driver å fletter mine egne kabler av lakk-isolerte kobber tråder. Får se om det blir noe forskjell.....
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Torsen skrev:
    Jeg bruker forresten Chord Carnivale som ht-kabler. Er det noe å hente her? Driver å fletter mine egne kabler av lakk-isolerte kobber tråder. Får se om det blir noe forskjell.....
    Kjenner ikke Chord sine ht kabler.
    Bruker sjøl 6kv solid core kobber, funker greit på khorn.

    Koster jo ikke skjorta og leke litt med egne/egenproduserte kabler så kjør på.

    /jan
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    tRMD skrev:
    De der kan BHO endel om. Han svinger nok innom etterhvert
    Det er jo han som har modda høytalerne - så han er nok mannen :)

    .. Å leke med plasseringen er nok litt uaktuelt med så store beist er jeg redd.
    Å plassere de ut i rommet....... ;D
    Men kan alltids justere avstand til sidevegg og toe inn litt....
    Jupp....du må nok teste ut litt ang. plassering og rom.
    LaScala har selvfølgelig sine begrensninger både høyt og lavt i frekvens ift. "moderne" hifi-høyttalere.
    De modd som er gjort har ingenting med detta og gjøre. ;) Kun bytta internkabling, og det som er gjort med kabinettene er kun gjort for å unngå uønskede resonanser ca. mellom 300-600 Hz.....vilket funka rett så bra i min heim. 8)
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    Tror moddingene er til det bedre - garantert.

    Men kan du fortelle litt hvor de som oftest trives best.

    Jeg har et hull hi øvre mellombass føles det som.
    Veldig irriterende - når det andre er så knakandes morro!! ;D
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    I hjørner pleier å funke greit det, men det er selvfølgelig andre ting ift. rommet og dets utforming som spiller inn.
    Har du prøvd ut litt ang. toe-inn? Mener jeg brukte de med toe-inn så jeg "så" i ett med siden mot midten fra lyttepossisjon.......om du skjønner. ::) ;D
    Mulig du har nevnt det, men gidder ikke bla tilbake i tråden nå......vilken forsterker er det du bruker?
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    Bruker en nydelig Melody I2a3 forsterker. 18 w A/B push pull.

    Nå er det rimelig mye toe in. har prøvd med mindre uten endring.
    ?
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Kan problemene komme av at du kun får drahjelp av hjørne til den ene høytaler? I såfall kunne du jo tatt den litt vekk fra hjørnet.
     

    Dynamic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    130
    Antall liker
    6
    hmmm...nytt delefilter ja, noe å prøve i mine klf 30?
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    Kan problemene komme av at du kun får drahjelp av hjørne til den ene høytaler? I såfall kunne du jo tatt den litt vekk fra hjørnet.
    Kan ikke skjønne det. OM jeg fikk hjelp av det ene hjørnet så fikk jeg likevel så hjelp - hvis du skjønner. Da måtte de være i motfase evt...

    På en nyere pressing med em annen produksjon og høyere utgangslyd som jeg spiller nå hjelper det betraktelig.

    Satte forresten inn soklene nå - synes ikke det har noen merkbar effekt. De ble bare enda STØRRE :eek:

    Tror den suben må høre til pakken Jon V.......
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Vanskelig å si, det der. Du har jo rimelig stort lytterom såvidt jeg forstod, med litt spesielt tak. Så ht posisjoner er nok kanskje beste vei, med mindre du har lyst til å tukle med delefilter og slike ting.

    Synes de er penere med sokler jeg i grunn :) Mulig jeg merket effekten betraktelig bedre av å få diskanten opp i høyde ettersom jeg satt bare to-tre meter unna. Og nei, de er jo ikke så store. Du fikk dem jo inn i saaben din begge to! :D

    Suben er nok lovet bort som sagt. Men skulle ting drøye veldig så er jo muligheten åpen.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Dynamic skrev:
    hmmm...nytt delefilter ja, noe å prøve i mine klf 30?
    En kompis sitter på KLF20, vet han moddet filtrene litt. "roet" ned toppen litt mumlet han om.
    Han sitter på en Primare amp foresten.

    Hvis jeg skulle gjort noe med filtrene så hadde jeg lagd/kjøp nye. Modde original filtrene er jeg ingen stor fan av. Ikke så lenge det finns alternativer.
    Ha de i hus litt før du bestemmer deg for noe som helst :)

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    tRMD skrev:
    Kan problemene komme av at du kun får drahjelp av hjørne til den ene høytaler? I såfall kunne du jo tatt den litt vekk fra hjørnet.
    Kan ikke skjønne det. OM jeg fikk hjelp av det ene hjørnet så fikk jeg likevel så hjelp - hvis du skjønner. Da måtte de være i motfase evt...

    På en nyere pressing med em annen produksjon og høyere utgangslyd som jeg spiller nå hjelper det betraktelig.

    Satte forresten inn soklene nå - synes ikke det har noen merkbar effekt. De ble bare enda STØRRE :eek:

    Tror den suben må høre til pakken Jon V.......
    Du har selvfølgelig sjekket motfase og slikt, men har du mulighet til å prøve en annen amp?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    tRMD og eddie1;

    Når man velger en høytaler fra Klipsch Heritage serien, må man være oppmerksom på at man velger en høytaler hvor det er gjort litt andre kompromisser enn i de fleste andre høytalere.

    Kombinasjonen av drivere og horn i hverken Khorn, LaScala eller de øvrig, leverer noen flat frekvenskurve.

    La oss se bort bra den nedre avrullingen av bassen å konkludere med at det er bass nok!

    Men overgangen mellom bass mellomtone, og avrullingen av diskanten i toppen, det er et tema som jeg ser går igjen i flere tråder her.

    PWK, og gutta i Hope gjorde som sagt kompromisser for å kunne realisere disse høytalerne på kommersiell basis. Hadde de gjort en "cost no object" tilnærming, ville ting vært andeledes.

    Om du sammenligner med, en "moderne hifi-høytaler" vil du høre dips i noen frekvensområder. Kanskje mest markant i øvre bassområdet/nedre mellomtone.
    I krysningspunktet ruller de to av litt for mye, før de møter hverandre. Får du ikke noe hjelp av rommet, vil dette være bra hørbart.
    Nettopp her, er det kanskje største kompromisset gjort mtp drivere og horn.
    Ved hjelp av delefilter, har Klipsch (som alle andre) redusert forskjellene, men......
    Men husk: Disse høytalerne er bygget for å overleve tullinger som skal imponere naboen med å spille HØYT!
    De originale delefilterene er laget slik de er, minst like mye for å beskytte driverene, som for optimal lyd.
    Om du kan leve med å ikke dra volumkontrollen helt rundt, kan du tillate deg å tweake litt ;)

    La oss igjen ta utgangspunkt i at du ikke vil bygge om høytaleren.
    For å få dette optimalt, trenger du et større og lengre mellomtone horn. "let's not go there"!

    Det er opp til deg om du vil prøve dette, men om du bypasser hele bassfilteret, og mellomtonen prøver du den enkle løsningen som vist på skjema under for mellomtonen.
    Med en 50uF FILM kondensator"overlapper" du bass/mellomtone på LaScala, og i stedet for dipp, vil du få en liten "festkul". Optimalt er 40uF på LaScala, og 50uF på Khorn. Derfor kan det være smart og paralellkoble 4-5 10uF kondiser og prøve deg fram.
    Kjøp f.eks SONICAP fra www.upgradeaudio.com i Tønsberg. God pris og god kvalitet.
    Ref. den 10ohms motstanden som sitter der, er det lurt å bruke en av bra kvalitet. F. Audionote Tantalum eller en karbonfilm type.

    Dette var litt å tenke på som en begynnelse - når du har prøvd dette, kan vi snakke litt om hva du kan gjøre med diskanten (som ruller av en del mer enn reklamen sier)!

    Lykke til

    Erland
     

    Vedlegg

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    Jeg er gem for en slik mod.
    Men jeg kan ikke gjøre det selv. Skjønner ikke hvor den delen sitter hen

    Noen som er klåfingra og flinke ;D

    Eller noen som kan forklare m bilder enda tydligere?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Takker for gode forslag men jeg synes la scala og forte begge spiller helt topp,savner kun litt dyp bass en skjelden gang på la scala forten låter rett og slett helt rått,spille melua,bremnes,dire straits,yello osv og jeg nyter faktisk "hifi" lyden...
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dette er en skematisk tegning av mellomtonedriver og tilhørende delefilter.

    mellomtonedriveren sitter naturlig nok.......bak mellomtonehornet :)

    Fra denne driveren går det to ledninger til en liten trafo - det er "klossen" du ser på tegningen.
    Mellom denne og høytalerterminalene sitter det i dag noen kondensatorer og spoler, som erstattes med den enkle kondensatoren (eller en gruppe i paralell) som tilsvarer den gitte verdien + en 10ohm (optimalt bruker du en 9,4ohm om du får tak i (kan bestilles fra Duelund om du vil bruke kr 350,- på et par motstander).

    Med bassen gjør du det samme. Følger ledningene fra bassdriver til høytalerterminaler og bypasser all filtrering.

    Du kan få noen refleksjoner i horna når du spiller litt høyt, men det problemet kan du løse etterhvert.

    Pass på å ikke gjøre noe du ikke kan reversere.

    Klarer du å holde i en loddebolt, klarer du dette!
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    eddie1 skrev:
    Takker for gode forslag men jeg synes la scala og forte begge spiller helt topp,savner kun litt dyp bass en skjelden gang på la scala forten låter rett og slett helt rått,spille melua,bremnes,dire straits,yello osv og jeg nyter faktisk "hifi" lyden...
    Hadde du ikke lest skribleriene til endel forvirrede sjeler som stoler mer på spec enn på ørene sine, hadde du ikke savnet noen ting ;) (om du ikke hører mye på rene opptak med stå-bass eller kirkeorgel)

    54hz er i virkeligheten ganske dypt om du får det til å skyve!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    hehe ja er nok sant det! har ihvertfall solgt sjelen min til Klipsch
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.162
    Antall liker
    3.995
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det må man kalle snarvisitt. ref brukten. ???
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Funker det ikke så funker det ikke. Jeg er sikker på at Ove har prøvd!
    Men, engang Klipsch-venn... :)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Får man til Scala så er de gull verdt! :)

    Får nok fikse rommet sitt han der!;)
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.788
    Antall liker
    55.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    Lufter fårløpig bare om det er noe respons,jeg flytter de opp på nytt rom om jeg bare får kranglet det til meg av kona ;D. Blir fort litt utolmodig og lei,de spillte bra med luxmanen i begynelsen,så solgte jeg den og skulle kjøpe Audio noten som ikke virket :'(. Mye og gjøre på det rommet som jeg eventuelt flytter de til også,men vi får se!

    O
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    Jeg hørte bluesasylet på P2 idag.
    Med en Trafomatic Experience 1, og en Tandberg TPT3001A spilt La Scala som et fyrverkeri.
    På gammel blues og over tandbergen savnet jeg ingenting. Ikke korrekt - men fy så moro !-)

    De moddingene må jeg la synke litt tror jeg.
    Er gjerne håndtlanger hvis noen andre elsker å lodde....
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Faen hvor dårlig tid enkelte har. :eek:
    Alt nytt utstyr inn i ny heim trenger tid, tilvending, plassering, rom, og omsorg!
    Det må med andre ord forsøkes jobbe med div. for å få det slik en vil. ;)
    Man har som regel en grunntanke og da må en først og fremst finne en høyttaler en liker signaturen og egenskapene fra, deretter er det justeringer ang. utstyr, rom/plassering for å oppnå det en ønsker.
    Rom ble visstnok ikke bygget på en dag.......det blir heller ikke god lyd i heimen. 8)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    tRMD skrev:
    Jeg hørte bluesasylet på P2 idag.
    Med en Trafomatic Experience 1, og en Tandberg TPT3001A spilt La Scala som et fyrverkeri.
    På gammel blues og over tandbergen savnet jeg ingenting. Ikke korrekt - men fy så moro !-)

    De moddingene må jeg la synke litt tror jeg.
    Er gjerne håndtlanger hvis noen andre elsker å lodde....
    Jeg kan godt hjelpe deg med nytt filter, men jeg synes du først bør teste ut litt ang. rom og utstyr, som nevnt i innlegget over.
    Jeg er slett ikke sikker på om din 2A3 amp er det mest gunstige for drift av LS. ;)
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.788
    Antall liker
    55.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    BHO skrev:
    Faen hvor dårlig tid enkelte har. :eek:
    Alt nytt utstyr inn i ny heim trenger tid, tilvending, plassering, rom, og omsorg!
    Det må med andre ord forsøkes jobbe med div. for å få det slik en vil. ;)
    Man har som regel en grunntanke og da må en først og fremst finne en høyttaler en liker signaturen og egenskapene fra, deretter er det justeringer ang. utstyr, rom/plassering for å oppnå det en ønsker.
    Rom ble visstnok ikke bygget på en dag.......det blir heller ikke god lyd i heimen. 8)
    Sant nok!!!
    Jeg koblet alt ned og byttet kabler og toet de inn mere,fjernet ting bak høyttalerene og sjekket at alle kabler
    satt som de skulle,så sjekket jeg romkoreksjonen!marantzen hadde nullet seg og de sto som small og ikke large som de gjorde når jeg satte opp scalaene,den deler på 80hz det vil si at uten sub spiller de ikke under 80hz.
    Jeg fjernet romkoreksjonen og bruker den kun som stereo forsterker til Audio noten kommer i fra rep.
    Nå er det tilbake til der de var når jeg satt de opp første gang,tar de bort i fra brukten og beholder de.
    Vet jeg er veldig utolmodig,men kunne kanskje ventet litt med og legge de ut til salgs ;D

    O
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    Jeg kan godt hjelpe deg med nytt filter, men jeg synes du først bør teste ut litt ang. rom og utstyr, som nevnt i innlegget over.
    Jeg er slett ikke sikker på om din 2A3 amp er det mest gunstige for drift av LS.
    Suverent!

    Jeg skal selvsagt tune så godt jeg kan. Men ikke mye igjen å prøve. Dvs. har ikke tatt den 1 cm hit osv.... Den har ofte mye å si.

    Men ang. forsterkere da?
    Hva ruler på de?
    Trafomaticen spiller nydelig nå. "round midnite" på P222222
    ;D
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    tRMD skrev:
    Jeg kan godt hjelpe deg med nytt filter, men jeg synes du først bør teste ut litt ang. rom og utstyr, som nevnt i innlegget over.
    Jeg er slett ikke sikker på om din 2A3 amp er det mest gunstige for drift av LS.
    Suverent!

    Jeg skal selvsagt tune så godt jeg kan. Men ikke mye igjen å prøve. Dvs. har ikke tatt den 1 cm hit osv.... Den har ofte mye å si.

    Men ang. forsterkere da?
    Hva ruler på de?
    Trafomaticen spiller nydelig nå. "round midnite" på P222222
    ;D
    Det kommer seff ann på hva du ønsker/hva slags musikk du hovedsaklig hører på.
    Mulig den Melody saken din er noe klinisk? Kilde har selvfølgelig også sitt å si. ;)
    Copland er normalt gode (konstruktøren bruker bl.a LS som referanse under utvikling ;)), så mange forsterkere med EL34, KT6550, KT88 f.eks bør gi deg trøkk og liv. For mer finesse/god mellomtone er det seff 300B som er tingen. ;)
    Jeg har ikke særlig erfaring ang. 2A3 bortsett fra det jeg har hørt hos Jan R. Han sin er tøff som bare det, men som sagt....spiller på litt andre parametere enn 300B.
    Ang. 2A3 og Trafomatic bør du høre med Jan R. ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    BHO skrev:
    Ang. 2A3 og Trafomatic bør du høre med Jan R. ;)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=11057.1480
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=11057.1500

    Står litt der hva jeg syns om den.

    Ikke prøvd den på hønna mine eller La Scala men ampen ble solgt til en kompis i Halden som har khorn og der spiller den jævlig bra sammen med en Rouge pre.

    Birger sine har jeg kun hørt på 300B og det fungerte meget bra, mildt sagt.
    La Scala er mere en vill en enn khorn så tror nok de ville trives godt sammen med en kvalitets KT88/EL34 amp også.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ove W skrev:
    Vet jeg er veldig utolmodig,men kunne kanskje ventet litt med og legge de ut til salgs ;D

    O
    Surrehue !!

    ;D ;D

    Står fortsatt ved tilbudet om lån av S300.

    /jan
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.695
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    JanR skrev:
    Ove W skrev:
    Vet jeg er veldig utolmodig,men kunne kanskje ventet litt med og legge de ut til salgs ;D
    O
    Surrehue !!
    ;D ;
    Står fortsatt ved tilbudet om lån av S300.
    /jan
    Owe. Du burde absolutt ta en runde med denne før du i det hele tatt avskriver mulighetene for å få guffe ut av LS.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Ove W skrev:
    BHO skrev:
    Faen hvor dårlig tid enkelte har. :eek:
    Alt nytt utstyr inn i ny heim trenger tid, tilvending, plassering, rom, og omsorg!
    Det må med andre ord forsøkes jobbe med div. for å få det slik en vil. ;)
    Man har som regel en grunntanke og da må en først og fremst finne en høyttaler en liker signaturen og egenskapene fra, deretter er det justeringer ang. utstyr, rom/plassering for å oppnå det en ønsker.
    Rom ble visstnok ikke bygget på en dag.......det blir heller ikke god lyd i heimen. 8)
    Sant nok!!!
    Jeg koblet alt ned og byttet kabler og toet de inn mere,fjernet ting bak høyttalerene og sjekket at alle kabler
    satt som de skulle,så sjekket jeg romkoreksjonen!marantzen hadde nullet seg og de sto som small og ikke large som de gjorde når jeg satte opp scalaene,den deler på 80hz det vil si at uten sub spiller de ikke under 80hz.
    Jeg fjernet romkoreksjonen og bruker den kun som stereo forsterker til Audio noten kommer i fra rep.
    Nå er det tilbake til der de var når jeg satt de opp første gang,tar de bort i fra brukten og beholder de.
    Vet jeg er veldig utolmodig,men kunne kanskje ventet litt med og legge de ut til salgs ;D

    O

    Du burde absolutt prøve en god rørforsterker, gjerne en fra Audio Note eller Copland for den saks skyld, det er det verdt.
    Heritage kan låte hardt, klinisk og pistrete med feil forsterker, glem heller ikke kilde.
     

    Evo III

    Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.788
    Antall liker
    55.381
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    79
    JanR skrev:
    Ove W skrev:
    Vet jeg er veldig utolmodig,men kunne kanskje ventet litt med og legge de ut til salgs ;D

    O
    Surrehue !!

    ;D ;D

    Står fortsatt ved tilbudet om lån av S300.

    /jan
    Setter pris på det Jan,jeg skal levere AN til rep i morgen. Det tar ca en 2-3 dager sa han!.
    Sitter og spiller musikk nå Eagles Hell freezes over,og det lyder helt over strøkent ;D
    På pure direct på Marantzen har jeg til og med bass ???. I går når jeg spilte musikk låt det helt på trynet,
    jeg skjønner ikke noe? romkoreksjonen sto riktig nok feil,men det skulle ikke ha noe og si på P D !.
    Har også byttet kabler til monster Z serien,i fra MIT og renset delefiltrene,og CD spilleren.
    Fant også 3 løse kabler i L S ene FYYY FallenA !!!!. ;D.
    Har tatt de bort i fra brukten og venter til jeg har fått prøvd med en duglig rør amp.

    O
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Du burde absolutt prøve en god rørforsterker, gjerne en fra Audio Note eller Copland for den saks skyld, det er det verdt.
    Heritage kan låte hardt, klinisk og pistrete med feil forsterker, glem heller ikke kilde.
    Ove har min Audio Note P1. Desverre ville skjebnen det til at den skulle slutte å fungere. Heldigvis er årsaken funnet og den skal gjenopplives innen kort tid. Det kan nok være verdt å beholde Scala'ene til den fungerer. Om du får solgt Scala'ene så er alikevel P1'en med sine rocka EL84-rør en match made in heaven for alt som heter RF :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Ove W skrev:
    JanR skrev:
    Ove W skrev:
    Vet jeg er veldig utolmodig,men kunne kanskje ventet litt med og legge de ut til salgs ;D

    O
    Surrehue !!

    ;D ;D

    Står fortsatt ved tilbudet om lån av S300.

    /jan
    Setter pris på det Jan,jeg skal levere AN til rep i morgen. Det tar ca en 2-3 dager sa han!.
    Sitter og spiller musikk nå Eagles Hell freezes over,og det lyder helt over strøkent ;D
    På pure direct på Marantzen har jeg til og med bass ???. I går når jeg spilte musikk låt det helt på trynet,
    jeg skjønner ikke noe? romkoreksjonen sto riktig nok feil,men det skulle ikke ha noe og si på P D !.
    Har også byttet kabler til monster Z serien,i fra MIT og renset delefiltrene,og CD spilleren.
    Fant også 3 løse kabler i L S ene FYYY FallenA !!!!. ;D.
    Har tatt de bort i fra brukten og venter til jeg har fått prøvd med en duglig rør amp.

    O
    2-3 dager tåler du :)
    Når du får ampen i hus, la nå den også få stå noen dager før du gjør deg opp en mening.
    Jeg VET hva La Scala kan :)

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn