Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trugin

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2007
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Sted
    Voss
    Hei.
    Kanskje det er på tide med nokre nye venner?
    Har gått til inkjøp av MAE SET 1 (4,5-6 Watt), treng nokre "skoesker" som er lettdrevne.
    Har lurt ltt på RB-51, RB-61 eller RB-81.( Evt. andre forslag).
    Skal inn på "hobbyrommet", så det blir ikkje golvhøgttalar.

    Er det nokon her som kan gje meg tips ang valg?
    Begrunn gjerne valget.

    Knut
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Haakon_Rognlien skrev:
    Anfgående sub'er til Heritage-serien, har jeg kommet til at de som nesten henger med har et par felles trekk:
    • Ekstremt kraftige magner (stor "motor")
    • Ekstremt stivt oppheng, å trykke på elementet er nesten som "hard ved"
    • Brutal kraft, fra ca 500 W nominell og oppover. Gjerne opp til 2 kW i peak-effekter

    De som lager sub på den måten er f.eks Velodyne (DD-serien og SPL-serien), Klipsch (RT og RW), samt noen andre amerikanere jeg ikke husker i øyeblikket. Men jeg har ikke hørt noen sub flette helt perfekt med LS og Heresy, nei, bare nesten. Til film holder "bare nesten" i lange baner, så det er ikke så rart at en del folk mener at det funker fint, forresten. Og til Cornwall foretrekker jeg faktisk å ikke benytte sub til film, men det er kanskje jeg som er litt for gammal, blitt. 8)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg regner med at det er RT og RSW du tenker på?
    RW er jo billigserien og vesentlig mer pinglete ang. det meste.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.794
    Antall liker
    11.508
    Torget vurderinger
    2
    BHO skrev:
    Haakon_Rognlien skrev:
    Anfgående sub'er til Heritage-serien, har jeg kommet til at de som nesten henger med har et par felles trekk:
    • Ekstremt kraftige magner (stor "motor")
    • Ekstremt stivt oppheng, å trykke på elementet er nesten som "hard ved"
    • Brutal kraft, fra ca 500 W nominell og oppover. Gjerne opp til 2 kW i peak-effekter

    De som lager sub på den måten er f.eks Velodyne (DD-serien og SPL-serien), Klipsch (RT og RW), samt noen andre amerikanere jeg ikke husker i øyeblikket. Men jeg har ikke hørt noen sub flette helt perfekt med LS og Heresy, nei, bare nesten. Til film holder "bare nesten" i lange baner, så det er ikke så rart at en del folk mener at det funker fint, forresten. Og til Cornwall foretrekker jeg faktisk å ikke benytte sub til film, men det er kanskje jeg som er litt for gammal, blitt. 8)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Jeg regner med at det er RT og RSW du tenker på?
    RW er jo billigserien og vesentlig mer pinglete ang. det meste.
    Du regner rett, Birger, My bad, feilen rettet opp! :)

    Håkon
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Og sånn ellers, så trur jeg ikke du er for gammal til noe som helst ang. lyd.......ennå. ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    10
    trugin skrev:
    Hei.
    Kanskje det er på tide med nokre nye venner?
    Har gått til inkjøp av MAE SET 1 (4,5-6 Watt), treng nokre "skoesker" som er lettdrevne.
    Har lurt ltt på RB-51, RB-61 eller RB-81.( Evt. andre forslag).
    Skal inn på "hobbyrommet", så det blir ikkje golvhøgttalar.

    Er det nokon her som kan gje meg tips ang valg?
    Begrunn gjerne valget.

    Knut

    Jeg sliter med match mellom RB75 og MAE SET1 og vil vel ikke anbefale det.
    Tidligere har jeg hatt B3 og en liten rørforsterker og det låt fantastisk. Prøv det :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hatt et par uker med egen sykdom samt barn så hvert rolig men nå vurderer jeg og kvitte meg med AN Oto!!! føler ikke at Forte II kommer til sin rett med denne forsterkeren,de kommer liksom ikke igang før AN har fått nok så må nok ha noe med litt mere futt.Trist med tanke på hvor nydelig den låter...
    :-\
     

    O.J.B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Innlegg
    837
    Antall liker
    2
    Hva med å teste en AN kit L4 da Eddie? :)

    Mvh. Ole
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Borgenvik skrev:
    Hva med å teste en AN kit L4 da Eddie? :)

    Mvh. Ole
    Må ha noe som er ferdig montert ihvertfall,har ti tommeltotter selv :p
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    Hatt et par uker med egen sykdom samt barn så hvert rolig men nå vurderer jeg og kvitte meg med AN Oto!!! føler ikke at Forte II kommer til sin rett med denne forsterkeren,de kommer liksom ikke igang før AN har fått nok så må nok ha noe med litt mere futt.Trist med tanke på hvor nydelig den låter...
    :-\
    Synd og merkelig.
    Brukte OTO SE på mine Forte II og det låt faktisk jævlig bra. Krefter nok. Så bra at jeg savner den ampen.

    /jan
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Hatt et par uker med egen sykdom samt barn så hvert rolig men nå vurderer jeg og kvitte meg med AN Oto!!! føler ikke at Forte II kommer til sin rett med denne forsterkeren,de kommer liksom ikke igang før AN har fått nok så må nok ha noe med litt mere futt.Trist med tanke på hvor nydelig den låter...
    :-\
    Synd og merkelig.
    Brukte OTO SE på mine Forte II og det låt faktisk jævlig bra. Krefter nok. Så bra at jeg savner den ampen.

    /jan
    Vet ikke hva som skjer jeg Jan men spilte litt lillos nå og den vrenger før Forten kommer skikkelig igang.Beklager sløvheten min men skal komme innom med den T-skjorten
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Hatt et par uker med egen sykdom samt barn så hvert rolig men nå vurderer jeg og kvitte meg med AN Oto!!! føler ikke at Forte II kommer til sin rett med denne forsterkeren,de kommer liksom ikke igang før AN har fått nok så må nok ha noe med litt mere futt.Trist med tanke på hvor nydelig den låter...
    :-\
    Synd og merkelig.
    Brukte OTO SE på mine Forte II og det låt faktisk jævlig bra. Krefter nok. Så bra at jeg savner den ampen.

    /jan
    Vet ikke hva som skjer jeg Jan men spilte litt lillos nå og den vrenger før Forten kommer skikkelig igang.Beklager sløvheten min men skal komme innom med den T-skjorten
    Ikke misforstå, du hører det du hører. Det er bare at det er det motsatte av hva jeg opplevde med den ampen :)
    Utrolig ergelig. Hadde man hatt noen kroner til overs hadde jeg kjøpt den tvert.

    Vi satser på at sløveheten er gått over ila noen dager ;)

    /jan
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Hatt et par uker med egen sykdom samt barn så hvert rolig men nå vurderer jeg og kvitte meg med AN Oto!!! føler ikke at Forte II kommer til sin rett med denne forsterkeren,de kommer liksom ikke igang før AN har fått nok så må nok ha noe med litt mere futt.Trist med tanke på hvor nydelig den låter...
    :-\
    Synd og merkelig.
    Brukte OTO SE på mine Forte II og det låt faktisk jævlig bra. Krefter nok. Så bra at jeg savner den ampen.

    /jan
    Vet ikke hva som skjer jeg Jan men spilte litt lillos nå og den vrenger før Forten kommer skikkelig igang.Beklager sløvheten min men skal komme innom med den T-skjorten
    Ikke misforstå, du hører det du hører. Det er bare at det er det motsatte av hva jeg opplevde med den ampen :)
    Utrolig ergelig. Hadde man hatt noen kroner til overs hadde jeg kjøpt den tvert.

    Vi satser på at sløveheten er gått over ila noen dager ;)

    /jan
    Skal jeg spille høyt så har jeg jo la scalaene i kjellern men synes det er litt trist at jeg ikke får det trykket på Fortene som jeg fikk med vincent settet,elsker lyden men føler at Forten trenger noe mere krefter eller at AN trenger en litt lettere høytaler!!!eller så er det noe galt med mine ører,kansje kjøpe et sett bose ???
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    JanR skrev:
    eddie1 skrev:
    Hatt et par uker med egen sykdom samt barn så hvert rolig men nå vurderer jeg og kvitte meg med AN Oto!!! føler ikke at Forte II kommer til sin rett med denne forsterkeren,de kommer liksom ikke igang før AN har fått nok så må nok ha noe med litt mere futt.Trist med tanke på hvor nydelig den låter...
    :-\
    Synd og merkelig.
    Brukte OTO SE på mine Forte II og det låt faktisk jævlig bra. Krefter nok. Så bra at jeg savner den ampen.

    /jan
    Vet ikke hva som skjer jeg Jan men spilte litt lillos nå og den vrenger før Forten kommer skikkelig igang.Beklager sløvheten min men skal komme innom med den T-skjorten
    Ikke misforstå, du hører det du hører. Det er bare at det er det motsatte av hva jeg opplevde med den ampen :)
    Utrolig ergelig. Hadde man hatt noen kroner til overs hadde jeg kjøpt den tvert.

    Vi satser på at sløveheten er gått over ila noen dager ;)

    /jan
    Skal jeg spille høyt så har jeg jo la scalaene i kjellern men synes det er litt trist at jeg ikke får det trykket på Fortene som jeg fikk med vincent settet,elsker lyden men føler at Forten trenger noe mere krefter eller at AN trenger en litt lettere høytaler!!!eller så er det noe galt med mine ører,kansje kjøpe et sett bose ???
    Bruker en gammel Marantz på kjerringa (hihi) sine Forte II nå om dagen, spiller fan ikke galt det heller.
    Har du prøvd med sugden ?

    /jan
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Nei ikke prøvd sugden,har ikke mye kroner til overs så det må evt bli et bytte men samtidig så har jeg aldrig hatt et eier forhold til en forsterker som jeg nå har til AN,den er så vakker så vakker
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Min AN P1 (mykje lik Oto) var ikkje akkurat ein traktor på mine AN-E heller (92-93 db).
    30 w transistor på og :eek:

    Edit: 98 db følsomhet på Forte ja. Det burde jo funke med 10 el84 watt? Kanskje den er klar for sørvis?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    eddie1 skrev:
    Nei ikke prøvd sugden,har ikke mye kroner til overs så det må evt bli et bytte men samtidig så har jeg aldrig hatt et eier forhold til en forsterker som jeg nå har til AN,den er så vakker så vakker
    Vist er den vakker :)

    En mulighet er jo å svinge oppom Solberg og høre om du kan få teste en Sugden. Verdt en tur innom iaf.
    Mener jeg så en brukt Sugden eff. amp hos hifi guidentil en meget hyggelig pris.

    /jan
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Brasse skrev:
    Min AN P1 (mykje lik Oto) var ikkje akkurat ein traktor på mine AN-E heller (92-93 db).
    30 w transistor på og :eek:

    Edit: 98 db følsomhet på Forte ja. Det burde jo funke med 10 el84 watt? Kanskje den er klar for sørvis?
    I følge tidligere eier så skal den være i meget bra stand og rørene er i orden!
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    Min AN P1 (mykje lik Oto) var ikkje akkurat ein traktor på mine AN-E heller (92-93 db).
    30 w transistor på og :eek:

    Edit: 98 db følsomhet på Forte ja. Det burde jo funke med 10 el84 watt? Kanskje den er klar for sørvis?
    I følge tidligere eier så skal den være i meget bra stand og rørene er i orden!
    Den er 2008 modell, så skulle vel bare mangle! :)

    Blir vel litt feil å sammenligne en AN p1 push pull med en OTO single ended konstruksjon!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    U-96 skrev:
    JanOlav skrev:
    baluba skrev:
    Hvilken av RB-modellene over 61 er billigst (og vanlig) på bruktmarkedet? Liker jeg meg godt med RB kan det hende at jeg ser meg om etter noe brukt, men en klasse over 51 og 61. Er Klipsch slik at de har lite verditap som brukte, eller går det an å gjøre noen kupp? Kom gjerne med prisanslag for forslagene.
    Er det ikke bare å kline til på de RB-61 som ligger der til 2000 kr. :D
    Mye lyd for kronene der! ;)
    Eg kjøpte mine RB-51 for 1500 kr brukt og det er utan tvil utrulig mykje god lyd pr. krone her. Etter å ha samanligna RB-51 og RB-61 i div. samanhengar i ei tid no synest eg RB-51 låter kulast, RB-61 virkar litt slapp i forhold. Kjem nok til å kvitte meg med RB-61, men beholder RB-51 til bruk i eit mindre rom :)
    Dette var jo hyggelig lesing for meg, i og med at jeg så godt som eier av RB-51 allerede.

    Til de som ikke har fått det med seg enda: Jeg blir altså snart eier av nevnte 51, som mellomlegg når jeg selger mine Kef til en kompis. Derfor er ikke 51 vs 61 så veldig interessant. Hvis ikke noen vil gi meg en innbyttehandel, der jeg kun betaler noen hundrelapper i mellomlegg.

    Jeg har bare hørt 61 på en av mine forsterkere før, og det låt knall med EL-84. Men i starten skal det spilles på hovedforsterkeren (en ganske varm EL-34 basert forsterker), og kanskje det kommer til å bli kombinasjonen jeg spiller på i en ganske lang tid. Bankkontoen foreslår i alle fall det, i og med at jeg også liker å reise etc.

    Derfor gjentar jeg spørsmålet om hvilken annen stativhøyttaler i Reference-serien som er verdt å være på utkikk etter, til en hyggelig bruktpris?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Stikker bare innom klubblokalet for å takke for nok en lang god uke i godstolen sammen med mine kjære Klipsch RF-63, som synger storslagent og helt nydelig sammen med bl.a Abrahamsen. :) Dette er en kombo flere burde prøve. Ren og varm terapi.

    Takk. Gleder meg allerede til neste uke. ;D
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    JanR skrev:
    rolfozzy skrev:
    BHO skrev:
    rolfozzy skrev:
    BHO skrev:
    Litt flisespikking......jeg nevnte RSW generelt, så da er det noen modeller og velge i. ;D
    Ojojoj. Skal få retta det opp.

    Jeg må nok holdes i øra.
    Du er undskyldt ;D
    Nå er det jo pressisert.
    Men skulle jeg prøvd en RSW, hadde jeg gått for tiern.
    Alt under 15" er pinglete ::)

    /jan
    2x10" går vel fint?
    REL Studio'en går veeeldig godt sammen med RB3'ene mine! :D
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    Min AN P1 (mykje lik Oto) var ikkje akkurat ein traktor på mine AN-E heller (92-93 db).
    30 w transistor på og :eek:

    Edit: 98 db følsomhet på Forte ja. Det burde jo funke med 10 el84 watt? Kanskje den er klar for sørvis?
    I følge tidligere eier så skal den være i meget bra stand og rørene er i orden!
    Kanskje rørene er dårlig likevel, virket jo litt rart.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    JanOlav skrev:
    eddie1 skrev:
    Brasse skrev:
    Min AN P1 (mykje lik Oto) var ikkje akkurat ein traktor på mine AN-E heller (92-93 db).
    30 w transistor på og :eek:

    Edit: 98 db følsomhet på Forte ja. Det burde jo funke med 10 el84 watt? Kanskje den er klar for sørvis?
    I følge tidligere eier så skal den være i meget bra stand og rørene er i orden!
    Kanskje rørene er dårlig likevel, virket jo litt rart.
    Ja vet ikke jeg,rørene ser fine ut i glødingen.Forsterkeren sier takk for seg da jeg er rundt kl 11 på volumet
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    289
    Torget vurderinger
    19
    Ser at EL84 baserte forsterkere får mye skryt her inne sammen med Klipsch, men hva med EL34?
     
    J

    J.J

    Gjest
    Jeg kommr til å bruke transistor i en gooood stund fremover, så jeg må nok jobbe skikkelig for å få dem til....

    Dem spiller som en kule ihvertfall ;D

    Og med Vpi Classic så er det jo bare nyyydelig :p
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Roberth skrev:
    Gjør han ikke noe mindre morsom ;)
    Når sant skal sies er han faktisk litt artig den karen ;)
    Og det selv om han bruker ikke trioder på hønna sine, sviker'n ;D

    /jan
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn