Kommende hjemmekino prosessorer?

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Amir har testet JBL SDP-55:

Kanskje ikke særlig imponerende.
Har aldri har så bra musikk/filmlyd som nå hvertfall, i mitt rom gruser denne Yamaha 5000/5100 å meridian g65 å meridian 861v4. Overlegen mot de to i mitt hjem. Å 861 å cd/dvd spilleren 800 er jo ikke noe dårlige greier. Men sdp-55 å en oppo låter så mye bedre.
Så lenge jeg er fornøyd, så gir jeg beng i hva andre mener å tester om produkter. Om det er hifi, mobil, bil osv. Jeg som skal like det, å ikke de som tester.
Om den måler slik eller slik, så liker jeg lyden, å hva den gjør, det som teller for meg.

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
299
Sted
Flekkerøy
Amir har testet JBL SDP-55:

Kanskje ikke særlig imponerende.
Nok en prosessor som går på ræva i forhold til målt ytelse. Pris henger overhodet ikke sammen med hva den presterer og den blir grundig slått av rimelige Denon receivere.

sveineb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Antall liker
26
Sted
Hadeland
Nok en prosessor som går på ræva i forhold til målt ytelse. Pris henger overhodet ikke sammen med hva den presterer og den blir grundig slått av rimelige Denon receivere.
Brukte en Denon 4700 en drøy måned i sommer men følte den ikke klarte å henge med min Nad M17 v2 på det meste. Dirac har selvfølgelig en del å si.
De testene ifra ASR er greie å ha og Harman burde fikse opp en del som Denon, Emotiva og Monolith gjorde for at det skal bli bedre resultater.
Jeg leser de i sammenheng med funksjoner og hadde AV40 testen i bakhodet når jeg handlet JBL.

Som sagt kjøpt Jbl SPD-55 nå og den oppleves et godt hakk over der igjen. Selvfølgelig er DLBC ganske viktig men lite problemer i praksis for min del enda og kommer ny sw snart her jeg lest av han ene på på Avsforumet som jobber for Dirac.
Jeg har vel lest alle 16 pre-trådene på Avsforumet og det meste på Avforums så visste hva jeg gikk til. Mulig Monolith HTP-1 er et bedre kjøp pr dags dato men siden den ikke selges i Europa enda så er det litt risky synes jeg. :)

ufo

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
282
65.000kr gir forventningsbias så det holder. derfor man foretar målinger for å kunne vite med sikkerhet.

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
316
65.000kr gir forventningsbias så det holder.
Jepp, sammen med uttalelser som:

Audiophile Quality

JBL Synthesis SDP-55 utnytter 24bit / 192k ESS® Saber 9028 Pro med 114dB dynamisk rekkevidde og -100 THD + N inn og ut, for A / D og D / A-konvertering. De analoge kretsene på inngangs- og utgangstrinnene er optimalisert for uovertruffen dynamisk rekkevidde, ultra-lav forvrengning og uovertruffen lydklarhet. Nøye designet «anti-jitter» krets og ultra-rene strømforsyninger er integrert for å sikre at alle lydbaner, inkludert HDMI, er kompromissløse.
Fra https://audiocenteret.com/produkt/sdp-55/

Beskrivelsen er feil.

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Hva er feil i beskrivelsen? Å regner med de ikke har funnet opp det selv, men er fra Jbl sin nettside.
Og hva betyr de målingene som ga slakt? Ikke lest den, bare veit at Jbl knuser min gamle Yamaha 5100 når det gjelder lydkvalitet, så får den da heller måle litt sånn eller sånn. Er ørene man bruker å lytte med, å ikke noe meter som måler noe.

MrSpock

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
316
Hvis du leser testen linket til over - så ser du at beskrivelsen ikke stemmer.

Tviler ikke på det du opplever lydmessig - bare at JBL selv beskriver SotA ytelse - noe som ikke stemmer.

Sist redigert:

sveineb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Antall liker
26
Sted
Hadeland
Hvis du leser testen linket til over - så ser du at beskrivelsen ikke stemmer.

Tviler ikke på det du opplever lydmessig - bare at JBL selv beskriver SotA ytelse - noe som ikke stemmer.
Ja, her har produsentene lurt kundene. Det er dårlig at de iallfall ikke vil prøve å rette på det du skriver i det minste. Heldigvis noen som endrer etter ASR-testene og tar det på alvor. Harman har gjort en halvveis jobb, og det merktes også ved lansering samtidig så har de ikke vært så samarbeidsvillig som andre produsenter. Nå har produktene vært ute i flere måneder og fortsatt er det "beta".

Men i markedet for 16 kanaler og DLBC er det ganske begrenset så man må inngå kompromisser dessverre.
Storm og Lyngdorf er jo 150k. Trinnov enda dyrere. Vært spennende å sett på målinger av de også. :)

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Asr testene, er det han Amir fyren? Er det ikke noen som tviler litt på han å, på avsforum?
Som du sier ja, lyngdorf å storm, trinnov ligger jo en del å den siste langt over Arcam, Jbl, monolith? Emotiva i pris ja. Å mono selges vel ikke i Europa heller vel??

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.529
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Håper virkelig noen finner en plug&play løsning hvor man f.eks bruke flerkanals DAC og softwarebasert koding i PC e.l. Det finnes forsåvidt mulighet med Jriver og jeg har brukt det, men det er litt knotete.

Per dags dato så finnes det dessverre ikke surroundprosessor eller receiver som holder virkelig høy målemessig kvalitet med transparent resultat i greie prisklasser. Og vi heller ikke sikkert om dyre merker som Bryston, Datasat osv. leverer det. Er heller ikke imponert over målingene til Denon receiverne. Det er ikke godt nok hvis man ønsker high-fidelity. Da ligger listen et godt stykke over.

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Vi som ikke er inne på fagspråket, eller målespråket, Hva menes med målemessig kvalitet. Aldri brydd meg om hifi sjargongen, så forklar til oss grønne 😀😀.
Så vist man handler et produkt, er fornøyd med hvordan det spiller og låter, så blir den sjekket å målt, måler ikke det den skulle, så plutselig så låter den ikke så bra mere da eller?? For måletestene viser at det kan jo ikke stemme? Kan jo ikke like dette, når den måler slikt?? Dette må jeg selge, eller nei, det er så dårlig at det må leveres til gjenvinning, å aldri mere brukes...

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.529
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vi som ikke er inne på fagspråket, eller målespråket, Hva menes med målemessig kvalitet. Aldri brydd meg om hifi sjargongen, så forklar til oss grønne 😀😀.
Så vist man handler et produkt, er fornøyd med hvordan det spiller og låter, så blir den sjekket å målt, måler ikke det den skulle, så plutselig så låter den ikke så bra mere da eller?? For måletestene viser at det kan jo ikke stemme? Kan jo ikke like dette, når den måler slikt?? Dette må jeg selge, eller nei, det er så dårlig at det må leveres til gjenvinning, å aldri mere brukes...
Hvis du er fornøyd, så er det flott og du trenger ikke å bry deg om noe. Men for en del av oss, så er det ønskelig med komponenter med svært lav forvrengning og støy slik at signalet slippes igjennom uten hørbar farging. Det handler om ønsker basert på erfaring etter og ha prøvd diverse. Forvrengning og støy kan man se på målinger.

Det vil også være natulig at et produkt hvor man skryter av lav forvrengning, så har produktet nettopp det. Men vi ser det motsatte med JBL SDP-55. Den har ikke det som de oppgir i reklamen. Ergo er det også vanskelig å forstå prisen. Det er nemlig et produkt med virkelig lav forvrengning som både koster og er vanskelig å designe. Når det målemessig ikke er bedre enn produkter som koster en brøkdel, så blir vel det å føre folk bak lyset.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.707
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Asr testene, er det han Amir fyren? Er det ikke noen som tviler litt på han å, på avsforum?
Som du sier ja, lyngdorf å storm, trinnov ligger jo en del å den siste langt over Arcam, Jbl, monolith? Emotiva i pris ja. Å mono selges vel ikke i Europa heller vel??
Det er alltid en del skruer som nekter å godta rå data for det den er. Slike skruer angriper gjerne person istedenfor data.
Amir presenterer data som kan reproduseres av andre for faktasjekk. Ikke bli en slik skrue, se på data hvis du er nysgjerrig på fakta eller drit i hele greien og følg eventyrlysten og/eller ørene. (y)

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Holder å være den skruen man er fra før, om man ikke skal bli enda verre 😀😀.
Bare lest at noen mener han har en "agenda" han Amir jeg, selv bryr jeg meg fint lite om hva folk mener om han, rett å slett.
Lar ørene bestemme jeg, så får man heller betale for noe man ikke får da 😂

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Hvis du er fornøyd, så er det flott og du trenger ikke å bry deg om noe. Men for en del av oss, så er det ønskelig med komponenter med svært lav forvrengning og støy slik at signalet slippes igjennom uten hørbar farging. Det handler om ønsker basert på erfaring etter og ha prøvd diverse. Forvrengning og støy kan man se på målinger.

Det vil også være natulig at et produkt hvor man skryter av lav forvrengning, så har produktet nettopp det. Men vi ser det motsatte med JBL SDP-55. Den har ikke det som de oppgir i reklamen. Ergo er det også vanskelig å forstå prisen. Det er nemlig et produkt med virkelig lav forvrengning som både koster og er vanskelig å designe. Når det målemessig ikke er bedre enn produkter som koster en brøkdel, så blir vel det å føre folk bak lyset.
Så er det ikke testet av noen dere stoler på, eller hørt selv i deres oppsett, så kan ikke dere kjøpe noe før dere har hørt på det? Aldri kjøpe brukt, å ta en sjanse å håpe at det er bra nok? Aldri hatt slik tilnærming på utstyr jeg har kjøpt, aldri tenkt i de baner selv. Har tenkt at det skal spille bra på den musikken jeg hører på, filmene jeg ser, i det rommet jeg har. Aldri slått meg ang støy og forvrengning. Noe å tenke på i fremtidige kjøp kanskje???

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
299
Sted
Flekkerøy
Jeg følger med på testene til Amir med stor interesse. Han måler, legger ut resultat og gjør alt åpent slik at andre kan prøve på det samme. Ganske nylig hadde han flere runder med ingeniører fra Denon etter at en Denon receiver målte svært dårlig. På grunn av Amir's arbeid endret Denon på produktet. Dette gir tillit hos meg.

Om en er interessert i målinger eller ikke tenker jeg at ingen liker å bli lurt. Når produsenten oppgir spesifikasjoner forventer jeg at det er sant. Desto høyere pris jo høyere blir forventningen, og dertil skuffelsen når de ikke innfrir.

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Klarer man å høre de forskjellene alltid da med sine ører, å ikke kun mellom et måleapparat??

ufo

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
282
nei, men da er vel litt av vitsen med å kjøpe et apparat til 65k borte og eller? man vil jo gjerne ha det beste

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Vil man ha det beste så kjøper man vel trinnov da?
Vist den måler så dårlig, så lurer jeg på hvor dårlig f eks Yamaha 5100 måler, da denne er så mye bedre i mine ører. Å i følge audio advice så låter den å fantastisk, i 2kanaler å surre rundt lyd.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.707
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis det er slik at man får like god ytelse for 5000 kr som man gjør for 50 000 kr, så er man rimelig spesiell om man velger å betale de 45 000 ekstra bare fordi navnet fenger.
Får man andre funksjoner man trenger, greit nok, men hvis man ikke gjør det så er det hull i hodet å kaste penger ut av vinduet helt ukritisk.

Jeg liker å bli opplyst om hva jeg kjøper for noe og finner det underlig at andre gir en blanke i hva de kjøper for noe. Men vi er spesielle dyr, så ingenting overrasker.

Om folk ønsker å kaste penger etter alle og enhver så må de gjerne gjøre det, men jeg ønsker iallefall at jeg får vite hva jeg kjøper.
Når produsentene lyver så de tror på det selv må man se på tredjeparts tester av produktet for å få gode svar.

Basert på manglende info og ukritiske kunder innenfor prosessor/hjemmekino-verden vil jeg anta at Trinnov er akkurat like gode/begredelige som alle andre store og små aktører vi til nå har sett.

Den som har Trinnov må gjerne sende den avgårde til ASR for å få testet den. Det forteller egentlig alt at ikke Trinnov gjør det selv i mine øyne. Benchmark var kjappe med å sende sine produkter til test der.

Sånn, nå har jeg luftet mine tanker og kan sove godt i natt! 👌

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Betale litt ekstra, er vel det veldig mange gjør med f eks biler vil jeg tru. Var det ikke Tesla som sa det var sånn rundt 200hk mere i ene typen enn det var? Å folk betaler vel litt mere for å få en stjerne i grillen, 4 rundinger eller tre bokstaver på bilen sin. Er de så mye bedre å kjøre enn masse annet? Å de er vel hvertfall ikke mere driftssikre.
H a er det i den testen til han Amir, som er så avslørende da? Å sikker på at han/de har gjort alt rett når de testet? Harman er vel ikke direkte et lite selskap, så vil de da "juge" om sine egne målinger, for så å miste ansikt når noen andre sjekker de?
Å mellom Yamaha å f eks Jbl, nad så er det vel ikke så mye å velge i, som selges her i landet, der man kan gå til butikken å klage vist noe ryker, å ikke er kjøpt på nett å må sendes over dammen i tilfelle? Å vil man ha noe bedre enn Yamaha/marantz så er ikke valget så stort, før det igjen koster over 100k+.
Men fint at noen andre tester å gjør målinger, så absolutt. Å litt rart de store "juger" om sine tall, som f eks da i tilfelle Jbl å Denon som ikke ga det den lovet.
Å hva gjør så at "alle" stoler blindt på ASR? Virker som at de som er opptatt av målinger trur på han, å de som er litt mindre opptatt av det, er mere skeptiske til han(den siste delen der er fra en kompis som har lest mere på div nettforum om han, så hans ord, ikke mine da jeg ikke har lest noe om det)

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
869
Torget vurderinger
2
Ja da har jeg fått lekt meg litt med den nye JBL SDP-55 prosessoren min i helga
🙂
Og du verden for en maskin dette er
🙂

Ja jeg har fått med meg div diskusjoner , og Amir sine målinger av denne JBL'en , og ser og hører at det er mange teorier ute å går. Jeg har ikke peiling på slike målinger mtp. hva som er hørbart eller ikke.
Men at prosessoren leverer så det holder og på et nivå jeg ikke opplevd før er det ingen tvil om !

Alle høyttalerne , samt subene virker jo plustelig en halv gang til så store !! Bass , detaljer , dynamikk , klang og lydbilde generelt er på et helt annet nivå enn med Marantz'en jeg hadde - å jeg var jo egentlig meget fornøyd med den også
🙂

Ja , den koster litt , og den er ikke helt lytefri enda , men dette er nok kanskje den største oppgraderingen jeg har opplevd noensinne. Og dette gjelder både på musikk og film , så å lete etter en dedikert stereo-pre er helt bortkastet for min del i hvertfall
🙂

Dette blir en fin høst
🙂

Bildet kan inneholde: folk som sitter, bord og innendørs

Liker

Kommenter

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
412
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ja da har jeg fått lekt meg litt med den nye JBL SDP-55 prosessoren min i helga
🙂
Og du verden for en maskin dette er
🙂

Ja jeg har fått med meg div diskusjoner , og Amir sine målinger av denne JBL'en , og ser og hører at det er mange teorier ute å går. Jeg har ikke peiling på slike målinger mtp. hva som er hørbart eller ikke.
Men at prosessoren leverer så det holder og på et nivå jeg ikke opplevd før er det ingen tvil om !

Alle høyttalerne , samt subene virker jo plustelig en halv gang til så store !! Bass , detaljer , dynamikk , klang og lydbilde generelt er på et helt annet nivå enn med Marantz'en jeg hadde - å jeg var jo egentlig meget fornøyd med den også
🙂

Ja , den koster litt , og den er ikke helt lytefri enda , men dette er nok kanskje den største oppgraderingen jeg har opplevd noensinne. Og dette gjelder både på musikk og film , så å lete etter en dedikert stereo-pre er helt bortkastet for min del i hvertfall
🙂

Dette blir en fin høst
🙂

Bildet kan inneholde: folk som sitter, bord og innendørs

Liker

Kommenter
De samme opplevelsen har jeg også hatt med min Arcam, og gratulerer topp prosseor. Og det ble anden verden med Dirac.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
1.582
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Hvis det er slik at man får like god ytelse for 5000 kr som man gjør for 50 000 kr, så er man rimelig spesiell om man velger å betale de 45 000 ekstra bare fordi navnet fenger.
Får man andre funksjoner man trenger, greit nok, men hvis man ikke gjør det så er det hull i hodet å kaste penger ut av vinduet helt ukritisk.

Jeg liker å bli opplyst om hva jeg kjøper for noe og finner det underlig at andre gir en blanke i hva de kjøper for noe. Men vi er spesielle dyr, så ingenting overrasker.

Om folk ønsker å kaste penger etter alle og enhver så må de gjerne gjøre det, men jeg ønsker iallefall at jeg får vite hva jeg kjøper.
Når produsentene lyver så de tror på det selv må man se på tredjeparts tester av produktet for å få gode svar.

Basert på manglende info og ukritiske kunder innenfor prosessor/hjemmekino-verden vil jeg anta at Trinnov er akkurat like gode/begredelige som alle andre store og små aktører vi til nå har sett.

Den som har Trinnov må gjerne sende den avgårde til ASR for å få testet den. Det forteller egentlig alt at ikke Trinnov gjør det selv i mine øyne. Benchmark var kjappe med å sende sine produkter til test der.

Sånn, nå har jeg luftet mine tanker og kan sove godt i natt! 👌
Vil ikke akkurat kalle meg selv ukritisk, selv om jeg ikke kjenner hele spec. Porteføljen.
Trinnov leverer akkurat det JEG trenger.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
506
Torget vurderinger
1
Vil ikke akkurat kalle meg selv ukritisk, selv om jeg ikke kjenner hele spec. Porteføljen.
Nei Birger, Trinnov leverer MYE mer enn du trenger ;)
Men du har rett i en ting, funksjonalitetsdybden til Trinnov overgår alt annet. Det trenger selvsagt ikke bety at andre produsenter ikke leverer varene.

Sist redigert:

papaHet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2012
Antall liker
20
Å prisen overgår vel omtrent alt annet å, når det gjelder prosessor. Virker jo bare sykt bra, det man har lest om de, å det man har hørt fra en bekjent i USA. Han skryter voldsomt av den hvertfall, å tviler ikke på det. Lotto gevinsten venter, så da går trinnov bare vente så lenge 🤓

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.707
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Trinnov er i en helt egen liga når det kommer til funksjoner, oppdateringer, kundesupport og muligheter, så selv om målt ytelse mot formodning skulle vise seg å bare være på nivå med konkurrentene er produktet i sin helhet alt annet enn gjennomsnittlig. Uavhengig av ren målt ytelse får man altså mer for pengene hvis man betaler mer, og det er i mine øyne helt fair og slik det bør være.

Personlig ville jeg selvsagt ønsket objektive data ang ytelse i tillegg, men jeg hadde nok ikke satt ytelse foran funksjoner og muligheter selv heller. :)

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
299
Sted
Flekkerøy
Betale litt ekstra, er vel det veldig mange gjør med f eks biler vil jeg tru. Var det ikke Tesla som sa det var sånn rundt 200hk mere i ene typen enn det var? Å folk betaler vel litt mere for å få en stjerne i grillen, 4 rundinger eller tre bokstaver på bilen sin. Er de så mye bedre å kjøre enn masse annet? Å de er vel hvertfall ikke mere driftssikre.
H a er det i den testen til han Amir, som er så avslørende da? Å sikker på at han/de har gjort alt rett når de testet? Harman er vel ikke direkte et lite selskap, så vil de da "juge" om sine egne målinger, for så å miste ansikt når noen andre sjekker de?
Å mellom Yamaha å f eks Jbl, nad så er det vel ikke så mye å velge i, som selges her i landet, der man kan gå til butikken å klage vist noe ryker, å ikke er kjøpt på nett å må sendes over dammen i tilfelle? Å vil man ha noe bedre enn Yamaha/marantz så er ikke valget så stort, før det igjen koster over 100k+.
Men fint at noen andre tester å gjør målinger, så absolutt. Å litt rart de store "juger" om sine tall, som f eks da i tilfelle Jbl å Denon som ikke ga det den lovet.
Å hva gjør så at "alle" stoler blindt på ASR? Virker som at de som er opptatt av målinger trur på han, å de som er litt mindre opptatt av det, er mere skeptiske til han(den siste delen der er fra en kompis som har lest mere på div nettforum om han, så hans ord, ikke mine da jeg ikke har lest noe om det)
Leser du mitt innlegg lengre oppe ser du at det ikke er snakk om å stole blindt på ASR, snarere tvert imot. Alle målinger og testprosedyre gjøres åpent og konstruktiv kritikk fra forummedlemmer og firma de tester produkter til brukes for å stadig forbedre og legge til relevante målinger. Når ikke ASR måler det samme som produsenten har for eksempel Denon gått grundig til verks, sammen med ASR, for å finne problemet.

De firmaene som samarbeider med ASR for å finne løsninger på feil som ASR oppdager får kredibilitet i min bok. Viser at de er interessert i å faktisk øke ytelsen til sine produkter.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
7
Viss Arcam og JBL mener att dårlige data er veien og gå for og få god lyd, så er det greit nok, da får dem rapportere den specen som er der, ikke pynte på det så en tester kan ta fra dem all ære i etterkant.

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
412
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jbl har gitt et grundig svar til tester, og sendt dokumentasjon.og etter det har det vært ganske stille.

Topp Bunn