Høyttalere Kompakte høyttalere som både ser godt ut og låter godt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Syncro: Les nøyere gjennom innlegget mitt. En for stor forsterker finnes ikke. Kun den som er for liten.😎 Stikkord: Strøm, følsomhet, impedans, vreng, kontroll , overskudd. På den annen side: Aktivt ville her ha kunnet fjerne det spørsmålet.
    Effektforsterkeren han har er jo kjempekraftig, i tillegg har han en preamp som såvidt jeg forstår har highpass, dvs at han kan koble til subben sin og konfigurere så høyttalerne kun spiller f.eks over 80hz. Da vil også effektbehovet reduseres drastisk.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Dersom man leser audiotor som at en stativhøyttaler til 45k, plassert i en bokhylle er litt bortkastede ressurser og at den ville låte langt bedre godt plassert på et stativ, og at her hører man virkelig forbedring med toppklasse forsterkeri mhp. på strøm og effekt, så er det ikke noe kontroversielt utsagn. Helt enig faktisk.

    Mange gode tips i tråden. Er vel ikke vits i å gå så høyt i pris. Trykkammer eller fremover bassport som er nevnt. Har selv noen gamle Celestion Sl6s som nå lever i en stappfull bokhylle (som gir jo en slags demping) og selv om de kan skinne på stativ og med monsterforsterker så er det ganske greit her også med en Denon receiver (får hjelp av en Klipsch senterhøyttaler) i et 5.1 oppsett. Micet opp nivåmessig for surround og helt greit til stereo.

    Hadde vært artig med en tilbakemelding om du finner noe du virkelig liker. Flere av tipsene i tråden høres spennende ut.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.921
    Antall liker
    38.898
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    BritFi: Kryssmatchpotensialet ER høyt her, men utgjør langtfra ALT. Uten å ta det hensyn vil aldri dette anlegget kunne fullføres ordentlig. Legg merke til at jeg har foreslått en fantastisk allrounder her oppe.

    Da bør du lese deg opp på klassisk matching, Syncro..
    Når tid skal du skjønne at nok er nok? går det rett og slett ikke inn :unsure:

    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.876
    Antall liker
    21.888
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke anbefalt mange "ekte" hyllehøyttalere her.
    Guru kvalifiserer
    LS 3/5A kvalifiserer bortimot - de ble konstruert for bruk i knøttsmå kontrollrom - i dag ville man brukt hodetelefoner i stedet.
    Men altså brorparten er laget for å stå på stativer fritt i rommet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Helt vilt å antyde at en C298 ikke er kraftig og raffinert.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Mja, de fleste høyttalere stråler jo bakover enten de vil eller ikke. Det kan til og med være en fordel å få de tett på veggen for å få mindre avvik i midbassområdet. Så vil man trolig få et løft i bassen fra veggen, men det er jo ikke nødvendigvis negativt.
    Pmc gold tror jeg er tingen. Les deg opp om gradient. Men de er spesielle utseendemessig.
    Cabasse lager kule kuler som det kommer lyd fra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Neo

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Mja, de fleste høyttalere stråler jo bakover enten de vil eller ikke. Det kan til og med være en fordel å få de tett på veggen for å få mindre avvik i midbassområdet. Så vil man trolig få et løft i bassen fra veggen, men det er jo ikke nødvendigvis negativt.
    L
    Dere som disser små høyttalere bør tenke på hvilke kompromisser gulvstående høyttalere har. I 90% av tilfellene vil du nemlig komme lenger med stativhøyttalere. Et faktum to tredeler av norske hifister ikke innser, som fører til at de alle gjør samme feil: For store høyttalere. Med en for liten, for grovkornet forsterker. Og for lite rom. Det området som virkelig betyr noe i musikken ligger fra ca 50 Hz og opp. Bass tar 80% av effekten, men utgjør de siste to prosentene av frekvensområdet. Gjør dette ordentlig, og du vil ikke savne noe som helst, samtidig som kompromissene blir borte som dugg for sola. Legg merke til at trådstarter allerede har subwoofer av beste merke. Hyller er aldri bedre enn stativer heller, men skal de brukes i hylle er det to prinsipper som virkelig fungerer: Transmisjonslinje og trykkammer😊 Spesiallagde vegghøyttalere- som PMC WAFER- kunne også vært et viabelt alternativ her, hvis hylleplasseringa kunne vrakes.

    Aurora: Mid-Fi: Hi-Fi i mellomklasse. Billigere modeller basert på et merkes beste produkter. Uten High-End ville ikke den klassen eksistert. Basislære, helt ærlig😈. NAD har et høyt kryssmatchpotensial, men ikke like høyt som for eksempel de beste nordiske merkene. En feil der, og det vil tas ut halvparten av det de valgte høyttalere egentlig byr på. Men et riktig høyttalervalg får NAD til å spille bedre enn man har lov til å forvente. Det betyr ikke at ikke disse to faktorene OGSÅ skal stå i stil til hverandre utfra klasse..det må de. Det er ei forutsetning for godt resultat, på linje med kryssmatchpotensialet og den soniske matchen.
    ??? Små høyttalere har som regel lav følsomhet vs liten gulvstående av akkurat samme stativmodell krever mindre watt strøm for å få samme lydtrykk. Sannheten er stikk motsatt av det du sier. For å få en liten høyttaler til å våkne må man ha krefter herfra til månen for å få de til å våkne i en stue.
    Gulvstående er mer lettdrevne. En grovkornet dårlig forsterker kan fungere enda dårligere på stativhøytt. Men det fins stativhøyttalere som er absolutt høy kvalitet, men de må ofte ut på gulv.


    Hva slags nad greier snakker du om. I og med at det ikke er sagt hva slags nad vi snakker om, så kan det like godt være en surroundforsterker det er snakk om. Snakk om godagmann fake news hostesaft
     
    Sist redigert:

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Tror det som tidligere er nevnt er lurt å velge høyttalere som er konstruert for plassering nært vegg. Hvilke merker og modeller dette kan være vil du få forslag på fra andre på forumet.
    Dette vil spare deg for (ekstra) bytte av høyttalere når du ikke blir helt fornøyd.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Neo

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.127
    Antall liker
    2.625
    Torget vurderinger
    16
    Hva slags nad greier snakker du om. I og med at det ikke er sagt hva slags nad vi snakker om, så kan det like godt være en surroundforsterker det er snakk om. Snakk om godagmann fake news hostesaft
    NAD C298 står det i signaturen til trådstarter, som The Gunner forsøkte å forklare deg.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Ikke glem å sjekke ut KEF LS50 Meta. Drittstilig i ei hylle. Fantastisk lyd. Har ikke hørt de i ei bokhylle, men den lyden er verdt å sjekke ut.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Neo

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.785
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    NAD C298 står det i signaturen til trådstarter, som The Gunner forsøkte å forklare deg.
    Blir borte på mobil hfstrl. Mitt første gulvstående forslag spiller så øra flagrer på den der. Men gulvstående er ikke aktuelt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HC

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.717
    Antall liker
    11.189
    Torget vurderinger
    2
    Mitt forslag er den stringente, litt kjedelig utseende Audio Note AN-K. Finnes i en rekke spennende finértyper.
    Disse elsker å stå inn mot veggen, og de spiller fint med det meste av forsterkere.
     

    Toj55

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    24
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    38
    Har akkurat fått en demo på Xavian Perla (bassport i front) og Xavian Corolla (trykkkammer)
    de låt helt fantastisk. Her snakker vi mye god lyd for prisen. Pene var dem også..
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Har akkurat fått en demo på Xavian Perla (bassport i front) og Xavian Corolla (trykkkammer)
    de låt helt fantastisk. Her snakker vi mye god lyd for prisen. Pene var dem også..
    Vakre høyttalere er det i hvertfall. Fikk du de demonstrert med plassering tett på vegg?
     

    Toj55

    Medlem
    Ble medlem
    18.06.2014
    Innlegg
    25
    Antall liker
    24
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    38
    Vakre høyttalere er det i hvertfall. Fikk du de demonstrert med plassering tett på vegg?
    Nei! Var ikke behov for å høre dem tett på front vegg, høytalernes oppbygning med front bassport,å corolla som er trykk kammer Tenker jeg at dem gjør en god jobb plassert nærme front vegg. Uansett tror jeg de aller fleste høytalere har godt av å spille med litt luft rundt seg.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Sakset fra målingene fra Stereophile, som viser at trådstarter har en helt fenomenalt bra forsterker: "The NAD C 298 continues that tradition but, with its "Eigentakt" class-D output modules, sets a new standard for combining very high power with supremely low distortion.—John Atkinson"

    Det kan være en idé å vurdere lukket høyttaler, da den kan være enklere å plassere inntil vegg og få fin overgang til subwoofer.
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    De skal ikke stå på gulvet, henges på veggen, eller senkes inn i veggen.

    " De MÅ stå på en hylle/reol og forholdsvis tett på veggen bak"
    Takk for hjelpen på min vegne:) Det du understreker er helt rett, de må stå på hyllen/reolen. Dessverre…
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Jeg synes det er ganske på jordet å betvile trådstarters NAD-sett mht kapasitiet. Dette er den nyeste teknologien som kanskje hadde kostet det dobbelte hvis det hadde stått noe annet enn NAD på fronten.
    Jeg har ikke sett noe tall vedr. budsjett på nye høyttalere, men med forsterkersett til oppimot 40 tusen bør man dra på litt? 🙄 :)

    Jeg hadde forsøkt å få låne et par LS3/5A hjem på prøve.
    Høyttalere må en høre sjøl i eget rom og anlegg. Folk har så ulike oppfatninger om hva som låter godt., og utstyr kan låte forbløffende ulikt i forskjellige rom.

    Jeg er ikke så glad i høyttalere på hylle eller i reol, ettersom man sjelden får utnyttet hva de er gode for med slik plassering. (Unntak er vel Guru, vist over her)
    Man kan jo evt sette LS3/5A på stativ senere. -Noe man antagelig vil prøve å få til når man har hørt dem forsvinne for øynene plassert på denne måten.
    Her er det hvert fall mulig å drive dem skikkelig.
    Nye LS3/5A er blitt ganske dyre, men de er betraktelig billigere enn nevnte SF Minima Amator II.
    De kan selvsagt ikke gjøre alt, men noe eksepsjonelt bra. Dessuten har de historie og X-factor som gjør dem til noe spesielt.

    Her i Falcons versjon.
    Vis vedlegget 760641

    Link-test Stereophile.
    Historie og X-faktor er ikke til å kimse av! Er det forhandler av disse i Norge?
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Ang. «diss» av trådstarters NAD: For noe tøv! Dette settet har jeg hørt, og sammenlignet med M3.
    Lyder utrolig bra og er IMO helt der oppe på de fleste parametere. Overraskende behagelig/smooth også.
    Digger spesielt den Purify ampen. Virker som den kan matche veldig mange høyttalermerker
    Du traff godt der, settet har akkurat avløst NAD M3 og M51:) Hadde lyst på noe nytt etter mange års godlytting med M`ene. Og jeg er svært så fornøyd med de mer moderne NAD`ene. Ikke minst med hva Dirac Live bidrar med.
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Effektforsterkeren han har er jo kjempekraftig, i tillegg har han en preamp som såvidt jeg forstår har highpass, dvs at han kan koble til subben sin og konfigurere så høyttalerne kun spiller f.eks over 80hz. Da vil også effektbehovet reduseres drastisk.
    Jeg bruker ikke den muligheten, jeg har koblet til sub med høynivåkoblingen. Vet ikke helt hvilken fordel det gir, men det er slik REL anbefaler å gjøre det og jeg synes det låter godt. Men kanskje det hadde vært bedre å bruke en av sub-utgangene?
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Dersom man leser audiotor som at en stativhøyttaler til 45k, plassert i en bokhylle er litt bortkastede ressurser og at den ville låte langt bedre godt plassert på et stativ, og at her hører man virkelig forbedring med toppklasse forsterkeri mhp. på strøm og effekt, så er det ikke noe kontroversielt utsagn. Helt enig faktisk.

    Mange gode tips i tråden. Er vel ikke vits i å gå så høyt i pris. Trykkammer eller fremover bassport som er nevnt. Har selv noen gamle Celestion Sl6s som nå lever i en stappfull bokhylle (som gir jo en slags demping) og selv om de kan skinne på stativ og med monsterforsterker så er det ganske greit her også med en Denon receiver (får hjelp av en Klipsch senterhøyttaler) i et 5.1 oppsett. Micet opp nivåmessig for surround og helt greit til stereo.

    Hadde vært artig med en tilbakemelding om du finner noe du virkelig liker. Flere av tipsene i tråden høres spennende ut.
    Ja, en tilbakemelding bør jeg gi. Får mange gode tips her synes jeg. Men jeg kommer til å bruke god tid, det ble litt trangt i hobbybudsjett etter å kjøpt nye forsterkere:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: OKA

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Mitt forslag er den stringente, litt kjedelig utseende Audio Note AN-K. Finnes i en rekke spennende finértyper.
    Disse elsker å stå inn mot veggen, og de spiller fint med det meste av forsterkere.
    Litt liv i finér og de er ikke kjedelige. Har tro på disse tett på vegg med bred baffel (for så liten høyttaler) og trykkammer. Om det er plass på hylla.
    1636058228202.png
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Har akkurat fått en demo på Xavian Perla (bassport i front) og Xavian Corolla (trykkkammer)
    de låt helt fantastisk. Her snakker vi mye god lyd for prisen. Pene var dem også..
    Dette merket var nytt for meg. De ser fantastiske ut, litt som SF synes jeg. Låter de like godt er de interessante. Finnes det norsk importør/forhandler?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Dette merket var nytt for meg. De ser fantastiske ut, litt som SF synes jeg. Låter de like godt er de interessante. Finnes det norsk importør/forhandler?
    Sound of Heaven
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker ikke den muligheten, jeg har koblet til sub med høynivåkoblingen. Vet ikke helt hvilken fordel det gir, men det er slik REL anbefaler å gjøre det og jeg synes det låter godt. Men kanskje det hadde vært bedre å bruke en av sub-utgangene?
    Det ville jeg absolutt anbefalt ja.
     

    Neo

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2021
    Innlegg
    20
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Det ville jeg absolutt anbefalt ja.
    Takk for tipset! Blir en liten avsporing dette, men setter pris på tips. Hvilken fordel gir sub-utgangen fremfor høynivå, er det pga muligheten til å sette på et høypassfilter? Det kan man jo ikke med REL`s anbefalte løsning.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Kobler opp min Rel på samme måte på hytta kombinert med noen vegghengte Sonus, greit kompromiss når muligheten for gulvplassering ikke er til stede.
    tempImageroymuL.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    6.680
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset! Blir en liten avsporing dette, men setter pris på tips. Hvilken fordel gir sub-utgangen fremfor høynivå, er det pga muligheten til å sette på et høypassfilter? Det kan man jo ikke med REL`s anbefalte løsning.
    Mulighet til å sette lavpass/høypass, og teknisk sett bør du få et bedre signal også, som har gått kortere vei og sluppet å være med på tur gjennom en ekstra effektforsterker.

    Men det er nå det REL har anbefalt i alle år, så jeg skal ikke mene så mye om hva som funker best på de. Men på generelt grunnlag uavhengig av REL ville jeg anbefalt RCA eller XLR hvis tilgjengelig. 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: Neo

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.322
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset! Blir en liten avsporing dette, men setter pris på tips. Hvilken fordel gir sub-utgangen fremfor høynivå, er det pga muligheten til å sette på et høypassfilter? Det kan man jo ikke med REL`s anbefalte løsning.
    REL sin anbefalte løsning betyr som regel lav avrullingsfrekvens mot hovedhøyttalere som skal arbeide fullfrekvent. Dette er etter min erfaring enklere å få til uten dsp og er en fleksibel løsning som kan brukes på alle typer forsterkere. Det kan være vanskelig nok å integrere Sub med lav avrullingsfrekvens. Sub blir fort et irritasjonsmoment om man ikke klarer å integrere på skikkelig vis. Det hjelper lite å få avlastet hovedhøyttalerne i bunn for bedre kapasitet og mindre forvregning om det ikke smelter sømløst og uhørt sammen. REL har vel designet sine suber med dette i mente.

    Om en forforsterker skal drive både effektforsterker og Sub i parallell vil noen forforsterkere slite med impedansen. Det blir ikke bra! Da er REL sin anbefalte løsning for oppkobling eneste alternativ. Tror ikke du finner din fasit uten å prøve, det koster jo lite om du har rca kabel liggende. Personlig tviler jeg på at du får noen gevinst.
    Har du egen sub utgang på forsterkeren bør ikke impedansen være et tema.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Neo
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn