Hadde alle begrunnet sine svar på HFS hadde det vært mye mer interessant å lese på diverse tråder. Tror også det hadde blitt mindre krangling.Snickers-is skrev:- Jeg tillater meg å uttale meg om det meste, men jeg er opptatt av å legge frem bakgrunnen for min påstand slik at folk kan forholde seg til den i et korrekt perspektiv.
Det er jeg helt enig i. Men på tross av at jeg personlig er en stor tilhenger av henvisninger og bakgrunn, så tror jeg tror ikke at det er bra å kreve at man begrunner sine påstander, bare å gi det som et vennlig råd dersom man ønsker å bli tillagt vekt (i reglementet, FAQ eller lignende).Peter skrev:Hadde alle begrunnet sine svar på HFS hadde det vært mye mer interessant å lese på diverse tråder. Tror også det hadde blitt mindre krangling.Snickers-is skrev:- Jeg tillater meg å uttale meg om det meste, men jeg er opptatt av å legge frem bakgrunnen for min påstand slik at folk kan forholde seg til den i et korrekt perspektiv.
Hvorfor det? Dette er jo et HiFi-forum.MaHa skrev:Et minimumskrav bør være at vedkommende som uttaler seg liker musikk. Noen ganger kan det virke som at enkelte ikke engang gjør det.
nb skrev:Hvorfor det? Dette er jo et HiFi-forum.MaHa skrev:Et minimumskrav bør være at vedkommende som uttaler seg liker musikk. Noen ganger kan det virke som at enkelte ikke engang gjør det.
Dersom mine innlegg baserer seg på at jeg liker musikk, f.eks at jeg "får bedre musikkopplevelser når jeg bruker reklokkeren fra firma XYZ", så er jeg helt enig, det er relevant at jeg liker musikk (og hvilken musikk jeg liker).MaHa skrev:Hvordan skal man kunne lese seg til antydninger om hvordan et anlegg formidler musikk, hvis ikke vedkommende bryr seg om det og ikke kan si noe om det?
Valentino skrev:(Mal)apropos, MaHa:
Når Klipschfolket jubler over lydgjengivelsen fra høyttalerne sine og musikkgleden den gir dem (og jeg tviler ikke på at de er glade i musikk), er det ikke kjøpsutløsende. Min foretrukne gift er en annen.
Nok en jeg-har-eid-mer-dyr-hifi-enn-deg-og-kjenner-flere-med-dyr-hifi-så-jeg-vet-best-og-har-rett-og-du-tar-feil-det-er-ikke-lov-å-være-uening-med-meg? (Karma skrev:Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet?![]()
Karma skrev:Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet?![]()
Hva hvis jeg har en kamerat, som jeg kjenner godt, og stoler på, som har erfaring med X?Endre Askeland skrev:Da vil jeg si at dette er en drøy påstand. For meg vil denne påstanden ikke være troverdig hvis den kommer fra personer som ikke har personlig erfaring med X (les Gaia).
Nå kan din referering til Gaia i denne sammenheng, bli litt ufullstendig. Da bør man nemlig studere hele sammenhengen for min skepsis i den aktuelle tråd. Jeg har understreket at jeg setter pris på konstruktiv tilbakemelding. Det for å få hjelp til å forstå og kanskje forbedre mitt anlegg.Endre Askeland skrev:Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.
For å ta ett eksempel.
Du er jo litt redd for personer som har onde hensikter, skal komme å lytte til ditt oppsett, og gi det negativ omtale.
Hvis det blir satt ut en påstand her på sentralen om at Gaia bare produserer lyd, at den ikke er i stand til å engasjere og formidle musikk.
Da vil jeg si at dette er en drøy påstand. For meg vil denne påstanden ikke være troverdig hvis den kommer fra personer som ikke har personlig erfaring med Gaia.
Det gleder meg at hovedvekten av de som har stemt, mener at man bør ha personlig erfaring med ett produkt før man uttaler seg. Igjen, for meg blir en uttalelse lite troverdig når den baserer seg på alt annet enn personlig erfaring.
mvh
Karma skrev:Hva skal så resultatet av denne avstemning brukes til? Valg av ny ledelse for forumet?![]()
Folkeskikk 8) Ellers gjelder det å synse i vei, og begrunne synsingen.Endre Askeland skrev:Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.
Peter skrev:Ellers gjelder det å synse i vei, og begrunne synsingen.
Enig i at førstehåndskjennskap til et produkt en uttaler seg om er å foretrekke.Endre Askeland skrev:Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.
For å ta ett eksempel.
Du er jo litt redd for personer som har onde hensikter, skal komme å lytte til ditt oppsett, og gi det negativ omtale.
Hvis det blir satt ut en påstand her på sentralen om at Gaia bare produserer lyd, at den ikke er i stand til å engasjere og formidle musikk.
Da vil jeg si at dette er en drøy påstand. For meg vil denne påstanden ikke være troverdig hvis den kommer fra personer som ikke har personlig erfaring med Gaia.
Det gleder meg at hovedvekten av de som har stemt, mener at man bør ha personlig erfaring med ett produkt før man uttaler seg. Igjen, for meg blir en uttalelse lite troverdig når den baserer seg på alt annet enn personlig erfaring.
mvh
De som skal kjøpe et produkt kan da lese sjøl, så det er jeg ikke enig i. Det er brukererfaring/lytteerfaring som gjelder.Proffen skrev:Enig i at førstehåndskjennskap til et produkt en uttaler seg om er å foretrekke.Endre Askeland skrev:Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.
For å ta ett eksempel.
mvh
MEN; jeg vil da påstå at en er berettiget til f x å mene at et produkt kan være verdt å sjekke nærmere, ut fra hva en har lest eller hørt (fra andre)..........
mvh
Proffen
Det kan oppfattes som synsing. Kan du begrunne? Kjenner du de "enkelte" du snakker om? Nei, tenkte meg det jaEndre Askeland skrev:Her er desverre enkelte altfor flink til akkurat dette.IMO
Jeg har en liten «misstanke» om at vi legger litt forskjellige ting i begrepet «synsing» ...Endre Askeland skrev:Her er desverre enkelte altfor flink til akkurat dette.IMO
Peter skrev:Ellers gjelder det å synse i vei, og begrunne synsingen.
Jeg, derimot, vil ikke ha hififascisme.Endre Askeland skrev:Jeg håper at denne tråden kan vise oss hvilke kunnskaper vi ønsker at en person som omtaler ett produkt eller ett oppsett her på sentralen, bør ha.
Vidar P skrev:For å støtte Endre litt her da; samtidig som jeg er svært skeptisk til rigiditeten i og kanskje bakgrunnen for utsagnene om "krav til kunnskap"; så er det kanskje en gyldig mildere versjon av denne... hififascismen?.. som i og for seg er et lite poeng, og det er at vi bør alle være litt varsomme med å være altfor lempfeldig med å enten skryte overmåte av, eller rakke overmåte ned på produkter; især om vi ikke er veldig godt kjent med de. Det blir tross alt lest av mange, og det er god skikk å moderere seg.
Det betyr imidlertid ikke at man skal være nødt å være enig med andre, som har lengre erfaring med produktet.
Overmåte skryt eller overmåte negativ omtale (som ikke er generelt berettiget) vil kunne påvirke folkemeningen om et produkt, som uvilkårlig vil kunne være til skade for enten den slaktede produsent, eller konkurrentene til den overoppskrytte produsent.
Om dette er hva Endre forsøker å si, så er jeg enig. Om han mener å si at folk ikke skal uttale seg med mindre de alle har havnet på samme konklusjon, og det ikke er rom for personlige oppfatninger og diskrepanser i opplevelser, så er jeg ikke enig.
Mvh Vidar P
Hvem skal lage fasiten ;DRhesus skrev:Vi kunne jo sett for oss en slags kunnskapstest, der de medlemmene som ikke klarer kunnskapskravet blir redusert til annenrangs medlemmer, og slike får ikke svare på postinger. De kunne kanskje allernådigst få lov til å stille noen spørsmål......men bare kanskje.
Sånn ca. er det allerede....på en måte.Rhesus skrev:Vi kunne jo sett for oss en slags kunnskapstest, der de medlemmene som ikke klarer kunnskapskravet blir redusert til annenrangs medlemmer, og slike får ikke svare på postinger. De kunne kanskje allernådigst få lov til å stille noen spørsmål......men bare kanskje.