Krav til kunnskap?

Hva skal vi kunne forvente fra personer som uttaler seg om produkter/oppsett innenfor hobbyen vår?

• Jeg har hørt ett rykte, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

Stemmer: 0 0.0%
  • Jeg har lest om produktet, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

• Jeg har snakket med noen som har hørt produktet, derfor vet jeg nok for å kunne uttale meg.

• Jeg har vært på messe og hørt på produktet, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

• Jeg har vært på messe og hørt på produktet i 15 sekunder gjennom døråpningen før jeg gikk videre, de

• Jeg har hørt på produktet i demo-rommet i butikken, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

• Jeg har hørt produktet flere ganger hjemme hos en bekjent av meg over lengre tid, derfor vet jeg nok

• Jeg har tidligere eid produktet, og derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

• Jeg eier og bruker produktet i eget oppsett, derfor vet jeg nok til å kunne uttale meg.

• Jeg liker å synse, derfor tror jeg at jeg vet nok til å kunne uttale meg.

• Jeg tillater meg å mene noe om det meste, men forsøker å være litt ydmyk når det handler om noe jeg

• Jeg tillater meg å uttale meg om det meste, men jeg er opptatt av å legge frem bakgrunnen for min på

• Totalt antall stemmer
    0
J

Janpe

Gjest
Jeg mener at tråden burde hete Krav til erfaring. Gjennom erfaring får man kunnskap. Erfaring i dette henseende ville være personlig erfaring med de produkter som diskuteres. Over tid i kontrollerte og kjente omgivelser. Det er f. eks. ikke nok å stikke hodet innom et rom på en messe og utifra det komme med uttalelser. Det er ikke riktig overfor utstiller eller overfor de man skal gi et råd til.

Videre bør man kjenne sin besøkelsestid i tråder hvor ens eget erfaringsgrunnlag er spinkelt, dette krever en god del selvinnsikt. Noe som jeg mener er mangelvare her på HFS.

Men alt er som vanlig debattert tidligere her på forumet, som stort sett alle tråder og temaer. Og, det kommer svært lite ut av dem. HFS er ett egnet sted for dem som gjerne ønsker å få skryt for eget system, som er selvoppnevnte besserwissere og bruker HFS som et utstillingsvindu for hva de har samlet sammen. Hifi er ikke som med biler, det er ikke en kjeft som vet hva du har før du viser det frem og skriver om det her.

Jeg tro at alle vi einstøinger med musikk og lyd som hobby hadde vært tjent med en bedre HFS, men jeg tviler på at vi får det til. Håper at jeg tar feil selvsagt.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg tror nå at jeg forstår trådstarters hensikt med tråden selv om "undersøkelsen" ikke gir særlig mye nyttig info. Man ønsker at folk skal ha en viss praktisk erfaring med et produkt før man uttaler seg? Greit nok. Spørsmålet er da om det motsatte er et vanlig problem her inne? Tror ennå ikke jeg har sett en post der en deltaker hevder bastant at noe spiller dritt fordi han har lest det?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Sp.målet er da: Hvor skille går mellom kunnskap og erfaring, og når er de gyldige?

Jeg føler at kunnskap og erfaring like gjerne kan følge hverandre som å motstride hverandre.

Vidar

J

Janpe

Gjest
Kunnskap og erfaring må følge hverandre hvorav kunnskapen er en konsekvens av erfaringer man gjør eller har. Disse begrepene ekskluderer ikke hverandre men det ene følger av det andre. Derfor mener jeg at tråden burde hete Krav til erfaring.

Men, det er nærmest utopisk at denne tråden fører til noe som helst. Trådstarter hadde en god idè, men jeg er ikke optimistisk mht om dette fører HFS inn i et mer opplysende og bedre spor. Bygget på saklig argumentasjon som begrunnes ut ifra håndfast viten. Ut fra erfaringer!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.861
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så er vi skrudd sammen forskjellig alle sammen. Noen trenger lang erfaring for å tilegne seg god kunnskap. Noen trenger kortere erfaring for å tilegne seg samme kunnskap.

Noen er jo også selvopphøyede orakler.
Atter andre har sine egne Orakler som sier hva de skal mene.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
De to svaralternativene som har fått flest stemmer forutsetter at vedkommende har eid produktet selv. Ofte kan årsaken til ikke å eie et produkt være at man vet noe om det. Det finnes mye dritt å få kjøpt for mye penger, og det er definitivt folk som evner å skille ut en del av skitten mellom kamelene.

Representantene for de to gruppene som har fått flest stemmer uttaler seg imidlertid ofte og meget bastant. Gjengangeren er at det de selv eier er i særklasse gode produkter og det er sjelden rom for at andre debattanter skal kunne komme og mene noe annet. Spesielt hvis produktene er veldig dyre vil det være vanskelig å kunne mene noe om de aktuelle produktene dersom det ikke tilfeldig vis skulle være skamskryt. Mange ellers saklige debattanter har til og med fortalt meg om episoder der de faktisk har fått mer eller mindre konkrete trusler fra bransjeaktører med interesser i de aktuelle produktene de har uttalt seg om.

Da begynner jeg å lure på troverdigheten til den gruppen som akkurat nå utgjør 46,2% av denne avstemningen.

Til trådstarter så ser jeg at din fremferd på forumet til tider leder deg inn i denne 46,2%-gruppen, men det er ikke med overlegg fra min side, eller ment som noe personlig angrep fra min side. Grunnen til at jeg tar opp dette er at en stor del av de som tilhører denne gruppen daglig stiller spørsmål ved troverdigheten til alle som ikke er enige med dem. Det er heller ikke uvanlig at forsøk på seriøs og saklig underbyggelse av argumentene blir fulgt opp med alt fra idiotforklaring og mistanker om agenda til beskyldninger om å ødelegge ben debatt.

Med andre ord kan det se ut til at dette er en gruppe mennesker som bruker en rekke maktmidler for å beseire saklig argumentasjon. Jeg kan ikke helt se at dette i praksis forener seg med kunnskap.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
He he....utrolig hva man kan diksutere....

Synes alle skal få lov til å uttale seg jeg....
Jeg har lært utrolig mye her på forumet av folk som har svært tynn erfaring med komponenter, men masse teorikunnskap.
Jeg har fått masse gode tips fra folk som har masse erfaring med hifi, men knapt teorikunnskap i det hele tatt.
Jeg har kjøpt mye utstyr basert på tester og 3 parts omtaler - og kan vel ikke si at jeg synes det har vært så dumt...

Så for meg så betyr det absolutt ingen ting hvem som kommer med "Du må huske på at den forsterkeren har veldig lav inngangsimpedans og det kan være lurt å ta hensyn til dette da du kjøper preamp". Det er riktig uansett. Og hvis jeg da spør hvorfor det er et problem - og får et godt teoretisk svar på det av en som kun har radio på kjøkkenbordet - så synes jeg det er helt topp.

Og hvis noen sier at dette kan funke bra alikevel - fodi han har prøvd dette og det spilte utrolig bra...ja så løfter jeg blikket, og ser på hvem som sier det...også tenker jeg kanskje..."joda han har skrevet mye fornuftig før, og det virker som han har god greie på hva han driver med" jeg tar sjansen - eller så tenker jeg kansje "jævla hjernevaska idiot - skal det aldri komme et fornuftig ord ut av hodet på deg..." - hvorpå jeg ikke tar rådet til etterretning - og prøver å formulere meg en smule mer diplomatisk på nettet. Eller kanskje - joda du har nok rett i det - men jeg liker ikke den lyden du liker - så da tror jeg nok jeg prøver noe annet alikevel!

Jeg snakket nylig med en av "målemafiaen" om en lignende problemstilling. Og hans erfaring var at mange ofte hørte riktig - ,men at årakene ofte ble mistolket. Og som jeg har nevnt tidligere - så synes jeg dette er det mest spennende området å diskutere for å lære mer. Jeg tror nemlig forklaringen på luftig topp, god kropp i lydbildet, god presisjon ligger i forhold som spredningskarakteristikker, dempingsfaktor, S/N ration, frekvensrespons osv, osv....

Mvh
OMF

K

knutinh

Gjest
Endre Askeland skrev:
Ikke positivt for sentralen hvis det er en gjengs holdning at det er OK å vri og vrenge på det som blir skrevet her, slik at det passer inn i ditt bilde. Jeg håper det ikke er slik. Det er ikke positivt for sentralen at enkelte tillegger andre medlemmer meninger og ytringer som de ikke har satt frem selv. Dette er synd.
Interessant. Følgende meningsutveksling fant sted i en annen tråd en tid tilbake*):

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19076.msg365085.html#msg365085
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19076.msg365196.html#msg365196
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19076.msg365200.html#msg365200
Endre Askeland skrev:
knutinh skrev:
Endre Askeland skrev:
knutinh skrev:
Endre Askeland skrev:
Den eneste som jeg har sett i denne tråden som har oppfordret til bråk hvis man er uenig med en annen, det er du.
Når jeg kommer med konstruktiv kritikk eller spørsmål rundt metode så blir det ofte bråk. Kan man dermed si at jeg oppfordrer til bråk?
For min del, så kan du bråke så mye du vil.
Poenget mitt er at du kom med ganske direkte beskyldninger og ikke kunne vise til noe.

-k
Der er vi ikke enige.
Gjelder disse reglene også deg? Eller er det bare vi andre som skal forholde oss til forslagene du setter fram som forslag for å gjøre hifisentralen til et positivt sted?

Satt på spissen: Er det fritt frem for Endre Askeland å "tillegge andre medlemmer meninger og ytringer som de ikke har satt frem selv", så lenge det tjener den gode sak, men kardinalsynd om noen andre skulle gjøre det? I så fall, hvordan vet vi om vi er på "den rette side", og må følge den ene eller den andre regelboka?

-k
*)Jeg har etter beste evne prøvd å hente inn de postene som jeg tror er relevant for diskusjonen her inne. Jeg er et feilbarlig menneske, og dersom jeg har oversett noe eller tar feil så beklager jeg det på forhånd.

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Snickers-is skrev:
Med andre ord kan det se ut til at dette er en gruppe mennesker som bruker en rekke maktmidler for å beseire saklig argumentasjon. Jeg kan ikke helt se at dette i praksis forener seg med kunnskap.
:-*

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
Knutinh: Jeg har aldri sett deg oppfordre til bråk, men jeg har sett du har motsagt mange meninger, som oftest med henvisninger til saklig bakgrunnsdokumentasjon med påfølgende bråk.

IMO så er feilen å forsøke å kneble deg fordi dine meninger ikke passer motdebattantene, og den er det tross alt ikke du som begår.

Forøvrig: Begynner det ikke å bli vel åpenbart at man ikke ønsker at hvem som helst skal ha lov til å uttale seg i alle tråder?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
De som ergrer seg over mest over å bli motsagt av kunnskapsløse newbs kan jo vurdere å starte et eget forum. Dedikert webspace og s/w koster ikke mer enn et par WBT plugger i året og modereringsjobben blir jo ikke allverdens heftig når bare 5-6 personer kvalifiserer til medlemskap. Win/win løsning det vel?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.359
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snickers-is skrev:
Forøvrig: Begynner det ikke å bli vel åpenbart at man ikke ønsker at hvem som helst skal ha lov til å uttale seg i alle tråder?
Synes vel dette er å sette ting litt på spissen....
Som alle andre steder er det delte meninger om alt - og at en håndfull mennesker er kritiske til "ny teknologi og andre innfallsvinkler" rettferdiggjør ikke bruken av slike uspesifiserte antydninger i mine øyne.

Som bransjeaktør og forkjemper for ny teknologi så må du tåle litt ekstra motstand og ståhei - (og det synes jeg du takler bra - bare så det ikke er noen tvil om det! ;D)

Mvh
OMF

B

Back_Door

Gjest
Denne "meningsmåling" har da virkelig gitt et avgjørende mandat? Nå kan herr Askeland påberope seg å uttale seg på vegne av flertallet på dette forum.
Hadde denne "meningsmåling" vært utført før tråden om "Avalon Ascedant" ble startet, ville mye krangel vært unngått. Da kunne nemlig ikke f.eks. Vidar P vært så "oppsternasig". ;)

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Flertallet av den ene prosenten som har brydd seg med å svare vel?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg håper virkelig ikke at denne "meningsmålingen", postet i en del av forumet som få er innom, med uklar og ledende spørsmålstilling (det er flere spørsmålsformuleringer for samme sett av svar, og en av formuleringene adresserer tre av alternativene eksplisitt), skal få hemme forumdeltakernes ytringsfrihet når det gjelder å fremme sine meninger. Alle meninger vil uansett måtte vurderes i forhold til sin begrunnelse.

Kunnskap kommer i mange former, og selv ubegrunnede påstander kan vise seg å være korrekte. Det er jo nettopp evnen til å få flere meninger om et emne på banen og å diskutere dem for å oppnå øket kunnskap og klarhet som er styrken ved et forum. Hvis man ønsker å begrense meningsutvekslingen på et forum, så knebler man etter min mening forumets viktigste funksjon.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Karma skrev:
Hadde denne "meningsmåling" vært utført før tråden om "Avalon Ascedant" ble startet, ville mye krangel vært unngått. Da kunne nemlig ikke f.eks. Vidar P vært så "oppsternasig". ;)
Hehe. Sett i lys av den tråden, hvor jeg som kun hadde hørt Ascendant (førstegen.) hos en kompis endel ganger gjennom kun få år, og med kun en 3-4 forskjellige merker elektronikk; jeg skjønner ennå ikke at det ikke er grunnlag nok til å uttale seg om hva jeg personlig hørte de gangene. Dessuten snakket jeg jo ikke nedlatende om de; bemerket kun etpar momenter som bør være av interesse for aspirerende kjøpere.

Jeg skjønner ennå ikke det; jeg redegjorde jo til og med for mitt forhold til de; mine opplevelser med f.eks Avalon Ascendant har ført til at det er en høyttaler jeg har vurdert som ikke passende meg med mitt bruk; og slike innfallsvinkler må da visserlig være av verdi for de som søker å være så balanserte og objektive overfor et produkt som de selv hevder.

Velvel, den tråden ble stengt, og jeg skal ikke bruke denne tråden til å blåse liv i glørne igjen. Men jeg vil ikke la meg diktere til å la være å mene noe i tråder, all den tid jeg faktisk mener noe, og har et relevant grunnlag for å mene det; og attpåtil redegjør for grunnlaget.

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
Vidar P:
Det er ikke alt som er like lett å forstå på dette forum (i første omgang) ;)
Personlig oppfattet jeg i hvert fall at timingen på denne meningsmåling ikke var tilfeldig.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Det var vel egentlig ganske åpenlyst.

Mr trådstarter ble ikke blid da noen hadde hørt Avalon og Edge, og ikke var overbegeistret. Metoden hans for vinne debatten var å så tvil om den andres erfaring med disse produktene. For å styrke sin egen posisjon ytterligere oppretter han en avstemming med utvalgte ledende/retoriske spørsmål som er ment å rekruttere andre til å dele hans syn. Det hele er en mer eller mindre ubevisst kamp om å få rett.

Det ser litt komisk ut når man bare observerer uten å engasjere seg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er akkurat det. Det ligger jo litt i kortene at når hifi er bygd på så mange forskjellige måter, og når folk har så forskjellige musikkpreferanser, forskjellige lyttevaner og forskjellig lydsmak, så vil det uvilkårlig bli forskjellige meninger om produkters evne til begeistrende ytelse; avhengig av ørene som hører.

Man kan ikke stemme seg vekk fra det.

Videre; det ligger vel nokså opp i dagen at f.eks jeg, som Naim-bruker med tilhørende lydmessige preferanser, ikke vil juble for en høyttaler som er såpass langt vekk fra Naim-lyden. Slikt må det være rom for her på HFS; det er mangfoldet her som er berikelsen og som gjør at vi i det hele tatt liker å være her :)

Edit; dette er vel en debatt trådstarter ikke ønsket her i tråden, beklager det. Den røde tråden er imidlertid å finne i at det er vanskelig å tolke noe som helst ut ifra hvor mye en person har hørt et produkt; meninger er subjektivt fargede uansett.

Mvh Vidar P

N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Edit; dette er vel en debatt trådstarter ikke ønsket her i tråden, beklager det. Den røde tråden er imidlertid å finne i at det er vanskelig å tolke noe som helst ut ifra hvor mye en person har hørt et produkt; meninger er subjektivt fargede uansett.

Mvh Vidar P
Godt mulig, men vedkommende har jo nærmest tryglet om den skal komme ved å lage en slik avstemming etter en tråd som den der noen var så frekke at de ikke genierklærte en Edge/Avalon-kombo.

U

utgatt60135

Gjest
Men jeg synes det var litt rart at ikke generasjonen ble avklart. Jeg kan ikke huske at det sto noe om hvilken generasjon Vidar har hørt og om hvorvidt Endre mener nyere generasjoner "blomstrer" mer. Det er vel viktig?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sonicfrontiers sa vel ganske klart at det var 1.generasjon. Og at han hadde vanskelig for å forstå at nyere generasjoner skulle være så veldig annerledes. Jeg har ikke nok greie på Avalon til å vite noe særlig om generasjoner, så for meg er det ikke naturlig å mene noe om hvor viktig det er.
Det må da for fillern være lov å uttale seg om hvordan man opplever et produkts lydkvalitet når man har hørt det endel, uten å ta høyde for å måtte høre alle generasjoner, som kanskje kan være annerledes! Jeg har snakket om den Avalon-høyttaleren jeg har hørt mye, ingen andre. Er den tabu å snakke om den da? Har en produsent lansert et produkt (som er så svakt at neste generasjon er uendelig mye bedre) så må de søren meg finne seg i at folk omtaler det.

NB: jeg uttalte meg om mine opplevelser med denne 1.generasjons Ascendant, hva som skjedde med senere generasjoner har jeg altså ingen mening om, og har følgelig ikke uttalt meg om. Om de er blitt mye bedre, så er det bra.
Imidlertid har jeg også hørt en annen og dyrere Avalon-høyttaler på enda dyrere Edge elektronikk (på Trondheimsmessa), og denne hadde en god del av de samme karaktertrekk i mine ører. Som også Sonicfrontiers sa i tråden.
Men det var altså på messe. Så det teller neppe.

Mvh Vidar P

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det virker som om noen er mer hårsåre enn andre når det blir påpekt at de kanskje ikke sitter med en allmenngyldig fasit.

Jeg skal ikke uttale meg om Avalon eller Edge, dette er helt sikkert gode produkter. Men folk har forskjellig smak og behag, også forskjellig hørsel. Men den største faktoren er vel rommet anlegget er plassert i. Det kan spille guddommelig i min stue, mens det kan låte dritt hvis samme anlegg blir plassert hos naboen (for å sette det litt på spissen). Derfor burde nok "erfaringsråd" når det gjelder høyttalere spesiellt bli tatt med en klype salt, og det beste rådet er å prøve å få de på hjemlån. Selvsagt kan man lese seg til noen faktorer (spredningskarakteristikk, Q-verdi..) som gjør at man kanskje vet litt mer om høyttaleren vil funke hjemme hos seg selv.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Peter skrev:
Det virker som om noen er mer hårsåre enn andre når det blir påpekt at de kanskje ikke sitter med en allmenngyldig fasit.
Mulig jeg misforstår deg nå; men om du mener at jeg søker å gi inntrykk av å sitte på en allmenngyldig fasit, så er det helt feil oppfattet. Jeg har ikke påstått noe som helst om hva som er fasit eller ei vedr Avalon; men simpelthen kommentert etpar aspekter ved lyden av de jeg har hørt, slik jeg opplevde den.
Slik jeg ser det, så er det andre som har slengt fasit på bordet foran meg; og sagt at det jeg hører er feil, her er fasit! Det protesterer jeg forbeholdent på. Naturlig nok.

Sågar har jeg utbrodert til fulle (i Ascendant-tråden) om at dette nok er romavhengig, elektronikk-avhengig og avhengig av smak og behag. Så noen fasit sitter nok ikke jeg på, det er jeg helt klar over :)

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
837
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Peter skrev:
Mulig jeg misforstår deg nå; men om du mener at jeg søker å gi inntrykk av å sitte på en allmenngyldig fasit, så er det helt feil oppfattet. Jeg har ikke påstått noe som helst om hva som er fasit eller ei vedr Avalon; men simpelthen kommentert etpar aspekter ved lyden av de jeg har hørt, slik jeg opplevde den.
Slik jeg ser det, så er det andre som har slengt fasit på bordet foran meg; og sagt at det jeg hører er feil, her er fasit! Det protesterer jeg på. Naturlig nok.

Sågar har jeg utbrodert til fulle (i Ascendant-tråden) om at dette nok er romavhengig, elektronikk-avhengig og avhengig av smak og behag. Så noen fasit sitter nok ikke jeg på, det er jeg helt klar over :)
Det var ikke deg jeg siktet til, men trådstarter ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det rimet bedre med min oppfattelse av situasjonen også ja :)

Beklager misforståelsen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Dersom det eneste kravet til kunnskap var leseferdigheter så tror jeg vi hadde kommet svært langt. På den adre siden så er det vel altids noen som bare skal lese/tolke ett og alt i værste mening. Hvor langt kommer vi, når selv forsøk på å oppklare meningsinnholdet i innlegg, blir sett på som en provokasjon? Hvor kommer dette angstbitterske åket i fra?

mvh
KJ

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
KJ skrev:
Dersom det eneste kravet til kunnskap var leseferdigheter så tror jeg vi hadde kommet svært langt.
Helt enig. Det virker jo som om det er dette punktet brukerne virkelig sliter med.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Derfor kan det jo være greit at avsender er tydelig, og at mottaker tar forbehold om misforståelser.
Leseferdigheter er en ting; men også evnen til å uttrykke hva man mener er forskjellig; og misforståelser vil oppstå, enten man vil det eller ei :)

Mvh Vidar P

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.683
Torget vurderinger
2
Noen vet litt om noe.

Noen vet mye om noe.

Men ingen kan vite alt om alt.

Også er det meg da.........som tror at dette er heller ikke en av trådene som går inn i HFS historien blandt de største og viktigste.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Utrolig interessant å se hvordan en del debatanter klarer å totalt fjerne seg fra temaet i tråden. Anbefaler debatanter som ikke er i stand til å holde seg til temaet i tråden, å stoppe med poste innlegg som ikke holder seg til temaet. Start en ny tråd der du kan få utløp for det som tynger ditt hjerte.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Endre Askeland skrev:
Utrolig interessant å se hvordan en del debatanter klarer å totalt fjerne seg fra temaet i tråden. Anbefaler debatanter som ikke er i stand til å holde seg til temaet i tråden, å stoppe med poste innlegg som ikke holder seg til temaet. Start en ny tråd der du kan få utløp for det som tynger ditt hjerte.

Hva svarte DU på denne undersøkelsen ? Bør det være krav til kunnskap og hvilken kunnskap skal dette være ?

Og hvis det er et "krav" hvem skal isåfall håndheve og gi medlemmer her inne en meningsberettigelse ifht den kunnskapen de måtte besitte ??

Jeg er sikkert naiv, men synes det hele blir litt for firkanta og rart... Bedre med et stort mangfold , enn et tomrom som kan få en endetarm til¨å rødme... 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Og hvis det er et "krav" hvem skal isåfall håndheve og gi medlemmer her inne en meningsberettigelse ifht den kunnskapen de måtte besitte ??
Det ligger jo temmelig opp i dagen. Spør du meg iallefall :)

Mvh Vidar P

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Den videre utviklingen av tråden skal bli interessant å følge med på. Vi har en god start :p

Det er ikke lenge siden det gikk en tråd på sentralen der trådstarter tilslutt ba Høvdingen om å stenge tråden fordi debatantene viste manglene evne til å holde seg til temaet i tråden, men i stedet kom med mye OT.
Høvdingen har flere ganger gått inn i diskusjoner å oppfordret debatantene til å diskutere sak, ikke personer eller andre utenforligende hjertesaker.
Denne tråden har vel utviklet seg til å bli en standard tråd som vi ser mange av på sentralen. Man diskuterer saklig og sak over 3-5 sider, men så er det plutselig tomt for konstruktive tanker inne i hodet på enkelte debatanter. Når denne tomheten oppstår inne i hodet, ser vi en klar tendens til at tråder totalt begynner å fjerne seg fra temaet.
Så lenge man ikke er i stand til å vise respekt for trådstarters tema i en tråd, bør man vise respekt ovenfor de som ønsker en saklig utvikling av tråden og som konsekvens, holde seg borte fra tråden.
Usaklig opptreden på sentralen har vi mange eksempler på, og dette har desverre medført at enkelte medlemmer velger å holde seg borte fra sentralen.
Her har vi en kjedelig sak på sentralen nå om dagen der o.ms har valgt å trekke seg pga av useriøs opptreden fra enkelte medlemmer.

Dette er en trist utvikling. :'(

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
For meg kan denne tråden og hele spørreundersøkelsen oppsummeres i denne enkle setningen:

Skal vi akseptere mangfold i ytringene på HFS?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.781
Sted
Østfold
Nei da, som kjent har jeg jo ingen skjulte interesser annet enn å frata folks glede over musikk og reklamere for egne produkter.

S

slowmotion

Gjest
God morgen folkens! Da har jeg fått i meg litt kaffe,
og har samtidig lest hele denne tråden fra begynnelse til slutt.
Jeg har dog ikke giddet å stemme, da jeg stort sett anser slike avstemminger som unyttige.

Til Snickers:
Selvfølgelig skal vi akseptere mangfold i ytringene på HFS.
Det er jo, etter min mening, hele poenget med sentralen!
Derfor mitt naive spørsmål, da jeg anså svaret som selvklart...

;)

Topp Bunn