Kresen nygebynner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.926
    Antall liker
    5.965
    Torget vurderinger
    2
    Det er faktisk dette tilsvaret som startet den dårlige stemningen, og Gunnar har all rett til å si sin mening om et produkt. Han angrep ingen person, og selv om enkelte har negative meninger om et produkt, så er det ikke tillatt å svare med personangrep.

    Nå anser jeg forøvrig denne "kranglingen" som avsluttet, og jeg har tatt bort fire innlegg på siste siden. La oss holde temaet til platespillere.

    Mvh
    Høvdingen
    Usikker på hvorfor du sier det til meg, da dette var litt av poenget mitt...
    Tror vel Høvdingen misforstod aldri så lite.......
    Ingen misforståelse - jeg brukte sitat for å vise at jeg ikke var alene om å mene hva som var starten på den dårlige stemningen. Uansett, la oss la dette ligge.
     

    olaps

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.619
    Antall liker
    161
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    a) For en vinylnybegynner, dersom han vel og merke er rimelig sikker på at han skal oppgradere videre, ville jeg faktisk kjøpt et ekstra godt drivverk til f eks halve budsjettet (mao 2-4000 kr mer enn hva som kanskje er nødvendig ift til de andre komponentene). Deretter kjøpt arm og PU ift det det opprinnelige budsjettet tilsa, det samme med RIAA. En "sprekk" på 2-4000 kr var tydeligvis ikke spes kritisk ifølg trådstarter...........
    Har selv byttet ut mye i anlegget gjennom årene, og det har tidvis vært mye "skjevheter"; men det har totalt redusert antall bytter og gjort hele byttekarusellen mer kostnadseffektiv (om det er ordet å bruke).

    b) Kommer ikke med noe konkrete forslag til komponeneter, men ville absolutt gått for remdrevet drivverk. For musikkens skyld :)
    a) Vel, livet kan vere innfløkt. Eg slit no med motivasjonen for å byte pickup, etter å ha sett på ein Denon 103 (kostar ca 2500 kr) i min vinylrigg som elles har ein gatepris på langt over 100 kkr. No let 103 godt i billegare spelarar også, men han let hysterisk godt der han er no. Så sjølv om eg er einig i prinsippet, er det all grunn til å halde kostnadsfordomane for seg sjølv.
    b) Og så har eg ein spelar der eg fekk sjansen til å prøve ut både reimdrift og ein meir sær mellomhjulsløysing. Sjølv om svinghjul og tallerken til saman vog nær 20 kg, var det ei vesentleg forbetring ved å gå frå reimdrift til "rimdrive". Og så likar eg svært godt DD....

    Det er sikkert lurt å gjere sine eigne erfaringar.
    Å gjøre egne erfaringer er alltid fornuftig Arve, på alle plan i livet forsåvidt :)
    Mht min anbefaling for reimdrift, er det altså basert på MINE erfaringer, har både hatt og hørt massevis av gode reimdriftspillere. Har hatt (og har to), og hørt, endel DD-spillere og aldri blitt spes imponert.
    Mht mellomhjulsspillere er jeg blank!
    Men uansett, matching er jo essensielt her også, det er tre elementer (om man kan si drivverket er bare ett element) som skal passe ihop, og som nybegynner kan det jo være litt riski å "sy for mye" sjøl :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.008
    Torget vurderinger
    23
    Mellomhjulsspiller er som å gå inn i bokseringen dmed Ali; "Let's get ready to rummmmmmmmble!!!"
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Rart det der, for meg er dette utrolig lekkert (nesten siklelekkert) og den spilleren kunne vært centerpiece i min stur/anlegg.
    Om min kjæreste eller andre jenter hadde sett den....ÆSJ....
    Hifi er ikke lett!

    Om vi ikke fighter med våre bedre halvdeler for å få ting inn i stuen, så fighter vi her inne! :)
    Glad jeg har det enkelt i så måte...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.858
    Antall liker
    8.173
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Rart det der, for meg er dette utrolig lekkert (nesten siklelekkert) og den spilleren kunne vært centerpiece i min stur/anlegg.
    Om min kjæreste eller andre jenter hadde sett den....ÆSJ....
    Hifi er ikke lett!

    Om vi ikke fighter med våre bedre halvdeler for å få ting inn i stuen, så fighter vi her inne! :)
    Glad jeg har det enkelt i så måte...
    Viktigare enn matching mellom høgtalar og rom, er matchinga mellom den audiofile og dei andre i heimen. Hugs: Få godt tak i lillefigeren....
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Min bedre halvdel er kjempeglad i både vinyl, rør og selv Cornwall.

    Har mitt eget rom oppe, men får likevel herje på i stua. ???

    Kanskje ho burde få roser og kjeks mer enn den ene gangen i året.. ;D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.409
    Antall liker
    11.519
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........................
    Yamaha PF800 er likevel på tur til meg. ...
    Veldig stilig spiller!
    Litt av en klassiker faktisk.
    Hvis jeg hadde en slik ville jeg latt den være med original arm, for å holde en unik spiller i original stand for framtida. Ikke for lydmessig optimalisering, men den er kjent for å låte bra med originalarm, og jeg er litt sånn når det gjelder gamle ting. Jo lengre urørt, jo mer verdifull.
    Kunne faktisk tenkt meg å hatt en slik i familien. -Så hvis du noen gang....... :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    ........................
    Yamaha PF800 er likevel på tur til meg. ...
    Veldig stilig spiller!
    Litt av en klassiker faktisk.
    Hvis jeg hadde en slik ville jeg latt den være med original arm, for å holde en unik spiller i original stand for framtida. Ikke for lydmessig optimalisering, men den er kjent for å låte bra med originalarm, og jeg er litt sånn når det gjelder gamle ting. Jo lengre urørt, jo mer verdifull.
    Kunne faktisk tenkt meg å hatt en slik i familien. -Så hvis du noen gang....... :)
    En noobie som meg fortjener kanskje ikke noe så flott som første spiller. ;D

    Har jo lest flere tråder nå, der folk foretrekker den foran både mye dyrere og nyere greier.
    (Ja, jeg vet PU, riaa, nostalgi og subjektivitet spiller inn her, men det er likevel trivelig lesning). Best å helgardere seg her inne. :)

    Hvis jeg får til spilleren skikkelig, og vinyl er for meg, kan jeg ikke seg for meg å selge den.

    Hvis jeg ikke trives med dette plinger det kanskje i innboksen din etterhvert. :)
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    2.874
    Sted
    Kongsberg
    Hva med Doxaen...
    Syntes den fikk så lunken mottakelse her når jeg nevnte den, så jeg fikk for
    den litt billigere som har fått veldig mye skryt her på sentralen. Er jeg teit?
    Hei.

    Jeg har ikke hørt Doxa 010 RIAAen selv, men har forstått at den har en del
    trofaste følgere (som ofte er musikere - snarere enn hifinerder - noe som kan
    forklare hvorfor det er såpass lite om produktet her inne på HFS).

    Uansett bør dette være et bedre - og mer påkostet - produkt enn MFen.

    Vi får håpe det er noen der ute i HFS-land som har erfaring med dette produktet
    - og som er villig til å dele av denne erfaringen med resten av oss.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Litt info om spilleren:

    [h=4]Description[/h]The PF-800 is so close in performance to the PF-1000 that it may be the only turntable in this class that can rival it.
    There's the same emphasis on performance over gadgetry, although like the PF-1000 it does incorporate an automatic arm lifter mechanism that goes to the trouble of lifting the arm at the end of the record and shutting off the motor for you.
    And it also shares such advanced features as the dynamic balance twin-pipe straight tonearm, Double Float Suspension System, two-piece platter, and everything else that matters.
    There's also the same attention to style and detail that separates this remarkable turntable from the ordinary.
    Indeed, to make the PF-800 an attractive alternative to the PF-1000, we substituted zinc for gun metal as the material for the inner platter, which allowed us to retain the same outstanding vibration-damping characteristics.
    And instead of real American walnut, we finished the cabinet in striking black, which elegantly complements the popular black finish component systems preferred by many audiophiles.
    That's it. So the choice is yours. We couldn't make it, so we made the PF-800 in the PF-1000's tradition of uncompromising audio performance.
    [h=4]Specifications[/h]Drive system: belt drive
    Motor: FG servo DC motor
    Platter: 0.86kg zinc (inner), 1.63kg aluminium (outer)
    Speeds: 33 and 45rpm
    Pitch control: more than +-6%
    Signal to noise ratio: better than 80dB
    Wow and flutter: less than 0.028% WRMS
    Arm type: dynamic balance, twin pipe arm tube
    Effective length: 222mm
    Overhang: 16mm
    Offset angle: 23 degrees
    Cartridge weight: 2 to 11g
    Cartridge: MC-705 MC type
    Output: 0.3mV
    Tracking force: 1.7g (+-0.5g)
    Cartridge weight: 4.3g
    Dimensions: 473 x 154 x 376mm
    Weight: 13kg
    Link: Yamaha PF-800 Manual - Belt-Drive Turntable - Vinyl Engine

    Jaggu ingen lek å finne hengsler til denne..
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Ser riktig så flott ut, men det spiller litt kaldt, hult og med litt lite bass. Trenger jeg ny PU tro..? :p

    Den som står på nå er en Ortofon OMB 10: Ortofon OMB 10

    RIAA er en Musical Fidelity L-VPS II.

    Tipper jeg burde prøve en skikkelig PU aller først?

    Kan Ortofon Exact funke? Finnes det bedre PU-er til prisen som spiller med litt fylde, dynamikk og driv. Oppløsning og mikrodetaljer er jeg ikke like opptatt av.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Eller er det bare remastern av Master of Reality som er litt kjip? Roger Waters spiller ihvertfall meget overbevisende. Hadde frysninger og kjempeglis flere ganger på de to første låtene. ;D

    Angående spilleren, så fungerer alt tilsynelatende som det skal.

    Støvdekselet er orginalt, og har noen små riper, men det er vel nesten en selvfølge.

    Fjæropphenget(?) fungerer aldeles perfekt. Det kjennes ut som hele skiva flyter på luft.

    Bryteren som veksler mellom 33/45rpm fungerer utmerket.

    "Tracking force" var veldig enkel å justere med digital nålevekt. Den var innstilt på rett over 1 gram når jeg monterte den. Med så lite trykk gikk et parti på en The Who-låt i loop 10-15 tganger. Prøvde så 1.7, som er anbefalt på denne billige PU-en, men da synes jeg disse sjarmerende poppelydene ble litt høye?

    Spiller nå med 1.5g, og tror det er greit..?

    Får ikke sjekket antiskate, siden jeg ikke har ei plan plate. Det selges vel på vanlige platebutikker?

    Men det beste av alt: Spilleren stopper og armen går opp når plata er ferdigspilt! ;D
    Dette er jo helt fantastisk på teknologi fra 1986!

    Alt i alt tror jeg at jeg har fått en nærmest strøken PF800 for skarve 2800 kroner inkl. frakt!

     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    2.874
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Looking good! (Fikk du ordnet "fjærstyret") ?

    Yamaha PF-800 er vel rimelig nøytral, Ortofon OMB-10 er litt lys og MF L-VPS II er litt lys, så tilsammen
    kan kanskje dette bli litt "lett". Klipch Cornwall bidrar også med litt ekstra i toppen (og i bunnen).
    Hvilken forsterker(e) bruker du?

    Som anbefalt tidligere i tråden; gå for en Audio Technica AT-120 eller helst en Audio Technica AT-440.
    Gode pickuper med litt ekstra varme og bra bassnivå, samtidig som de låter åpent oppover i frekvens -
    uten å låte hardt.

    - Pickuper fra Ortofon 2M serien (også Bronze) - vil klinge lysere og lettere enn OMB-10en du har nå
    ..(det kan være en ide å gi OMB-10 pickupen litt mer tid - om den har ligget ubrukt over lang tid).

    - Rega Exact 2 har en varmere klangkarakter, men spiller litt "muddy" i bassen og litt sløret oppover.

    ..En Ortofon Exact hadde kanskje vært midt i blinken! ;)

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Ganske usikker på hvilken fjær det egentlig er snakk om. I en sms skrev selger at han _trodde_ en fjær hadde hoppet av, og mente da det kunne være fjæra som presser nåla ned mot platen?

    Alt fungerer tilsynelatende som det skal, så jeg er ikke helt sikker.. :p

    Denne tråden gikk litt for fort en stakkar som nesten aldri har tatt i en platespiller før. Flott med oppsummering! :)

    Er det nevneverdige forskjeller på AT-440MLa mot den nyere MLb?

    Akkurat nå spiller jeg på Spendor SP100R2, men det blir muligens Cornwall fremover.

    Forsterker er en Teac AI-3000. Helt fantastisk sak som ikke låter hardt uansett volum. En virkelig undervurdert mutant, som er en av mine favorittforsterkere. Ulempene er størrelsen og utseendet. Den ser for så vidt fin ut, men passer ikke helt inn med verken platespiller eller høyttalere..

    Med mindre jeg møter større protester må det kanskje bestilles en AT-440. Er det sånn at jeg kan risikere for mye av det gode om jeg etterhvert kjøper et varmtklingende riaa?
     
    Sist redigert:

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    Hehe. Har ikke nå spesifikt i tankene. Noe med rør, kanskje? Liker rør.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    For en flott spiller du har der, rett og slett nydelig :) Gratulerer!!
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    For en flott spiller du har der, rett og slett nydelig :) Gratulerer!!

    Veldig trivelig med slike tilbakemeldinger! ;D


    Hvorfor har ingen nevnt Soundsmith Otello?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    2.874
    Sted
    Kongsberg
    Hvorfor har ingen nevnt Soundsmith Otello?
    Hei.

    SoundSmith Otello er en utmerket pickup - men - og det er et ganske stort men -
    den er kun utstyrt med en konisk stift. Det innebærer at den vil plukke opp mye
    mer overflatestøy - enn f. eks. en AT-440 med sin skarpere micro line eliptiske
    sliping - og de aller fleste andre pickuper i prisklasse med Otello.

    Vurderer du SoundSmith bør du absolutt gå opp til storebror Carmen som har en
    eliptisk sliping (6 x 17 μm). Da skal du eventuelt ha medium compliance (22 μm/mN)
    versjonen - til din og de aller fleste tonearmene på markedet.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ved omtale av AT440-serien er det greit å ta med betegnelsen. For selv om spec på de ikke er all verdens av forskjell, skal det ha skjedd ganske merkbare lydmessige endringer. Den første het AT440ML, som nok ble oppfattet som ganske lys i klangen. 440MLa ble mer musikalsk og hadde en varmere klang (og ble ikke uten grunn vanvittig populær), men fortsatt temmelig nøytral klang.

    Den nye AT440MLb er temmelig ny på markedet, og er i forhold til feks Ortofon 2M Bronze varmere og mer oppløst; og mer behaglig å høre på. Mer musikalsk om man vil. AT440MLb er et godt steg opp fra den allerede deilige AT120Eb, som ikke er fullt så dynamisk og oppløst som storebror 440MLb, men AT120Eb er nesten uslåelig på pris ift lydkvalitet ut, imo.

    AT440MLb ligner faktisk ganske mye på Ortofon 2M Black i lydsignatur; med en utrolig god oppløsning og vannvittig god sporingsevne. Stiller du inn AT440MLb riktig så kan man nesten glemme IGD. Dette er det flere som sier, og den sporer alt jeg har testet med bravur! Fordelen med AT440MLb ift 2M Black er at den er vesentlig rimeligere, omtrent like god og kan brukes med litt tyngre armer.

    Og liker du AT440MLb så bør og AT150MLx ikke glemmes. Her får du alt 440MLb har, bare mer av alt; og fortsatt billigere enn 2M Black.

    AT440MLb vil jeg karakterisere til å være på den varme siden av nøytral. Trenger minst 50t innspilling og ikke for høy kapasitans i kablene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn