Det er vel også en av de tingene som måtte gå slik som det gikk. Men jeg vil argumentere at dette viser verdien av en velutviklet finansbransje, noe Detroit valgte å ikke benytte seg av, og altså stikk i strid med trådens hovedtema.Detroit erklærer seg konkurs. Trist for småfolket, selvsagt, veldig trist. Konsekvenser:
Most at risk under the bankruptcy case is the city's $11 billion in unsecured debt. That includes almost $6 billion in health and other benefits for retirees; more than $3 billion for retiree pensions; and about $530 million in general-obligation bonds.
Municipal-worker retirees are set to get less than 10% of what they are owed under a plan Mr. Orr disclosed last month.
Decision Day Nears for Detroit Bankruptcy - WSJ.com
Beslutningen ble nettopp tatt:
http://www.nytimes.com/2013/07/19/us/detroit-files-for-bankruptcy.html?hp
Nei, jeg vil si at mer av årsakene ligger i rasemotsetninger og "inner city rot". Detroit City har vært et katastrofeområde lenge. Middelklassen trakk ut til forstedene, småbyer som Auburn Hills og lignende, og Detroit sentrum ble mer og mer en spøkelsesby. På slutten av 1990-tallet var det fortsatt butikker som sto tomme med plater spikret foran vinduene etter at de hadde blitt plyndret og brent under raseopptøyene i 1968. I gatene regjerte narkotikabandene. Det er et av de skumleste stedene jeg noensinne har sett.Og alt dette på grunn av at bilproduksjonen ble outscoret til Asia.
Å ha store, negative effekter for et samfunn er en risiko man nødvendigvis tar ved å la en bestemt bransje være en svært stor del av økonomien der. Nå er ikke GMs fall noe som har skjedd over natten akkurat, men når man ikke i tilstrekkelig grad velger, kan eller våger å ta konsekvensene av at ting endrer seg så kan det bli temmelig ille. Det gjelder for amerikanske bilprodusenter som du er inne på, men også for det offentlige, som Asbjørn er inne på.GM må gjerne påstå at de skal hente inn det tapte i nye vekstmarkeder, men det de gjorde var å rasere delstater.
(jeg sa at det tok lang tid for GM å dø, men det skjønte du forhåpentligvis...)@nb
Nei, GMs fail tok lang tid. Da vi i sin tid startet GM Death Watch på The Truth About Cars, der jeg var skribent i noen år, så var det mange som lo hånlig over at vi dømte GM til døden. Etterhvert ble det tydelig for de fleste at det var uunngåelig, gitt hvor latterlig dårlig ledelsen i selskapet var. Men det interessante var å observere hvor vanskelig det var for ledende observatører i industrien å se at GM var dødsdømt.
GM Death Watch ble ganske beryktet etterhvert som tiden gikk.
Her er den første: General Motors Death Watch 1: GM Must Die | The Truth About Cars
Det ble etterhvert noen hundre av disse. Jeg oppsummerte, da skriften stod på veggen:
Editorial: General Motors Death Watch 258: Stein X. Leikanger’s “GM Politburo” | The Truth About Cars
Selv jeg, som er langt under middels interessert i biler per se har fått med meg dette, i det minste det siste. At de har vært irrelevante og blitt utkonkurrert i lang tid. Sånn sett er det jo fascinerende at ledelsen i selskapet ikke har skjønt det, eller har vært i stand til å høre på noen som har fortalt de det.Det var dypt deprimerende å oppleve dette fra innsiden - soleklar merkedestruksjon over hele linjen, og konsekvent satsing på feil hest ...
Vel, nå stod jeg midt oppe i det og meldte hva vi mente var feil, mens de fortsatt hadde anledning til å velge en annen kurs.Stakkars GM som ikke hadde Vreden og Nb som åndelige veiledere på 90-tallet, alle problemer hadde vært løst.
Det må være deilig å ha så stor tiltro til seg selv.....
Etterpåklokskap er ingen kunst.
Siden man i USA har 88 privateide våpen pr 100 personer, er det i hvertfall modig gjort å behandle "småfolk" så dårlig.
så en episode med Doomsday Preppers idag tidlig.Siden man i USA har 88 privateide våpen pr 100 personer, er det i hvertfall modig gjort å behandle "småfolk" så dårlig.
Og i motsetning til nordmenn som har nesten like mange våpen skal man ikke se bort fra amerikanerne kommer til å bruke dem!
Ikke fullt så utstrakt. Oppgavene varierer - jeg har sett 38 pr 100 for Norge, for eksempel, og her er USA oppe nå 90-tallet (2007, før man begynte å kjøpe våpen pga at Obama ble president).Siden man i USA har 88 privateide våpen pr 100 personer, er det i hvertfall modig gjort å behandle "småfolk" så dårlig.
Og i motsetning til nordmenn som har nesten like mange våpen skal man ikke se bort fra amerikanerne kommer til å bruke dem!
Sveits er høyt på listen siden de har verneplikt til man er 45 eller så og siden det koster ganske mye å nekte så er det ikke så mange som gjør det. Det er fryktelig mange sveitiske menn som har et miliært automatvåpen og 20(?) skudd i forseglet boks lagret hjemme.
På generelt grunnlag er prisnippet at tap tas i rekkefølge basert på hvor i claims-rekkefølgen man befinner seg. Dersom lån er gitt mot sikkerheter (noe som medfører lavere lånekostnad for låntaker) så skal de långiverene ha pengene sine før usikrede claims betales tilbake. Man kan selvsagt (og med rette) hevde at pensjonister, mottakere av ymse støtteordninger osv osv nok trenger pengene mer enn private långivere, men det er formelt sett ikke så veldig relevant dersom sistnevnte har lånt ut mot sikkerhet mens pensjoner og offentlige ytelser kun er sikret i Detroits generelle kredittverdighet.Nå snakkes det om at man ønsket å stryke pensjonsforpliktelsene slik at det skulle være mer til overs for finansinstitusjonene. En påstand som understøttes av at mens byen fikk pensjonsrepresentantene til å vente med å rettslig sikre sine krav i en rett, innleverte man konkursbegjæring i en annen rett.
Det hjelper lite i et pay-as-you-go-system når systemet slutter å gå... De betaler ikke inn til egne pensjoner, de betaler inn til de som nå mottar pensjoner. Pensjonister har en generelt "krav" på den som skal betale ut pensjonene deres, de har ingen post penger de selv har betalt inn som er reservert deres egen pensjon.De har tross alt betalt inn til sine pensjoner gjennom et langt yrkesliv
Presis. Men det endrer ikke på det faktum at den enkelte lønnsmottaker opplever utfallet som dypt urettferdig og klanderverdig - for ikke å si katastrofalt for den personlige økonomien til en som er langt forbi arbeidsdyktig alder.Det hjelper lite i et pay-as-you-go-system når systemet slutter å gå... De betaler ikke inn til egne pensjoner, de betaler inn til de som nå mottar pensjoner. Pensjonister har en generelt "krav" på den som skal betale ut pensjonene deres, de har ingen post penger de selv har betalt inn som er reservert deres egen pensjon.De har tross alt betalt inn til sine pensjoner gjennom et langt yrkesliv
Selvsagt, derav viktigheten av å skjønne hvilken risiko man faktisk tar når man baserer seg på at noen skal betale ut en sum penger til en selv for eksempel for årene 2040-2065. Kan være skummelt å basere hele alderdommen sin på det, særlig når det er relativt viden kjent at systemet er kroninsk underfinansiert.Presis. Men det endrer ikke på det faktum at den enkelte lønnsmottaker opplever utfallet som dypt urettferdig og klanderverdig - for ikke å si katastrofalt for den personlige økonomien til en som er langt forbi arbeidsdyktig alder.
Ja, som Krugman og andre har hevdet hele tiden, var det katastrofalt av Europas konservative partier å velge dette tidspunktet for "å lære befolkningen økonomisk ansvar." Som om det var folk flest som hadde stått for årsakene til krisene.Lesverdig om gjeldsutviklingen i Euro-sonen
Europe's crisis states should fight back with a 'debtors' cartel' - Telegraph
The harsh truth is that Europe failed to use the five years of largesse created by the US Federal Reserve and the Chinese credit system after the Lehman crisis to resolve its internal mess.
It needlessly pushed southern euroland into a double-dip recession and ran a 1930s contraction policy.
Et slags poeng kan være at det som er økonomisk rasjonelt for enkeltaktører ikke er det for summen av aktører. Eksempelvis vil det på lang sikt neppe vise seg spesielt lurt at svært mange har jobbet for å betale lavest mulig lønninger og flytte rundt på og bort med så mye produksjon at det ikke lenger er noen igjen som har råd til å kjøpe produktene man produserer.Kan godt være jeg syns det er gode observasjoner fordi de støtter opp om min skepsis rundt nytten i aksjonærdrevne virksomheter.