Re: "Kringkastingsavgiften&am
Tilsynelatende er det slik mennesker fungerer ja.
Noen poenger finnes dog.
Differansen mellom inntekt og utgifter tilsvarer overskudd/underskudd (jeg er ikke økonom så tilgi mitt enkle ordforråd). På samme måte som husholdningsbudsjetter, så er underskudd noe man helst unngår.
Stat/politikere/velgere kan dermed velge mellom status quo, å senke statlige inntekter/utgifter, å heve statlige inntekter/utgifter, eller intern omfordeling av prioriteringer.
Her har venstre-sida tradisjonelt stått for en "stor" offentlig sektor med mange tjenester og mye skatteinntekter, mens høyresida har stått for en "mager" offentlig sektor med færre/enklere tjenester og dermed mindre skatt/avgifter.
For mitt vedkommende er "rettferdighet" en viktig parameter. Jeg forstår at jeg ikke kan får krone for krone tilbake det jeg betaler i skatt hvert år (jeg har tross alt levd hele ungdommen uten å betale skatt i særlig grad). Men det er fornuftig å splitte skatte/avgiftstrykket opp i rene fiskale avgifter (staten argumenterer kun med at de trenger penger - eksempelvis inntektsskatt) og direkte avgifter (f.eks NRK-avgift) som har en tydelig og øremerket bruk.
Hvis NRK-avgiften ble (helt eller delvis) brukt til å finansiere veiutbygging ville jeg føle det som veldig urettferdig. Når dokumentavgiften for å bytte bolig er på 2.5% for noe som koster en saksbehandler 3 minutter foran PC-en føles det som veldig urettferdig.
At inntekts-skatten derimot skrus opp eller ned for å få budsjettene til å gå opp føles derimot som helt greit, spesielt siden de fleste av oss må bidra, og bidraget står i forhold til evne.
Så kan vi selvfølgelig diskutere om vi skatter for mye, og om staten sløser med pengene våre. Det er vel kron-argumentet til FrP. Hvis de kommer til makten skal de på magisk vis finne en masse poster som lett kan fjernes uten at noen merker noe, og dette skal finansiere et fantastisk skattelette. Samtidig har FrP beveget seg godt inn i venstre-territorie og snakker varmt om alle de fine tjenestene staten skal utføre for borgerne =)
mvh
Knut
Nå er vi vel egentlig inne på en diskusjon av skattesystemet, og sånn sett hadde det kanskje vært en fordel hvis jeg hadde hatt mer greie på det. På den annen side blir det jo litt mer fart i diskusjonene, da. Når vi ikke har greie på det, mener jeg.
Men la oss ta skatt, siden vi først er inne på temaet.
Mitt utgangspunkt er ganske enkelt: Vi får det vi betaler for. Og hvis vi velger å la være å betale ett eller annet over skatteseddelen, må vi betale for det på andre måter. Eller oppleve at vi ikke får det.
Visse ting er det hensiktsmessig å betale i fellesskap. Det er de tingene det ikke er noen naturlige markeder for. Som forsvar, politi, brannvesen, domstoler, ligningskontor, kemnervirksomhet, utenriksdepartement og denslags, som verken du eller jeg ville finne på å gå ut og kjøpe.
Andre ting kan betales av hver enkelt. Som hus, bil, sko, middagsmat, stereoanlegg og denslags som du kan få kjøpt overalt hvis du er i handlehumør.
Visse ting VAR det kanskje hensiktsmessig å betale i fellesskap da vi begynte å tenke på det, men ER kanskje ikke hensiktsmessig å organisere på den måten lenger. Som for eksempel telefontjenester. En del områder er i bevegelse. Helsevesen, skole, pensjonsordninger er aktuelle eksempler på det.
Så er det spørsmål om brukeravgift.
Da går jeg tilbake til økonomien, og påstar at alt som vi er villige til å betale for har en VARIABEL kostnad knyttet til bruk, og en FAST kostnad uavhengig av bruk.
En brannstasjon har kostnader selv om det ikke brenner noe sted. Altså lave variable kostnader, og høye faste kostnader. Samme med forsvaret. Politiet.
Denslags er det ikke lurt å finansiere ved brukeravgift.
Til slutt vil jeg trekke frem NYTTE-aspektet. Jeg synes at det er et sunt prinsipp at den som har nytte eller potensiell nytte av en tjeneste, også skal være med og betale. Og vi kan oppleve at du kan ha nytte, selv om du ikke bruker. Du har nytte av et sykehus, selv om du ikke er pasient akkurat i dag. Du har nytte av din lokale brannstasjon, selv om det ikke brenner hos deg. Du har nytte av en vei, selv om du ikke kjører på den akkurat i dag. Du har nytte av et politivesen, selv om det ikke blir begått noe forbrytelser. Du har nytte av at alle eiendomstransaksjoner registreres forsvarlig, og i det tilfellet betaler du ikke bare de variable kostnadene, men også en del av de faste knyttet til det systemet.
Dette ble vel kanskje ikke helt som jeg hadde tenkt meg, men jeg trykker nå på "legg-inn"-knappen likevel, så får vi ta det derfra.