Kristendommen, den tiende landeplage

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
HoJ skrev:
Jeg tror at alle som tror på Gud kommer til himmelen, de som ikke tror vet jeg ikke noe om, men et "helvete" - det tror jeg ikke på.
Så i himmelen finnes ingen afrikanere eller asiater, bare europeere og amerikanere? Høres litt ensformig ut.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Geir_Bjerkaas skrev:
Tubesnake skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Han hadde jo et meget konkret møte med Jesus, noe som gjorde ham blind i flere dager!
Møte med Jesus? Jesus var da visserlig dau på den tida.
Ikke ifølge Bibelen. Han hadde vært død, men vant over døden, sto opp fra de døde! Det er hele grunnen til at det finnes kristne idag. ;D
Halve, vel? Jomfrufødselen er vel også en viktig komponent som kristendommen fremhever som bevis på at det finnes en gud?
 
S

Slubbert

Gjest
oddgeir skrev:
HoJ skrev:
Jeg tror at alle som tror på Gud kommer til himmelen, de som ikke tror vet jeg ikke noe om...
Så i himmelen finnes ingen afrikanere eller asiater, bare europeere og amerikanere? Høres litt ensformig ut.
Noen få afrikanere er det jo, men så og si ingen fra østasia. I himmelen er det ingen japanere, svært få koreanere og den blide thaidama som serverte middagen på resturanten i Hua Hin kan du bare glemme å få se igjen. Italienere, amerikanere og irer er det derimot mengder av. Men det er nå, for et par tusen år siden så var det så å si kun romere som kom til himmelen og før den tid var det faktisk ingen. Tenk det, å gå glipp av muligheten til evig liv fordi ingen hadde hørt om konseptet Gud ennå.

Men det som undrer meg enda mer er at dersom Gud vil at folk skal tro på ham, noe han jo virker besatt av selv om ingen helt vet hvorfor...hvis han vil at folk skal tro på ham hvorfor fant han da opp logikk og sunn fornuft?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.384
Antall liker
5.032
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
HoJ skrev:
Jeg synes en skal legge vekt på det som er godt, hjelpe de som er rundt seg enten det gjelder familie, venner eller nabo. Og hjelpe de som sliter i livet. På den måten er kristendommen god.
Er det slike som selvmordskandidat og ambulansesjåfør Schjenken du mener?

HoJ skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Hva i alle dager er det som får deg til å tro at ambulansepersonellet skal være overmennesker som aldri begår en feil på jobben? Hvordan i alle dager grunngir du din rett til å kalle dem "pakk" fordi de feilbedømte denne gangen? Enkelte jobber har større ansvar og større konsekvensrisiki ved bommerter. Noe som i sin tur faktisk fører til større sårbarhet på begge sider av båra. Selvsagt har også ambulansepersonellet her også båret stor belastning i denne saken! Honkey
Huff ja stakkars ambulansepersonalet, de har også blitt liggende på sykehuset etter dette, de sliter daglig med hodepine osv - eh nei Honkey. De får meget lite sympati fra meg. Sparken derimot, det skulle i ha fått....
:mad:
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.324
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
 

Eplemac

Medlem
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
20
Antall liker
0
Kristendommen den tiende landeplage.. ha ha ha ha.. Må LE!!!

Jeg blir forbannet over navlebeskuende apekatter her inne som bruker hundrevis av tusen på lyd og bilde, som deretter igjen har et intenst behov for aksept (den eneste plassen dere får det) på hifisentralen. Istedenfor for å få valuta for pengene med å faktisk bruke utstyret. -Det er forsåvidt greit det, men kom ikke her å kritiser kristendommen -jovisst dens utøvere her i landet har sine feil og mangler men hvis en ser på kristendommen, hva har den gjort for landet?

Skoler, sykehus kom med kristendommen til landet.
Selv de mest marxsistisk sosialøkonomer hevder at vi kan takke Hans Nielsen Hauge for den velstanden en dag ser i landet.
nr 1 på Forebyggende arbeid blant unge idag.
Rusomsorg
Suppekjøkken

Nei jeg er enig i at HIFI-religionen her inne tjener samfunnet i større grad enn hva kristendommen har gjort og gjør..

Våkn opp folkens!


PS! JEg har ikke lest noen av innleggene over -Så kun tittelen på tråden..
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.324
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Eplemac skrev:
Kristendommen den tiende landeplage.. ha ha ha ha.. Må LE!!!

Jeg blir forbannet over navlebeskuende apekatter her inne som bruker hundrevis av tusen på lyd og bilde, som deretter igjen har et intenst behov for aksept (den eneste plassen dere får det) på hifisentralen. Istedenfor for å få valuta for pengene med å faktisk bruke utstyret. -Det er forsåvidt greit det, men kom ikke her å kritiser kristendommen -jovisst dens utøvere her i landet har sine feil og mangler men hvis en ser på kristendommen, hva har den gjort for landet?

Skoler, sykehus kom med kristendommen til landet.
Selv de mest marxsistisk sosialøkonomer hevder at vi kan takke Hans Nielsen Hauge for den velstanden en dag ser i landet.
nr 1 på Forebyggende arbeid blant unge idag.
Rusomsorg
Suppekjøkken

Nei jeg er enig i at HIFI-religionen her inne tjener samfunnet i større grad enn hva kristendommen har gjort og gjør..

Våkn opp folkens!


PS! JEg har ikke lest noen av innleggene over -Så kun tittelen på tråden..
Hahahahaha - ;D ;D ;D - Kjempemorro!!!
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Kabeldragern skrev:
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
HELT ærlig: Du forventer vel ikke at ditt ledende spørsmål vil bli entydig besvart?? 8)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.324
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Geir_Bjerkaas skrev:
Kabeldragern skrev:
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
HELT ærlig: Du forventer vel ikke at ditt ledende spørsmål vil bli entydig besvart?? 8)
At noen tror på kristendommen er en ting, men at den blir trodd på som en sannhet er noe HELT annet! Begrepet sannhet kan IKKE brukes om tro, så enkelt.

Men at noen gjør DET og, er ganske utrolig - skylappene og vrangforestillingene må være store...
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Kabeldragern skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Kabeldragern skrev:
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
HELT ærlig: Du forventer vel ikke at ditt ledende spørsmål vil bli entydig besvart?? 8)
At noen tror på kristendommen er en ting, men at den blir trodd på som en sannhet er noe HELT annet! Begrepet sannhet kan IKKE brukes om tro, så enkelt.

Men at noen gjør DET og, er ganske utrolig - skylappene og vrangforestillingene må være store...
Mens dine mangslungne konspirajsonsteorier selvsagt er langt bedre underbygget? Her kjempes det i sannhet med de mest fantasifulle luftslott som våpen! Keep it coming! :)

Hokey
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.324
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Kabeldragern skrev:
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
HELT ærlig: Du forventer vel ikke at ditt ledende spørsmål vil bli entydig besvart?? 8)
At noen tror på kristendommen er en ting, men at den blir trodd på som en sannhet er noe HELT annet! Begrepet sannhet kan IKKE brukes om tro, så enkelt.

Men at noen gjør DET og, er ganske utrolig - skylappene og vrangforestillingene må være store...
Mens dine mangslungne konspirajsonsteorier selvsagt er langt bedre underbygget? Her kjempes det i sannhet med de mest fantasifulle luftslott som våpen! Keep it coming! :)

Hokey
To ting av samme sak; kristendommen slik vi kjenner den er nettopp en konspirasjon - den største!

Men at du, Honkey - av alle, forsvarer kristendommen som SANNHET bryter ganske ettertrykkelig med det inntrykket jeg hadde av deg og dine skriverier....eller har jeg misforstått noe?
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Kabeldragern skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Kabeldragern skrev:
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
HELT ærlig: Du forventer vel ikke at ditt ledende spørsmål vil bli entydig besvart?? 8)
At noen tror på kristendommen er en ting, men at den blir trodd på som en sannhet er noe HELT annet! Begrepet sannhet kan IKKE brukes om tro, så enkelt.

Men at noen gjør DET og, er ganske utrolig - skylappene og vrangforestillingene må være store...
Vel, vi er noen tusen, bare i dette landet, som har erfart ting i livet vårt som gjør det vanskelig med alternativer. Jeg har prøvd det også, og for meg ble alternativet på sikt mye mer problematisk ;).
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Kabeldragern skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Kabeldragern skrev:
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
HELT ærlig: Du forventer vel ikke at ditt ledende spørsmål vil bli entydig besvart?? 8)
At noen tror på kristendommen er en ting, men at den blir trodd på som en sannhet er noe HELT annet! Begrepet sannhet kan IKKE brukes om tro, så enkelt.


Men at noen gjør DET og, er ganske utrolig - skylappene og vrangforestillingene må være store...
Mens dine mangslungne konspirajsonsteorier selvsagt er langt bedre underbygget? Her kjempes det i sannhet med de mest fantasifulle luftslott som våpen! Keep it coming! :)

Hokey
To ting av samme sak; kristendommen slik vi kjenner den er nettopp en konspirasjon - den største!

Men at du, Honkey - av alle, forsvarer kristendommen som SANNHET bryter ganske ettertrykkelig med det inntrykket jeg hadde av deg og dine skriverier....eller har jeg misforstått noe?
Kom igjen! Røk ut kjetterne!!! Også Honky da!? ;D
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Eplemac skrev:
Litt kristen rusomsorg:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=547718

Ellers er det jo et åpent spørsmål om hva som er verste for samfunnet av kristne og rusmisbrukere. Men sikkert er det at de som sliter med rusproblemer har mer enn nok med dette om de ikke skal bli belemret med religion i tillegg.

Mange kristne sekter som fiskeri og rekrutterer fra slike miljøer. :-\
Du vil sikkert finne mange flere kritikkverdige forhold som kan knyttes opp mot kirkesamfunn eller andre typer "kristne" institusjoner. Alle disse har et fellestrekk: De drives av mennesker. Mennesker gjør fæle ting, uavhengig av ideologi. Trist. Jeg kan allikevel si at disse personene ikke handlet i tråd med Jesu lære, nestekjærlighet, gjøre godt mot sin neste, tilgi uendelig osv. Det står også i Bibelen om mennesker som på den siste dag, henviser til at de har gjort ting i Jesu navn, hvorpå Gud svarer at han ikke kjenner dem.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Geir_Bjerkaas skrev:
Du vil sikkert finne mange flere kritikkverdige forhold som kan knyttes opp mot kirkesamfunn eller andre typer "kristne" institusjoner. Alle disse har et fellestrekk: De drives av mennesker. Mennesker gjør fæle ting, uavhengig av ideologi. Trist. Jeg kan allikevel si at disse personene ikke handlet i tråd med Jesu lære, nestekjærlighet, gjøre godt mot sin neste, tilgi uendelig osv. Det står også i Bibelen om mennesker som på den siste dag, henviser til at de har gjort ting i Jesu navn, hvorpå Gud svarer at han ikke kjenner dem.
Det problematiske med slik kristendom er jo ikke forestillingene i hodet på utøverne om Jesus, dommedag og hellig avvisning, men den makt og det maktmisbruk som muliggjøres gjennom slike organisasjoner og kirkesamfunn. Hvor galt deet kan gå kan vi bare se til Irland som nå tar en gjennomgamg med sine kristne kostskoler og barnehjem der vold og misbruk er systematisert som en del av oppdragelsen.

Er det makten over andre svakere mennesker som tiltrekker slike mennesker til religiøse samfunn og kirker eller er det systemet i seg selv som inviterer til slikt og korrumperer folk?

Nå må jeg understreke at jeg på ingen som helst måte klandrer andre kristne for alle ugjerningene som deres trosbrødre finner på. Men den maktstrukturen slike samfunn utgjør er moden for å bygges ned og avvikles etterhvert.

Nok er nok, og vi bør som et moderne samfunn komme oss videre og bort fra religiøse forestillinger og tvangstanker om guder og evig liv, jesuser, engler og demoner og whatnot.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
Kabeldragern skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Kabeldragern skrev:
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
HELT ærlig: Du forventer vel ikke at ditt ledende spørsmål vil bli entydig besvart?? 8)
At noen tror på kristendommen er en ting, men at den blir trodd på som en sannhet er noe HELT annet! Begrepet sannhet kan IKKE brukes om tro, så enkelt.

Men at noen gjør DET og, er ganske utrolig - skylappene og vrangforestillingene må være store...
Mens dine mangslungne konspirajsonsteorier selvsagt er langt bedre underbygget? Her kjempes det i sannhet med de mest fantasifulle luftslott som våpen! Keep it coming! :)

Hokey
To ting av samme sak; kristendommen slik vi kjenner den er nettopp en konspirasjon - den største!

Men at du, Honkey - av alle, forsvarer kristendommen som SANNHET bryter ganske ettertrykkelig med det inntrykket jeg hadde av deg og dine skriverier....eller har jeg misforstått noe?
Tror ikke du kan lese den konklusjonen ut av det jeg skrev, nei. Honkey's oppfatning har gått fra å være en troende (nokså overbevist, faktisk) til å være en fri mann; hvilket vil si at min nåværende oppfatning er at vi er "alene hjemme", alltid har vært og alltid vil være det. OG at vi må handle deretter. Jeg ser INGENTING i verden i dag som tyder i retning av at vi har en allmakt som bryr seg med hva vi gjør. Uansett hvor sjukt det er det vi driver med. Jeg trives godt med å ha overtatt alt ansvar og alle konsekvenser for mine egne handlinger. Men jeg tror ikke stort mer på dine konspirasjonsfantasier, heller, bare for å ha det nevnt! :)

Hokey
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.441
Antall liker
2.890
Torget vurderinger
3
Charles Darwin det skulle vel forklare det meste :)
ellers er Bibelen en god historiebok med flotte hovedpersoner og en sånn passe
god moral.
Kristendommen er vel ikke en landeplage lenger :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.324
Antall liker
1.186
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Honkey-Chateau skrev:
Kabeldragern skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Kabeldragern skrev:
Helt ærlig; det er vel ikke noen her inne som tror på kristendommen som en sannhet??
HELT ærlig: Du forventer vel ikke at ditt ledende spørsmål vil bli entydig besvart?? 8)
At noen tror på kristendommen er en ting, men at den blir trodd på som en sannhet er noe HELT annet! Begrepet sannhet kan IKKE brukes om tro, så enkelt.

Men at noen gjør DET og, er ganske utrolig - skylappene og vrangforestillingene må være store...
Mens dine mangslungne konspirajsonsteorier selvsagt er langt bedre underbygget? Her kjempes det i sannhet med de mest fantasifulle luftslott som våpen! Keep it coming! :)

Hokey
To ting av samme sak; kristendommen slik vi kjenner den er nettopp en konspirasjon - den største!

Men at du, Honkey - av alle, forsvarer kristendommen som SANNHET bryter ganske ettertrykkelig med det inntrykket jeg hadde av deg og dine skriverier....eller har jeg misforstått noe?
Tror ikke du kan lese den konklusjonen ut av det jeg skrev, nei. Honkey's oppfatning har gått fra å være en troende (nokså overbevist, faktisk) til å være en fri mann; hvilket vil si at min nåværende oppfatning er at vi er "alene hjemme", alltid har vært og alltid vil være det. OG at vi må handle deretter. Jeg ser INGENTING i verden i dag som tyder i retning av at vi har en allmakt som bryr seg med hva vi gjør. Uansett hvor sjukt det er det vi driver med. Jeg trives godt med å ha overtatt alt ansvar og alle konsekvenser for mine egne handlinger. Men jeg tror ikke stort mer på dine konspirasjonsfantasier, heller, bare for å ha det nevnt! :)

Hokey
Mine "konspirasjonsfantasier"? Du tilegner meg nokså mye med det utsagnet der... Vel, vi lever i den verden vi selv ser.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
Du vil sikkert finne mange flere kritikkverdige forhold som kan knyttes opp mot kirkesamfunn eller andre typer "kristne" institusjoner. Alle disse har et fellestrekk: De drives av mennesker. Mennesker gjør fæle ting, uavhengig av ideologi. Trist. Jeg kan allikevel si at disse personene ikke handlet i tråd med Jesu lære, nestekjærlighet, gjøre godt mot sin neste, tilgi uendelig osv. Det står også i Bibelen om mennesker som på den siste dag, henviser til at de har gjort ting i Jesu navn, hvorpå Gud svarer at han ikke kjenner dem.
Det problematiske med slik kristendom er jo ikke forestillingene i hodet på utøverne om Jesus, dommedag og hellig avvisning, men den makt og det maktmisbruk som muliggjøres gjennom slike organisasjoner og kirkesamfunn. Hvor galt deet kan gå kan vi bare se til Irland som nå tar en gjennomgamg med sine kristne kostskoler og barnehjem der vold og misbruk er systematisert som en del av oppdragelsen.

Er det makten over andre svakere mennesker som tiltrekker slike mennesker til religiøse samfunn og kirker eller er det systemet i seg selv som inviterer til slikt og korrumperer folk?

Nå må jeg understreke at jeg på ingen som helst måte klandrer andre kristne for alle ugjerningene som deres trosbrødre finner på. Men den maktstrukturen slike samfunn utgjør er moden for å bygges ned og avvikles etterhvert.

Nok er nok, og vi bør som et moderne samfunn komme oss videre og bort fra religiøse forestillinger og tvangstanker om guder og evig liv, jesuser, engler og demoner og whatnot.
Jeg er enig med deg ang. det du skriver om maktstrukturer og avvikling av sådanne. Jeg tror slike rigide systemer kan tiltrekke mennesker av en spesiell type, som får utfolde seg innenfor. Det kan vel også tenkes at en forkastelig kultur kan ha en smitteeffekt på nye mennesker som kommer innenfor.
Konklusjonen din oppfatter jeg som uten sammenheng med det andre du skriver.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Geir_Bjerkaas skrev:
Jeg er enig med deg ang. det du skriver om maktstrukturer og avvikling av sådanne. Jeg tror slike rigide systemer kan tiltrekke mennesker av en spesiell type, som får utfolde seg innenfor. Det kan vel også tenkes at en forkastelig kultur kan ha en smitteeffekt på nye mennesker som kommer innenfor.
Når vi se omfanget av barnemishandling og overgrep både i Irland og USA i katolske kirkesamfunn. Ikke av enkeltpersoner, men med et så stort omfang at det er utbatalt milliarder i erstatninger til ofrene, så er det jo nærliggende å tro at det må være noe i læren eller organisasjoner som fremmer en slik ukultur.

Nå er jo katolske prester pålagt å undertrykke sin seksualitet og å leve i sølibat. Det kan jo være slike faktorer som spiller inn, der undertrykking av den menneskelige natur i religionens navn får så forkvaklede følger at det går ut over små barn. Blander man dette med den frykt man innmpoder i de små barna for at de skal bli lydige og gudfryktige så er det jo oppskriften på alt annet enn en trivelig barndom.



Konklusjonen din oppfatter jeg som uten sammenheng med det andre du skriver.
Jeg hadde vel strengt tatt ikke forventet at du delte den 100%.

Kanskje en 16-års grense på kristendom om ikke annet? Da er jo barna såpass gamle at de kan introduseres for religiøse forestillinger uten stor frykt for varige men på barnesinnet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
http://freethinker.co.uk/2009/05/21/‘we-did-not-know-that-child-abuse-was-a-crime’-says-retired-catholic-archbishop/ skrev:
Retired Catholic Archbishop Rembert G Weakland, who has been accused of covering up widespread child rape by priests in Milwaukee, has a forthcoming memoir in which he wrote the following bits of wisdom:

"We all considered sexual abuse of minors as a moral evil, but had no understanding of its criminal nature."
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.384
Antall liker
5.032
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
http://freethinker.co.uk/2009/05/21/‘we-did-not-know-that-child-abuse-was-a-crime’-says-retired-catholic-archbishop/ skrev:
Retired Catholic Archbishop Rembert G Weakland, who has been accused of covering up widespread child rape by priests in Milwaukee, has a forthcoming memoir in which he wrote the following bits of wisdom:

"We all considered sexual abuse of minors as a moral evil, but had no understanding of its criminal nature."
Orntli' sjarmtroll, han der.

'[...] it was not necessary to worry about the effects on the youngsters: either they would not remember or they would ‘grow out of it’.
Ufattelig med hvilken sjødesløshet bakkemannskapene, som Rune S så morsomt kalte dem, utvelges.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Ja, religion er en plage. Alvorlige vrangforestillinger og realitetsbrist er oftest tegn på sinnsykdom. Religiøs tro bør generelt og høyst betimelig anses som en behandlingsresistent mental lidelse av lett til alvorlig grad.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
BBking skrev:
Ja, religion er en plage. Alvorlige vrangforestillinger og realitetsbrist er oftest tegn på sinnsykdom. Religiøs tro bør generelt og høyst betimelig anses som en behandlingsresistent mental lidelse av lett til alvorlig grad.
Vrangforestillinger kan gi mange utslag ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Et forfriskede klarsynt tale av en tenkende mann:

[video]rLIKAyzeIw4[/video]
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
572
Antall liker
344
Torget vurderinger
0
Morsomt at denne debatten skulle dukke opp igjen nå rett før pinse... :)
Er fortsatt ikke imponert over bibelkunnskapene enkelte legger for dagen, anbefaler et dybdestudium!
Bibelen oppfordrer meg til å gjøre mot andre det jeg vil at andre skal gjøre mot meg, til å elske min neste (naboer, kolleger, hi-fi freaker etc), til å hjelpe mennesker som
har det vanskelig, til å tilgi vondt som andre har påført meg osv.. Kan ikke skjønne at noen kan se dette som en landeplage? (hvorfor akkurat den tiende, forresten?). Gleder meg til å feire pinse, forøvrig...!
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Ayn Rand on Religion:

PLAYBOY: Has no religion, in your estimation, ever offered anything of constructive value to human life?

RAND: Qua religion, no—in the sense of blind belief, belief unsupported by, or contrary to, the facts of reality and the conclusions of reason. Faith, as such, is extremely detrimental to human life: it is the negation of reason. But you must remember that religion is an early form of philosophy, that the first attempts to explain the universe, to give a coherent frame of reference to man’s life and a code of moral values, were made by religion, before men graduated or developed enough to have philosophy. And, as philosophies, some religions have very valuable moral points. They may have a good influence or proper principles to inculcate, but in a very contradictory context and, on a very—how should I say it?—dangerous or malevolent base: on the ground of faith.


Christ, in terms of the Christian philosophy, is the human ideal. He personifies that which men should strive to emulate. Yet, according to the Christian mythology, he died on the cross not for his own sins but for the sins of the nonideal people. In other words, a man of perfect virtue was sacrificed for men who are vicious and who are expected or supposed to accept that sacrifice. If I were a Christian, nothing could make me more indignant than that: the notion of sacrificing the ideal to the nonideal, or virtue to vice. And it is in the name of that symbol that men are asked to sacrifice themselves for their inferiors. That is precisely how the symbolism is used.


What is the nature of the guilt that your teachers call [man’s] Original Sin? What are the evils man acquired when he fell from a state they consider perfection? Their myth declares that he ate the fruit of the tree of knowledge—he acquired a mind and became a rational being. It was the knowledge of good and evil—he became a moral being. He was sentenced to earn his bread by his labor—he became a productive being. He was sentenced to experience desire—he acquired the capacity of sexual enjoyment. The evils for which they damn him are reason, morality, creativeness, joy—all the cardinal values of his existence. It is not his vices that their myth of man’s fall is designed to explain and condemn, it is not his errors that they hold as his guilt, but the essence of his nature as man. Whatever he was—that robot in the Garden of Eden, who existed without mind, without values, without labor, without love —he was not man.


Man’s fall, according to your teachers, was that he gained the virtues required to live. These virtues, by their standard, are his Sin. His evil, they charge, is that he’s man. His guilt, they charge, is that he lives.

They call it a morality of mercy and a doctrine of love for man.

No, they say, they do not preach that man is evil, the evil is only that alien object: his body. No, they say, they do not wish to kill him, they only wish to make him lose his body. They seek to help him, they say, against his pain—and they point at the torture rack to which they’ve tied him, the rack with two wheels that pull him in opposite directions, the rack of the doctrine that splits his soul and body.


The good, say the mystics of spirit, is God, a being whose only definition is that he is beyond man’s power to conceive—a definition that invalidates man’s consciousness and nullifies his concepts of existence . . . Man’s mind, say the mystics of spirit, must be subordinated to the will of God . . . Man’s standard of value, say the mystics of spirit, is the pleasure of God, whose standards are beyond man’s power of comprehension and must be accepted on faith . . . The purpose of man’s life . . . is to become an abject zombie who serves a purpose he does not know, for reasons he is not to question.


Unable to resolve a lethal contradiction, the conflict between individualism and altruism, the West is giving up. When men give up reason and freedom, the vacuum is filled by faith and force.
 
Ø

ØivindJ

Gjest
Begynner å bli negativt innstilt til relgion.

Det kan selvsagt finnes en "skaper" for alt vi vet, men relgion krever blind tro på noe.

I tillegg spiller relgion på alt av menneskers dypeste frykter for å skaffe lydige og loyale tilhengere, som helt ukritisk godtar en rekke feilaktigheter som sannheter ut av ren frykt.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det ble et styr da jeg sa nei til å konfirmeres. En avdeling av familien mente dette var ren styggedom, og at her hadde nok satan vært på ferde. Det ble bedt for meg.

Det Ayn Rand sier til Playboy (!) rett ovenfor er usedvanlig godt gjennomtenkt. Tror ikke mine begreper var like utviklet da jeg sa nei til konfirmasjonen. Men det var altså dette at mennesket ble utstøtt fordi det smakte på Kunnskapens tre jeg ikke kom forbi. Hadde lest både det gamle og det nye.

Godalive, siden du ikke kjenner bibelen kan du kikke på Øverland, som virkelig kjente bibelen. Så vil du skjønne hvorfor det heter "... den tiende."

Her er Øverlands foredrag. Det ble et helsikes oppstyr, mange mente Øverland var satan i forkledning.
http://virksommeord.uib.no/taler?id=387

Om du ikke gidder eller orker lese hele, så skal du få slutten her. Helt på slutten forklarer han dette med den tiende.

Den kunnskap barnene får på skolen, den bærer frukt.

De lærer, at i gamle dage var der en ualmindelig bra mann, som het Abraham, og som blev 175 år gammel, og som var så ualmindelig bra, at han vilde slakte sin sønn, fordi Gud vilde «styrke ham i troen».

De lærer, at det er ikke så helt umulig, at et lik kan bli levende igjen, hvis man sier: Lazarus, kom frem! - Men at det er yterst sjelden, Gud henter levende profeter op til himmelen i en ildvogn.

De lærer at vi skal «frykte og elske Gud, så vi ikke ved hans navn bander, sverger, gjør trolldom, lyver eller bedrager».

De lærer, at «vi er begravet med Kristus ved dåben til døden, forat, likesom Kristus er opreist fra de døde ved faderens herlighet, så skal og vi vandre i et nytt levnet».

Og de ti års gamle barn lærer gudskelov, at de ikke skal bedrive hor.

De lærer å «be»: Helliget vorde ditt navn. - Hvad sier katekismen om dette? - Guds navn er vel hellig i sig selv -

Komme ditt rike. - Guds rike kommer vel av seg selv uten vår bønn -

Skje din vilje. - Guds gode og nådige vilje skjer vel uten vår bønn -

Gi oss idag vårt daglige brød. - Gud gir vel endog alle onde mennesker daglig brød uten vår bønn -

Og led oss ikke ud i fristelse. - Gud frister vel ingen -

Efter Luthers forklaring å dømme, skulde det da ikke være så strengt nødvendig å be om alt dette.

Endelig lærer de om David og Urias og Batseba.

Men ikke et ord om Darwin.

Den fornuftstridige, den umoralske og uredelige «kristendomskunnskap», som påtvinges barnene i en alder da de er meget suggestible og intellektuelt vergeløse, den bærer frukt.

Forbudet mot å tenke bærer frukt.

Når barnene ikke får lov til å spørre om det, som interesserer dem, som de synes er underlig eller urimelig, - når deres spørsmål blir besvaret undvigende, tvetydig eller løgnaktig, - når deres åndelige arbeidskraft blir utnyttet til oplæring i et kunnskapsstoff, som de ikke har lov til å kritisere eller bearbeide på noen måte - så virker dette direkte og effektivt fordummende.

Barnene blir «fattige i ånden», de blir feige, søvnige, lydige - de blir kristne!

Dette bør gi anledning til eftertanke.

Men fremfor alt bør man ikke tillate sig å forsvare statskirken og religionsundervisningen med det resonnement, at man iallfall har kontroll over prestene, men ikke over lægpredikantene, og at frimenighetene vil ta overhånd, hvis statskirken opheves.

For det er ikke oss, som fører kontroll med prestene, det er prestene, som fører kontroll med oss og våre barn. Og hvis en ateist har respekt for sin forstand, kan han ikke gå med på, at staten opretholder en embedsklasse hvis eneste embedsplikt er å belyve folk - bare av frykt for at lægpredikantene skal lyve enda værre.

Ennu mindre kan en arbeider gå med på å utlevere sine barn til den kristelige folkeskole, hvis eneste begripelige hensikt er å gjøre dem til åndelige gjellinger og duknakkede slaver av det kapitalistiske system.

Den niende landeplage, som Gud sendte menneskene, var et tykt mørke. Det lå over Egypten i tre dage.

Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år.

Og det kan være nok.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Ja, Playboy kan være et interessant tidsskrift.
 
O

Omar

Gjest
Hvis en rørentusiast som aldri har hørt gode transistorforsterkere kritiserer transistor sønder og sammen. så er det kanskje mulig at det er på tide å la eller tvinge rørentusiasten til å høre et oppsett med glimrende transistorlyd.
I en hellig skrift står det et sted at det en gang i framtiden skal bli umulig og lage transistorforsterkere og at alle rørentusiaster kommer til å leve i blindhet og døvhet for alltid.

Kanskje noen skjønner dette billedlig.
 
V

vredensgnag

Gjest
Siden jeg linket til Øverland ovenfor, så måtte jeg jo lese hans foredrag en gang til.

Det ble en merkelig tidsmaskin. Verden har ikke kommet så langt.

Enda et utdrag:

Den kristelige kjønnsmoral er et kapitel, som kunde fortjene en særskilt behandling.

Hvo som ser på en kvinne for å begjære henne, har som bekjent allerede bedrevet hor med henne i sitt hjerte. Det er så sant, som det er sagt. Når en ung mann ser en pen pike, vil han gjerne ha henne. Det er bare så besyndelig, at dette, som er en biologisk nødvendighet, også skal være en dødssynd. Den mannen, som gav uttrykk for en sånn opfatning, - hvad han nu enn heter - han kan ikke ha vært riktig frisk.

Så godt sorm alle kirkefedre har vært enige om å betegne de erotiske følelser som syndige, skjønnhet og ynde er djevelens blendverk, og kvinnen er Satans inngangsport. Den avsky for kvinner og kvinnelig charme, som kommer så høilydt til orde hos kirkefedrene, er et homoseksuelt karaktertrekk. Det er dette, som kalles sedelig renhet.

Det har virkelig lykkedes de perverse kirkefedre å få svinet kjærligheten til og at forgifte menneskene med en slik seksualangst, at det middelalderlige Europa, om man prøver å se det i perspektivisk forkortning, tar sig ut som et eneste, kjempestort galehus.

Og ennu i vår tid blir unge mennesker rett som det er halvtullet av angst, når de merker sin kjønnsdrift. Halvdelen av alle kvinner er mere eller mindre frigide, (erotisk ufølsomme), en tredjedel av alle menn er impotente i den forstand, at de ikke tør, ikke kan eller ikke vil utøve naturlig samleie. Og det overveiende antall av de mennesker, som ikke lever et normalt seksualliv blir ulykkelige, forskruete, skakkjørte.

Dette er frukten av den kristelige kjønnsmoral.
 

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Innlegg
572
Antall liker
344
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Det ble et styr da jeg sa nei til å konfirmeres. En avdeling av familien mente dette var ren styggedom, og at her hadde nok satan vært på ferde. Det ble bedt for meg.

Det Ayn Rand sier til Playboy (!) rett ovenfor er usedvanlig godt gjennomtenkt. Tror ikke mine begreper var like utviklet da jeg sa nei til konfirmasjonen. Men det var altså dette at mennesket ble utstøtt fordi det smakte på Kunnskapens tre jeg ikke kom forbi. Hadde lest både det gamle og det nye.

Godalive, siden du ikke kjenner bibelen kan du kikke på Øverland, som virkelig kjente bibelen. Så vil du skjønne hvorfor det heter "... den tiende."

Her er Øverlands foredrag. Det ble et helsikes oppstyr, mange mente Øverland var satan i forkledning.
http://virksommeord.uib.no/taler?id=387

Om du ikke gidder eller orker lese hele, så skal du få slutten her. Helt på slutten forklarer han dette med den tiende.
Grunnen til at jeg spurte er at det allerede er beskrevet en tiende landeplage i 2.Mos., så det burde kanskje vært den 11. :) Ordet landeplage er vel litt utvannet etter hvert, men i denne sammenhengen menes det vel Guds straff over Egypt, som ikke ville slippe slavefolket sitt fri. Litt snodig at Øverland da bruker dette bildet.... For øvrig deler jeg noen av hans betraktninger når det gjelder statskirkens makt(mis)bruk. Generelt sett mener jeg at ingen ikke skal kunne pådyttes et "kristent system", siden troen er personlig. Nok om det.
Til slutt synes jeg det viser ryggrad og integritet å nekte å la seg konfirmere, største respekt...!
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg trekker bestemt tilbake "siden du ikke kjenner bibelen." (Enkelte har vel ment at fluer og knott var samme plage?)

Folk må få tro hva de vil, men jeg vil ha meg frabedt at de skal påtvinge meg sin tro uten at jeg fritt kan argumentere for min.

Og det er vel dette Øverland og Rand tillater seg her, med klare og utfordrende tanker.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.382
Antall liker
6.770
Dersom det med helvete virkelig er så ille som enkelte påstår og ca 90 % av befolkningen havner der må det vel kunne betegnes som landeplage, ja... ;D
 
Topp Bunn