Kronerulling - Ny server til HiFi Sentralen!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
VISA og kontonr. har ingen sammenheng. Hvis du skal ta ut penger med kontonr. må du gå i banken og legitimere deg. Kontonr. Alle giroer du mottar inneholder jo også et kontonr.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
Er dete gale oppgi kontonr i et åpent forume = Grovt uaktsomt og garantert å bli svindlet!!! og da uten ertstattning pga uaktsomhet!!
Fjern innlegget med konto snarets
Nå må du slutte å tøyse!! :eek:
Dette er da helt normalt, mange foretak/forretninger offentliggjør faktisk sine kontonr.
Men kanskje en aldri så liten korrektur på hva du selv skriver hadde vært på sin plass ;)

Ellers ser jeg at status pr dd er nesten 20 000 kr, vi kan da bedre enn dét??
Til de som fremdeles nøler; send en hundrelapp eller to, dette er jo faktiskhjelp til selvhjelp ;D
Mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Penger er på vei.

Mye av utstyret jeg har og har hatt, er både kjøpt og solgt via Hifisentralen - count me in!

Dere har vel hørt den klassiske historien om kollekten i en liten landsens kirke - hvor det blant ti- og femtiøringer lå en tusenlapp. Med skjelvende stemme meddelte klokkeren forsamlingen at dagens kollekt hadde innbrakt 10 kroner og 65 øre - pluss en anonym gave på tusen kroner. Hvorpå kaksen i bygda reiste seg og sa med høy stemme: "Ja, jeg ville helst ha det slik!".
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjempetiltak av pedal dette her......håper vi går en fin server-problemfri tid i møte når høvdingen får shoppa en ok en,....

ellers...fortsett å gi folkens....

penger fra platesalget hos meg kommer brae jeg får has på mr Ahlshus :D

budet kom oppi 666,- for 19 plater.....platene er leveringsklare , det samme regner jeg med at gryna er ;D

så 666,- for mine donerte plater går til hfs servern , i tillegg har jeg gitt litt fra før...supert tiltak , og flott at mange er med å støtter oppunder...

Mvh Espen
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
tom-peng-pong........... ;D

Espen
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
janghell skrev:
Hva er saldoen nå?
Saldoen står på forsiden og den har neppe steget så mye i dag siden det er søndag. Av en eller annen grunn som ikke jeg vet så går det ikke an å overføre penger via nettbank i helgene.

mvh,
OS
 

mosm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2006
Innlegg
124
Antall liker
2
OS skrev:
janghell skrev:
Hva er saldoen nå?
Saldoen står på forsiden og den har neppe steget så mye i dag siden det er søndag. Av en eller annen grunn som ikke jeg vet så går det ikke an å overføre penger via nettbank i helgene.

mvh,
OS
Kr. 182,50 :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.937
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Jeg synes dette er ganske spennende. Vi går lysere tider i møte! :D

Mvh.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg nekter å gå med på at nåværende server ikke skal være kraftig nok for sentralen, om den ikke er fra 1999 eller noe.
Ta en kikk her f.eks: http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=46823
Tråden er fra 2002, og de snakker om å *oppgradere* til en 1ghz single core CPU med 1GB ram. Utstyret de brukte fra før av har altså lavere specs enn dette, og det på et forum med ca 11000 poster i døgnet!

Hvis jeg var Høvdingen ville jeg:
1) Skrudd av "vis alle sider".
2) Oppgradert til bedre forumsoftware enn SMF 1.1. Det har blant annet ikke cache (som gjør at ting går alt fra 2 til 15 ganger kjappere) og gzip innebygd (for å spare båndbredde, men dette kan kan legges)

Sånn rent kraftmessig så ville en Mac Mini med 4GB ram, gjerne moddet for 2 eksterne SATA disker på 15000 RPM + et eller annet system for å ta backup i ny og ne være mer enn overkill. Tvilsomt om noen hostingfirmaer ville akseptert noe annet enn rack/blade-servere, dog.
Men handler tråden om innkjøp av en fysisk server som eies av Sentralen? Som så skal leveres til Powertech? Slik at man egentlig bare betaler dem for linjeleie pluss pluss. Virker som et litt snodig opplegg?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hm... mener du vi burde blindteste servere... ;) ?

mvh
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Men handler tråden om innkjøp av en fysisk server som eies av Sentralen? Som så skal leveres til Powertech? Slik at man egentlig bare betaler dem for linjeleie pluss pluss. Virker som et litt snodig opplegg?
Her må du gjerne forklare litt mer hva du egentlig mener...??
 

#arald

Medlem
Ble medlem
28.02.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
HiFi sentralen må være verdt mer enn 2 blekker fra Narvesen.
kr 200 er herved sendt
#arald
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Man skrev:
Men handler tråden om innkjøp av en fysisk server som eies av Sentralen? Som så skal leveres til Powertech? Slik at man egentlig bare betaler dem for linjeleie pluss pluss. Virker som et litt snodig opplegg?
Her må du gjerne forklare litt mer hva du egentlig mener...??
Jeg mener at det ikke er normalt at man selv kjøper inn servere til drifting av web.
Normalt er jo serveren med i leien. Skal man ha dedikert server, så betaler man for leie av den, som selvsagt er høyere enn en delt server med 50+ brukere. Kjøper man selv inn en server så blir det jo egentlig kun linjeleie og litt utgifter til drifting av serveren man skal betale for.
En moderne Mac mini med en hyperrask SSD-disk og 3GB ram vil jo egentlig være mer enn overkill i forhold til et forum på størrelse med Sentralen, sånn rent kraftmessig. Det finnes t.o.m hosting-firmaer som baserer seg på en serverfarm av Mac-Minier..
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Det viktigste på en server er diskhastighet samt nok minne.

8-16GB minne og SAS-disker samt en god RAID kontroller er viktigst.

Hvis ikke mange andre prosesser skal kjøre på serveren er ikke prosessor så viktig. En rimelig 4-kjerner eller 2 går fint.

En slik maskin bør ikke koste mere enn en 20-25K. Da har man LENGE...
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Backupløsning: noen få eksterne 1GB WD disker over USB. Bytt ut regelmessig og ta med hjem den ene til enhver tid.

Backup Exec fra Symantec (tidl. Veritas) tar kopi av SQL databaser.

Standardiser gjerne på MS SQL 2008 med det samme man holder på.

Samt MS 2008 Server software. Alt finnes i 64-bits versjoner, samme pris som 32bits. Best utnyttelse av maskinen.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.495
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
1
Det er vist like mange kvaler ved valg av server og data, som ved valg av HiFi. Jeg ser (og vet) at flere brukere her på Sentralen har tung kompentanse på datafaget. Så kanskje en ide at Høvdingen går en synserunde herom? Eventuelt oppretter en parallell tråd hvor man kan komme med innspill.

Riktig valg og konfirgurasjon av utstyr er i seg en besparelse på flere tusen kroner...
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Man skrev:
Ludo skrev:
Man skrev:
Men handler tråden om innkjøp av en fysisk server som eies av Sentralen? Som så skal leveres til Powertech? Slik at man egentlig bare betaler dem for linjeleie pluss pluss. Virker som et litt snodig opplegg?
Her må du gjerne forklare litt mer hva du egentlig mener...??
Jeg mener at det ikke er normalt at man selv kjøper inn servere til drifting av web.
Normalt er jo serveren med i leien. Skal man ha dedikert server, så betaler man for leie av den, som selvsagt er høyere enn en delt server med 50+ brukere. Kjøper man selv inn en server så blir det jo egentlig kun linjeleie og litt utgifter til drifting av serveren man skal betale for.
En moderne Mac mini med en hyperrask SSD-disk og 3GB ram vil jo egentlig være mer enn overkill i forhold til et forum på størrelse med Sentralen, sånn rent kraftmessig. Det finnes t.o.m hosting-firmaer som baserer seg på en serverfarm av Mac-Minier..
Dette kan du tydeligvis ingen ting om. Jeg har jobbet med hosting tjenester i 12 år, og det er helt vanlig at kunder eier serveren selv. Mange velger denne modellen for å sikre seg. Skulle de ønske å bytte hosting levereandør, eller at leverandøren opphører, kan de enkelt og greit hente sin server/e og flytte til annen hosting leverandør.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Høres fornuft5ig ut det du sier der Janly...Jeg har lite datakunnskap og påberoper meg ikke en dritt på det omerådet.. ;D

Men man skulle tro at å eie fysisk servern selv vil være gunstig i form av driftsikkerthet osv.....

eller hur?
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kroner sendt med kamelkaravanen.

Ekstra kroner for hvert tips jeg får til spillere, transportere osv. som leverer opptil 24 bit og 192 khz digitalt ut, og som ikke er PC.

Geir.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Oblivion skrev:
Man skrev:
Men handler tråden om innkjøp av en fysisk server som eies av Sentralen? Som så skal leveres til Powertech? Slik at man egentlig bare betaler dem for linjeleie pluss pluss. Virker som et litt snodig opplegg?
Hvorfor synse? Hvor kom Powertech inn i "bildet"?

Det følgende er fakta:

404 feilmeldingene på hifisentralen forteller at det er UNIWEB www.uniweb.no som webhotellet ligger hos...

Prøv www.hifisentralen.no/tull og se selv.. http://www.whois.org/whois_new.cgi?d=hifisentralen&tld=no
Prøv www.hifisentralen.com/tull og se selv.. http://www.whois.org/whois_new.cgi?d=hifisentralen&tld=com

www.hifisentralen.com eies av Jostein Berntsen, men er vidrekoblet til www.hifisentralen.no

www.hifisentralen.com hostes av http://www.osei.no som ligger i Bergen og hoster på egne servere..

UNIWEB tilbyr også løsninger med dedikerte servere: http://www.uniweb.no/dedikert/

Mvh
Oblivion
Dette er nok grunnen til at Powertech blir nevnt:

Tracing route to www.hifisentralen.no [195.159.98.165]
over a maximum of 30 hops:

1 1 ms 1 ms 1 ms 192.168.1.1
2 3 ms 2 ms 2 ms gw-hosting.o4u.no [213.160.235.65]
3 3 ms 1 ms 1 ms gw-priority.online4u.no [64.28.28.229]
4 2 ms 2 ms 2 ms 64.28.5.185
5 5 ms 4 ms 4 ms 81.175.32.84
6 4 ms 4 ms 4 ms te2-1-v1504.oensj-070.hafslundtelekom.net [81.17
5.32.226]
7 4 ms 4 ms 5 ms te2-2-v1506.oensj-071.hafslundtelekom.net [81.17
5.32.254]
8 4 ms 4 ms 4 ms s01i02.no.powertech.net [193.156.120.6]
9 9 ms 9 ms 8 ms s11i01.no.powertech.net [195.159.88.11]
10 54 ms 92 ms 91 ms 195.159.98.165

Trace complete.

ALTSÅ: Uniweb har sine servere hos Powertech.
 
R

Roysen

Gjest
Oblivion skrev:
Man skrev:
Men handler tråden om innkjøp av en fysisk server som eies av Sentralen? Som så skal leveres til Powertech? Slik at man egentlig bare betaler dem for linjeleie pluss pluss. Virker som et litt snodig opplegg?
Hvorfor synse? Hvor kom Powertech inn i "bildet"?

Det følgende er fakta:

404 feilmeldingene på hifisentralen forteller at det er UNIWEB www.uniweb.no som webhotellet ligger hos...

Prøv www.hifisentralen.no/tull og se selv.. http://www.whois.org/whois_new.cgi?d=hifisentralen&tld=no
Prøv www.hifisentralen.com/tull og se selv.. http://www.whois.org/whois_new.cgi?d=hifisentralen&tld=com

www.hifisentralen.com eies av Jostein Berntsen, men er vidrekoblet til www.hifisentralen.no

www.hifisentralen.com hostes av http://www.osei.no som ligger i Bergen og hoster på egne servere..

UNIWEB tilbyr også løsninger med dedikerte servere: http://www.uniweb.no/dedikert/

Mvh
Oblivion
Jeg tror noe av den infoen der er litt gammel, som f.eks. eier.

Mvh
Roysen
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Inflasjonen herjer. Pedal foreslo 100 per hode, men bidragene blir større og større. Man må betale nå før det blir for dyrt.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.032
Antall liker
545
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Litt mer info, kjenner Uniweb ganske godt - har delt kontorer med dem for litt over ett år siden. De har en egen linje til sitt eget kontor i Tønsberg der har de også et eget serverrom. Uniweb har altså ingenting stående hos Powertech rent fysisk.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
janly skrev:
Man skrev:
Ludo skrev:
Man skrev:
Men handler tråden om innkjøp av en fysisk server som eies av Sentralen? Som så skal leveres til Powertech? Slik at man egentlig bare betaler dem for linjeleie pluss pluss. Virker som et litt snodig opplegg?
Her må du gjerne forklare litt mer hva du egentlig mener...??
Jeg mener at det ikke er normalt at man selv kjøper inn servere til drifting av web.
Normalt er jo serveren med i leien. Skal man ha dedikert server, så betaler man for leie av den, som selvsagt er høyere enn en delt server med 50+ brukere. Kjøper man selv inn en server så blir det jo egentlig kun linjeleie og litt utgifter til drifting av serveren man skal betale for.
En moderne Mac mini med en hyperrask SSD-disk og 3GB ram vil jo egentlig være mer enn overkill i forhold til et forum på størrelse med Sentralen, sånn rent kraftmessig. Det finnes t.o.m hosting-firmaer som baserer seg på en serverfarm av Mac-Minier..
Dette kan du tydeligvis ingen ting om. Jeg har jobbet med hosting tjenester i 12 år, og det er helt vanlig at kunder eier serveren selv. Mange velger denne modellen for å sikre seg. Skulle de ønske å bytte hosting levereandør, eller at leverandøren opphører, kan de enkelt og greit hente sin server/e og flytte til annen hosting leverandør.
Jeg har vel ikke påstått noe heller. Jeg refererte til mitt originale innlegg som var skrevet i en undrende kontekst. Vet du om det stilles krav til at det må være en blad/rackserver?
Ellers er det jo underordnet om det er Powertech eller uniweb. Jeg skrev Powertech tidligere i tråden og da reagerte ikke Høvdingen på det, selv om jeg ble sitert. Men samma det.

Poenget er vel at det er gjerne store bedrifter og slikt som investerer i dedikerte servere, som gjerne da koster noen slanter, og kjører litt tyngre saker. Det spørs om det ikke er litt overkill i forhold til et relativt lite forum som Sentralen da. Det vet du kanskje mer om, men sist jeg sjekket var det fortsatt lov å spørre på ting man lurer på.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Ludo skrev:
Litt mer info, kjenner Uniweb ganske godt - har delt kontorer med dem for litt over ett år siden. De har en egen linje til sitt eget kontor i Tønsberg der har de også et eget serverrom. Uniweb har altså ingenting stående hos Powertech rent fysisk.
Ok, ser det nå. Uniweb får sin IP range fra Powertech, og IP adressen www.hifisentralen.no peker til en lokasjon i Tønsberg:

IP address [?]: 195.159.98.165 Copy [Whois] [Reverse IP]
IP address country: ip address flag Norway
IP address state: Vestfold
IP address city: Tønsberg
IP address latitude: 59.285801
IP address longitude: 10.418100
ISP of this IP [?]: PowerTech Information Systems AS
Organization: Uniweb AS
Local Time of this IP country: 2009-01-19 18:32
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.720
Torget vurderinger
1
Kanskje det er en idé å diskutere selve serveren i en annen tråd?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.448
Antall liker
2.636
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Et lite bidrag overført herfra også.. Bedre sent enn aldri :)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Den anonyme gaven er i fra meg 8)



Mvh. RS
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
:) Hei

HFS er en nyttig ting for oss "Kranglefanter"
Nyttig lærdom henter vi også fra hverandre selv om vi til tider "krangler så busta fyker".. ;D

Jeg støtter selvfølgelig opp med en blå lapp..
Abstinensen blir for stor om HFS skulle bli borte. 8)

Oppfordrer alle som ikke har gitt en skjerv til å gi et bidrag - til eget beste og fornøyelse. Husk at Sammen er vi sterke..... ;)

mvh 56fwb
 
Topp Bunn