Kronerulling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hadde man vært misfornøyd med forumet, hadde man nok heller gitt blaffen og holdt seg unna.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Stort sett fungerer forumet utmerket. Både for betalende medlemmer og oss gratispassasjerer.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.351
    Antall liker
    1.767
    Sted
    Bergen
    Glimrende forum som gir en oase av kunnskap som deles uselvisk Kjekt eksempel på delingsøkonomi når alle bidrar med litt. Oxo e d litt forfriskende med all den frie diskusjonen. Så i sum friskt og bra, godt for kunnskap og all hæder til Høvdingen som står an av..Bidrag sendt og lenge leve hfs


    Mvh
    PerM
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ser mange hevder at medlemskontigent er veien til lykke. Jeg er vel da redd for at antallet brukere blir enda mindre enn i dag (ref. antall støttemedlemmer), noe som sikkert ikke er heldig for eventuelle annonseinntekter. Dette kan kanskje skrues sammen på et vis av folk som har peiling, men kan vel også lett ende opp i at andedammen blir enda mindre.....og til slutt uinteressant. Kan bli en litt skummel lakmustest for HFS.....

    Jeg håper Høvdingen etter hvert finner en måte å drifte HFS på som fungerer for ham. Forhåpentligvis uten denne gjenntatte tiggingen! Det er selvfølgelig helt frivillig å bidra, og dermed kan man heller ikke kunne kreve dokumentasjon i ettertid. En annen ting er at Høvdingen sikkert kunne vært litt mer proaktiv og ryddig i sine tilbakemeldinger....da hadde det sikkert vært færre kritiske røster i etterkant.
    Å kreve en form for medlemskontigent for å være på/ha tilgang til HFS er den sikre vei til endeliktet. Det trengs ikke mye tankekraft for å se det. Karmanas analyse er god som gull. Den frivillige støtteordningen vi nå har er et godt kompromiss.

    Det må da være mulig å presse mer ut av bransjeaktørene; å presse noe ut av brukerne er å ta livsgrunnlaget ut av forumet; det er de som tiltrekker seg bransjeaktørene.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mange bransjeaktører har vel mer enn nok med å overleve i dag?
    Spørs om pengene sitter veldig løst her.
    Bare et spørsmål.....
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.102
    Antall liker
    1.082
    Torget vurderinger
    10
    Mange bransjeaktører har vel mer enn nok med å overleve i dag?
    Spørs om pengene sitter veldig løst her.
    Bare et spørsmål.....
    Det har også jeg mistanke om. Har inntrykk av at det snakkes mye her inne om kjøp av ditt og datt, men jeg tror det blir mye med snakket. Selv vil jeg i alle fall tenke meg grundig om før jeg kjøper noe nytt i dag. Dels pga. egen økonomi, men også fordi bruktmarkedet er blitt slik det er. Og når det ikke engang er omsetning her, og folk ikke blir kvitt tingene og frigjort midler til å legge i nytt, må ting stoppe opp etter hvert, slik jeg ser det. Selvfølgelig er det også mange andre faktorer som spiller inn her. Jeg regner med at nå får jeg sikkert høre at jeg snakker tull, er unødvendig pessimistisk osv., og det er kanskje noe i det, men jeg klarer rett og slett ikke se positivt på fremtiden når det gjelder hifibransjen, som så mange av oss er en del av. Slik jeg ser det må det nesten skje et under hvis hifibutikkene flest overlever de neste fem åra, selv om jeg selvfølgelig håper jeg tar feil.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.522
    Antall liker
    9.294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange bransjeaktører har vel mer enn nok med å overleve i dag?
    Spørs om pengene sitter veldig løst her.
    Bare et spørsmål.....
    Det har også jeg mistanke om. Har inntrykk av at det snakkes mye her inne om kjøp av ditt og datt, men jeg tror det blir mye med snakket. Selv vil jeg i alle fall tenke meg grundig om før jeg kjøper noe nytt i dag. Dels pga. egen økonomi, men også fordi bruktmarkedet er blitt slik det er. Og når det ikke engang er omsetning her, og folk ikke blir kvitt tingene og frigjort midler til å legge i nytt, må ting stoppe opp etter hvert, slik jeg ser det. Selvfølgelig er det også mange andre faktorer som spiller inn her. Jeg regner med at nå får jeg sikkert høre at jeg snakker tull, er unødvendig pessimistisk osv., og det er kanskje noe i det, men jeg klarer rett og slett ikke se positivt på fremtiden når det gjelder hifibransjen, som så mange av oss er en del av. Slik jeg ser det må det nesten skje et under hvis hifibutikkene flest overlever de neste fem åra, selv om jeg selvfølgelig håper jeg tar feil.
    Her tror jeg du treffer spikeren på hodet, dessverre. Flere og flere har ikke tid eller interesse for noe mer enn gode propper og ev. en Bluetooth høyttaler.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.893
    Antall liker
    5.835
    Torget vurderinger
    1
    Mange bransjeaktører har vel mer enn nok med å overleve i dag?
    Spørs om pengene sitter veldig løst her.
    Bare et spørsmål.....
    Det har også jeg mistanke om. Har inntrykk av at det snakkes mye her inne om kjøp av ditt og datt, men jeg tror det blir mye med snakket. Selv vil jeg i alle fall tenke meg grundig om før jeg kjøper noe nytt i dag. Dels pga. egen økonomi, men også fordi bruktmarkedet er blitt slik det er. Og når det ikke engang er omsetning her, og folk ikke blir kvitt tingene og frigjort midler til å legge i nytt, må ting stoppe opp etter hvert, slik jeg ser det. Selvfølgelig er det også mange andre faktorer som spiller inn her. Jeg regner med at nå får jeg sikkert høre at jeg snakker tull, er unødvendig pessimistisk osv., og det er kanskje noe i det, men jeg klarer rett og slett ikke se positivt på fremtiden når det gjelder hifibransjen, som så mange av oss er en del av. Slik jeg ser det må det nesten skje et under hvis hifibutikkene flest overlever de neste fem åra, selv om jeg selvfølgelig håper jeg tar feil.
    Her tror jeg du treffer spikeren på hodet, dessverre. Flere og flere har ikke tid eller interesse for noe mer enn gode propper og ev. en Bluetooth høyttaler.
    Nå er det kanskje litt mere rundt forumet enn bare hi-fi utstyr. Det er mange som har møtt hverandre og vennskap har utviklet seg, og om vi hadde snakket om høyttalere, damer eller biler, så er det å møte andre mennesker hyggelig i seg selv. Men ja, når du kan kjøpe en Ipod til noen få lapper som spiller like bra som en forsterker til flerfoldige tusen, så er nok markedet noe dalende, men hva er vel mer moro enn å pakke opp et nytt produkt til kr. 500k.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Mange bransjeaktører har vel mer enn nok med å overleve i dag?
    Spørs om pengene sitter veldig løst her.
    Bare et spørsmål.....
    Det har også jeg mistanke om. Har inntrykk av at det snakkes mye her inne om kjøp av ditt og datt, men jeg tror det blir mye med snakket. Selv vil jeg i alle fall tenke meg grundig om før jeg kjøper noe nytt i dag. Dels pga. egen økonomi, men også fordi bruktmarkedet er blitt slik det er. Og når det ikke engang er omsetning her, og folk ikke blir kvitt tingene og frigjort midler til å legge i nytt, må ting stoppe opp etter hvert, slik jeg ser det. Selvfølgelig er det også mange andre faktorer som spiller inn her. Jeg regner med at nå får jeg sikkert høre at jeg snakker tull, er unødvendig pessimistisk osv., og det er kanskje noe i det, men jeg klarer rett og slett ikke se positivt på fremtiden når det gjelder hifibransjen, som så mange av oss er en del av. Slik jeg ser det må det nesten skje et under hvis hifibutikkene flest overlever de neste fem åra, selv om jeg selvfølgelig håper jeg tar feil.
    Skjønner hva du mener, men jeg syns flere burde kjøpe noe nytt og gjerne ta seg den tiden det tar å spare opp til det hvis man ikke har pengene det koster med en gang. Ikke noe galt i å kjøpe ting bare for å teste de ut, men hvis det er noe man strekker seg litt etter og som man virkelig har lyst på tror jeg sjansene for at det havner på bruktmarkedet igjen med en gang er en del mindre. Og man holder liv i egen interesse for hobbyen og aktørene i bransjen hvis man ikke bare sitter på gjerdet og runker, men handler litt isteden. Livet er kort, jeg syns man skal unne seg litt ny hifi hvis man har pengene tilgjengelig og det ikke går ut over andre mer basale behov.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Mange bransjeaktører har vel mer enn nok med å overleve i dag?
    Spørs om pengene sitter veldig løst her.
    Bare et spørsmål.....
    Det har også jeg mistanke om. Har inntrykk av at det snakkes mye her inne om kjøp av ditt og datt, men jeg tror det blir mye med snakket. Selv vil jeg i alle fall tenke meg grundig om før jeg kjøper noe nytt i dag. Dels pga. egen økonomi, men også fordi bruktmarkedet er blitt slik det er. Og når det ikke engang er omsetning her, og folk ikke blir kvitt tingene og frigjort midler til å legge i nytt, må ting stoppe opp etter hvert, slik jeg ser det. Selvfølgelig er det også mange andre faktorer som spiller inn her. Jeg regner med at nå får jeg sikkert høre at jeg snakker tull, er unødvendig pessimistisk osv., og det er kanskje noe i det, men jeg klarer rett og slett ikke se positivt på fremtiden når det gjelder hifibransjen, som så mange av oss er en del av. Slik jeg ser det må det nesten skje et under hvis hifibutikkene flest overlever de neste fem åra, selv om jeg selvfølgelig håper jeg tar feil.
    Skjønner hva du mener, men jeg syns flere burde kjøpe noe nytt og gjerne ta seg den tiden det tar å spare opp til det hvis man ikke har pengene det koster med en gang. Ikke noe galt i å kjøpe ting bare for å teste de ut, men hvis det er noe man strekker seg litt etter og som man virkelig har lyst på tror jeg sjansene for at det havner på bruktmarkedet igjen med en gang er en del mindre. Og man holder liv i egen interesse for hobbyen og aktørene i bransjen hvis man ikke bare sitter på gjerdet og runker, men handler litt isteden. Livet er kort, jeg syns man skal unne seg litt ny hifi hvis man har pengene tilgjengelig og det ikke går ut over andre mer basale behov.
    Jeg fant ut hva som var drømmehøyttalerne, og sparte i åtte måneder for å få råd til dem. Fant ut at det var på tide å slutte å spare seg til fant.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mange bransjeaktører har vel mer enn nok med å overleve i dag?
    Spørs om pengene sitter veldig løst her.
    Bare et spørsmål.....
    Det har også jeg mistanke om. Har inntrykk av at det snakkes mye her inne om kjøp av ditt og datt, men jeg tror det blir mye med snakket. Selv vil jeg i alle fall tenke meg grundig om før jeg kjøper noe nytt i dag. Dels pga. egen økonomi, men også fordi bruktmarkedet er blitt slik det er. Og når det ikke engang er omsetning her, og folk ikke blir kvitt tingene og frigjort midler til å legge i nytt, må ting stoppe opp etter hvert, slik jeg ser det. Selvfølgelig er det også mange andre faktorer som spiller inn her. Jeg regner med at nå får jeg sikkert høre at jeg snakker tull, er unødvendig pessimistisk osv., og det er kanskje noe i det, men jeg klarer rett og slett ikke se positivt på fremtiden når det gjelder hifibransjen, som så mange av oss er en del av. Slik jeg ser det må det nesten skje et under hvis hifibutikkene flest overlever de neste fem åra, selv om jeg selvfølgelig håper jeg tar feil.


    Tror delvis det er utviklerne av hi-fi produkter det står på. Vi har sett en trend allerede; småbokser som før låt bæsj kan benyttes på kjøkkenet. Videre inn i stua gjør gode integrerte forsterkere med DAC og streamer tilgangen til god lyd mange titusenlapper mindre (og mindre div. «tilpasningsproblemer»).

    Det begynner å bli billigere å få god lyd hjemme.

    Tilbake står de som selger det beste, så overpriset at bransjen (og ens egen hi-fi interesse) nesten fordummes.

    I dag er (eksempelvis) Hegel H360 en «maskin» man skal flere bokser i hylla + flere titusener ut med uten å måtte lyve til banken og si man skal bygge ny garasje - for å overgå topp-lyd med en stabel topp-produkter.

    Bedre lyd på en enklere måte til lavere pris. Tror faktisk dette trigger hi-fi interessen, når ting blir bedre lydmessig, penere i heimen, enklere å bruke og billigere i innkjøp.
     

    espendo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2016
    Innlegg
    505
    Antall liker
    603
    Sted
    Bærum
    Hvor setter jeg inn et par små lapper?

    HFS har vært en åpenbaring for meg. Jeg støtte borti forumet i et nettsøk for halvannet år siden kanskje. Jeg har lært utrolig mye, ledd litt, blitt litt irritert og har jaggu spart en del kroner også etter meget god hjelp fra forumbrukere her! Jeg har fått tips til tweaks og løsninger på det som framsto som store problemer for en hifi-noob som meg. Fikk til og med noen dempeføtter av forumbruker for å fikse feedback fra platespilleren. Ny PU fant jeg til halv pris gjennom Torget. osv osv osv.

    Mye kritikk og kommentarer her. Jeg vet bare at HFS har vært gøy for meg, det funker bra og å støtte med litt penger gjør jeg gjerne.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.893
    Antall liker
    5.835
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk gutter (jeg sier ikke jenter, for de er det få av her). Mvh Høvdingen
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.477
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kan godt hende jeg er gnien, men jeg kjøper da ikke ting nytt bare for å prøve det for så å selge det med tap.
    Eller rettere sagt det har ikke jeg råd til.
    Tror heller att bransjen sliter fordi det er mange som ser andre utveier en å kjøpe det vi kaller vanlig butikk hifi.
    Flere og flere har begynt å bygge ting selv.
    Ser ut til att det er blitt slik. Skal mye til for att jeg ser meg tilbake.
    Spare seg til fant er mer et uttrykk en virkeligheten, har prøvd og ble ikke fant av den grunn. Men sitter greit i det i en alder av 54.
    Selv om jeg har hvert igjennom både boligkrakk og skilsmisse:)
     

    Here4U

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Hva skal denne serveren brukes til?
    Samle inn penger;):cool:;)
    Jeg spurte helt oppriktig. Når man ber om penger til et "formål" så er det jo ikke helt i tåka å beskrive hva formålet er, enn at det bare er en ny server. Det er helt vanlig - og viktig- å være transparent i så måte. Jo mer informasjon, jo bedre er forutsetningene for at evt. potensielle bidragsytere (og spesielt dem som sitter på gjerdet) kan gjøre seg opp den riktige meningen (for dem) om å bidra eller eller. Og for å si det på en litt politisk ukorrekt måte: All erfaring tilsier at jo mer transparent man er om formålet, jo mer penger er det å hente.

    Man får jo servere kastet etter seg på finn.no som ikke har noe problem med 5000 samtidige brukere. På HFS er det i beste fall 3000 brukere innom..i løpet av et døgn. I tillegg ble det jo handlet inn ny server for ikke så lenge siden?

    Dessverre ser det ikke ut som jeg får svar på spørsmålet mitt.
    Dessverre så tar du feil - du får ingen server til kr. 5000 som tar 3000 brukere - jeg har drevet med dette siden 1979, og jeg har litt erfaring. Men det som koster absolutt mest er software-utvikling. Hovedprogrammeren til HFS er ikke billig, og det er her de store kostnadene ligger. Som eksempel, når vi nå gikk over på ny server, så sluttet omtrent alt å fungere pga. nytt operativsystem, og det var mye jobb å redigere alle filer.

    Den gamle serveren gikk ned flere ganger om dagen pga. antall brukere, og nå har vi ikke det problemet - jeg gikk kanskje litt overkill, men tenkte fremtid og hvorfor kjøpe en kjip server
    Hvis du har drevet med servere og data siden 1979, så vet du godt at faktisk en Pentium 4 3Ghz, 4GB Ram og 4 SSD disker i raid 10 fint kunne drevet denne siden over akseptabelt nivå med den brukermengden du har påstått, en slik maskin finner du til på finn for under ett par tusenlapper. Jeg har vært hostmaster og server ansvarlig hos flere store ISP´er i Norge Interweb, ActiveISP etc. I dag driver jeg mitt eget lille datasenter som hobby hjemme, 72TB san, HP Performance servere (G8+), Mikrotik switcher og router, og hele riggen her hjemme har kostet meg mindre enn du har betalt for de to serverne som er nevnt. Og dersom du faktisk har holdt på siden 1979, så burde det være NULL problem å få lagt inn riktig OS istedet for å bare kjøpe ny server. En 486DX2 66Mhz kunne hostet 3000 brukere, men den kunne ikke håndtert 3000 simultane brukere. Derimot en anstendig Core i5 / I7 med 8gb ram og ett par gode SSD disker i speiling skulle kunne fint håndtere denne siden i mange år fremover. Å betale for serverplass hos uniweb, når du kan fint hoste det på adsl/coax/fiber hjemme, virker også rimelig tåpelig. En trenger ikke gjøre alt så dyrt som mulig.

    Etter min personlige mening, så høres det ut som at du ønsket deg ett kult leketøy og ville ikke betale for det selv.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.893
    Antall liker
    5.835
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spurte helt oppriktig. Når man ber om penger til et "formål" så er det jo ikke helt i tåka å beskrive hva formålet er, enn at det bare er en ny server. Det er helt vanlig - og viktig- å være transparent i så måte. Jo mer informasjon, jo bedre er forutsetningene for at evt. potensielle bidragsytere (og spesielt dem som sitter på gjerdet) kan gjøre seg opp den riktige meningen (for dem) om å bidra eller eller. Og for å si det på en litt politisk ukorrekt måte: All erfaring tilsier at jo mer transparent man er om formålet, jo mer penger er det å hente.

    Man får jo servere kastet etter seg på finn.no som ikke har noe problem med 5000 samtidige brukere. På HFS er det i beste fall 3000 brukere innom..i løpet av et døgn. I tillegg ble det jo handlet inn ny server for ikke så lenge siden?

    Dessverre ser det ikke ut som jeg får svar på spørsmålet mitt.
    Dessverre så tar du feil - du får ingen server til kr. 5000 som tar 3000 brukere - jeg har drevet med dette siden 1979, og jeg har litt erfaring. Men det som koster absolutt mest er software-utvikling. Hovedprogrammeren til HFS er ikke billig, og det er her de store kostnadene ligger. Som eksempel, når vi nå gikk over på ny server, så sluttet omtrent alt å fungere pga. nytt operativsystem, og det var mye jobb å redigere alle filer.

    Den gamle serveren gikk ned flere ganger om dagen pga. antall brukere, og nå har vi ikke det problemet - jeg gikk kanskje litt overkill, men tenkte fremtid og hvorfor kjøpe en kjip server
    Hvis du har drevet med servere og data siden 1979, så vet du godt at faktisk en Pentium 4 3Ghz, 4GB Ram og 4 SSD disker i raid 10 fint kunne drevet denne siden over akseptabelt nivå med den brukermengden du har påstått, en slik maskin finner du til på finn for under ett par tusenlapper. Jeg har vært hostmaster og server ansvarlig hos flere store ISP´er i Norge Interweb, ActiveISP etc. I dag driver jeg mitt eget lille datasenter som hobby hjemme, 72TB san, HP Performance servere (G8+), Mikrotik switcher og router, og hele riggen her hjemme har kostet meg mindre enn du har betalt for de to serverne som er nevnt. Og dersom du faktisk har holdt på siden 1979, så burde det være NULL problem å få lagt inn riktig OS istedet for å bare kjøpe ny server. En 486DX2 66Mhz kunne hostet 3000 brukere, men den kunne ikke håndtert 3000 simultane brukere. Derimot en anstendig Core i5 / I7 med 8gb ram og ett par gode SSD disker i speiling skulle kunne fint håndtere denne siden i mange år fremover. Å betale for serverplass hos uniweb, når du kan fint hoste det på adsl/coax/fiber hjemme, virker også rimelig tåpelig. En trenger ikke gjøre alt så dyrt som mulig.

    Etter min personlige mening, så høres det ut som at du ønsket deg ett kult leketøy og ville ikke betale for det selv.
    Takk for din mening. Jeg skal hente min gamle 486 maskin fra garasjen, også ser vi hvordan det går.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.893
    Antall liker
    5.835
    Torget vurderinger
    1
    Hva trenger jeg hjelp til? Vi har verdens raskeste server og alt går på skinner. At jeg brukte litt mer penger enn strengt tatt nødvendig, so be it, men nå går siden så det griner.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg spurte helt oppriktig. Når man ber om penger til et "formål" så er det jo ikke helt i tåka å beskrive hva formålet er, enn at det bare er en ny server. Det er helt vanlig - og viktig- å være transparent i så måte. Jo mer informasjon, jo bedre er forutsetningene for at evt. potensielle bidragsytere (og spesielt dem som sitter på gjerdet) kan gjøre seg opp den riktige meningen (for dem) om å bidra eller eller. Og for å si det på en litt politisk ukorrekt måte: All erfaring tilsier at jo mer transparent man er om formålet, jo mer penger er det å hente.

    Man får jo servere kastet etter seg på finn.no som ikke har noe problem med 5000 samtidige brukere. På HFS er det i beste fall 3000 brukere innom..i løpet av et døgn. I tillegg ble det jo handlet inn ny server for ikke så lenge siden?

    Dessverre ser det ikke ut som jeg får svar på spørsmålet mitt.
    Dessverre så tar du feil - du får ingen server til kr. 5000 som tar 3000 brukere - jeg har drevet med dette siden 1979, og jeg har litt erfaring. Men det som koster absolutt mest er software-utvikling. Hovedprogrammeren til HFS er ikke billig, og det er her de store kostnadene ligger. Som eksempel, når vi nå gikk over på ny server, så sluttet omtrent alt å fungere pga. nytt operativsystem, og det var mye jobb å redigere alle filer.

    Den gamle serveren gikk ned flere ganger om dagen pga. antall brukere, og nå har vi ikke det problemet - jeg gikk kanskje litt overkill, men tenkte fremtid og hvorfor kjøpe en kjip server
    Hvis du har drevet med servere og data siden 1979, så vet du godt at faktisk en Pentium 4 3Ghz, 4GB Ram og 4 SSD disker i raid 10 fint kunne drevet denne siden over akseptabelt nivå med den brukermengden du har påstått, en slik maskin finner du til på finn for under ett par tusenlapper. Jeg har vært hostmaster og server ansvarlig hos flere store ISP´er i Norge Interweb, ActiveISP etc. I dag driver jeg mitt eget lille datasenter som hobby hjemme, 72TB san, HP Performance servere (G8+), Mikrotik switcher og router, og hele riggen her hjemme har kostet meg mindre enn du har betalt for de to serverne som er nevnt. Og dersom du faktisk har holdt på siden 1979, så burde det være NULL problem å få lagt inn riktig OS istedet for å bare kjøpe ny server. En 486DX2 66Mhz kunne hostet 3000 brukere, men den kunne ikke håndtert 3000 simultane brukere. Derimot en anstendig Core i5 / I7 med 8gb ram og ett par gode SSD disker i speiling skulle kunne fint håndtere denne siden i mange år fremover. Å betale for serverplass hos uniweb, når du kan fint hoste det på adsl/coax/fiber hjemme, virker også rimelig tåpelig. En trenger ikke gjøre alt så dyrt som mulig.

    Etter min personlige mening, så høres det ut som at du ønsket deg ett kult leketøy og ville ikke betale for det selv.
    +1
    Jeg jobber i et team som hoster Norges største selskaper på vm plattformer. Hva er problemet med å få hostet dette noe tilpassede diskusjonsforumet? Regner med at dette er lagt på en eller annen Linux-plattform og at forum-applikasjonen er baseret på PHP under Apache. Plus en eller annen free SQL sak. Er ellers av samme oppfatning som Here4U.


    Jeg kan like lite om datamaskiner som dere kan om hjul til månelandingsfartøyer... Samtidig regner jeg med at Høvdingen er minst like interessert som alle dere som leser dette i å drifte dette så kostnadseffektivt som mulig - herav må også hans egen "data-viten og data-kompetanse" tas med i betrakting når dere foreslår han å bruke ditt & datt av datamaskiner & løsninger - i streben etter å sitte igjen med noen kroner selv.

    Og så kommer vi til det punkt jeg syntes er verst, at de fleste med synspunkter om dette snakker som om Høvdingen skal være 110 % idealist og dermed ikke ha lov til å tjene ei krone - på et forum "datafolk" utenfor bransjen betrakter som en MEGASUKSESS!

    1. Hadde jeg vært Høvdingen hadde jeg ALDRI giddet holde på med dette, uten en svært så god lønn for både "oppfinnelsen" og driftingen av forumet.

    2. Hadde Høvdingen tatt kr 100,- som frivillig avgift og merket HELE skrive-bakgrunnen til de som ikke har betalt - lyserød - ville alle som hele tiden lyser rødt for allmenheten innfridd 100-lappen relativt fort.

    3. Denne sats kr 100,- ganger antall 1000-vis av brukere gjør trolig Høvdingen FORTJENT rik, sammen med andre inntektskilder (reklame).

    4. La det koste litt å poste nyheter, noen bedrifter bruker jo nesten stedet her som lokal oppslagstavle.

    5. Ikke forelså mer enn kr 100,- dere, for da glipper mange. Terskelen for å putte på 100 er halvparten av 200, sånn er det bare.

    6. Jada, jeg vet jeg selv ikke har betalt, men er nesten blakk fra lønning til lønning over noen måneder (av en årsak jeg holder for meg selv) men pengene kommer.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.893
    Antall liker
    5.835
    Torget vurderinger
    1
    Og så kommer vi til det punkt jeg syntes er verst, at de fleste med synspunkter om dette snakker som om Høvdingen skal være 110 % idealist og dermed ikke ha lov til å tjene ei krone - på et forum "datafolk" utenfor bransjen betrakter som en MEGASUKSESS!

    1. Hadde jeg vært Høvdingen hadde jeg ALDRI giddet holde på med dette, uten en svært så god lønn for både "oppfinnelsen" og driftingen av forumet.
    Hvis du går inn i en butikk og kjøper noe, så vil en eller annen tjene noe på hva du kjøper, men jeg har ikke lov til å tjene noe. Jeg kritiserer ikke Here4U, han har et godt poeng - jeg har drevet denne siden i 16 år, kanskje mer, og jeg har brukt tusenvis av timer, men å tjene en krone, da blir jeg "sablet" ned. Jaja, kanskje jeg burde åpne en kiosk istedenfor - jeg hører at Leiv Vidar selger som bare det, men kundene vil sikkert ha pølsene til innkjøpspris.
     

    Here4U

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Og så kommer vi til det punkt jeg syntes er verst, at de fleste med synspunkter om dette snakker som om Høvdingen skal være 110 % idealist og dermed ikke ha lov til å tjene ei krone - på et forum "datafolk" utenfor bransjen betrakter som en MEGASUKSESS!

    1. Hadde jeg vært Høvdingen hadde jeg ALDRI giddet holde på med dette, uten en svært så god lønn for både "oppfinnelsen" og driftingen av forumet.
    Hvis du går inn i en butikk og kjøper noe, så vil en eller annen tjene noe på hva du kjøper, men jeg har ikke lov til å tjene noe. Jeg kritiserer ikke Here4U, han har et godt poeng - jeg har drevet denne siden i 16 år, kanskje mer, og jeg har brukt tusenvis av timer, men å tjene en krone, da blir jeg "sablet" ned. Jaja, kanskje jeg burde åpne en kiosk istedenfor - jeg hører at Leiv Vidar selger som bare det, men kundene vil sikkert ha pølsene til innkjøpspris.
    Det er ingen som sier at du ikke skal kunne tjene noen slanter på det. Du har ett flott og veldrevet forum som er raskt og responsivt, ikke minst veldig informatit. Så det er ingen som sier at du ikke gjør en god jobb. MEN, å måtte kjøpe ny server fordi operativsystemet var feil... da har du enten ikke peiling på servere, eller så var det en dårlig unnskyldning. Regner med det er en "anstendig" server du kjøpte første gangen, ergo den har vel ipmi eller annen fjern administrerings løsning, så det er bare å mounte iso fil og reboote. Noen tastetrykk så er nytt os installert. Så en rask runde på google med "debian lamp guide" så kan du copy/paste hele installasjons løsningen. Tweaking av vbulletin er så som så, det tar tid, men pokker så mye man lærer samtidig.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Hvis du har drevet med servere og data siden 1979, så vet du godt at faktisk en Pentium 4 3Ghz, 4GB Ram og 4 SSD disker i raid 10 fint kunne drevet denne siden over akseptabelt nivå med den brukermengden du har påstått, en slik maskin finner du til på finn for under ett par tusenlapper. Jeg har vært hostmaster og server ansvarlig hos flere store ISP´er i Norge Interweb, ActiveISP etc. I dag driver jeg mitt eget lille datasenter som hobby hjemme, 72TB san, HP Performance servere (G8+), Mikrotik switcher og router, og hele riggen her hjemme har kostet meg mindre enn du har betalt for de to serverne som er nevnt. Og dersom du faktisk har holdt på siden 1979, så burde det være NULL problem å få lagt inn riktig OS istedet for å bare kjøpe ny server. En 486DX2 66Mhz kunne hostet 3000 brukere, men den kunne ikke håndtert 3000 simultane brukere. Derimot en anstendig Core i5 / I7 med 8gb ram og ett par gode SSD disker i speiling skulle kunne fint håndtere denne siden i mange år fremover. Å betale for serverplass hos uniweb, når du kan fint hoste det på adsl/coax/fiber hjemme, virker også rimelig tåpelig. En trenger ikke gjøre alt så dyrt som mulig.

    Etter min personlige mening, så høres det ut som at du ønsket deg ett kult leketøy og ville ikke betale for det selv.
    Dette blir litt flåsete, Here4U.
    Datamengder/grafikk/gui på en 486 holder ikke for 3 brukere engang, dersom de logges på samtidig.
    At Høvdingen ikke ønsker å sitte å tukle dette hjemme har jeg stor forståelse for.
    Drift, support, backupløsninger, linjer..osv, skal hele tiden sikres.

    Å si at det er tåpelig å ikke ta på seg å ha denne jobben med "servere" hjemme, vitner om liten respekt for andres fritid og hvordan de ønsker å styre egne private anliggende.

    Tjenester koster penger hele tiden overalt, og det er ikke urimelig at oppgraderinger hos en host avogtil betyr oppgraderinger hos leietager.

    Jeg fatter ikke hvorfor alle skal ha alt gratis hele forbanna tiden.

    /POB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.353
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ustabilitet i bosituasjonen, ville jo i så fall utløse et sant helvete!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Her blandes det begreper så det holder. Serverkostnader-og behov, åpenhet og transparens i forhold til hva innsamlede midler har gått til og behovet for å tjene til salt i såret. Det er sikkert formålstjenelig å skille snørr og barter, for å si det sånn.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.127
    Antall liker
    2.627
    Torget vurderinger
    16
    Å betale for serverplass hos uniweb, når du kan fint hoste det på adsl/coax/fiber hjemme, virker også rimelig tåpelig. En trenger ikke gjøre alt så dyrt som mulig.
    Drift av kommersiell webside på egen server i kjelleren anno 2017 må være det minst vettuge forslaget av dem alle. Et "managed" container-cluster i skyen, stort nok til å drifte denne siden koster under 2 tusenlapper pr. måned og er etter min mening det opplagte valget ved neste korsvei. Ingen serverdrift, kun applikasjonsforvaltning og en grei mulighet til å tjene noen kroner i forhold til timer lagt ned. Nå har allerede Høvdingen valgt å kjøre på egen hw så dette er egentlig ikke noe å tenke på før om 3 år, men når den tid kommer vil jeg anbefale en "fully managed" skybasert løsning. Det å putte en server i kjelleren er å gå tilbake i tiden.

    Jeg er ellers strålende fornøyd med sentralen og bryr meg egentlig ikke om hvordan den hostes, selvom slike ting er jobben min til vanlig.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Barnehagen er fortsatt åpen så henger meg på!
    Et ok forum men forskjells behandling til de grader samt fri flyt av bransjeaktørenes hokus pokus produkter gjør at jeg ikke er intresert i å betale for dette "produktet"
    Tror også at høvdingen går i grei + slik det er!
    En annen ting er at denne siden er svært begrenset ang produsenter etc
    Få merker som hele tiden går igjen og merker som er svært populære i utlandet etc er totalt ukjent her inne!
    De mest populære trådene for tiden er de om "kavler og drittslenging"
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.037
    Antall liker
    11.444
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "High End HiFi" må sees på som et ekstremt nisjeprodukt i den store sammenhengen. Når prisene også tildels strekker seg mot stjernehimmelen, noe kanskje berettiget og for det meste ikke, så er det vel ikke rart at "alt" som finnes i det store Utlandet har liten eller ingen representasjon i Lille Gnore. ( Nå er jeg vel det man kaller "teknolog" av yrke og utdanning, slik at jeg har et visst forhold til komponentpriser og produksjonskostnader, og derved også til hva som er urealistisk prising. Jeg har også drevet eget firma og kalkulert varer, men ikke med HiFi)

    Hva angår HFS - så har jeg sagt det før, - HFS er teknisk og juridisk et privat eid forum, og Høvdingen gjør akkurat som han sjøl vil og finner for godt, - så er det opp til oss å like og godta, - eller ikke.
     

    Here4U

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    "High End HiFi" må sees på som et ekstremt nisjeprodukt i den store sammenhengen. Når prisene også tildels strekker seg mot stjernehimmelen, noe kanskje berettiget og for det meste ikke, så er det vel ikke rart at "alt" som finnes i det store Utlandet har liten eller ingen representasjon i Lille Gnore. ( Nå er jeg vel det man kaller "teknolog" av yrke og utdanning, slik at jeg har et visst forhold til komponentpriser og produksjonskostnader, og derved også til hva som er urealistisk prising. Jeg har også drevet eget firma og kalkulert varer, men ikke med HiFi)

    Hva angår HFS - så har jeg sagt det før, - HFS er teknisk og juridisk et privat eid forum, og Høvdingen gjør akkurat som han sjøl vil og finner for godt, - så er det opp til oss å like og godta, - eller ikke.
    Domenet står da vitterlig registrert på ett firma, ikke en privatperson. Så det er da teknisk og juridisk ett selskapseid forum.

    NORID Handle...............: HIF103D-NORID
    Domain Name................: hifisentralen.no
    Domain Holder Handle.......: HDOH18O-NORID
    NORID Handle...............: HDOH18O-NORID
    Type.......................: organization
    Name.......................: HØIUM DATA OG HIFI AS
     

    Here4U

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Å betale for serverplass hos uniweb, når du kan fint hoste det på adsl/coax/fiber hjemme, virker også rimelig tåpelig. En trenger ikke gjøre alt så dyrt som mulig.
    Drift av kommersiell webside på egen server i kjelleren anno 2017 må være det minst vettuge forslaget av dem alle. Et "managed" container-cluster i skyen, stort nok til å drifte denne siden koster under 2 tusenlapper pr. måned og er etter min mening det opplagte valget ved neste korsvei. Ingen serverdrift, kun applikasjonsforvaltning og en grei mulighet til å tjene noen kroner i forhold til timer lagt ned. Nå har allerede Høvdingen valgt å kjøre på egen hw så dette er egentlig ikke noe å tenke på før om 3 år, men når den tid kommer vil jeg anbefale en "fully managed" skybasert løsning. Det å putte en server i kjelleren er å gå tilbake i tiden.

    Jeg er ellers strålende fornøyd med sentralen og bryr meg egentlig ikke om hvordan den hostes, selvom slike ting er jobben min til vanlig.
    under 2 tusenlapper? Man får webhotell "i skyen " hos f.eks. itpays.no for 30 kr pr mnd, eller egen vps hos skyen.cloud (norsk datasenter) for en startpris på 79kr pr mnd, så en kan komme under tusenlappen i året uansett om en velger webhotell eller egen VPS plasert i norge. Går man for en VPS i utlandet snakker man 30-40 kr pr mnd, men da kan man fort oppleve latency problemer / irritasjoner.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.037
    Antall liker
    11.444
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    - og hvem eier selskapet? Bortsett fra regnskaps og evt. revisjonsplikt er det helt opp til eier(e) hvordan det skal drives.
     

    Here4U

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    Å betale for serverplass hos uniweb, når du kan fint hoste det på adsl/coax/fiber hjemme, virker også rimelig tåpelig. En trenger ikke gjøre alt så dyrt som mulig.
    Drift av kommersiell webside på egen server i kjelleren anno 2017 må være det minst vettuge forslaget av dem alle. Et "managed" container-cluster i skyen, stort nok til å drifte denne siden koster under 2 tusenlapper pr. måned og er etter min mening det opplagte valget ved neste korsvei. Ingen serverdrift, kun applikasjonsforvaltning og en grei mulighet til å tjene noen kroner i forhold til timer lagt ned. Nå har allerede Høvdingen valgt å kjøre på egen hw så dette er egentlig ikke noe å tenke på før om 3 år, men når den tid kommer vil jeg anbefale en "fully managed" skybasert løsning. Det å putte en server i kjelleren er å gå tilbake i tiden.

    Jeg er ellers strålende fornøyd med sentralen og bryr meg egentlig ikke om hvordan den hostes, selvom slike ting er jobben min til vanlig.
    Drift av kommersiell side på egen server på eget bredbånd for 6-7 år siden må ha vært det minst vettuge forslaget, men i dag er bredbåndsforbindelser så stabile at det ikke er noe problem.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Her blandes det begreper så det holder. Serverkostnader-og behov, åpenhet og transparens i forhold til hva innsamlede midler har gått til og behovet for å tjene til salt i såret. Det er sikkert formålstjenelig å skille snørr og barter, for å si det sånn.


    Ja. Og nei. Dvs. jeg syntes Høvdingen skal komme ut av skapet og innrømme at han ikke gidder jobbe gratis, at dette er hans jobb - helt OK - selvfølgelig er det det!

    Så lage et system for innbetaling av den enkelte med en så lav sum penger og enkelt å betale at tilnærmet alle blir med. Så blir Høvdingen millionær, i hvert fall beriket, og det skal han da for svarte få lov til.

    En sixpack til alle brukere her, på at Høvdingen har grusomt mange tusen timer for at vi kan dyrke hobbyen vårt et sted = klart han skal se dette som jobb etter halvannet tiår. Og ikke et kall.

    Og støtte til dere, Trond, som i Fidelity (og leeenge før det) også har jobbet for glansbiler. Amen :)
     

    Here4U

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2017
    Innlegg
    6
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    0
    - og hvem eier selskapet? Bortsett fra regnskaps og evt. revisjonsplikt er det helt opp til eier(e) hvordan det skal drives.
    Vel, du har både rett, og feil, det er opp til vedtektene hvordan ett selskap skal drives, vedtektene settes av det sittende styret, og skal etterfølges av daglig leder. En aksjeeier har rettigheter i ett firma, som aksjonær, men kan ikke gjøre akkuratt hva han vil, alt "skal" gjøres i henhold til lover og regler rundt aksjeselskap. Ett spennende spørsmål som kommer opp såklart, er om "Høvdingen" har tatt imot pengene på privat vippsnummer / kontonummer, eller brukt firma kontonummeret. Er det overført til han privat, så er det underslag, er det overført til firmaet, så er det riktig. Forumets domene står registrert på firmaet, og er da juridisk firmaets eiendom. Og firmaet er den enheten som skal ha inntekter / donasjoner som er relevant til forumet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.037
    Antall liker
    11.444
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette vet jeg meget godt, da jeg selv var styreleder for et lite selskap. Hvordan blir det da om Høvdingen majoritetseier eller eneeier, som jeg tror han er ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn