Ser det er noen kommentarer i den "Høyttaler med dynamikk"- tråden.
Jeg velger å kommentere litt her, det blir mere ryddig slik.
Det systemet 8x12tom hørte er slik som det står beskrevet
her.
Bassystemet er 2x T138 horn i front + 2x S4 små horn ved bakveggen.
Dette er satt opp for å gi noenlunde flat og nøytral respons i det som de fleste av oss har - et "håpløst rom".
Det er mye prosessering her, og det eter myyye headroom.
Men det er det totale resultatet som teller lydmessig, da får en heller leve med at det kunne vært så til de grader mye mer punch og kraft, på enkelte typer musikk og innspillinger.
Når jeg fikk disse T138 inn, så husker jeg at midbass punchen fra disse uten eq var i retning det en kan oppleve som f a r l e g.
Det skyldes selvsagt kombinasjonen av romgain og resonans i et snevert område, samt at all headroom er i behold før eq.
Men en slik lyd blir fort ganske trøttende, det låter ikke bra, og alle innspillinger har tendens til å låte likt i bassen.
En flatere respons vil aldri låte like imponerende smekkmessig som en med en saftig peak i rette frekvensområdet.
Dette bassystemet er også satt opp med individuell delay og eq av alle modulene.
Kalibreringen er gjort med måling av lydfeltet - dvs partikkelhastigheten - i tillegg til vanlig spl måling.
For å få dypbassen luftig og "stor", ofres det litt på andre parametere.
Det som er største mangelen akkurat slik det står nå idag, er manko på punch fra mellomstore trommer i 50hz-området.
Dette vet jeg fordi andre konfigurasjoner har fått med dette mye bedre.
Totalt sett så er det nok likevel ganske bra slik det er satt opp nå.
Å kalibrere et slikt system kan ofte være frustrerende, omtrent som å klemme på en ballong - klemmer man inn en plass, så tyter det ut en annen plass.
Separat bassystem er et must hvis fullfrekvent og realistisk lyd er målet.
Disse basshornmodulene mine er ikke veldig store (T138 er <200l), men kapasitet og dynamikk er ganske greit, og i en annen verden sammenlignet med selv 2 store vanlige fronter.
Mine frontht - F1 - brukes ned til 120hz, det er 2x 8" bassdrivere.
Ganske moderat, men det er det som trengs når rommet ikke er for stort.
Men nettopp fordi denne høyttaleren er designet for kun øvre bass og oppover, så er dynamikk og kapasitet mye større enn for tradisjonelle høyttalere av samme størrelse.
Overkapasitet får en annen betydning når man først har opplevd forskjellen.
Først da kan vi begynne å snakke om DYNAMIKK.