8
8x12_TOM
Gjest
Synes det ser ut som rammene på de elementene er runde. Du vet vel at PD elementer er 12 kantet
Jeg tviler ikke på at du kan gjøre helt om på lyden, men da vil DAC'en ikke være transparent lenger. Alle transparente komponenter låter likt. Jeg har gjort tilsvarende forsøk hos meg med å sette inn et ekstra A/D-D/A-trinn i kjeden og hører ingen forskjell. Når Kvålsvoll kan kjøre signalet gjennom fem slike trinn uten at det gjør noen hørbar forskjell ser jeg absolutt ingen grunn til å skulle "tweake" de komponentene. Hvorfor ødelegge noe som fungerer?Man kan kun ryste på hovedet, giv mig DAC'en i to timer så skal jeg lave lyden fuldstændig om, uden naturligvis at ødelægge performers. Og hvem ved måske du endda vil vil kunne lide resultatet
Ps. jeg er selv holdt op med at sige at nu kan det ikke blive bedre og nu er det 100% transparent osv , det vare kun til den næste opgradering, så tænker man hvordan kunne jeg leve med lyden før.
Derfor er det lidt svært at tage den skråsikre attitude der tit kommer fra din side helt alvorligt.
Riktig, det er akkurat passelig størrelse.mine subhorn har jo 21" og er akkurat passe store:BxDxH=60x70x200
Hvis en halvt sunnmøring klarer å frese en mangekantet ramme, da klarer en heil sunnmøring å gjøre det også mvh GuitJa, helt håpløst å frese!
Dessuten så er de du har altfor store, kabinettet blir så digert at det aldri kommer gjennom noen dør.
Jeg laget et digert 1000 liter basshorn for 15" en gang i mine veldig unge dager.
Det måtte settes sammen på plass, til glede for resten av familien nede på stua.
Disse nye T110 er en forbedret versjon av T138, noe få cm lavere slik at de kan stackes i høyden i rom med normal takhøyde.
En enhet kan flyttes og bæres av en person, og det er ingen umiddelbar fare for at de ramler gjenom gulvet når den øverste enheten settes på plass.
Da har du den nok i postkassa straks.Nice
Har den i bestilling , og jeg gleder meg litt til denne må jeg si
Det er ikke nødvendig å utvikle noe eller forske mere, oppmix i prosessoren (samme sort som alle kan kjøpe for et par tanker bensin) gjør jobben når innstillingene er korrekt.Kanskje en av de beste testene det der.
Har fått inntrykk av at du stort sett foretrekker to kanals stereo fremfor upmix. Har du jobbet videre med upmix eller gjelder det kun for gjemskapningen av denne konserten?
Høres bra ut! Skjønner jeg må sjekke ut upmixmulighetene på prosessorer grundigere ved neste anledning.Det er ikke nødvendig å utvikle noe eller forske mere, oppmix i prosessoren (samme sort som alle kan kjøpe for et par tanker bensin) gjør jobben når innstillingene er korrekt.Kanskje en av de beste testene det der.
Har fått inntrykk av at du stort sett foretrekker to kanals stereo fremfor upmix. Har du jobbet videre med upmix eller gjelder det kun for gjemskapningen av denne konserten?
Det som fungerer bra for mange slike innspillinger er PLxII-Musikk, med center av, og forholdsvis lite bidrag fra surrounddelen.
Da er scenen foran helt intakt, mens rommet fortsetter bakover helt sømløst.
Alle instrumenter/vokal/lydkilder som i utgangspunktet er plassert foran, forblir der de skal være - foran.
Forutsetningen for at dette skal virke er at hele systemer er satt opp noenlunde skikkelig, med kontroll på akustikk og surroundhøyttalere som evner å gjenskap rom uten å selv være tilstede i lydbildet.
Akkurat denne musikken er spesiell, det er vokal i kirkerom, og rombidraget er essensielt for opplevelsen.
Og det er en veldig bra test å sette på dette rett etter konserten.
Særdeles avslørende, vil jeg si, det er ingen tvil om hva som låter mest troverdig.
Lett å forstå at du ville prøve ut noe nytt og annerledes, for musikk spilt i en kirke, når du selv opplever hvordan dette virkelig er, ganske ofte har jeg forstått.
Det er ikke mulig å få til dette med 2 lydkilder.
Jeg observerer at det stadig vekk fokuseres veldig på ting som ikke har noen stor betydning for lyden, i mange tilfeller en endeløs jakt på lydfeil som aldri har eksistert i utgangspunktet.
Og så går slike muligheter som utgjør en avgjørende forskjell helt tapt, fordi det mangler prosessor, surround, mangelfull akustikk.
Dette er noe jeg bruker kun for innpillinger av denne sorten, på slik musikk.
Som regel vil jeg nok foretrekke vanlig 2-kanal også i tilfeller der opptaket er gjort fx i en kirke, eksempel det meste av Voices of Music.
Et oppsett som skal kunne spille alt må derfor ha fleksibilitet, og det får man gjennom forskjellig prosessering for forskjellig musikk.
Og derfor vil jeg sige at man bør være meget varsom med at komme med disse enegyldige sandheder om hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan lade sig gøre.
jeg er selv holdt op med dette for længe siden fordi grænsen hele tiden flytter/rykker sig.
Vil også gerne indrømme at det provokerer mig når nogle kommer med alle disse klippefaste sandheder . Det mulige rykker sig hele tiden.
Så lange du ikke kan mod argumenter imod disse såkaldte "sandheder" så synes jeg du slappe af , og holde op med at gå efter manden.
Og derfor vil jeg sige at man bør være meget varsom med at komme med disse enegyldige sandheder om hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan lade sig gøre.
jeg er selv holdt op med dette for længe siden fordi grænsen hele tiden flytter/rykker sig.
Vil også gerne indrømme at det provokerer mig når nogle kommer med alle disse klippefaste sandheder . Det mulige rykker sig hele tiden.
Hva med DINE entydige sannheter, Kortvarig? Har du tenkt over hvor ille det irriterer utallige forummedlemmer her inn? For ikke å snakke om provoserer... Husk at når du peker på andre er det minst tre fingre som peker tilbake på deg selv. Skjerp deg.
Du er kunnskapsrik og har mange gode poenger - prøv en positiv tilnærming når du ikke er enig i noe; lit ydmykhet gjør seg alltid, det vet jeg for jeg er eksponenten for akkurat det! Du fanger fler fluer med honning enn eddik
"Kan det muligens være slik at...." låter langt bedre enn pis, lort, røvhul, klaphatte, imbesil idiot osv osv. selv om det unektelig krydrer språket.
Mvh
Riksrøvhul Sluket
Helt ærligt du må kunne finde nogen andre at opdrage på , måske dine børn.Må jo gå etter mannen når det vitterligen er mannen som skriver slikt! Jeg kritiserer ikke dine teorier eller tanker - prøver bare å hjelpe deg til å få annerkjendelse, via en noe mer spiselig måte å ordlegge seg på. Skjønner du ikke det så kan du egentlig drite i hatten min.
Jeg er faktisk enig , men min erfaring er at korrekt gengivelse af instrumenter og stemmer også giver korrekt gengivelse af perspektiv og optagelokalet osv det følger automatisk med når gengivelsen af instrumenter er i orden.min personlige smak er naturtro gjengivelse, men likevel er jeg ikke spesielt opptatt av å gjengi selve opptakslokalet i mitt rom....jeg var jo ikke der og er således uten referanse
jeg bruker heller anlegget som en tidsmaskin til å gjenskape en troverdig illusjon av fremføringen av musikken
men det er nå min approach
Nå var dette strengt tatt kun et forsøk på å hjelpe deg til å få mer aksept - men dersom du kanskje ikke er ute etter det men heller vil ha krangelen og sleivkommentarer så gjerne for meg.Helt ærligt du må kunne finde nogen andre at opdrage på , måske dine børn.Må jo gå etter mannen når det vitterligen er mannen som skriver slikt! Jeg kritiserer ikke dine teorier eller tanker - prøver bare å hjelpe deg til å få annerkjendelse, via en noe mer spiselig måte å ordlegge seg på. Skjønner du ikke det så kan du egentlig drite i hatten min.
Nej som jeg har nævnt flere gange så diskuterer jeg faktisk mest for min egen skyld for at få de sidste brikker til at falde på plads inden for hi-fi ,jeg diskuterer ikke her for at få accept eller anerkendelse eller for flash'e mit anlæg osv. alt det rager mig en dyt.Nå var dette strengt tatt kun et forsøk på å hjelpe deg til å få mer aksept - men dersom du kanskje ikke er ute etter det men heller vil ha krangelen og sleivkommentarer så gjerne for meg.Helt ærligt du må kunne finde nogen andre at opdrage på , måske dine børn.Må jo gå etter mannen når det vitterligen er mannen som skriver slikt! Jeg kritiserer ikke dine teorier eller tanker - prøver bare å hjelpe deg til å få annerkjendelse, via en noe mer spiselig måte å ordlegge seg på. Skjønner du ikke det så kan du egentlig drite i hatten min.
Hvilken som helst standard av-prosessor/receiver som har dolby plx ordner dette.Hvilken prosessor bruker du. Og hvilken romkorreksjon?
Det tror jeg blir vanskelig å få til i praksis...
Tanker jeg har gjort meg i det siste er at muligheter for å endre akustikken i lytterommet også burde være en del av fleksibiliteten hvis man skal ta det helt ut. Er jo helt vanlig med slike løsninger i innspillingsrom, konsertsaler og øvingsrom, så litt rart det ikke er mer utbredt i lytterom.
Noe for Kvålsvoll design kanskje?
Jeg kjenner til han som har mastret denne produksjonen, faktisk ikke så lenge siden jeg var i studioet hans.Vil tror at den omtalte kor-plade er optaget som her på Youtube , en mic til hver, derefter er det klistret sammen og der er tilført godt med rumklang/rumklister, muligvis er der iblandet naturlig rumklang fra rummet fra separate mikrofoner. Sådan laves stort set alle disse plader.
https://www.youtube.com/watch?v=N3CQvLKE8hc
Ok! Takk....greit å viteHvilken som helst standard av-prosessor/receiver som har dolby plx ordner dette.Hvilken prosessor bruker du. Og hvilken romkorreksjon?
Hvis jeg skal skrive hvilken modell jeg kjører på så må produsenten betale for det.
Systemet mitt kjører uten romkorreksjon.
Bassystemet har dsp med eq, MYE eq.
Jeg har vært ute en vinternatt før...
Kvålsvoll tåler det - han er en tøffing!
I Danmark har de mange fikse løsninger i øvingsrommene på konservatoriene og orkestrene. Skolen der jeg gikk hadde reflekterende skyvedører over absorberende paneler. Ved å velge har plate eller absorberende plate over hele rommet endret etterklangen i rommet totalt på 1 minutt. Skulle gjerne hatt noe liknende i lytterommet.Det tror jeg blir vanskelig å få til i praksis...
Tanker jeg har gjort meg i det siste er at muligheter for å endre akustikken i lytterommet også burde være en del av fleksibiliteten hvis man skal ta det helt ut. Er jo helt vanlig med slike løsninger i innspillingsrom, konsertsaler og øvingsrom, så litt rart det ikke er mer utbredt i lytterom.
Noe for Kvålsvoll design kanskje?
Velge lydmodus, og kanskje justere nivået på bassystemet er overkommelig - et par trykk på fjernkontrollen.
Skal en til med flytting av paneler og store fysiske konstruksjoner så blir det for omfattende.
For som vi etter hvert har skjønt, så hjelper det ikke å flytte på et par puter i sofaen om romakustikken skal endres fra kirke til lydstudio.