Sluket
Holistisk Hifi Helt
Kjent metode. Selv går jeg rundt i kjelleren, og det låter som om det er live konsert i huset. Samme i første etasje, med etasjeskille i vanlig 8" gulvsperrer. Akkurat som når en er på konsert og går for å kjøpe en øl
Det er faktisk en av mine standardtester også.
Ved å lytte fra et annet rom via en dør som ikke er rett foran høyttalerne hører man bare reflektert lyd, ikke direktelyd. Hvis man passer på at man heller ikke får lyden rett fra et førsterefleksjonspunkt vil dette være den diffuserte romklangen etter mange refleksjoner. Det er en enkel måte å høre høyttalernes integrerte power response på. Lyden vil også være farget av rommet, men hvis det er konstant og bare høyttalerne endres, vil dette gi svar på ting som vil være nokså krevende å måle seg frem til.
Hvis det låter like riktig fra kjøkkenet som i sweet spot (selvsagt minus stereoperspektiv etc), så er spredningsmønsteret rimelig godt kontrollert.
Fungerer til miksing av opptak også faktisk.Det er faktisk en av mine standardtester også.
Ved å lytte fra et annet rom via en dør som ikke er rett foran høyttalerne hører man bare reflektert lyd, ikke direktelyd. Hvis man passer på at man heller ikke får lyden rett fra et førsterefleksjonspunkt vil dette være den diffuserte romklangen etter mange refleksjoner. Det er en enkel måte å høre høyttalernes integrerte power response på. Lyden vil også være farget av rommet, men hvis det er konstant og bare høyttalerne endres, vil dette gi svar på ting som vil være nokså krevende å måle seg frem til.
Hvis det låter like riktig fra kjøkkenet som i sweet spot (selvsagt minus stereoperspektiv etc), så er spredningsmønsteret rimelig godt kontrollert.
Første gangen jeg opplevde dette var i forbindelse med en hel helg med lytting - rett fra jobb tidlig fredag ettermiddag, innom butikken for bunkring og så rett på med spilling, nesten 24/7 til søndag kveld. Kun avbrutt av litt spising og toabesøk. Beveridge høyttalere, femtitallsjazz og ditto klassisk. Det låt dritbra både på dassen og kjøkkenet! Tretti år siden nå.Det er faktisk en av mine standardtester også.
Nettopp dette er mitt poeng også.
Så er min påstand at det kan være lettere å skille "live" fra gjengitt illusjon fra et tilstøtende rom enn fra sweetspot.
Både "live" og gjengitt vil jo måle dårlig fra siderommet men øret og hjernen klarer allikevel å skille ut det virkelige..
(Asbjørn har noen poeng.. Både "live" og gjengitt vil jo farges av rommet.)
Tanker om dette..noen?
Unntaket -ikke regelen eller regler med mange unntak?
Ja takk!Lurer på å lage en 2-kanal versjon av "How to.." artikkelen, skrelle vekk det som har med kino og multikanal, og legge til et par ting som er viktigere for 2-kanal og fokus kun på musikk.
Er dette noe som kan være interessant?
Det blir mye av det samme, med fokus på høyttalere, rom, akustikk, plassering, i en form som er mulig å realisere i praksis.
Nå har jeg ingen grunn til å bli for kravstor her, men hadde det vært mulig å komme med råd og tips til oss som kjører hel-analogt og som ikke har mulighet til drive med prosessering og annen digital tweaking?Såg nettopp gjennom artikkelen ("How to.." for multich), og her er det absolutt muligheter for miljøvennlig gjenbruk.
Siden figurene ligger på 3D-cad, så er det forholdsvis greit å flytte litt på ting, bytte ut sofaen med en lyttestol og lignende.
Med kun 2 kanaler åpner det seg også noen muligheter, fordi en ikke trenger ha prosesseringskapasitet for dekoding av slikt som TrueHD og Atmos og DTS:X.
Da er det realiserbart også for en som ikke er proff programmerer å få satt opp et system i absolutt toppklasse med pc for avspilling og prosessering.
Og plassering av frontht er mye friere.
Det går an, i hvertfall går det an å vise hva som er mulig og hvilke begrensninger som gjelder...
Nå har jeg ingen grunn til å bli for kravstor her, men hadde det vært mulig å komme med råd og tips til oss som kjører hel-analogt og som ikke har mulighet til drive med prosessering og annen digital tweaking?
Hyggelig at du tok turen innom, alltid nyttig med en lydprat og få litt input, samtidig som jeg får vist fram de nye tingene.I dag har jeg vært så heldig at jeg fikk lov å komme på besøk i lytterommet (kino) til Kvålsvoll. Tusen takk. Det var 4 timer+ som gikk så alt for fort. Det er alltid hyggelig å høre på god musikk, filmsnutter og å snakke om lyd.
...
Støtter denne beskrivelsen 100%.I dag har jeg vært så heldig at jeg fikk lov å komme på besøk i lytterommet (kino) til Kvålsvoll. Tusen takk. Det var 4 timer+ som gikk så alt for fort. Det er alltid hyggelig å høre på god musikk, filmsnutter og å snakke om lyd.
Det er et megt bra anlegg og høyttalere Kvålsvoll har bygget. Dynamisk, åpent, lekent og presist. Tre ting imponerte meg spesielt i oppsettet:
1) Ofte har jeg erfart at hornladede topper kan bli krasse og harde når dem klemmes litt (av ulike årsaker), men det var absolutt ingen antydning til dette hos Kvålsvoll. Det gjorde det mulig å høre til musikk og film på 0dB MV uten at det ble for høyt. Jeg fikk vite at anlegget var tunet for flat frekvensrespons (altså ingen "BBC-dip"), men uten at det føltest topptungt eller spisst. Etter min smak, syns jeg det låt meget balansert.
2) Dypresponsen i subbene. Vi så noen filmklipp som jeg kjenner godt, og fysikken helt i bunn av kjelleren var imponerende. Fysisk og rå, men på ingen måte på bekostning av presisjon lengre oppe i "melodiøse" bassområdene (50-100Hz).
3) Integrasjonen av surround-systemet satt godt på plass. Illusjonen av å være innlemmet i lydbilder var merkant bra. Det var lett å følge lyder som ble panorert rundt omkring, men uten at summen av bakhøyttalerene ble fremtredende og dominerende i lydbildet. Space-shuttle sekvensen i Gravity, lot en følge stemmene rotert sakte rundt med kontinuitet -- noe jeg ikke har lagt merke med så tydelig før.
Generelt sett er lydbildet veldig åpent. Alt kommer frem i dette anlegget, også ting som kanskje ikke innholdsskaper hadde gitt like mye tanke til. Denne åpenheten gjør at den fungerer på et mangfoldig spekter av musikk. Vi hørte på alt mellom barokk klassisk til dubstep, og jeg syns anlegget klarte å gjengi begge uten anstrengelser.
Øyvind, dette var veldig moro. Igjen tusen takk for at jeg fikk komme på besøk.
Hadde du Beverigde? Det er då verdt å skrive eit innlegg om....? Elles er spreiingsmønster ein viktig kvalitetsfaktor. Det er sant.Første gangen jeg opplevde dette var i forbindelse med en hel helg med lytting - rett fra jobb tidlig fredag ettermiddag, innom butikken for bunkring og så rett på med spilling, nesten 24/7 til søndag kveld. Kun avbrutt av litt spising og toabesøk. Beveridge høyttalere, femtitallsjazz og ditto klassisk. Det låt dritbra både på dassen og kjøkkenet! Tretti år siden nå.Det er faktisk en av mine standardtester også.
Så er min påstand at det kan være lettere å skille "live" fra gjengitt illusjon fra et tilstøtende rom enn fra sweetspot.
Både "live" og gjengitt vil jo måle dårlig fra siderommet men øret og hjernen klarer allikevel å skille ut det virkelige..
Tanker om dette..noen?
Spennende, hvordan stiller frontene seg om en ønsker å plassere disse bak en akustisk transparent duk tett inntill frontvegg ?Ser ut som Liker-funksjonen har blitt borte for meg, så da blir det ikke noen flere Liker herfra, og det kan være like greit - ingen nevnt, ingen glemt.
Ellers så er det flere spennende ting som blir født som 3D-modeller nå om dagen, mens vi venter på at valutaen skal rette seg og rammevilkår bedres.
H1 surround takhøyttaler - en akkurat passelig stor takhøyttaler for Atmos eller rett og slett alternativ til vanlige veggmontere surround, basert på samme teknologi som S1.2 surroundht i demorommet, og slik surroundlyd det vil vi jo ha.
F6 hoved/fronthøyttaler - lyden blir som en F1 på steroider, her blir det realisme og dynamikk også for større rom, med vertikal spredningskontroll helt ned i bassområdet, HF seksjon basert på samme AMT driver og horn som F2.
De som har vært på besøk har alle sett de nye F2 høyttalerene uten HF seksjon.
Med hornladet basseksjon og hornladet AMT HF seksjon, så er den en slags krysning mellom nymotens high-tech og den klassiske høyttaleren med diger bass og mellomtone/HF horn.
HF seksjonen til disse skal bygges snarest, slik at de etterhvert kan presenteres og høres på - en høyttaler på 100 liter som ruller av ved 60Hz.
Mener absolut ikke at det har noget specielt med sprednings-mønsteret at gøre (var det bare så nemt), mener det har noget med klangen sammensætningen af lyden at gøre , det er som sagt ikke nemt at sige nøjagtigt hvad det er, for i ens proces så er der pludselig.Det er faktisk en av mine standardtester også.
Ikke mine - tilhørte en kompis den gangen. En del trøbbel med elektronikken/PSU husker jeg. Kilne saker.Hadde du Beverigde? Det er då verdt å skrive eit innlegg om....? Elles er spreiingsmønster ein viktig kvalitetsfaktor. Det er sant.Første gangen jeg opplevde dette var i forbindelse med en hel helg med lytting - rett fra jobb tidlig fredag ettermiddag, innom butikken for bunkring og så rett på med spilling, nesten 24/7 til søndag kveld. Kun avbrutt av litt spising og toabesøk. Beveridge høyttalere, femtitallsjazz og ditto klassisk. Det låt dritbra både på dassen og kjøkkenet! Tretti år siden nå.Det er faktisk en av mine standardtester også.
Tanker om dette..noen?
Jeg funderer fortsatt på hva slags mikrofonteknikk som var brukt på de "naturlige" opptakene dine og hvilken avspillingskjede som skal til for å få dem til å låte riktig. Hos meg fremsto minst ett av dem med et stort hull i midten av stereoperspektivet og en viss kamfiltrering i frekvensgangen. Derimot låter minimalistiske opptak fra f eks Mapleshade Records helt utmerket hos meg, thank you very much, og Kvålsvolls anbefalte Seems like Old Times står formelig lys levende i rommet. Ikke mye prosessering der. Noe blir riktig når man har rimelig kontroll på frekvensgang, spredning og dynamisk kapasitet.Og der er det jo naturligvis altid interessant at hører beskrivelsen af plader som faktisk indeholder naturlig lyd, jeg har selv uploadet et par eksempler og har fået de forudsigelige vurderinger tilbage fra bl.a. Kvalsvoll og Asbjørn , og det fortæller alt.
Riktig, men.. det er ikke helt uten videre å kunne si hva slags manipulering de har gjort i produksjonesprosessen, ofte er det ganske mye som rettes på, nettopp for å få det til å låte naturlig.Jeg funderer fortsatt på hva slags mikrofonteknikk som var brukt på de "naturlige" opptakene dine og hvilken avspillingskjede som skal til for å få dem til å låte riktig. Hos meg fremsto minst ett av dem med et stort hull i midten av stereoperspektivet og en viss kamfiltrering i frekvensgangen. Derimot låter minimalistiske opptak fra f eks Mapleshade Records helt utmerket hos meg, thank you very much, og Kvålsvolls anbefalte Seems like Old Times står formelig lys levende i rommet. Ikke mye prosessering der. Noe blir riktig når man har rimelig kontroll på frekvensgang, spredning og dynamisk kapasitet.Og der er det jo naturligvis altid interessant at hører beskrivelsen af plader som faktisk indeholder naturlig lyd, jeg har selv uploadet et par eksempler og har fået de forudsigelige vurderinger tilbage fra bl.a. Kvalsvoll og Asbjørn , og det fortæller alt.
Alle disse høyttalerene er designet for å fungere satt opp som fronthøyttaler bak et lerret og inntil frontveggen.Spennende, hvordan stiller frontene seg om en ønsker å plassere disse bak en akustisk transparent duk tett inntill frontvegg ?Ser ut som Liker-funksjonen har blitt borte for meg, så da blir det ikke noen flere Liker herfra, og det kan være like greit - ingen nevnt, ingen glemt.
Ellers så er det flere spennende ting som blir født som 3D-modeller nå om dagen, mens vi venter på at valutaen skal rette seg og rammevilkår bedres.
H1 surround takhøyttaler - en akkurat passelig stor takhøyttaler for Atmos eller rett og slett alternativ til vanlige veggmontere surround, basert på samme teknologi som S1.2 surroundht i demorommet, og slik surroundlyd det vil vi jo ha.
F6 hoved/fronthøyttaler - lyden blir som en F1 på steroider, her blir det realisme og dynamikk også for større rom, med vertikal spredningskontroll helt ned i bassområdet, HF seksjon basert på samme AMT driver og horn som F2.
De som har vært på besøk har alle sett de nye F2 høyttalerene uten HF seksjon.
Med hornladet basseksjon og hornladet AMT HF seksjon, så er den en slags krysning mellom nymotens high-tech og den klassiske høyttaleren med diger bass og mellomtone/HF horn.
HF seksjonen til disse skal bygges snarest, slik at de etterhvert kan presenteres og høres på - en høyttaler på 100 liter som ruller av ved 60Hz.
Vil regne med det, med mindre man har høyttalerne veldig nærme sidevegg og sitter ganske nærme, så pleier gulvrefleksjonen å ligge der omtrent. Jeg er også spent på hvordan dette blir påvirket i den kommende konstruksjonenVeldig kjekt Kvålsvoll! Er det en gulvrefleksjon vi ser rundt 250Hz? Blir det i såfall adressert i dine nye høyttalere med vertikal kontroll ned i bassområdet?
De kurvene over her er alle gjort i spesielle omgivelser, der det stort sett er kun grunnflate og den veggen som en ville finne effekten av.Vil regne med det, med mindre man har høyttalerne veldig nærme sidevegg og sitter ganske nærme, så pleier gulvrefleksjonen å ligge der omtrent. Jeg er også spent på hvordan dette blir påvirket i den kommende konstruksjonenVeldig kjekt Kvålsvoll! Er det en gulvrefleksjon vi ser rundt 250Hz? Blir det i såfall adressert i dine nye høyttalere med vertikal kontroll ned i bassområdet?
Alle de viste kurvene er uten eq, de viser responsen til høyttaler + vegg/omgivelser.Slettes ikke gærnt når en ser hva som skjer med mine egne høytalere målt mye lenger ifra frontveggen. Jeg regner med målingene over er uten eq ?
Har du noen målinger slik det står idag ferdig eq`ed ? Horn subberen hadde også vært interresant å se in-room målinger på ..
Akkurat.Hvor langt ned har du respons fra Horn subwooferen i rommet, jeg har inntrykk av at dette er ekstremt romavhengig og ett subsystem kan ha god virkning og følbar kraft langt under 20 tallet og setter du samme system i ett annet rom kan du oppleve at det skjer ingenting under samme tallet. Det merkelige er at det virker som på målinger at responsen ser ut til å gå like langt ned i begge rommene men oppleves med svært forskjellig impact der nede, litt merkelig syntes jeg men det er ihverfall min erfaring.
Edit, føler du at mye eq på subbene kan ta bort noe av detaljeringsevnen til de ?