Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Til sammenligning - Rom2 før akustikkfix:
    ...
    Wow! Den forskjellen er jo rett og slett ekstremt stor.
    Og den er like stor lydmessig.

    Et slikt bilde viser bare et utsnitt av de rent tekniske parameterene for lyden, og samsvarer ikke med hva vi opplever lydmessig totalt sett. Men det går an å se hva lydforskjellene skyldes, ved å sammenligne med et annet bilde av samme type som er skalert likt.

    I tillegg til veldig åpenbare forskjeller på hvordan lyden dør ut over tid aå kan en også se forskjeller på hvordan lyden starter - rommene som er ordnet noenlunde har en mye mer presis og jevn start. Dette har stor betydning for hvordan transienter oppleves.
    Takk for utdyping. Et kort oppfølgingsspørsmål: Tror du disse tingene (forskjell mellom ordnet romakustikk og ikke) er like hørbare når man lytter til monitorer i relativ nærfelt, slik jeg gjør? Eller tror du det først og fremst får store hørbare konsekvenser når man lytter i en viss avstand fra høyttalerne?
    Til dette spørsmålet så er svaret ja. Det er hørbart i nærfelt også, siden dette er snakk om responsen i tid og hvor lenge hver frekvens "henger igjen" i rommet. Mye av dette i bassen blir ofte omtalt som boom, eller "en note bass" i mellombass høres det ut som "boks/bøtte lyd". I nærfelt vil primært nivået på plagsomme refleksjoner ligge lenger ned i db i forhold til ved lengre lytteavstander så stereoperspektiv blir bedre. Men tiden generelt vil fortsatt være problematisk. Jeg sier ofte at tid er undervurdert når flest folk måler. Det ligger ofte mye hunder begravet der.
    Apropo hvor mye tiltak har å si. Hos meg har jeg et ganske håpløst rom. Her er bilder fra gammel løsning uten noe akustikk. Se på den håpløse dragningen i tid ved enormt mange frekvenser. Det låter nesten som et parkeringshus uten tiltak her.
    received_10154182464965148.jpg



    Jeg bygde om høyttalerne for å spesifikt kontre den dippen du ser på 70hz der og lykkes ganske bra med det. Decay var ganske uendret etter ny løsning siden jeg fortsatt benyttet monopoler med samme plassering og spredning.
    Her er en måling etter at jeg fikk på plass en skikkelig stor og dyp bassfelle på frontvegg.

    received_10154938772310148.jpg


    Man kan fortsatt se at decay oppover i frekvens et litt trøblete. Dette er fordi jeg ikke har gjort noe med førsterefleksjoner enda på denne målingen, kun frontvegg. Etterhvert som man får kontroll på refleksjoner så vil kurven bli ganske jevn oppover i frekvens også.
    Håper dette ga litt svar på det du lurte på her :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.447
    Antall liker
    37.409
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Interessant! Fascinerende hvor korte lytteavstander Genelec egentlig anbefaler. Man må opp til virkelig store monitorer (antakelig med veldig god sprendningskontroll) før man kommer til 3 meter en gang, og man må opp til de kembo-store monitorene for å komme opp til fem meter.
    Interessant, ja, men jeg leser kanskje linken litt annerledes, med utgangspunkt i romvolumet. Hvis man har et rom på f eks rundt 170 m3, så anbefales en 1238 monitor og en lytteavstand mellom 2 og 3 m.

    Rød sone i disse grafene er avstander som er for korte til at driverne summerer seg riktig. For en coax som f eks 8351 er det ikke så veldig langt. Hvit sone er for langt unna til at de greier å produsere riktig lydtrykk. Mellom der er det eksempler på lytteavstander, for 8351 opptil 10 m (!) før den slipper opp for damp.

    Kritisk avstand (like mye direkte og reflektert lyd) er da ved litt over 3 m. Der vil den monitoren greie å produsere peak lydtrykk på 113 dB. Balansen mellom direkte og reflektert lyd er en smakssak, og er gitt av romstørrelse og lytteavstand. Edit: Jeg ser at Genelec også anbefaler overvekt av direktelyd.

    Mitt rom er en dobbel stue med 2,9 m under taket. Det kombinerte volumet med skyvedørene åpne er ca 170 m3. Det kan virke som om høyttalere og lytteavstand (ca 2,5-2,7 m) er noenlunde riktig dimensjonert, men mine 2x12" høyttalere er nok litt mer salonfähige i utseende enn et par Genelec 1234...
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Ikke for å forsøke å kapre tråden, men blir jo sittende å sammenligne kurver med ekspertene. Ser man åpenbare problemer i dette vannfallet?

     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er masse resonanser. Ser ikke spesielt bra ut og vil definitivt gå ut over lydkvaliteten. Men jeg ville ha zoomet inn på 10-500 Hz. Over det finnes det andre måter som er mye bedre å se på enn vannfall. At vannfallet skal være kort oppover i frekvens eller likt over hele frekvensområde som enkelte har påpekt her, er i direkte kontrast til mange psykoakustiske undersøkelser.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ikke for å forsøke å kapre tråden, men blir jo sittende å sammenligne kurver med ekspertene. Ser man åpenbare problemer i dette vannfallet?
    ...
    Dette ser veldig bra ut, og avslører et par ting nedover i bassområdet. Hvis målet er best mluig kurve kan den se enda bedre ut med annen skalering og mere smoothing.

    Uten å ha .mdat-filen er det ikke så veldig mye en kan si om hva som skjer her, men du har presentert en kurve som faktisk viser veldig mye, det virker ikke som du har prøvd å gjemme unna unoter - og det er jo det osm er poenget med en måling - få frem unoter.

    Det som er bra, er en forholdsvis jevn frekvensrepons og jevnt og kort decay over det meste av frekvensområdet. En passende tilt - bassen er høyere i nivå - er også på plass.

    I bassområdet avsløres kraftige resonanser, som helt klart vil påvirke lyden. Frekvensresponsen i bassen har store peaker og hull, og resonansene vil påvirke lyden veldig ved at enkelte basstoner vil leve lenge i tid og farge lyden.

    Dette skyldes rommet. Skal du ordne dette akustisk, kreves det fysisk store ting. Et gjennonførbart alternativ kan være å få inn noe demping i rommet som virker ved lavere frekvenser, og så berge resten med et skikkelig bassystem. Dette bassystemet trenger ikke være svært og fylle halve rommet, det som er viktig er at det blir satt opp rett. Da får du en jevn frekvensrespons også nedover i bassen, og sannsynligvis veldig mye bedre oppførsel i tid. Bassen vil oppleves som mye tørrere, mere kontant og alle strengene på bassgitaren blir med.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    At vannfallet skal være kort oppover i frekvens eller likt over hele frekvensområde som enkelte har påpekt her, er i direkte kontrast til mange psykoakustiske undersøkelser.
    Så lenge det samsvarer ganske bra med det jeg opplever i praksis så er jeg ikke så opptatt av hva andre sine psykoakustiske undersøkelser forteller.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Det er hørbart i nærfelt også, siden dette er snakk om responsen i tid og hvor lenge hver frekvens "henger igjen" i rommet. Mye av dette i bassen blir ofte omtalt som boom, eller "en note bass" i mellombass høres det ut som "boks/bøtte lyd". I nærfelt vil primært nivået på plagsomme refleksjoner ligge lenger ned i db i forhold til ved lengre lytteavstander så stereoperspektiv blir bedre. Men tiden generelt vil fortsatt være problematisk.
    ...
    Ja, og spesielt nedover i frekvens vil bidrag fra rommet farge også i nærfelt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Takk Kvålsvoll, din tolkning samsvarer både med hvordan jeg selv tolker kurvene og hvordan jeg opplever det. Det begynner å forme seg noen planer om hvordan jeg kan løfte bassresponsen opp til neste nivå, men opplever resten av lydbildet som fokusert og detaljert. Da går jeg tilbake til å følge din tråd i stillhet uten flere avsporinger.:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    ANM, du får om to dager mulighete til å sammenligne din egen bass med bass i et rom som oppfører seg på denne måten.
     

    Vedlegg

    A

    ANM

    Gjest
    Ja, tror det kan bli en viktig referanse for meg. Blir nok aldri på det nivået her.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Takk Kvålsvoll, din tolkning samsvarer både med hvordan jeg selv tolker kurvene og hvordan jeg opplever det. Det begynner å forme seg noen planer om hvordan jeg kan løfte bassresponsen opp til neste nivå, men opplever resten av lydbildet som fokusert og detaljert. Da går jeg tilbake til å følge din tråd i stillhet uten flere avsporinger.:)
    Kommer stadig vekk dette om avsporing, og alltid i sammenheng med innlegg som er særdeles relevante. Rart. Jaja, noe skal man ha og gruble over også, som ikke har med lyd å gjøre.

    Relevansen her er at akkurat denne problemstillingen er aktuell for veldig mange som er opptatt av lyd og allerede har gjort en solid innsats for å få bedre lyd.

    Oppover i frekvens er det noenlunde realiserbart å få til ting, når høyttalerene er valgt er mye gjort, og litt demping her og der og kanskje et par diffusorer bak kan de fleste få til å passe uten å bygge om huset. Om rommet er et bøttekott blir det vanskeligere, samme med rom med veldig minimalistisk innredning og harde flater.

    Og her er det rom for finjustering og få brukt mye god tid på hobbyen. Flytte litt på høyttalere, flytte lytteposisjonen, endre vinkling på høyttalerene, kanskje flytte på noen møbler.

    I bassen blir det verre.

    Selv fysisk store absorbenter gir ofte veldig liten effekt, og det hele oppleves som håpløst fordi det ikke virker slik som det står i disse forumtrådene. Om du demper en hel veggflate med 40-60cm isolasjon, så gir det effekt - men dette er laaaangt over det som de fleste finner akseptabelt.

    Da må en finne andre løsninger, eventuelt leve med det slik det er.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Dagens FB-bilde: En annen lyd. Får prøve å finne litt mere innholdsrik tekst, så passer bildet like godt her.

    F1 og F2 høyttalerene er noe nytt, som skiller seg fra mengden av det som finnes i butikkene.

    Lydmessig er det mye som er i samme retning, men likevel er det ganske betydelige forskjeller. Det viktigste er nok hvordan lydbildet presenteres - mens F1 er direkte og nær, er F2 mer distansert og utstrakt i horisontalplanet. Se eksempelvis posten "Una Sera Noche" for et forsøk på å beskrive disse forskjellene.

    Begge høyttalerene har HF horn, bånd/planarlignende HF-driver, kraftige prodrivere for mid og LF. Høy effektivitet, særdeles solid lydtrykkskapasitet.

    De er laget for detaljert og eksakt lyd, uten at dette skal gå på bekostning av dynamikk og slagkraft. Det er kombinasjonen av eksakt og dynamisk som gjør lyden så engasjerende.

     

    Vedlegg

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Til dette spørsmålet så er svaret ja. Det er hørbart i nærfelt også, siden dette er snakk om responsen i tid og hvor lenge hver frekvens "henger igjen" i rommet. Mye av dette i bassen blir ofte omtalt som boom, eller "en note bass" i mellombass høres det ut som "boks/bøtte lyd". I nærfelt vil primært nivået på plagsomme refleksjoner ligge lenger ned i db i forhold til ved lengre lytteavstander så stereoperspektiv blir bedre. Men tiden generelt vil fortsatt være problematisk.
    ...
    I den nye artikkelen så er det en kurve som viser frekvensresponsen for nærfelt 1m sammenlignet med vanlig lytteavstand. Der ser en at det blir akkurat slik som du beskriver - i bassområdet er avvikene fra flat like store som i vanlig lytteavstand.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ny artikkel: Hvordan sette opp et 2-kanals lydsystem

    Ny artikkel ferdig.

    Jeg har en haug halvskrevne artikler, noen vil ta for mye arbeid å skrive ferdig, for noen er det vanskelig å se hva slags formål det skal tjene å publisere.

    Jeg trengte en artikkel til med blått ikon på nettsiden, så da gjorde jeg ferdig denne.

    Det er innhold både for eksperten og treskallen inni her.

    Det er fine bilder, en del fakta, og mye som mangler om emnet lyd og akustikk. Men det er en start.


    Innhold som kan ha en viss interesse for hifisentralen-lesere:

    - Noe informasjon om innhold av dypbass i musikk
    - Gjør et forsøk på å forklare hvorfor fullfrekvent lydgjengivelse gir bedre lyd
    - Beskriver det grunnleggende for å få opp et bassystem i et oppsett
    - Det meste er oppdatert og endret spesifikt for 2-kanal i forhold til home-theater versjonen - en forferdelig jobb, men noen måtte gjøre den
    - Mange fine bilder er aldri feil



    ---------------
    Hvordan sette opp et 2-kanals lydsystem


    Kan reprodusert musikk hjemme faktisk ha bedre lyd enn live?

    Basert på artikkelen "How to set up a home-theater sound system" beskrives det grunnleggende for å kunne sette opp et høykvalitets 2-kanals lydsystem for musikk.

    Hva slags utstyr som trengs, hvor høyttlaerne skal plasseres, og hvordan få til best lyd.

    Og avkle noen av audiomytene som ofte står i veien for å få til det beste resultatet.

    Noe av innholdet kan fremstå som veldig teknisk for noen - med grafer og herts og decibel - disse delene kan du hoppe over, og fremdeles få et godt innblikk i hvordan ekspertnee jobber med lydsystemene sine og lære hva som er viktig for god lyd.

    Kvalsvoll Design AS How to set up a 2-channel sound system Article

     

    Vedlegg

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye i den artikkelen som vil fungere i praksis....og en del som er litt 2007, men totalt sett et rimelig bra hjelpemiddel for oss som er over middels interessert i lydopplevelsen :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye i den artikkelen som vil fungere i praksis....og en del som er litt 2007, men totalt sett et rimelig bra hjelpemiddel for oss som er over middels interessert i lydopplevelsen :)
    Hva er det du mener er "litt 2007", Flagerborg? Kvålsvoll har sikkert ikke noe i mot litt faglig uenighet her i tråden hans... og kan være interessant å få innblikk i ulike tilnærminger for oss andre :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er mye i den artikkelen som vil fungere i praksis....og en del som er litt 2007, men totalt sett et rimelig bra hjelpemiddel for oss som er over middels interessert i lydopplevelsen :)
    Hva er det du mener er "litt 2007", Flagerborg? Kvålsvoll har sikkert ikke noe i mot litt faglig uenighet her i tråden hans... og kan være interessant å få innblikk i ulike tilnærminger for oss andre :)
    Det lurte jeg på også, så jeg leste gjennom artikkelen og nå blir den oppdatert med et par små endringer.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.393
    Antall liker
    4.053
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye i den artikkelen som vil fungere i praksis....og en del som er litt 2007, men totalt sett et rimelig bra hjelpemiddel for oss som er over middels interessert i lydopplevelsen :)
    Hva er det du mener er "litt 2007", Flagerborg? Kvålsvoll har sikkert ikke noe i mot litt faglig uenighet her i tråden hans... og kan være interessant å få innblikk i ulike tilnærminger for oss andre :)
    Det lurte jeg på også, så jeg leste gjennom artikkelen og nå blir den oppdatert med et par små endringer.
    Sånn sett er det også interessant med kommentarer om hva man trodde før, og hva ny forskning viser i dag.

    De fysiske lovene er konstante, så det som eventuelt endrer seg, er vår forståelse av dem og evnen vår til å utnytte dem.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg har lest gjennom hele artikkelen, og til å være sakset fra 4 forskjellige halvskrevne dokumenter så er jeg godt fornøyd, dette ble veldig bra.

    (Bilde av president som klapper blir det ikke, den nye som kom passer ikke i denne tråden.)

    Det som er mest manko går på oversiktlighet og for alle andre enn slike som er veldig opptatt av lyd og vet alt fra før, blir det mye lesing for å prøve å få en slags oversikt over hva dette med lyd går i.

    Men det er også litt tilsiktet. For lyd er komplisert, dette er ikke noe vi holder på med fordi det skal være enkelt. De enkle svarene finnes ikke, og det er nettopp det som gjør lyd spennende.

    Godbitene for eksperter fins innimellom inne i teksten. Mye som er godt skjult.

    Om noen synes dette er mye og tungt stoff, så prøver jeg på vel 50 sider å få med litt om alle aspekter med et lydoppsett. En bok om bare ett av temaene - for eksempel akustikk - vil typisk være et verk på rundt 500 sider.

    Jeg kommer til å legge ut en oppdatert versjon snarest, det blir litt detaljer her og der som endres, ikke noe stort. Første kapittelet får litt endringer i ordlyd.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye i den artikkelen som vil fungere i praksis....og en del som er litt 2007, men totalt sett et rimelig bra hjelpemiddel for oss som er over middels interessert i lydopplevelsen :)
    Hva er det du mener er "litt 2007", Flagerborg? Kvålsvoll har sikkert ikke noe i mot litt faglig uenighet her i tråden hans... og kan være interessant å få innblikk i ulike tilnærminger for oss andre :)
    Det lurte jeg på også, så jeg leste gjennom artikkelen og nå blir den oppdatert med et par små endringer.
    Sånn sett er det også interessant med kommentarer om hva man trodde før, og hva ny forskning viser i dag.

    De fysiske lovene er konstante, så det som eventuelt endrer seg, er vår forståelse av dem og evnen vår til å utnytte dem.
    Leser nå. Usedvanlig pedagogisk og klart skrevet som vanlig, Kvålsvoll :)

    Det viktigste området der jeg tenker annerledes - eller rettere sagt, der jeg har registrert at det er substansielle faglige uenigheter - er når det gjelder hørbarheten av fase i høyttalerne. Mener at det har kommet noe forskning de siste årene som tyder på at faseforstyrrelser er mer hørbare enn man regnet med tidligere?
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    En ting som slår meg med dette plottet som jeg ikke har tenkt på før er ryggen med maksimal intensitet, som er merket med et stiplet linje. Det første jeg lurte på var om man kan se der her hvis timingen mellom elementer ikke stemmer overes? Erfaringsvis forsvinner høyttalerene helt bort fra lydbildet når timingen mellom de ulike elementene/frekvensene sitter på plass.

    F.eks. kan det virke som bassene er delt på 100Hz og at de ligge 20ms etter. Men 20ms er såpass mye at det kan rett og slett være rommet som må lade seg opp før med energi før det gir maksimal intensitet.

    Jeg undrer meg på om øret er sensitivt for variasjon i tiden når den får maksimal styrke på de ulike frekvensene. F.eks. vil "grumset" rundt 400Hz oppfattes som at noe ikke helt sitter i lydbildet? Hvordan ser gruppedelay og minimum faseplottet for dette plottet?

    Det jeg tror jeg jakter på her er: Er det korrelasjon mellom gruppedelay og stiplet linje i kurven og hva betyr dette for oppfatningen av lyd? Jeg skal iallefall ta frem måleutstyret og teste for å se litt nærmere på dette.

    PS! Og for alle som har målemafia-angst: Det kan selvfølgelig være at dette kun er artefakter i målemetode og/eller presentasjon og at det ikke er noe som helst. Jeg ble bare veldig nysgjerrig.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    En ting som slår meg med dette plottet som jeg ikke har tenkt på før er ryggen med maksimal intensitet, som er merket med et stiplet linje. Det første jeg lurte på var om man kan se der her hvis timingen mellom elementer ikke stemmer overes? Erfaringsvis forsvinner høyttalerene helt bort fra lydbildet når timingen mellom de ulike elementene/frekvensene sitter på plass.

    F.eks. kan det virke som bassene er delt på 100Hz og at de ligge 20ms etter. Men 20ms er såpass mye at det kan rett og slett være rommet som må lade seg opp før med energi før det gir maksimal intensitet.

    Jeg undrer meg på om øret er sensitivt for variasjon i tiden når den får maksimal styrke på de ulike frekvensene. F.eks. vil "grumset" rundt 400Hz oppfattes som at noe ikke helt sitter i lydbildet? Hvordan ser gruppedelay og minimum faseplottet for dette plottet?

    Det jeg tror jeg jakter på her er: Er det korrelasjon mellom gruppedelay og stiplet linje i kurven og hva betyr dette for oppfatningen av lyd? Jeg skal iallefall ta frem måleutstyret og teste for å se litt nærmere på dette.
    ...
    Det er riktig at dette viser timingen, og når en har mdat-filen så skalerer en opp tid og nivåskala slik at en får sett eksakt akkurat det området en er ute etter å analysere. For eksempel så avsløres tidsfeil i flerveis konstruksjoner, og feil delay ved integrering av bassystemet.

    I dette bildet så kan en ikke si så mye om timing oppover i frekvens, annet enn at det ser rett ut, fordi oppløsningen i tid er for dårlig i bildet. Men økes oppløsningen i tid, så mister en oversiktsbildet, og en får heller ikke med de lavere frekvensene.

    Her så ser en som du påpeker at <100hz ligger etter i tid. Men det kan ikke rettes mer på, det er allerede justert tidsmessig. En ser at signalet allerede nå starter tidligst ved lave frekvenser, selv om toppen der nivået er kraftigst er senere i tid. Dette skyldes romakustiske forhold. Før justering av delay på hovedht så er dette velsentlig verre, og forbedringen i lyd ved å justere dette er veldig stor. Og som bildet avslører, så er det mer å gå på. Hvis en greier å få til en smalere og mer definert rygg rundt den stipelede linjen, og flytter denne slik at den blir jevn over hele frekvensområdet, så blir bassen strammere og bedre.

    Rundt 400hz kan en så vidt se en refleksjon. Slike refleksjoner vil påvirke lyden ved at fasen drar avgårde, og dette ødelegger for bestemmelsen av hvordan lyder plasseres i lydbildet. En kraftig refleksjon virker jo som en ekstra lydkilde, men dette høres ikke ut som lyd fra flere punkter, fordi tiden mellom direktelyden og refleksjonee er for kort, det hele blir til en lyd, som er forsinket i tid. Det er fasedriening og tidsfeil som gjør at lydbildet blir mere diffust med hensyn til plassering av lyder.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Det viktigste området der jeg tenker annerledes - eller rettere sagt, der jeg har registrert at det er substansielle faglige uenigheter - er når det gjelder hørbarheten av fase i høyttalerne. Mener at det har kommet noe forskning de siste årene som tyder på at faseforstyrrelser er mer hørbare enn man regnet med tidligere?
    Står vel ikke noe særlig om fase i artikkelen min.

    Om fasen tar seg en liten tur er ikke så farlig, det som er problemet er hvis tidsforsinkelsen blir for stor, og dette vises igjen i fasekurven også. Men faseforskjell mellom kanalene er kritisk, og her kan vi nok høre veldig små avvik. Det skyldes at fase brukes til å bestemme retningen lyden kommer fra.

    Slike fasefeil introduseres av refleksjoner. Det er lett å se på frekvensresponsmålinger av høyttalere i et rom, fasen drar avgårde.

    I bassområdet kan fasefeil som er stor nok høres. Jeg laget et innlegg om dette en gang:
    Øyvind Kvålsvoll: Audibility of phase distortion
    Men fasefeilen som introduseres i dette eksperimentet er veldig stor.

    Akkurat hvor stor fasefeil, eller tidsforsinkelse en kan leve med, er noe usikkert. Hvis rommet er slik at en får mye kraftige refleksjoner, så er det ikke så mye gevinst med en faselineær høyttaler. Men det går an å lage en høyttaler med helt ubetydelige tidsavvik over hele frekvensområdet. I en aktiv høyttaler kan dette korrigeres for i dsp, andre - slik som mine høyttalere - er naturlig født impulskorrekte.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    ...
    Det viktigste området der jeg tenker annerledes - eller rettere sagt, der jeg har registrert at det er substansielle faglige uenigheter - er når det gjelder hørbarheten av fase i høyttalerne. Mener at det har kommet noe forskning de siste årene som tyder på at faseforstyrrelser er mer hørbare enn man regnet med tidligere?
    Står vel ikke noe særlig om fase i artikkelen min.

    Om fasen tar seg en liten tur er ikke så farlig, det som er problemet er hvis tidsforsinkelsen blir for stor, og dette vises igjen i fasekurven også. Men faseforskjell mellom kanalene er kritisk, og her kan vi nok høre veldig små avvik. Det skyldes at fase brukes til å bestemme retningen lyden kommer fra.

    Slike fasefeil introduseres av refleksjoner. Det er lett å se på frekvensresponsmålinger av høyttalere i et rom, fasen drar avgårde.

    I bassområdet kan fasefeil som er stor nok høres. Jeg laget et innlegg om dette en gang:
    Øyvind Kvålsvoll: Audibility of phase distortion
    Men fasefeilen som introduseres i dette eksperimentet er veldig stor.

    Akkurat hvor stor fasefeil, eller tidsforsinkelse en kan leve med, er noe usikkert. Hvis rommet er slik at en får mye kraftige refleksjoner, så er det ikke så mye gevinst med en faselineær høyttaler. Men det går an å lage en høyttaler med helt ubetydelige tidsavvik over hele frekvensområdet. I en aktiv høyttaler kan dette korrigeres for i dsp, andre - slik som mine høyttalere - er naturlig født impulskorrekte.
    Takk, interessant! Tenkte på den pedagogiske figuren din for hvilke feil som kan finnes hvor i kjeden, og der krysser du vel av for at fasefeil ikke er hørbare. Men mulig jeg misforstod der!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Takk, interessant! Tenkte på den pedagogiske figuren din for hvilke feil som kan finnes hvor i kjeden, og der krysser du vel av for at fasefeil ikke er hørbare. Men mulig jeg misforstod der!
    Pedagogikken er vel stort sett fraværende for den figuren, i og med at det ikke forklares hva dette er. Og da er det litt vanskelig å gjette seg til hva som menes.

    Fasefeil inngår i kategorien Lineære feil - frekvensrespons, resonanser - og fase. Tidsfeil er noe annet - det er hastighetsavvik, slik som platespillere, tapemaskiner og digtale kokker (jitter) har.

    Det er bare høyttalere og romakustikk som gir fasefeil i et noenlunde skapelig oppsett.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ellers så hadde det vært fint med artikkelen på norsk også, men det blir ikke, i hvertfall ikke nå. Det er en del arbeid med å skrive alt sammen på nytt, selv om engelsk-til-nork oversetting er lett.

    Kunne tenkte meg en nynorsk-versjon, faktisk. Jeg har ikke lenger nynorsk-antifobi. Men her må jeg melde pass, jeg er ikke i stand til å greie det på en fagmessig forsvarlig måte mht språk og grammatikk.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    4.413
    ...
    En kraftig refleksjon virker jo som en ekstra lydkilde, men dette høres ikke ut som lyd fra flere punkter, fordi tiden mellom direktelyden og refleksjonee er for kort, det hele blir til en lyd, som er forsinket i tid. Det er fasedriening og tidsfeil som gjør at lydbildet blir mere diffust med hensyn til plassering av lyder.
    En spennende tråd du har gående, Kvålsvoll, som jeg har kost meg med i stillhet. Akkurat på dette punktet har jeg en alternativ forklaring.

    Tidligrefleksjoner vil oppfattes som om de kommer fra den første kilden, mao direkte fra høyttaleren - med mindre det er en ekstrem styrke i den reflekterte lyden, pga presedence effekten. Det er derfor ikke forsinkelsen og fasedreiningen som først og fremst gjør lydbildet mer diffust. Det er mangel på symmetri i lydtrykk et fra henholdsvis høyre og venstre høyttaler. Når den venstre får kraftig drahjelp av refleksjoner på et par frekvenser, så fører nivåforskjellen til at at stereobildet flytter seg - på akkurat de reflekterte frekvensene.

    Det er ikke svart-hvitt dette her - det blir enda tightere og ryddigere når tidsdomenet faller på plass. Min erfaring er at minst 90% av dette handler om en symmetrisk frekvensrespons.

    Det er uansett lett å teste hvilken forklaring som gjelder i det enkelte tilfelle: Kople ut den andre høyttaleren og spill i mono. Hvis det fortsatt blir diffust og utflytende, så er det slik som du beskrev. Hvis lydbildet sitter klistret i høyttaleren, så er det slik jeg beskriver ovenfor.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Det er uansett lett å teste hvilken forklaring som gjelder i det enkelte tilfelle: Kople ut den andre høyttaleren og spill i mono. Hvis det fortsatt blir diffust og utflytende, så er det slik som du beskrev. Hvis lydbildet sitter klistret i høyttaleren, så er det slik jeg beskriver ovenfor.
    Det er ikke sikkert alle er klar over det, Bx er mannen bak Audiolense romkorreksjonen.

    Dette er et komplekst tema.

    Med kun en høyttaler så blir tidsforskjeller uten større betydning, slik jeg ser det, mens med to høyttalere så blir forskjeller i tid mellom høyttalerene veldig viktige for plassering av lyder. Slik at hvis ene høyttaleren har forskjellig refleksjonsmønster i forhold til den andre, så vil ting få feil plassering i lydbildet. Dette vil jo vises igjen på frekvensresponsen også - hvis frekvensrepsonsen er lik for begge ht, så er det sannsynligvis også lite tidsforskjeller.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.393
    Antall liker
    4.053
    Torget vurderinger
    0
    FIGURFORKLARING

    Hei og takk for fint kompendium!

    Nivået i teksten er nok lagt på riktig nivå. Men her er et forslag til forbedringspotensial: Forklar figurene i mer detalj. Hva betyr fargene, hva betyr aksene osv. Fôring gjøres best med teskje :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    En spennende tråd du har gående, Kvålsvoll, som jeg har kost meg med i stillhet. Akkurat på dette punktet har jeg en alternativ forklaring.

    Tidligrefleksjoner vil oppfattes som om de kommer fra den første kilden, mao direkte fra høyttaleren - med mindre det er en ekstrem styrke i den reflekterte lyden, pga presedence effekten. Det er derfor ikke forsinkelsen og fasedreiningen som først og fremst gjør lydbildet mer diffust. Det er mangel på symmetri i lydtrykk et fra henholdsvis høyre og venstre høyttaler. Når den venstre får kraftig drahjelp av refleksjoner på et par frekvenser, så fører nivåforskjellen til at at stereobildet flytter seg - på akkurat de reflekterte frekvensene.

    Det er ikke svart-hvitt dette her - det blir enda tightere og ryddigere når tidsdomenet faller på plass. Min erfaring er at minst 90% av dette handler om en symmetrisk frekvensrespons.

    Det er uansett lett å teste hvilken forklaring som gjelder i det enkelte tilfelle: Kople ut den andre høyttaleren og spill i mono. Hvis det fortsatt blir diffust og utflytende, så er det slik som du beskrev. Hvis lydbildet sitter klistret i høyttaleren, så er det slik jeg beskriver ovenfor.
    Hvis jeg får lov til å spørre om dette i tråden din, Kvålsvoll:
    Gitt det du skriver her, Bx - hva er din mening om rundstrålende høyttalere? Gitt at vi virkelig snakker om en høyttaler med 100% jevn omni-spredning vertikalt og horisontalt, burde ikke dette problemet bli mindre - fordi refleksjonene som kommer vil ha likt frekvensinnhold?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.971
    Antall liker
    4.413
    Hvis jeg får lov til å spørre om dette i tråden din, Kvålsvoll:
    Gitt det du skriver her, Bx - hva er din mening om rundstrålende høyttalere? Gitt at vi virkelig snakker om en høyttaler med 100% jevn omni-spredning vertikalt og horisontalt, burde ikke dette problemet bli mindre - fordi refleksjonene som kommer vil ha likt frekvensinnhold?
    Jeg har ikke noen klar formening om rundstrålende høyttalere. Alt til sitt bruk. Høyttalere som sprer lyden mye gir mer homogen lyd over et stort område. Høyttalere som sprer lite gir mer direktelyd i sweet spot. Og så vil det variere hva som fungerer best rent akustisk i det enkelte tilfelle.

    Men i forhold til det jeg skrev, så blir det omtrent hipp som happ. Hvis du har full symmetri på møblering, rom, høyttalerplassering og lytteposisjon, så får du symmetrisk refleksjonsmønster fra høyre og venstre høyttaler i lytteposisjon. Da vil du få rimelig presis plassering av fantomkilder selv om frekvensresponsen er så som så. Husk at uansett strålingsmønster, så vil refleksjonene være i fase på noen frekvenser og motfase på andre. Så rundstrålende hjelper ikke så mye på homogenitet i gjengivelsen.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Og rundstrålende betyr ikke nødvendigvis at lyden er helt rundstrålende. Ofte er de laget med rundstrålende spredning i horisontalplanet, mens vertikalt godt kan være både kontrollert og begrenset.

    En rundstrålende høyttaler kan også ha forholdsvis greit og lavt nivå på tidlige refleksjoner hvis den plasseres langt nok fra reflekterende flater.

    Jeg lager ikke rundstrålende høyttalere. Men det betyr ikke at dette er dårlig (dårleg?) og ubrukelig, det er bare en annen måte å gjøre tingene på. Som kan gi gode resultater om det gjøres rett.

    Akkurat nå er jeg opptatt av hvordan dårlige innspillinger kan bli bedre. Feil klangblalanse, flatt lydbilde, instrumenter som gjemmer seg inni høyttalerene. Å få slikt til å låte som konsert er vanskelig. Her kan rundstrålende kanskje tilføre noe. Hvorfor spille slike innpsillinger? Vel, et musikkanlegg er jo til for å spille musikk, og da er det slik at den musikken man ønsker å spille ikke alltid fins på innspillinger med perfekt kvalitet.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    2-ch artikkel: Low frequency limit

    Kapittelet Low frequency limit belyser hvordan gjengivelse av dypbass påvirker lyden.

    I går hørte jeg på flere forskjellige høyttalere, deriblant en avansert en som ved hjelp av dsp og avansert teknologi påstås å løse problemet med dypbass fra en liten høyttaler.

    Kan hende det virker på målepapiret, men det virket i hvertfall særdeles dårlig i praksis.

    Flashbulb - Island on an endless plane har bass med transienter og nyanser, det er fyldig bass, et saftig anslag og denne massive tyngden med punch, tørt, kraftfullt. For å gjengi dette må det være tilstrekkelig kapasitet og kvalitet på bassgjengivelsen.

    Hvis vi ser på frekvensspekteret, ser vi at det er bra nivå ned mot en 20hz, og transientene har innhold enda lenger ned. Mest kapasitet trengs imidlertid mye lenger opp i frekvens:



    For å få med snert og anslag må det være kapasitet og kvalitet oppe i øvre bass, nedre mellomtone. Dette krever en viss størrelse på høyttalerene for å få til, noe som henger sammen med fysiske lover.

    Har en i tillegg kapasitet og timing og definisjon lenger nedover i frekvens, får en også med lavfrekvent punch. Mange tror punch er noe som bare skjer rundt 100Hz, det stemmer ikke. Basstransienter kan være veldig forskjellig og oppleves veldig forskjellig i forhold til hvor i frekvensområdet fysikken ligger. Å få med dette krever et fulllfrekvent bassystem, og hvordan kalibrering og oppsett er gjort er avgjørende for hvordan lyden blir.

    Etter denne noe traumatiske opplevelsen ble det en kort lyttesession i dag, med Flashbulb og Emanicipator. I Den Moderate Kinoen, for å kalibrere opp igjen ører og mage. Når en drar opp volumet litt, så skjer det ting med opplevelsen av bass, det taktile får veldig stor betydning for hvordan lyden oppfattes. Jeg har ikke satt opp dette for noen maksimal magemassasje eller brystkasseslam, jeg liker mere en definert bass med subtil snert, trenger ikke miste pusten når jeg lytter til musikk. Men det å få med disse fysiske aspektene med lyden, gjør opplevelsen til noe veldig forskjellig fra det å lytte til noe som bare er høy lyd.

    Oak lawn UFO - en vanvittig smell i basstransientene på denne.

    Emanicipator - All through the night. Drar opp volumet enda et hakk, her er kontrasten mellom de mindre, skapere trommene og de større veldig tydelig, den skapere har dette 100-200hz anslaget, mens de større har en saftigere og vektigere punch rundt 50hz.

    I 2-ch artikkelen er det flere eksempler på frekvensspekter for musikk, som viser frekvensinnhold langt ned under det 40Hz som mange tror er det som fins i musikk.
     

    Vedlegg

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.727
    Antall liker
    3.243
    Torget vurderinger
    0
    Med farger på tilværelsen blir MYE enklere å se og forstå, også det usynlige.
    For målemafian kan man oppleve at råvarene ikke samsvarer med resultatet, og alle andre vil være happy.....for de vet ikke bedre.

    Så hvor bra spiller et dyrt anlegg ift pris?
    Utrolig bra vil mange mene, uansett hvor feil det er.....men antallet $$$ påvirker de fleste.

    Det er ikke vanskelig å trives i egne omgivelser med lydopplevelsen du har putta drøssevis med kronasje i......for det er DIN hjerne som stimuleres og "forsvarer" ditt eget valg - selv om lyden er "bøtte".

    Derfor er det viktig å stimulere sine egne sanser ved å variere på sanseinntrykkene som eks. besøke andre med samme interesse innen lyd og bilde.....på en måte TRENE til å bli bedre som "lytter".

    Se denne dokumentaren i sin helhet, spesielt ca 10:50 så skjønner dere hvorfor det ikke er lett å spille inn utstyret over tid......

    https://tv.nrk.no/serie/ei-verd-av-fargar


     

    Vedlegg

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    2-ch artikkel: Requirements

    Hva slags krav stilles til lyden vår.

    Det kommer an på - hva slags musikk vi spiller, hvordan den spilles, hva slags lyd en foretrekker, hva slags lyd som utgjør referansen.

    Et eksempel, med musikk hentet fra @Olav2 sitt innlegg i en annen tråd:

    The Coryells, album The Coryells.

    Hørte så vidt på denne i går kveld, på lavt volum, da står masteren på -30dB. I dag ble det et kort gjensyn, på vanlig lyttevolum, og det avslører helt klart at denne produksjonen har kvaliteter.

    Enkel musikk, enkel instrumentering. Gitar - mange gitarer - og diverse skrangleinstrumenter og noe perkusjon. På noen av låtene er det en som står og bæljer også, slik at det blir en slags vokal. Ja, det er bass - en slik bass med diger kasse med strenger som en kan dra i.

    Dette låter eksepsjonelt bra. Lyden er bra, musikken er bra, fremførelsen er bra. Alle instrumentene fremstår som virkelige - gitarene har kasse, alt har sin plass i en tredimensjonal scane - som er stor.

    Første sporet er enkelt og effektivt for å vise dybde i lydbildet, slik @Olav2 beskrev det i den andre tråden.

    Enkel musikk, akustiske instrumenter. Master på -10dB passer godt, master på 0dB passer enda bedre, for produksjonen er såpass bra at den tåler litt volum.

    På Goodbye porkpie hat kommer vokalen inn, og hvilken vokal. Så klar, ren, naturlig, med realistiske dimensjoner og godt med rom rundt.

    På Zimbabwe kommer perkusjon/trommer mer aktivt inn, og her er det en solid snert i den største trommen, den har dette litt brutale, fysiske preget som virkelige trommer har. Volumet kan godt opp litt på denne, +3dB passer.

    Så hva slags krav stilles, for å gjengi dette. Begrenset frekvensomfang, begrenset lydnivå, få instrumenter.

    For å spille dette slik jeg gjør her, så må en ha kapasitet på plass, i tillegg til kontroll på de andre lydparameterene. Dypbass trengs ikke, det er ikke noe høy energi ved lave frekvenser, men det er noe lavfrekvens tilstede likevel - trommene, ulf støy, gitarene lekker litt nedover i frekvens. Det taktile fra denne trommen er forholdsvis høyfrekvent - 100 - 300hz.

    Derfor er det tilstrekkelig med rundt 30hz, og ikke særlig mye kapasitet i bunnen av bassområdet. De små S6-14 subwooferne holder akkurat, de jobber ganske heftig, men det er neppe noe særlig å hente på mere kapasitet alene.

    Viktigere er det å ha definisjon nedover i bassen, slik at denne bassen (den med den digre kassen og strenger som noen drar i) gjengis som om den står akkurat der, i lydbildet.

    Fra øvre bass og oppover kreves det mer - mye mer. For uanstrengt gjengivelse av disse instrumentene må en ha solid kapasitet, og en viss kontroll på hvordan lydfeltet blir. Det krever en høyttaler av en viss størrelse.

    Hvis en velger å spille på lavt volum, så trengs det ingen kapasitet. Men de fundamentale lydparameterene må være på plass, og en noenlunde kontrollert respons nedover i bassområdet gjør at bassen kommer med og høres greit selv når volumet skrus ned - uten å måtte dra opp bassnivået slik at balansen tonalt blir kunstig.

    Så da kan en kanskje greie seg med en liten høyttaler, med et lite bassystem - for lavt volum. Kan det kanskje være slik, at en liten høyttaler også gir bedre lydkvalitet - på lavt volum.

    Slik er det ikke. Det er ingen fortrinn med en liten høyttaler utover at den er fysisk liten og dermed gjør mindre utav seg rent fysisk, og er lettere å bære på. Typisk så vil en stor høyttaler ha bedre spredningskontroll og dermed være lettere å plassere.

    En F2 er ikke veldig stor, men den fyller vel omtrent en 4x det som av mange anses som en "vanlig høyttalerstørrelse". Det som ikke vises like godt på et bilde, er det faktum at siden spredningen er mere kontrollert, så kan en F2 plasseres mye nærmere sidevegger, og dermed faktisk okkupere mindre plass i et rom enn en liten stativhøyttaler som må stå midt ute på gulvet.

    F2 greier å gjenskape instrumenter på en noenlunde troverdig måte, ved realistiske lydtrykk, så lenge dette finnes på innspillingen. Det vil si at det er kapasitet, det er smell, det bråker, bassgitaren lugger, trommer slår deg rett i mellomgulvet på en fysisk brutal måte. Det låter aldri anstrengt eller klemt før ørene gir seg.

    Ingen av disse egenskapene utelukker gode kvaliteter på andre lydparametere, slik som lydbilde og perspektiv, nøytralitet, jevn tonal balanse, detaljer, formidling av instrumentenes tekstur, vokal med fysisk plassering og nærvær, god lyd når en skrur ned volumet.


    Så hva kan en liten høyttaler tilføre - lydmessig, som en slik noe større mangler.


    Ingenting.




    Dagens bilde/bilete er hentet fra den sagnomsuste nettsiden, nå er det roterende bilder/bileter der, men det er fremdeles ingen utrolig irriterende animasjoner eller bilder som flipper ukontrollert.

    Bildet/biletet er en rendering av det oppsettet jeg brukte når jeg hørte det jeg skriver om i dette innlegget. Lydbildet er ikke helt slik, instrumentene er plassert lenger frem (mot og forbi frontveggen), og har større separasjon i dybderetningen. På andre produksjoner - fx Brazz Brothers - så ligner lydbildet mer på bildet.

     

    Vedlegg

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags krav stilles til lyden vår.

    Det kommer an på - hva slags musikk vi spiller, hvordan den spilles, hva slags lyd en foretrekker, hva slags lyd som utgjør referansen.

    Et eksempel, med musikk hentet fra @Olav2 sitt innlegg i en annen tråd:

    The Coryells, album The Coryells.

    Hørte så vidt på denne i går kveld, på lavt volum, da står masteren på -30dB. I dag ble det et kort gjensyn, på vanlig lyttevolum, og det avslører helt klart at denne produksjonen har kvaliteter.

    Enkel musikk, enkel instrumentering. Gitar - mange gitarer - og diverse skrangleinstrumenter og noe perkusjon. På noen av låtene er det en som står og bæljer også, slik at det blir en slags vokal. Ja, det er bass - en slik bass med diger kasse med strenger som en kan dra i.

    Dette låter eksepsjonelt bra. Lyden er bra, musikken er bra, fremførelsen er bra. Alle instrumentene fremstår som virkelige - gitarene har kasse, alt har sin plass i en tredimensjonal scane - som er stor.

    Første sporet er enkelt og effektivt for å vise dybde i lydbildet, slik @Olav2 beskrev det i den andre tråden.

    Enkel musikk, akustiske instrumenter. Master på -10dB passer godt, master på 0dB passer enda bedre, for produksjonen er såpass bra at den tåler litt volum.

    På Goodbye porkpie hat kommer vokalen inn, og hvilken vokal. Så klar, ren, naturlig, med realistiske dimensjoner og godt med rom rundt.

    På Zimbabwe kommer perkusjon/trommer mer aktivt inn, og her er det en solid snert i den største trommen, den har dette litt brutale, fysiske preget som virkelige trommer har. Volumet kan godt opp litt på denne, +3dB passer.
    Veldig artig å få så utførlige beskrivelser fra deg på hvordan det høres ut på ditt oppsett, Kvålsvoll! Skal ta en ny lytt på den hjemme hos meg senere, og se hvordan instrumentene og bassen høres ut hos meg - og om det er noen ting av det du beskriver som jeg ikke kan gjenkjenne hos meg.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Skal ta en ny lytt på den hjemme hos meg senere, og se hvordan instrumentene og bassen høres ut hos meg - og om det er noen ting av det du beskriver som jeg ikke kan gjenkjenne hos meg.
    Dette albumet ble kvelden lytteseanse.

    Startet med å høre litt på et par av sporene, så ble jeg sittende og bare høre musikk.

    For dette svinger så det holder, eksepsjonell teknisk produksjon er bare siste elementet som bidrar til å øke innlevelsen.

    Master på +6dB passer enda bedre, spesielt på spor som Funky Waltz.

    Her er det vokal som ikke er dundret i taket med limiter og kompressor, kan skru opp uten at det høres ut som noen står og brøler rett i øret. Alle instrumentene står bunnsolid i lydbildet, inkludert bassen - veldig definert, og med korrekt størrelse. Gitarene ut på siden er plassert der høyttalerene står, men de er ikke inni høyttaleren, det er gitarer med fysisk størrelse. Det kontante smellet fra den største trommen er særdeles vanedannende. Og det er fullfrekvent - av og til så tramper musikerene litt i gulvet, dette kan ikke høres, men det kan merkes - en av disse små detaljene som skiller fra å være god lyd fra høyttalere til å bli en opplevelse som gir et sterkt emosjonelt inntrykk. Det er ganske mye rom her, men det er aldri sjenerende. Klarhet, dynamikk, realisme og naturlig oppsummerer inntrykket av lyden.

    Må nok sjekke ut flere Chesky-produksjoner, for dette var rett og slett bra.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn