Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Hvis dette skal være litt vitenskapelig anlagt, så er det viktig å påpeke målemetoden for figuren over. Boka sier at dette er en typisk metode benyttet for slike tester:

IR_windows_meas.png

Denne metoden gir bare én forsinket, simulert refleksjon. Dvs IR vil da ha sett ut som en spiker på 0dB v/0ms (direktelyden) og én enkelt refleksjon x tid senere og y dB lavere. Et normalt rom gir jo betydelig flere refleksjoner med ukjent grad av direktivitet (som vi, avhengig av frekvenskomponentene, har evne til å plassere i rommet). Summen av IR energier summeres nok opp til mer enn denne ene refleksjonen, og det gjør nok at jeg godt kan være med på påstanden at IR refleksjoner må være lavere enn hva figuren over antyder.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Da har vi denne:

Vis vedlegget 340296

Tatt fra Master of Acoustics (figur 4-19 for de som har boka).

Linje A viser til absolutt hørbar grense. Dvs. refleksjoner i IR under denne linja er ikke hørbare. Linje B viser når øret begynner å oppfatte at lyden kommer fra flere kilder i form av at lydbildet åpner seg opp. Mens linje C er at man begynner å oppfatte refleksjonene som distinkte ekko.

Denne kurven sier IKKE at idealet er linje B. Er ønsket tørr direktelyd fra anlegget (fordi klangsetting er allerde på plass i innspillingen), så ønsker man ikke "image broadening" fra rommet. Snarere tvert i mot. Men dersom man lager et rom som det skal være litt liv i, så kan B være et fint ideal.

Poenget mitt var mest kurve A, fordi den viser hvor langt og raskt man må komme med (1.) refleksjonene for at det ikke skal være hørbare.
    Kan nok fint hende den stemmer. Ihvertfall om man ser på Impulsresponsen fra et sveip fra 300-600hz feks. Refleksjonene ligger fort et stykke høyere i nivå på disse frekvensene. Men som 8x12 sier så hører også jeg når jeg går fra feks -25 til -30db. Men dette har vært der jeg har vektlagt de refleksjonene i øvre frekvens. Mulig det er bassrefleksjonene som spiller meg et puss der. Har ikke testet så mye på dette.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg er ute og reiser, og i dag ble det besøk i et spennende lydstudio.

Interessant å faktisk få høre på hva slags lyd de har når musikk mixes og mastres.
    Det som er litt spesielt med dette studioet er at det er minimalt med demping, akustikken er ordnet med refleksjon og diffusjon, slik at rommet i seg selv har en levende akustikk.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet

Interessant å faktisk få høre på hva slags lyd de har når musikk mixes og mastres.
    Det som er litt spesielt med dette studioet er at det er minimalt med demping, akustikken er ordnet med refleksjon og diffusjon, slik at rommet i seg selv har en levende akustikk.
    Kult. Fikk du lov å ta noen bilder?

Det er på ingen måte uvanlig å velge et levende rom fremfor et veldig dempet rom. Det er ingen rett og galt -- det er et valg man tar. Det handler mye om smak og preferanse, og ikke minst at de som jobber der får gode arbeidsbetingelser. Jeg tenker de har det rimelig klart for seg hvorfor de har valgt et levende rom.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.558
    Torget vurderinger
    10
    Følger med her. Jeg kan altfor lite om akkustikk men er i læremodus for tiden. Flytter på gardiner. Løfter tepper inn og ut. Skyver 10 cm Rockfon plater ytterligere 10 cm ut fra veggen på førsterefleksjonene.

Oppdaget i dag at årsaken til at jeg hadde for mye HF demping var at jeg i tillegg til en 5 cm nedsenket ecophon dempeplater i taket hadde et stort og skikkelig tjukt persisk teppe under. Jeg klarte å lage "flutter-ulldott-i-øra". Tok bort teppet og klangen i rommet ble mer normal.

Apropos studio uten masse kostbare tiltak (klippet fra Stereo+):

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge

Kult. Fikk du lov å ta noen bilder?

Det er på ingen måte uvanlig å velge et levende rom fremfor et veldig dempet rom. Det er ingen rett og galt -- det er et valg man tar. Det handler mye om smak og preferanse, og ikke minst at de som jobber der får gode arbeidsbetingelser. Jeg tenker de har det rimelig klart for seg hvorfor de har valgt et levende rom.
    Ingen bilder, og hvis jeg skulle postet bilder måtte jeg i så fall ha avtalt dette, og så ville jeg postet det i en annen tråd.
    Men de har K&H aktive monitorer, 3-veis, pluss subwooferseksjoner, slik det er fullt frekvensområde, i hvertfall så lenge det er snakk om musikk.

Og det er et viktig poeng at dette er et arbeidsredskap, som gjerne brukes flere timer i strekk.
    Det setter en del premisser for hvordan ting må være, for at dette skal være trivelig og effektivt.
    For eksempel så kan en ikke ha et monitor-level som blåser ut ørene på de som jobber.
    Hvis jeg setter meg ned for å høre et par låter, og planlegger deretter, kan jeg jo skru opp til det holder og vel så det, men det går ikke å holde på slik over mange timer.

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Følger med her. Jeg kan altfor lite om akkustikk men er i læremodus for tiden. Flytter på gardiner. Løfter tepper inn og ut. Skyver 10 cm Rockfon plater ytterligere 10 cm ut fra veggen på førsterefleksjonene.
    ...
    Tror det første "akustikktiltaket" jeg gjorde må være det teppet jeg hengte opp på veggen i et lite rom der disse store høyttalerene som var så bra ute etterhvert flyttet inn i.
    Det virket nok ikke så veldig bra, men det var det som var for hånden, akustikkplater var ikke noe vi visste eksisterte den gangen.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Utviklingsprosessen

De målsetninger som ligger til grunn for hva en ønsker å oppnå er bestemmende og også begrensende for hvilket resultat en ender opp med.

For høyttalere og lyd er det viktig å ha praktiske erfaringer med lyd og reproduksjon av lyd.
    Det hjelper ikke å være ekspert på elektroakustikk hvis eneste kriterie for design er flat frekvensrespons.
    Enkle tekniske krav er forholdsvis lett å designe i forhold til, og lett å verifisere etterpå - måler den flatt, så er den ferdig.

For lyd så blir gjerne formuleringen av ønsket resultat kompleks og tildels subjektiv.
    Ønsket lyd må formuleres til tekniske spesifikasjoner slik at det går an å designe en høyttaler i forhold til dette.
    Da kan en dele opp utviklingsprosessen slik:

devleopmentprocess.png

Det står litt om dette i artikkelen Den Nye Generasjonen Høyttalere på nettsiden.

Denne artikkelen forsøker også å beskrive typiske lydmessige forskjeller fra tradisjonelle høyttalere til disse nye, og sier litt om filosofien som ligger bak.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Selvom jeg lovede ikke at blande mig mere så synes jeg lige jeg ville sige at jeg føler ikke der er helt stor uenighed i mellem Kvålsvoll og jeg, som det måske kunne virke som om, det har jeg konstateret ved at læse Kvålsvoll's sidste henvisning.

Men vi har to forskellige måde at gribe det samme an på, og kvålsvoll er i en situation hvor han skal sælge, og derfor skal tage hensyn til forskellige aspekter, og heller ikke er 100% herre over hvilket miljø højtalerne kommer til at står i.

Vi er ikke uenige om at det er den direkte lyd som det drejer sig om, og jeg er også enig i at horn her har deres eneste fordel der , bare ikke til hi-fi da de giver en lyd som du beskriver det, PA sammenhæng er vil det eneste sted horn efterhånden har en berettigelse, da forstærker-effekt i forbindelse med hi-fi ikke er noget problem i dag .

Som sagt hi-fi er det eksakt modsatte af PA gengivelse.
    det er simpelt at konstaterer at lyden ikke er tilfredsstillende og ufarvet fra et horn, læg en god dæmpet ineffektiv enhed ved siden af en effektiv horndrevet og hornet vil umiddelbart "skrige og hyle" og lyder som en dårlig gengivelse af musik.

Ved hi-fi søges ikke sound, der søges fraværet af sound, undtagen hvis man måske skal sælge noget.

Nogle kalde "fraværet af sound" for neutral lyd , men ingen ved hvad det er på kilde-materialet, jeg selv definerer det mere som at man ikke kan beskrive lyden med ord, at instrumenterne bare lyde som instrumenter , og finde man endelig et eller andet ord som beskriver lyden så modbevises dette straks på den næste plade.

Nogen betegner også netral lyd som at intet toneområde gør sig specielt bemærket, det er jo naturligvis en selvfølge at sådan noget er i orden i et godt anlæg . Det behøver ikke være en kvalitet i sig selv det kan stadigvæk godt lyde helt forkert selvom dette er opfyldt, en god transistorradio opfylder faktisk dette krav.

Man kan sige evne til at forvandle lyden og ikke mindst perspektiv totalt!! er nok det nærmeste man kan komme neutral lyd, at man kan spille , tør lyd, skrigende lyd, blød lyd , lyd langt væk, lyd in your face, stort perspektiv, lille perspektiv, detaljeret lyd, ulden lyd, naturtro lyd, ikke naturtro lyd osv.

Og måske at instrumenter har den ægte udefinerede klang, men ingen ved det eksakt, heller dem som har indspillet den aktuelle plade, men det skulle være meget mærkeligt hvis de "fejl" anlægget producerer gør at det lyde som rigtige instrumenter , og giver det korrekte perspektiv , i det hele taget være en tro kopi at det som er optaget med eks.v. to mikrofoner.
    Men reelt ved ingen som sagt hvad der er havnet på pladen.

Forskellen på Kvålsvoll og jeg er tilsyneladende, at kvålsvoll skal sælge noget og må tage vise hensyn , kvålsvoll laver sin direktivitet/retningsbestemmelse ved hjælp af horngengivelse, jeg må sige jeg har hørt en del horn set-op , og perspektiv er helt sikkert en af de ting de ikke kan, sammen med timing og rytme i kompliceret musik, som du siger en fornemmelse af at få lyden in your face, som til en elektrisk forstærket rockkoncert, det er efter min mening en anden oplevelse og langt mindre lige i ansigtet at opleve akustisk musik.

Fejlen kan være elektronikken som ikke er god nok, hornet selv som farver lyden og ødelægge de små nuancer som giver finkornethed/"afstand i lyden" og som giver et variabel og naturligt perspektiv.

Jeg er af den overbevisning, er elektronikken i orden og højtaleren ikke er udstyret med diverse anordninger som forstærker lyden, horn, eller forstærker lyden i bassen, basreflex, eller kaster lyden rundt i rummet for at give større perspektiv, dipoler, og andre systemmer som spiller bagud, til siden , opad osv.

Så der er der ikke så mange muligheder tilbage, men bruger man en af disse , så mener jeg at der er gode chancer for at den lyd som forlader højtaleren har den rigtige struktur og dermed også skaber de rigtige refleksioner, og dermed ikke generer og ødeligger den direkte lyd som vores hjerne modtager og skaber lydbilledet ud fra.

De fleste kende alle evnen til at udlukke det uvæsentlige fra en dårlig akustik , cocktail party effekten osv , hjernen har en forunderlig evne og kapacitet til at fokuserer og analyserer på det som det drejer sig om, men det kræver at der ikke er noget forkert eller unaturligt i den direkte og den reflekterende lyd som tager den totale opmærksomhed, eks.v. en basreflex som er ude af kontrol osv , og betingelsen for at disse ting er i orden mener jeg starter ved outputtet fra selve anlægget.

Man kan som sagt forbedre dette forhold ved at dræbe alle første refleksioner, og evt lave LEDE og simuleret uendelig-baffel og dermed side i en normal akustik , og opleve en forstærket virkning/nøjagtighed fornemmelse af det optagende senearie/rum i 3D firkanten som ikke inkludere at der er noget foran højtaleren ved stereo, så er der noget galt, sikkert med fasen.
    Hifi består af klang og præcision. Og som sagt jeg mener ikke det virker som vi er uenige om målet, men mere om virkemidlerne/realiseringen.

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    ..
    Forskellen på Kvålsvoll og jeg er tilsyneladende, at kvålsvoll skal sælge noget og må tage vise hensyn , kvålsvoll laver sin direktivitet/retningsbestemmelse ved hjælp af horngengivelse, jeg må sige jeg har hørt en del horn set-op , og perspektiv er helt sikkert en af de ting de ikke kan , som du siger en fornemmelse af at få lyden in your face, som til en elektrisk forstærket rockkoncert, det er efter min mening en anden oplevelse og langt mindre lige i ansigtet at opleve akustisk musik.
    ..
    Hvis du leser beskrivelsen av hf-hornet lenger tilbake i tråden her, så er det en del forklaringer der.
    Valget av horn her har ikke noe med hensyn i forhold til kommerisalisering, det enkleste er jo å selge noe som ikke er kontroversielt og ikke trenger å forklares.
    Dette hornet er rett og slett overlegen en direkte radiator på alle måter når det gjelder lydmessige egenskaper, eneste kompromiss er i så fall at størrelsen er begrenset slik at brukbart frekvensområde ikke går så veldig langt ned i mellomtonen.

En av egenskapene med dette hornet er en tredimensjonal gjengivelse som er overlegen direkte radiatorer.
    Dette er en følge av spredningskarakteristikken og frihet for diffraksjon og resonanser i selve driveren og hornet.
    Du kan ikke sammenligne dette med et halvdårlig pa-horn du har hørt på en utekonsert.

Egneskapene til dette hornet er dokumentert med faktiske målinger - frekvensrespons både on-axis og off-axis er veldig jevn, impulsresponsen viser svært lite energilagring og frihet for resonanser.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Altetende lyd

Det altetende oppsettet.

Min musikksmak er variert og bred, jeg kan finne på å høre Black Uhuru for så å skifte rett over til noe ganske annet, slik som i dag:

Denne produksjonen er veldig bra.
    Her er tramping i scenegulvet en del av musikken, på den tiden hadde de ikke computergenererte basstrommer, slik at andre måter for å få fram kraft og dynamisk variasjon ble tatt i bruk.
    Opptaket er fullfrekvent og har ingen dynamisk kompresjon, slik at alle lyder - inkludert tramping - fremstår som realistiske.
    Her kreves det aldri noe 120dB i dypbassen, men flat og jevn respons nedover med fullfrekvent gjengivelse har nok betydning her også, og kvalitet og raffinement og dynamikk oppover i frekvensområdet er det som gir musikken liv.

Jeg finner at -10dB er passende lydnivå for denne musikken, spilles det mye høyere blir det feil i forhold til hva som er naturlig for slike instrumenter.

Akkurat nå så er oppsettet i demorommet altetende - det vil si at kammermusikk fungerer like bra som Infected Mushroom.
    Når jeg sitter og hører på dette musikkstykket - La Folia, Vivaldi - så hører jeg ikke lenger på et stereoanlegg, jeg har instrumentene med musikere plassert inne i rommet, sammen med scenen der danserene beveger seg.
    På slik musikk er det viktig for meg at strykere gjengis med overtoneregisteret i behold, slik at karakteren til instrumentet er med, samtidig som det ikke er spiss eller farget eller matt gjengivelse i toppen, og det er nettopp dette som har falt på plass nå.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Multikanal med oppmix fra stereo

Gode multikanalinnspillinger kan gi et stort løft, spesielt klassisk musikk opplever jeg kan bli mere som å være i konsertsalen.
    Men de fleste er jo stereo.
    Og da må de spilles av i stereo, ellers blir det ikke korrekt.
    Eller kan vi kanskje gå litt på kompromiss med hva som er korrekt, og heller prøve å få mer realisme.

Mange har sikkert fått med seg @Atlet sitt multikanal/surroundeksperiment, som han mener kom veldig heldig ut.
    Etter å ha prøvd så vidt med samme fremgangsmåte her, så mener jeg han har rett.
    Dette kan løfte musikkopplevelsen til en høyere nivå, for klassisk som er innspilt i store rom som konsertsaler og kirker.

Multikanaloppsettet står jo her allerede, 7.1 primært beregnet for film, med prosessor og det hele.
    Har en et slikt oppsett, med prosessor som kan gjøre oppmix med Dolby plx2 med musikkmode, så er det bare noen trykk på fjernkontrollen som skal til for å prøve.

Innstillinger som jeg finner gir best resultat er å sette senterbredde slik at senter er nesten helt av, og surround/ambience noe midt på skalaen.
    Dette fungerer bra på mange gode klassiske innspillinger.
    Rommet fra opptaket dras med bakover inn i lytterommet, det blir større, og scenen i front blir ikke ødelagt - den var ganske bra fra før.

Dette gir veldig uvant lyd, men hvis en sammenligner med det å sitte i en konsertsal eller kirke, så ligner det plutselig mye mer på virkeligheten.

For at dette skal fungere bra, så må fronthøyttalere og rom være noenlunde på plass først, og det er alltid frontht som er viktigst for lyden.
    S1.2 surroundhøyttalere hjelper nok på - de er født med spredningkarakteristikk for å gi surroundlyd som blir slik at høyttalerene forsvinner.

Dette er noe som kan oppleves i demorommet her, jeg har også et musikkstykke satt opp med forskjellige multikanal genererte lydspor, noe tilsvarende det @Atlet har laget.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @Kvålsvoll Kan forstår at vi stadigvæk ikke er enige om noget overhovedet ,og det er også helt ok.

Jeg synes at Linkwitz siger noget vigtigt og rigtigt her og rammer mere eller mindre hovedet på sømmet , citat:

"It is about time that the audio industry and academia address the loudspeaker and room compatibility issue for domestic size reverberant spaces and recognize it as just one more problem area in the transmission path from microphone membrane to eardrum. The brain takes over behind the ear drums, creating the perception of an acoustic event in some form of 3D space. The perceived scene is spatially distorted due to the directional characteristics of microphones and their distances to sound sources, and due to the directional characteristics of loudspeakers and their distance and azimuth to the listener. The microphone output signals contain a limited and specific view of the original acoustic scene. On playback the loudspeakers illuminate the listening room. The resulting eardrum signals consist of superimposed streams of air pressure variations arriving from different directions. With two ears, a movable head, a brain and a mind, evolution has formed a superbly capable perceptual apparatus, which automatically sorts a plurality of sound streams for direction, distance, meaning and for focusing attention. Loudspeakers and room (also the room behind the speaker membrane) must not provide misleading cues to a listener's brain in order to fully hear the information contained in the microphone signal streams and to instinctively withdraw attention from loudspeakers and listening room. The result is a convincing auditory illusion.
    The job can be done. It has been done. A simple stereo system can render in an ordinary room a more convincing 3D illusion than conventional multi-channel surround setups, because it can put perception at ease.
    Why has the audio industry not caught on other than trying to put patches on the problem for decades?

Siegfried Linkwitz - Linkwitz Lab - Loudspeaker Design
    " Citat slut

Det Linkwitz peger på er netop problemet hvordan for vi vinklerne fra optage-mikrofoner til at passe med højtalerne og vores placering således at korrekt størrelse på lydbilledet opnås.
    Problemetikken er om jeg så må siger at "få mikrofonerne vendt om" og agerer højtaler og genskabe den aktuelle begivenhed i vores hjerne.

det kan vores hjerne kun gøre når vinklerne og størrelses forholdende er rigtige, Hvilket de kan være i den situation hvor vores rum er af nogenlunde samme størrelse som der hvor optagelsen har fundet sted, her ved jeg af erfaring at en fuldstændig korrekt kopi af størrelsesforhold både i mellem de enkelte objekter og for selve rummet kan realiseres og præsenteres nøjagtigt i 3 D firkanten omkring højtalerne.

Problemet er hvordan vi for størrelsesforholdene til at passe sammen med symfoniorkester eksempelvis hvis man sider på de første rækker.

her passer vinklerne og størrelse forholdene simpelthen ikke mere på grund af optagelsen, og de vinkler der har været, vinkler som ikke genskabes foran højtaleren, man for typisk en miniature udgave af orkesteret præsenteret i 3D firkanten som igen tit er afhængig af højtalerens størrelse og placering.

Nogen gange opleves det som om man er langt væk. Men lydbilledets klang/lyd fortæller derimod at man er ret tæt på begivenheden. så her er en uoverensstemmelse som ikke kan overhøres, og ved nærmikrofoni kan det gå helt galt og man sider pludselig nærmest nede i sangerens hals, alt dette ser jeg som det største problem ved stereo-gengivelse i forhold til naturtro gengivelse, og jeg har ikke den fylde forståelse for hvad der sker , og hvad der skal til for at ændre på dette. Lad os håbe at DSP også her viser sig at være løsningen.

Q sound er jo et forsøg på at bryde disse "bånd" på lydbilledet, men om det eller noget lignede er er den endelige løsning tjaa..
    Jeg tror nok mere på noget DSP.
    Det surround jeg har hørt løser det ikke alene, men for en total løsning som inkluderer at man "side i den sal" hvor begivenheden er i stedet for kun at kigge på begivenheden fra sit eget rum, der er surround naturligvis en del af løsningen.

Audio har allerede 3D men lider lidt af de samme begrænsninger som billedgengivelse i et fjernsyn også lyder af set i forhold til virkeligheden, Og det burde audio/stereo endelig ikke gøre i den grad man tit oplever det.

Ps Som sagt mange gange før skriver jeg mest for min egen skyld, så dette har endelig ikke meget med diskussionen mellem mig og Kvålsvoll at gøre.
    Hvad angår det nøjes jeg bare med at konstaterer at vi åbenbart ikke er enige om hvordan tingene hænger samme, og det er helt ok med mig.

Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Fra sidelinjen: Av alle trådene på hifisentralen jeg har lest de siste par månedene, er det denne som har lært meg klart mest om ting som faktisk betyr noe for lyden.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Om Kvålsvoll tillater en link til noe fra en annen produsent, så er det ihvertfall slik i noen deler av Danmark at høyttalerens spredningsmønster har stor betyding for stereoperspektivet: http://www.hifisentralen.no/forumet...ttalerdesign-hva-liker-du-17.html#post2123444
    De har aldrig kunnet lave lyd i topklasse , nu kan de heller lave design mere , den er godt nok rædselsfuld, men prisen holder som vanligt et usædvanligt højt niveau, spændene om det kan rede B&O fra konkurs, tro det næppe , det er også vurderingen blandt eksperter.
    De prøvede at lave noget discount B&O , det gik tilsyneladende ikke , nu prøver de åbenbart at lave noget dyrt grej.
    Den spiller sikkert også fint, og den avancerede DSP teknik er de vist alene om at have, så man kan håbe. Det er i hvert tilfælde helt sikkert fremtiden og vejen frem de præsenterer , så de fortjener succes.

Og i øvrigt gå konceptet jo netop ud på at ramme dine ører med en "lydstråle" uden bidrag fra rummet/refleksioner, og det kan så gøres uanset hvor man sider og hvad der er i rummet, man flytter bare perspektivet til den nye position, "lydstrålen" kan også laves brede hvis der er flere mennesker der skal lytte og man vil slække lidt på præcisionen (en alt i en højtaler), og for at kunne gøre alt dette formoder jeg at højtaleren skal være rundstrålende på et andet niveau, og de enkelte højttalerenheder skal kunne styres enkeltvis med DSP.

Men skal illusionen holde for alvor så skal det som forlader højtaleren være perfekt, klang plus præcision, og der var bl.a. beolab 5 langt fra iorden. det var bare endnu en højtaler.
    Men Beolab 90 ser virkelig lovende ud.

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    @Kvålsvoll Kan forstår at vi stadigvæk ikke er enige om noget overhovedet ,og det er også helt ok.
    ..
    Kan hende vi er i hvertfall litt enig om målet, mens metode for å nå dit er nokså forskjellig, og du har nok sikkert rett i at her blir vi neppe enig.
    Jeg håper du fortsetter å kommentere, her skal det være rom for andre meninger og synspunkter, jeg har en egen nettside der jeg selv er herre over alt som blir sagt.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Om Kvålsvoll tillater en link til noe fra en annen produsent, så er det ihvertfall slik i noen deler av Danmark at høyttalerens spredningsmønster har stor betyding for stereoperspektivet: http://www.hifisentralen.no/forumet...ttalerdesign-hva-liker-du-17.html#post2123444
    Nå er ikke dette mitt forum, så jeg har ingen myndighet til å bestemme hva som skal postes, og som sagt /\ over så er kommentarer som ikke passer med min overbevisning velkomne, dette inkluderer selvsagt linker til konkurrenter også.

B&O har noe veldig dyktige ingeniører i temaet sitt, det er tydelig.
    Uten å ha studert dette så nøye, så ser det ut som de igjen har tenkt utradisjonelt, med fokus på oppgaven reproduksjon av lyd, helt uavhengig av gjengs oppfatning av hvordan en høyttaler skal være.
    Og her tror jeg er kjernen til problemet deres også - de har forlengst havnet utenfor det gode selskap i hifi-verdenen, det begynte vel allerede med design-stempelet de fikk på 70 og 80-tallet.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Nå er ikke dette mitt forum, så jeg har ingen myndighet til å bestemme hva som skal postes, og som sagt /\ over så er kommentarer som ikke passer med min overbevisning velkomne, dette inkluderer selvsagt linker til konkurrenter også.

B&O har noe veldig dyktige ingeniører i temaet sitt, det er tydelig.
    Uten å ha studert dette så nøye, så ser det ut som de igjen har tenkt utradisjonelt, med fokus på oppgaven reproduksjon av lyd, helt uavhengig av gjengs oppfatning av hvordan en høyttaler skal være.
    Og her tror jeg er kjernen til problemet deres også - de har forlengst havnet utenfor det gode selskap i hifi-verdenen, det begynte vel allerede med design-stempelet de fikk på 70 og 80-tallet.
    Nu synes jeg du er noget negativ, de laver en højtaler med kontrolleret variabel lydstråle, de rum-korrigere , alt i en højtaler , det er vil halvdelen af arbejdet , den anden del er at få selve enhederne til at afleverer et korrekt output, det absolut vigtigste efter min mening, det klarer de også med DSP.

Hvis alt dette virkelig virker så har de efter min mening et meget stærkt kort på hånden. Og jeg forstå hvis de er stolte.
    De har lavet/realiseret alt det som de fleste andre forsøge at realiserer med langt mere kluntede og besværlige metoder.

De har endda lavet mere end det , muligheder for at lave mere spredning af lyden hvis der er flere som skal lytte*, mulighed for at korrigerer for langt fra optimal højtaler-placering, og flere andre ting.

* jeg har dog selv erfaret at jo bedre elektronikken er , jo mere og bedre virker det som om "højtalerne spreder lyden", man kan gå rundt og kigge på lydbilledet uden det på nogen falde sammen , plus det er ligegyldigt om man sider eller står op, det skyldes vil at den direkte lyd er rigtig , dermed blive lyden uden for sweetspot og refleksioner også rigtige.

Jeg er enig i det Linkwitz siger her, men det kræver at den direkte lyd er rigtig og første refleksioner er fjernet. så kommer det hele stort set af sig selv "Optimal conditions for phantom source perception are obtained when a) the room reverberated sound streams have the same spectral content as the direct streams, when b) the first reflections are delayed by >6 ms, and when c) the ratio of direct to reverberated stream levels is greater than –6 dB. Under those conditions the listener’s brain can withdraw attention from room and loudspeakers and focus on the cues in the direct sound. A pair of loudspeakers with frequency independent radiation pattern, placed >1 m from large reflecting surfaces, set up in an equilateral triangle with the listener and symmetrical with the room boundaries, can provide a remarkable stereo phantom scene with fine spatial detail and believability."

(Ps. iøvrigt kan jeg stadigvæk anbefale Linkwitz sound picture" som jeg synes giver et godt indblik i de forskellige måde at optage naturlig lyd på)

Som når man hører livemusik , hvor man også uden problemer kan bevæge sig frem og tilbage og kigge op på scenen uden at det hele falder sammen. Der vil man i øvrigt kunne få mange forskellige målinger de forskellige steder, men alle målingerne vil være et udtryk for hvordan livemusik lyder, oven i købet den samme livemusik, alle målinger må have en fælles struktur på en eller anden måde.

Ps tilføjet:
    Man kan iøvrigt læse mere indgående om udviklingen af Beolab 90 her og et AES dokument om controllable directivity
    her (som skal købes hvis man ikke er medlem af AES) . og her lidt fra Lyd og Billed med en lille teaser på lyden.

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Nå var det vel ikke B&O høyttaleren i seg selv jeg var negativ til, det jeg ville få fram er at de har en utfordring med hensyn til branding og hvordan merkevaren B&O oppfattes, hvordan høyttaleren yter lydmessig kommer da i andre rekke hvis den aldri blir vurdert som et aktuelt alternativ i utgangspunktet.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Dynamikk og realisme og faktisk lydtrykk

Hvor høyt er det - i lydvolum - når en spiller musikk på ganske høyt og realistisk nivå, eller ser en film.

Laget en tråd en gang om dette, tror den hette "Hvor høyt er det", her kommer noen nye spl grafer og nye kommentarer, like aktuelt enda, dette viser hvilke krav som stilles til lyttrykk og dynamikk for realistisk gjengivelse.

Alle grafer er log fra spl måling i lytteposisjonen, med mic kalibrert for max rundt 120dB før klipping.
    De svarte kurvene er dB-Z rms som tilsvarer noe slikt som en vil måle med en vanlig lydtryksmåling.
    De røde kurvene er peak dB-Z, og det er denne grafen som viser hva utstyret må greie å levere hvis en skal unngå tap av dynamikk og forvrengning.
    Z betyr fullfrekvent måling uten noe filtrering, dB-C og dB-A er vektet med filter slik at bassen ikke teller like mye som høyere opp i frekvens.

Nå viser ikke disse kurvene hva slags frekvensområde lyden har, men for både musikk og film så er det slik at det er i bassområdet at lydtrykket er høyest.

Først noe musikk, Ane Brun (bilde og hva det er fins lenger tilbake i tråden her), spilt på 0dB er det ganske greit og oppleves som kraftfullt og ikke altfor høyt for de fleste:

ane brun the light 0dB.png

Drar en opp til +6dB blir det kraftigere, mere fysisk, og litt høyere, passende hvis en virkelig skal nyte et par låter:
    ane brun the light +6dB.png

En ser at lydnivået ligger rundt 95dB, mens peakene kommer over 116dB.

Men det er forskjell på musikk.
    Panda Dub, med master på 0dB, har mye høyere volum, en ser at det peaker på 116dB allerede nå, og for +6dB så bikker det 121dB og mikrofonen klipper slik at det ikke er mulig å observere rett spl:

panda dub 0dB.png
    panda dub +3dB +6dBmicovl.png

Forskjellen i lydvolum kan skyldes at det er forskjellig nivå på signalet på innspillingen. I dette tilfellet så er peak omtrent lik - dvs 0dB, og forskjellen i lydtrykk må ha en annen forklaring.

Og forklaringen er at signalet summerer forskjellig fordi faseforhold og spektral fordeling over frekvensområdet er forskjellig. Panda Dub har massiv kraftig bass generert på en computer, mens Ane Brun har akustiske instrumenter som trommer.

Praktiske eksperimenter viser at opp mot 6dB klipping av transienttopper er lite hørbart, hvis en ikke har en referanse med full dynamikk som en kan sammenligne med.
    Derfor er det fullt mulig å spille musikk på ganske høyt volum, og anta at det er slik det skal være, kanskje låter det litt massivt og presset til tider, men det er sikkert fordi det er for høyt..

Hvis en dimensjonerer for tilstrekkelig dynamikk og lydtrykk, så blir det derimot noe helt annet.
    Og disse spl målingene viser at kapasitet for over 120dB ikke behøver å være tull, hvis en skal ha realisme og lyd om på konserten.

Har et par filmscener også, kommer etterhvert..

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.117
    Torget vurderinger
    23
    120 dB har alltid vært mitt mål ref. headroom/kapasitet. Grei tommelfinger regel, 10 dB over det en "normalt" kan finne på å dra på med, da blir det fort 105-110 dB i peaker. Samme med effekt, har du høyttalere med 100 dB følsomhet bør effekten være opp mot 50W, dvs. 10 x det som går med til en normal litt tøff lytteøkt. Mange som protesterte høylytt da jeg redegjorde for disse tallene for en tid tilbake. Prøv selv.

8

8x12_TOM

Gjest
    Dumt spørsmål kanskje, men er det like viktig med 120 db headroom i hele frekvensområdet?

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Veldig aktuelt spørsmål vil jeg si.

Hvis en ser på frekvensspekter for musikk så faller det med minst 20dB eller mere mot toppen, slik at det i diskantområdet er 20dB mindre energi.
    Dette kan en se hvis en blar litt i den loudness-war tråden og finner noen masvis grafer som har med frekvensspekter.
    Og det en ser på spekteret ved høyere frekvenser er mye mer transient av natur enn ved lavere frekvenser.

Det er vel ingen høyttalere som er dimensjonert for like høyt lydtrykk i diskanten som i bassen, og jeg har i hvertfall ingen ønsker om å oppleve noe 120dB over la oss si en 200Hz, er vel fare for at det i så fall blir en engangshendelse også, etter at hørselen har takket for seg.

Men korte transienter kan ha høyere peaknivå.
    Transiente lyder, slik som anslag på cymbaler, har kort varighet i tid og stor utbredelse i frekvensspekteret.
    Gjengivelse av disse transientene er viktig for realisme og dynamikk.

Jeg opplever at dynamikk også i toppen av frekvensområdet er avgjørende for realisme og dynamisk lyd totalt sett.
    Det er lett å høre hvis toppen gir seg når volumet økes.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det spørs om ikke mange diskanter hadde regel rett brent opp dersom det var veldig store peak i det frekvensområdet.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ikke hvis varigheten er veldig kort, størrelsesorden us.

Vent litt, så skal jeg finne noe interessant.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Et innspill fra symfoniorkesteropptak: :)

Dynamikk.png

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Peak og rms nivåforskjell mellom fullfrekvent og høyfrekvens

En bit musikk, det er en slags jazz.
    Jeg sammenligner fullfrekvent - originalen, mot 6KHz høypassfiltrert.

Finner forskjellen i rms verdi til å bli i størrelsesorden 20dB, her er den eksakte verdien 18.6dB.
    Så finner jeg forskjellen i peak verdi i størrelsesorden 6dB, her er eksakt verdi 6.7dB.

Dette viser at det mye mindre forskjell i peak amplitude enn det rms verdien viser.
    Dette må en ta hensyn til ved dimensjonering i diskantområdet.

Kurveformer:
    hflevel tracks001.jpg

rms og peak:
    hflevel fullfr vs 6kfiltered rms.png

Fullfrekvent spektrum:
    hflevel fullfr.jpg

6K filtrert spektrum:
    hflevel 6kfiltered spectrum.jpg

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Et innspill fra symfoniorkesteropptak: :)

Vis vedlegget 341858
    Jeg tolker dette som at energien ved høyere frekvenser øker mye mer når orkesteret spiller kraftigere.
    Det er jo et resultat av hvordan instrumentene virker.

Men lydnivået blir vel ikke ekstremt høyt uansett, og sannsynligvis en del lavere enn det som er vist i de grafene jeg postet nå.
    Lydnivå ved avspilling må gjerne tilpasses musikken, og for klassisk finner jeg ofte at om lag -10dB er passende, spiller en mye høyere så blir det jo høyere enn det som er naturlig for akustiske instrumenter.
    Crestfaktor er som regel stor, slik at totalt sett havner en da på -15 til -20dB lavere lyd i forhold til konsert med PA og Panda Dub.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Grafen viser som du skriver frekvensspektrum ved dynamiske forskjeller ved avspilt symfonisk musikk. Jeg opplever dette som den vanskeligste musikken å gjengi på stereo med tanke på headroom. Oftest har høyttalere problemer med å skille overtonene fra stryk, blåsere og etterklang fra hverandre.
    Når du var inne på dynamikk så tenkte jeg det kunne være interessant å vise konkret hvor mye dynamikk diskanten må gjengi ved orkestermusikk.
    Et levende orkester peaker fort på 125-130db.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Grafen viser som du skriver frekvensspektrum ved dynamiske forskjeller ved avspilt symfonisk musikk. Jeg opplever dette som den vanskeligste musikken å gjengi på stereo med tanke på headroom. Oftest har høyttalere problemer med å skille overtonene fra stryk, blåsere og etterklang fra hverandre.
    Når du var inne på dynamikk så tenkte jeg det kunne være interessant å vise konkret hvor mye dynamikk diskanten må gjengi ved orkestermusikk.
    Et levende orkester peaker fort på 125-130db.
    For akustisk musikk så har en jo en referanse, slik at det faktisk er mulig å bedømme reproduksjonen i forhold til rett eller galt.
    Elektronisk og forsterket musikk blir annerledes, her blir det mere om det låter bra eller mindre bra.

Å greie å holde instrumenter og lyder adskilt og oppløst i komplekse passasjer, spesielt hvis en drar opp volumet litt, er nok veldig variabelt, noen høyttalere klarer seg bedre enn andre.
    Her har spredningskarakteristikk og rom også betydning.

130dB høres veldig høyt ut for orkester med akustiske instrumenter, men hvis rms verdien er over 100dB så kan det kanskje være mulig, nær orkesteret, for peakverdier.

8

8x12_TOM

Gjest
    Så stengt tatt burde alle i symfonien brukt godkjente hørselsvern. Godt ikke arbeidstilsynet har presset det fram det ennå:)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Avhengig av hvor du sitter kan det til til tider bli svært høyt volum på akustiske konserter.
    Hadde en slik opplevelse i Universitetets Aula for noen år tilbake med en oppsettning av "Carmina Burana" av Carl Orff.

Ekstatisk, dog på grensen til "vondt i øra" ....neste gang tar jeg med dB måler.
    B

Edit: har vært litt rundt å hørt div. systemer, og Slukoteket er vel det stedet som kommer nermest ekte konsertopplevelse på realistisk nivå av det jeg har hørt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Her er tallene som virker å være referansen. Det er store krefter i sving.Sound Advice Note 12 � Orchestras

8x12: lydtrykk på arbeidsplassen er et stort diskusjons/konflikttema i orkesterene. :) Det gjøres jo tiltak. Største problemet virker likevel å være venstreøret til fiolinistene.
    Husker en gang jeg spilte Star Wars theme i Store studio på en øvelse med Kringkastningsorkesteret. I første ledige avbrekk gikk samtlige strykere i stille protest og hentet øreproppene sine. Litt mye møllers tran på brass og slagverk. Ups....
    Store studio er jo ganske lite selv for et lite orkester. Man forsøker å holde steady state nede til 95db, men peak er noe helt annet og på konsert hvor man får adrenalin i tillegg så blir det fort høyt.

Beklager avsporingen, ble et langt innspill dette. Poenget var at diskanten får jobbe ekstra når klassisk musikk spilles.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Avhengig av hvor du sitter kan det til til tider bli svært høyt volum på akustiske konserter.
    Hadde en slik opplevelse i Universitetets Aula for noen år tilbake med en oppsettning av "Carmina Burana" av Carl Orff.

Ekstatisk, dog på grensen til "vondt i øra" ....neste gang tar jeg med dB måler.
    B

Edit: har vært litt rundt å hørt div. systemer, og Slukoteket er vel det stedet som kommer nermest ekte konsertopplevelse på realistisk nivå av det jeg har hørt.
    Har tit siddet lige bag dirigenten , jeg har heller ikke haft db måler med, men jeg er enig i at det er voldsomt når de spiller igennem, og jeg ville nødig være den musiker som sider foran truthornene. Og det er ikke bas det her drejer sig om, måske med undtagelse af "koncert drønet" til aller sidst.

Det er måske nok muligt at det er vigtigt for mange at de kan spille så højt , men jeg har ikke hørt det gengivet fra et stereoanlæg i nærheden af live fra første række hvad angår størrelse og kraft ,lydtryk,klarhed og fyldighed, de fleste gange larmer det bare ad helvede til og er en sammenpresset tynd miniature udgave af virkeligheden, og man ønsker tit at der blev skruet lidt ned.

Måske er det derfor at mange hi-fi entusiaster er så enormt bas fikserede også hvad angår indspilningerne for her har man en chance, og samtidig bløder det ledt op på det høje område med en undertelig omgang "fløde i retten".
    Men live musik opleves som regel som mellemtone fikseret/baseret, naturligvis med undtagelse fra den elektroniske Dansemusik dub step osv.

Som tilskuer til livekoncert kan man rykke lidt tilbage i salen og så bliver det hele mere realistisk at kunne gengive over et stereoanlæg , lydtrykket er ikke oppe i ekstremmerne, og det hele bliver lidt mere afrundet, men det er stadigvæk god live musik/lyd, selv om man med garanti kan måler noget helt anden end fra første række.

Men problemet er bare at lyden mange gange er optaget fra første række eller endnu tættere på , og også tit lyder som sådan, så her kan og er tit en konflikt i forhold til virkeligheden.

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Her er tallene som virker å være referansen. Det er store krefter i sving.Sound Advice Note 12 � Orchestras

8x12: lydtrykk på arbeidsplassen er et stort diskusjons/konflikttema i orkesterene. :) Det gjøres jo tiltak. Største problemet virker likevel å være venstreøret til fiolinistene.
    Husker en gang jeg spilte Star Wars theme i Store studio på en øvelse med Kringkastningsorkesteret. I første ledige avbrekk gikk samtlige strykere i stille protest og hentet øreproppene sine. Litt mye møllers tran på brass og slagverk. Ups....
    Store studio er jo ganske lite selv for et lite orkester. Man forsøker å holde steady state nede til 95db, men peak er noe helt annet og på konsert hvor man får adrenalin i tillegg så blir det fort høyt.

Beklager avsporingen, ble et langt innspill dette. Poenget var at diskanten får jobbe ekstra når klassisk musikk spilles.

Bra link, som vanlig så knuser fakta synsing og antagelser.

Men lyden oppe i konsertsalen er lavere, og det skal nok publikum være glad for.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Objektiv vurdering av lydkvalitet

I dag fant jeg ikke på noe bra å poste om, så da blir det litt om hvordan en kan gå frem for å få en objektiv vurdering av lydkvalitet - for eksempel hvis en gjør en liten endring, og vil vite hva dette faktisk gjorde for lyden.

Jeg kjører Kodi på Linux som avspiller både for musikk og film.
    Når dette er satt opp rett, kommer det eksakt det signalet som er på lydfilen ut på hdmi.
    Men hvordan være sikker på at det satt opp rett..

Det er mye rart som kan skje i software som i utgangspunktet bare skal levere en bitstream som er identisk lik det som kommer inn.
    Resampling og gainjustering er eksempel på prosessering som kan tilføre godt hørbare feil.

Nå har de reparert en bug i musikkavspilleren paplayer, slik at denne kan brukes til avspilling av musikk, det gir den fordelen at en får gapless playback, med dvdplayer - filmavspilleren - så blir det merkbart opphold eller klikk mellom lydsporene.
    Dette velges ved å endre i en xml-fil, og restarte Kodi.

Så prøver jeg dette, sammenligner begge settings, paplayer og dvdplayer.
    Og selvsagt er det stor forskjell - dvdplayer, som jeg har brukt hittil, låter mye mere naturlig og overtoner fra fløyte er mere oppløst og adskilt fra grunntonen.
    Men når jeg tester med testsignaler laget spesielt for dette formålet - avdekke feil i digital signalbehandling og dac - så er det veldig vanskelig å høre forskjell, det høres faktisk helt identisk ut, dvs det er ingen forskjell i hørbar forvrengning eller forskjell i støynivå.

Dette er et ganske typisk scenario for testing av lyd.
    Når en vet hva en hører på, så legger hodet til sin egen tolkning av det en faktisk hører, og forskjeller som ikke eksisterer blir plutselig veldig klare og tydelige.
    Løsningen her er selvsagt å analysere med måling, dette vil lett avdekke eventuelle hørbare feil.

kortvarig

Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det er ganske vist , alt kan forklares, alt kan måles , og der er ingen hørbare forskelle overhovedet når ingeniøren træder til.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Oslo
    Det er ganske vist , alt kan forklares, alt kan måles , og der er ingen hørbare forskelle overhovedet når ingeniøren træder til.
    Formulert på en annen måte:så får vi velge hvem vi stoler mest på. En person med blomstrende dansk språkbruk eller et måleapparat :cool:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Objektiv vurdering av lydkvalitet - del 2

Men hva gjør en når det må lyttes for å finne ut hva som er best.

Mange ting kan anlyseres kun med teknisk analyse av målinger, og mye kan sjekkes ved kontrollert lytting i form av abx.
    Men det ikke alt som som egner seg for denne typen testing.
    Når det både er lett målbare forskjeller, og blindtesting eller abx avslører at det åpenbart er forskjell.

Da prøver en å lytte for å finne ut hva som er best, og for at denne øvelsen skal kunne gi noe som ligner på pålitelige resultater, blir dette noe mer omfattende enn bare å sette på noe musikk og høre.

Her må en skille mellom det å ha hifi som hobby og høre på ting for moro og egen underholdning, i forhold til det å være en profesjonell som bruker lytting ved utvikling av utstyr.

Slik lytting er faktisk en ganske kjedelig prosess, det er tidkrevende og krever gjennomtenkt metodikk, og det er vanskelig å oppnå tilstrekkelig objektivitet fra en så subjektiv og upålitelig øvelse som det faktisk er å bruke hørselen som måleinstrument.
    Å sitte og høre på samme lydene om igjen flere ganger er rett og slett trøttende og kjedelig.

Første kriterie er å finne egnet programmateriale.
    Ofte er det mest gunstig å bruke signaler generert spesielt for formålet.
    I forsterkertesten er det ingen som har greid å høre forskjell med musikk, mens testsignaler avslører hørbare forskjeller.

Når en tester så er det viktig å høre på eksakt samme lydene ved sammenligning - å sette på et lydspor med musikk og så skifte mellom testoppsett mens musikken går er en vanlig feil som lett gir meningsløse observasjoner.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn