Selvom jeg lovede ikke at blande mig mere så synes jeg lige jeg ville sige at jeg føler ikke der er helt stor uenighed i mellem Kvålsvoll og jeg, som det måske kunne virke som om, det har jeg konstateret ved at læse Kvålsvoll's sidste henvisning.
Men vi har to forskellige måde at gribe det samme an på, og kvålsvoll er i en situation hvor han skal sælge, og derfor skal tage hensyn til forskellige aspekter, og heller ikke er 100% herre over hvilket miljø højtalerne kommer til at står i.
Vi er ikke uenige om at det er den direkte lyd som det drejer sig om, og jeg er også enig i at horn her har deres eneste fordel der , bare ikke til hi-fi da de giver en lyd som du beskriver det, PA sammenhæng er vil det eneste sted horn efterhånden har en berettigelse, da forstærker-effekt i forbindelse med hi-fi ikke er noget problem i dag .
Som sagt hi-fi er det eksakt modsatte af PA gengivelse.
det er simpelt at konstaterer at lyden ikke er tilfredsstillende og ufarvet fra et horn, læg en god dæmpet ineffektiv enhed ved siden af en effektiv horndrevet og hornet vil umiddelbart "skrige og hyle" og lyder som en dårlig gengivelse af musik.
Ved hi-fi søges ikke sound, der søges fraværet af sound, undtagen hvis man måske skal sælge noget.
Nogle kalde "fraværet af sound" for neutral lyd , men ingen ved hvad det er på kilde-materialet, jeg selv definerer det mere som at man ikke kan beskrive lyden med ord, at instrumenterne bare lyde som instrumenter , og finde man endelig et eller andet ord som beskriver lyden så modbevises dette straks på den næste plade.
Nogen betegner også netral lyd som at intet toneområde gør sig specielt bemærket, det er jo naturligvis en selvfølge at sådan noget er i orden i et godt anlæg . Det behøver ikke være en kvalitet i sig selv det kan stadigvæk godt lyde helt forkert selvom dette er opfyldt, en god transistorradio opfylder faktisk dette krav.
Man kan sige evne til at forvandle lyden og ikke mindst perspektiv totalt!! er nok det nærmeste man kan komme neutral lyd, at man kan spille , tør lyd, skrigende lyd, blød lyd , lyd langt væk, lyd in your face, stort perspektiv, lille perspektiv, detaljeret lyd, ulden lyd, naturtro lyd, ikke naturtro lyd osv.
Og måske at instrumenter har den ægte udefinerede klang, men ingen ved det eksakt, heller dem som har indspillet den aktuelle plade, men det skulle være meget mærkeligt hvis de "fejl" anlægget producerer gør at det lyde som rigtige instrumenter , og giver det korrekte perspektiv , i det hele taget være en tro kopi at det som er optaget med eks.v. to mikrofoner.
Men reelt ved ingen som sagt hvad der er havnet på pladen.
Forskellen på Kvålsvoll og jeg er tilsyneladende, at kvålsvoll skal sælge noget og må tage vise hensyn , kvålsvoll laver sin direktivitet/retningsbestemmelse ved hjælp af horngengivelse, jeg må sige jeg har hørt en del horn set-op , og perspektiv er helt sikkert en af de ting de ikke kan, sammen med timing og rytme i kompliceret musik, som du siger en fornemmelse af at få lyden in your face, som til en elektrisk forstærket rockkoncert, det er efter min mening en anden oplevelse og langt mindre lige i ansigtet at opleve akustisk musik.
Fejlen kan være elektronikken som ikke er god nok, hornet selv som farver lyden og ødelægge de små nuancer som giver finkornethed/"afstand i lyden" og som giver et variabel og naturligt perspektiv.
Jeg er af den overbevisning, er elektronikken i orden og højtaleren ikke er udstyret med diverse anordninger som forstærker lyden, horn, eller forstærker lyden i bassen, basreflex, eller kaster lyden rundt i rummet for at give større perspektiv, dipoler, og andre systemmer som spiller bagud, til siden , opad osv.
Så der er der ikke så mange muligheder tilbage, men bruger man en af disse , så mener jeg at der er gode chancer for at den lyd som forlader højtaleren har den rigtige struktur og dermed også skaber de rigtige refleksioner, og dermed ikke generer og ødeligger den direkte lyd som vores hjerne modtager og skaber lydbilledet ud fra.
De fleste kende alle evnen til at udlukke det uvæsentlige fra en dårlig akustik , cocktail party effekten osv , hjernen har en forunderlig evne og kapacitet til at fokuserer og analyserer på det som det drejer sig om, men det kræver at der ikke er noget forkert eller unaturligt i den direkte og den reflekterende lyd som tager den totale opmærksomhed, eks.v. en basreflex som er ude af kontrol osv , og betingelsen for at disse ting er i orden mener jeg starter ved outputtet fra selve anlægget.
Man kan som sagt forbedre dette forhold ved at dræbe alle første refleksioner, og evt lave LEDE og simuleret uendelig-baffel og dermed side i en normal akustik , og opleve en forstærket virkning/nøjagtighed fornemmelse af det optagende senearie/rum i 3D firkanten som ikke inkludere at der er noget foran højtaleren ved stereo, så er der noget galt, sikkert med fasen.
Hifi består af klang og præcision. Og som sagt jeg mener ikke det virker som vi er uenige om målet, men mere om virkemidlerne/realiseringen.