Kvålsvoll
Bransjeaktør
Lyttetest: Horn og høy følsomhet (F2) eller tradisjonell hi-fi (C2) - hva er best?
Det nye rommet er ikke helt ferdig, men brukelig til en liten test, som passet bra å gjøre siden jeg nå bærer høyttalere ut og inn der, for måling og slikt.
Hva er best - den nye lyden, med horn og høy følsomhet og smell og brak, eller tradisjonell hifi med domediskant og smooooooth og soft lyd.
Tradisjonell hifi - C2 høyttalere med presensdip, dome, liten mellomtone og små bassdrivere:
F2 - halvferdig, horn over 1.2K, 12" bassdriver med hornlading (en slags..):
Generelt:
Når rommet er ordnet slik at tidlige refleksjoner er under kontroll, så låter gjerne forskjellige høyttalere mere likt.
Og slik er det her også, når jeg koblet opp C2 for å måle rommet, så må jeg jo høre på dette også, og på lavt volum så var lyden absolutt ikke så dårlig som en kunne forvente, her var det nå blitt 3D lydbilde og klarhet, det var det ikke fra samme høyttalere før akustikkfix.
Jeg velger 3 testspor, og beskriver hvordan disse oppleves i forhold itl hverandre på de 2 oppsettene.
Lisa Ekdahl - for vokal som skal være HER.
Flashbulb, Oak Lawn UFO - dynamikk og smekk.
Hadouk Trio, Moussa - 3D og transienter.
Lyttenivå velges til -10dB, hifi-høyttaleren klarer ikke stort mer.
Det blir for lite for å bedømme taktil smekk, så den får etterhvert tåle 0dB, det går nesten akkurat bra.
C2, tradisjonell hifi:
Fin og smooth lyd, med et slags 3D-perspektiv, fin tonal balanse, bassen er der, men absolutt ikke veldig kraftig i nivå, livlig og oppløst diskant.
På Lisa Ekdahl så er vokalen klar og smooth, og det er antydning til en viss fysisk tilstedeværelse av Lisa et eller annet diffust sted en plass mellom høyttalerene.
-10dB viser seg å være for høyt for Lisa Ekdahl, -20dB passer bedre her.
Flashbulb låter behagelig.
Selv når en drar opp volumet, så er det behagelig, og bassen oppleves som stram og det er ikke åpenbart at noe mangler.
Hadouk Trio gjengis med flott 3D, med trommer som er plassert i et rom fremover mellom høyttalerene.
F2 - den nye lyden:
Hadouk Trio får en annen snert når transienter langt oppover i mellomtonen blir taktile og fysisk merkbare.
Særpreget i klangen fra hver enkelt tromme kommer mye bedre frem.
Hvert enkelt instrument har et slags preg av å være et fysisk objekt, plassert i et 3D rom mellom og fremover fra høyttalerene.
Flashbulb får noe av det samme preget som er i Den Moderate Kinoen - et voldsomt smekk med taktil fysikk som merkes.
Lisa Ekdahl er mer tilstedeværende, det er som om det er tydeligere avgrensing rundt Lisa i lydbildet.
Bassen under en 70-80hz mangler, og dette farger gjengivelsen, en F2 er jo designet for bruk sammen med et bassystem.
Den bassen som er, har en veldig fysisk og taktil karakter.
Lyden oppfattes generelt som skarpere og hardere i klangen, og det høres ut som om det spilles høyere med samme lydvolum.
Det kan ha med frekvensrespons å gjøre - her er det ingen presensdip, og side øret er mest følsomt i dette området, så blir det også høyere lyd hvis det ikke er en 5dB dip der.
Dette lydbildet engasjerer mer, det låter mere som virkelige lyder og instrumenter, og disse egenskapene er uavhengig av om det lyttes på høyt eller lavt volum.
Men det låter ikke like fint og smooth - slik oppfatter i hvertfall jeg førsteinntrykket av lyden - skifter en fra C2 rett over til F2 så er førsteinntrykket at lyden er råere, upolert, har skarpere kanter, på en måte.
Det som er så overraskende da er at enkel "audiofil" musikk med vokal er mer engasjerende og magisk, fordi det er som om musikerene flytter inn i rommet mitt.
Det nye rommet er ikke helt ferdig, men brukelig til en liten test, som passet bra å gjøre siden jeg nå bærer høyttalere ut og inn der, for måling og slikt.
Hva er best - den nye lyden, med horn og høy følsomhet og smell og brak, eller tradisjonell hifi med domediskant og smooooooth og soft lyd.
Tradisjonell hifi - C2 høyttalere med presensdip, dome, liten mellomtone og små bassdrivere:
F2 - halvferdig, horn over 1.2K, 12" bassdriver med hornlading (en slags..):
Generelt:
Når rommet er ordnet slik at tidlige refleksjoner er under kontroll, så låter gjerne forskjellige høyttalere mere likt.
Og slik er det her også, når jeg koblet opp C2 for å måle rommet, så må jeg jo høre på dette også, og på lavt volum så var lyden absolutt ikke så dårlig som en kunne forvente, her var det nå blitt 3D lydbilde og klarhet, det var det ikke fra samme høyttalere før akustikkfix.
Jeg velger 3 testspor, og beskriver hvordan disse oppleves i forhold itl hverandre på de 2 oppsettene.
Lisa Ekdahl - for vokal som skal være HER.
Flashbulb, Oak Lawn UFO - dynamikk og smekk.
Hadouk Trio, Moussa - 3D og transienter.
Lyttenivå velges til -10dB, hifi-høyttaleren klarer ikke stort mer.
Det blir for lite for å bedømme taktil smekk, så den får etterhvert tåle 0dB, det går nesten akkurat bra.
C2, tradisjonell hifi:
Fin og smooth lyd, med et slags 3D-perspektiv, fin tonal balanse, bassen er der, men absolutt ikke veldig kraftig i nivå, livlig og oppløst diskant.
På Lisa Ekdahl så er vokalen klar og smooth, og det er antydning til en viss fysisk tilstedeværelse av Lisa et eller annet diffust sted en plass mellom høyttalerene.
-10dB viser seg å være for høyt for Lisa Ekdahl, -20dB passer bedre her.
Flashbulb låter behagelig.
Selv når en drar opp volumet, så er det behagelig, og bassen oppleves som stram og det er ikke åpenbart at noe mangler.
Hadouk Trio gjengis med flott 3D, med trommer som er plassert i et rom fremover mellom høyttalerene.
F2 - den nye lyden:
Hadouk Trio får en annen snert når transienter langt oppover i mellomtonen blir taktile og fysisk merkbare.
Særpreget i klangen fra hver enkelt tromme kommer mye bedre frem.
Hvert enkelt instrument har et slags preg av å være et fysisk objekt, plassert i et 3D rom mellom og fremover fra høyttalerene.
Flashbulb får noe av det samme preget som er i Den Moderate Kinoen - et voldsomt smekk med taktil fysikk som merkes.
Lisa Ekdahl er mer tilstedeværende, det er som om det er tydeligere avgrensing rundt Lisa i lydbildet.
Bassen under en 70-80hz mangler, og dette farger gjengivelsen, en F2 er jo designet for bruk sammen med et bassystem.
Den bassen som er, har en veldig fysisk og taktil karakter.
Lyden oppfattes generelt som skarpere og hardere i klangen, og det høres ut som om det spilles høyere med samme lydvolum.
Det kan ha med frekvensrespons å gjøre - her er det ingen presensdip, og side øret er mest følsomt i dette området, så blir det også høyere lyd hvis det ikke er en 5dB dip der.
Dette lydbildet engasjerer mer, det låter mere som virkelige lyder og instrumenter, og disse egenskapene er uavhengig av om det lyttes på høyt eller lavt volum.
Men det låter ikke like fint og smooth - slik oppfatter i hvertfall jeg førsteinntrykket av lyden - skifter en fra C2 rett over til F2 så er førsteinntrykket at lyden er råere, upolert, har skarpere kanter, på en måte.
Det som er så overraskende da er at enkel "audiofil" musikk med vokal er mer engasjerende og magisk, fordi det er som om musikerene flytter inn i rommet mitt.