De manglende 8 millioner turfolk på bildene avslører at det ikke er der.Sognsvann?
Jacob er ikke tåløper...Naturlig? Raskere?
ALLE vinnere av ALLE løp i internasjonale konkurranser er tåløpere. Naturen dikterer at uten sko MÅ man løpe på tærne. Sko kom til verden for noen sekunder siden. Skal man endre teknikk må man begynne i det små, ellers blir det som du påpeker, lett belastningsskader.
Disqutabel
Jeg har er snev av dette nå. Standard tips er masse rolig tåhev, der msn i løpet av ca 12 uker går fra mange reps til 6rm. Et annet tips er å tøye. Foreløpig har jeg mest tro på tøyning.Vanskelig og si men jeg blev kvitt min hælspore betennelse (plantar fascitt) med hjelp av trykkbølge behandling i ett ganska tidl skjede med problemet.
Slår visst sønder betennelsen så kroppen re-startar lege prosessen selv, nått sånt!
googla om det men står noe. https://nemus.no/behandling/trykkbolgebehandling
Ja, har giret opp litt i det siste og tåler det greit. Nøkkelen er restitusjon tror jeg, selve øktene går egentlig veldig fint uten altfor mye selvplaging egentlig. Selvsagt gjør det litt vondt, men det må det jo nesten om man vil noe med slik type trening...?Bra tempo det der. Det begynner å bli veldig mange år siden jeg var i nærheten av det der. Det ser ut som du er enda mer glad i selvplaging enn meg. Men kanskje i overkant mye kvalitetsløping? Men hvis du tåler det, så ....
Hva med å legge inn litt styrketrening? Etter hva jeg har lest så kan det gjøre leddene mer robuste for påkjenning. Men ta dette med en klype salt, da jeg kun er lekmann. Jeg trener vanligvis kampsport (BJJ), men har ikke hatt lov til det siste året pga pandemien. I tillegg har jeg slitt med sykdom, så inaktiviteten har ført til at vekta har krabbet sakte, men sikkert oppover. Nå veier jeg rundt 112 kg, og har så smått begynt med jogging. Jeg trener styrke 2-3 ganger i uka og jogger ca 2 ganger i uka. Da er det enten en runde på 5-6 km, eller intervaller. Jeg har kjent overraskende lite på vondter i knær o.l, kanskje fordi jeg trener styrke, og håper det fortsetter sånn. Jeg har jo ikke tatt lange turene ennå, men regner med lengden kryper opp når vekta kryper ned, og med lavere vekt reduseres vel også belastningen på leddene. Jeg har ingen ambisjoner om å bli noen løper, men driver med det fordi det for meg er den mest givende måten å trene kondis på.Prøver komme i gang, og har trappet forsiktig opp til jogging 2 stk ca 5km i uken, eller 1 stk ca 8km. Bytter litt på en lengre, eller to kortere. Alder er godt over 50, kroppen er for tung, og veldig ute av trening.
Går tur og sykler intervall i motbakke på dagene det ikke jogges. Er tidligere svømmer, og skulle gjerne kunnet svømme noen økter, men svømmebassenget er covidstengt.
Merker at hoften blir vond, og protesterer av joggingen. Må av og til ta joggepause en hel uke etter den lengste økten. Forstår at det er viktig for økende formenkurve å unngå overbelastning, og skader. Har lyst til å øke, få raskere formstigning, men kan bli for ivrig. Det har skjedd før. Denne gangen prøver jeg tenke mer langsiktig - unngå å skadet, unngå å pushe mer enn kroppen kan være med på. Det er ikke lett å holde seg tilbake.
Har funnet Hoka sko med mye demping, for tunge løpere. De virker veldig gode. Håper det hjelper.
Fulgte rådet om å jogge litt kortere (ble en runde på ca 4km), litt oftere (2-3g/uka). Syklet bakkeintervaller 1-2 g/uka også. Dvs snitt på 4 økter i uka. Nå, noen uker senere er hoftesmertene helt borte. Dette var klart snillere på kroppen, og jevnere/bedre kondistrening.Selv for oss som løper relativt mye, gjør det vondt i kroppen etter første løpetur når det er en stund siden sist. Og spesielt om man velger litt for lang tur etter en lang pause. Den beste restitusjonen er imidlertid ikke å sette seg ned i sofaen en uke etterpå, da er man dessverre like langt. Prøv å ta en spasertur, gjerne i skogen dagen etter løpetur. Det er glimrende restitusjon og du er klar for en ny løpetur et par dager tidligere enn ved stillesitting.
Det sagt ville jeg heller løpt 3km, annenhver dag enn 5km to ganger i uka om du kan få dette til. Da tilvennerr kroppen seg løpingen, belastningen er mindre og du kan tidligere øke lengden på løpeturen
Klar over det, bare presiserte hvilken side av skråstreken man er på. Ellers kan det jo avhenge av hvem man spør. Den enes rolige langtur-fart er den andres intervallfart.Tror tråden heter løping/jogging..
Søsteren min gikk på idrett i hine hårde dager, en av foreleserne sa at dersom man kunne følge en mannlig maratonløper i 800 meter så var man i eksepsjonelt god form.Har du hans 5000m fart på intervallene dine så er du i god form.
Ref det foreleseren til søsteren din sa:
NRK-kommentator Jann holdt ut i 1,7 km i rekordfarten
Jann Post utfordrer deg til å stille tredemølla på 21 km/t og se hvor lenge du klarer å løpe i farten Eliud Kipchoge holdt et helt maraton.www.nrk.no
God helgDa skjedde det som ikke skulle skje; skade i leggen. Faktisk betennelse og blødninger i den innerste leggmuskelen som setter meg ut minst et par uker. Må si det er kjipt, men resultat av overdrevent konkurranseinnstinkt på trening. Hadde i det minste ikke blodpropp, noe jeg fryktet litt ettersom jeg ikke merket noe til skaden under trening, men midt på natta etterpå da jeg våknet med store smerter.
For noe dritt…god helg fra Sørlandet
Har hatt strekk i leggen mange ganger, vet nøyaktig hvordan det kjennes. Dette er annerledes på en dårlig måte. Nå er det nesten en uke siden, men er en del bedre selv om løping er et stykke unna. I alle fall lange eller raske økter, må være forsiktig. Sentrumsløpene i Krs faller alltid i ferien min, har derfor aldri deltatt til nå. Synd fordi det er visstnok veldig god stemning. Aner ikke noe om distansene i år.God helg
Kjipt, ...ellers imponert over fart og opplegg. Har hatt strekk (= plagsom, stikkende smerte) i leggen to-tre ganger, som følge av dårlig oppvarming. Visste umiddelbart når det skjedde, og hvorfor... like irriterende hver gang. Har opplevd at det likevel er viktig å bevege, eller å få muskulaturen varm innimellom, slik at strekken ikke gror feil. Kommer lett tilbake samme plass. Ellers har jeg sett etter halvmaraton i KRS i sommer, da vi ferierer der under "Bergen City"... Men det er visst kun 10km i år?
Ikke bare gammel men glemsk også du har fortalt den her tidligere weldInnså jeg begynner å bli gammel. For en tid tilbake løp jeg intervaller i ekebergveien. En fyr på rundt 18 i kule sneakers, dongeribukse og dongerijakke passerte meg på motsatt side sv veien. Han skulle rekke trikken.
Isteden for sykkel idag brist på tid er løping fint føltes tungt i varmen på ikke pigge bein så litt forsiktighet i tempo, tenkte sånn rett under 5min/km kom hjem på 4.46 på samme runde som sist, man får følge med bedre på klokka.Sporadisk løping om dagen, blir egentlig bare når jeg ikke har lust og sykle, som idag. Glei lett i bra tempo uten og presse sig 5.8km 125hm (skog/vei) 4.47min/km og gj snitt puls på 141slag, så nå blir man vel stiv imorrn igen