lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Musical Innovation... ;)

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Dæ..... Lasse, den har jeg tro på. Satser på en lytt i løpet av uka!

Hørte det var full fart hos Roar :D

/Rubyred

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Grats :)

Ta den under armen og sving oppom en dag.

/jan
    Det lar seg nok sikkert ordne Jan ;) Fått til en bra kilde her nå synes jeg.. Blir kanskje noe pickup-prosjekter etterhvert også ;)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Rubyred skrev:
    Dæ..... Lasse, den har jeg tro på. Satser på en lytt i løpet av uka!

Hørte det var full fart hos Roar :D

/Rubyred
    Hyggelig Trond! Lytt skal vi få til vet du ;)

Alltid hyggelig å se at det er liv i verkstedet til Malmin. Ingen tvil at det foregår flere spennende ting nå hos Roar. Håkon Rognlien hadde nettopp avlagt et besøk og han har over en periode testet ut komboen MI 11/10.1. Dette blir det artikkel av, enten i førstkommende Fidelity eller i neste. Får vel vurdere for denne ene gangen sin skyld å kjøpe det da 8)

mvh
    lassemann

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    JanR skrev:
    Grats :)

Ta den under armen og sving oppom en dag.

/jan
    Det lar seg nok sikkert ordne Jan ;) Fått til en bra kilde her nå synes jeg.. Blir kanskje noe pickup-prosjekter etterhvert også ;)
    Spennende :)
    Man har jo hørt rykter om MI riaa, positive sådan.

/jan

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Lenge siden jeg har hørt Lassemann så lyrisk, så noe må det være... ::) ;D

Gleder meg.

/Rubyred

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    1
    MI RIIA.... Høres veldig spennende ut Lasse, jeg vet at du ikke tilter før det er noe å tilte for, så den må være meget god ;)

Vi prekas :)

Destiny.. :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Besøk hos Rubyred:

Siden Rubyred ikke lenger har en oppgående tråd skriver jeg litt om besøket i min egen.. I går ble jeg presentert for et anlegg som det jobbes mye med for tiden og det merkes gjennom forbedringer fra gang til gang :) Nytt i går var dedikert forsterker til bassene i hans Martin Logan Aerius, slik at Quicksilver monoblokkene kun konsentrerte seg til å drive topp-panelene. Nytt var også ARC preamp og MF CD-spiller. Og for å si det med en gang; det spilte fantastisk godt og organisk, med en gjennomsiktighet jeg sjelden har hørt. Ingen tvil om at å lette lasten for 25 watterne ikke var et dårlig trekk. Dette er en lydsignatur Rubyred er kjent for, og som han igjen har skapt meget godt etter at han har omgjort stuen sin til hifien sin fordel ;D Aldri har jeg hørt en slik fyldig mellomtone hos Rubyred!

Undertegnede hadde med seg en quad NOS Mullard EL34 XF4 versjon som ble utprøvd i blokkene og for å si det slik: bedre EL 34 rør finnes ikke!!Sterk påstand, men den står jeg for :) Dette røret tilfører en kraft i mellomtonen som kler elektrostater meget godt. Utover kvelden var det bare golyd i stua og musikk som som Count Basie svinga så foten gikk av seg selv.. Disse røra bør Rubyred seriøst vurdere i framtida ;)

Takk for en superhyggelig kveld med masse flott musikk og et meget velspillende anlegg!

mvh
    lassemann

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lassemann skrev:
    Siden Rubyred ikke lenger har en oppgående tråd
    La oss mase han i gang igjen. Mannen er jo hverken redd for tastaturer, kameraer eller flotte anlegg, så en oppdatert tråd er nesten obligatorisk!

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med spennende riia.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    rørlig skrev:
    Gratulerer med spennende riia.
    Takk for det! Godt fornøyd med ny riaa som til de grader står til forventningene ;D Praktisk greit å bli kvitt litt volum også. Audion + Stepup tar mye plass på benken ::) MI riaa er liten og nett, men med stor lyd! Deilig kraftig definert bassfundament med skikkelig oppløsning - det liker vi ;)

mvh
    lassemann

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Takker for hyggelig besøk Lassemann. Kaffe fra Sidamo i Etiopia, og fersk bakverk funka som jernet. :D

Det skjer mye her for tiden. har tatt over huset, og har benyttet de siste 6 ukene på litt oppgradering, og flytting av HT, for å finne den "gode" plasseringen.

Idèen med å bruke min jeff Rowland til å drive bassene, har snurret lenge, men ble litt overrasket over hvor godt det fungerte.
    QS monoblokkene har virkelig blomstret, etter å kun drive elektrostat panelene.
    Spesielt dynamikk, og naturtro gjengivelse av instrumenter har blitt klart forbedret.

Med ARC SP-16 forvant også problemene med litt slank, og anemisk mellomtone.

Musical Fidelity CD spilleren har jeg hatt før, og har altid levert varene i mitt oppsett. Godt å ha den tilbake. 8)

Det viktigste er at jeg koser meg med musikk for tiden, og det er et godt tegn.

Fortsatt en lang vei å gå men....
    Er fornøyd, men langt fra fornøyd. Forstå det de som kan. ::)

Morsomt å endelig få teste dine NOS Mullard EL-34 fx4 Lassemann.
    Det ble virkelig en formidabel forbedring. Fantastiske rør. Ingen tvil om saken...

Blir nok å skaffe seg noe tilsvarende etterhvert. :D

Får se om jeg starter en tråd igjen....

Hadde egentlig bestemt meg for at nok er nok på dette forumet, men "Feel Good" stemningen i denne tråden, sammen med Laggas, og JanR veier opp for alt det negative pisspratet som har overskygget dette forumet de siste par åra.

Nok om det. Nå gleder jeg meg til å få høre din nye Malmin Riaa lassemann.
    Må få til noe neste uke.

En liten digresjon. Bestille liste Lassemann... ;D

Takk for meg

/Rubyred

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Rubyred skrev:
    Får se om jeg starter en tråd igjen....

/Rubyred
    Selvsagt skal du det :)
    Vi trenger flere hyggelige "mitt anlegg...." tråder. Så få ut finger'n :D

/jan

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Du får fortelle litt om den spennende pre ampen du låner Lassemann. Gjerne litt bilder. ;D

Spennende....

/Rubyred

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ok Rubyred, noen ord.. ;) :)

Vel.. Her om dagen fikk jeg på lån inn døren en slik sen 80, tidlig nittitalls modell av Mike Sanders sin Full Function preamp. Vi snakker selvfølgelig om Quicksilver. Den minner i grunn ikke om en preamp, men mer om et kraftverk med sin vekt og til de grader overdrevne strømforskyning. Litt tung funksjonell med sine to volumkontroller, men det får så heller være.

Preamper har det vært lite av i lassemann sitt vindu, har vel i grunnen vært veldig fornøyd med min Audio Experience og ikke savnet noe i forhold til den egentlig. Gårdagens møte med dette beistet fikk meg til å tenke grundig i gjennom saker og ting, for makan til dynamikk har jeg aldri opplevd i stua hjemme. Den er et fyrverkeri av detaljer og sprut for med nesten 65 volt på utgangen og gain på 27 dB blir det skikkelig sprut i anlegget.. :eek: :eek: Jeg skal la beistet få bli stående noen uker og spille så får vi se hva dette kan bli til.. Tankene går fort i retning av Mike Sanders nyskapning som er bygget på denne lesten med hodetelefonutgang og det hele..

Preampen skal sagtens også ha et svært så oppegående riaa-trinn, men sammenliknet med Malmin sin superriaa falt den tilbake her. Kun 39dB gain gir også litt stort nivåforskjell mellom riaa og de andre inngangene.. Flere utenlandske fora skryter veldig av riaa så jeg får måle litt rør og se om noe kan være galt her..

Preampen det er snakk er denne (lånt fra kabeldragerens start innlegg i Quicksilver Audio's venner):

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,32670.0.html

Manual: http://www.quicksilveraudio.com/history/FFPreampManual.pdf

mvh
    lassemann

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Der var`n get... Nå snakker vi seriøs strømforsyning. ::)

Gleder meg til å høre den mandag. ;)

/Rubyred

BHO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    sikkert på utegrillen. 8)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    He he, les manualen da gutter! Og forklar en vernepleier teknologien.. Det står da vittelig maksimal "output 65 v 20-20' hz"

Gudene vet - men ikke jeg... Til forskjell er min nåværende pre oppgitt til maksimal output 30 volt.. ;)

Forklar dere som kan RoDa :)

mvh
    lassemann

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Well, then.
    Effektforsterkere har noe som kalles "input sensitivity".
    Det er hvor mye som trengs for å gi full pupp ut fra effektforsterkeren. Altså hva som er maksimalt inngangssignal.

I gamle dager var det snakk om 0,707 volt = 0dB, men det er mulig jeg husker feil.
    De fleste cd-spillere har ca 2v ut, og de fleste effektforsterkere trenger ca 1v inn for maksimalt utgangssignal.
    (Kremt, var det noen som sa forforsterkerer? ;D ;D I praksis mer dempeledd/buffertrinn)

Fra:
    http://www.quicksilveraudio.com/faq.html

"What is the input sensitivity of Quicksilver amplifiers?
    The input sensitivity of all Quicksilver amplifiers is in the range of 1 to 1.5 volts."

Så at en preamp skal kunne gi 65v på utgangen høres ut som tullball eller skryteopplysninger.
    Det kan jo være tøft å fortelle om, og det kan gi en pekepinn på alt er så til de grader overdimensjonert at det er overkill?
    Får meg til å tenke litt på konstruksjonen også, hvis den skal gi 65v ut så hvordan fungerer den i det området den må virke, altså rundt 1v ut?

http://www.decware.com/paper55.htm

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja! En grei forklaring det RoDa :)

Uansett er det bare å si at dette beistet av en preamp spiller svært bra, uansett mye volt eller ikke. Bare frekvenskurven er jo helt rå: 1hz-650000hz.. Med tanke på at en stakkar kanskje ikke hører et fnugg over 16-17000 får vi håpe katta kan nyte det ::)

Fra spøk til alvor, preampen spiller veldig bra. Dynamikken er hinsides hva jeg tidligere har klart å skape, og nesten naturstridig på mine hjemmebrygg av noen dynamiske HT..

Vurderer å øke innskuddet på "morsom guttekonto" slik at en ny kanskje kan erverves om en stund ;) Ganske rå data på den og..

http://www.quicksilveraudio.com/products/fullpreamp.html

mvh
    lassemann

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    675
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    Vel.. Her om dagen fikk jeg på lån inn døren en slik sen 80, tidlig nittitalls modell av Mike Sanders sin Full Function preamp. Vi snakker selvfølgelig om Quicksilver.
    :p :p :p .... I want a FF pre!
    Spændende at höre Lassemann om du kan faa vurderet RIAA delen. Den siges at være fremragende.
    mvh
    KjartanB

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Begynner å like den gitt. Denne var eid av quad her på forumet tidligere og kom opp fra Danmark. For å få den godkjent i Danmark måtte strømuttakene på baksiden fjernes, derfor dette messingskiltet på fronten. Spiller forøvrig også uten rør i riaa-delen da MI RIAA fra Roar Malmin gjør den oppgaven bedre foreløpig.. Skal testes ut med bedre rør etterhvert da jeg leser masse skryt om den på nettet.

Noen bilder av Full Function sånn den står i anlegget nå :)

Edit; Uff, her var det mye støv gitt ::)

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.108
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser skikkelig null-tullball ut inni den der, sikkert knallmatch med blokkene.
    Har du testet den på MosFet ennå?

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    kjartanb skrev:
    lassemann skrev:
    Vel.. Her om dagen fikk jeg på lån inn døren en slik sen 80, tidlig nittitalls modell av Mike Sanders sin Full Function preamp. Vi snakker selvfølgelig om Quicksilver.
    :p :p :p .... I want a FF pre!
    Spændende at höre Lassemann om du kan faa vurderet RIAA delen. Den siges at være fremragende.
    mvh
    KjartanB
    Hei KjartanB!

Skal komme tilbake til riaa-delen i denne preampen, helt klart! Sammenliknet litt med min nye MI RIAA fra Roar Malmin og den når ikke helt opp i forhold til den. Men skal prøve litt rørrulling her for å gjøre det ordentlig..Forøvrig bør du sette MI RIAA'n på lista di, den er fantastisk god altså! ;)

mvh
    lassemann

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ser skikkelig null-tullball ut inni den der, sikkert knallmatch med blokkene.
    Har du testet den på MosFet ennå?
    Nei, ikke testet mot Moset ennå.. Er ikke helt over hakeslippfasen ennå med QS komboen;D Som linjepre spiller denne så flott! Responderte godt på likeretterrørbytte.. Hadde et sett Mullard 6X4 liggende, byttet også ut driverrøret til Mullard 12ax7 som gav en enda mer fyldig mellomtone.. Får spille litt musikk nå i dagene som kommer og bli mer kjent med den ;) Er du på disse trakter er det bare å plinge på forøvrig ;)

mvh
    lassemann

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Her var det mye spennende Lassemann, må innom med det snareste, skjønner jeg! ;)

/ Morten

RM

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    2
    Hei Lasse,

Takk for alle de fine ordene. Det høres ut som RIAAen gjør en god jobb hos deg.

Jeg vil benytte anledningen til å korrigere et par misforståelser. Du kaller den Malmins superRIAA, men det er faktisk min minste RIAA. Konstruksjonen er noen år nå, og den er realisert med single ended spenningsforsterkning, passiv RIAA korreksjon, og det benyttes japanske supertransistorer på kritiske steder. Den kommer snart i nytt kabinett med samme finish som mine andre amper, dog med bredde som hos deg. Prisen vil ligge i området 12-14K. Videre har den trinnløs variabel belastningsimpedans mellom 47R og 1047R, fordelt på ti tørn. Den kan således justeres med en oppløsning på 1R. Denne justeringen er veldig viktig for å oppnå best mulig perspektiv og oppløsning av lydbildet.

Mine andre RIAAer kommer senere i høst, og vil ligge på ca 30K og 60K. De får samme kabinett som MI 11, samt utvendig strømforsyning, fjernstyrt justering av forsterkning og belastningsimpedans, og digital utlesning av disse parametre. Kretsene i disse siste er helt forskjellige fra den første, og består utelukkende av japanske supertransistorer. Disse lages dessverre ikke lenger, men jeg har til ganske mange.

Håper dette kan være en grei orientering.

Roar

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    675
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    Forøvrig bør du sette MI RIAA'n på lista di, den er fantastisk god altså! ;)
    Ja det ville være interessant at høre den. Det er vel ikke mange brukte MI RIAA-er i omløb?
    mvh
    Kjartan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Roar:

Tusen takk for oppklarende ord Roar! Mitt vokabolar er nok ikke helt av den korrekte sorten i mine uttalelser vedrørende elektronikk. Får ha meg unnskyldt for det. Veldig fint å få vite litt mer om eksakte data på MI RIAA og at det kommer ulike serier med forskjellig pris etterhvert. Også for andre lesere kan det være greit med litt korregering fra konstruktøren selv.

MI RIAA har vært i hus en ukes tid nå og den spilte flott fra dag 1, men det må likevel sies at den har blitt markant bedre de siste 48 timene. Det er vel en kombinasjon av innspilling og at jeg venner meg mer til den. Sånn jeg ser det har den ingen spesielle svakheter. I forhold til Audion, med sin varme røraktige spillestil, er MI mer presis og på "hugget". Den har mer detaljer og har større båndbredde, mer utklingende og mer oppløst i hele frekvensområdet. Spesielt i bassområdet er den tørrere og går dypere og er mer artikulert om det er et riktig utrykk. Audions umiddelbare fortrinn var varmen mellomtonen, men her kommer nå MI for fullt, noe jeg nok vil tro skyldes innbrenning. RIAA står jo på kontinuerlig med spenning slik at den har fått plenti med timer i standby, men kanskje ikke mer enn 10-15 timer spilling i uka som har gått. Audion måtte jo ha sine 20-30 min oppvarming hver gang før lytting, MI er klar umiddelbart noe jeg ser på som et klart pluss! En god RIAA koster litt penger, og 12-14k som Roar nevner her som utgangspris er på ingen måte en upris, heller rimelig vil jeg si. Helt konge med mulighet for både MM og MC i en og samme boks. Impedansjusteringen fungerer også ypperlig. Selv har jeg foreløpig et begrenset picup-utvalg med en lånt AT33E og en ATOC9-2, samt en Ortofon M2 MM. Ikke noe å rope hurra for, men utvalget vil bli bedre etterhvert. Foreløpig har jeg kun spilt på AT33E og har eksperemetert litt med impedanshjulet. Har vel havnet på ca 100 ohm, lavt, men anbefalt impedans er faktisk lavere til AT33E (17ohm) og ATOC9 (20ohm) enn RIAA kan justeres ned (47 ohm ifølge Roar minimum). Skal i dag putte over på ATOC9 igjen da jeg mistenker at den kanskje er litt bedre? Vi får se.. Uansett er MI RIAA fantastisk brukervenlig og eiergleden er stor! Jeg mener bestemt at dette er en helt genial RIAA som flere burde ta en titt og en lytt på. Vet det finnes noen få der ute som også sitter på tilsvarende versjon. Vært morro med noen tilbakemeldinger også fra disse ;)

Mvh
    lassemann

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    675
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hei Lassemann, hvad med bredde/dybdeperspektiv. Hvordan er MI RIAA i forhold til Audion der?

De rør RIAA-er jeg har hørt har sine fortrin i dybere rumfornemmelse og mere plastisk aftegning af ( mer 3d hvis mand kan sige det) instrumenter og stemmer. Mens transistor tinnenen har fortrin i flere detaljer, bredere lydbillede men med fladere (2d) aftegning av stemmer og instrumenter.
    mvh
    Kjartan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    kjartanb skrev:
    Hei Lassemann, hvad med bredde/dybdeperspektiv. Hvordan er MI RIAA i forhold til Audion der?

De rør RIAA-er jeg har hørt har sine fortrin i dybere rumfornemmelse og mere plastisk aftegning af ( mer 3d hvis mand kan sige det) instrumenter og stemmer. Mens transistor tinnenen har fortrin i flere detaljer, bredere lydbillede men med fladere (2d) aftegning av stemmer og instrumenter.
    mvh
    Kjartan
    Hei Kjartan!
    Har prøvd å sammenlikne de to RIAA i dag og fortsatt er det Malmin som leder ann synes jeg. Ikke mange hestehoder foran, men litt. Også på de parametre du nevner. Malmin er fyldig og "smooth", spiller 3D flott og kaster opp et stort lydbilde. Nå har ikke jeg så mange knagger å henge de ulike riaa på, så det kan jo hende du har mer erfaring enn meg på disse tingene. Full Function spiller veldig flott og tror nok jeg kan vurdere den som sidestilt eller kanskje litt bedre enn Audion :) Hva anlegget forørig består av og ikke minst rommet det spiller i er jo også faktorer som avgjør en slik sak..

mvh
    lassemann

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn