lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Gale mann ;D... Men den som intet våger osv... Og inviter gjerne hele lauget på en lytt... Dette høres spennede ut...
    Vel, definisjon på galskap får dere stå for.. Jeg ser heller på meg selv som en forkjemper av "simplisity" tankegangen og alt jeg foretar meg innen hifi handler nettopp om dette.. Bort med kompromiterende flaskehalser. Kan bare fortelle at dette diskantstuntet på ingen måte har degradet lyden, men snarere tvert i mot.. Mer fart og dynamikk her nå, absolutt ;D Og, som jeg hadde håpet på; mer rominformasjon og 3D, luft og artikulasjon.. Mer mikrodynamikk :)

mvh
    lassemann

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Mer fart og dynamikk her nå, absolutt ;D Og, som jeg hadde håpet på; mer rominformasjon og 3D, luft og artikulasjon.. Mer mikrodynamikk :)

mvh
    lassemann

lassemann skrev:
    Loddepunktene trenger sikkert noen timer.....

mvh
    lassemann
    Gått seg til ? :p

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Loddepunkter må gå seg til Jan, det vet til og med du ;) :)

mvh
    lassemann

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.104
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    lassemann skrev:
    Bort med kompromiterende flaskehalser. Kan bare fortelle at dette diskantstuntet på ingen måte har degradet lyden, men snarere tvert i mot..
    Her var det vel snarere innholdet i flaska det gikk ut over? ;D
    Moro at hvert tweak drar deg stadig nærmere i riktig retning.
    Jeg tenker mitt om at det du opplever nå er mer nivå i toppen som drar med seg dette andre.
    Har også en liten tanke om at diskanten ringer mer nå som dempingen er borte, men at dette godt kan oppleves positivt. ;)

Lurer på om det hadde vært mulig å kjøre DRC ala Audiolense på ditt "gamle" anlegg fra i fjor og få samme forbedringer som du har fått med komponentbytter og modding?
    Nei, huff, blir svimmel av å tenke så mye.. God Jul!

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    Lurer på om det hadde vært mulig å kjøre DRC ala Audiolense på ditt "gamle" anlegg fra i fjor og få samme forbedringer som du har fått med komponentbytter og modding?
    Tenkt tanken sjøl ;)
    Men det er jo ikke noe morro eller ? Sitte å ratte litt på pc'n kontra det å demontere, lodde, sniffe tinn, montere og ikke minst høre forskjeller etter jobben er utført :)
    Og ikke minst...noen styrepils underveis ;)

/jan

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Riktig GOD JUL!!! til hele familien Lassemanns.

Har stått tidlig opp, og fylt opp julestrømper til begge barna. Like artig hvert år, selv om de begynner å bli store. :D

/Ruby

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    :) :) Takker for julehilsener, rolig og fredlig her på morran og ungene er spikra foran TV..

[size=10pt]God Jul fra lassemanns[/size]

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det tweaket med diskanten trur eg ikkje er så risky.
    Danske Hiquphon gjør ca akkurat det samme med scan speak 2010,vekk med olje og bakkammer,og litt meir coating på membranen,og skikkelige loddekontakter(sylinder).
    Ingenting i veien med den diskanten hvertfall,måler bra gjør den også:)

Synst det er heilt topp med inngrep/oppgraderinger,som gjør hobbyen innholdsrik,og ikkje minst mål om bedre lyd.

God Jul.

Mvh.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    troels gravesen har peling på hva han laver, mange fine råd på hans side.
    Lyttede til hans DTQWT mk2 siste sommer i Danmark sammen med QS mid mono, kjempe fint lyd.

Men god jul i den fine tråd Lasse :)

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    1
    GOD JUL til Lassemanns ;D

Destiny.. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    God jul! Håper julesangene låter bedre enn noensinne i år! :D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    En riktig god og fredfull jul ønskes fra oss i "skogen" :)

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for alle hyggelige julehilsninger :)

God Jul

Siden det begynner å lukte godt her i huset legger jeg ut den halvgåtte Helstrømribba.. Snudde den nå rundt etter en time med svoren ned i skyen på 180 grader. Nå er det tilsatt diverse grønnsaker (gulrot, løk og hvitløk, samt olivenolje) med svoren opp en times tid..

Juleøl i glasset er heller ikke vondt på dette tidspunktet ;)

Fortsettelse følger ;)

Julehilsen fra
    lassemann

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Ribba ble god i år. Pinnekjøttet også. Nå koser jeg med diverse i barskapet. Fortsatt God Jul. ;D

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Ribba ble god i år. Pinnekjøttet også. Nå koser jeg med diverse i barskapet. Fortsatt God Jul. ;D
    Ribba ble god :) :)

Flott kveld og gutta måtte støttes i seng etter nærrmest psykotisk legobygging rett før midnatt.. ::)

Fin kveld og fortsatt god jul!

mvh
    lassemann

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Lego er en slager. Guttungen fikk masse Duplo her, med både brannstasjon, togbane (til og med el-motor) og buss. I morges fikk han Lego creator i en liten ekse. Han er egentlig litt for liten for klassisk Lego, men det er så morsomt atte. Og da under nøye oppsyn. ;)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    lassemann skrev:
    Flott kveld og gutta måtte støttes i seng etter nærrmest psykotisk legobygging rett før midnatt.. ::)
    ;D ;D ;D

Jeg ser det for meg, og kjenner jeg er glad for at vi kjøpte noe annet til dem enn Lego - for vi stod og
    fingra med, og vurderte, Lego i butikken.... ::)

Ribba så flott ut, har lagt med de Hellstrøtipsene på minnet jeg og.

Fortsatt god høytid, så ses vi snart gode mennesker!

Vennlig hilsen

Morten

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Godt Nytt År lassemann. Apropos Lego... i dag har jeg bygd Brio togbane med guttungen flere ganger her. Dagen ble avsluttet med at den siste julegaven han ikke fikk åpnet, som inneholdt rattkjelke ble pakket ut. Endte med 2 turer ut i kveld for å kjøre her. Artig. ;D

Mvh. Bjørn

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.964
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Godt nytt år, lassemann! ;D
    Er nettopp kommet hjem etter en flott nyttårsfest. Trivelig!
    Mvh Salty

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takker for hyggelige nyttårshilsninger Bjørn og Salty! Og ja Bjørn, veldig morro å leke litt med ungene og gjenoppdage all den gamle morroa gjennom dem igjen.. Vi har bygget Galtworth og Starwars til den store gullmedaljen her i gården.. Synes vel julen og nyttårfeiringen gikk litt vel fort i år, av en eller annen grunn..

Vel, tilbake til det vante igjen fikk jeg en liten pakke fra Canada og Parts Connecxion her om dagen inneholdende et lite utvalg av NOS motstander til bruk i signalveien i min preamp. Ingen ting skal jo være uprøvd. JanR tipset meg om Shinkoh Tantalium Film motstander og Roar Malmin sverger til umagneiske Holco motstander. I kveld røyk DALE ut av preamp og inn med de japanske Shinkoh.. De er store i forhold til DALE! Preamp står og spiller nå og det gjør den virkelig bra også. Virker mer avslappet i spillestilen enn tidligere og dynamikken er også sneppet bedre :) Vi får la dette spille seg til noen dager før HOLCO skal få prøve seg ;)

Legg merke til forskjellen i størrelse på den gamle DALE kontra den nye Shinkoh ;)

mvh
    lassemann

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Der du :)
    Voksne de Shinkoh'ene, spent hva du syns etter noen dagers bruk.

Vet de kan utgjøre en god del, lydmessig, brukt på rett steder.

/jan

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Jeg klarer ikke å la være å mimre tilbake til de aller første årene når jeg selv styrte med hi-fi og samtidig, sakte, men sikkert, skjønte at det brodern dreiv på med i kjelleren (noe merkelig kolbe-lignende glass som var koplet på mye metall, lyste i mørket og visstnok skulle kunne lage lyd) også var høyst relevant for min egen del. Det stakkars første stereoanlegget mitt (15k på Hi-Fi Klubben med Dali HT, Rega forsterker og CD-spiller) fikk gjennomgå så ettertrykkelig at det i retrospekt er nesten litt flaut.

Dette var omtrent samtidig med at jeg ble aktiv på HFS (etter først å ha oppdaget nå forlengst avdøde audio.no) og at det var mycket liv rundt Duelund, plast eller ikke på kondensatorer, linolje og gudene vet hva. Vi moddet så det sto etter, vekk med plast på kondensatorer og inn med linolje, nye klokker til cd-spilleren, asfaltmatter, kosteskaft for å avstive HT-kabinetter, nye komponenter i delefilteret, ny internkabling i HT og gudene vet hva. Den stakkars CD-spilleren ga, forståelig nok, opp etterhvert, men HT holdt ut helt til en Densen-effekt sprengte elementene. Forsterkeren tror jeg døde en mer naturlig død, hvis jeg husker rett.

En utrolig morsom og lærerik tid, selv om jeg må innrømme en viss "gammel-mann" følelse når jeg ser tilbake på det, de endringene vi tross alt fikk til og tenker at "joda, det hjalp for all del, men det er ikke et tre som vokser inn i himmelen". Av de endringene vi fikk til og som jeg har tatt med meg videre er at komponentene i delefilteret på HT skal aldri undervurderes, potmetere er for kjerringer (TVC, stepped attenuators o.l. spiller i all min erfaring ringer rundt potmeter), at klokkeoppgradering på cd-spillere er fornuftig og at jeg mener fremdeles jeg hørte forskjell på cd-spilleren etter at vi fjerna så mye plast som overhodet mulig (og min daværende samboer kommenterte at det hørtes mye bedre ut, selv om hun ikke ante hva, om noe, som hadde blitt gjort). Men det siste tør jeg nesten ikke si høyt, dessuten har jeg ikke giddet å fjerne plast på kondensatorerer etter det fordi det var mye pirk.

Og nå er det Audiolense, Magnepan og romakustiske tiltak. Og til tross for dette går verden sin skjeve gang.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    He he, Mbare.. Du får meg til å føle meg som en ung gutt igjen, som gleder seg over sin eksperimentering og utforskertrang ;D Og du har nok helt rett i det også, for hva er det ellers som driver meg, helt uten formell teknisk utdanning og greier, og som på en uredd måte dissikerer en del av mine komponenter.. ;) Men snarere har jeg bedrevet denne hobbien i over 25 år nå, og koser meg like mye med mine ideer og stunt med loddebolten nå som før.. Imidlertid i mine spede år skjedde det riktignok en del fasale og irreversible uhell i loddeboltens tegn. Dette har man selvfølgelig lært av etterhvert.. Riktignok har jeg ennå ikke skrapet plast av kondensatorer eller brukt linolje, annet enn i maling og andre gamle malerteknikker som også interesserer meg..Men etter å ha lest noen artikler om og av Duelund ser jeg jo at dette også mest sannsynlig her noe for seg også.

Jeg har også den forståelsen at man kan sjelden lage "gull av gråstein". Man må i utgangspunktet ha et godt kvalitetsmessig produkt for å ha mest glede av denne moddingen er nå min mening. Begrepet "å slipe en diamant" er nok bedre i denne sammenhengen og jeg går god for det utsagnet ;)

Mitt siste stunt i kveld har vært bytte av likeretter i mine QS monoblokker etter at Malmin himself kontaktet meg etter et nakenbilde av den ene monoblokken ble vist her i tråden. Han var ikke fornøyd med Mike Sanders valg av likeretter. Inn på Wikipedia og jeg finner den berømte diodebrokopling eller Graetz koppling, og så frem med loddebolt igjen ;) Dette har jeg aldri gjort før og litt skummelt er det jo, med 430 volt spenning og 4400uF tilgjengelig strøm på lytten. Diodene skal tåle 1000V og 6 A så her ligger jeg godt innenfor marginene...

Kan nå avsløre at alt gikk greit og at blokkene nå står og spiller igjen med ny diodebrokoppling. Diodene er av typen FR607 og "Fast recovery rectifier"... Spennende med lytterinntrykk etterhvert om dette hadde noe for seg ;)

God helg og skål! :)

mvh
    lassemann

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Det skal du ha Lasse, du er ikke skyggeredd

Og ting går ikke fremover av seg selv, man må teste - prøve ut litt sjøl.
    Stå på :)

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.876
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    JanR skrev:
    Det skal du ha Lasse, du er ikke skyggeredd
    Skyggeredd er vel det siste ordet man tenker på i Hifisammenheng og Lassemann.

JanR skrev:
    Og ting går ikke fremover av seg selv, man må teste - prøve ut litt sjøl.
    Evig sant!

/ Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    He, he..

Ille morro er det å kunne konstatere at bytte av motstander i preampen, fra Dale til Shinkoh, er utelukkende positivt.. Det spiller bedre og bedre med både modda diskanter og det hele.. Hadde egentlig tenkt å roe det hele ned nå en stund, men etterhvert som man graver seg ned i dette, er det jo stadig ting som kan forbedres.. Derfor har jeg svinga meg litt mot strømforskyninga også ::)

Nå er det sånn at Malmin sendte meg en del slike hurtige dioder til bl.a. likeretting, og til tross for at preen i hovedsak er rettet med rør, er noe også rettet med dioder. Disse byttet jeg ut med slike superraske store dioder. Utrolig nok gav også dette uttelling i form av med speed og dynamikk. Så finner man i tillegg ut at glødingen er kablet med det billigste blekk fra strømforskyning og til rørene. Da må jo også dette byttes ut ::) Mye jobb ble det, men nå er herren fornøyd for en stund..

Nå blir det spilling fremover og lite lodding får en håpe, men som sagt flere skritt i riktig retning nå :)

Bildene viser prosess med kabelbytte fra strømforskyning frem til rørene..

Til slutt inn med go'røra ;)

mvh
    lassemann

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Her går det unna :)

Så kjent ut de diodene, hva heter de ?

/jan

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:

/jan
    Diodene er av typen FR607 og såkalt "Fast recovery rectifier".. Skal tåle 1000V/6A - så her er vi godt innenfor marginene.. Merker at preampen har blitt mer tyst og stille på tomgang. Stikk innom en dag, lenge siden nå Jan :)

mvh
    lassemann

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    JanR skrev:

/jan
    Diodene er av typen FR607 og såkalt "Fast recovery rectifier".. Skal tåle 1000V/6A - så her er vi godt innenfor marginene.. Merker at preampen har blitt mer tyst og stille på tomgang. Stikk innom en dag, lenge siden nå Jan :)

mvh
    lassemann
    Lurer på om det ikke sitter samme sorten i bassampen gett. Sjekke når jeg får den i hus.
    Og det er jo kjempemorro når sånne "småting" faktisk utgjør en forskjell :)

Ikke umulig det, se an neste uke ?

/jan

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    1
    Takker for en hyggelig formidagslytt i dag Lassemann :) God musikk og servert kaffe og innkjøpt blåbærspai av Rubyred ;D

Jeg falt pladask for Airbag, utrolig deilig musikk i mine ører, er nå bestillt og det samme er Gazpacho ;)

Angående lyden, så syntes jeg at cd lyden var et par hakk bedre enn ved forrige besøk, den gamle Theta dacen gjør fortsatt en fabelaktig god jobb ;)

Og så er jeg litegrann misunnelig på de flotte vinylboksene du fikk tak i hos mynthandelen i Særp 8)

Ang diskantmodden du har utført, så kunne jeg ikke høre noen bilyder eller ringing fra diskantene, så det virker jaggu som du har kommet unna med en lydmessig oppgradering der også ;)

Kjøp og spill god musikk Lasse og nyt livet, spellær bra (som vanlig)

Destiny.. :)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Takk for kaffen, nydelige småkaker og lytten lassemann :)
    Morro at rozzy hang med, endelig får jeg legge til.

Lenge siden sist og det har jo skjedd litt på hardware fronten. Prøve og feile, og bra er det :)
    Og jeg liker fortsatt rør blokkene dine godt.
    Spilte litt annerledes kontra sist jeg var nedom, litt mindre fylde - litt mere rom, ja kanskje litt mere korrekt. Ikke noe negativt i det, smak og behag. :)

Vinyl, flott rigg du har fått deg :)
    Skal bli spennende å følge med på hva du ender opp med av pu, man må jo ha 2 stk vettu.

Edit. typos.

/jan

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Som Destiny vil jeg takke for en hyggelig formiddagslytt.
    Siden sist har det skjedd en del små oppgraderinger, og det ga seg utslag i bedre dynamikk, og friskhet, Spesielt gjelder det ved avspilling av cd.
    bassen hadde også blitt hørbart strammere

Godt å se gode gamle Theta dacen tilbake i godt slag. :D
    Som du selv nevnte. I ditt oppsett er det nok cd som yter best for tiden.

Står først i arverekken når du er lei vinyl, og skal kvitte deg med diverse Verve, og Pablo bokser. ;D

/Ruby

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Rubyred skrev:
    Står først i arverekken når du er lei vinyl, og skal kvitte deg med diverse Verve, og Pablo bokser. ;D
    Da stiller jeg meg i Spacedeck-køen, jeg da. ;D

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, glem det herrer.. Både Verve- og Pablobokser, samt Nottingham Analogue Space Deck blir i lassemann sitt vindu - i LANG tid ;)

Likevel har mine gamle diskanter fått en varm velkomst igjen.. Etter en kortere vurdering og savnet etter den gamle gode varme klangen, samt at gamle rozzos utsagn om at "så lys stemme har Peter Gabriel aldri hatt", besluttet jeg å sette inn nye/gamle diskanter igjen. Må jo innrømme at jeg har hatt et nytt sett i bakhanda i tilfelle dette stuntet skulle bære galt avsted. Jeg og Gravesen er nok ikke helt på linje her gitt. Allerede etter 30 min. "innbrenning" av nye 2905/950000 ScanSpeak er den deilige varme mellomtonen min tilbake igjen.. Tid for innrømmelser mao ::) Og det hele forplanter seg godt ned i bassen også - bedre her og gitt. .

mvh
    lassemann :-[

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Sagt det før og sier det igjen, man må prøve å feile litt før man kommer seg inn på rett sti igjen :)
    Ikke være redd for å prøve, ikke være redd for å dele erfaringer. Både på godt og vondt.

rozzy sine ører skal man ikke fnyse av ;)
    Så da antar jeg at ting er tilbake i god gammel gjenge ?

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn