Jeg klarer ikke å la være å mimre tilbake til de aller første årene når jeg selv styrte med hi-fi og samtidig, sakte, men sikkert, skjønte at det brodern dreiv på med i kjelleren (noe merkelig kolbe-lignende glass som var koplet på mye metall, lyste i mørket og visstnok skulle kunne lage lyd) også var høyst relevant for min egen del. Det stakkars første stereoanlegget mitt (15k på Hi-Fi Klubben med Dali HT, Rega forsterker og CD-spiller) fikk gjennomgå så ettertrykkelig at det i retrospekt er nesten litt flaut.
Dette var omtrent samtidig med at jeg ble aktiv på HFS (etter først å ha oppdaget nå forlengst avdøde audio.no) og at det var mycket liv rundt Duelund, plast eller ikke på kondensatorer, linolje og gudene vet hva. Vi moddet så det sto etter, vekk med plast på kondensatorer og inn med linolje, nye klokker til cd-spilleren, asfaltmatter, kosteskaft for å avstive HT-kabinetter, nye komponenter i delefilteret, ny internkabling i HT og gudene vet hva. Den stakkars CD-spilleren ga, forståelig nok, opp etterhvert, men HT holdt ut helt til en Densen-effekt sprengte elementene. Forsterkeren tror jeg døde en mer naturlig død, hvis jeg husker rett.
En utrolig morsom og lærerik tid, selv om jeg må innrømme en viss "gammel-mann" følelse når jeg ser tilbake på det, de endringene vi tross alt fikk til og tenker at "joda, det hjalp for all del, men det er ikke et tre som vokser inn i himmelen". Av de endringene vi fikk til og som jeg har tatt med meg videre er at komponentene i delefilteret på HT skal aldri undervurderes, potmetere er for kjerringer (TVC, stepped attenuators o.l. spiller i all min erfaring ringer rundt potmeter), at klokkeoppgradering på cd-spillere er fornuftig og at jeg mener fremdeles jeg hørte forskjell på cd-spilleren etter at vi fjerna så mye plast som overhodet mulig (og min daværende samboer kommenterte at det hørtes mye bedre ut, selv om hun ikke ante hva, om noe, som hadde blitt gjort). Men det siste tør jeg nesten ikke si høyt, dessuten har jeg ikke giddet å fjerne plast på kondensatorerer etter det fordi det var mye pirk.
Og nå er det Audiolense, Magnepan og romakustiske tiltak. Og til tross for dette går verden sin skjeve gang.