lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    eddie1 skrev:
    pahf skrev:
    Er det ikke en regel her på forumet som sier at matbilder bør legges ut etter kl 16 på dagen? Hvis ikke bør den absolutt komme. Frokostknekkis med pepperost fikk en helvetes bismak her jeg sitter....
    ;D ;D ;D jeg satt og skulle kose meg med en kebab pizza fra campino men den smakte plutselig ikke så godt allikevel :p
    Kebabpizza'n fra Campino er ikke til å kimse av!
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    954
    Antall liker
    1.504
    Sted
    Fredrikstad
    Da ble det tid til en kort visitt for å høre på de modda QS blokkene.
    Merket umiddelbart at det var mere kraft, og kontroll. Anlegget var nettopp slått på, så velger å droppe finlyttingen, men uansett en modd i riktig retning.

    Bra jobbet nok en gang Lassemann. :)

    Hyggelig å hilse på eddie1 også. Forstod at hans MI-12 pre fungerte greit hos deg Lassemann?


    /Ruby
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Rubyred skrev:
    Da ble det tid til en kort visitt for å høre på de modda QS blokkene.
    Merket umiddelbart at det var mere kraft, og kontroll. Anlegget var nettopp slått på, så velger å droppe finlyttingen, men uansett en modd i riktig retning.

    Bra jobbet nok en gang Lassemann. :)

    Hyggelig å hilse på eddie1 også. Forstod at hans MI-12 pre fungerte greit hos deg Lassemann?


    /Ruby
    Hei kan svare deg jeg! Takk for en hyggelig prat ;) MI12 fungerte utmerket og gjør det hjemme akkurat nå uten at jeg forstår hva som har hendt :eek:
    Mulig den hadde godt av en luftetur :D
    Dro rett fra Lassemann og ned i vinylsjappa på østfoldhallen,hentet den siste med siri nilsen,ane brun og "ly" av bremnes og jeg har sett LYSET :eek: ::) :'( ;D
    Nå blir det og få opp en liten samling med plater 8)
    Må si at anlegget til Lassemann låt fortreffelig så da blir det snart en lytt hos deg!
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    954
    Antall liker
    1.504
    Sted
    Fredrikstad
    Så flott at det ordnet seg med din pre eddie1. Vi sees senere i uka.

    Like morro hver gang å besøke Lassemann. Tenker altid "hva er det han har funnet på nå!!!" ;D


    /Ruby
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var og besøkte Rubyred i går kveld noen timer for å sjekke ut hans nye høyttalere og forsterker. Det ble et møte jeg ikke kommer til å glemme :eek:

    Den første tanke som slo meg da jeg så den enorme forsterkerern var to ting: Willy Wonkas sjokoladefabrikk etter siste filmutgave med Depp i hovedrollen og et vanvittig varmekraftverk.. Rubyred trenger ikke noe annen varme i huset sitt fremover ::)

    Høyttalerne, Dynaudio Contour 1,3 SE og forsterkeren BAT VK60 var en kombo som med sitt fyrverkeri av en dynamikk og klarhet, vil jeg påstå er noe av den beste lyden jeg noen gang har hørt!! Jeg ser ingen grunn til å snakke om parametre her, men heller fremheve annleggets egenskaper til å gjenskape det naturlige i virkeligheten, som f.eks gode live-innspillinger. Aldri har jeg hørt eller sett instrumentene og vokaler stå så klart og tydelig foran meg på en scene, som om jeg lar meg suggerere ut av meg selv og er der sammen med publikum.. Rett og slett helt rått dette her Rubyred.. Den dynamikken du fikk frem fra dine små minimonitorer i går er regelrett NATURSTRIDIG!! INTET MINDRE!! Nei, dette forstyrret nattesøvnen min i natt og jeg ble liggende og gruble på hvordan dette kan være mulig.. Gratulerer Rubyred for den beste lyd jeg noen gang har hørt ;D ;D

    mvh
    lassemann
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    954
    Antall liker
    1.504
    Sted
    Fredrikstad
    lassemann skrev:
    Jeg var og besøkte Rubyred i går kveld noen timer for å sjekke ut hans nye høyttalere og forsterker. Det ble et møte jeg ikke kommer til å glemme :eek:

    Den første tanke som slo meg da jeg så den enorme forsterkerern var to ting: Willy Wonkas sjokoladefabrikk etter siste filmutgave med Depp i hovedrollen og et vanvittig varmekraftverk.. Rubyred trenger ikke noe annen varme i huset sitt fremover ::)

    Høyttalerne, Dynaudio Contour 1,3 SE og forsterkeren BAT VK60 var en kombo som med sitt fyrverkeri av en dynamikk og klarhet, vil jeg påstå er noe av den beste lyden jeg noen gang har hørt!! Jeg ser ingen grunn til å snakke om parametre her, men heller fremheve annleggets egenskaper til å gjenskape det naturlige i virkeligheten, som f.eks gode live-innspillinger. Aldri har jeg hørt eller sett instrumentene og vokaler stå så klart og tydelig foran meg på en scene, som om jeg lar meg suggerere ut av meg selv og er der sammen med publikum.. Rett og slett helt rått dette her Rubyred.. Den dynamikken du fikk frem fra dine små minimonitorer i går er regelrett NATURSTRIDIG!! INTET MINDRE!! Nei, dette forstyrret nattesøvnen min i natt og jeg ble liggende og gruble på hvordan dette kan være mulig.. Gratulerer Rubyred for den beste lyd jeg noen gang har hørt ;D ;D

    mvh
    lassemann
    Nå ble jeg brått i veldig godt humør Lassemann. Slike tilbakemeldinger er det ikke ofte jeg hører... ;D ;D

    Hva som er grunnen til den formidable lydforbedringen er vanskelig å si, men nyter i alle fall resultatet....

    Bytte av komplett rørsett gjorde underverker, og etter to dagers innspilling spiller det stadig bedre.


    Nå skal vi jo teste BAT VK60 hos deg, og vil forhåpentligvis få svar på om det er bytte av forsterker, eller høyttalere som gir dette løftet hos meg.
    En annen mulighet er at HT og forsterker passer usedvanlig godt sammen.


    Igjen må jeg takke for varmende ord Lassemann. Denne hobbyen er bare herlig. :D

    Nå gleder jeg meg til Seas besøk. :D


    /Ruby
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    Støtter innlegget til lassemann ang lyden hod Rubyred ;D og forstår det sånn at det har blitt enda bedre med nye rør :eek:

    Du har jo bare gode minner av 1.3SE du Lasse etter å ha lånt med deg Møllers sine hjem en gang i tiden ;)

    Ikke lytt så mye hos Ruby, det blir så jævla dyrt ;D Det har jeg merka i hvertfall ;)

    Destiny.. :)
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    lassemann skrev:
    Gratulerer Rubyred for den beste lyd jeg noen gang har hørt ;D ;D

    mvh
    lassemann
    Hvor skal det ende ::)

    /jan
    Det ender vel på et gamlehjem med løstenner og bleie hvor vi kan sitte og diskutere gamledager med gromlyd ;D

    Destiny.. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Står for vært eneste ord jeg har sagt om anlegget til Rubyred.. Det satte et støkk i meg gitt.. Du burd
    JanR skrev:
    lassemann skrev:
    Gratulerer Rubyred for den beste lyd jeg noen gang har hørt ;D ;D

    mvh
    lassemann
    Hvor skal det ende ::)

    /jan
    e sette lørja i gir og ta deg en tur ut til Ruby Jan ;)

    mvh
    lassemann
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    lassemann skrev:
    Står for vært eneste ord jeg har sagt om anlegget til Rubyred.. Det satte et støkk i meg gitt.. Du burd
    JanR skrev:
    lassemann skrev:
    Gratulerer Rubyred for den beste lyd jeg noen gang har hørt ;D ;D

    mvh
    lassemann
    Hvor skal det ende ::)

    /jan
    e sette lørja i gir og ta deg en tur ut til Ruby Jan ;)

    mvh
    lassemann
    Får bli på nyåret.

    /jan
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    Står for vært eneste ord jeg har sagt om anlegget til Rubyred.. Det satte et støkk i meg gitt.. Du burd
    JanR skrev:
    lassemann skrev:
    Gratulerer Rubyred for den beste lyd jeg noen gang har hørt ;D ;D

    mvh
    lassemann
    Hvor skal det ende ::)

    /jan
    e sette lørja i gir og ta deg en tur ut til Ruby Jan ;)

    mvh
    lassemann
    Du kan bare nyte god musikk i eget anlegg Lasse, spellær bra :)

    Destiny.. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, vel.. Siden Jan må prioritere velger vi litt kjøkkentjeneste i kveld.. Storfe fra Uruguay er ikke feil og litt preparering må til :) Hørte vi Samsø poteter?

    Ellers takker vi for hyggelig kaffe/portvins/smakepåjulekakene treff i kveld med fru og herr Lagga. God tur til Paris i morgen :)

    Mere følger.. ;)
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg legger merke til disse meningsløse debattene om kabler og sånt ::) Det er synd at hfs skal bli et slikt sted hvor det skal være mulig å komme med så mange sårende ytringer overfor hverandre. Selv føler jeg meg ganske trygg på dette med kabler faktiskt, samtidig kan jeg jo mene det jeg det jeg måtte ville om den saken i min egen tråd.

    Selv har jeg gjort noen erfaringen med høyttalerkabler som for meg er interessant. Jeg har to typer kabler i anlegget mitt: Ett 2m sett Audioquest Midnight 2 med en alder av snart 25 år til MI 10.1, og ett 1m sett NLE51 (Dual Connect) solid core 5mm2 rent sølv overtrukket av en slags gull-legering til QS rørmonoblokkene. Disse to settene spiller ganske så forskjellig faktisk, men begge er svært så musikale i mine ører.. Her en dag gjorde jeg en restaureringsjobb på AQ Midnight 2: Den ble reterminert med Dali sine flotte og helt enkle kopperspader som faktisk også er standard på sølvsettet mitt fra NLE. Etter snart 25 år var de gamle spadene ganske slitte rent mekanisk sett. Og her må jeg si at dette hadde virkelig noe for seg! Brukte en spesialtang med kraftmoment slik at spadene ble presset rundt kabelendene med stor kraft. Etter dette loddet jeg med gass og sølvloddetinn. For å gjøre det pent benyttet jeg diverse krympestrømper sli at resultatet ble ganske pent. Dette bidro til at kontakten ble bedre her enn den non gang har vært, i tillegg til at spaden passer som hånd i hanske til Malmin sin WBT terminert MI 10.1.

    Lyden, ja, i mine ører mye mer oppløst og organisk enn før med denne kabelen.. Ingen tvil om at å optimalisere dette leddet bidro positivt til lyden i allefall i mine ører. Dette er sånn typisk "lassemanngreie", tanker om flaskehalser og kampen om å få bukt med de ;) Det er så mange små faktorer en må ta hensyn til i målet mot den perfekte lyd, for det er vel egentlig det denne hobbien handler om? Eller kanskje jeg har misforstått helt? Uansett er det slike ting jeg tror på i min vei mot målet her i gården..

    Videre fremver nå er det motstander i signalveien som skal ryddes litt i. Ble litt fasinert av å lese om Duelund motstander til bruk i delefiltre i høyttalere. Disse karbon/sølvbaserte motstandende skal visstnok gjøre arbeidet lettere for driveren og resultatet skal være merkbart bedring i dynamikken. Disse motstandene er optil 13-14 cm lange! Videre har Roar Malmin sendt meg umagnetiske HOLCO motstander som skal prøvers ut i signalveien rørpreampen min.. Skal fra brukererfaringer gi mer chrisp og oppløst lyd i tillegg til sine musikale veldig gode egenskaper.. Dette gleder jeg meg til og dette er en herlig flott hobby når det blåser kaldt og snør utafor vindu ;)

    Bare noen søndagstanker fra lassemann ;)

    mvh
     

    Vedlegg

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    JanR skrev:
    Bra jobba :)
    Må vel vurdere å terminere mine etterhvert, når man er ferdig med å "leke"

    Ang motst. og denslags smått.
    http://www.hificollective.co.uk/components/shinkoh_resistors.html
    Shinkoh er sjefen :)

    http://www.hificollective.co.uk/ <-- mye kjekt å ha.

    Duelund, bruker ett par i filtrene til Forte II. Det var ingen nedtur for å si det sånn. Koster litt men trenger man ikke mange er det noe å vurdere.
    Tror de kom på rundt 650,- den gangen.

    /jan
    Har handla litt derfra Jan.. Seriøst og bra! Takk for tips til motstander :)

    mvh
    lassemann
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    JanR skrev:
    Bra jobba :)
    Må vel vurdere å terminere mine etterhvert, når man er ferdig med å "leke"

    Ang motst. og denslags smått.
    http://www.hificollective.co.uk/components/shinkoh_resistors.html
    Shinkoh er sjefen :)

    http://www.hificollective.co.uk/ <-- mye kjekt å ha.

    Duelund, bruker ett par i filtrene til Forte II. Det var ingen nedtur for å si det sånn. Koster litt men trenger man ikke mange er det noe å vurdere.
    Tror de kom på rundt 650,- den gangen.

    /jan
    Har handla litt derfra Jan.. Seriøst og bra! Takk for tips til motstander :)

    mvh
    lassemann
    Husk at jeg har en godtepose til deg her Lassemann ;)

    Destiny.. :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    God kveld godtfolk :)

    Litt inspirert av den siste tidens fokusering på MI 10.1 SE og dens strømforskyning fikk jeg noen slike i posten i dag..
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo ingen stor greie å sette disse inn i kabinettet, så jeg satte de opp i et prøvemønster inne i forsterkeren..

    Med stor respekt for konstruktøren har jeg valgt å gjøre denne modden på bakgrunn i at han selv nå tilbyr dette som en oppgradering av standard MI 10.1..

    Her prøveoppsett av lyttene..
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det innvidde øye vil nok se at kondensatorbanken er enda et hakk oppjustert fra det som Malmin tilbyr i dag, fra 60KuF til 90KuF pr. side (180KuF tilsammen). Moddet er helt reversibelt om jeg vil gå tilbake til orginal forsterker. Forsterkeren er funksjonstestet og fungerer helt fint. Noe lytting har det dog ikke blitt ennå, men kvelden er ennå ung ;)

    Strømbanene er selvfølgelig ikke så profesjonelle som det Malmin tilbyr, men jeg har brukt trykktang i skjøtene og loddet med gass. Brukt 2,5mm2 solidcore hele veien..

    Blir spennende med litt prøvelytting utover kvelden :)

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    Det er jo ingen stor greie å sette disse inn i kabinettet, så jeg satte de opp i et prøvemønster inne i forsterkeren..

    Med stor respekt for konstruktøren har jeg valgt å gjøre denne modden på bakgrunn i at han selv nå tilbyr dette som en oppgradering av standard MI 10.1..

    Her prøveoppsett av lyttene..
    Dette var artig lassemann :) blir veldig morsomt å høre hva du syns om lyden etter oppgraderingen ;)

    Dette blir spennende å følge med på.

    Destiny.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.187
    Antall liker
    15.109
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hmmmm..... lassemann peiser på, tøffing! :)

    Men kan dette fungere optimalt?
    Tenker på at det nok blir litt forsinkelse her når banken skal levere strøm?

    Tenker på at kondis nr 3 står nærmere output enn kondis nr 1.
    Da vil jo kondis nr 1 sin strøm komme senere frem enn den fra kondis nr 3?
    Sånn at signalet presisjon tværes ut og det låter feitere og tyngre, men noe mer upresist.
    Eller ligger strømmen i kobberet og venter, og dermed ikke påvirket av den forskjellige avstanden fra kondisene til strømleveringsutgangen?
    Spent på hvordan lytterapporten blir etter dette .......
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    8.763
    Torget vurderinger
    1
    Dette var særs interessant. Hvordan er lyden?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Hmmmm..... lassemann peiser på, tøffing! :)

    Men kan dette fungere optimalt?
    Tenker på at det nok blir litt forsinkelse her når banken skal levere strøm?

    Tenker på at kondis nr 3 står nærmere output enn kondis nr 1.
    Da vil jo kondis nr 1 sin strøm komme senere frem enn den fra kondis nr 3?
    Sånn at signalet presisjon tværes ut og det låter feitere og tyngre, men noe mer upresist.
    Eller ligger strømmen i kobberet og venter, og dermed ikke påvirket av den forskjellige avstanden fra kondisene til strømleveringsutgangen?
    Spent på hvordan lytterapporten blir etter dette .......
    Vel, dette er jo en enkel sak å finne ut av.. Jeg tenkte faktisk å flytte output til lytt 1, noe jeg ser Malmin også har gjort i sin nye strømforskyning (dog kun 2 lytter der). Men, når det er sagt, spiller det ikke feit og svulstig her i det hele tatt.. Det er meget lett og uanstrengt med tørr og dyp bassgjengivelse.. Har dog ikke lyttet mye, men skal komme tilbake med fyldig og god beskrivelse..

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.951
    Antall liker
    4.665
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    bjornh skrev:
    Dette var særs interessant. Hvordan er lyden?
    Spiller veldig flott og uanstrengt dette her.. Mer rom og luft og mer power rett og slett.. Vil komme en mer utfyllende beskrivelse etterhvert ;)

    mvh
    lassemann
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.287
    Antall liker
    237
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    bjornh skrev:
    Dette var særs interessant. Hvordan er lyden?
    Spiller veldig flott og uanstrengt dette her.. Mer rom og luft og mer power rett og slett.. Vil komme en mer utfyllende beskrivelse etterhvert ;)

    mvh
    lassemann
    Spennende lesning for en utålmodig kar fra Skjærviken ;) pøs på med lytteinntrykk lassemann :)

    Destiny.. :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Nå begynner det å bli mange med SE versjoner her! noe som kan gjøres for å gjøre lyden i min mosfet enda bedre tro 8)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.060
    Antall liker
    29.164
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hi hi hi, herlig Lassemann!!!

    Førjulskaffe?

    ::)

    Vennlig hilsen

    Morten
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn