JanR skrev:
Kommer noen ord om kvelden senere i dag.
/jan
Nå er det vel "senere i dag" 8)
Skal ikke lage så mye styr ut av det her, men noen tanker skal jeg prøve å få på trykk.
Er vi heldig så kommer vel de andre ramlende etter med sine tanker og inntrykk.
Først vil jeg si at vi tok ikke det her
så alvorlig. En helt vanlig kveld hos Lasse's, vel + noen dac'er ekstra.
Var vel Theta som ruslet og gikk når jeg kom ramlende inn til lassemann.
Må vel innrømme at jeg ble litt overrasket - positivt sådan. Hatt en Theta dac tidligere selv og kan ikke huske at den spilte såpass bra i mitt daværende anlegg. Nuvel.
Ble spilt litt av hvert fram til Rubyred ramlet innom. Mest kaffedrikking og skravling, som seg hør og bør
Var også innom OnTech monster dac og Abrahamsen så vidt det var.
Må vel innrømme at jeg likte Theta bedre enn OnTech det lille jeg fikk hørt før RR kom innom.
Men så kom stunden da vi faktisk skulle gjøre ett lite forsøk på å høre om det var særlig forskjeller på dac'ene.
AN og Theta er fra midt 90, antikke mao :
OnTech er vel fra førsten på 2000 og Abe under året gammel.
2 rør bestykkede dac'er, AN 2x6922 og OnTech 1x6SN7. De andre SS. Det tekniske kan sikkert lassemann informere om hvis det skulle være interesse for det.
Samme med musikken, det jeg husker i farta er --> filmusikk (Avatar), Stevie Ray Vaughan, Porcupine Tree, Nils P Molvær og ett par andre artige skiver.
Fra første stund skal det sies at de to som skilte seg ut var Theta og AN Dac 1, i positiv retning.
Abe (med nye deler) føltes noe slapp spesielt nedover og ikke så luftig og god på 3d som de 2 over.
OnTech, vel den låt ærlig talt litt ullsokk hele veien og smålubben nedover. Den og Abe var også endel mørkere enn de to andre, klangmessig. Nå liker jeg mørkt men det ble pokker ta meg i overkant. Anlegget til lassemann heller absolutt mot et mørke så....
Så vi ble halveis enig om at A: røret i dac'en måtte være "såder" eller total mismatch med resten av hardwaren til lasse. Hvilket var for jævlig syns jeg, hadde gledet meg veldig til å høre den.
(skal komme tilbake til ontech litt senere 1
Theta, ja nu jævlar. Den hadde vel 90% av det som jeg
forlanger av en dac. Stålkontroll nedover - og nivå, flott og luftig oppover, dybde-bredde-høyde, nøytral/linjær og sist men ikke minst herlig utseende. Oser kvalitet, litt viktig for mange det.
Eneste som kan sies og ikke være på topp er engasjemang, motsier vel meg sjøl litt men. Skal prøve å forklare. Den er god på de fleste hifi parametre, det er også akilles hælen i min bok. Kunne engasjert litt mere, foten gikk ja men ståpelsen glimtet med sitt fravær. Nå skal det vel sies at jeg vant til AN dac/Rega, noe som sikkert ikke er hifi politisk korrekt
AN Dac 1, jævlar x2.
Aldri hørt Dac 1 andre steder enn på mitt anlegg/mine rom så gledet meg jo vilt til å høre den hos andre -> lassemann. Den er fra 95 med dig.filter/antikke pcm63p chipx2/8x oversamp. osv, i det hele tatt en som ikke skulle hevdet seg i det selskapet.
Vi måtte hoppe litt fram og tilbake mellom Theta og AN dac bare for å få bekreftet at jeg ikke hørte syner. Den spilte i mine ører meget overbevisende, hvilket overrasket meg ærlig talt.
Bra bunn, bra topp, nyyydelig midt men det som imponerte mest var rommet. Det åpnet seg, kølsvart bakgrunn og luft mann - luft. Mellomtone, det gjør AN noe som ikke jeg kan forklare. Magi ? Hva vet jeg, det fungerer her hos meg, det fungerer tydeligvis hos lassemann. Den dac slampen har sjel, engasjerer alle som fortsatt har mere enn 50% hørsel på minst ett øre, ja i det hele tatt.
Nå ble vel det her ille skrytete av den gamle dac'en men sånn følte jeg det, gåsehud er alltid ett godt tegn imho.
Ta høyde for at vi ikke satt i 24 timer og testet at-fram. Men brukte 3-4 timer i går til musikk - kaffe - hyggelig prat
Takk for oppmerksomheten.
1: OnTech monster dac står her hos meg nå. Den låter mye bedre her, selv med original rør.
/jan