lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da er det bare å vente på pakke i posten! De nye røra kom idag, og har den forhåpentligvis i hus før helgen! :) Lenge siden sist jeg har vært så spent på å få noe lydrelatert i hus, muligens rf-63, men utover den svært lite :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Min yngste sønn gjorde meg litt stolt i kveld.. Har i høst gått på malerkurs og laga dette i kveld. 9 år gammel og jeg håper dette spirer videre :)

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen!

    Mitt lille preamp prosjekt går sakte fremmover. Hvor sikkert det er er høyst uvisst :rolleyes: Likevel tror jeg designet blir ok, både lydmessig og utseendemessig. Etter litt frem og tilbake har jeg gått for 100% dual mono symetri, også ift rørlikeretting av anodespenningen. GlasWare Audio design lager lekre og rimelige DIY kit som jeg bestilte to stk PS-5 av og som jeg satte sammen ila en halv time. Jeg bygga de litt anderledes for jeg ønsker røra synelige på toppen, litt hårete men jeg liker nå det. Kan kombinere likerretterrørene 5AR4, 5R4, 5Y3 eller WE274B. Aner ikke hvem av de jeg bør gå for. Noen tips??

    Uansett; slik utvikler det seg:

    Preprosjektet 002.jpg


    Ferdig satt sammen:
    Preprosjektet 005.jpg


    Tenkt utlegg av komponenter:
    Preprosjektet 007.jpg


    Preprosjektet 009.jpg


    Tenker meg en ramme på kassa i edelt treverk med stål/aluminiumsplate under/over. På trafosida er jeg fortsatt litt søken siden den jeg fikk ar RM er litt begrenset. Tenker to stk for å opprettholde dual mono også her. Vil ha noe klassisk med chroma lokk osv..

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Spennende! Blir morro å høre om den utkonkurrerer den blodmodda AE forforsterkeren din. Går utifra at all lodding skjer med solidcore? ;)

    Takk for utmerket telefonservice i går, en vakker dag kanskje jeg lærer før ​jeg ødelegger noe ;)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    964
    Antall liker
    1.558
    Sted
    Fredrikstad
    Endelig i gang med prosjekt Pre. Har tro på dette, og gleder meg til fortsettelsen....
    Forøvrig spennende om du får liv i min Sonic Frontier Power 2, etter min fadese med full guffe på pre....:p


    /Ruby:)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    He, He.. Vi får se hvordan det går med den preen. Men jeg tror på prosjektet. Har av en eller annen grunn hatt en brukbar læringskurve i det siste og det å finne ut av ting og forstå enkle kretser er et kvantesprang for meg ;-) Klarte også å fikse Rubyred sitt monster i kveld. Kommer tilbake til noen bilder av den bragden.. 50 kg på kjøkkenbordet er ingen spøk å håndtere ;-)

    mvh
    lassemann
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    964
    Antall liker
    1.558
    Sted
    Fredrikstad
    Takker så mye for krisehjelp Lasse. Fikk hjelp av naboen til å løfte Sonic Frontier monsteret inn fra bilen. Den har stått på en times tid, og nå spiller den som en drøm. Igjen en stor takk... ;)

    /Ruby:)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takker så mye for krisehjelp Lasse. Fikk hjelp av naboen til å løfte Sonic Frontier monsteret inn fra bilen. Den har stått på en times tid, og nå spiller den som en drøm. Igjen en stor takk... ;)

    /Ruby:)
    Det er jo bare morro å hjelpe til en gang i blant :) Men neste gang ser jeg helst at du kommer med lettere utstyr.. Glasskjøkkenbordet fra IKEA holdt og du må love at legen min ikke får vite om hva jeg bar ut fra deg og inn til meg ;) 50 kg forsterker er virkelig tungt! Men, både bordet og ryggen holdt denne gangen og det er jo bra..

    Vel, utgangspunktet så ikke så bra ut. Det har rett og slett vært brann i forsterkeren og et forskudd på nyttårsaften i stua til Rubyred
    Gleder..2 010.jpg


    Utrolig hva en 2 watts motstand kan gjøre.. Glassfiberprintet var brent nesten igjennom og også skadet printbaner på andre siden..
    Gleder..2 014.jpg


    Måtte lodde printbanen og ny motstand inn. Hadde ikke eksakt verdi (5,4R), men da improvoserer vi med seriekoppling..
    Gleder..2 006.jpg


    Gleder..2 013.jpg


    Brukbar størrelse på denne saken..
    Gleder..2 002.jpg


    Så spiller det musikk igjen! Kongeforsterker dette også til tross for en totalt uhåndterlig størrelse og vekt..:p
    Gleder..2 008.jpg



    God fredag! Nå venter jobbhelga for UT...

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Forårsaket en liten motstand alt det? Jøsses, nå tør jeg hvertfall ikke gå ifra anlegget uten tilsyn ;)
    Kos deg med jobbhelga, fordelen er fri midt i uka og det er etter min mening en betraktelig bedre form for fri ;)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    964
    Antall liker
    1.558
    Sted
    Fredrikstad
    Slik går det når man glemmer at Pre Amp står på fullt. Det stod lange stikkflammer opp av forsterkeren. :p
    Heldigvis gikk det bra. Kun en motstand, og et utgangsrør som tok kvelden. De nye utgangsrørene spiller forøvrig fabelaktig.

    Supert at du kunne hjelpe så raskt. Riktig god helg Lasse. ;)

    /Ruby :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ouch. Godt det gikk bra.

    ...Men skal ikke forsterkeren tåle å spille "på fullt"? Hva skjedde, sånn elektrisk sett? ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å si Dazed, men med så mye krefter og volt som denne forsterkeren representerer er nok slikt ikke til å unngå. Det er tydelig at denne motstanden er sårbar i forsterkeren. Så at det var flere ulike typer på de 8 utgangsrøra og tipper at flere er blitt skiftet opp igjennom. Glad jeg fikk det til, blir litt sånn "kick off" for meg det her også..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    OK. Kult at du fikset den, i alle fall! :) Du begynner å bli en skikkelig kløpper på dette! :)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    964
    Antall liker
    1.558
    Sted
    Fredrikstad
    Ouch. Godt det gikk bra.

    ...Men skal ikke forsterkeren tåle å spille "på fullt"? Hva skjedde, sånn elektrisk sett? ;)
    Det er mine Quad ESL 989 som er vanskelige. Når de får tilført for mye effekt, slår sikkerhets kretsløpet til Quadene inn, og kortslutter terminalene. De fleste forsterkere tåler dette, og forårsaker en blåst sikring, og hos rørforsterkere går som oftest utgangstrafoene i metning, og sikringen går. Sonic Frontier Power 2 har imidlertid ikke slikt, da de mener det ødelegger for lyden. Var ikke oppmerksom på dette ved SF.
    Var heldig tross alt. :p

    /Ruby:)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen! Der nytes god piemonte vin om dagen i casa lassemanns.. I går gikk disse ned på høykant og kan anbefales. Pelissero og Ratti er ingen smågutter og siden det var fredag stod pizza med hvit saus på menyen. Gjorde ingenting å bytte bort tomatsausen med creme fraiche..

    Gleder 002.jpg


    Gleder 004.jpg


    Mmmm.. også gode viner da.. Hvit pelissero er ikke vanlig, men godt ;)

    Gleder 001.jpg


    Renato Ratti er jo også noe for seg selv.. Etter tre timer i karaffel åpna den seg skikkelig opp og var virkelig en høydare!

    Gleder 003.jpg


    Og ikke minst en stor takk til cash.se som har skaffet meg den nye vinylutgivelsen av Monica Zetterlunds "Waltz for Debby".. Gleder meg!

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Å bytte ut tomatsaus med hjemmelaget pesto og creme fraiche i ny og ne er sjeldent feil :) God helg!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Kun ett nr etter mitt ex!
    Vis vedlegget 230297
    Veldig bra cash at du fiksa dette for meg, var et rent impulsivt spørsmål fra min side og du var handlingens mann! Nok en gang tusen takk for at du tok deg bryderiet med å skaffe et eksemplar til meg.. Da blir det litt håndbryggrt julrøl (amber ale) på deg når vi møtes..

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å se den preen ferdig og høre hva du syntes om hvordan den låter :)
    Blir artig å se den ferdig, stå på
    Jo Aerik, jeg er meget spent på hvilken vei dette fører hen. Har stor tro på denne rørtypen som nok er sterkt undervurdert.. Tråden vil bli oppdatert etterhvert som prosjektet bærer frem :) Forøvrig er søndagen blitt brukt flittig: Hotrodding av The End...

    Stusselig bilde, iPad 2.. Legger ut noen flere etterhvert..
    image.jpg



    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, galskapen lenge leve.. Når man først stripper en forsterker gjør vi det skikkelig...

    I betær som vi sier her sør på østlandet..

    The End 004.jpg


    PSU kraftbanken får ny motorvei..

    The End 005.jpg


    Så må vi leske strupen litt..

    The End 008.jpg


    Ellers legges det opp til motorveier i hytt og pine.. Merk; her lodder jeg 2,5 SC rett inn på transistor og omgår printbanen :cool:

    The End 007.jpg


    Effektkort.. Her vides printbanene ut til 2,5mm2, høyttalerstrekket er 3,3 mm2 anticables lakkert kopper. Funker fint i korte lengder..

    The End 006.jpg


    Forsterkeren fikk jeg gratis, men nå har den virkelig fått et nytt liv :)

    Galskap, ja helt sikkert, men hotrodding er gøy ;)

    God helg!

    mvh
    lassemann
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    964
    Antall liker
    1.558
    Sted
    Fredrikstad
    Hot Rodding liker vi. Kommer til å bli knall Lasse. Gleder meg til å høre den. :)
    Ha en musikalsk helg.

    /Ruby:)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    I dag ankom likeretter røra til preprosjektet. Valget ble NOS RCA 5R4 GYB. Må si jeg blir ganske ydmyk av disse vakre rørskattene. HAY2 solgte meg disse og min varmeste anbefaling å handle fra han. Flotte rør og fin pris..

    Preprosjektet.jpg


    mvh
    lassemann
     

    Aerik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.831
    Antall liker
    7.338
    Sted
    Våler i Østfold
    Følger spent med lasse, dette ser bra ut :)
    Blir spent å høre hva du syntes om lyden når den blir ferdig.

    Stå på
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Følger spent med lasse, dette ser bra ut :)
    Blir spent å høre hva du syntes om lyden når den blir ferdig.

    Stå på
    Takk for det Aerik :) Må gå litt sakte frem her fordi kunnskapen må tilegnes underveis. Men nå hjelper det.. Håper på en tur inn til godeste Malmin før jul. Han har visstnok et par gode trafoer jeg trenger til formålet og kanskje en variac? Har kjøpt inn eikelister som med litt fresing og tilpassing skal bli kabinettets front og sider. Liker godt slike naturmaterialer og med litt linolje tenker jeg løden blir fin i eika.. Kommer tilbake fortløpende..

    mvh
    lassemann
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    God Jul Lasse! Alt for lite øl på bildene dine her, men det betyr vel at du koser deg på andre måter :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk det samme! God jul alle sammen.. og joda, noe godt øl er fortært i dag HC, sammen med ribbesteking og andre forberedelser.. Å ja, Griff, et møte burde vært på sin plass i 2014.. :)

    mvh
    lassemann
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn