lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Og denne, virkelig et vellykket prosjekt etter min mening. Kongelyd!

    FXCD396_290x260.jpg


    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    GODT NYTT ÅR!

    Vel, da har vi kommet til årets siste dag.. Jeg sitter med tekoppen og mimrer litt over året som har gått.. Ikke mye som har skjedd rent hifimessig av oppgraderinger og slikt, men rent musikalsk har jeg spillet mye mer musikk enn jeg har gjort før. Fokuset har endret seg i en positiv retning føler jeg. Det er en tendens synes jeg (uten å fornærme noen håper jeg) at man ikke finner gleden i musikken før man har fått oppgradert "det og det leddet". Vel, jeg er ikke så kin på det fokuset lenger. Jeg er så fornøyd med det jeg har. Det gir meg stadig magiske øyeblikk med deilig musikk hvor jeg enten alene, eller sammen med min kjære, eller med venner sitter og nyter i to kanaler.. Det er med dette fokuset jeg også entrer 2014. Oppgraderinger blir det, men ikke for lommeboka. Vi fortsetter med lavbudsjett og de små tinga.. Er overhode ikke opptatt av å være best i klassen, men snarere med finesse og smådetaljer som hovedmål. Det viktigste er å finne den indre roen hvor man er fornøyd med slik tingene er og hvor musikkopplevelsen står i fokus. Det er mitt mål for 2014..

    Så godtfolk som stikker innom her, et riktig godt nytt år ønskes fra lassemanns!

    mvh
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei og god lørdag godtfolk!

    Pakke fra Ukraina i dag.. Utrolig hva man får for 811,- inkl frakt.. Fokus på russiske kondisser nå om dagen.. ;)

    Ukraina - Odessa 002.jpg


    Ferdig pakka ut..

    Ukraina - Odessa 005.jpg


    Skal være bra saker dette har jeg forstått.. Polistyrene kondensatorer..

    Ukraina - Odessa 006.jpg


    Så ble det noen slike Hybride kondensatorer K 75-24, skikkelige gromgutter..

    Ukraina - Odessa 001.jpg


    Tanken i utgangspunktet var å få tak i en brukbar paralell kondensator til de store 4400uF/500v lytten i Quicksilver monoblokkene, men så ble bestillingen litt større gitt :cool:
    Ukraina - Odessa 011.jpg


    Ble såvidt plass til 1uF/1000V, 4,7 uF ble for stor (12 cm lang)..

    Ukraina - Odessa 013.jpg


    Så målte jeg alle jeg fikk og må si toleransen imponerer. Alle målte innenfor +/- 1% enda de er oppgit til hhv +/- 5 og 10 %

    Ukraina - Odessa 009.jpg



    Blokkene oppfører seg eksemplarisk etter oppgraderingen. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort dette før...?

    God lørdag!

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man finner stadig skatter som man MÅ ha.. Helgen har forøvrig vært i fruens tegn, 26 år har vi holdt sammen og hun er vakrere enn noen gang..;):) Bursdag må feires skikkelig og vi har på tro og ære lovet hverandre at en slik dag må ha skikkelig spruddelvann. God sak dette..

    feiring... 005.jpg


    feiring... 006.jpg


    Videre var kvelden i går duket for den beste biff vi har smakt på lang tid, ytrefilet av vestlandselg..
    feiring... 001.jpg


    Ble slik anrettet med saltbakt potet og kantarelstuing med viltkraft og fløte med blå druer.. Finkenhagen sin oppskrift.. Anbefales!

    feiring... 009.jpg


    Poteter; små fra Danmark, Vildmose.. (sier ikke mer..)

    feiring... 013.jpg


    Fruens ynglingsvin... Barbaresco Produttori 2007, egenhendig innkjøpt hos produsenten i fjor..

    feiring... 010.jpg


    En helt fantastisk vin! Ble luftet i 6 timer og til elgen var det en himmelsk match :)

    mvh
    lassemann
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    964
    Antall liker
    1.558
    Sted
    Fredrikstad
    Milde himmel. Og jeg som akkurat har spist....
    Gratulerer til dere begge. Ha en fortsatt god helg.


    /Ruby:)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer til dere Lassemann, så unektelig ut som ett rent og skjært herremåltid det der!
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jeg er så enig med deg, Lassemann, at man kan være godt fornøyd, og nyyyyyte musikken, uten at anlegget koster millioner. Ser at du og fruen kan kose dere med god mat og godt drikke også. Det er også viktig.
    Godt nyttår fra vestbredden.
    R
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Er så enige med dere gutter.. Et riktig godt nytt år ønskes herfra også! Kvelden i kveld ble feiret med fast-food fra Shiiki Surshi i Sarp.. Ikke vondt det heller.. Og det er jo i dag fruen fyller 34.. eller var det 43?? Har ikke kontroll....;)


    feiring....jpg


    Nydelig mat til en flott vin fra Pellisero, hvit sådan og ganske sjelden..

    feiring... 011.jpg


    Dessert må ikke glemmes.. Hjemmelaget sitron/lime sorbet. God ble den! Vondt er heller ikke restene fra denne gamle årgangen, fra 1909 og er fortsatt ung og sprek ;)

    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vi får peile oss inn på litt hifirelatert igjen.. Litt mere deler til preprosjektet. Designet forandrer seg. Nå blir det delt strømforskyning og linjedel i separate kabinetter.. Tanken er nå å lage en litt mer universell løsning slik at jeg kan rulle forskjellige rør innen den samme sokkelkonfigureringen; 6n6p, 6n1p, 6n2p, 6n23p, ECC88 osv. Her ligger det mange skjulte skatter tenker jeg og under optimale forhold håper jeg at lyden blir bra. Strømforskyningen blir overkill, men skal det være så skal det være..

    Strømforskyning; doble likeretterrør og 2400uF lytter til anodespenning dual mono
    Preprosjekt 001.jpg


    Linjedelen blir slik tenker jeg; kortest mulig signalvei..
    Preprosjekt 002.jpg


    Og samkjøret blir slik..
    Preprosjekt 003.jpg


    Kabinett vurderer jeg å bestille fra Parts ConneXion og blir vel slik, meget likt QS blokkene

    steel-blk.jpg



    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.178
    Antall liker
    30.204
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så meget tillitsvekkende ut i levende live også Lasse,
    skal bli ille moro å se resultatet!

    Thumbs_Up.jpg


    / Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, preamp prosjektet går sin gang. Har i det siste latt meg inspirere av John Broskie og hans Aikido skjema. Virker som fint og moderne konsept. Innebærer imidlertid 2 rør per kanal. Lav utgangsimpedans er viktig da preampen også skal drive transistor effekt.

    Gledelig ankom disse utgangsrøra i dag; PSVANE KT88T, som nye og uinnspilte trenger sine timer. Men kan røpe at her er det power!

    Psvane 001.jpg


    Røra ble satt opp i formiddag og har spillet med litt radio for å få en myk start. Bias har vært dønn stabil så dette er gode rør :)

    Men litt lytting krever litt mat, dette er nesten som en treretter; Black IPA fra Hvidsten Mikrobryggeri, he he, mitt eget..

    Psvane 003.jpg


    Etterfulgt av en bedre Cornas fra Cave de Tain, vinkooprativet i Tain L'Hermitage. Meget god fra en god årgang. Har vært innom der et par ganger der det ligger rett under Chapellet.. En meget vakker plass i Rhonedalen :)

    Psvane 002.jpg



    God helg!

    mvh
    lassemanns
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Håper du kommer med tilbakemelding på de Psvane rørene, har vært litt nysgjerrige på de selv.

    Ha en fortsatt fin helg Lasse!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Håper du kommer med tilbakemelding på de Psvane rørene, har vært litt nysgjerrige på de selv.

    Ha en fortsatt fin helg Lasse!
    Skal gjøre.. Oppfører seg litt som transistor nå.. Litt anemisk på lave lytternivåer, men er lett brutal når man drar på. Faktisk det kraftigste røret jeg har prøvd, også sammenliknet med KT 90..

    mvh
    lassemann
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    28.660
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    I Mars skall jeg til Redalen bryggeri og brygge Black IPA:) Håper att vi kan få den i nærheten av din brygg!

    Fortsatt god helg
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    I Mars skall jeg til Redalen bryggeri og brygge Black IPA:) Håper att vi kan få den i nærheten av din brygg!

    Fortsatt god helg
    Jeg brygget dette brygget selv første gangen hos en kompis i Ski, som forøvrig har drevet med dette mye lenger enn meg. Det ble den gangen også meget godt. Det du smakte av meg er min andre runde i eget bryggeri. Alfa omega etter min mening med et slikt øl er lagring. Det er mange malttyper og store mengder humle som benyttes. Dette trenger tid for å sette smak og smelte sammen. Mitt tips er å stikke om øllet etter første gjæring for så å gi det 2-3 uker 2. gjærig før flasketapning. 2. gjæring kan med fordel skje under litt lavere temperatur. Dette øllet trenger tid. Etter tapning på fat/flasker gi det minst tre måneder i kald kjeller og du vil oppleve mirakelet! Jeg har ikke brygget så lenge, men jeg har lagret f.eks juleøltypene til Nøgne Ø to år i kjelleren. De blir definitivt mer komplekse og sammensatte med flott finesse. Som en god Bordeaux.. ;)

    Fortsatt god helg!

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Gårsdagens vinaften.. Kjæra non, hva skal jeg si annet enn at jeg føler meg priviligert.. Rett før jeg åpna en Dom Perignon 1985 også.. Men den får vente til bryllupet tenker jeg.. ;)

    Kvinner, vin og hifi.jpg


    Ikke hver dag man hiver innpå en 45-åring!

    Kvinner, vin og hifi 001.jpg


    Fine damer på besøk..:rolleyes:

    Kvinner, vin og hifi 006.jpg


    omstendlig åpning av den 45-åringen...

    Kvinner, vin og hifi 003.jpg


    God lørdag..

    mvh
    lassemann
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.774
    Sted
    oslo
    er det vanlig at korken går i oppløsning på så gamle flasker, eller var det bare uflaks?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    er det vanlig at korken går i oppløsning på så gamle flasker, eller var det bare uflaks?
    Korken var helt morken i dette tilfelle desverre, umulig å få opp.. Hadde ikke rett verktøy tilgjengelig her, kun vanlig trekker. Så det ble som det ble... Smaken var bra, lakrispreget og svært syrlig. Fortsatt tanniner, utrolig nok :)

    mvh
    lassemann
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.178
    Antall liker
    30.204
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vakkert selskap og gode viner, hva mer kan man be om?

    Fortreffelig lørdag til dere!

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Mine små prosjekter tar aldri slutt og fruen fortviler.. En kompis som jobber med dyrt medisinsk utstyr lurte på om jeg ville ha et kassert optimetri-utstyr. Han kjøpte det selv inn i 2007 og det kosta da 250K!! Galemattias for en liten boks på 20X30 cm.. Men innmaten var virkelig spennende og satte fart på noen gamle tanker jeg har båret på lenge..

    Kan det nå være mulig å få bygd seg en luft-tonearm? Husker jeg sikla i månedsvis da High Fidelity i 1990 hadde en DIY artikkel om en slik arm. Het den ikke Kollibri?? Tilgang på carbonstenger skulle jo være greit, men rørbitene må jeg kanskje lete litt etter..

    Vel, vel... Innmaten fra øyeapparatet ser slik ut:

    Motor er tysk kvalitet; VDO
    luft(slott)prosjekt 001.jpg


    Ett til, fra andre siden..

    luft(slott)prosjekt 002.jpg


    Vi kaller dette "Luftslottprosjektet" ;)

    mvh
    lassemann
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.178
    Antall liker
    30.204
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er et prosjekt ja! - nå er du nede på pirkenivået mitt Lasse. ;)

    ShineySmileysBlink.jpg


    / Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er et prosjekt ja! - nå er du nede på pirkenivået mitt Lasse. ;)

    Vis vedlegget 248709

    / Morten
    Takk Morten!

    Ideer raser konstant.. Hvordan stanse de??? Sliter der må sies og fruen fortviler, men samtidig fremmer og oppmuntrer hun..... hun har forstått mannen tenker nå jeg ;-)

    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.178
    Antall liker
    30.204
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor stanse de da?

    ShineySmileysBlink.jpg


    Fru Lassemann har koden til sin mann, det kan det være liten tvil om!

    ShineySmileysGrin.jpg


    / Morten
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ideer er ikke det verste som kan rase i hodet, Lassemann, så bare fortsett som du gjør du. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn