lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.053
    Jeg skrev da vitterlig at det ikke gjelder alle forsterkere, og at jeg har hørt transistorforsterkere låte fint på Quad og nevnte et spesifikt eksempel som har gjort inntrykk på meg. Noen forsterkere er laget for å takle den typen laster både med rør og transistor, men i utgangspunktet er det rør som i de fleste tilfeller bør fungere best på Quad. Men ingen regel uten unntak. Jeg ville for eksempel ikke kjørt rør på ML CLS, men det finnes da vitterlig rørforsterkere som klarer den biffen også. :)

Jeg måtte jo bruse litt med den lurvete fjærdrakta mi, ta det i værste mening og erte deg litt :cool:
    Som kjent ingen regel uten unntak.
    Og drift av ML CLS mk.i og mk.II er vi enig om at kan ble en lei og kostbar erfaring med rør.

Om jeg hadde vært litt grunnleggende tung av dukater, så tror jeg ett sett AR Calisto eller Lamm 1.2 monoblokkene hadde kledd anlegget godt.
    Svimle drømmer har man alltids.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ahh.. Årets første ute. Nydelig i sola her ;)

Vis vedlegget 430290

Mvh
    lassemann
    Fin den Amarillo lasseman:) gikk i parallell klasse med byggmester Björn Falkeström på ungdomsskolen gjort det bra med Oppigårds bryggeri:) mine favoritter er nok Indian Tribute og Turbo Stout
    De gutta borte i Dalarne har gjort det meste riktig.. Stout har jeg ikke smakt, men den skal jeg bestille.. Smakte dobbel IPA i går og den er heller ikke feil med sine 8,5 % ;)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    BAT mod er for 2. gang et skritt i riktig retning.. Bytte av koplingskondensatorer gav et stort løft av en allerede vellydende forsterker.. Dette er nok noe av det råeste forsterkeri som har besøkt lassemann sitt vindu.. Helt rått dette, rett og slett.. ;)

DSC_0047.jpg

Mvh
    lassemann

Sist redigert:

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Helt enig Dr. Lassemann. Bytte av koblingskondensatorene i min BAT VK5i pre, som du gjorde, var et formidabelt løft lydmessig. Håpet på tilsvarende løft i BAT VK60, og må si det ble veldig bra. Den litt mørke klangfargen, var erstattet av et lysere, og mye luftigere lydbilde. Bassen har blitt strammet opp, og synes å gå dypere. Voldsom dynamikk, til å komme fra dine relativt beskjedne høyttalere. Klart beste lyd jeg har hørt hos deg. Imponerende hva du har fått til med småpenger. Tror det er mange, med langt mer kostbart anlegg, som ville blitt overrasket, etter å ha hørt dette.

lasse.jpg

/Ruby:)

Sist redigert:

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig Dr. Lassemann. Bytte av koblingskondensatorene i min BAT VK5i pre, som du gjorde, var et formidabelt løft lydmessig. Håpet på tilsvarende løft i BAT VK60, og må si det ble veldig bra. Den litt mørke klangfargen, var erstattet av et lysere, og mye luftigere lydbilde. Bassen har blitt strammet opp, og synes å gå dypere. Voldsom dynamikk, til å komme fra dine relativt beskjedne høyttalere. Klart beste lyd jeg har hørt hos deg. Imponerende hva du har fått til med småpenger. Tror det er mange, med langt mer kostbart anlegg, som ville blitt overrasket, etter å ha hørt dette.

Vis vedlegget 431277

BAT puster med en dyp ro og har krefter som jeg aldri har hørt fra noen rørforsterker tidligere. Så uanstrengt.. Den har god kontroll over høyttalerne og slikt skal det være tenker jeg.. At kirkeorgelet får utfolde seg som det gjør med 6,5 toms basser her er egentlig ikke fysisk mulig, men likevel klarer BAT å få hele stua og dens interiør til å riste.. Strålende god er denne BAT.. Tror jammen Amaronen blir sprettet i kveld til Chet Baker live .. Livet er godt noen ganger..:)

Mvh lassemann

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for samværet og lytten i kveld, Lassemann. Hyggelig som alltid! Takk igjen til fruen for svært god pai. :)

Må si at klonene har nådd nye høyder igjen! Det er smått utrolig hvor bra de skalerer med bedre og bedre utstyr, og bare yter mer og mer!

Om det skyldes ny preamp, Miyajima Waza, BAT VK60, eller kanskje mest sannsynlig alle involverte komponenter, spiller mindre rolle. Det spiller i alle fall fantastisk flott nå. Veldig oppløst, detaljert og "tydelig", men samtidig stort og mektig, med et bassfundament som rett og slett er uforskammet av de små høyttalerne å diske opp med! ;) Og nå med et detaljert, stort og dypt lydbilde med veldig god "pinpointing". Klonene trives godt med litt mer plass rundt seg. :)

Så: Godt jobbet! Anlegget har mange kvaliteter som er verdt å strekke seg etter.

Og som vanlig her i distriktet er den sosiale biten og hyggen på plass. Man føler seg alltid velkommen og svært godt mottatt i Ville Vesten.

Takk for meg, for denne gang. :)

Sist redigert:

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da er det bare å takke for hyggelig besøk i kveld. Dazed og Rubyred kom forbi vinduet for litt musikk, prek og kaffedrikking.. Gutta hadde med seg ny og flott musikk som den nyoverhalte BAT skulle få bryne seg på.. Må vel si den tok oppgaven med STOR ro.. Begynner å venne meg til denne stoiske roen som er i anlegget nå om dagen.. Fint med slike kvelder og takk for besøket..

Edit; vi satt og skrev samtidig Dazed.. He, he.. Takk for rosende ord. Synes også det spiller godt her nå..

Mvh
    lassemann :)

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.875
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Synd jeg var opptatt med tog og signaler i aften, håper jeg får hørt dette før BATen forsvinner ut igjen.

Klonene dine har aldri sluttet å imponere, de vokser med hver eneste oppgradering, og jeg forstår på Dazed
    at de gjorde det i aften også, ille moro!

ShineySmileysSmile.jpg

/ Morten

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Synd jeg var opptatt med tog og signaler i aften, håper jeg får hørt dette før BATen forsvinner ut igjen.

Klonene dine har aldri sluttet å imponere, de vokser med hver eneste oppgradering, og jeg forstår på Dazed
    at de gjorde det i aften også, ille moro!

Vis vedlegget 432136

/ Morten
    En lytt får vi til her Morten.. BAT blir stående en liten stund ennå :cool: Nå har Dazed regnet ut hvilken motstand Wasa skal ha etter trafo, så det skal prøves ut umiddelbart etter frokost i dag.. ;) Kanskje er det mer og hente her gitt??

Mvh
    lassemann

Rubyred

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    1.594
    Sted
    Fredrikstad
    Som Dazed skriver, ble gårsdagens sammenkomst en svært hyggelig affære. Fruens varme pai, med pisket krem, og nykvernet kaffe, var av utsøkt kvalitet.

Som sist, spilte det formidabelt hos Lassemann. Har vært en del oppgraderinger siste år via ARC cd spiller, Miyajima Wasa pick up, og ikke minst DPA pre amp, som har gitt et stort løft. BAT VK60 spilte, om mulig, enda bedre en sist. Om det skyldes god stemning, eller annen, vites ei, men ble nok en gang veldig imponert over hvordan det spiller.

Pro Ac klonene er vel strengt tatt ikke lenger i samsvar med originalen, da det meste fra utgangspunktet, er byttet ut med langt bedre komponenter, som i tillegg er "tweaket" til det ugjenkjennelige. Imponerende hvor godt disse spiller, og hvordan de følger enhver oppgradering av komponenter i anlegget.

Synd Lagga var opptatt med sine tog, og skinner, men anbefaler et besøk snarest.:)

Savnet av JanR merkes i Østfold gjengen. Han var dyktig til å dra igang slike arrangementer. Vi får bli flinkere til dette.
    Takk for en hyggelig aften.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå har Dazed regnet ut hvilken motstand Wasa skal ha etter trafo, så det skal prøves ut umiddelbart etter frokost i dag.. ;) Kanskje er det mer og hente her gitt??
    :)

Blir spennende. :)

"Skal" er et sterkt ord, men hvis jeg husket rett ang. gain (13:1) i stepupen din, og Waza har 16Ω spoleimpedans, vil en motstand mellom 2,9KΩ og 19KΩ i parallell med RIAA-ens inngang (47KΩ) på sekundærsiden av trafoen, la pickupen på primærsiden se en lastimpedans på mellom 16Ω og 80Ω. Altså mellom 1 og 5 ganger pickupens spoleimpedans, slik tommelfingerregelen sier når man bruker trafo. (Med aktiv forsterkning sier den mellom 10 og 20 ganger spoleimpedansen, hvis jeg ikke husker feil.)

Jeg tenkte som så at en 10KΩ motstand, som får deg til midt på treet med 49Ω lastimpedans, var et godt sted å starte.

....men hvis stepupen har noe annet enn 1:13-viklinger, må det regnes om igjen. ;)

Parallel Resistor Calculator R1 + R2 = equivalent resistor R resistance circuit equiv total resistor finder made easy piggyback = parallel - sengpielaudio Sengpiel Berlin
    Decibels to Voltage Gain and Loss convert calculation conversion amplification amplifier electronics - sengpielaudio Sengpiel Berlin

Da får vi høre hvordan det gikk når frokosten er fortært, da? :)

Sist redigert:

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Som Dazed skriver, ble gårsdagens sammenkomst en svært hyggelig affære. Fruens varme pai, med pisket krem, og nykvernet kaffe, var av utsøkt kvalitet.

Som sist, spilte det formidabelt hos Lassemann. Har vært en del oppgraderinger siste år via ARC cd spiller, Miyajima Wasa pick up, og ikke minst DPA pre amp, som har gitt et stort løft. BAT VK60 spilte, om mulig, enda bedre en sist. Om det skyldes god stemning, eller annen, vites ei, men ble nok en gang veldig imponert over hvordan det spiller.

Pro Ac klonene er vel strengt tatt ikke lenger i samsvar med originalen, da det meste fra utgangspunktet, er byttet ut med langt bedre komponenter, som i tillegg er "tweaket" til det ugjenkjennelige. Imponerende hvor godt disse spiller, og hvordan de følger enhver oppgradering av komponenter i anlegget.

Synd Lagga var opptatt med sine tog, og skinner, men anbefaler et besøk snarest.:)

Savnet av JanR merkes i Østfold gjengen. Han var dyktig til å dra igang slike arrangementer. Vi får bli flinkere til dette.
    Takk for en hyggelig aften.

Tusen takk for besøket i går og hyggelig tilbakemelding i dag.. Ja, anlegget har i det stille forbedret seg gradvis en stund nå og det er klart BAT VK60 har vært et artig bekjentskap den siste tiden. Men likevel er det de små tiltakene som hele tiden gir marginale forbedringer.. Men BAT har gitt meg tanker.. Tanker om kanskje å bygge meg et slikt monster en gang. Kanskje som 50 watt klA monoblokker.. Hmm..

Ja, så er dette blitt gjort på morgenkvisten ;)

DSC_0008.jpg

Og ja, lyden har forandret seg ;) 9,91K er verdien på de nye motstanderne.. 3,61K målte de gamle..

Mvh
    lassemann :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen som tenker noe om kvaliteten på disse motstandere? Om det er store lydmessige forskjeller her? :)

Mvh
    lassemann

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Og ja, lyden har forandret seg ;) 9,91K er verdien på de nye motstanderne.. 3,61K målte de gamle..
    Hva består forskjellen i? :) Bittelitt klarere/lysere lyd?

Da gikk du altså fra 20 Ohm til 48 Ohm last? Begge deler var jo mao. i og for seg "innafor". :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Noen som tenker noe om kvaliteten på disse motstandere? Om det er store lydmessige forskjeller her? :)

Mvh
    lassemann
    Du vet jo at jeg er ganske pragmatisk til sånne ting, men: Strømmen som går gjennom disse parallellkoblede lastmotstandene blir jo bare til varme, og er ikke en del av signalet, som i sin helhet går "den andre veien" gjennom RIAA-trinnet. Jeg tenker at det viktgste med disse motstandene er at de tåler (den bittelille) effekten de blir utsatt for, og at de har mest mulig identisk resistans.

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hva består forskjellen i? :) Bittelitt klarere/lysere lyd?

Da gikk du altså fra 20 Ohm til 48 Ohm last? Begge deler var jo mao. i og for seg "innafor". :)
    Helt korrekt Dazed, lysere og klarere lydbilde. Litt mer snert i dynamikken. Fortsatt bra drag i bassen. Nå er jeg mer usikker på kvalitet på motstandere. Hadde kun noen kinesiske 1/4 W metaloksyd liggende.. Men øra sier ja, det spiller bra dette.. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det høres VELDIG bra ut. Nesten så jeg får lyst til å hive meg i bilen og ta med Nirvana Unplugged In New York og "Lake Of Fire" og ta lunsjpausen på Vesten, for å sammenlikne med i går ;)

Jeg har noen 1W eller 2W Vishay Metallfilm-motstander du kan få et par av ved leilighet. ...Men jeg tror ikke det blir så annerledes. Men, for sjelefreden... :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det høres VELDIG bra ut. Nesten så jeg får lyst til å hive meg i bilen og ta med Nirvana Unplugged In New York og "Lake Of Fire" og ta lunsjpausen på Vesten, for å sammenlikne med i går ;)
    He, he.. Gjør gjerne det. Jeg jobber kvelden i dag og er hjemme nå med bodprosjekter..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må nesten komme nedover å høre litt. Du har vært hos meg to ganger og vet litt her, så da vet du hvilket utgangspunkt jeg tar med meg. Gleder meg allerede :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    He, he.. Gjør gjerne det. Jeg jobber kvelden i dag og er hjemme nå med bodprosjekter..
    Får ha det til gode. Jeg får et forklaringsbehov dersom jeg løper inn og ut døra hjemme for å hente en plate midt på dagen, og videre et forklaringsbehov overfor sjefene her som vil lure på hva som skjedde den ekstra timen lunsjen tok. ...Vel, egentlig ikke, men det er nok best å heller gjøre jobben sin. :)

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Må nesten komme nedover å høre litt. Du har vært hos meg to ganger og vet litt her, så da vet du hvilket utgangspunkt jeg tar med meg. Gleder meg allerede :)
    Gunzi truer med å komme innom her i begynnelsen av april.. Vi kan jo PMe litt om det.. ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn