lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Mørkt øl med god prosent og ute er det fremdeles lys. Lassemann, du startet i firetiden din luring.:)

    Med vennlig hilsen Elektron
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Siden RoDa og undertegnede var de første til å forlate åstedet, kan jeg jo bli den første til å takke for en super kveld også. Takk for meg, og takk til verten for glimrende og generøs servering av førsteklasses mat, musikk og virkelig god drikke! Du og bryggeripartner Steinar har åpenbart fått til det der!

    Håper det kan gjengjeldes og gjentas snart. :)

    Nå kaller senga. 60% Whisky og 11% juleøl er ikke til å spøke med. ;)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Dazed formulerer det veldig treffende. Særdeles hyggelig kveld på mange måter. Sansene er beriket til fulle. Deilig og dynamisk lyd, selv med Squeezebox`en ;)
    Regner med at Ruby supplerer med noen fine fotos :)

    Mvh. Jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Siden RoDa og undertegnede var de første til å forlate åstedet, kan jeg jo bli den første til å takke for en super kveld også. Takk for meg, og takk til verten for glimrende og generøs servering av førsteklasses mat, musikk og virkelig god drikke! Du og bryggeripartner Steinar har åpenbart fått til det der!

    Håper det kan gjengjeldes og gjentas snart. :)

    Nå kaller senga. 60% Whisky og 11% juleøl er ikke til å spøke med. ;)
    :D :D :D

    /jan
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.468
    Sted
    Fredrikstad
    Takker for en rett og slett super trivelig aften Lassemann. Mat, drikke, og musikk var som alltid av ypperste klasse.:)
    Østfoldgjengen gjør det igjen...............

    Legger ved et knippe bilder av seansen.


    1.jpg



    2.jpg



    3.jpg



    4.jpg



    5.jpg



    6.jpg



    7.jpg



    8.jpg



    9.jpg



    More to come


    /Ruby:)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.468
    Sted
    Fredrikstad
    Litt flere bilder fra gårsdagens party.


    6.jpg



    7.jpg



    10.jpg



    11.jpg



    12.jpg



    12.jpg



    13.jpg



    14.jpg



    15.jpg



    16.jpg



    17.jpg



    Avslutter med å takke nok en gang for en herlig aften, og ikke minst takk til lassemanns bedre halvdel for fantastisk mat. Kudos.......


    /Ruby:)
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.468
    Sted
    Fredrikstad
    Det ble litt rot i bildene, men skitt au.
    Ligger neddopa på soffan med kroppen full av allergimedisiner etter gårsdagen. Bare Mbare, og undertegnede som ikke har hund, eller katt hjemme.

    Er helt slått ut, men det var verdt det.;)

    /Ruby
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Allergien min tok turen greit, eneste jeg angrer litt på er at jeg kjørte og ikke kunne ta for meg av den flytende delen av serveringa. Ellers som sagt av mange andre; en strålende hyggelig kveld og et morsomt anlegg.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt repetisjon av hva de andre sier, men likevel, takk for en kjempekveld. Lassemanns naturstridige anlegg er alltid moro og mye nye musikkimpulser som sjekkes ut på WiMP :)
    Ikke trenger vi andre å tenke på kamera heller så lenge Rubyred veiver med blitsen i ansiktet på alle og enhver, hehe :D
    Han er god til å fange stemningen også :)


    Mvh
    RoDa
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette var jammen hyggelig! Det var mange kjekke folk samlet på et brett i går. Jeg storkoset meg.. Merket godt det i dag morges for å si det sånn :cool:

    Tusen takk for flott musikk RoDa! Har sittet og lytta litt i dag.. Merkelig, men anlegget spiller alltid litt bedre etter en kveld med juling.. Må innrømmes at anlegget har fått en ny dimensjon med innføring av strømming og jeg er overrasket over lydkvaliteten.. Blir virkelig spennende med ny strømforskyning som er på vei over dammen nå. Men som sagt tusen takk for kvelden i går - veldig hyggelig!

    Det var bare synd at jeg ikke puttet på RS høyttalerkabel før dere kom.. Fy flate og den leverer! Nok om det, jeg diskuterer ikke kabler..;)

    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nå må man tilbake til de gamle tomter.. I går ble gamle rozzy sitt CD drev, Audio Note Zero, plukket i biter og laser ble byttet. Morsom jobb, med unntak at spillmotor sluttet å virke etter inngrepet. Jeg undres hvorfor??!

    IMG_0762.jpg


    Enkel jobb med kun skruing, ingen lodning..
    IMG_0763.jpg


    Trur man jaggu ikke Malmin har vært innom her også med XO3 clock med egen strømforskyning laget av Malmin...
    IMG_0764.jpg


    Har litt tro på dette drevet, men som sagt.. CD går ikke rundt.. Hodebry...noen som vet??

    Men, dette virker - kveldens viner ;)
    IMG_0767.jpg


    Blir 3-retters, sashimi laks, indrefilet av okse (fra Highland, Skotland) og stjerneanis- og kanelmarinert blodappelsin.. Blir nok bra. Hiver ut noen bilder etthvert som maten lages..

    mvh
    lassemann
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Når du stuper i det med hodet først er det ikke alltid like greit å vite hvor dypt det er...
    Men men, rozzy kan jo skaffe seg en SB først som sist? :D
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Stuper og stuper fru Bloom... Motor får strøm, men vandrer ikke rundt. Vi får skaffe en ny en tenker jeg.. ;)

    Rozzy med squeeze, skjer nok ikke i dette århundre.. :)

    mvh
    lassemann
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.916
    Antall liker
    14.065
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var ment som skryt, du hopper i det meste og lander på beina! Bilmekaniker, ølbrygger og elektronikkreparatør, er'e noe sak?
    Du får nok liv i ANen også du ;)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Squeezebox Duet har inntatt heimen og vi har alle stor glede av den :) Men far i huset får liksom ikke helt ro før loddebolten har romstert litt.. Fra Hong Kong ankom dette i dag.. Siden Welborne Labs har sviktet meg får jeg vel gjøre et forsøk på å bygge en strømforskyning selv.. Vernepleier uten nødvendig kompetanse er ikke trygt, men noe har man jo realkompetanse på også ;)

    Utgangspunktet er dette:
    Duet modifikasjoner 004.jpg

    15 volt 1,66 amp skal trafo levere, spenningsregulator har variabel spenningsregulering fra 2-25 volt dersom trafo klarer å levere. Reguleringen har meget lavt støynivå - under 40 uV og bør således være en god oppgradering fra den medfølgende veggvorta..

    I tillegg ankom noen 1000uF/35v elektrolytter som jeg etter noen tanker og søk på nettet ble plassert på strategiske plasser inne i Duet'n

    Duet modifikasjoner 003.jpg


    Har lært av RS at strømbaner er viktig.. Her er trafo konfigurert til 230V (til venstre)..
    Duet modifikasjoner 007.jpg


    Bestemte meg for sekundær paralellutgang med enkel likeretting. Dette gir 15 volt 1,66 amp ut og mer enn nok til mitt bruk..

    Duet modifikasjoner 006.jpg


    I praksis ser det slik ut, her med strøm tilkoblet og 15 volt likestrøm ut fra likeretteren:
    Duet modifikasjoner 008.jpg


    Så litt lodding igjen og resultatet ble til slutt slik. Egen regulerbar motstand regulerte jeg strømmen ut til eksakt 9 volt som nå mater Duet'n med ren og fin strøm.. Blir kanskje noen lytterinntrykk etterhvert ;)
    Duet modifikasjoner 009.jpg


    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk, takk Morten.. Gikk en liten søren i meg og jeg tenkte at dette må jo kunne gå an å lage selv.. Og jammen spiller det!! Regulatoren blir ganske varm, men tipper det er pga av voltreduksjon fra trafo.. Mye mer ro i lydbildet. Mellomtone mer dynamisk og mer kraftfull bass. Det er det første som slår meg..

    mvh
    lassemann
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Artig å følge med på dine oppgraderinger.
    Har ein lignende ps i playstation(Welbourne)den blir også ganske varm,med ca samme voltreduksjon og ampereforbruk som i ditt tilfelle.
    Og det har fungert uten problemer i meir enn 6mnd,med god lufting.

    Trenger du powerconnector,så er powercon veldig kjekke,som selges hos elfa til litt under hundrelappen.
    Neutrik Powercon type:Nac3Fcb er den typen eg bruker.

    Mvh.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Artig å følge med på dine oppgraderinger.
    Har ein lignende ps i playstation(Welbourne)den blir også ganske varm,med ca samme voltreduksjon og ampereforbruk som i ditt tilfelle.
    Og det har fungert uten problemer i meir enn 6mnd,med god lufting.

    Trenger du powerconnector,så er powercon veldig kjekke,som selges hos elfa til litt under hundrelappen.
    Neutrik Powercon type:Nac3Fcb er den typen eg bruker.

    Mvh.
    Takk for tipset samlanes!

    PSU har stått på siden i går og viser foreløpig ingen svakhetstegn ennå. Skal koste på meg en bedre likeretter (diodebro) med tid og stunder, men nå skal det spilles musikk igjen her ;)

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så har den nye strømforskyningen stått og brendt seg inn et døgns tid og du verden....! Her har det skjedd ting ;) Modding av squeezebox gir mye valuta for lite penger.. Det må jeg si altså.. Dette spiller veldig, veldig bra rett og slett.. I går hadde jeg en hardhet i mellomtonen jeg ikke helt ble fortrolig med, i dag er den blåst bort og nå spiller det bare godt.. Presist og kraftfullt! Hadde virkelig vært morro og sammenlikna denne PSU'en de dyre sakene som selges rundt om. 470,- kosta herligheten i deler og noen timers jobb har virkelig lønnet seg.. Nesten passende med ryggprolapsen og en ukes sykemelding nå, mye musikk som skal gjennomspilles ;)

    Neste runde nå blir modifisering av SPDIF-utgangen og noen flere små lytter ned på Duet-printet..

    Duet modifikasjoner 010.jpg


    mvh
    lassemann
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.961
    Antall liker
    28.095
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Glimrende Lassemann!

    Dette er superinteressant, bl.a. fordi jeg har en Duet selv, og fordi det har vært antydet at en lineær psu til
    Behringer, er et gunstig trekk...

    / Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen oppdateringer på SB Duet og annet..

    Her tidligere i uken dukket strømforskyningen fra Welborne Labs opp, utrolig nok.. Denne hadde jeg forlengst avskrevet.. Etter noen enkle studier i hvordan den var bygget opp forstod jeg raskt at min hjemmelagede ikke var det spor dårligere i byggekvalitet, snarere tvert i mot. Imidlertid forstod jeg også at jeg hadde gjort en liten feil i oppbyggingen. For å få den mer strømsterk må ladelyttbatteriet plasseres før voltregulatoren og ikke etter.. Forstår nå dette med strømfiltrering og og forskyning er to forskjellige ting. Derfor bygget jeg den om fra slik:

    Duet modifikasjoner 009.jpg


    Til slik:

    PSU SB Duet 002.jpg


    Om man studerer Welborne Lab ser den slik ut, litt mer lekker enn min. Men av en eller annen grunn spiller den ikke bedre foreløpig..

    PSU SB Duet 001.jpg


    Ser man litt mer nøye min har jeg også byttet til dioder i AC/DC konverteringa. Jeg synes disse forandringene hadde stor betydning og således et løft i de lydmessige prestasjonene. Skal gi Welborne Labs sin PSU litt mer tyttetid, men så langt låter den ikke bedre enn min..

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, over til noe annet.. Svigermor gjorde det helt store på Lotto her om uken.. Jaggu kom ikke dette inn døren i går, og far og resten av familien gleder seg til å benytte dette fremover ;)

    iPad 2 wifi:
    iPad.jpg


    Kanskje dette også vil gi mere glede.. Canon EOS 650D m/18-135mm. Også suveren til video har jeg skjønt.. Rask og lydløs autofokus :)

    650D foran.jpg



    Canon 650D bak.jpg


    mvh
    lassemann
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.961
    Antall liker
    28.095
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Fruen fikk iPad til jul, og er blitt meget glad i den, smart dings det der.

    650'n er fin, god prosessor og et glimrende allround kamera, også til film, som du har funnet ut.

    ShineySmileysSmile.jpg


    / Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Som Rozzy skriver et annet sted; det anlegget til JJ spilte forsnerende flott!! Fytti katta altså!! Denne hobbien er bare så flott når vi kan reise en liten tur og få en slik opplevelse.. Dette var som sagt stort Jan Robert og det du hadde bygget opp er en bragd.. Ikke bare anlegget imponerte; Musikken - Ulver, helt fantastisk ny prog for meg som nå foreløpig nytes over Spotify.. Spiller ikke pessgæli her heller må sies. 6,5 tommer får også bildene på veggen til å riste fra 55 Quicksilverwatt.. Denne musikken er toppers og takk for tips!


    Etterklang...jpg


    Som sagt; turen til Stokke setter nok vari mèn.. Horn låter og er helt rått rett og slett satt opp på rette måten.. Vi får se; Quicksilver produserer også både SET og push pull til horn..

    hornmono.jpg


    QS SETMono.jpg


    Ganske flotte forsterkere dette som har høstet lovord rundt om.. Vi får se; skummelt når lassemann begynner å tenke.. Men er jo i grunnen meget fornøyd med tingenes tilstand idag.. Likevel JJ's ekstreme og kontante lyd setter sine spor, og jeg har forståelse og respekt for slike systemer må sies! Meget trist at et slikt anlegg er i oppløsning, men er likevel ikke bekymret for at du havner der igjen;)

    Vakkert!

    Besøk hos JJ 026.jpg


    Besøk hos JJ 009.jpg


    Kanskje jeg må begynne å tenke på et subprosjekt igjen.. Som spiller ordentlig bass. Hmm...

    Ellers ble helgen gjennomført med hyggelig selskap på lørdag her i heimen.. Livet er topp når det kan nytes slik. Mat: Helstrøms asiatiske ribbe med urter..

    Besøk hos JJ 001.jpg


    Besøk hos JJ 002.jpg


    Besøk hos JJ 005.jpg


    Fin gjeng rundt bordet og livet skal nytes nå.. Jeg blir rystet over alt som har skjedd den siste tiden og jeg savner folket.. (JanR) Godt at Ruby er på vei tilbake etter slaget.. Blir litt sentimental her jeg sitter. Musikken til Ulver bidrar definitivt til det - utrolig vakkert.. befriende vakkert..

    Besøk hos JJ 006.jpg



    Minnes JanR på besøk i fjor sommer på det grønneste i hagen.. Fin kveld med god mat og drikke.. Jan kjørte ikke og han koste seg med godt edelt scotsk brennvin :)

    god sommer 001.jpg


    Vel, vel.. nok for denne gang...

    mvh
    lassemann
     
    J

    J.J

    Gjest
    Takk for flotte ord Lasse, HØNN er sjølve livet det :rolleyes:

    Når enn har kommet inn i den delen av høytaleruniverset, så kaster enn nøkkelen og er ferdig med det enn har gjort.
    Da er det bare en vei fremover, den dynamikken som kompresjonsdriver og horn får til er som heroin, enn blir hekta.
    HI EFF systemer er så enormt mye mer artig å høre musikk på enn, alt annet. prøv over tid og du ser deg ikke tilbake.

    For nøkkelen er kastet. :cool:

    Musikk:

    Ulver
    Ayreon
    Porcupine tree
    TOOL
    Opeth
    Therion


    Og om du vil utfordre hjernen og ørene

    Mars Volta
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.961
    Antall liker
    28.095
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, fine bilder og fine tanker Lasse!

    Smaken av både ribba og hjemmelaget øl sitter friskt i minnet....

    - og takk for påminnelsen om hva vi hørte på hos deg Jan Robert!

    / Morten
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, vel.. Dagen har blivet brukt fornuftig. 75 liter av vårens lagerøl er tappet på flasker og fat. Kvaliteten har jeg stor tro på Har lagret 4 uker etter omstikking på gjæringskaret og smaken er rund og fyldig med markant kornsmak og malt. Dette tror jeg blir bra! ;)

    Vårøl.. 001.jpg


    Vårøl.. 002.jpg


    Vasking og desinfisering av flasker er nødvendig..

    Vårøl.. 003.jpg


    Det ble et godt utbytte; 2X19 liter fat + 52 halvlitere + en kasse 0,33. 5,2% vol på pilsen er perfekt!

    Vårøl.. 004.jpg


    Fruen og undertegnede fyret opp grillen i det kalde vårværet og en Belgisk Wit ble skyllet ned (med votter... :))

    Vårøl.. 007.jpg


    GOD PÅSKE!

    mvh
    lassemanns
     
    J

    J.J

    Gjest
    God påske til dere, regner med å se en etikett med J.J på om ikke så lenge :rolleyes:
     

    kise

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    557
    Antall liker
    19
    Hei
    Veldig kult oppsett på bryggeriet ditt, hvor mye effekt har du tilgjenelig til kok?

    Duet:
    Jeg har selv modifisert en del på en slik en å funnet ut at lampizator, har rett i at signalet til spdif ut blir bedre hvis man kutter ut
    Linken som går via 74hcu0d chipen, mulig man mister optisk ut, da denne kanskje er hentet fra denne chippen
    Les her:
    squeezebox


    Mvh
    Christopher
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    God påske til dere, regner med å se en etikett med J.J på om ikke så lenge :rolleyes:
    Glimrende.. Vi finner en helg om ikke lenge. Pilsen trenger nok en 3-4 uker så er den klar :) God påske og lykket til med flyttinga!

    mvh
    lassemann
     
    J

    J.J

    Gjest
    God påske til dere, regner med å se en etikett med J.J på om ikke så lenge :rolleyes:
    Glimrende.. Vi finner en helg om ikke lenge. Pilsen trenger nok en 3-4 uker så er den klar :) God påske og lykket til med flyttinga!

    mvh
    lassemann
    Høres ut som en vinner !! Takk for påskehilsenen, det går fremover, dog sent. Håper å være i orden om noen dager.


    /JR
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei
    Veldig kult oppsett på bryggeriet ditt, hvor mye effekt har du tilgjenelig til kok?

    Duet:
    Jeg har selv modifisert en del på en slik en å funnet ut at lampizator, har rett i at signalet til spdif ut blir bedre hvis man kutter ut
    Linken som går via 74hcu0d chipen, mulig man mister optisk ut, da denne kanskje er hentet fra denne chippen
    Les her:
    squeezebox


    Mvh
    Christopher
    Meget interesant det du påpeker kise. Jeg har ennå ikke modda SPDIF, men det skjer i nærmeste fremtid tenker jeg. Mulig jeg pga min teknologiske inkompense tar kontakt nærmere angående dette. Det er ikke alt (som vernepleier) jeg forstår av lampizators forklaringer. .. ;) Bryggeriet fyres med gass og el, 7kw med gass og 2 kw med elektrisitet. Vørter har temp på ca 65 grader når den går til kok, så siste fase går ganske raskt uavhengig av volum. Krabbekoker er tingen ;)


    mvh
    lassemann
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn